Také oběti zaměstnavatelů přinesené
na pojištění nebyly by tak těžké,
kdyby byla jistota, že se milionů a miliard, které
se časem nahromadí v ústřední
správě, použije opět k oživení
hospodářského života a na úvěry
samosprávným svazkům, které byly přímo
zbaveny práv vládními stranami usneseným,
tak vychvalovaným zákonem o obecních financích
a jejichž přirozený vývoj byl zabrzděn
a omezen. Avšak jak dosavadní naše zkušenosti
v tomto státě nás poučily, také
zde při poskytování úvěru z
nahromaděných reserv bude rozhodovati opět
jen moment národní a německá průmyslová
území budou zajisté se svým dělnictvem
nejvíce platiti, za to však nejméně
dostanou, a to jest největší nebezpečí
pro náš hospodářský život
a samosprávné svazky.
Také zde, jak tomu dosud bylo při všech jiných
věcech, bude se hleděti umělým převodem
národního majetku poskytnouti prospěch nyní
vládnoucímu národu.
Pokud jde o otázku pojištění samostatně
výdělečně činných, o
níž se dnes nejedná, která však
byla v posledních volbách hozena mezi živnostníky
jako heslo mající zanésti zmatek, řekl
bych zcela krátce toto:
Již před dvěma desítiletími vždy
jsem hájil zřízení dobrovolného
pojištění samostatně výdělečně
činných podle osvědčeného belgického
vzoru, tím bylo by každému živnostníku
a obchodníku umožněno, aby se mohl bez nátlaku
pojistiti a placení státního příspěvku
k důchodu jistě by velmi přitahovalo, jak
tomu také bylo v Belgii. Kdyby však, když se
v prvém desítiletí tohoto století
jednalo v rakouském parlamentu o řešení
sociálního pojištění zaměstnanců,
nebylo bývalo spojeno s podmínkou, že také
pro samostatně hospodařící až
do určité hranice příjmů musí
býti zavedeno starobní a invalidní pojištění,
toto stanovisko bylo by dnes již dávno překonáno
a pojištění bylo by se vžilo. V tom případě
byl by československý stát při svém
vzniku převzal hotovou věc a mohl v ní pokračovati.
Této výtky nelze sprostiti oněch vrstev,
které tenkráte ono junktim položily a trvám
plně na svém někdejším mínění.
Jak velké bylo kdysi přání samostatně
výdělečně činných, aby
bylo zavedeno starobní a invalidní pojištění,
tak nepatrný jest nyní o ně zájem,
když se utvořil jiný obraz o pojistném
a dávkách. Toto pojištění samostatně
hospodařících vypadá na světle
poněkud jinak, než jak je vylíčil někdejší
předseda holičského společenstva v
Č. Lípě, dnešní pan senátor
Tschapek, kdysi před válkou, myslím
že to bylo r. 1912 v Děčíně,
a od něhož si tolik šťastného sliboval.
Dnes, kdy nabyl bohatších zkušeností,
bude zajisté jiného mínění
nežli tenkráte. Tenkráte v Děčíně,
když tam zasedalo shromáždění,
podal resoluci, podle níž měli živnostníci
dosažením 50. roku věku dostati důchod.
Tenkráte jsem se ho tázal, aby mi odpověděl,
kde má stát diamantová pole a zlaté
doly, z nichž by na to mohl bráti peníze. A
také oni předáci, kteří, jak
již řečeno, při posledních volbách
dělali tím náladu pro svou tehdy nově
založenou stranu, musili se v poslední době
na svých schůzích přesvědčiti,
že touha po tomto pojištění není
již tak příliš velká. A heslo:
"Dejte nám po jištění samostatně
výdělečně činných",
které žilo ještě před dvěma
a třemi roky, úplně zmizelo s povrchu zemského.
Ať není výdělečná činnost
živnostenského a obchodního stavu zatěžována
všemi možnými šikanami, a nechť jsou
poskytnuty daňové úlevy, to jsou dvě
věci, které mají větší
význam pro uvedené stavy než povinné
pojištění, které jim vsugerovali někteří
jednotlivci. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Nitsch. Dávám mu slovo.
Posl. Nitsch (německy): Již půl
roku se vyjednává o novelisaci soc. pojištění,
o zákonu, který ukládá téměř
nedostupná břemena nejen zaměstnavateli,
nýbrž i zaměstnanci. Průmysl, zemědělství
a obchod cítí již dávno tvrdosti sociálního
pojištění a pod tlakem velké nespokojenosti
voličů se sociálním pojištěním
vytýčila si vládní většina
za svůj hlavní cíl revisi soc. pojištění
a na mnoha schůzích na venkově prohlásila:
Sociální pojištění musí
býti změněno. Na předložené
zde změně sociálního pojištění
však vidíme, že to dopadlo velmi slabě.
Vládní strany příliš často
vytýkají poslancům, že kritisujíce,
nejsou dosti objektivní, že nejsou dosti věcní
a že nezachovávají dosti důstojnosti
zástupce lidu. Jest to vůbec při zde panující
soustavě možno? Parlamentní život - lze-li
to u nás tak nazvati - odehrává se ve výborech,
kde se povoluje uzda podle nejvyšších pokynů
a sněmovna jest pouhým hlasovacím strojem.
Poslanec, který náhodou není členem
velké strany, takřka ani nemůže podrobiti
návrh zákona nestranné, věcné
kritice, neboť návrh zákona dostane těsně
před sněmovním jednáním a pak
ještě jen ve státním jazyku, jejž
přece velmi mnoho poslanců neovládá.
Překlad nebo opatření překladu vyžaduje
delší doby a také studium návrhu zákona
samého vyžaduje dlouhé doby, chce-li poslanec
o návrhu pojednati s náležitou nestranností
a věcností. K tomu se mu však neponechá
času. A proto jest také nespravedlivá kritika,
která vytýká poslancům, že nejednají
o věci s dostatečnou věcností. Tím
jest jedině vinna tato soustava, která degradovala
sněmovní jednání na hlasovací
stroj. Jestliže pak poslanci ve svém roztrpčení
kritisují nynější vládní
soustavu ostřeji, nechť se jim nevytýká,
že nejsou dosti věcní.
Národní hospodářství a také
samo dělnictvo očekávalo od novely sociálního
pojištění velmi podstatné ulehčení,
než, bohužel, se to nestalo. My nejsme proti starobnímu
pojištění, my nejsme proti moderním
sociálním zařízením, my také
nechceme, aby chudí dělníci byli na stará
kolena bez chleba nebo snad odkázáni na přízeň
svých dětí. Jsme však proti takovému
pojištění, jak je zavádí zákon
o sociálním pojištění, neboť
podle našeho mínění má zůstati
vyhrazeno volnému uvážení každého
jednotlivce, chce-li se pojistiti na starobní důchod
či nikoliv. Hlavně jsme však proti každé
další centralisaci, neboť sociální
pojištění, jak se provádí podle
nynějšího návrhu, který vše
centralisuje a uniformuje, odnímá národnímu
hospodářství miliony a v několika
letech nahromadí miliony, zdražuje tedy výrobu
a výrobky. Máme již příklady
toho, jaké účinky mají takovéto
centralistické a vše uniformující ústavy
v praksi. Nejlépe to vidíme na nemocenských
pojišťovnách a jejich správě na
Slovensku, jimž, díky "vyšší
demokracii", stále ještě nebyla vrácena
samospráva, jež jsou spravovány vládními
komisary a kde stále ještě není upravena
otázka svobodné volby lékařů.
Také lékaři jsou nanejvýš nespokojeni
se svými platy a mohl bych zde přednášeti
ještě mnohem více jiných stížností.
Před tím, než byla zavedena takováto
centralisace a když nemocenské pokladny měly
svou samosprávu, spravovaly si své přebytky
samy, ukládaly je v místních, dobrých
peněžních ústavech jako vklady a tak
je vracely opět národnímu hospodářství.
Dnes je tomu však jinak. Všechno musí býti
centralisováno, ničím se nesmí disponovati,
neboť co by jinak měly na práci velké
ústředny?
Ještě smutnější příklady
starobního pojištění vidíme u
bratrských pokladen, kam ubozí lidé po léta
platí své těžce našetřené
peníze, a dnes jsou úplně bez starobního
důchodu. Stejné poměry jsou také u
provisionistů, kteří místo svých
zaplacených zákonitých požitků
dostávají hladové pense, většina
z nich však vůbec žádné, neboť
jejich pense zmizí v paragrafech byrokracie. A po těchto
smutných zkušenostech vtírá se sama
otázka: Bude to míti pracující obyvatelstvo
lépe? Dostane také jednou své starobní
pojištění, či ztratí se v moři
paragrafů? Obáváme se jen, že toto tak
zvané velkolepé "sociální dílo"
nepřinese pojištěncům to, co od toho
očekávají, ale spíše těm,
kteří obstarávají správu.
Zcela zvláště trpí však břemenem
sociálních dávek zemědělství.
Nemluvil jsem ještě ani s jedním rolníkem,
který by si byl nestěžoval na těžká
sociální břemena, která na něho
byla uvalena, a to za vlády, v níž agrárníci
mají hlavní slovo. Sociální břemena
zemědělství činí daleko více
než všechny daně a jest prostě neslýchané,
kolik musí odváděti zemědělský
podnik nemocenským pokladnám, sociálním
pojišťovnám, úrazovým pojišťovnám
a pensijním fondům a jak jest těmito úřady
šikanován. Při tom však zemědělství
nemá vůbec možnosti započítati
si tyto dávky do výrobních nákladů
svých výrobků, neboť ceny zemědělských
výrobků neurčují zemědělci,
nýbrž lidé, kteří nemají
se zemědělstvím nic společného.
Nikdo se neptá rolníka: měl jsi dobré
či špatné žně, ačkoli režie
zemědělství jest úplně stejná
jak při špatných, tak také při
dobrých žních. Za všech okolností
platí jen jediné slovo "platit!", a jestliže
rolník nemůže těmto svým povinnostem
dostáti, pak se mu prostě jeho svršky prodají
v dražbě. Nedostatek zemědělského
dělnictva nutí majetníky zemědělství,
že musí na přání dělnictva
vzíti na sebe všechna sociální břemena
a této okolnosti dlužno přičísti,
že zemědělství sotva může
již stačiti na všechny tyto dávky. V praksi
pak vidíme, že zemědělství, která
dříve provozovala intensivní provoz s mnoha
zaměstnanci, musí nyní přeměniti
své podniky pro příliš vysoká
sociální břemena na extensivní. Zemědělství
přestalo již dávno býti výnosným
podnikem. Rolníci jsou chváleni jen v politických
řečích a lichotí se jim: "Vy
jste základem státu," ale aby tento základ
byl také zachován, o to se nikdo nestará.
Nahlédněme jen do pozemkových knih a našim
očím se ukáže smutná pravda,
jak pozemky jsou již opět zatíženy, sledujme
výkazy dluhů spořitelen, bank, úvěrních
společností a musíme dojíti ke smutné
skutečnosti, že rolníci jsou již opět
tak zadluženi jako před válkou. Není
to fráze, nýbrž trpká pravda. V celém
světě, i v Anglii, snaží se upraviti
otázku zemědělského úvěru
a anglickému parlamentu byl již také předložen
vládní návrh "Agricultural credits bill",
v němž jsou činěna opatření,
aby se zemědělství dostalo levných,
dlouhodobých a krátkodobých zápůjček
za příznivých podmínek, vláda
pak podporuje tu to akci velkými částkami.
Jsme ještě daleko vzdáleni od toho, aby vláda
zlevnila a ulehčila zemědělské úvěry,
neboť u nás se vše ztěžuje a hlavní
věcí jest, pokud možno vytáhnouti všechny
peníze a soustřediti je v ústředních
ústavech.
Důležitá forma úvěru, jako jest
úvěr na movitosti, který by měl mimořádně
veliký význam v zemědělství,
a který jest již zaveden ve většině
evropských států, u nás stále
ještě čeká na zákonnou úpravu.
Nikoliv bez obav hledíme do budoucnosti, pomyslíme-li,
že obrovské částky, které odnímá
sociální pojištění národnímu
hospodářství, způsobí velký
nedostatek kapitálu a že tato velká finanční
síla, která bude vycházeti z Ústřední
sociální pojišťovny, bude vystrkovati
své spáry všude, kde ještě bude
lze něco uchopiti. Tyto své obrovské částky
bude vkládati do průmyslových podniků,
polí, lesů, pramenů, dolů a lázní,
zkrátka: do všeho pronikati, všechno pokud možno
získávati a tak veškeré naše národní
hospodářství bezpečně socialisovati
úplně klidnou, evoluční cestou. Proto
to velké úsilí o centralisaci. Případně
otevřené filiálky nebo expositury budou jen
odbočkami bez práv.
Toto mocné sociální dílo projeví
se především po stránce národní,
a to na útraty menšin. Pocítili jsme to již
dříve ve velmi mnoha směrech, cítíme
to ještě dnes a ucítíme to ještě
více v budoucnosti. Heslo zní: proniknouti do všeho,
do všech hospodářských zařízení,
která dnes ještě patří menšinám.
Při tom se neštítíte žádných
prostředků a jsou-li slabé, vydají
se zákony, které to umožní. Není
to nic jiného než národní bolševismus.
Příkladů toho máme, bohužel,
nadbytek: provádění pozemkové reformy,
převzetí železnic a nakládání
s hospodářskými institucemi, které
patřily a patří ještě menšinám.
Zde musím zcela zvláště poukázati,
jak se nakládá s oněmi málo peněžními
ústavy, které dnes ještě zůstaly
na Slovensku v rukou menšin. Roku 1918 bylo na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi 279 peněžních
ústavů, které pracovaly jako akciové
společnosti. Z nich připadalo na Slovensko 228.
Z nich 148 ústavů bylo v rukou německých
a maďarských, 33 slovenských a 47 menších,
které patřily většinou rodinám
a peněžním skupinám, a z těch
připadalo na Podkarpatskou Rus 31. Z těchto 148
německých a maďarských peněžních
ústavů na Slovensku musilo 58, prý "dobrovolně",
splynouti se slovenskými nebo českými peněžními
ústavy a 19 mohlo se připojiti ještě
k existujícím silným německým
a maďarským ústavům. Toto "dobrovolně"
vypadalo tak, že peněžním ústavům,
které ztratily převratovou finanční
politikou svůj základní kapitál, byla
zakázána emise nových akcií. Bylo
jim dokonce zakázáno, aby se přeměnily
v úvěrová družstva. Ze zbylých
96 ústavů 24 bylo zakázáno přijímati
vklady, takže i tyto musily splynouti s velkými slovenskými
a českými bankami. Ztráta vkladů menšinových
peněžních ústavů přesahuje
nesčetné miliony, kteréžto ztráty
dlužno přičísti jen poválečné
politice. Částky, uložené ve válečných
půjčkách, odhadují se na Slovensku
na dvě miliardy. Ztráta na válečných
půjčkách přesahuje zajisté
1 1/2 miliardy, z čehož
jedině na německé a maďarské
peněžní ústavy připadá
300 milionů.
Ze sanačního fondu, do něhož musily
peněžní ústavy platiti velmi značné
částky, dostaly německé a maďarské
ústavy ztěží několik drobtů.
Z tohoto sanačního fondu bylo rozděleno přes
200 milionů, z nichž německé a maďarské
ústavy dostaly ztěží 1% a 1 1/2%,
ačkoliv utrpěly největší ztráty
na válečných půjčkách
a valutě. Největší nespravedlivost byla
však spáchána teprve tehdy, když slovenským
ústavům byly dodatečně ještě
přikázány velké částky
na sanaci a částky přikázané
německým a maďarským peněžním
ústavům o 20 až 30% sníženy, ale
i tyto částky byly poukázány teprve
tehdy, když se takový ústav zavázal
ke splynutí s českým nebo slovenským
ústavem. Bylo by zajisté velmi zajímavé
nahlédnouti v rozdělovací listiny sanačního
fondu. Při tomto manévru s peněžními
ústavy menšin na Slovensku neměly hlavní
význam hospodářské poměry,
nýbrž politika. Hlavním důvodem úřadů
proti menšinovým peněžním ústavům,
které musily býti za všech okolností
restringovány, byl prý jejich velký počet,
a co bylo německé nebo maďarské, musilo
pryč. Školským příkladem této
prakse jsou Nové Zámky, kde před převratem
byly dva peněžní ústavy a dnes již
jejich počet vzrostl na 10.
Jest přímo urážlivé a pobuřující,
jak se nakládá s těmito několika peněžními
ústavy, které ještě dnes jsou v rukou
menšin, přes to, že musí 80% svého
příjmu odváděti ve formě různých
veřejných dávek. V tomto nakládání
s nimi se pokračuje, ačkoliv banky jsou důkladně
revidovány revisní jednotou, prý autonomní
korporací, zřízenou podle zákona č.
239 z r. 1924, která jest však ve skutečnosti
jen informačním oddělením ministerstva
financí a ačkoliv se revise provádí
až do nejmenších podrobností. Zajímavé
jest, že předsedy této revisní jednoty
jsou generální ředitelé velkobank,
kteří tedy mohou neustále sledovati tepnu
těchto ústavů. Přes to, že v
ředitelství revidovaných bank sedí
vládou vysílaný vládní komisař,
a přes to, že banky podle bankovního zákona,
aby zachovaly svou mobilitu a likviditu, musí 8% svého
stavu vkladů deponovati u některé státní
banky na 2 až 2 1/2%
a přes to, že banky plní všechny ministerské
požadavky a dostává se jim nejvyšší
chvály od revisního oddělení, nakládá
se s těmito menšinovými peněžními
ústavy stále macešsky. Přes to přese
všechno nejsou jim přikazovány jako vklady
žádné veřejné peníze,
naopak: všechny veřejné peníze byly
jim vypověděny. Mohli bychom vám dokonce
předložiti oběžníky jednotlivých
okresních přednostů, v nichž jsou vypočítávány
jednotlivé peněžní ústavy, kam
smějí obce ukládati své přebytky
peněz. Ba, věc jde dokonce tak daleko, že nejsou
přijímány jako kauce při státních
dodávkách záruční listiny bank,
které patří některé menšině,
ačkoliv revisní oddělení mohou podati
přesné informace o spolehlivosti jednotlivých
ústavů. Přece však nastala již
v poslední době jedna novota, a to, že ústav,
který přistoupí ke svazu slovenských
peněžních ústavů, dostane povolení,
aby jeho záruční listiny byly přijímány
jako kauce.
Všeobecně vidíme, že na Slovensku jest
velký nedostatek peněz. Přečtěme
si jen zprávu Svazu průmyslníků pro
Slovensko a hned na prvé stránce najdeme křik:
"Peníze, levné peníze potřebuje
průmysl, obchod, živnosti a zemědělství."
Všecko by rádo tvořilo a pracovalo, než
k tomu jest třeba peněz a není jich. Místo
úlev se vše jen ztěžuje. Úroková
míra ze vkladů byla právě nedávno
zvýšena a tím ovšem také zdraženy
peníze. Příčina, že úroková
míra ze vkladů byla zvýšena, může
býti jen tato: buďto se obyvatelstvu daří
hůře a přebytečných peněz
není, anebo jsou to následky berní reformy
a vklady utíkají do ciziny.
Dostati dnes od hypoteční banky dlouhodobou hypoteční
zápůjčku jest takřka nemožností.
Vyplacení trvá nejméně 6 měsíců
při 7 1/4 až
7 1/2% netto plus umořovací
částka. Drobný člověk, který
musí uzavříti dlouhodobou umořovací
zápůjčku, vůbec se k tomu nedostane,
nanejvýš prostřednictvím různých
pokoutních jednatelů a protektorů, kteří
však potom ubohého člověka, hledajícího
úvěr, náležitě využijí.
Pánové ze slovenské strany, přemýšleli
jste již o všech těchto otázkách?
Kdo má peníze, má moc. Uvažte to a považte,
že líbánky netrvají věčně!
Nepřemýšlíte o tom, až budou ze
Slovenska peníze pomalu vytaženy, co se může
ze země státi? Uvažte, že z těch
obrovských peněz, které odnímá
sociální pojištění, navrátí
se na Slovensko jen velmi malé drobty. Když jste již
spolupracovali na tomto díle sociálního pojištění
a budete pro ně hlasovati, kterýžto zákon
de facto ukládá také slovenskému lidu
těžká břemena, nepokusili jste se dosíci
pro Slovensko vlastní ústřední sociální
pojišťovny, v níž by byly nashromážděné
peníze spravovány a musilo by se jich opět
dostati slovenskému národnímu hospodářství?
Je-li nyní již Slovensko zemí s vlastním
zemským presidentem, nebylo by nesmírně důležité,
kdyby mělo také vlastní slovenskou zemskou
banku a také vlastní slovenskou hypoteční
banku? Tato slovenská hypoteční banka musila
by býti utvořena sloučením všech
bank na Slovensku bez rozdílu národností,
musila by míti právo vydávati zástavní
listy a opatřovati obyvatelstvu levné dlouhodobé
zápůjčky. Nemělo by se o všech
těchto věcech přemýšleti? Nebyla
by to nejlepší cesta ke zdárné hospodářské
spolupráci menšin na Slovensku? Či chcete kráčeti
dále po dosavadní cestě, cestě stálého
vytlačování a poškozování
menšin? Cizině chce se stále dokazovati, že
menšinová otázka v Československu jest
již rozřešena, a to k největší
spokojenosti. Ve skutečnosti však cítíme
na vlastním těle něco jiného, neboť
se pracuje k naší kulturní a hospodářské
zkáze. Můžeme vysloviti jen nejupřímnější
dík státníkům, kteří
přišli s ideou, aby v rámci Společnosti
národů byla zřízena stálá
menšinová komise.
Víme velmi dobře, jak hodnotíte ideje, s
kterými přicházejí zástupci
menšin, pokládáme však za svou povinnost
neustále pozvedati svého varovného hlasu
a upozorňovati pány na následky jejich činů.
Moje maličkost a se mnou spojená maďarská
národní strana budou hlasovati proti zákonu
o sociálním pojištění. (Souhlas
na levici.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Taub. Uděluji mu slovo.
Posl. Taub (německy): Vážené
dámy a pánové! Sociální pojištění
bylo od počátku své účinnosti
předmětem nejprudších útoků.
Těchto útoků proti soc. pojištění
účastnily se všechny strany, i ony strany,
které kdysi od r. 1920 a ještě dříve
v revolučním Národním shromáždění
nemohly se dosti předstihnouti v podávání
návrhů, které by byly znamenaly dalekosáhlé
zlepšení sociálního pojištění.
Situace se změnila. Přímo po volbách
r. 1925 všichni, kdož dříve se předstihovali
v tom směru, aby ukázali svou lásku k dělnictvu,
aby ukázali, že jsou první, kteří
pomýšleli na to, aby se uskutečnilo dobré
dílo zlepšení sociálního pojištění,
všichni tito pánové nedali si zabrániti,
aby nepodnikli útoku proti sociálnímu pojištění,
ačkoliv byli ve vládní koalici a vládní
prohlášení jako často dříve
tak i dne 18. prosince 1925 ujistilo a vyslovilo, že činnost
předcházející vlády vyvrcholila
v sociálním pojištění a že
bude úkolem vlády a koaličních stran
provésti toto standartní dílo v nejbližším
období. Tehdy výslovně pravil pan předseda
vlády Švehla: "Zbylo nám ještě
zabezpečiti osoby, pro svůj věk z pojištění
vyloučené, abychom mohli říci, že
o každého pracujícího člověka
jest postaráno pro případ jeho pracovní
nezpůsobilosti." Jako tak mnoho četných
jiných slibů nebylo splněno, tak i tento.
V téže chvíli, kdy bylo vysloveno toto slovo,
v téže chvíli se již vůbec nepomýšlelo
na skutečné provedení sociálního
pojištění. Nechci to tvrditi o panu předsedovi
vlády, ale nepochybně o stranách za ním
stojících. Ani jediná nepomýšlela
na to, aby to uskutečnila, právě jako do
dneška marně čekáme na to, aby sněmovně
byl předložen aspoň návrh na pojištění
osob přes 60 let. Ale v této době se nejen
štvalo proti sociálnímu pojištění,
nejen se použilo všeho, aby se ukázalo, že
sociální pojištění jest prý
nesnesitelné, nýbrž v této době
byla zahájena štvanice i proti nositelům sociálního
pojištění, v této době byla zahájena
pustá kampaň proti všemu, co má jen
souvislost se sociálním pojištěním,
proti každému funkcionáři pojišťovny,
proti každému úředníkovi. Bylo
tím vytvořeno ovzduší, v němž
obhajoba sociálního pojištění,
která spočívala jen na socialistických
stranách, nebyla naprosto jednoduchou věcí.
A když se jednou historicky bude konstatovati, že nám
přes všechny tyto výtky a překážky
bylo možno sociální pojištění
provésti, bude se musiti uznati, že bylo vytvořeno
velké dílo.
Stojíme nyní přímo před ukončením
porad o návrhu, jenž se zrodil před delší
dobou. Všechny strany, které se postavily za tento
jak jistě mohu klidně říci - hanebný
návrh, všechny tyto strany chtějí nyní
popříti svou účast při porodu
a všechny tyto strany spojuje jedno, totiž úsilí
říci, že všechna zlepšení,
která se nyní provádějí, jsou
ovšem jejich dílem. Těch několik málo
hodin rozpravy, kterou nyní konáme o sociálním
pojištění, poučilo nás, co pánové
chtějí a jak tyto věci chápájí.
Ale jest dobře, když si trochu uvědomíme,
jaké bylo ve skutečnosti mínění
těchto pánů v době, když naléhali,
že za všech okolností musí přijíti
zhoršení sociálního pojištění.
Mám před sebou "Venkov", orgán
agrárníků ze dne 24. února 1927. V
tomto orgánu se vytyčuje zásada: Jsme se
svým návrhem na novelisaci sociálního
pojištění na zhoršení neřekli
- hotovi: Konec, nyní dlužno to projednati a ještě
před 1. červencem musí nabýti účinnosti,
se zpětnou platností od 1. ledna 1927.
I s jiného stanoviska jest neobyčejně zajímavo
přečísti si tyto časopisecké
zprávy a články. V tomto článku
"Venkova" se vyvozuje: Musíme tuto novelisaci
provésti do jisté doby, neboť neprovedeme-li
ji, musejí se v příštích měsících
nevyhnutelně zhroutiti tito drobní lidé,
kteří toho nesnesou; již v nejbližší
době se dožijeme zvláště na Slovensku
a Podkarpatské Rusi úplného zproletarisování
stavu živnostenského a obchodnického. Naprosto
nebude možno dále zajistiti existenci lidí.
Jest dobře, když se někdy k vyřízení
návrhu užije delší doby. Abychom si uvědomili.
zdali tehdejší proroci měli pravdu, zdali měli
pravdu byť jen v jedné slabice o tom, co tehdy tvrdili,
domnívám se, že všichni, kdož střízlivě
a nestranně zkoumají fakta, se přesvědčili,
že všechny tyto důvody, které se uváděly
proti sociálnímu pojištění, že
všechny tyto důvody se rozplynuly v nic a že
všechny tyto důvody nejsou správné.
Zahájili jsme nyní porady o tomto návrhu
a to způsobem, jakého jsme dosud nepozorovali při
tak dalekosáhlé látce. Zahájili jsme
porady o tomto návrhu bez jakéhokoliv pojistně
matematického výpočtu, aniž nám
byť přibližně byl podán přehled,
jaké účinky bude míti toto dílo
nebo jaké následky bude míti, nebude-li budova,
která namáhavě byla zbudována, otřesena
ve svých základech, bez jakékoliv z těchto
číslic, bez jakéhokoliv podkladu. I pokud
jde o lhůtu, jest tomu tak, že se pánové
nemohli dočkati, až toto dílo shrábnou.
Nejprve se řeklo ve článku "Venkova",
že sociální pojištění bude
míti zpětnou platnost od 1. ledna 1927, pak se řeklo:
dnem 1. ledna 1928, pak: dnem 1. července 1928 a nyní
se konečně praví: dnem 31. prosince 1928.
Pánové se domnívali, že tento návrh
bude přijat jen tak beze všeho a že i tento návrh
bude lze vyříditi tak, jak se zde stalo zvykem.
Pánové se poněkud zklamali.
Hned po tom, když tento návrh byl předložen,
poskytl kol. Zajiček jako klubovní referent
o sociálním pojištění časopisu
"Deutsche Presse" (Výkřiky na levici.)
dne 25. října 1927 interview. Rád bych
zdůraznil jen nejvýznačnější
místa z tehdejšího prohlášení
kol. Zajička. Pravil tehdy: Továrníci
platí 50%, ale zemědělci a řemeslníci
platí většinou svůj podíl a podíl
čeledínův. Nechci vystupovati proti vývodům
kol. Zajička. To obšírněji a
zcela případně obstaral zástupce křesť.
sociálních dělníků Schütze.
Kol. Zajiček řekl dále: "Dnes
všichni odborníci uznávají, že
lze počítati se zúročením nejméně
4.5%." Kol. Zajičkovi pomáhali zcela
vynikající odborníci. Od té doby marně
usilujeme o to, abychom poznali aspoň jednoho z těchto
odborníků, kteří tehdy zaujímali
toto stanovisko. Dále zjistil, že správní
výdaje, které byly vypočítány
na 11%, mohou býti počítány na 6%.
Jistě. Jest to možné. Lze i 3% přijmouti
jako správní výdaje, ale nevěřím,
že by kol. Zajiček po zkušenostech, které
nepochybně nasbíral ve výboru, mohl státi
na stanovisku, že pro nemocenské, starobní
a invalidní pojištění bylo lze vystačiti
se 6%ními správními výdaji. A tehdy
klidně vyslovil velké slovo, že rozhodně
jest nutno, aby se u okresních nemocenských pokladen,
které vylíčil jako rudé bašty,
šetřilo a že dlužno prolomiti zásadu
- pravil tehdy - málo práce a vysoké platy.
Jedno procento, pravil, které pokladny dosud odváděly
svým svazům, se škrtne. Konstatuji to zde výslovně,
poněvadž jest tím prokázáno,
jaké stanovisko zaujímá křesťansko
sociální strana - neboť kol. Zajiček
nemluvil zde jako osoba, nýbrž jako jmenovaný
referent klubu křesťansko sociální strany.
(Předsednictví převzal místopředseda
dr Buday.) Uvádím to zde i proto, abych zjistil,
že křesťansko sociální strana již
tehdy zrušení svazů přijala jako skutečnost,
s kterou se smířila. Ve správě pokladen,
pravil pak kol. Zajiček - a to byla znovu jedna
ze zásad, které vytýčil zavede se
parita mezi dělníky a zaměstnavateli, ale
nebudou tím zkrácena práva dělníků.
I na to mu později odpovím. Ale i na to mu již
odpověděl jeho kol. Schütze. Tušil, co
se stane, pokud jde o tato místa. Mínil, že
komunističtí vůdcové budou útočiti
zvláště proti tomuto ustanovení. Ale
dnešní vláda, pravil, učiní a
musí zde důkladně a neúprosně
učiniti pořádek.
Vážení přítomní! Tak jako
kol. Zajiček, jen ještě upřímněji,
vyslovili se kol. Windirsch a kol. Schubert. Vedlo
by příliš daleko, kdybych se dále zabýval
všemi těmito citáty. Pravil jsem již,
že jednání ve výboru bylo zahájeno,
ačkoliv nebylo žádných podkladů,
neboť se ve skutečnosti věřilo, že
bude možno rychle to vyříditi. Domnívám
se, že mohu zjistiti, že úmysl koalice, jejž
nepochybně měla, aby návrh byl přijat
bez jakékoliv změny, byl zmařen, a pak bylo
to dílo dělnické třídy, projevů,
které se hned po tom započaly, živelního
odporu proti tomuto násilnému činu, jenž
byl zamýšlen, že vláda nemohla provésti
svou vůli a koalice svého úmyslu. Víme,
že toto živelní hnutí dělnické
třídy bylo podporováno několika událostmi.
Především dlužno konstatovati, že
skorem celé veřejné mínění,
pokud nepatří ke koaličním stranám,
bylo na straně požadavků dělnické
třídy a proti úmyslu koalice. Lze konstatovati,
že se nevyskytl ani jediný vážný
odborník, jenž by předem neměl námitek
proti vládní novele. I když sám jsem
byl členem této komise, musím přece
se vší skromností konstatovati, že i práce
odborné komise Ústřední sociální
pojišťovny přispěly k tomu, aby původní
návrh vlády byl zamítnut. Kritická
část elaborátu, jejž tato komise vypracovala
a předložila, vysvětlila nepochybně
i tomu poslednímu, jenž se domníval, že
vláda chtěla v některém bodě
podati návrh, jenž by byl zlepšením poměrů,
že tomu tak není, a pak věcná část
učinila to ostatní.