Snad si dnes krátce uvědomíme, co vláda
chtěla, a srovnáme s tím nynější
znění návrhu. Hned uvidíme, co zbylo
z vládního návrhu. Vláda zamýšlela:
vyloučiti osoby pod 16 let, domácké dělníky,
sezonní dělníky, chtěla upevniti rozhodnutí
nejvyššího správního soudu, podle
něhož se příspěvky do nemocenské
pojišťovny předpisují jen na 6 dní,
chtěla v organisaci dovoliti zřizování
nových nemocenských pokladen, chtěla povoliti
společenstevní nemocenské pokladny při
2000 členů a pak při stanovení číslice
šla až na 1000. Měla v úmyslu užíti
vzorného služebního řádu vůči
úředníkům a zaměstnancům
i se zpětnou platností. Pomýšlela na
úřední dozor, jenž se mohl zroditi jen
z myšlenky, aby Ústřední sociální
pojišťovna byla ponížena a jenž nemohl
míti jiného úmyslu, a návrh na příspěvcích
a to jest nepochybně pokrok - chtěl stanoviti absolutní
vdovský důchod v 65. roku věku a vybavovací
příspěvek, jenž by vlastně byl
vracením pojistného, ve výměře
polovice zaplaceného pojistného; pojistné
bylo tehdy určeno na 2.50, 3.40, 4.60, 6.10 a 8 Kč.
Správa v nemocenských pojišťovnách
byla určena na 5:5 a pomýšlelo se ovšem
i na rozpuštění svazů.
Pánové! Pozorujeme-li kriticky dílo, jež
máme před sebou a jež má jistě
velké nedostatky, musíme přece říci,
že to jest něco zcela jiného, než vláda
původně chtěla, a musíme konstatovati,
že se po prvé v dějinách českého
parlamentarismu vůbec podařilo nechati padnouti
návrh, jejž podala vláda a koalice, a vypracovati
návrh zcela nový. (Souhlas a potlesk něm.
a čsl. soc. demokratických poslanců.) Domnívám
se, že jest to nepochybně jeden z nejcennějších
úspěchů, jejž můžeme zaznamenati.
Chci se nyní zabývati nejdůležitějšími
ustanoveními návrhu, při čemž
chci podle možnosti dodržeti pořadí obsažené
v návrhu. Podařilo se v §u 12 dosíci
nové mzdové třídy. Dokáži,
co to znamená pro dělnictvo, i když to naprosto
nepřeceňuji a vím, že zavedeni této
mzdové třídy naprosto nemůže
vyhověti požadavku, jejž vznášíme,
že dávky dlužno podle možnosti přizpůsobiti
požitkům. Máme ještě stále
hodnocení naturálních požitků,
které bylo obsaženo v původním návrhu,
s výjimkou deputátních dělníků,
kteří mohou býti zařazeni o dvě
třídy výše. Ostatně zbyla ještě
stará ustanovení. Prohlašujeme zde výslovně,
že považujeme za nemožné, aby se toto ustanovení
udrželo. Dovolím si prokázati, co by to znamenalo
pro dělnictvo, kdyby toto ustanovení zůstalo.
Vlivu živnostníků se podařilo dosíci
společenstevních pokladen a, pánové,
bylo by jistě velmi dobré, kdyby se nějaký
právník zabýval zněním ustanovení
a vůbec tím, je-li ještě nějaký
zákon na světě, do něhož bylo
by pojato takové ustanovení. Praví se totiž
v zákoně, že v osmi politických okresích
mají býti zřízeny společenstevní
pokladny. Příznačné však jest,
a to bych zde rád hned vyřídil, že strana,
která původně tím dovozovala, že
prý zřízení společenstevních
nemocenských pokladen jest nejvřelejším
přáním členů společenstva,
pomocníků, že táž strana při
ustanovení, které bylo již obsaženo v
§u 27, že zřízení společenstevních
nemocenských pokladen jest možné jen za souhlasu
zástupců pomocníků, potom nasadila
všechno - hrozila dokonce, že vypoví svou spolupráci
v koalici - aby toto ustanovení bylo znovu vypuštěno
a místo něho aby tam byla pojata slova "po
vyslechnutí hromad pomocnických". Představte
si tu lehkovážnost: Žádá se od
pomocníků, aby bylo možné zřizovati
nemocenské pokladny, při nichž ti, jichž
se to výlučně týká, nemají
o tom vůbec spolurozhodovati; opatří se milostivě
jen jejich votum, aniž se jim vyhradí jakékoliv
právo rozhodovati. (Výkřiky na levici.)
Místo zastoupení 5:5 pomýšlí
se na zastoupení 9:3. Své stanovisko k otázce
organisace a správy jsme několikráte přesně
stanovili. Mohu zde jen opakovati, že se stavíme na
stanovisko a trváme na tom, že pojištění
má patřiti pojištěncům a že
tato samospráva pojištěnců jest pro
nás stejně jako dříve nedotknutelnou
věcí. Sbor delegátů, který
byl původně nejvyšším rozhodujícím
orgánem o všech událostech v nemocenských
pokladnách a který samozřejmě má
stanoviti směrnice, jak nemocenské pokladny mají
hospodařiti, byl nyní odsouzen ke zdánlivému
životu. Jsou to dvě agendy, o nichž má
rozhodovati sbor delegátů: Volba 9 zástupců
zaměstnanců a přijímání
zprávy svých 3 zástupců v dozorčím
výboru. Rovněž představenstvo jest ve
skutečnosti jen mátohou. Veškerá činnost,
která zákonem byla vyhrazena představenstvu,
byla nyní vyňata a přenesena na společný
výbor. Společný výbor, jenž se
skládá z funkcionářů představenstva
a dozorčího výboru, bude nyní rozhodovat
i o všech otázkách týkajících
se nemocenského pojištění, týkajících
se hospodaření, a to zcela samosprávně
o stanovách, o návrzích představenstva,
o u stanovování a propouštění
úředníků, o všech finančních
transakcích, krátce a dobře, čtete-li
§ 67 a), najdete, že nezbývá představenstvu
ani to nejmenší, že se však celá
tato činnost odevzdává tomuto společnému
výboru. § 69 ustanovuje, že vedoucí úředníky
nejmenuje, jak tomu bylo dosud, Ústřední
sociální pojišťovna, nýbrž
ministr soc. péče, a po prvé se vyslovuje
zákonem, že služební smlouvy, které
nyní vypracuje Ústřední sociální
pojišťovna za souhlasu ministra soc. péče
a ministra financí, budou míti zpětnou platnost
pro všechny zaměstnance, že se tedy nabytá
práva zcela prostě škrtnou. Pojistné,
které v původním návrhu bylo stanoveno
na 2.50 Kč v I. třídě, zvyšuje
se na 2.60 Kč, v II. třídě ze 3.40
Kč na 3.60 Kč, ve III. třídě
ze 4.60 na 5.10 Kč, ve IV. třídě z
6.10 Kč na 6.40 Kč a v V. třídě
z 8 Kč na 8.40 Kč. Odborná komise Ústřední
sociální pojišťovny učinila jiný
návrh, podle něhož pojistné v I. třídě
bylo by se zvýšilo o 10 h, ve II. o 40 h, - úhrnná
částka - ve III. o 40 h, ve IV. o 40 h a v V. o
10 h. Jest pravda, že tento zvýšený příspěvek
byl by způsobil, že by se byly náklady zvýšily
o 32 miliony. Ale později uslyšíme, co se mohlo
vykonati za těchto 32 milionů, a kdyby bylo bývalo
možno vyžádati si rozhodnutí, souhlasí-li
s tím obyvatelstvo, jsem pevně přesvědčen,
že by bylo rádo přijalo toto zatížení
32 miliony Kč, kdyby mu jen byly tyto dávky vypláceny.
V §u 95 jsme dosáhli cenné, jak se domnívám,
vymoženosti, neboť snížili jsme absolutní
karenci ze 3 dnů na 2 dny a dosáhli jsme toho, že
se nemocenské vyplácí i za neděle
během prvních 14 dnů nemoci. Máme
nyní v zákoně dvě karenční
lhůty, a to jednu 150 týdnů a druhou 100
týdnů. Nebylo tedy vyhověno žádosti
odborné komise, aby čekatelská doba byla
jednotně stanovena na 100 týdnů. Nynější
znění mohlo by však býti vykládáno
tak, že 100 příspěvkových týdnů
musí býti získáno po 1. lednu 1929,
ale to nebylo zamýšleno a proto toto ustanovení
musí býti vhodně změněno. Byl
ustanoven absolutní vdovský důchod v 65.
roce a při dvou dětech. Pro bezmocné důchodce
podařilo se dosíci 50%ního zvýšení,
bohužel, nebylo převzato u stanovení, že
to jest dávka povinná. Bylo stanoveno výbavné
od 400 do 600 Kč, odbytné od 550 do 750 Kč,
bylo ustanoveno, i když nebylo jasně vysloveno - i
po této stránce musí býti zjednáno
úplně jasno - že dlužno platiti příspěvky
po celý čas zaměstnání. Vylučují
se mladiství, kapitola, kterou se budu ještě
zabývati, a zůstanou v pojištění
jen ti, kteří v něm právě jsou.
Pro mladistvé, pro sezonní a pomocné dělníky,
pokud byli vyloučeni, stanoví se nařízením
dobrovolné pojištění, také věc,
kterou se ještě budeme zabývati. Byly učiněny
četné změny a ústupky zaměstnavatelům.
Jedním z těchto ústupků jest ústupek
učiněný kol. Schubertovi. jejž
nyní kol. Schubert v dnešním čísle
časopisu "Deutsche Landpost" tučnými
písmeny zdůrazňuje a nadepisuje: Děti
v podnicích rodičů nepodléhají
pojištění. Kol. Schubert, nechť
mi promine, asi neví, jaký návrh zde prosadil.
Jest pravda, že v §u 2 byl přijat návrh,
že činnost spolupracujících členů
rodiny sama o sobě nezakládá pracovního
poměru. Ale tím není řečeno,
že všichni tito výdělečně
činní členové rodiny již povinnému
pojištění nepodléhají. Bylo přijato
6denní přihlášení a odhlášení,
byl zhoršen § 20 a pak byl přijat § 101,
jímž byla stanovena možnost, že v případech,
ve kterých dělník i v případě
onemocnění dostává mzdu a bydlí
v domácnosti zaměstnavatele, může nárok
na část nemocenského přejíti
na zaměstnavatele. Ale dlužno také říci,
že četné návrhy odborné komise
nebyly převzaty. Nedivil bych se tomu, kdyby nebylo bývalo
převzato to neb ono ustanovení, kdyby s tím
bylo spojeno nějaké těžké zatížení
státu a veškerenstva a kdyby měšťáci
z tohoto titulu byli musili platiti větší příspěvky.
Ale to všechno, to jest obsaženo v návrhu odborné
komise, nebylo by způsobilo větších
výdajů a bylo by bývalo možno to provésti.
Jsou mezi tím dávky, o nichž Ústřední
sociální pojišťovna prohlásila,
že je ochotna je poskytovati již z peněz, které
má dnes k disposici. Doufáme, že ještě
i v plenu budeme moci dostati o tom vysvětlení a
prosaditi četná tato ustanovení, která
jsou velice důležitá pro pojištěnce.
Nechci všeho uváděti, jest to asi 20 ustanovení,
mezi nimi pojištění osob přes 60 let
starých, nemocenské pojištění
důchodců, nárok členů rodiny,
celé léčebné ošetřování
a léčebná péče, která
podle mého pevného přesvědčení,
nebude-li převzat § 154 a), b), c), bude zcela prostě
znemožněna. Budeme se zasazovati, aby tato ustanovení
byla přijata a doufáme, že se koalice dá
přesvědčiti, že by nebylo pochybeno,
kdyby nebyla převzata tato ustanovení, která,
jak ještě jednou opakuji, neznamenají finančního
zatížení. K tomu, co jsem již dříve
pravil stran organisace, rád bych připojil ještě
toto: Usilujeme-li o jednotnou pokladnu a vystupujeme-li proti
roztříštění nemocenského
pojištění, domnívá se mnoho pánů,
že se to děje z politických důvodů.
Chceme prý jednotnou pokladnu, abychom měli baštu
své strany. Měl jsem již několikráte
příležitost dokázati a říci
pánům, že již dávno minuly doby,
kdy jsme pojišťovny mohli považovati za jediná
místa, z nichž bylo lze uvědomovati dělnickou
třídu. Tyto doby již dávno minuly a
když tomu po jistou dobu bylo tak, že lidé činní
v pokladnách vykonavše své funkce a povinnosti
v těchto nemocenských pokladnách, vyvinovali
činnost pro stranu, působili pro uvědomění
dělnické třídy, konali jen svou samozřejmou
povinnost, v době, kdy dělnictvu nebylo možno
najíti útulku v nějakém ústavu,
kdy bylo vyloučeno, abychom dostali někde byť
sebe nepatrnější místo, z něhož
by bylo bývalo možno nezávisle působiti
pro ideje a myšlenky strany. V této době bylo
samozřejmé, že jsme musili k tomu užíti
nemocenských pokladen jako jediného místa,
jež se k tomu hodilo. Ale tyto doby dávno minuly.
Po desítky let, lze říci, se to již
neděje a přes to přese všechno se stále
zase opakují tyto útoky proti nemocenským
pokladnám. (Výkřiky na levici.) Při
projednávání v sociálně politickém
výboru jsme ukázali, co vše se děje
v ústavech spravovaných měšťáctvem.
Zasazujeme se o jednotnou pokladnu proto, poněvadž
se domníváme, že při starobním
a invalidním pojištění nemocenské
pojišťovny působí jako základy,
že jest zapotřebí jednotné pokladny,
a zasazujeme se o jednotnou pokladnu z hospodářských
důvodů proto, poněvadž jsme skutečně
pro úspory v oboru správy a domníváme
se, že se jednotnou pokladnou správa podstatně
zlevní.
Pravil jsem již, že původně v návrhu
byli pro futuro vyloučeni mladiství pod 16 let.
Podařilo se dosáhnouti částečné
změny, ale zůstává při vyloučení
těchto osob. A proč? Dovozuje se, že v jiných
státech mladiství nejsou pojati do sociálního
pojištění. Dejme tomu, že jsou státy,
v nichž osoby pod 16 let nejsou pojaty do pojištění,
ale jest to něco jiného, mohu-li konstatovati, že
v některém státě nejsou do pojištění
pojati lidé pod 16 let, než když jim vezmu nabyté
právo, když ustanovení, které jsem nedávno
pojal do zákona, nyní prostě vyloučím.
Lidé se již podle toho zařídili a viděli
jsme, že naše národní hospodářství
beze všeho snese toto zatížení z titulu
pojištění mladistvých. Jde to beze všeho,
když se chce, a není správné - řekl
jsem to již na začátku svých vývodů
- že podnikatelé nemohou snášeti těchto
břemen a že se tím případně
ohrožuje naše národní hospodářství.
Bylo by to beze všeho možné; vláda jest
si vědoma své slabosti v tomto bodu a domnívá
se, že toto drakonické opatření zmírní
tím, ustanoví-li, že se tito mladiství
mají nyní dáti dobrovolně pojistiti.
To jest nejlevnější sociální
politika, kterou si jen lze pomysliti. Prosím, abyste si
při tom uvědomili: Lidem, o kterých se tvrdí,
že to jest pro ně zatížením, musejí-li
platiti jen polovici, o nichž se praví, že z
těchto důvodů jsou vylučováni
z pojištění, dává se nyní
pokyn, aby se dali dobrovolně pojistiti a z vlastních
peněz platiti nikoliv polovic, nýbrž celé
pojistné. Jest přece nutno říci několik
slov o tom, zdali si celá koalice skutečně
přeje této politiky, která se zde provozuje
proti mladistvým. Může to skutečně
býti, že si toho přeje křesťansko-sociální
strana, která má ve svém programu toto -
donucující ustanovení. Praví se tam
v kapitole "Veřejná péče":
"Státně nařízené pojištění
pro případ nemoci a úrazu budiž rozšířeno
na všechny zaměstnance a dělníky. Pojištění
pro případ stáří, invalidity
a nezaměstnanosti dlužno dosáhnouti pro ně
všechny. Buďtež do něho pojati i živnostníci
a drobní zemědělci, domácí
zaměstnanci, zemědělští a lesní
zaměstnanci a domáčtí dělníci.
Zákonitá pracovní doba, nedělní
a sváteční klid buďtež přizpůsobeny
podmínkám rozličných podniků."
Strana, která něco takového má v programu,
nesmí spolupůsobiti při zákonu, jímž
se vylučují mladiství a jímž
se zavěšuje Damoklův meč vyloučení
z pojištění nad sezonními a domáckými
dělníky. (Výkřiky něm. soc.
demokratických poslanců.) Bylo by nutno, abychom
se trochu zabývali osudem mladistvých a postavili
si otázku, souhlasí-li důvod, jímž
se tato opatření odůvodňují,
je-li pravda, že nejsou vydáni všanc tak četným
úrazům a nebezpečím, zvláště
nebezpečí invalidity, jako jiní dělníci.
Přál bych si, abych měl čas, abych
vám vylíčil všechny zkušenosti,
jež byly v Německu zachyceny statistickými
pracemi abych vám ukázal, jak velké jest
nebezpečí úrazu a invalidity právě
u mladistvých. Jest přece jasné, že
mladý člověk, jehož se v podniku užívá
ke každé práci, jest ovšem vystaven četným
větším nebezpečím, než vyučený,
vyškolený, v těchto podnicích již
obratný dělník, který si již
osvojil techniku a který případně
i bez ochranných opatření není vydán
onomu nebezpečí, jako mladistvý. Prosím,
abyste si uvědomili osud mladého člověka
vůbec v nynější době. Není
pravda, že by snad přestávalo vykořisťování
mladistvého dělníka. Naopak vidíme
stále vzrůstající tendenci a stále
se stupňuje touha zaměstnávati v podnicích
mladistvé, poněvadž jsou lacinější
pracovní silou a jediným cílem, k němuž
spěje zaměstnavatel, jest zlevnění
pracovní síly. Kdybyste četli zprávy
Zemské komise pro péči o děti a mládež
a uvědomili si, jakým nebezpečím jsou
vystaveni mladiství, jak mladiství jsou v podnicích
zdravotně ohroženi, jsem přesvědčen,
že byste naprosto nemohli souhlasiti s těmito opatřeními.
Pak vás prosím, abyste nezapomínali, že
se u nás v oboru ochrany mládeže děje
mnohem méně než v jiných státech.
Poukazuji při tom na usnesení Mezinárodní
konference. Jen malý zlomek těchto požadavků
byl u nás proveden. Musíme odčiniti ještě
jednu těžkou vinu na mladistvých. Ale dobře,
dokládá se to tím, že prý živnostníci,
drobní lidé, nemohou sehnati tohoto pojistného
za učně. Bylo lze prokázati, že skutečně
jde jen o tyto nuzné živnostníky, kteří
prý nemohou platiti těchto částek.
Mělo se prostě jen vysloviti, že se z pojištění
vylučují všechny osoby pod 16 let, které
jsou zaměstnané v průmyslových podnicích.
Byla tato možnost, pánové, kdyby se skutečně
chtělo přihlížeti jen k těmto
drobným živnostníkům, ale i té
nebylo využito. Stalo se to prý proto, poněvadž
se tomu vzepřel průmysl. Pánové! Boj
průmyslníků proti agrárníkům
se nevybojuje u daní, zde průmyslníci počítají
případně i s vyšším zdaněním
a se snížením pozemkové daně,
boj se nevybojuje ani u cel, nýbrž tento boj s agrárníky
se vybojuje zde, u mladistvých, u učňů.
Pánové, mluvíme-li nyní o tříštění
pokladen, říká se nám stále,
že prý v Německu toto roztříštění
jest obvyklé. Považoval jsem za svou povinnost zabývati
se i touto kapitolou, abych vám ukázal, že
v tomto směru nelze srovnávati Německa a
Československa. Zapomíná se stále,
že nemocenské pokladny v Německu nejsou naprosto
orgány spoluúčinkujícími, pomocnými,
ve starobním a invalidním pojištění,
kdežto u nás pokladny jsou základem starobního
a invalidního pojištění. Ale také
není správné, že by v Německu
nebyla tendence rušiti nemocenské pokladny. Pánové,
r. 1914 mělo Německo 10.067 pokladen a nyní
jest jich jen 7.679. Rozhodně lze z toho pozorovati tendenci
pro rušení těchto pokladen, poněvadž
se všude dochází k poznání, že
jednotná pokladna jest nutností, že musí
přijíti ke spojení nemocenských pokladen.
Jedním z nejoblíbenějších důvodů
jest i to, že správní výdaje nemocenských
pokladen jsou přespříliš vysoké.
Bude dobře, budeme-li se zabývati všemi těmito
důvody a postavíme-li proti těmto důvodům
fakta. Nemocenské pokladny v Československu zaměstnávají
3266 zaměstnanců, jejichž požitky činí
61,354.000 Kč; na jednoho zaměstnance připadá
18.786 Kč. Prosím, abyste to laskavě srovnali
s požitky zaměstnanců státu, pensijního
ústavu, úrazového pojištění,
a shledáte, že tyto požitky naprosto nedosahují
průměru dosaženého u těchto úřednických
kategorií. Dále se tvrdí, že se u jednotlivých
druhů pokladen platí ohromné průměrné
požitky. I v tomto směru máte k disposici statistická
data. Okresní nemocenské pojišťovny platí
na průměrných požitcích 17.926
Kč, zemědělské nemocenské pojišťovny
14.538 Kč, společenstevní nemocenské
pojišťovny 18.803, spolkové nemocenské
pojišťovny 22.203 Kč a pomocné pokladny
18.330 Kč. A nyní dovolte mi také vysvětliti,
jak to přijde, že u okresních nemocenských
pojišťoven máme průměrně
poněkud vyšší požitky než u
zemědělských. Zemědělské
okresní nemocenské pojišťovny trvají
asi 3, 4 a 5 let, průměrná životní
doba zemědělské nemocenské pojišťovny
činí 2 1/2
roku. Přijaly zcela nový materiál, jenž
ovšem ještě neprodělal postupu podle kolektivní
smlouvy; jen tato okolnost jest příčinou,
že zemědělské nemocenské pojišťovny
vykazují poněkud nižší průměr.
Ale jest nutno, abychom dnes také zjistili, jak vysoké
jsou průměrné požitky vedoucích
úředníků. Tyto průměrné
požitky vedoucích úředníků
činí 32.184 Kč, a aby se nevzbuzoval dojem,
jakoby úředníci okresních nemocenských
pojišťoven byli příliš bohatě
placeni, konstatuji, že průměr u okresních
nemocenských pojišťoven činí 32.562
Kč, u společenstevních 30.435 Kč,
u registrovaných pomocných pokladen 46.593 Kč.
Občanské strany vyličují to tak, jakoby
sanace nemocenských pojišťoven byla výlučně
v našem zájmu a naším úkolem. Pánové,
když jsme si postavili otázku sanace nemocenských
pojišťoven, věřte mi, že se to stalo
a děje jen v zájmu pojištěnců
a proto, poněvadž v nemocenských pojišťovnách
vidíme jediné ústavy v tomto státě,
které ve velké míře konají
práci pro veškerenstvo v oboru veřejného
zdravotnictví. Jinak nemáme tak vážných
institucí, které by v tomto oboru konaly tak velkou
práci. Bohužel jest u nás neštěstím,
že vůbec neznáme nemocenských pokladen
a jejich hospodaření, že naprosto nevíme,
co všechno nemocenské pokladny poskytují a
co by mohly poskytovati. Neplní-li všech úkolů,
k nimž jsou podle našeho mínění
povolány, není to jejich vinou, nýbrž
vina záleží v tom, že se jim k tomu neposkytuje
možnost, ba že jistými opatřeními
jest tento nádherný vývoj nemocenských
pojišťoven úplně znemožněn.
Chci vám jen říci, co znamenají tyto
dávky, jež lidé zcela lhostejně míjejí.
R. 1921 poskytly nemocenské pokladny v Československu
368 milionů peněžních dávek členům
a 198 milionů na léčebné účely.
R. 1922 dosáhly peněžní dávky
477 milionů, léčebné ošetřování
233 milionů. Pak peněžní dávky
poněkud poklesly a vydali jsme r. 1925 na peněžních
dávkách 403 milionů a 307 milionů
na léčebné ošetřování.
Pánové, to jest v jednom roce úhrnem více
než 700 milionů. Nemocenské pojišťovny
jsou ústavy, jichž ovšem nelze jen tak mávnutím
ruky odbýti, nýbrž s jejich existencí
naopak dlužno počítati a jež podporovati
musí býti úkolem všech, kteří
to skutečně vážně míní
s naším veřejným zdravotnictvím.
Ale jak jsou nemocenské pokladny na tom finančně,
chci vám vysvětliti jen podle statistických
zpráv za prvé pololetí r. 1928. Nemají
nároku na úplnost, poněvadž ovšem
nejsou ještě prozkoumány podle všech pravidel
umění. Vždyť nás dělí
několik týdnů od ukončení pololetí,
ale veliký rozdíl to nebude. Podle statistiky za
prvé pololetí r. 1928 jsme zjistili, že pro
nemocenské pojištění byly předepsány
příspěvky v částce 397 milionů
a že bylo vydáno na peněžních dávkách
208 milionů, na léčebnou péči
140 milionů a na jiná vydání 90 milionů,
takže proti příjmům 397 milionů
v tomto pololetí bylo vydáno 439 milionů,
takže pokladny mají v tomto pololetí schodek
40 milionů. Nemyslím, že vám musím
dále vykládati, že jest nutno, aby zasáhlo
veškerenstvo; není úkolem jen samých
pojištěnců nésti tato břemena,
poněvadž jsme až dosud stáli na stanovisku,
že zájemci mají nésti břemena;
ale domníváme se, že nemůžeme nedbati
toho, aby u těchto ústavů, které podle
mého cítění mají mnohem větší
význam pro veškerenstvo než několik cukerních
průmyslníků nebo bank, také jednou
stát vypomohl a poskytl jim činnou podporu.
Řekl jsem vám již, že hrozí nebezpečí,
že nebude-li převzat § 154 tak, jak se na něm
usnesla odborná komise, bude léčebné
ošetřování vůbec znemožněno.
A co to pro nás znamená, rád bych vám
ukázal jen několika stručnými skizami
a náčrty. Naše zdravotní poměry
jsou všeobecně známé jako nikoliv nejrůžovější.
Podjal jsem se již jednou úkolu vylíčiti
v soc.-politickém výboru, jak jest o to v tomto
oboru postaráno. Prokázal jsem tehdy, že pokud
jde o zdravotní poměry, musíme mnoho doháněti,
abychom dosáhli jen průměru. Kdo měl
příležitost zběžně projíti
nemocnicemi, přesvědčil se, že zde dlužno
ještě velice mnoho vytvořiti. Kdo ví,
jak zaostalá jsou naše zdravotní zařízení,
kdo ví, jak nedostatečně jsme ještě
vybaveni v oboru péče o děti a matky, kdo
vidí, jak málo se děje v oboru bytové
péče, kdo ví, že činnost, která
v Rakousku v předválečné době
v posledních obdobích měla tak slibné
začátky, jest nyní skoro úplně
znemožněna, uvědomíme-li si, co se na
tomto poli děje v Německu, shledáme, že
zde musíme ještě mnoho doháněti.
Kdybychom chtěli napodobovati Německo jen pokud
jde o umístění tuberkulosních, musili
bychom vydati na to 65 milionů Kč, při čemž
ovšem přiměřeně přihlížím
k počtu obyvatelů Německa. V této
souvislosti rád bych rozebral otázku dávek
peněžních a věcných. Vím,
že se nyní začalo hnutí, jež stojí
na stanovisku, že dlužno dávati přednost
dávkám věcným a podle možnosti
je vybudovati a že peněžní dávky
mají býti omezeny. Všeobecně jest tato
zásada správná. Jest pravda, že se na
poli věcných dávek musí poskytovati
mnohem více než dosud. Ale prosím, abyste se
jen. nedali klamati všeobecnými hesly a zkoumali,
jsou-li u nás takové předpoklady jako v zemích,
v nichž se - snad právem, toho nechci zkoumati - může
dávati přednost dávkám věcným.
Mohu zavésti věcné dávky jen tehdy,
jsem-li přesvědčen, že peněžní
dávky jsou v přibližném poměru
ke mzdě a důchodům. Bohužel, u nás
tomu tak není. U nás tento poměr není
takový, hned vám to dokáži. Podle nynějšího
zákona se má věc tak, že dělník
s týdenní mzdou 200 Kč dostával nyní
při 14denní nemoci 216 Kč v penězích
- v těchto 14 dnech - čili 54% a že podle nového
návrhu dostane 288 Kč, čili 72%. Také
nelze říci, že by toto nemocenské bylo
příliš vysoké. Jak to vypadá
u dělníka s týdenním výdělkem
300 Kč? Ten dosud dostával za 14denní nemoc
216 Kč čili 36% a příště
bude dostávati 288 Kč čili 48% a dělník
s 350 Kč dostával dosud 216 Kč čili
30.8% a bude příště dostávati
288 Kč čili 41.1%. Vidíte tedy, že v
zemi, ve které peněžní dávky
činí poměrně ještě tak
nepatrné procento týdenní mzdy, nelze naprosto
mluviti o tom, aby peněžní dávky byly
sníženy, a že se zde nemůže již
dávati přednost dávkám věcným
na útraty peněžních.
V této souvislosti budu se ještě zabývati
otázkou hodnocení naturálních požitků.
Bude-li uzákoněno ustanovení návrhu,
že zhodnocení naturálního zaopatření
může způsobiti zařazení jen o
jednu mzdovou třídu výše, pak členové,
kteří jsou dnes ve IV. mzdové třídě,
dostanou se částečně do II., čímž
ztratí na nemocenském 4 Kč, což však
také způsobí, že onen dělník
se někdy z III. třídy invalidního
pojištění dostane zpět do I. třídy
invalidního pojištění; to jest možné
v některých krajních případech,
jak bych vám mohl dokázati podle výpočtů,
které mám k disposici.
Domnívám se, že po těchto vývodech
bude každému jasno, že naprosto nebude lze udržeti
ustanovení zákona o hodnocení naturálního
zaopatření.
Nyní bych se rád obrátil k otázce
svazů. Otázka svazů jest pro nás velice
důležitá. Nechráníme a nebráníme
socialistické posice, kterou zaujímáme, jak
se často má za to, nýbrž bráníme
instituci, o níž jsme se přesvědčili,
že její existence jest nutná v zájmu
pojištění. Co se nám nyní předkládá,
zrodilo se jen z nouze, neupouští se od tendence,
úmyslu, jenž původně existoval, aby
svazy byly odstraněny, to trvá dále, a kdykoliv
bude panu ministru soc. péče vhodno, může
býti nařízeno, že se dnešním
dnem zřizují zemské svazy, a v téže
chvíli ztrácí vlastně svazy své
existenční oprávnění. (Německé
výkřiky: Podle politické situace v té
době!) Ano. Damoklův meč rozpuštění
visí stále nad svazy. Prospěšná
činnost takových institucí, které
jsou pomíjející, není ovšem možná.
Prosím, abyste si uvědomili, že právě
u nás svazy mají konati zajisté mimořádně
důležitou činnost, nejen sociální,
nýbrž, jak výslovně chci zdůrazniti,
i národní. Naše sociální pojištění
jest vybudováno úplně centralisticky. Spojení
má ovšem své výhody, o tom nelze naprosto
mluviti. Domníváme se však, že jest zapotřebí
jistých spojujících článků,
aby byl udržen styk se členy. To jest nezbytná
nutnost podle mého pevného přesvědčení
pro vývoj pojištění vůbec.
V důvodové zprávě k prvnímu
návrhu jest jen zcela stručně řečeno,
že se zrušuje § 93. Jako jeden z důvodů
pro zrušení svazů se udává, že
udržení těchto svazů jest spojeno se
zcela značným nákladem a že není
možno v době, kdy rozhoduje všeobecná
hospodárnost, udržovati svazy. Příspěvky
všem svazům činily 5 mil. Kč. Ne, že
bych se stavěl na stanovisko, že 5 mil. Kč
jest nepatrnou částkou a že jí lze nedbati,
ale divně působí, že ministr, jenž
to pravil, přistupuje nyní ke zřizování
zemských úřadoven. Přál bych
si, abych měl čas, abych vám vyložil
obor působnosti těchto zemských úřadoven
a tím ukázal, jak četné úkoly
dlužno zde splniti, které - myslím, že
nepřeháním - lze zdolati jen tehdy, bude-li
ustanoveno úřednictvo, vyžadující
nákladu nejméně 25 mil. Kč. Není
tedy pravda, jak se domnívám, že rozhodovaly
úsporné důvody, nýbrž - monsignore
Šrámek nechť mi promine - jemu jde při
tomto opatření o to, aby socialisté a Němci
byli postiženi. Jsou zde dva německé ústavy
a ty musejí býti za každou cenu odstraněny.
Nikdo by nepovažoval za možné, že německé
strany v koalici klidně přijmou tuto hanbu, kterou
jim způsobil právě ministr Šrámek.
Pan ministr Šrámek by dobře učinil,
kdyby se trochu hrabal v minulosti. On to byl, jenž ve starém
Rakousku při poradách o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců prohlásil,
že zřízení zemských úřadoven
jest jen malým ústupkem českému národu
a že při provedení všeobecného
sociálního pojištění musejí
se vytvořiti národní útvary zcela
jiného druhu, které by vyhovovaly přáním
Čechů. A pánové, tehdy ve starém
Rakousku šlo o pensijní pojištění
soukromých zaměstnanců, a pokud jde o historické
země, o osobní stav asi 46.000 lidí, kdežto
u dvou německých svazů jde o 720.000 pojištěnců.
A domnívám se, že ve starém Rakousku
by se nebyl odvážil žádný ministr
byť jen otřásti těmito institucemi;
co jsme si namáhavě za dlouhá léta
zřídili, nikoliv pro sebe, nýbrž v zájmu
pojištěnců, to vše má nám
býti prostě vzato jen proto, poněvadž
se snad panu monsignorovi Šrámkovi to neb ono
u svazů nehodí. Dala mu podnět činnost
svazů, aby věcně zakročil se svého
stanoviska jako ministr sociální péče?
Nebo tomu není tak, že musí doznati, že
svazy dostály všem svým povinnostem? Nepřeháním,
pravím-li, že bez svazů nejen nebylo by bývalo
provedeno sociální pojištění,
nýbrž že bez svazů bylo by bývalo
nemožno přestáti všechny tyto těžkosti,
jež se nemocenským pokladnám od r. 1917 naskytovaly.
Kdo neminul bez povšimnutí těchto událostí,
které se staly v oboru sociálního pojištění
od r. 1917, musí doznati, že by bylo bývalo
zcela nemožno bezvadně přemoci všechny
změny, kdyby se nebyli našli lidé, kteří
poskytli nejen svou pracovní dobu, nýbrž svůj
poslední nerv, aby tak umožnili, aby se nemocenské
pojištění rozvinulo a sociální
pojištění provedlo. Nebyla to tak jednoduchá
věc provésti sociální pojištění.
Kdo tehdy vyšel ven a viděl odpor lidí, kteří
stáli před skutečností, že mají
platiti, aniž se jim za to poskytoval nějaký
ekvivalent, ví, jak těžké bylo stanovisko
lidí, kteří jedině byli povoláni
propagovati sociální pojištění
proti odporu měšťáků, ale i proti
pasivnímu chování ministerstva soc. péče,
jež by bylo bývalo povoláno propagovati myšlenku
sociálního pojištění. Pohlédněte
zvláště do Německa a prohlédněte
si, co se tam dělo dříve, když bylo
zavedeno sociální pojištění.
Míníme tedy, že udržení svazů
jest nezbytnou věcí, a pravíme zcela upřímně,
že bychom považovali za největší
zločin proti sociálnímu pojištění,
kdyby svazy byly rozpuštěny, ale i za nejtěžší
ránu, která by nám byla zasazena na národnostním
poli. Prosím, abyste si uvědomili, jak jest vybudována
naše Ústřední sociální
pojišťovna a že jen svazy jsou s to, aby udržely
spojení po národnostní stránce. Stojí-li
ministr tvrdošíjně na stanovisku, že zemské
úřadovny jsou nutné, domníváme
se, že právem můžeme žádati,
aby 720.000 německých pojištěnců
dostalo své německé zemské úřadovny,
aby mohli používati svého jazyka. Neboť
to není národnostní otázka v pravém
smyslu slova, nýbrž otázka sociální.
(Posl. Hackenberg [německy]: Členové vládních
stran hlasovali proti národnímu rozdělení
zemských úřadoven!) Zcela správně!