Jak se pracuje v některých pokladnách, pro
to uvedu několik příkladů, příkladů,
které se nedrží stranické šablony,
nýbrž jsou bezvadné. Broumovská okresní
pojišťovna měla r. 1927 na správních
výdajích 250.000 Kč. To mluví za celé
svazky knih, když se proti těmto číslicím
postaví, že r. 1926 veškeré roční
výdaje v Broumově činily 367.000 Kč.
V Broumově má lázeňský, jenž
jest v nejnižší platové stupnici, na platu,
přídavcích, paušálech a hodnotě
bytu měsíčně 1000 Kč, nepočítaje
do toho roční remuneraci. (Výkřiky
na levici.) Místo aby tyto výdaje byly omezeny
a aby se šetřilo, bylo v broumovské nemocenské
pokladně honem navrženo, aby se příspěvky
zvýšily z 5 na 7% mzdy. To jest přímo
protisociální, neboť tím jsou postiženi
i zaměstnanci. Pak se nemůžeme ovšem diviti,
když Broumov v prvním pololetí 1927 vykazoval
již schodek asi 3/4
milionu Kč (749.136 Kč). Případ broumovský,
jenž byl v časopisech uveřejněn, dal
v soc.-politickém výboru podnět jednomu kolegovi
z oposice, aby poukázal na to, že to prý jsou
v tomto případě občanské strany,
které tam mají předsedu. Svoje tehdejší
opačné tvrzení dnes rozšiřuji
a prohlašuji jako tehdy: Kdekoliv zpozorujeme v nemocenském
a sociálním pojišťovnictví nepříslušné
věci, budeme je vytýkati a tím podrobněji
zjišťovati, budou-li se díti v pokladnách
spravovaných občanskými stranami. Zde není
zatajování na místě a proto výčitka
jest bezúčelná. Nazval-li mne kolega z oposice
podle tohoto směru mé strany ve výboru "fanatikem
pravdy", rád, ba s díky, přijímám
toto ozdobné jméno. Není zapotřebí
stále mlátiti palicí, lze bodati i jemným
kopím. I opavská kapitola jest bolestná.
Tamější okresní nemocenská pokladna
se usnesla postaviti novou budovu. Překotně byla
zahájena novostavba, která měla státi
1 1/2 milionu Kč.
Brzy se dostavily pozdní bolesti a dnes dlužno počítati
nikoliv s 1 1/2 milionem
Kč, nýbrž s 3.4 milionu Kč, tedy s částkou
daleko přesahující dokonce 100%. Skoro o
2 miliony Kč více, to není řádné
hospodářství, to jest jistě hospodaření
podvodné. Zemědělec všemi dávkami,
které musí platiti, zvláště i
platy pro sociální pojištění,
dostává se často do krutých rozpaků.
Tak vysokými výdaji jest ovšem nucen k tomu,
aby v mnohém směru jako náhražky použil
síly strojové. To byla sice částečná
náhražka, kdyby zemědělec při
svém nepatrném výnosu úroků
z půdy mohl sehnati peníze, aby hotově mohl
zaplatiti za stroj. Tak mnohý musil trpce pykati za překotnou
koupi strojů. Mohl bych vám posloužiti konkretními
případy. Příliš velké
výdaje našich sedláků a živnostníků,
i osob se stálými platy, kteří mají
služebníky, stupňuje se podstatně a
bezprávně v jednotlivých okresích
ještě tím, že naturální
požitky dělnictva jsou příliš nestejně
hodnoceny. To způsobilo v mnohých okresích
nespokojenost, poněvadž pro nesprávné
hodnocení nastalo často zařazení do
nepříslušné mzdové třídy,
z čehož vyplynulo nespravedlivé, skutečným
poměrům neodpovídající větší
zatížení. Správné hodnocení
naturálních požitků mělo by přece
přiměřený význam nejen pro
sociální, nýbrž i pro úrazové
pojištění. Když dříve cenový
index klesal, naturální požitky sníženy
nebyly. Že, pokud jde o hodnotu naturálních
požitků v sociálním pojištění,
zemská politická správa v rozličných
případech došla k nesprávným
závěrům, pro to chci uvésti konkretní,
zvláště křiklavý případ,
jímž byl těžce poškozen zvláště
domažlický politický okres, ke kterémužto
pohraničnímu okresu patří i mnoho
německých horských obcí kolem Folmavy,
Všerub a Nemanic. V Domažlicích jest hodnota
denní stravy stanovena na 8 Kč pro města,
7 Kč pro venkov, kdežto 9 sousedních politických
okresů stanovilo pro to správnější
a nižší číslici 5 a 6 Kč.
Ba nedosti na tom; pohraniční okresy domažlický
a kdyňský byly v poslední době poškozeny
ještě v jiném směru. Mám před
sebou č. 91 Úředního listu Československé
republiky ze dne 17. dubna 1928, v kterémžto Úředním
listě se hodnotí naturální příjmy
na rok 1928, pokud jde o úrazové pojištění.
Obyvatelé těchto pohraničních okresů,
kde dlužno přihlížeti k výškám
Čerchova a jiných hor, jsou zařazeni do skupiny
IV. A ještě další ohromná křivda
se stala při úrazovém pojištění
politickým okresům tepelskému a sušickému
(soudní okresy Sušice, Kašperské Hory
a Hartmanice), kteréžto politické okresy byly
za řazeny dokonce do skupiny III vedle úrodných
okresů ležících uprostřed země.
Tam odpovědní činitelé musili vůbec
spáti. Bohudík, přivodilo zde změnu
dále spravedlivé ustanovení novely, že
naturální požitky mohou u zemědělské
čeledi zvýšiti mzdovou třídu
jen o jeden stupeň, aspoň pokud jde o soc. pojištění.
Trýznění provádělo se dále.
Nemocenské pojišťovny v četných
případech hájily mínění,
že proti jejich platebním příkazům
může býti podáno odvolání
jen do 15 dnů ode dne doručení. V zákoně
není ustanovení, které by mohlo vésti
k tomuto mínění. Tak i zde musilo býti
odvoláním prolomeno toto nesprávné
mínění a brněnská zemská
politická správa výměrem č.
16.274 ai 1927 rozhodla, že zákon nestanoví
lhůty pro podání opravného prostředku,
a že rozhodnutím lze i později odporovati.
Ale nedosti na tom, tato věc byla hnána až
k ministerstvu sociální péče, které
pod č. 3922-T-2 potvrdilo rozhodnutí brněnské
zemské politické správy s odůvodněním,
že zákon sice předpisuje, aby do výměru
bylo pojato poučení o opravných prostředcích,
že však v něm nikde není stanovena neprodlužitelná
lhůta, ve které by bylo možno odporovati rozhodnutí.
Znovu důkaz, jak dokonce své nejjasnější,
nejzřetelnější právo si musíme
vybojovati teprve cestou rekursní. Manévruje se
totiž, kde jen lze, proti nám. A náš venkovan,
jenž se nemůže příliš vyznati
v odvoláních, to odnáší.
Množí se i stížnosti u jiných okresních
nemocenských pokladen v četných směrech.
Platební listiny se zasílají často
pozdě a při tom se počítají
vysoké úroky z prodlení, přes to,
že ústav sám prodlení zavinil. Ovšem
toto jednání jest naprosto nezákonité
a odporuje i §§ 174 a 175 zákona ze dne 9. října
1924, podle něhož teprve při placení
opožděném o 15 dní smějí
se předpisovati a vybírati 5%ní úroky
z prodlení. Stávají se i jiné nepřístojnosti.
Tak na př. okresní nemocenská pojišťovna
v Aši posuzovala neschopnost k práci válečného
invalidy podle jiného měřítka než
neschopnost k práci jiného pojištěnce.
Bohudík, i zde na příslušnou stížnost
ústředna provedla spravedlivou změnu a nesprávné
ašské rozhodnutí zrušila. Ale jak často
zapomínají poškození v takových
případech si stěžovati a proto bylo
by po této stránce žádoucí, aby
byly vydány přísné pokyny.
Ztěžuje se dále povolování půjček.
Ústřední pojišťovna se zdráhá
r. 1928 vyplatiti obecní a okresní půjčky,
jež byly r. 1927 řádně usneseny a povoleny.
Odůvodnění znělo, že nemá
rozhodovati právní stav v době uzavření
smlouvy o půjčku, nýbrž v době
vyplacení. Ústřední soc. pojišťovna
v této věci žádala dříve
autentického výkladu ministerstva financí.
I zde ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem
vnitra vyhovělo našemu právnímu názoru.
Dovolávati se omezení podle §u 20 finančního
zákona bylo tedy zbytečné. Toto kolísání
zásad státní správy bylo u nás
dosud zvláště vysoce vyvinuto a musí
tedy býti pro příště vymýceno.
Pokud jde o nemocenské pojištění osob
zaměstnaných v zahradnictví, přes
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu tak mnohá nemocenská pojišťovna
žádala, aby tyto osoby nebyly přihlašovány
u zemědělské nemocenské pokladny,
nýbrž u ní. Zahradnictví - a toto jasné
stanovisko zaujímají všechny zemědělské
rady - patří k prvotní výrobě
a k živnostenským podnikům dlužno počítati
jen ty zahradnické podniky, které se zabývají
převážně obchodem a převážně
koupené výrobky dále zpracují, zušlechťují
a zhodnocují, kde tedy vlastní výrobky mají
podřízený význam.
Naše smutná kapitola není ještě
zdaleka vyčerpána. Četné okresní
nemocenské pojišťovny nechtějí
uznati jasné znění §u 25 zákona
a popírají zvláště, že zemědělští
a lesní dělníci větších
majetků pozemkových a lesních patří
pojištěním k zemědělské
okresní pojišťovně. Dlouhou cestou odvolání
musili jsme si teprve vybojovati své právo a úřady
byly konečně přesvědčeny, že
kriterium pro odpověď na otázku, je-li pojištěním
povinná osoba zaměstnána v majetku lesním
či nikoliv, nelze naprosto hledati ve vnitřním
obsahu konané práce nebo v tom, jeví-li se
výsledek této práce v lesním provozu,
nýbrž že jedině a výlučně
rozhoduje okolnost, že tyto práce směřují
k využití nebo k dosažení výsledků
lesního hospodářství. Co se mělo
předem považovati za samozřejmé, musili
jsme si i v tomto případě vybojovati teprve
sporem. Nepochybně i nejvyšší správní
soud v této věci rozhodne spravedlivě.
Již loňského roku měl jsem příležitost
s tohoto místa poukázati na rozdíl mezi drahou
prací soc. pojištění, při níž
režie invalidního a starobního pojištění
pohlcuje v jednom roce 52 miliony, to jest 8% premií, a
na blahodárnou působnost zemského pojišťovacího
fondu pro Čechy, při němž režie
jest mizivě malá a při které se nesmí
užíti ani haléře z premií na
režii, nýbrž veškeré plně
zaplacené prémie projevují se v pozdějším
důchodu. (Výkřiky něm. soc. demokratických
poslanců.) Znám četné rolníky
a mohl bych jmenovati mnoho jmen, kdyby to bylo slušné
- ale není to slušné - znám mnoho zaměstnavatelů,
kteří před válkou pojistili své
dělníky v zemském dělnickém
fondu. Dnes, když jsem se v tomto směru ještě
podrobněji informoval, jsem v příjemném
postavení, že mohu tento posudek o zemském
pojišťovacím fondu, ovšem v neprospěch
dělnického soc. pojištění, rozšířiti
potud, že tento fond, jenž byl zřízen
v dohodě mezi německými a českými
stranami, nezná ztráty při přerušení
platů. Všeobecný fond zlepšovací
jest tak dobře spravován, že osoby předčasně
výdělku neschopné dostávají
ke svým důchodům přiměřená
zlepšení. Rovněž i nemajetní živnostníci,
kteří dosáhli 60. roku svého věku,
dostávají přídavky ze živnostenského
zlepšovacího fondu spravovaného vedle fondu
zemědělského.
V obou případech se zvyšují důchody
až o 100%. 100%ní zvýšení důchodu
bez zatížení jiných vrstev obyvatelstva
jest jistě výhodou, které proti jiným
pojištěním nelze podceňovati. Dále
uvádím, že tento zemský pojišťovací
fond vyhláškou zemské politické správy
ze dne 21. června 1925 a dále podle usnesení
vlády ze dne 23. února 1924 byl postaven na nový
základ vyhovující nynějším
peněžním poměrům a že bylo
povoleno, aby se přijímaly pojistné vklady,
jimiž by se dosáhlo důchodu až 6000 Kč.
(Výkřiky posl. Grünznera.) Tento fond
byl společně usnesen českými a německými
stranami v zemském sněmu a na tom měli zásluhu
i naši zástupci. Tento fond bude příště
vyvíjeti svou dobrou činnost i vedle soc. pojištění
a dlužno uvítati, že podle berní reformy
byla zde aspoň částečně zavedena
úleva v dani rentové. Jak blahodárně
působí zemský pojišťovací
fond pro Čechy, ukazuje jeho nejnovější
výkaz jednající o roku 1927. Od zahájení
činnosti fondu v r. 1895 bylo do konce r. 1927 zaplaceno
na pojistných vladech 29.1 milionu. Úhrn zakoupených
odložených důchodů činí
17.5, úhrn důchodů vyplacených r.
1927 0.7 milionů Kč. Úhrnem bylo dosud vyplaceno
12.5 milionu Kč, přebytek 1.3 milionu Kč
a to je příznačné - jenž byl
získán v premiovém fondu u premiových
reserv, nebyl snad přikázán jen účtu
kursovních rozdílů, nýbrž jednotlivým
zlepšovacím fondům a fondu základnímu.
Dále konstatuji, že nesouhlasí se skutečností,
vyčítá-li se občanským stranám
nedostatek sociálního citu. Právě
zemský pojišťovací fond jest vynikajícím
toho důkazem. Opatrně a pozorně budou dále
po obapolné dohodě - to jest vždy nejlepší
způsob řešiti takové otázky -
musiti rozhodnouti na příklad zemské úřadovny
pro pensijní pojištění a nemocenské
pojišťovny v každém jednotlivém případě,
že v pochybných případech nesmí
nastati dvojí pojištění. Bylo by pochybeno,
kdyby zde falešné bojovné a vzdorné
stanovisko vedlo ke dvojímu pojištění,
ovšem jen podle formálního práva, neboť
zaměstnavatelé a zaměstnanci, kteří
beztoho jsou již těžce zatíženi jedním
druhem pojištění, nemohli by naprosto proto,
že by se na příklad oba uvedené ústavy
hádaly, dělati ze sebe obětního beránka
a platiti byť jen přechodně dvojí pojištění.
Zde dlužno předem dosáhnouti jasné dohody.
Takovým dvojím pojištěním trpí
dnes již mnoho našich státních občanů,
a to se týká zvláště vzájemného
poměru práv z pensijního a z říšskoněmeckého
pojištění zaměstnanců. Mezi Československem
a Německou republikou není dnes smluv, které
by upravovaly vzájemný poměr práv
z pensijního a z říšskoněmeckého
pojištění zaměstnanců. Není
tedy dosud především ani možno, aby při
vzájemných přestupech byly poukázány
nahromaděné prémiové reservy. Proto
tedy ani německá říšská
pojišťovna nepoukázala žádných
peněz Všeobecné pensijní pojišťovvně
v Praze a ani jiným zemským úřadovnám
tohoto ústavu, poněvadž nebylo možno je
poukázati. Takto postižení nemají tedy
volby, aby zůstali pojištěni buď u německé
říšské pojišťovny nebo u naší
pensijní pojišťovny. Nyní platné
pensijní pojištění jest podle zákona
nuceným pojištěním, které nemůže
přihlížeti k souhlasu pojištěnce.
Kdo tedy v Československé republice jest ve služebním
poměru, jenž nepochybně podléhá
pojistné povinnosti, musí býti pojištěn
v našem Všeobecném pensijním ústavu.
Na pojištění uzavřené v Německu
nelze, bohužel, bráti zřetele a tyto osoby,
když zde musejí vstoupiti do pojištění,
ztrácejí to, co za tímto účelem
obětovaly v Německu.
Část levicového tisku zahájila útoky
proti ministrovi financí. Tyto útoky vyvrcholily
ve tvrzení, že užití peněz Ústřední
sociální pojišťovny pro silniční
fond jest "otevřeným bolševismem"
a opakovalo se to i ve výboru. (Výkřiky
něm. soc. demokratických poslanců.) Nepovažuji
se za povolaného, abych bojoval za pana ministra financí;
již sám se přece začal hájiti
a moje další slova jsou pravdivým věcným
konstatováním faktů, jež se ovšem
opírá o příslušné dovozování
pana ministra financí.
Když šlo o omezování zemědělství
a vlastnictví domů, neprojevili pánové
z levicových stran žádných bolševických
výčitek svědomí. Jest to tedy pokrytectví
nejzřejmějšího a nejhoršího
druhu, mluví-li se v rozpočtovém výboru,
pokud jde o tuto věc, o konfiskaci majetku sociálního
pojištění. Zde se majetek sociálního
pojištění neodcizuje svému účelu,
nýbrž zcela naopak jeho účel se jen
zaručuje a těmito penězi, co přece
pánové vždy tak ostře si přejí
zdůrazňovati, vytvoří se nové
hojnější příležitosti k
práci. V soc.-politickém výboru jeden z pánů
z levice pronesl slovo o "ministru financí ve velkém
formátu". Po hostině se to říká
jinak: Od ministra financí ve velkém formátu
přeskočí se k obviňování
z bolševictví. Dříve, když vyhovuje
jejím přáním, souhlas pro ministra,
v opačném případě odmítnutí:
"Ano, budiž král absolutní, když
provádí naši vůli!" Samozřejmě
konstatuji - jak řečeno - jen holou skutečnost.
Aby to bylo úplné, budiž k tomu konečně
ještě poznamenáno: Všechny práce
spojené s velkým úvěrem ústředního
sociálního pojištění silničnímu
fondu jsou nejen hotovy, nýbrž výplaty byly
již zahájeny a umořování nastane
dnem 1. ledna 1929. Pro celý úvěr jedné
miliardy činí zúročení s počátku
5.5% a klesne až na 5%. Již z toho se vidí, že
se zde zaručuje vyšší než 4 1/2%ní
zúročení a že tedy celá hádka
o úrokovou míru jest nevhodná. (Posl.
Hackenberg [německy]: Jest jen otázka, lze-li jich
dosáhnouti trvale!) Nejsem prorokem a vy také
nejste. (Výkřiky.)
Koalici se podařilo utvořením nových
tříd A a B invalidního a starobního
pojištění našim sedlákům
a živnostníkům, jakož i osobám
s pevným platem, dělníkům a sloužícím
poskytnouti dobrou úlevu. Doufáme dále, že
svazy mohou a budou dále pokračovati ve své
úspěšné činnosti. Zde nebylo
ještě řečeno poslední slovo a
naše svazy úplně dostály svému
úkolu, což s díky dlužno zdůrazniti.
Přes pětiletou lhůtu nebudou svazy v budoucnosti
jistě příliš rychle hozeny mezi mrtvé.
O tom jsem přesvědčen. U nových zemských
Uřadoven, které se mají zříditi,
dosáhli jsme toho, že se v zákoně výslovně
stanoví, že při ustanovování
úředníků musí býti dodržen
národnostní klíč. I při jmenování
odborníků a jejich náhradníků
bude dlužno přihlížeti nejen k poměru
národnostnímu, nýbrž i hospodářskému
a kulturnímu.
Na rozličných demonstračních schůzích
byly vládní strany nazývány pěknými
jmény a stále se opakovala fráze, že
koaliční strany jsou praporečníky
reakce. Důkaz toho nebyl lidu podán. Snadno a hravě
lze provésti opačný důkaz a chci zde
zatím jen krátce uvésti toto: Podle §§
111 a 112 starého zákona činila základní
částka starobního a invalidního důchodu
ročně 500 Kč. My jsme ji zvýšili
na 550 Kč - to není protisociální
čin! Dále byl nárok na vdovský důchod
značně usnadněn tím, že vdovský
důchod připadá při dosažení
65. roku věku, ačkoliv vdova nemusí prokazovati
své invalidity - to není protisociální
čin! Pojistné příspěvky pro
pojištění starobní a invalidní
byly, jak jsem se již zmínil, sníženy.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Velkou nevoli mezi pojištěnkami způsobilo
znění §u 129. Vyhověli jsme jejich přání
a po vážné poradě vsunuli jsme toto
ustanovení: "Pojištěnkám se vyplatí
při vystoupení z pojištění následkem
sňatku 400 až 600 Kč." Malá výbava,
které si přály, byla jim tudíž
poskytnuta a splacená částka ročním
placením nepatrného uznávacího poplatku
bude úplně zachována pro pozdější
nároky na důchod. Ani to jistě není
protisociální čin.
Pokud jde o uložení majetku, nově se ustanovuje,
že se vláda zmocňuje, změniti ustanovení
starého zákona, že z volného majetku
musí býti aspoň 20% uloženo v domácích
státních papírech a 10% v jiných papírech,
a snížiti tuto procentní sazbu domácích
a cizích papírů. Toto ustanovení vítáme,
neboť zkušenosti válečné a v mnohých
státech i zkušenosti poválečné
doby podstatně změnily názory o hodnotě
nebo nedostatku hodnoty státních papírů
a státních papírů požívajících
sirotčí jistoty (viz válečnou půjčku).
Náš požadavek zní tedy "hypoteční
úvěr", při němž peníze
jsou nejjistěji uloženy. I v Německu si přejí
předejíti přílišnému hromadění
peněz a usilují postaviti je co nejdříve
a vydatně do služeb hospodářských
účelů. (Výkřiky.)
Uznáváme nestranně každý pokrok,
kde jej lze jen nalézti. Tak dostala na př. do března
t. r. naše vodní družstva půjčky
do výše 28,288.000 Kč. Ačkoliv potřeba
jest mnohem větší a bylo by vhodno v této
věci uvolniti ještě značné částky,
přece vítáme tuto skutečnost. Dále
dlužno uvítati a uznati, že Ústřední
sociální pojišťovna právě
jako Všeobecná pensijní pojišťovna
vytýčila zásadu, že při ucházení
se o půjčky odmítá jakékoliv
prostředkování a vyjednává
jen přímo s uchazečem o půjčku.
Tím, že dále Ústřední
soc. pojišťovna všude tam, kde jest podezření,
že byla slíbena provise, půjčku předem
zamítá nebo vypovídá, jest předem
ulomen hrot jakékoliv nekalé manipulaci. Novelisace
však přináší i zrušení,
zmírnění byrokratického trýznění.
Zaměstnavatelé mají přechovávati
mzdové zápisky nikoliv 5 let, nýbrž
jen 3 léta. Přihlašovací povinnost zaměstnavatelů
byla ze 3 dnů rozšířena na 6 dnů,
rovněž povinnost oznámiti každou změnu
podle §u 18, odst. 1, lit. a), na 6 dnů místo
3 dnů. Oposice se domnívala, že se musí
ve výboru postaviti i proti těmto úlevám
a bylo dokonce tvrzeno, že zaměstnavatel použije
četných takto prodloužených lhůt
k tomu, aby se vyhnul četným zákonitým
platebním povinnostem. Taková obvinění
neopírající se o žádné
důkazy musíme rozhodně odmítnouti.
§ 101 vychází zemědělci velmi
spravedlivě vstříc, přináší
mu úlevu v placení, když totiž v jistých
případech dává nemocnému stravu
a byt, dosahuje nároku na nemocenské. Po jednotné
karenční lhůtě vyplácí
se nemocenské již třetího dne. Společnými
schůzemi představenstva a dozorčí
rady dosáhne se konečně parity při
důležitých usneseních. Ovšem při
tom bude záležeti na mužích, které
německý venkovský lid zvolí do těchto
sborů. Zvolí-li tam charaktery, prorazí se
svými požadavky. Neučiní-li to, utrpí
škodu. Němečtí sedláci jistě
postaví pravé muže na pravé místo.
Konče své vývody konstatuji: Občanská
koalice prokázala touto novelou, že neomezuje demokratického
zákonodárství, nýbrž naopak často
je zlepšuje. Neprovedli jsme úplně svých
oprávněných přání, neboť
musili jsme počítati s mnohým silným
odporem. Politika jest podle výroku velkého státníka
umění, dosáhnouti toho, co jest možné.
To se stalo. Nechť z toho, co jsem uvedl, veškerý
náš bodrý venkovský lid vyvodí
vážné poučení, že jeho přání
tím spíše budou splněna, čím
semknutěji postupuje v otázkách politických
a jiných. Toto poznání jest jistě
i cenným ziskem pro budoucnost. V tomto smyslu a podle
toho, co jsem pravil, cítíme se zavázáni
v zájmu všech středostavovských stran
a také v zájmu zaměstnanců hlasovati
pro tento návrh. (Potlesk poslanců Svazu německých
zemědělců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Siegel. Dávám mu slovo.
Posl. Siegel (německy): Vládní
návrh tisk 1225 posl. sněmovny na novelisaci zákona
ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.,
o pojištění zaměstnanců pro případ
nemoci, invalidity a stáří již delší
dobu udržoval v jakémsi napětí všechny
politické a hospodářské vrstvy a dnes
projednávaná novela vyžádala si dlouhé
doby ke svému projednání. Ačkoliv
tato otázka jest hlavně otázkou sociální,
přece se také stala, dána současnými
poměry, vynikající otázkou politickou
a hospodářskou.
Nejen sněmovní výbory, nýbrž
i politické strany v nich zastoupené věnovaly
se řešení této otázky až
do poslední chvíle s velkou pílí a
tuhou vytrvalostí, což svědčí
o tom, jak těžko bylo tuto otázku rozřešiti.
Také obchodní a živnostenské komory,
organisace nemocenských pojišťoven, jejich svazy
a také vynikající odborníci poskytli
své služby, aby se našlo nějaké
řešení.
Tak, jak věc jest dnes, nedošlo k úplné
dohodě, poněvadž parlamentní zástupci
obou příslušných hlavních skupin,
zaměstnanců a zaměstnavatelů, nemohli
zcela překlenouti různost v mínění.
V květnu tohoto roku, jak jest všeobecně známo,
obchodní komory, vlastně jejich ústředna,
podaly zvláštní zprávu a zajisté
nikdo nemůže tvrditi, že byla založena na
politických zásadách. Komory, a to jest dáno
již jejich složením, podávajíce
své posudky a zprávy řídily se jen
hospodářskými hledisky.
Také já, pojednávaje o tak důležité
otázce chci vyloučiti moment politický a
tak, jako jsem to činil již po léta, chci při
posuzování této otázky postupovati
jen věcně.
Na sjezdu delegátů tenkráte rakouských
obchodních komor, pořádaném dne 18.
a 19. října 1909 ve Vídni, jako zástupce
liberecké obchodní komory, která v oboru
soc. pojištění již tenkráte vykonala
velkou práci - a mohu vám to prokázati těsnopiseckým
zápisem o tomto zasedání, který mám
po ruce - pokud jde o otázku soc. pojištění,
již tenkráte zaujímal jsem totéž
stanovisko jako dnes, jmenovitě pokud jde o samostatně
výdělečně činné; zmíním
se ještě o tom; od té doby neustoupil jsem
ani o krok. V novém návrhu dlužno vítati,
že úroková míra z v kladů má
se nyní zvýšiti ze 4% na 4 1/2%.
I když také nový návrh přináší
sice částečné zlepšení,
přec dlužno prohlásiti, že část
oprávněných požadavků živnostenského
a obchodního stavu a také Svazu nemocenských
pojišťoven má zůstati nesplněna.
Živnostenské vrstvy přišly také
s přáním, aby učedníci byli
vůbec vyloučeni z povinného pojištění,
a aby se umožnilo zakládání nových
společenstevních nemocenských pojišťoven.
K tomu bych řekl: Vyloučiti učedníky
pro celou dobu jejich učení - a to musí také
každý nestranně usuzující živnostník
přiznati, promyslí-li si heslo, které zde
bylo raženo jest technicky prostě nemožné.
Učednická doba nezačíná vždy
14. rokem. Já sám jako živnostník zažil
jsem za dobu své 38leté samostatnosti jako kovářský
mistr, že jsem měl učedníky, kteří
byli 16, ba dokonce 18 a 19 let staří, když
přišli do učení.
Nebylo by to v takovýchto případech nespravedlivé,
kdyby takový učedník měl ztratiti
pojištění jen proto, že mohl vstoupiti
do učení teprve v tak pokročilém mládí?
Ba, mohlo by se státi, že byl již před
tím zaměstnán několik let v průmyslových
nebo jiných závodech a tam podléhal pojištění
a nyní měl by vstoupením do učení
o to přijít.
Již tento jediný příklad mluví
pro to, že o počátku pojistné povinnosti
nemůže rozhodovati povolání, nýbrž
určitý věk. Pro všechny povinně
pojištěné, ať již jsou zaměstnáni
v průmyslu, živnosti, obchodu nebo zemědělství
musí býti ustanoveno určité stáří
a proto souhlasím s tím, aby pojistná povinnost
pro všechny vrstvy zaměstnanců byla ustanovena
dokonaným 16. rokem věku. Každé jiné
řešení pokládám za nespravedlivé
a technicky neproveditelné.
Také pokud jde o zařazení do mzdových
tříd neměla by se dávati přednost
žádné skupině povolání.
Za žádných okolností nelze schvalovati
nějaké umělé snižování
určité skupiny do nejnižších mzdových
tříd, poněvadž by to znamenalo všeobecně
větší zatížení jiných,
jimž se nedostává takovéto výhody.
Organisačně měla by však přece
býti dána možnost, aby, je-li 2000 zaměstnanců,
bylo možno zachovati anebo zříditi nemocenské
pojišťovny, bez ohledu na to, kolik členů
ještě zůstane v nemocenských pojišťovnách.
To jest úplně oprávněný požadavek
živnostenského stavu. Za naprosto nespravedlivé
musím považovati a nemohu s tím také
souhlasiti, že obor působnosti svazů nemocenských
pojišťoven má býti již nyní
okleštěn a později po krátké
šibeniční lhůtě, mají
býti dokonce úplně zrušeny. Jsem toho
mínění, že takovéto opatření
jest více než neoprávněné, neboť
nemá se ničiti dobrá věc, nemůže-li
člověk nabýti přesvědčení,
že nepřijde něco lepšího, a tak
tomu jest zde. Svazy nemocenských pojišťoven
konaly dosud bezvadně svou povinnost a bylo by si přáti,
aby se totéž dělo také v jiném
oboru.
Pokud jde o dávkové schema, sám tvůrce
pojistně-matematické části zákona,
prof. dr. Schönbaum, prohlásil, že zkušenosti
za krátkou dobu trvání zákona plně
odůvodňují změnu. Jestliže pan
řečník přede mnou právě
tuto věc pokládá za účelnou,
pak já pokládám za velmi povážlivé
ustanovení návrhu, v němž se praví:
"Pokud by Národní banka československá
z důvodů měnových přikročila
ke správě veřejných peněz se
zúročením jich, jest dáti tomuto způsobu
uložení za vyhovujících podmínek
výnosových přednost." Účelem
tohoto ustanovení jest dáti vládě
a Národní bance právo disponovati s miliony
reserv.
Bylo by zajisté správnější, kdyby
správou majetku byl pověřen finanční
poradní sbor, skládající se z odborníků
v oboru hospodářské politiky a ještě
z jednoho zástupce Národní banky. Tomuto
poradnímu sboru musil by býti vyhrazen přiměřený
vliv zvláště na ustanovení hospodářského
plánu a na všeobecné ukládací
podmínky společnosti Ústřední
sociální pojišťovny.
Jestliže si dnes zaměstnavatelé častokráte
stěžují do velkého zatížení
příspěvky, mohu z vlastní zkušenosti
potvrditi, že příspěvky jsou značné,
avšak z důvodů sociálních a lidských
musí býti vynakládány, poněvadž
podle mého mínění vzrůstá
u zaměstnanců chuť k práci, neboť
také oni mají právo, aby na stará
kolena a postihne-li je úraz, nebyli vydáni bídě
nebo nepřipadli za obtíž chudinské podpoře
obcí, jako to bylo dosud. Na druhé straně
by se pak velmi ulehčilo chudinské správě
obcí.