Středa 19. září 1928

Naše veřejnost, která řadu let byla pod vlivem tisku koaličních stran, nebyla na straně sociálního pojištění. Po řadu let slyšela, že zejména nemocenské pojišťovny jsou institucemi, které okrádají jak zaměstnavatele, tak pojištěnce. Po řadu let slyšela, že pojištěnci z nákladného pojištění docela nic nemají; slyšela, že pojišťovny jsou instituce jen pro blaho a blahobyt některých svých zaměstnanců a úředníků a ti že nejsou ničím jiným než zjednanými náhončími socialistických stran. Pod tímto zorným úhlem posuzovala naše veřejnost, pohříchu, sociální pojištění a byla v tom posilována i tím, že určitá část dělnického tisku, určitá část předáků jisté po litické strany dělnické účastnila se velmi účinně tohoto ryku.

Tato veřejnost nyní viděla, že buržoasie měla příležitost rozříznouti ten vřed, o kterém se po celou řadu let mluvilo, slyšela nejen od nějakých podřízených agitátorů buržoasních stran, nýbrž od resortního ministra, od pana ministra soc. péče, že v nemocenských pojišťovnách je velmi mnoho nepořádků, že on má ve svém dossier řadu dokladů, jak nemocenské pojišťovny nesprávně si počínají a jak je potřebí, aby v nich byl zjednán pořádek právě zásahem vlády, právě zásahem této buržoasie. Tato veřejnost pochopitelně čekala, co z tohoto dossier bude vytaženo na veřejnost, zejména když četla zprávu o jednání z prvních schůzí soc.-politického výboru, kde pan ministr soc. péče přinesl obsáhlou aktovku a klepaje na ni oznamoval, že tady jsou uložena ta tajemství, která sebral ve své úřední činnosti proti nemocenským pojišťovnám. A poněvadž pohříchu naše veřejnost, jako ostatně veřejnost všude jinde, daleko více je ochotna sledovati skandalisování než vážnou a věcnou práci, je pochopitelno, že čekala, co z této aktovky bude vytaženo na světlo boží, jakým způsobem budou skandalisovány nemocenské pojišťovny a jednotliví jejich funkcionáři. Avšak nedočkala se tohoto skandálu. Mám za to, že byla těžká taktická chyba, které se dopustila vláda a buržoasie, že hrozila odhaleními, ke kterým potom nemohlo dojíti. Ale tím vším byla ve veřejnosti vyvolána přece jen jistá nálada a velká část naší veřejnosti sledovala potom zcela neutrálně zápas, který jsme byli nuceni vésti. (Výkřiky posl. Vávry a Mikulíčka.)

My jsme mohli nyní za situace poněkud příznivější zabývati se obsahem osnovy samotné. My jsme ji, jak jsem již konstatoval ve výboru soc.-politickém, úplně rozleptali svojí argumentací. Nepotřebovali jsme do cela nic přeháněti. Úplně stačilo, když jsme použili osnovy jako takové, abychom dokázali její vadnost, její zlobivost a její špatnost. My jsme však i její kostru rozbili svojí agitací mimo parlament. Uvedli jsme řadu výtek proti vládní osnově a veřejnost očekávala, že vláda na těžké tyto výtky odpoví. Ve veřejnosti se očekávalo, že vláda naše výtky vyvrátí. Veřejnost se domnívala, že nebylo možné, aby vláda předložila sněmovnám osnovu, která by byla tak špatná, jak jsme ji líčili, která by byla tak vadná s hlediska pojišťovacího i věcného, jak jsme uváděli. Ale v celé Československé republice, za celý ten rok, co tato vládní osnova spatřila světlo světa, nevyskytl se ani jediný člověk (Slyšte!), který by se byl odvážil postaviti se na obranu toho, co vláda 25. října loňského roku nám předložila. (Tak jest!)

Mám za to, slavný sněme, že již tímto faktem, že vláda neodvážila se postaviti se za svoji osnovu, že její strany naprosto ji opustily v obraně této osnovy, jsme vyhráli kampaň. Vyhráli jsme ji svou věcností a vláda ji prohrála svou nevěcností. (Hlas: A z osnovy zůstal jen jeden blamovaný Evropan! - Veselost.) Budiž nám to všem bez rozdílu stran poučením pro budoucnost.

Tlak veřejného mínění, získaného naší argumentací - mluvím-li o naší, mám na mysli argumentaci a vůbec akci stran konstruktivního socialismu..... (Posl. Haken: Vždyť vy žádný nekonstruujete!) Budeme čekati, až vy ho zkonstruujete, pane Hakene!

Tento tlak veřejného mínění, získaného naší argumentací, byl tak silný, že koalice byla donucena k ústupu.

Slavný sněme! Našli jsme právě v této kritické chvíli pomocníka, který byl nad pomyšlení silný. Bylo docela přirozeno, že, jakmile předložila vláda svou osnovu, která naprosto zvracela organisaci soc. pojištění, která zejména Ústřední soc. pojišťovnu, vrcholný orgán našeho soc. pojištění, chtěla svázati řetězy byrokratického aparátu, že Ústřední soc. pojišťovna ihned se zabývala touto osnovou, a ovšem se jí zabývala nejprve kriticky. Tato kritika, která byla vypracována nejenom zástupci dělnických stran, nýbrž i zástupci zaměstnavatelských institucí, zaměstnavatelských skupin, a to jak průmyslových, tak také zemědělských; tato kritika, která musila býti udržována v temperovaném tonu jakési diplomatické mluvy; tato kritika nejen úplně potvrdila naši kritiku vládní osnovy, nýbrž šla ještě nad ni a dovedla najíti argumenty proti vládní osnově i takového rázu, na které jsme my ani nepomýšleli. (Posl. Vávra: Vždyť v této odborné komisi byla většina socialistická, pane ministře!) Já se neptal pana dr Poláka, sekretáře svazu průmyslníků, ani pana dr Suchého, sekretáře Zemědělské rady po jejich politickém přesvědčení, ale mám za to, že jak oni, tak také ostatní členové posuzovali vládní osnovu nikoli podle svého politického přesvědčení, nýbrž podle toho, jak ona opravdu vypadala a jak vystihli následky, které by její uskutečnění vyvolalo.

Tato komise Ústřední soc. pojišťovny nespokojila se však kritikou vládní osnovy, která dopadla pro tuto osnovu náramně smutně, nýbrž považovala za svou povinnost na základě dvouletých zkušeností, jichž nabyla při provádění zákona, a na základě výsledků početních, které mezi tím byly známy, probrati kriticky znovu celý zákon a pokusiti se o nastínění, jak by za dané dnešní situace mohl býti zákon změněn.

Zrovna tak ona, jako pan zpravodaj, byla ochotna vydati nové vydání zákona o sociálním pojištění a zrovna tak ona, jako pan zpravodaj, byla ochotna učiniti tak ke zlepšení. Odborná komise, která k tomu zvlášť byla zřízena a ve které, jak jsem již, reaguje na výkřik pana posl. Vávry, řekl, byly zastoupeny stejnoměrně všechny vrstvy výrobní tohoto státu, byly zastoupeny všechny různorodé zájmy, které se při projednávání soc. pojištění a při jeho provádění mohly vyskytnouti, tato odborná komise, která pracovala opravdu s neutuchající pílí, jak také zde konstatoval pan zpravodaj, jejíž členové vedle svého obvyklého denního zaměstnání věnovali nejenom všechen svůj volný čas, nýbrž i noci tomu, aby pod časovým tlakem vládní koalice vypracovali svůj elaborát tak brzy, aby k němu při nynějším jednání mohlo býti přihlíženo - tato odborná komise předložila svůj elaborát právě ve chvíli velmi kritické, kdy veřejnost, inclusive koaliční strany, opustila vládní návrh, kdy jsme tady stáli vlastně před prázdnotou a kdy bylo potřebí, aby byla tato mezera vyplněna nějakým novým positivním činem.

Jistě by byly bývaly jednotlivé složky tohoto sněmu schopny, aby tuto mezeru vyplnily, ale pokud bylo na nás, varovali jsme se toho, poněvadž jsme nechtěli vyvolati dojem, že chceme tuto mezeru vyplniti nějakým jednostranným způsobem, poněvadž jsme nechtěli vyvolati zase ve veřejnosti odpor proti jednostrannému postupu socialistických stran.

Proto jsme uvítali tuto osnovu, jak ji vypracovala odborná komise Ústřední soc. pojišťovny, poněvadž jsme viděli, že tito lidé, kteří jsou přece jen vzdáleni ruchu veřejného života a kteří nemají naprosto žádné odpovědnosti za vedení veřejné správy a vytvoření atmosféry, ve které tento stát žije, měli daleko lépe vyvinutý smysl pro potřebu tohoto státu, než měla vláda a její vládní většina. (Výborně! - Potlesk soc. demokratických poslanců.)

Členové této komise bez rozdílu politických stran, politického zabarvení a zastupování různorodých zájmů uvědomili si, že Československá republika je státem, který je složen z poloviny z dělnictva a jenom snad z poloviny nebo ještě z menší části než je polovina z obyvatelstva hromadícího se kolem dnešních buržoasních stran; uvědomili si, že ve státě tak sociálně složeném není možný žádný jednostranný akt ani ve smyslu té, ani ve smyslu oné poloviny a že je potřebí, zejména v takových delikátních věcech, jako je soc. pojištění, postupovati tak, aby různorodé zájmy byly co možná nejlépe vyrovnány, všechny hroty co možná nejvíce uhlazeny a aby vyšlo z jejich porad sice dílo kompromisní, na které na 100% nemůže přísahati příslušník ani té ani oné skupiny, ale které každý rozumný člověk, každý, kdo smýšlí dobře s tímto státem a jeho budoucností, musí považovati za východisko ze situace velmi špatné a zlé, jakou vyvolala tato vláda. (Výborně! - Potlesk soc. demokratických poslanců.)

Mám za to, že jsem oprávněn jménem všeho dělnictva poděkovati s tohoto místa odborně komisi Ústřední soc. pojišťovny nejen za práci, kterou vykonala přímo, nýbrž i za to, že dovedla vytvořiti svou prací jinou atmosféru, která také dovolila přivésti dílo k jinému výsledku, než jaký vláda zamýšlela. (Výborně! - Potlesk soc. demokratických poslanců. - Výkřiky posl. Vávry.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Winter (pokračuje): Páni poslanci vládních stran přikyvovali mým vývodům, když jsem charakterisoval elaborát Ústřední soc. pojišťovny a význam její práce. Přikyvovali k těmto vývodům, protože dnes již jsme všichni shodni v ocenění této činnosti, ale nebylo tomu tak v době, kdy elaborát Ústřední soc. pojišťovny byl vydán, v době, kdy Ústřední soc. pojišťovna žádala, aby k tomuto elaborátu bylo přihlíženo. Tenkráte vypadal pohled, jenž stihl tento elaborát, zcela jinak. V řecké mythologii se vypráví o jedné bohyni, že nosila štít, na kterém byla hlava Medusina, a že každý, kdo se podíval na tento štít s hlavou Medusininou, zkameněl. Když byla vydána zpráva odborné komise Ústřední soc. pojišťovny a když jsme použili této zprávy jako ochranného štítu proti útoku, který vláda a buržoasie na sociální pojištění podnikla, tu, když někteří pánové se podívali na tento štít, nechci říci, že také zkameněli... (Posl. Vávra: Nezkameněli, to máte pravdu!) Látka bývá někdy různá, ale mnozí z nich zdřevěněli a dlouho nedovedli zaujmouti k tomuto návrhu stanovisko. Dnes se k němu pan kol. Vávra a jiní pánové hlásí, jako kdyby od narození byli bývali stoupenci tohoto návrhu. Prosím, ať tomu bylo tak či onak - ještě se o tom zmíním - skutečnost je, že tento elaborát odborné komise umožnil, že dnes jednáme o zprávě výboru soc.-politického, která sice tvrdí, že je zprávou o vládním návrhu zákona tisk 1225, ale která se vládním návrhem takřka naprosto nezabývá. Jenom to, co zůstalo špatné v této zprávě výborové, pochází z tisku 1225. (Výborně! - Potlesk čsl. soc. dem. poslanců.) Všechno ostatní je změněno, takže z celé stavby vládního návrhu nezůstal kámen na kameni. (Výkřiky posl. Vávry.)

Jsem si, slavný sněme, vědom, že pan náměstek předsedy vlády tato slova nerad slyší. Přičiňoval se ze všech sil - to mu doznávám - aby k tomuto výsledku nedošlo, aby byl uskutečněn vládní návrh tak, jak nám byl v říjnu loňského roku předložen, přičiňoval se ze všech sil, aby ani ta zlepšení, která nyní v zákoně jsou, do něho pojata nebyla. A konstatuji při té skutečnosti, že koalice nemá žádného vlastního vedení, že se potácí sem tam a neví, jaký je její cíl a jaké mají býti metody její práce, že se mu aspoň něco z této jeho činnosti podařilo. (Tak jest!)

Slavný sněme, mám-li odůvodniti toto tvrzení, které - jsem si toho vědom - je tvrdé, stačí, abych porovnal vládní návrh tak, jak byl předložen, a zprávu výboru soc.-politického, o které jednáme.

Hned úvod onoho vládního návrhu byl předmětem našich nejprudších útoků. To bylo ustanovení, které chtělo snížiti náklady sociálního pojištění tím způsobem, že ohromná masa pojištěnců měla býti z pojištění vyloučena. Měl jsem příležitost již při rozpočtové debatě o tom mluviti a nebudu se tedy široce o tom zmiňovati. Konstatuji jen, že vedle osob mladistvých, které měly býti vyloučeny a jichž vyloučení je zachováno i v této zprávě, měli býti ze zákona vyloučeni všichni domáčtí dělníci bez rozdílu a všichni lidé, kteří se zabývají sezonními pracemi. Bylo to v takovém rozsahu, že jsme mohli s nejlepším svědomím tvrditi, že jde asi o milion osob, které mají býti podle znění vládního návrhu z pojištění vyloučeny.

Pan ministr soc. péče, když se jednou dostavil do schůze soc.-politického výboru, tvrdil, že tito pojištěnci sami vyžadují vyloučení z pojištění. Nepochybuji, že přišla k panu ministrovi některá deputace, která takové přání přednesla. Ani mně nenapadá tvrditi, že by pan ministr soc. péče si byl takové tvrzení vymyslil. Ale kdyby ministr vždy vyhovoval všemu, co ta která deputace mu přednese jako své přání, opravdu bych nevěděl, jak by vypadala státní administrativa a co by ministr činil jeden den a co by dělal druhý den. Proto je povolán v čelo správy důležitého resortu, který se týká celého státu, aby měl plán, aby si vytvořil úsudek, co se dá a co se nedá dělati v jeho resortu, a aby podle toho také každé deputaci sdělil, může-li jejímu přání vyhověti čili nic. My jsme nyní konstatovali, že ministerstvo soc. péče krok za krokem couvalo, mělo několik řad zákonů, do kterých se krok za krokem uchylovalo, když bylo vytlačeno ze zákopů předních.

Dokonce nechci o tom pochybovati a přijímá to jako pravdivé tvrzení - bylo nám tak řečeno - že některá ustanovení osnovy byla založena na tiskových chybách. My jsme ovšem musili počítati s tím, jakou osnovu jsme viděli před sebou, a jako takovou musili jsme ji kritisovati.

Průběh jednání právě o těchto skupinách osob, jež měly býti podle vládního návrhu z pojištění vyloučeny, ukázal, že celé jednání vlády resp. ministerstva soc. péče bylo nepromyšlené, nevěcné a že již proto musila vláda s tohoto svého stanoviska ustoupiti. A tak dnes čteme ve zprávě soc.-politického výboru o vyloučení osob zaměstnaných v domácké práci a osob zaměstnaných v sezonní práci něco docela jiného, než bylo ve vládním návrhu. Dnes jsou dokonce ponecháváni v pojištění všichni, kteří se již do pojištění z těchto vrstev dostali nebo dostanou až do 1. ledna příštího roku a teprve ti, kteří by po 1. lednu. 1929 měli se do pojištění dostati, mají býti z pojištění vyňati. Paradoxnost tohoto stanoviska vládního je dnes ještě jasnější, než tomu bylo dříve. Já jsem ještě včera v poslední chvíli v soc.-politickém výboru, ač jsem si byl vědom, že mluvím k hluchým uším, varoval před touto konstrukcí a žádal, aby tyto skupiny byly do pojištění pojaty, když zůstávají v pojištění ti, kteří se již do pojištění dostali, a když je prokázáno, že vláda sama, která nakonec na toto řešení přistoupila, uznává, že do pojištění mohou býti fysicky zachyceni a že v pojištění i při své nízké mzdě setrvati mohou. Poukázal jsem, že když bylo možno zachytiti a udržeti tyto osnovy v době, kdy zákon teprve nabýval účinnosti, v době, kdy proti pojištění byl podnikán koncentrovaný útok, v době, která počala velmi nešťastnou, hospodářsky špatnou konjunkturou, že není důvodu, abychom vylučovali ty, kteří přijdou do pojištění v době, kdy už, jak doufám, hladina agitační bude uklidněna, kdy sociální pojištění samo už bude lépe zaběhnuto a kdy také, jak také doufám, hospodářské poměry budou poněkud příznivější a kdy, jak kol. Langr správně ukazuje, nabude účinnosti ustanovení o zkrácené čekací době a následkem toho první renty začnou už býti vypláceny a proto přitažlivost sociálního pojištění bude ovšem zjevnější než dnes, kdy pojištěnci a zaměstnavatelé pouze platí a nikdo ještě nevidí jeho příznivých účinků.

Vládní návrh hledal největší snížení pojistného pro celek pojištěnecký v tom, že místo 4%ní míry úrokové, se kterou nynější zákon počítal, zvolil za podklad svých výpočtů 412%ní úrokovou míru. Nebudu nyní o této věci mluviti, poněvadž z mého klubu se zúčastní debaty kol. dr Macek, který právě touto otázkou bude se zabývati; chci jen při té příležitosti poukázati, že vláda v naprostém nepochopení psychologické situace využila ve svém návrhu všeho snížení dosti značného, které toto zvýšení úrokové míry musí míti za následek, jen ve prospěch zaměstnavatelů. Tato vláda, ve které jsou přece pánové, kteří mají dosti značně vyvinutý smysl pro to, čemu se říká demagogie, byla opravdu opuštěna kdyby v tom okamžiku, když se usnášela o předložení této osnovy, když mohla nepochopiti, že tohoto zvýšení úrokové míry, jež může uvésti sociální pojištění ve značné nebezpečí, tohoto eventuelního značného zatížení státu, jak se o tom ještě zmíním, nesmí býti použito jednostranně ku prospěchu snížení pojistného ve prospěch zaměstnavatelů, nýbrž aspoň z poloviny stejně ke zvýšení dávek, ke zvýšení důchodu, ke zlepšení nároků podle dosavadního zákona, aby se stal tento postup i dělnickým masám poněkud srozumitelným a přijatelným. To se nestalo, to očekávalo teprve nás, kteří jsme byli velmi posíleni ve svém postupu a ve svých požadavcích elaborátem odborné komise Ústřední sociální pojišťovny.

Pan zpravodaj výboru soc.-politického zcela správně a naprosto pochopitelně vytýčil do popředí všechny změny, které výbor soc.-politický provedl na osnově a kterými dosavadní zákon je zlepšován. Je zcela přirozené, že klade větší váhu na to, co bylo v zákoně zlepšeno, než co bylo zhoršeno, nebo ještě provedeno nebylo, ač provedeno býti mohlo. Odvolávám se prostě na to, co řekl, a konstatuji jenom docela hrubými rysy, že byla zavedena - nevím, mám-li říci v pozdních hodinách nočních či bylo-li to již ráno - nová mzdová třída při pojištění nemocenském, které bylo nezbytně zapotřebí proto, že celé nynější pojištění je vlastně podpojištění, že toto rozdělení ve mzdové třídy, které bylo děláno v době, kdy mzdy byly poměrně nízké, a klesaly na základě deflačního pohybu, nepřihlíží ke zvýšení mezd, které nastalo během dvou a půl léta, k němuž jsme byli nuceni, když pro nic jiného, tedy následkem zvýšení indexu cen životních potřeb. Následkem toho je velká část našich pojištěnců pojištěna na nižší výdělky, než ve skutečnosti požívá. A proto byl odůvodněn náš požadavek, aby byly připojeny k dosavadnímu schematu mzdových tříd další třídy počtem pěti, aby se jakž takž vyrovnalo rozdělení do mzdových tříd s nynějším stavem mzdovým. Většina odmítla tento návrh až na jednu novou třídu, která také do §u 12 byla pojata.

Pan zpravodaj poukázal velmi důtklivě, že byla v nemocenském pojištění zkrácena karenční doba z dosavadního dosti nejistého a nepřesného stavu přesně na 2 dny. To bude opravdu znamenati v nemocenském pojištění značné uklidnění oproti nynějšímu stavu. Ovšem my jsme viděli na výkazech, které nám předkládaly nemocenské pojišťovny z poslední doby, že zavedení absolutní karenční doby a neplacení pojistného za prvé dvě neděle nemělo toho účinku, jaký byl původně od tohoto opatření očekáván, že nebyly náklady u nemocenských pojišťoven sníženy, nýbrž že mnozí pojištěnci onemocněvše, prodlužovali svoji nemoc tak, aby neutrpěli aspoň tak okaté ztráty z absolutní doby karenční třídenní a z neplacení za prvé dvě neděle. Proto nápadným přímo způsobem vzrostl počet nemocí trvajících déle než 14 dní oproti r. 1923 a době předcházející. Zdá se, že tedy opravdu byla odůvodněna obava, kterou zástupci nemocenských pojišťoven vyslovovali, že zavedení absolutní karenční doby prodlouží dobu nemoci tak, že se zdá, že toto zkrácení karenční doby v nynějším novém znění zákona nebude míti pro nemocenské pojišťovny žádných finančně obchodních důsledků.

Na základě návrhu odborné komise je ve zprávě soc.-politického výboru zkrácená karenční doba pro pojištění invalidní a starobní na 100 týdnů, takže již od 1. ledna r. 1929 budou vypláceny dávky pro pojištěnce, kteří dosáhli těchto 100 týdnů, a nadále budou dávky vypláceny pokaždé po uplynutí 100 týdnů, nastaly-li ovšem podmínky pojistného případu. Je také pravda, že přiznán byl starobní důchod pro důchodce dosáhnuvší 65. roku a nacházející se dosud ještě v pracovním poměru již tenkráte, když ztratili polovici schopnosti pracovní, kdežto nyní je potřebí ztráty dvou třetin pracovní schopnosti.

Klademe velkou váhu zejména na to, že bylo dosaženo změny ustanovení o vdovském důchodě a že je přiznán vdovský důchod nejenom vdově, když je invalidní při 65. roku, nýbrž při dosažení 65. roku vůbec, anebo i tehdy, když sice nedosáhla tohoto stáří, ale má dvě nezaopatřené děti. (Zpravodaj posl. Malík: Aspoň dvě děti!) Ano. Jsem přesvědčen, že toto ustanovení způsobí v opravdu obrovské oblasti pojištěnek zvýšenou populárnost zákona o soc. pojištění vůbec. Jest pravda dále, že byla přiznána možnost, aby důchodcům, kteří jsou bezmocni a odkázáni na pomoc cizí osoby, byla dávka zvýšena o 50%.

Jest dále pravda, že je zavedeno výbavné, namísto toho, jak vládní návrh chtěl, aby se vracely z části premie pojištěnkám, které by se provdaly, což bylo odbornou komisí prohlášeno za naprostý nerozum a nemožnost a znamenalo by též snížení nároku. Jest pravda, že v tomto ohledu docíleno bylo také značného zlepšení a že ještě některé drobné závady v zákoně jsou odstraněny.

Slavný sněme! Rozumí se samo sebou, měly-li se tyto změny dostati do zprávy soc.-politického výboru jako návrh výboru, že bylo nutno, aby pro ně hlasovala většina, a jest pravda, že my členové oposičních stran ve výboru soc.-politickém většiny jsme neměli; jest tedy pravda, že pro tato zlepšení byla by musela hlasovati aspoň část většiny. Konstatuji správnost tvrzení p. kol. Vávry, že celá nynější většina pro tato zlepšení hlasovala. To jest pravda, ale, slavný sněme, i když to konstatujeme a i když to píšeme na konto dobré stránky nynější koalice, která má tuto stránku svého konta náramně čistou (Veselost na levici.), nemůžeme jí přiznati zásluhu na tomto zlepšení zákona. Neboť obrazem koalice není tato zpráva soc.-politického výboru, obrazem koalice jest vládní návrh tisk 1225. (Souhlas soc. demokratických poslanců.) To je ten zlý, mstivý, zlobný, ošklivý obličej, který byl koalici v té době vlastní. Změna tohoto obličeje, nanesení nových barev - já nechci jíti koalici tak do svědomí, abych říkal, že je to jenom nastrčení nové masky, doufám, že aspoň tato zlepšení vycházela již z překonání těch mstivých a zlých pudů, se kterými koalice chopila se vlády - bylo následkem naší argumentace a naší agitace. Jest to naše peří, po případě peří odborné komise Ústřední soc. pojišťovny, kterým se nyní koalice chlubí.

A ani tak daleko, velectění pánové, ačkoliv byla ochotna učiniti ústupky pod tlakem veřejného mínění, vládní většina nešla, jak jíti mohla. Nepřevzala totiž vše, co bylo navrhováno po stránce zlepšení, nepřijala různá ustanovení, která byla obsažena v návrhu odborné komise a která mohla býti snadno provedena. Nepřijala zejména pojištění osob, které překročily 60. rok. Vládní většina sdělila, že chce tuto otázku řešiti v souvislosti se zákonem o t. zv. přestárlých, že cítí svou povinnost, aby tento zákon nabyl účinnosti také 1. ledna příštího roku, a že proto příslušný vládní návrh bude předložen v nejbližších dnech. V tom smyslu také výbor schválil resoluci.

Nemám příčiny pochybovati o správnosti těchto nadějí, které pánové z většinových stran mají, ale pánové nepostřehli a nedali se přesvědčiti, že jde při tom o dvě naprosto různé věci. Zákon o pojištění osob přestárlých bude nezbytný, i kdyby bylo bývalo pojato do tohoto zákona ustanovení, že osoby překročivší 60. rok mají býti zahrnuty také do pojištění, poněvadž bude vedle těchto osob stále ještě několik desítek tisíců osob, které nejsouce v námezdním poměru nemohou býti zahrnuty do pojištění a jsouce naprosto chudé, bez prostředků, budou veřejného zaopatření i nadále potřebovati. Je tedy správné rozhodnutí vládních stran, aby byla osnova zákona o přestárlých co nejdříve předložena a zpracována tak, aby mohla 1. ledna nabýti účinnosti. Ale tím nebude tento problém vyřešen. To je problém sám pro sebe, který měl býti vyřešen v rámci zákona o sociálním pojištění, a jak nám nyní odborná komise Ústřední soc. pojišťovny vysvětlila, mohl býti v rámci pojištění vyřešen, aniž bylo zapotřebí zvýšení nákladu. Rovněž tak mohlo býti vyřešeno nemocenské ošetření důchodců, ke kterému chtěj nechtěj budeme se museti za určitou dobu opět vrátiti a které budeme musit provésti.

Vláda a pod jejím tlakem i vládní většina odmítla tyto návrhy odborné komise, tvrdíc, že by pro tato vydání nenašla úhrady v pojistném, které nechtěla překročiti. Ale, slavný sněme, největší závadou již původní osnovy a pohříchu i této zprávy a celého našeho jednání v soc.-politickém výboru bylo a jest, že osnova postrádala jakéhokoliv podkladu číselného, jakéhokoliv podkladu matematického. Bylo nám oznámeno, že osnova počítá se 4.5% zúročením a že přes to nedovede poskytnouti dávek, o kterých jsem právě mluvil, ačkoliv odborná komise Ústřední soc. pojišťovny počítala pouze se 4 1/4% zúročením, tedy také vyšším oproti dnešnímu zákonu, ale přece jen ne tak vysokým. Odborná komise tvrdila, že při 4 1/4% zúročení jest Ústřední soc. pojišťovna s to, aby tyto dávky poskytla, ale ministerstvo soc. péče, ačkoliv počítalo se 4.5% zúročením, a mělo tedy větší možnost expansivnosti, tvrdilo, že těchto dávek poskytnouti nemůže.

Slavný sněme! V tom jsme viděli největší závadu celého parlamentárního jednání a celé naší administrativy. Ústřední soc. pojišťovna, jakmile přišla se svým návrhem, okamžitě uveřejnila všechny výpočty, které byly podkladem tohoto návrhu. Nejsem povolán, abych soudil, zdali tyto výpočty byly správné čili nic, já tomu nerozumím, ale mám důvěru ve správnost těchto výpočtů, když Ústřední soc. pojišťovna neváhala podrobiti se kritice nejen našeho světa odborného, nýbrž vůbec celé veřejné odborné kritice světové. Tedy mám důvěru, že její výpočty byly naprosto správné, a věřím proto, že bylo možno i při 4 1/4% úrokové míry poskytnouti dávky, o kterých jsem právě mluvil. Já nemohu míti důvěry ve výpočty ministerstva soc. péče, které za celou dobu několika měsíců, kdy jsme jednali o této osnově, nepředložilo nám ani jediné cifry. Pan zpravodaj, řekl bych, z důvodů stranické discipliny nejen poslouchal, nýbrž i pravděpodobně věřil - i to je součástkou povinností vládních stran - tomu, co mu bylo řečeno, na slovo. Ani on nám nemohl předložiti žádných cifer - kdepak by je byl sebral - ani on nemohl potvrditi, že výpočty, se kterými ministerstvo počítá, jsou správné, poněvadž jich vůbec neviděl. Prosím, vládní většina odhlasovala včera v rozpočtovém výboru zákon, ve kterém jsou obsažena důležitá ustanovení o výši pojistného, o řadě dávek a o jejich výši, ale teprve dnes zde na stole jsme našli ve zprávě konečně první cifru. Pan zpravodaj referoval, aniž měl příležitost tyto cifry čísti, aniž měl příležitost tuto zprávu čísti, poněvadž dostal výtisk ještě teplý, když už šel na tribunu této sněmovny.

Velectění pánové! Nevím, jsou-li ty cifry správné či nesprávné, neobviňuji, že by byly nesprávné, ale nedovedu nic o tom říci, poněvadž jsem neměl příležitost zeptati se na jich správnost či nesprávnost lidí, kteří jsou k tomu povoláni, t. j. odborníků.

Mám za to, že nic tak dobře a jasně nemluví o nesvědomitosti, se kterou vláda přikročila k novelisaci tohoto zákona (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.), jako fakt, že nám předkládá číselný podklad změn, které jsou v zákoně prováděny, teprve v den, kdy už většina zákon odhlasovala ve výboru, tedy tam, kde má se o tom jednati, teprve v den, když se zákon předkládá už v plenu sněmovny, ve kterém se snad může ještě jednati o detailech, ale nikoliv o základní závadě struktury zákona.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP