Středa 19. září 1928

Vážený a vážně myslící člen oposice vyčetl v sociálně-politickém výboru bývalým českým koaličním stranám, že tento zákon vytvořily společně s českými socialistickými stranami a že ho již nedrží. K této námitce dovoluji si poznamenati: vždyť politické strany nemohou přece věčně býti spolu spřaženy. Když politické strany tvoří zákony a později se přesvědčí, že se v praxi vyskytují těžké nedostatky, mají tyto strany nejen právo, nýbrž spíše i povinnost tyto zákony novelovati. (Posl. Schäfer [německy]: Nedostatků jste přece vůbec neodstranili! Kéž byste nás byli uposlechli hned při první poradě.) Nenásledujeme vždy a každého! (Různě výkřiky.) Týž řečník prohlásil ve výboru i to, že podle jeho mínění stačí pro nejbližší léta sice 4 1/2%ní úroková míra jako finanční základ zákona, že však ji přes to musí pro další budoucnost zamítnouti. Toto stanovisko nám dostačuje a my z toho vidíme, že strašidla, která nám po této stránce byla malována na zeď, neexistují a že pro dohlednou dobu jest zajištěna 4 1/2%ní úroková míra. Zde platí heslo: "Kdo slouží času, slouží poctivě." Že tomu tak jest, to se prokázalo právě v těchto dnech tím, že banky zvýšily úrokovou míru ze vkladů. O tom mlčí hlasy oposice jako hrob. Z toho nevyvozují pánové závěrů, jež podporují naše mínění. Jiný člen oposice vytýkal nám cla na agrární výrobky. K této výtce mohu jen poznamenati: Abyste poznali, jaký účinek mají cla ve skutečnosti, stačí, když nahlédnete především do knih Kampeliček, zemědělských a jiných pokladen, do knih hypotečních a jiných bank a budete moci konstatovati velice smutný fakt o intensivně stoupajícím zadlužování půdy, nehledě k tomu, že přece naše zemědělství letošním suchým létem a na mnoha místech i krupobitím dostalo se do těžké nouze. Zemědělec musí zvláště svůj dobytek prodávati za nepatrné ceny a chov dobytka stal se nejen nevýnosným, nýbrž způsobuje i ztráty. Nemá-li tedy zemědělství býti katastrofálně ohroženo, musejí býti mezi jiným sníženy i jeho sociální břemena. Otázka sociálního pojištění nesmí se zajisté projednávati v malém a úzkém rámci a tím méně v úzkých mezích ještě k tomu malého státu a moje strana jest si vědoma, že musí tuto věc velkoryse posuzovati a své úvahy a usnesení zaříditi a činiti i se zřetelem na zahraniční zákonodárství. Dokáži to snadno ze zahraničního zákonodárství, které pro krátkou řečnickou lhůtu mohu uvésti jen zběžně. Tímto konstatuji jen zcela přehledně částečný vývoj této látky. Dvojí mínění bojovalo v evropských státech o řešení této otázky: Zde sociální zaopatření, tam zase sociální pojištění. Na široké evropské čáře zvítězila myšlenka soc. pojištění nad sociálním zaopatřením, ostýchavě provedeným v bohatých státech. Dále chci uvésti dva druhy pojištění a jedním z toho, co uvedu, dokáži to, co jsem řekl dříve. Na jedné straně stojí Švédsko, které pro svou neutralitu se stalo zámožným. Švédsko zná sociální pojištění dělníků, ale nezná příspěvku zaměstnavatelů. Na opačné straně stojí Rusko. Zde myšlenka zaopatření musila těžce bojovati. R. 1918 bylo tam zavedeno státní zaopatření. Státní pomocné prostředky selhaly. Již r. 1920, tedy po dvou krátkých letech zhroutila se úplně tato soustava zaopatření a sovětské Rusko musilo opustiti svou zásadu a dělnickým zákoníkem ze dne 9. listopadu 1922 obrátiti se k soustavě sociálního pojištění. Ovšem i zde z tohoto dělnického zákoníka čouhá extrém, jejž stavím proti Švédsku. Švédsko má sociální pojištění dělníků bez příspěvku zaměstnavatele, Rusko pak má sociální pojištění dělníků, k němuž dělník nepřispívá ani haléřem, nýbrž u něhož všechny příspěvky byly úplně přesunuty na bedra zaměstnavatele. Dříve měli jsme u nás poddanství a robotu ze shora, tam v Rusku jest to, jak se zdá, robota ze zdola a, bohužel, i u nás projevily se k tomu velké náběhy v sociálně politickém zákonodárství. (Různé výkřiky na levici.) Naše zákonodárství sice ustanovuje, že dělník má platiti 50% příspěvku stejně jako zaměstnavatel. V četných krajinách státu se to však v praxi provádí docela jinak a zemědělský zaměstnavatel platí v převážné většině veškeré příspěvky. Máme tedy v praxi vlastně tytéž poměry, jak je ustanovil ruský dělnický zákoník ze dne 9. listopadu 1922. (Smích na levici. Různé výkřiky.)

Když jsem se dotkl švédského zákonodárství, chci mimochodem ještě dodati, že jistě není nezajímavé, že zámožné Švédsko dovoluje, aby starobní důchod připadl teprve v 67 letech, a žádá úplné neschopnosti k výdělku. My jsme zde liberálnější. Ve Francii získává se starobní důchod v 60 letech, v Nizozemsku, Španělsku a Italii v 65 letech, ve Švédsku v 67, v Jugoslavii v 70 letech. Zahraniční zákonodárství však ještě v mnohém jiném směru postupuje jasněji a rozvážněji. Ve většině zahraničních zákonů jest vstup do pojistné povinnosti pro případ invalidity a stáří pevně stanoven většinou na 16 let, náš starý zákon této hranice dolů nezná a domníval se, že po té stránce může jíti ještě dále, kdežto přece máme všechny příčiny, abychom, pokud jde o dolní hranici, byli opatrnější než stát, kde měnou jest libra šterlinků.

I nový francouzský zákon o soc. pojištění, na němž se usnesla francouzská sněmovna přímo před tím, než byla rozpuštěna, a jenž během 20 měsíců vešel v platnost, stanoví, že pojistná povinnost začíná teprve od 16. roku.

Zemědělec a živnostník nemají tedy z oněch mladých lidí, kteří ve 14 letech vstupují do jejich služeb, žádného hospodářského prospěchu. (Různé výkřiky.) Jsou to poloviční děti, které ještě nemají citu pro odpovědnost a nemohou ho míti. Nelze tedy jejich práci vysoko oceňovati. A jest tedy velice nespravedlivé, když zaměstnavatel musí. za ně platit: celé příspěvky, při čemž tito mladíci nemají často žádné mzdy v penězích.

V Německu byli z pojištění vyloučeni i vojáci a také ti, kteří pracují za stravu, a sezonní dělníci v živnostech. U nás se i v tomto směru vychází vstříc. Pojištění vojáků, kteří nastupují službu presenční a v náhradní záloze (nikoliv vojenská cvičení), spadá do třídy Aa. A i zde se levicové strany ještě domnívají, že se dá o tom smlouvati. (Výkřiky.) Bohaté země nešly i v jiných četných důležitých věcech tak daleko, jako naše zákonodárství. Bohaté Švýcarsko vybírá mírný příspěvek od pojištěnce na lékaře a léky. Toto opatření se osvědčilo a omezuje se jím simulantství. I v novém francouzském zákoně o sociálním pojištění se stanoví, že pojištěnec má sám platiti jistou část za léky. U nás se jinak milují francouzské příklady a nepohrdá se ani švýcarskými způsoby. Ale v tomto případě nemohli jsme sehnati většinu. Budiž nestranně i to konstatováno. K dalšímu vysvětlení stavu věci se zmiňuji, co jest zajisté nejdůležitější, jak sousední Německo určilo své platy pro zákonodárství o soc. pojištění. Všichni víme, že nemůžeme zcela otrocky napodobovati říšskoněmecké poměry, neboť zdejší a německé jsou naprosto odlišné. Musíme velice vážně podle informací našich slovenských kolegů počítati s nepatrnou platební silou slovenských území, nemluvě naprosto již o Podkarpatské Rusi. Pokud jde o platy na nemocenské pojištění, nemusíme se podle statistiky vyhýbati srovnání s Německem. Proti tomu jsme, pokud jde o invalidní a starobní pojištění, proti Německu pozadu. Premie na invalidní a starobní pojištění jsou o 50%, o polovici nižší než u nás. To jest tím nápadnější a dlužno to tím více zdůrazniti, že Německo inflací ztratilo 94% veškerých svých zlatých reserv, a tím zvláštnější, že přes to všecko byly tam důchody valorisovány a že se opět vyplatilo důchodů 17 milionům osob přes 3 miliony. Vše, co jsem uvedl o Německu, ukazuje, jak vzorná organisace i za nejnepříznivějších poměrů, na jaké si jen lze pomysliti, může přivésti ke skvělému vzestupu ústav skorem úplně zbavený všech svých peněžních reserv. Mínění o zákonu o sociálním pojištění a jeho výkonech, jakož i o možnosti nésti za nynějších hospodářských poměrů břemena tímto zákonem způsobená, změnila se zcela podstatně i v četných občanských vrstvách. Při poradách o starém zákonu byly těm, kdož stojí dále od zemědělského a živnostenského hospodářského života, účinky takového zákona na hospodářský život často velmi málo známé, takže při nejlepší vůli dívali se na tuto věc s napolo zastřenýma očima a nejistým rozhodnutím. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Jest to mylný vývod, když na př. kdysi i s nesocialistické strany - nejde zde o politiky - byl vytýčen předpoklad: Hospodářství musí se zásadně přizpůsobiti požadavkům sociálního pojištění a sociální politiky vůbec a nikoliv naopak. A vycházeje z tohoto mínění, dospěl tento hlas dokonce k větě: "Tímto soc. pojištěním se hospodářství umravní." Díváme-li se na to s jasnýma očima, děje se právě opak. Hospodářství a zvláště trpící hospodářství nemůže se přizpůsobiti požadavkům této sociální politiky, neboť není to sociální myšlenka, když nutím jednoho, aby druhému pomáhal a sám se při tom zničil. Kdo sám jest v nouzi, ne.může svých kapes vyprazdňovati pro jiné. (Výkřiky na levici.) Naopak tempo a rozsah sociální politiky musí se úzce přizpůsobiti hospodářským poměrům, které jsou v oné době, neboť jen pak může býti zemědělství a živnost zachráněno před úpadkem a jen tehdy lze mluviti o umravnění hospodářství. I dnes jsem jako dříve stále toho vážného mínění, že dříve musí nastati soulad evropských měn, aby se vůbec mohlo blíže přistoupiti k této věci. Tlak světové soutěže, nechci zacházeti do podrobností, naše příliš velké státní dluhy, neupravené finanční poměry, těžký stav tak četných našich spořitelen a jiných peněžních ústavů, veřejné dávky a mnoho jiných věcí jsou pro nás dostatečnou výstrahou, abychom jednali rozvážně a opatrněji. Opakuji: Vážnou otázkou, která by se dříve měla rozluštiti, jest vyrovnání evropských měn a pak mělo by se úplně vybudovati soc.-politické zákonodárství o toto vyrovnání se opírající. (Posl. Schäfer [německy]: Tedy vůbec žádné sociální pojištění.) Pravím: Úplně vybudovati, a prosím, aby mi nebyla vkládána do úst jiná slova. Dokud se to nestane, stavíme na nejistém základě a vždy na všech stranách způsobíme nespokojenost a budeme se musiti zabývati nařízeními a novelisacemi. Před zahájením široce založeného soc.-politického zákonodárství buďtež pro to otevřeny a zajištěny peněžní prameny a setřeseno cizozemské otročení na základě dluhů. (Hluk. Různé výkřiky.) Uplyne ještě mnoho vody ve Vltavě, než bude vybudována ideální Coudenhovova Paneuropa, ale již dnes bylo by snáze vybudovati reální Paneuropu, Paneuropu, která by ve svém otroctví, zakládajícím se na dluzích, stanula ve společné frontě proti libře a dolaru, ve frontě, která snad neslouží politické nenávisti, nenávisti mezi národy, za to však přesně dbá o svůj oprávněný prospěch. Teprve až pevnina bude zbavena těchto dluhů, otevře se velká všeobecná cesta pro soc.-politické zákonodárství.

Účinky starého zákona jsou však ještě těžší a dalekosáhlejší. Tento zákon přímo podporoval nezaměstnanost, neboť drobný zemědělec a drobný živnostník naprosto nemohou platiti toto pojistné za svou čeleď a učně a tím byli často přímo nuceni propustiti své zaměstnance, čímž zástup nezaměstnaných právě tímto zákonem ohromně vzrostl. Úpadek zemědělské a živnostenské výroby musí se dostaviti jako další značný škodlivý následek. (Různě výkřiky.) Průmysl a obchod řeknou vám totéž. Oba ztrácejí mimo to svou schopnost soutěže s cizinou, kteráž, zvláště Německo, Italie a Švýcarsko, nemá tak těžkých sociálních břemen, jaká jsme zde nuceni nésti. (Různé výkřiky.) Nyní uvedu i posudky se strany socialistické a polosocialistické. (Výkřiky poslanců německé strany soc. demokratické a poslanců klubu Bund der Landwirte.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid. (Hluk trvá.) Prosím o klid. (Hluk. - Různě výkřiky.) Prosím o klid. (Hluk trvá.)

Posl. Schubert (pokračuje): Státní tajemník Müller z říšského hospodářského úřadu v Berlíně pravil již koncem r. 1918: "Prvním předpokladem veškeré hospodářské reorganisace jest oživení výroby. Naším přetížením se však výroba rdousí." Sociální politik dr Grohmann prohlašuje: "Každý pokrok hospodářství závisí na tom, aby nebyl spotřebován veškerý výtěžek národního hospodářství, nýbrž část jeho uložena, tedy závisí na tvoření kapitálu. Každé zvýšení dávek však zmenšuje možnost tvořiti kapitál. Zatížení sociálním pojištěním a každé další odnímání provozního kapitálu na jiné účely bylo by nebezpečným pro národní hospodářství, neobyčejně by brzdilo tvoření vnitřního kapitálu a odstrašovalo by cizí kapitál od poskytování úvěru v této zemi." Tak soudí sociální politik Gromann. Nyní pánové, chci uvésti i jednoho socialistu. V jednom případě má sám Karel Marx úplně pravdu. Má úplně pravdu, tvrdí-li, že se vývojové stupně nedají přeskakovati. Zákon, jejž dnes novelujeme, byl pro svůj jednostranný ráz takovým nepravidelným přeskočením několika vývojových stupňů. (Hluk. - Různé výkřiky.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Schubert (pokračuje): Proto nyní následuje náprava. Citoval jsem Marxe a uvedu ještě druhého socialistického vůdce Vandervelda. I s Vanderveldem můžeme my, měšťáci, souhlasiti tam, kde ve svém díle "Tři stránky ruské revoluce" za příčinu úpadku ruské výroby označil jednostranné přepětí platů, takže i zde přeskočení více než jednoho vývojového stupně nutilo k obratu a v ruském dělnickém zákoníku sovětové vlády ze dne 28. března 1920 jistý dekret mezi jiným praví: "Dělnické rady a tovární výbory byly kdysi zřízeny proto, aby zajistily pořádek v továrních ústředích. Tohoto úkolu nesplnily, nýbrž způsobily značnou škodu výrobě. Vláda jest nucena tyto výbory úplně rozpustiti." I to jest příznačné. Překročiti jistou míru nebylo z hospodářských důvodů na místě ani u sociálního pojištění. Italský ministr Luzatti, zasloužilý sociální politik, ťal do živého, když srovnává sociální povinné pojištění s povinnou školní docházkou a právem míní, že právě jako povinná školní docházka může se vztahovati jen na zásadní znalosti, že však dlužno ponechati každému jednotlivci, aby dosáhl vyššího vzdělání, že právě tak se musí povinné pojištění vztahovati jen na jisté minimum. Ale, aby od tohoto minima došel až k maximu, musí býti úkolem jednotlivce. Luzatti má mezinárodní pověst sociálního politika. Sociální přetížení nečiní na příklad pro průmysl, jak se tvrdí, 9 1/2 až 111 2% mzdy, nýbrž 12-13%. Zatížení zemědělství bylo 5% na nemocenské pojištění - ovšem na papíře, o čem se zmíním ještě obšírněji - 4.4% u starobního a invalidního pojištění a 1.8% u úrazového pojištění, úhrnem 11.2%, k čemuž se druží ještě i pensijní pojištění, takže procento 12-13% jest spíše nižší nežli vyšší.

Zemědělství jest velice zatíženo sociálně-politickým zákonodárstvím. Pražská zemědělská akademie, tedy vysoce cenný a jistě nestranný ústav... (Posl. Grünzner: [německy]: Zvláště je-li obsazen takovými silami jako jste vy!) Není to nejhorší ovoce, z něhož vosy mlsají, a ševče zůstaň u svého kopyta! (Veselost a souhlas poslanců klubu Bund der Landwirte.)

Pražská zemědělská akademie a také četné naše německé organisace provedly podrobné a svědomité výpočty. Výsledkem bylo: 1 ha zemědělské půdy jest sociálně-politickým zákonodárstvím zatížen takto: V oblasti obilné a bramborářské 90 Kč, v oblasti pastvinářské 95, v oblasti řepařské 250 a v oblasti vinařské a zahradnické dokonce 1200 Kč. Tyto číslice samy úplně vyvracejí všechny důkazy protivníků. Samozřejmě se však tyto číslice ještě podstatně zvyšují, neboť jsem již uvedl, že ve většině zemědělských podniků zaměstnavatel skorem vždy platí nikoliv 50%ní, nýbrž plné pojistné při sociálním pojištění. Všechna se tím tedy zvyšují dvojnásobně.

Jaký účinek budou míti taková zatížení teprve na Slovensku a na chudé Podkarpatské Rusi, kde hospodářská bída jest ještě mnohem větší než u nás. Pan ministr zemědělství navštívil r. 1927 Podkarpatskou Rus a m. j. vyjádřil se i v tom směru, že jest tam nedostatek zemědělských úvěrů a že mu byla podána zpráva o případech, kde se platilo 100 až 200% úroků. Pan ministr dr Srdínko má pravdu, praví-li, že za takových okolností se zemědělství nemůže povznésti.

Ale nejen to, tak v ykořisťované zemědělství nemůže přece naprosto nésti ještě příliš velkých sociálně-politických břemen. Přirozeným následkem bude, že zemědělci prostě budou dluhovati své platy a byl bych velice zvědav, kdybych se mohl dověděti od Ústřední soc. pojišťovny, jak to jest po této stránce se zaplacenými a nezaplacenými penězi. Po této stránce si přejeme, aby nám brzy byla podána vysvětlující a podrobná zpráva. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Mám za to, že se tento zákon v těchto územích nedá provésti.

Zvláštní nevoli způsobilo, že se našlo několik nemocenských pokladen, které chtěly nutiti k soc. pojištění syny a dcery zemědělců. § 2 zákona mluví přece jen tehdy o pojistné povinnosti, je-li zde "smluvený poměr pracovní, služební nebo mzdový". Tak podřízené orgány, které nedorostly svému úkolu, nedbaly ustanovení zákona a to vedlo k trýznění a nepotřebným drahým odvoláním. Ba dokonce tyto nemocenské pokladny šly tak daleko, že ke svým příslušným výzvám nepřipojily ani právního poučení, jak to zákon nařizuje. Byla vydána politování hodná chybná rozhodnutí v I. a dokonce i ve II. stolici. Byly-li děti zemědělce prohlášeny za podrobené pojistné povinnosti, mohlo se to státi jen tehdy, když bylo lze je považovati za osoby samostatně vydělávající a i to způsobuje těžké pochybnosti. Neboť zde mluví jiná okolnost přísně záporně proti pojistné povinnosti na té i oné straně, totiž především právo nástupnické a ještě jiné právní důvody. Podařilo se dáti §u 2 zákona znění, podle něhož spolupracující členy rodiny nelze považovati za osoby pojištěním povinné.

Podstatnou úlevou jest úprava pojištění sezonních dělníků. I zde byl finanční tlak těžký. Pro sezonní práci jest výjimečná sazba 90 dní rovněž podstatným dobrodiním. Platy, které se zde dosud musily konati, jsou pro zaměstnance i zaměstnavatele skoro vyhozenými penězi.

Oposiční strana zasahuje do rozpravy těžkými hesly a jako stálý refrain se vrací tvrzení, že novelisace tohoto zákona jest činem nejen protisociálním, nýbrž zpátečnickým. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Jest to výsadou každé oposice mluviti přepjatěji, ale důkazy nám zůstává dlužna. Naším úkolem jest pak uvésti toto zveličování na správnou míru. Jest pro nás snadnou věcí podati pro to jasný protidůkaz, poněvadž přece víme, jak jsem již pravil, že oposice s těmito svými názory jest v rozporu skoro s celým veřejným míněním.

Výmluvným příkladem, jak těžko bylo v uplynulém zasedání zajistiti důležité a oprávněné zemědělské zájmy, o tom svědčí mezi jiným svízelná cesta, kterou jsme musili kráčeti, abychom dosáhli jen několika zemědělských nemocenských pokladen a to ještě ve státě, v němž ještě dnes zemědělství jest nejdůležitějším panujícím živlem. Dosud o zřizování nových nemocenských pojišťoven rozhodovala Ústřední soc. pojišťovna a její složení bylo takové, že nebyly zřizovány žádné nové zemědělské okresní nemocenské pokladny a musili jsme se spokojiti tím, že vyjednáváním dosáhli jsme několika hubených expositur zemědělských nemocenských pokladen. Nuže, kdo rozhoduje o založení nových pokladen schopných života? Ministerstvo soc. péče a Ústřední soc. pojišťovna má jen právo býti vyslechnuta a ministerstvo při svém rozhodování není vázáno posudkem Ústřední soc. pojišťovny. Může tento posudek ještě přezkoušeti. Že příslušné §§ 4 a 5 novely bude oposice prudce potírati, věděli jsme již předem, právě jako potírá i všechny jiné podobné paragrafy. My však posuzujeme věc sociálního pojištění a veškeré soc.-politické zákony a příslušná přání s vyššího hlediska než stranického. V soc. pojištění nechceme vytvořiti politické, nýbrž sociální a lidumilné bašty. Bylo by štěstím pro lidstvo, kdyby podobné ústavy byly vzdáleny každé politiky. To bylo vždy naše přesvědčení.

V novele nejsou sice obsažena všechna oprávněná přání, jež jsme měli, ale přece byl vytržen tak mnohý jedovatý zub starých ustanovení a učiněn další dobrý krok k odpolitisování tohoto sociálního ústavu. Jak lze na základě toho, co jsem řekl, mluviti o autokracii zemědělství, jak se kdysi mluvilo v rozpočtovém výboru, jest pro nás nerozřešitelnou hádankou.

Opíraje se o to, co jsem výše uvedl, poukazuji i na tuto okolnost. V Rakousku výslovně prohlásila soc. demokratická strana, tedy vaše strana, v resoluci k zákonu o průmyslových dělnících, že nemá námitek proti dalšímu zřizování zemědělských pokladen. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Ba ještě více - toho nechcete slyšeti - při poradách mezinárodního úřadu práce v Ženevě bylo výslovně řečeno, že zemědělské sociální pojištění musí býti upraveno samostatně. Tedy obě strany prohlásily, že dlužno zřizovati zvláštní zemědělské nemocenské pokladny. Takového vynikajícího zjištění nemůže naprosto nedbati žádný vážný politik, jenž není za slepen jednostranným názorem a jenž nehledí jen na svou stranickou příslušnost.

Prodlení při zřizování zemědělských nemocenských pokladen hleděli odůvodniti i tím, že tvrdili, že tyto pokladny nejsou schopny života a že musejí počítati s drahou režií. Ale i tento důvod byl mylný a u kázal se opak. Jedna z nejdříve založených zemědělských nemocenských pokladen, nemocenská pokladna v Chebu, tím, že poskytla zálohy na očekávané roční pojistné, zmenšila práci spojenou s vybíráním, kteréžto opatření se tak výborně osvědčilo, že nemocenská pokladna po 3 letech měla reservní fond ve výši polovice ročních premií a proto mohla snížiti premie o 10%, čímž zaměstnavatelům a zaměstnancům u této jediné pokladny bylo ročně ušetřeno 60.000 Kč. Čeho lze dosíci rozvahou a moudrou šetrností, dokazuje i expositura zemědělské nemocenské pokladny v Horšovském Týně, která v prvních 7 měsících svého trvání nahromadila asi 60.000 Kč reserv a při tom není ústředně dlužna ani haléře na invalidních a starobních příspěvcích.

Máme jen 40 zemědělských nemocenských pokladen, okresních nemocenských pokladen jest 280, tedy přesně sedmkrát tolik než zemědělských a při tom všechny státní statistiky říkají, že jsme převážně agrárním státem. Kde jest zde právo?

Ještě křiklavěji se projevuje tato křivda, když nám statistika praví, že okresní nemocenské pokladny účastní se úhrnných příjmů 639, naše zemědělské pokladny jen 23.3 miliony Kč. To mluví jasně a ukazuje, jak se se zemědělstvím, které přece jest kořenem každého státu a každého státního řádu, macešsky nakládá a jak se dosud přímo překáželo vybudování zemědělských pokladen. To se musí změniti.

Poškozování zemědělských vrstev šlo však a jde ještě dále. § 159 zákona praví, že výše pojistného příspěvku pro nemocenské pojištění nesmí pravidelně přesahovati 5% průměrné denní mzdy. Zástupci nemocenských pojišťoven počali si v této věci dále falešně vykládati jasné ustanovení §u 160 zákona, že denní příspěvek, jenž, jak jsem se již zmínil, podle §u 159 činí 5% průměrné denní mzdy, má býti předepisován sedmkrát týdně. Ústřední sociální pojišťovna provedla husarský kousek, neboť dala provésti bojovné hlasování a přes hlavy všech zaměstnavatelů potvrdila falešný výklad nemocenských pokladen. Tak se musilo s počátku platiti na nemocenských premiích místo 5% 5.8% a na mnohých místech ještě více. Nejvyšší správní soud, opíraje se o jasná ustanovení §u 159, jenž 5% ustanovil jako nejvyšší příspěvek, osvobodil nás sice od tohoto nespravedlivého příspěvkového břemene, a to rozhodnutím ze dne 14. dubna 1927, č. 6399, ale i to ukazuje, jakému trýznění jsme vydáni v šanc, neboť ještě mnohem nespravedlivější účinek má samozřejmě v této věci nepoměr mezi mzdou a pojistným příspěvkem ve všech případech, ve kterých se pracuje v týdnu nikoliv 6 dní, nýbrž ještě méně.

Vyšší příjem pokladen, jehož se dosáhlo nesprávným předpisem za neděle, činil dokonce r. 1926 4,429.810 Kč. K tomu přistupuje ještě stejný předpis za měsíce leden, únor a březen 1927, co přibližně činí 2.3 milionů Kč, takže úhrnem tímto bezprávným předpisem bylo zaměstnavatelům, a především zemědělcům, v době 9 měsíců odňato 6,729.810 Kč. Tak se pracovalo v tomto ústavě. Bohudík, nejvyšší správní soud rozhodl jinak.

Aby nemocenské pokladny vystačily se svými příjmy, jest nutno především odstraniti vysokou režii rozličných ústavů. Zde by bylo zapotřebí jednou provésti generální revisi všechno zahrnující, spravedlivou, ale i upřímnou.

Mimochodem budiž řečeno, že pokladny dostávaly od ústředny podporu za vybírání invalidního a starobního pojištění: 10 Kč za pojištěnce, to činí u 4000 pojištěnců již 40.000 Kč a úhrnem tedy představuje dávku 2.5 milionů Kč. Tímto posledním přídělem bylo ovšem nemocenským pokladnám, které aspoň poněkud šetrně pracovaly, možno snadno částečně vyrovnati případné peněžní mezery. Tyto příděly budou se automaticky opakovati a budou pomáhati, musí však býti bezvadně rozděleny mezi všechny ústavy a samostatně účtující expositury. Doufáme, že tato náhrada správních výdajů pokladnám bude v příštích letech se zřetelem na stále vzrůstající práci pokladen podstatně vyšší. Všechny nemocenské pokladny a také my toho žádáme.

Zásada spořivosti musí proniknouti všude: Nesmějí se stavěti příliš nádherné úřední paláce, přepychové budovy, s penězi dlužno znovu šetrně zacházeti. Dovolím si později uvésti konkretní příklady. Jednostranné soukromé zájmy musí ustoupiti stranou a všeobecný zájem musí napříště jedině rozhodovati. Je-li v jednom ústavu nuceně pojištěno více než 2 miliony lidí, musí pořádek proniknouti až do nejmenších míst, kde jsou nemocenské pokladny. Nesluší se, že četné okresní nemocenské pokladny zaplacených příspěvků na starobní a invalidní pojištění rychle a náležitě neodvádějí Ústřední pojišťovně, nýbrž je zadržují. Dluhují v této věci ústředně miliony. Takovým neslýchaným manipulacím s cizími penězi dlužno zabrániti. Chceme míti pořádek dole i nahoře.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP