Středa 19. září 1928

Nebudu, jak jsem řekl, mluviti o otázce, můžeme-li počítati se 4 1/2% úrokovou mírou čili nic, to ponechávám kol. dr Mackovi, ale na metodu, jaké bylo použito při zvolení tohoto 4 1/2% zúročení, chci v rámci svých vývodů poukázati. Nikdo z nás nevěděl - nejsme v tomto směru odborníky - jak se budou vyvíjeti poměry na finančním a hospodářském trhu. My jenom jako laikové víme, že 4 1/4% zúročení je bezpečnější než 4 1/2%, že 4 1/4% zúročení dosáhne Ústřední sociální pojišťovna snáze než 4 1/2; k tomu není třeba velkého rozumu a rozhledu. (Výkřiky posl. Johanise.) Jistě bylo, velectění pánové, od nás dosti skromné, když jsme nic jiného nechtěli, nežli aby nám vládní většinou bylo řečeno, o jaký podklad vláda opírá svou důvěru, že i po uplynutí 10 let i nadále budeme moci počítati se 4 1/2%ní úrokovou mírou. My jsme byli tak skromní, že jsme chtěli, aby nám to oznámil někdo z lidí, kteří podle svého úřadu jsou povoláni, aby se touto otázkou zabývali, do ní lépe vnikli, než my laikové můžeme do ní vniknouti. Ale my jsme byli tak skromní, že jsme jen žádali, aby se do výboru dostavil p. ministr financí, který je přece součástkou této vlády, masem z jejího masa, aby uklidnil naše svědomí, že se nemusíme obávati, že se nám jednoho dne shroutí celá stavba Ústřední sociální pojišťovny. Ba, když jsme se dověděli, že jsou jakési rozpory v lůně vlády, které jsme neměli v tomto okamžiku příčiny chtíti ještě zvětšovati - poněvadž doufáme, že se budou samy sebou ještě zvětšovati byli jsme ještě tak skromní a chtěli jsme, aby se dostavil do výboru pan guvernér Národní banky nebo některý z pánů ředitelů Národní banky, tedy ústavu, který je odpověden za vývoj naší měny, který je odpověden na vývoj našeho finančního hospodářství, aby nás ujistil, můžeme-li klidně akceptovati 4 1/2% ní úrokovou míru či 4 1/4%ní. Kdyby se to bylo stalo, já sám bych byl v našich řadách působil, abychom se s tím klidně spokojili, poněvadž nemáme sami svých odborníků. Mohli jsme míti o jeden velmi složitý bod rozporů mezi námi a koalicí méně. Ne! A ni toho jsme nedosáhli. Pan ministr soc. péče nám řekl ve výboru, že mluvil také s nějakými odborníky, kteří mu řekli, že je možno počítati se 4 1/2%ní úrokovou mírou. Pánové, věřím, že s někým o tom mluvil, a věřím, že dostal toto ujištění. Věřím že on ty pány, kteří mu toto ujištění dali, považoval za odborníky. Ale nerozumím tomu, přiznám se - také jsem byl jistou dobu členem vlády, měl jsem určité potíže a těžkosti - jak může resortní ministr a dokonce okamžitý šéf vlády se brániti, aby vláda jednoduchým, snadným způsobem uklidnila celou veřejnost v republice, která je znepokojena tímto tajnůstkářstvím, takže potom pozbývá víry a důvěry ve správnost toho, co jí její ministři předkládají.

Bylo nám řečeno - již se nepamatuji, zda panem ministrem samotným či někým z pánů členů vládních stran - že ti odborníci, kteří to panu ministrovi soc. péče řekli, nechtějí na veřejnost. (Výkřiky: Řekl to sám pan ministr!) Vím, že to bylo řečeno, že nechtějí na veřejnost. (Posl. Tomášek: Tehdy byl již úřadujícím náměstkem vlády! - Posl. Srba: Snad ze skromnosti!) Nikoliv ze skromnosti, jak se kol. Srba domnívá, nýbrž prý z obavy, že by byli předmětem útoků. Pánové, byl-li to člověk, který je si vědom své povinnosti, který je si vědom své váhy, nepotřebuje se báti žádných útoků. Dejme tomu, že by některý list na něho útočil, že by ho netraitoval zrovna gentlemansky. To by nebylo tak vzácnou výjimkou při úrovni tisku v tomto státě. To se již stalo lidem, kteří se o zřízení a existenci tohoto státu více zasloužili, než po př. onen odborník, o kterém. mluvil pan ministr soc. péče. (Výkřiky posl. Srby, Vávry a Bolena.) Tedy risiko, které onen pán měl, nebylo opravdu tak veliké. A já, opakuji, nerozumím tomu, jak mohla se vláda schovávati za anonymitu odborníků, když opravdu měla odborníka, který ji ubezpečil, že se 4 1/2%ní úrokovou mírou může počítati. Jak pak je možno ve státě, který je založen na všeobecném hlasovacím právu, jehož vláda je vybírána z parlamentních stran, hospodařiti se zakrytými odbornými veličinami, při nichž se vracíme, jak jsem se již ve výboru vyjádřil, do dob benátské oligarchie, která také soudila a odsuzovala a řídila celý stát, majíc před tváří škrabošku? Tohle si, doufám, na dlouho demokracie tohoto státu přece jen nedá líbiti. (Výborně!)

Ale, velectění pánové, nejde jen o nás. Některý z našich kolegů ve výboru upozorňoval, jaký dojem udělá si cizina o našem hospodářství, když ve věci, která je tak všeobecně známa, ve věci, která jest analogicky sledována a prováděna v cizině, když v tak důležité věci učiní se rozhodnutí - ať správné nebo nesprávné, o tom nechci rozhodovati, ale rozhodnutí - které jest opřeno o dobré zdání tajemných odborníků. Co si bude mysliti finanční svět zahraniční? Nejsme na štěstí závislí na nových zahraničních půjčkách, aspoň nyní ne, ale co si bude mysliti svět, se kterým musíme býti neustále jako všechny ostatní státy ve styku a s kterým máme velmi důležité vztahy, o takové vládě, která se svému vlastnímu parlamentu, svému vlastnímu národu neodvažuje říci jméno člověka, který jí vyprávěl, jak v několika příštích letech se bude vytvářeti úroková míra, jak se bude vytvářeti naše finanční a národní hospodářství vůbec.

Velectění pánové! Již v rozpočtové debatě jsem se zmínil, že důležitou složkou zákona o soc. pojištění je také jeho organisační část a že tato část je posuzována s hledisek politických. Nám bylo po celou řadu let vytýkáno, že jsme to my, kteří posuzujeme organisaci soc. pojištění s hlediska stranicko-politického. My jsme se vzdali svých mocenských stranických posic v institucích soc. pojištění, jakmile jsme přistoupili na princip poměrného volebního práva. Páni, kteří byli členy soc.-politického výboru, byli svědky, jak mně vytýkal pan posl. Burian - a já říkám právem že jsem při jednání o soc. pojištění neposuzoval otázky ty s hlediska mocenského.

Kdo však nyní posuzuje je naprosto a výhradně s hlediska stranicko-politického, to jsou strany dnešní buržoasie, strany dnešní vládní většiny. K tomu směřoval útok, jenž podniknut byl ve vládním návrhu na organisaci zejména nemocenského pojištění: roztříštiti tuto organisaci a zmocniti se jejích trosek, jak jsem se již o tom zmínil. Ani to se panu ministru soc. péče nepodařilo v plném rozsahu, ačkoliv přiznávám, že se mu to podařilo aspoň z části. Zejména je rozšiřován touto zprávou vliv byrokracie nejen na organisaci, nýbrž i na úřední instituci soc. pojištění, ačkoliv nám při jednání, o kterém se právě zmíním, bylo slíbeno, že tomu tak nebude.

Velectění pánové! Chci říci několik slov o způsobu tohoto jednání, které nikterak nebylo tajné. Toto jednání bylo takřka veškerým tiskem nesprávně charakterisováno. Bylo o něm mluveno, jako by šlo o dohodu. Z této charakteristiky mohlo býti vyvozováno, a také mnohdy bylo vyvozováno, že jde o to, aby byl zákon upraven tak, aby i socialistické strany mohly pro něj hlasovati.

Pánové, to bylo od samého počátku tohoto jednání vyloučeno. My jsme k tomuto jednání byli pozváni koalicí. My - teď to omezuji, poněvadž to již nejsou všechny strany konstruktivního socialismu, nýbrž to jsou pouze dvě socialistické strany, které byly účastny dřívější vládní konstelace - k tomuto jednání byli jsme pozváni nikoliv z toho důvodu, aby nás koalice přiměla, abychom pro vládní návrh hlasovali, nýbrž proto, abychom hledali předpoklady pro klidné parlamentní projednání zákona (Tak jest!), abychom hledali předpoklad pro další klidné parlamentní soužití mezi oposicí a majoritou, abychom hledali možnost (Výkřiky posl. Vávry), aby osnova byla upravena tak, abychom nemusili naléhati okamžitě na její změnu, jakmile se změní t. zv. politické scenerie. (Výkřiky posl. Johanise.)

My jsme totiž chtěli - nikoliv jako příslušníci socialistických stran, nýbrž jako občané této republiky - zbaviti se obavy, že u nás nastane takový stav, že veřejná administrativa bude měněna při každé měně politického kursu. My jsme chtěli a chceme dosáhnouti, aby naše administrativa byla stabilnní, aby nebyla měněna při každém jednotlivém případě změny politické, aby byla mimo strany a následkem toho založena pouze na zákoně. My jsme chtěli a chceme, aby těmto okamžitým změnám nepodléhala ani organisace a administrativa sociálního pojištění. Možnost tu jsme hledali při jednání se zástupci koalice (Tak jest!), aby zákon byl vytvořen tak, aby nás nenutil při nejbližší příležitosti naléhati na změnu organisace a administrativy. My všichni jsme považovali za svou povinnost podniknouti všechno, aby tohoto cíle bylo dosaženo; a považovali jsme jako parlamentní strana nejen za svoje právo, nýbrž i povinnost, když jsme k tomuto jednání byli pozváni, abychom pozvání uposlechli.

Slavný sněme! Měli jsme po řadu neděl dojem, že koalice jest ochotna tyto podmínky hledati a s námi najíti. A já konstatuji se zvláštním potěšením, že to byl především p. předseda soc.-politického výboru a p. zpravodaj o tomto návrhu, kteří se opravdu přičinili, aby tyto podmínky byly nalezeny. (Výkřiky.) Já doufám, že jsme ve svém stranickém životě dospěli už tak daleko, že to nebude ani p. předsedovi Čuříkovi, ani p. posl. Malíkovi v jejich stranách škoditi. (Veselost.) Já doufám, že se dostaneme postupem doby do stavu, že strana bude si vážiti toho, když jejího příslušníka si váží také ostatní strany sněmovny. (Výborně! - Výkřiky posl. Pika.)

Ale my jsme pohříchu asi v posledních dvou týdnech seznali, že činitelem, který nechce najíti tyto předpoklady, je dočasný šéf vlády, že činitelem, který maří všechny dobré snahy všech koaličních stran i příslušníků své vlastní strany, je pan ministr soc. péče. Pan ministr soc. péče nechal v posledních dnech hráti všechny kousky svého tajného umění, jenom aby osnova nebyla upravena tak, jak by vyžadovala snaha, aby nemusela býti zase měněna při nejbližší politické změně. Pan ministr soc. péče nejenom desavuoval jednání, která koalice, resp. její jednotlivé složky s námi měly, nýbrž pan ministr soc. péče přiměl většinu, že použila některých nejasných, aspoň pro třetí osoby nejasných, vyjádření k takovému násilnému výkladu, aby vytvořil organisační část osnovy tak, jak je dnes na stolech sněmovny. Pan ministr soc. péče svého času velmi ostře ohražoval se proti slovu, kterého jsme pro vládní návrh užili kol. Bechyně a já proti slovu o věrolomnosti. Je mi opravdu velmi líto a nedělá mi to naprosto žádné radosti, nemohu-li z tohoto slova odvolati ani písmenky.

A je potom jasné, velectění pánové, že tento zákon nemůže následkem zákroku pana ministra soc. péče počítati s naší snášenlivostí. My nepřejímáme za něj odpovědnost a řadíme jej mezi činy, jichž změny budeme vyžadovati při nejbližší vhodné příležitosti. (Potlesk čsl. poslanců nár. socialistických a soc. demokratických.)

Slavný sněme! Dovolte mi ještě dvě poznámky, které jsou jaksi mimo rámec zprávy soc.-politického výboru, které však jsou v souvislosti s postupem jednání, jehož jsme byli svědky. Mám za to, že jednání, které se rozvíjelo před veřejností po dobu několika měsíců, bylo školou o tom, co je to vlastně demokracie.

V říjnu 1925 nám vláda předložila osnovu, k jejímuž předložení a projednání v zákonodárných sborech považovala se za oprávněnou proto, že má v tomto zákonodárném sboru číselnou většinu. A slyšeli jsme při každé příležitosti i od pana ministra soc. péče, že jsme špatnými demokraty, nechceme-li se této většině podrobiti. Pan ministr soc. péče v jedné schůzi výborové nám řekl: "Kdyby ta moje většina byla pouze dvouhlasová, já jsem skromný člověk, i to by byla většina." Parlamentně k odhlasování zákona zajisté by taková většina stačila. Popírali jsme, že nynější koalice má opravdu většinu v národě. Doufáme, že v listopadových volbách do okresních a zemských zastupitelstev prokážeme... (Hlasy: Budou-li!) Pan kol. Myslivec se usmívá. Možná, že je nějaký záludný úmysl, aby se volby nekonaly. (Posl. Myslivec: V politice se prorokování nevyplácí!) Vidíte, vy máte pravdu. Ale já jsem pověstný svou opatrností, já právě proto neprorokuji, já jen vyslovuji naději, a tu smí míti každý. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.) Já jsem vyslovil jen naději. (Posl. Myslivec: Přání!) Ano, přání, o tom není nejmenší pochybnosti. Popírali jsme, že vláda tuto většinu má. Ale i kdyby ji měla, tedy postup, jaký zvolila, byl naprosto nemožný. Dělnictvo, proti kterému osnova říjnová loňského roku byla namířena, to není těch několik lidí, kteří sedí na těchto lavicích. Dělnictvo, proti kterému osnova byla namířena, to je polovina občanstva tohoto státu, to je vrstva, s jejíž součinností a s jejíž spokojeností musí tento stát počítati, to není vrstva, o které by se dalo prostě hlasovati a která by se dala tlačiti ke zdi, když máte o několik hlasů více.

President republiky jednou razil heslo, kterého se někdy používá s ironickým stažením úst, že demokracie jest diskuse. Ironické stažení úst je odůvodněno, když slovem "diskuse" rozumí se "povídání" a když se někdo domnívá, že president republiky myslil, že demokracie znamená hodně řečí. To není smysl tohoto hesla "Demokracie je diskuse". Diskuse znamená jednání, vyjednávání a přesvědčování. To je princip demokracie. A zrovna tak, jako jsme chtěli při otázce úrokové míry ne býti přehlasováni, nýbrž býti přesvědčeni o tom, že s ní můžeme počítati, zrovna tak bylo povinností této většiny, jako by bylo povinností každé většiny - většiny se změní a bude to povinností příští většiny také - menšinu přesvědčiti a nejen přehlasovati. (Hlasy: Vy se přesvědčiti nedáte!) Prosím, my jsme dali najevo, že se chceme dáti přesvědčiti. (Předsednictví ujal se místopředseda inž. Dostálek.) Ta výtka není správná, že my jsme se přesvědčiti nedávali. (Posl. Vávra: Ale všechnu slávu na sebe shrnouti není demokratické!) Já jsem uznal, že pro všechna tato usnesení i ta zlepšovací hlasovala koalice. Více neučinila a více nebylo její zásluhou, jen to, že hlasovala. Přiznal jsem, že koaliční strany byly ochotny hledati podmínky pro určité projednání této osnově i vy (obráecn k posl. Vávrovi) jste se toho jednání zúčastnil. Vaší loyálnost jsem uznal jako loyálnost všech pánů, kteří se toho jednání zúčastnili. Není mou vinou, že více pohříchu uznati nemohu. (Posl. Vávra: Já se držím zásady: Ni zisk, ni slávu!) Koalice se proti tomuto heslu dopustila chyby, že od samého počátku nechtěla vyjednávati, nýbrž že chtěla diktovati. To byly ty pověstné termíny, které byly každou chvíli - ne nám řečeny, nýbrž dány do novin, abychom se o úmyslu koalice dověděli z novin. To byly termíny od 31. prosince 1927 až do posledního termínu, který, tuším, zněl: 11. září 1928. Tyto termíny měly býti nadiktovány, ačkoli všem, kdož se zúčastnili těch úmorných prací vyjednávacích i výborových, muselo býti jasno, že, má-li býti řádně jednáno, má-li býti projednána osnova věcně, ne smí státi pod tlakem nějakého termínu, nesmí cítiti, že nad její hlavou visí Damoklův meč, který spadne, jakmile termín uplyne, ačkoli budeme teprve na počátku jednání. Doufám, - neprorokuji, nýbrž jen doufám - že ten zápas, který byl o tuto osnovu proveden, ukázal, že demokracie opravdu znamená diskusi a že není možno třebas jen minoritě v demokracii diktovati.

Ale také byl tento zápas určitou školou pro náš parlamentarismus. Neměli jsme dosud takového úporného boje mezi majoritou a oposicí, jako byl tento. Když se tato vláda ujímala vesla, pan min. předseda - dnes pohříchu těžce nemocný - s tohoto místa nabídl oposici ruku ke spolupráci. My jsme projevili ochotu přijmouti, poněvadž jsme se učili na parlamentech jiných států, které už mají delší tradice a jiný vývoj politický za sebou, že, má-li existovati parlamentarismus, musí se v parlamentě vytvořit určité ovzduší. To není ten parlamentární kretenismus, o kterém mluvil svého času Marx, nýbrž to je poznání, že jednotlivé vrstvy národa se nemohou pozříti, nýbrž že musí svými representanty hledati nějaký, abych užil běžného u nás termínu, modus vivendi.

Ve skutečnosti ani vláda, ani majorita nikdy tu ruku ke spolupráci, kterou nabídla, nenastavila a oposice neměla následkem toho ani důvodu, ani příležitosti, aby přicházela s požadavkem, aby jí ruka byla nastavena, poněvadž se s počátku této vlády z důvodů, které jsem na počátku svých vývodů uvedl, zahnízdil ve vládě a vládní většině názor, že stačí určitá většina, že stačí přísný jednací řád a ostrý předseda sněmovny a všechno ostatní bude dáno samo sebou. Tento názor není pro parlamentarismus zdravý. Oposice musí se cítiti součástí parlamentu, nikoli objektem parlamentní většiny, má-li sama v parlamentě zakotviti a má-li následkem toho zakotviti parlament. My i všechny strany politické musíme se propracovati k přesvědčení, že jsou jen určité doby, kdy ta neb ona strana je součástkou majority a že musí, chtějme nebo nechtějme, nastati doba, kdy zase každá strana se stane součástkou menšiny. Já jsem si vědom, že tento blok přisahá (ukazuje na lavici poslanců republikánské strany), že nikdy z vládní většiny ani nevystoupí, ani nebude vytlačen. To je jisté prorokování, o kterém mluvil pan kol. Myslivec. Ale i kdyby opravdu tomu tak bylo, i kdyby opravdu strana zemědělská byla vždycky v každé vládní konstelaci, tedy i jí musí záležeti, aby tato zásada, že majorita musí s oposicí vyjednávati, že musí s ní žíti v určitém parlamentárním poměru, zakotvila v našem parlamentě, poněvadž ani takovému stálému kmenu vládní většiny nemůže býti lhostejno, jak proti sobě stojí jednotlivé skupiny, které s ní jsou ve vládní majoritě dnes anebo zítra soustředěny. Takže z této zásady není pro žádnou stranu výjimky.

Ale, jak jsem již řekl, vládní většina tentokráte toho nedovedla pochopiti a vytýkám znovu - věc je odbyta, nepotřebuje to býti považováno za rekriminaci k danému případu, nýbrž jako poučení pro budoucnost - že my, kteří tvoříme přece velkou část tohoto parlamentu, jsme se dovídali teprve z novin, co vláda ve věci soc. pojištění zamýšlí. Jsem si vědom obtíží vlády samotné, když si dovedu představiti, jak vypadá nynější výbor koalovaných stran, jak každou chvíli v něm zasedají jiní pánové a jak každou chvíli tam přichází jiný rozum a jiné názory, jsem si vědom, že pro koalici je velmi těžko, aby oposici o svých záměrech spravovala. Nemám příčin, abych působil, aby mezi vládní koalicí nastala konečně pevnější kohaese, to není mým úkolem ani mým přáním, já se beze všeho k tomu přiznávám. Ale mám-li s nějakým celkem jednati, je mým zájmem, abych věděl, kdo ten celek je, kdo ho representuje, kdo může jednati (Posl. Zeminová: A kdo ho dodržuje!), ano, a kdo ujednání na konec dodržuje.

My jsme považovali s hlediska parlamentarismu za svou povinnost, abychom tento systém, který se domníval, že může dělati všechno, že si může s oposicí tancovati, jak je libo, porazili, a mám za to, že se nám to právě v této věci podařilo velmi dobře, neboť nebyla to vláda, nebyla to většina, která byla vedoucím činitelem v tomto zápase, nýbrž byla to oposice, která tento zápas vedla a podle které se řídila majorita. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

I pro vás, i pro nás, kteří nechceme a nebudeme vždycky v oposici, pro příští naši posici bude to poučení.

Při této věci bylo v sázce, jak jsem řekl, nejenom pojištění dělnické, to v prvé řadě, nýbrž byla v sázce i politická čest dělnické třídy a byla v sázce i mravnost našeho veřejného života. Vedli jsme zápas, který, jak nikdo nepochyboval, byl těžký. Nasadili jsme v tomto zápase opravdu velkou část svých sil, ale odrazili jsme útok, který byl namířen na zájmy dělnické třídy, který byl veden vší zlobou buržoasie, která se po prvé dostala bez brzdy socialistické k účasti na vládě. Odnesli jsme z tohoto zápasu také rány, kterých nikterak nechci skrývati, ale odnášíme si z tohoto zápasu také hrdé vědomí, že jsme dělnické třídě vymohli cenné zlepšení pojištění v době, kdy nemáme vlivu na vládní aparát, kdy proti nám stojí organisovaná celá moc státní správy a kdy dělnická třída sama prodělává těžké vnitřní zápasy. Neseme z tohoto zápasu vědomí, že jsme přispěli k upevnění demokracie v tomto státě a k uzdravení našeho parlamentárního života. Bohaté zkušenosti, kterých jsme v tomto zápase nabyli a vědomí naší otužilé síly budou nám posilou v další naší práci. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. stran socialistických.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Schubert. Uděluji mu slovo.

Posl. Schubert (německy): Slavná sněmovno! Novelisace soc. pojištění byla nevyhnutelnou a naléhavou nutností. Musila se dostaviti. Nelze zajisté předem odmítati každé reformy, která jest vhodná k tomu, aby podporovala rozumný sociální pokrok a trvale a vážně jej udržovala, ale to, co bylo vytvořeno ve starém zákoně o sociálním pojištění, nemohlo naprosto počítati s trvalou platností, a již předem jsme věděli - a každý rozumný a aspoň poněkud prozíravý člověk musil to věděti - že tímto zákonem byl vytvořen jen matný obraz sociálního pojištění, vytvořený proto, aby brzy dozrál k novelisaci. To zavinilo především znění zákona, jejž bylo lze velmi často různě vykládati, neboť z toho povstalo také velmi mnoho velkých sporů. Jiné státy postupovaly opatrněji a nepokoušely se najednou zachytiti všechny osoby pojištěním povinné. Zvolily postupnou cestu, jako Německo a Francie. U nás jste se domnívali, že jedním rázem budete moci dokonati velké dílo. Následky této ukvapené, této přenáhlené činnosti se tedy také dostavily.

I v Německu se nyní označují břemena, způsobená sociálním pojištěním, jako velmi tíživá pro národní hospodářství a i tam volají vážné vrstvy, aby tato břemena byla snížena větší spořivostí a reformami v organisaci. V posledních měsících bylo na každé větší zemědělské schůzi slyšeno naléhavé volání, aby krutosti tohoto zákona byly zmírněny nebo odstraněny. Zemědělec není v takovém příjemném stavu jako na př. průmysl, aby si částky, které musí platiti, nahradil opět částečnou přirážkou k ceně svých výrobků, neboť on neurčuje cen svých výrobků, jelikož jest úplně bezmocný před tímto určováním cen. Proto bylo naším nejnaléhavějším požadavkem, aby v zájmu zemědělství a živností byla tato otázka reformy úspěšně rozřešena. Zde se tedy uplatňuje stará zkušenost, že všechny extrémy a ovšem i extrémy v zákonodárství, jež byly a jsou na denním pořadě, zvláště v oboru soc.-politickém, musejí býti odstraněny a že spravedlivé zákonodárství, mající zřetel k veškerému hospodářskému životu, musí zde zasáhnouti s vážnou opravou. V zákoně o dělnickém sociálním pojištění, jejž vytvořila stará koalice, byla uskutečněna dogmata socialismu, zde se velice zřejmě uskutečnila socialistická doktrína. Nadšení, s nímž zástupy lidu vítaly tento zákon, úplně zmizelo a široké vrstvy, zvláště pracujícího obyvatelstva a hlavně zemědělských a živnostenských dělníků nejen že vystřízlivěly, nýbrž ještě více, v těchto vrstvách dlužno hledati často nejsilnější odpůrce tohoto zákona. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Mohl bych jen z okruhu Přimdy přinésti dopisy 500 osob, v nichž se žádá, aby sociální pojištění bylo novelováno. Mobilisuje se především proti nám s tvrzením, že, pokud jde o dělnické mzdy, jsme v Evropě prý teprve na osmnáctém, nebo nevím na kolikátém místě. (Výkřiky poslanců klubu Bund der Landwirte. - Posl. Schäfer [německy]: Jsou to naše peníze, z nichž se platí!) Odpovím na to, pane kolego, a budu s tím polemisovati. (Hluk na levici.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid. Slovo má pan posl. Schubert.

Posl. Schubert (pokračuje): Odpovídám na to s touto poznámkou, že, pokud jde o dělnické mzdy, jsme prý v Evropě na osmnáctém nebo nevím na kterém místě. (Posl. Schäfer [německy]: Na čtrnáctém místě!) K tomu budiž řečeno: To jest úmyslné klamání, neboť chceme-li zjistiti zdejší pracovní mzdy, musíme především vyloučiti chudou oblast karpatoruskou a chudou horskou oblast slovenskou. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Vyčkejte přece mého dovozování. Kdyby tomu tak bylo, došli bychom k jiným výsledkům. Můžeme se, pokud jde o výši pracovních mezd, vůbec stavěti do jedné řady s bohatými státy? (Výkřiky posl. Schäfera.)

Komunisté a ještě horlivěji soc. demokratické strany - příbuzní, když se hádají, činí to vždy živěji než odpůrci cizí - nám vyčítali, že novela především jiným bude na prospěch jen agrárníkům a že agrárníci shrábli největší a nejtěžší podíl. To ovšem není správné. Novela jest kompromisem a výhody, jichž jsme dosáhli, považujeme jen za splátku, než další vybudování zákona nám rozhodně přinese další úlevy. Dále v tomto ohledu konstatuji: Naše oprávněná přání nebyla provedena úplně i proto, neboť, bohužel, měšťáctvo nemá té útočnosti a sjednocenosti, jakou mají strany na levici. To jest taktický nedostatek všech měšťáckých stran. A dále se nám vyčítalo, že jsme v zákoně samém neprovedli pojištění přestárlých. I tato výčitka jest demagogicky zabarvena, neboť celá budova zákona o dělnickém soc. pojištění nepřipouští zařazení přestárlých a musí zde - aby se vyhovělo zvláštním poměrům - býti vydán zvláštní zákon týkající se přestárlých. (Posl. Schäfer [německy]: Odborníci soudí o tom jinak, vy přece nejste odborník!) S odborníky jest to jako se statistiky. Každý má jiné mínění. Tvrdím, že statistiky odborníků a statistiků jsou často stupňované lží a statistika se nazývá také vědou lží.

Novelisace tohoto zákona nebyla lehkou věcí, zcela naopak byla dílem velice těžkým. Jest to stará parlamentní zkušenost, že se rychleji podaří v prvním rozběhu, v prvním překotném nadšení vytvořiti zákony, ale že jest těžší vytvořené zákony se všemi jejich mezerami, slabostmi, a zaostalostmi opravovati.

Nestranný tisk měl pravdu, když nedávno napsal, že novela jest největším a nejnamáhavějším dílem koalice a že toto dílo nebylo provedeno s překotným spěchem, nýbrž že v opaku k mnohým zákonům ze staré doby má tato novela ráz horlivého, vážného a více než jedenáctiměsíčního studia. Všechny spekulace, které počítaly s tím, že na tomto těžkém díle většina ztroskotá, ukázaly se falešnými a klamnými. Ovšem nemohu se i jinak nezmíniti o tom, že to jsou některé časopisy oposice, které po této stránce značně přestřelují. (Výkřiky a hluk na levici.) Když je člověk čte anebo slyší zde tyto výkřiky, zdá se mu, že má před sebou časopis "Arizona Kiker". Poslední postřeh dlužno nám přičísti jako aktivní položku a platí zde Goethova slova: "Příteli, jsi-li hrubý, jsi v neprávu." Ovšem přes ostrý směr četných oposičních časopisů nemohu se ubrániti myšlence, že zde jde jen o boje při ústupu a boje zadních stráží.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP