Zmínil jsem se, že již v §u 106 zavádíme
novou dávku, to jest výbavné, o němž
mluví § 120 b). Vážení pánové,
víte dobře, že ve vládní osnově
bylo původně ustanovení, aby se pojištěnkám,
jež vystoupí z pojištění následkem
sňatku, vrátila polovice pojistného invalidního
a starobního. Proti tomuto ustanovení, ač
bylo v duchu přání těch osob, jež
si často stěžovaly, že nebudou míti
z pojištění invalidního a starobního
žádného užitku, vystoupí-li z pojištění
následkem osamostatnění, resp. následkem
provdání, byly silné námitky. Proto
výbor soc.-politický dal přednost jinému
řešení a přiznává pojištěnce,
provdá-li se po dokonání čekací
doby, nárok na výbavné, ale musí nárok
tento uplatniti do dvou let po sňatku. Výbavné
určuje novela přesnými sazbami podle toho,
ve které třídě dotčená
pojištěnka v době provdání je.
Ve třídě Aa je výbavné 400
Kč, ve třídě Ab 450 Kč, ve
třídě B 500 Kč, ve třídě
C 550 Kč, ve třídě D 600 Kč.
Toto výbavné se má zásadně
vypláceti pouze jednou, t. j. při prvním
provdání. Poněvadž však bylo žádáno,
aby se výbavné mohlo vypláceti ještě
i při dalším provdání, byl přijat
tento další návrh: "Provdá-li se
pojištěnka vdova, které již jednou bylo
výbavné vyplaceno, má nárok opět
na výbavné jen, byla-li před tímto
novým sňatkem aspoň po dobu pěti let
podle tohoto zákona znovu pojištěna."
Může se tedy, provdá-li se vdova po druhé,
výbavné po druhé jen tenkráte vyplatiti,
jestliže před tímto druhým sňatkem
byla nejméně 5 roků podle tohoto zákona
pojištěna.
I v otázce odbytného přináší
novela podstatnou změnu, totiž, že výši
jeho určuje v pevných sazbách. V §u
121, odst. 1 praví se toto:
"Zemřel-li pojištěnec dříve,
než-li u plynula doba čekací, mají jeho
pozůstalí nárok na odbytné, které
se určí podle třídy, v níž
byl pojištěnec zařazen v době úmrtí,
a činí: ve třídě Aa částku
550 Kč, ve třídě Ab 600 Kč,
ve třídě B 650 Kč, ve třídě
C 700 Kč, ve třídě D 750 Kč."
Pohybuje se tudíž výbavné mezi 550 Kč
až 750 Kč. Velmi důležité ustanovení
přináší § 158, kde se mluví
o týdenním pojistném pro pojištění
invalidní a starobní, které určujeme
těmito sazbami: Ve třídě Aa týdennní
pojistné invalidní a starobní bude činiti
2.60 Kč, ve třídě Ab 3.60 Kč,
ve třídě B 5.10 Kč, ve třídě
C 6.60 Kč, ve třídě D 8.40 Kč.
Bylo vyslovováno přání a podávány
návrhy z různých stran, aby tyto sazby v
zájmu lepší aktivity Ústřední
soc. pojišťovny byly zvýšeny a bylo žádáno
v každé třídě zvýšení
alespoň o 10 haléřů.
Vážení, na první pohled se 10 haléřů
týdně zdá býti maličkostí,
ale uvážíme-li, že jde ve třídě
Aa okrouhle o 625 tisíc pojištěnců,
ve třídě Ab o 340 tisíc pojištěnců,
ve třídě B o 640 tisíc, ve třídě
C o 350 tisíc, ve třídě D o 500 tisíc,
dohromady tedy okrouhle o 21/2
milionu pojištěnců, znamená toto zvýšení
10 haléřů za rok slušný peníz
12,500.000 Kč. Proto jsme tedy nemohli akceptovati tento
návrh na další zvýšení těchto
sazeb, poněvadž hlavní úkol novelisace
byli zlevnění pojištění. K této
otázce se pravděpodobně ještě
vrátím buďto ještě nyní
v úvodním svém slově anebo až
v doslovu.
Velmi významné a pro nemocenské pojišťovny
takřka životní ustanovení přináší
§ 159. Jak vážení pánové
dobře vědí, nemocenské pojistné
podle §u 159 nesmělo podle dosavadního zákona
přesahovati pravidelně 5% střední
denní mzdy. Ač výslovně v zákoně
stojí "nesmí", přece byly a jsou
případy dosti četné, kde nemocenské
pojišťovny nevystačují s těmito
5% a vybírají na pojistném 6 až dokonce
7%. V novém znění §u 159 chceme umožniti
sanaci nemocenských pojišťoven, a proto novela
ustanovuje střední denní nemocenské
pojistné 4.3% a dává Ústřední
sociální pojišťovně možnost,
aby toto procento mohla zvýšiti na 4.8%, a kdyby ani
toto nestačilo, ještě na procento vyšší,
ovšem se svolením ministerstva soc. péče
a jen na dobu přechodnou.
Vážení pánové! Budete asi činiti
dotaz, jak se mohou sanovati nemocenské pojišťovny,
když místo původních 5% střední
denní mzdy navrhujeme nyní 4.3% s odstupňováním
až do 4.8%. Toto nižší procento můžeme
však navrhovati, poněvadž - jak jsem se už
zmínil hned u §u 12 - přijali jsme zásadu,
že se bude mzda děliti 6, ale platiti vždy za
7 dní. Propočítáme-li dosah této
nové zásady, shledáme, že nynějších
5% střední denní mzdy při dosavadním
zařaďování do tříd a nové
4.3% podle nové zásady, jsou úplně
stejné. Vážené pány členy
tohoto zákonodárného sboru bude zajímati,
kolik znamená 0.1%, jaký má finanční
dosah. Každé zvýšení tohoto procenta
ze střední denní mzdy o 0.1% znamená
na pojistném skoro 15 milionů. Tím, že
připouštíme odstupňování
od 4.3% do 4.8%, tedy o 5/10%,
zabezpečujeme nemocenským pojišťovnám
zvýšení příjmu z pojistného
o 75 mil. Kč.
Velmi důležité změny, jež byly
předmětem velikých polemik a velkých
útoků, učinila novela v organisaci pojištění.
Jde o t. zv. paritu. Jaké byly důvody pro zavedení
parity v orgánech nemocenského pojišťování,
v představenstvu a v dozorčím výboru,
to jsem již uvedl. Hlavní důvod byl ten, že
zaměstnavatelé, odvolávajíce se na
50%ní placení příspěvků,
ba dokonce v mnohých případech na 100%ní
placení příspěvků, činili
si plné právo, aby měli také paritní
zastoupení v představenstvu a v dozorčím
výboru. (Výkřiky posl. Pika.)
Nynější stav je ten, jak pánové
dobře vědí, že v představenstvu
je 8 zástupců zaměstnaneckých a 2
zástupcové zaměstnavatelští;
v dozor čím výboru je to naopak: 8 zástupců
je z kruhů zaměstnavatelských a dva zástupcové
jsou z kruhů zaměstnaneckých. (Výkřiky
posl. Pika.) Tato otázka byla vyřešena
tím způsobem, že majorita, resp. výbor
rozhodl, aby se upustilo od číselné parity
a aby se určitá kompetence, určité
důležitější úkoly daly do
společných schůzí představenstva
a dozorčího výboru, v nichž by obě
skupiny byly zastoupeny paritně. Zvýšili jsme
počet zástupců v představenstvu a
dozorčím výboru na dvanáct v poměru
tom, aby v představenstvu bylo 9 zástupců
pojištěnců a 3 zástupcové zaměstnavatelští
a aby v dozorčím výboru bylo tomu naopak.
Vidíte, vážení pánové,
že v představenstvu mají pojištěnci
bezpečnou většinu, mají 3/4
proti 1/4 zaměstnavatelské.
Nebudu zde podrobně uváděti, které
body jsou dány do společných schůzí
představenstva a dozorčího výboru.
O tom povídá § 67. Místo valných
hromad delegátů zavádí novela sbor
delegátů, jemuž vymezuje také určitou
kompetenci, a snižuje počet delegátů,
který stanoven posud na 30 až 150 členů,
na 40 až 80. Totiž praví se v § 32, že
počet delegátů určí stanovy.
Delegátů musí však býti nejméně
40 a může jich býti nejvýše 80.
Příčinou velikých polemik a sporů
byla otázka zachování obligatornosti svazů.
O této věci mluví §§ 93 a) až
93 d) novely. Věc řeší se tím
způsobem, že se mají zříditi
Zemské úřadovny a ruší se obligatornost
svazů, ale působnost svazů dobrovolných,
ovšem s omezenou kompetenci, má býti zachována
ještě 5 let.
Velmi důležitý je § 257 platného
zákona. jenž původně měl býti
zrušen. Soc. politický výbor se usnesl, aby
tento paragraf zůstal v dosavadní platnosti. V tomto
paragrafu se praví: Vládě se povoluje úvěr
100 milionů Kč, z něhož má býti
podporováno zřízení léčeben
pro pojištěnce podle tohoto zákona a podle
zákona uvedeného v §u 287, to jest zákona
jednajícího o pojištění samostatných,
trpících nakažlivými nemocemi, zejména
tuberkulosou, jakož i zřizování útulků
pro šestinedělky při veřejných
nemocnicích.
Tohoto úvěru 100 milionů má býti
tedy použito nejen pro pojištění zaměstnanců,
pro pojištěnce dělnické, nýbrž
i pro pojištěnce podle zákona o pojištění
osob samostatně hospodařících.
Velmi mnoho trpkostí a potíží zavinilo
původní ustanovení §u 6 podle novely,
kde jsme sledovali způsob, jak vyříditi otázku
pojištění osob mladistvých, domáckých
dělníků a dělníků sezonních.
Tyto skupiny měly býti z pojištění
invalidního a starobního vyňaty, a teprve
vládním nařízením, k němuž
se ještě pravděpodobně vrátím
při §u 248, pojistná povinnost pojištění
invalidního a starobního měla býti
postupem času také na tyto osoby rozšířena.
Jiný způsob řešení této
otázky navrhoval, aby se tyto osoby nevyjímaly z
pojištění invalidního a starobního,
nýbrž aby se teprve vládním nařízením
vyjádřilo, kdo, které skupiny zbavují
se pojistné povinnosti. Soc.-politický výbor
vyslovil se pro tento druhý způsob, t. j. že
z pojištění invalidního a starobního
vyjímá pouze osoby mladistvé pod 16 let,
ne však dělníky domácké a sezonní.
Teprve vládním nařízením mohou
býti dělníci domáčtí
a sezonní z pojištění vyňati.
Neakceptovali jsme tedy zásadu vynětí z pojištění
invalidního a starobního, pokud jde o dělníky
domácké a sezonní. Podrobujeme je dále
povinnému pojištění invalidnímu
a starobnímu, a teprve vládním nařízením
dáváme možnost, aby v určitých
případech učinilo výjimku ze zákona.
Vážení! Byly případy, že
mnohdy mnohý dělník domácký
následkem závaznosti pojištění
invalidního a starobního byl z práce vyhazován
a přednost byla dávána těm, kteří
pojištění tomuto nepodléhali. (Výkřiky
posl. Geršla.)
V těchto případech a zejména, když
šlo o učně, vznikalo vlastně ze soc.
pojištění místo dobra zlo. Odmítá-li
kol. Geršl moje tvrzení ohledně dělníků
domáckých, tedy jistě je potvrdí,
pokud jde o učně, poněvadž sám
znám spoustu případů, kdy učňové,
zejména chudobných rodičů, byli z
učení propouštěni, poněvadž
ani jej:ch rodičové, ani ti mnozí chudobní
venkovští mistři nemohli platiti za učně
plné pojistné. Kol. Geršl mi musí potvrditi,
že takových případů byla jistě
řada. (Výkřiky posl. Školy.)
Vážení! Lituji, že jsme nemohli pojmouti
do této novely také pojištění
osob přestárlých. Víte, že z
invalidního a starobního pojištění
platný zákon vylučuje osoby, které
překročily 60. rok svého věku. Nyní
máme takový stav, že osoby, které byly
mladší o několik třeba dní než
60 let, budou bráti nyní důchod, a jejich
druhové, kteří byli náhodou o několik
dní starší a překročili tu hranici
věkovou, podléhají sice pojištění
nemocenskému, ne však pojištění
invalidnímu a starobnímu. To znamená, že
tyto osoby jistě těžce ponesou, proč
ti o několik dní mladší mají
dostávati důchod a proč oni, o několik
dní starší, důchod dostávati
nemají. Vážení! Již ve výboru.
soc.-politickém uvedl jsem důvody, proč nemůžeme
tuto otázku vyřešiti při této
novelisaci. Abych se přiznal, je to nedostatek času
a jiný důvod je ten, že neměli jsme
přesných propočtů, a ty propočty,
které nám byly dány, nemohli jsme v té
krátké době dáti tak důkladně
propočítati, abychom jim věřili na
plných 100%. Propočty, kterých se nám
v této otázce dostalo, právě nás
vedly k tomu, abychom tuto otázku vyřešili
samostatným zákonem. Mohu prohlásiti, že
máme pevnou naději, že vláda přijde
brzy s návrhem zákona na pojištění
osob přestárlých. Také byla v tomto
smyslu přijata resoluce ve výboru soc.-politickém.
Podle propočtů, které jsme dostali, byl by
finanční dosah této otázky tento.
Šlo by celkem asi o 140.000 osob. Hodnota nároků
jejich činila by 287 milionů, hodnota hrubého
pojistného, které by se od nich vybralo, činila
by 121,600.000 Kč. To znamená, že by se zde
objevil deficit v úžasné cifře skoro
166 milionů. Najíti pro 166 mil. úhradu v
době, kdy chceme pojištění zlevniti
alespoň pro určité vrstvy, je skoro nemožné
a také způsob, jakým návrh odborníků
chtěl řešiti úhradu, nezdá se
nám právě býti nejšťastnější.
Jak by důchod přestárlých vypadal,
o tom nechci dnes mluviti, poněvadž ani ten nám
nevyhovoval a možná, že by přestárlí
s tímto řešením mnoho spokojeni nebyli.
Odborníci navrhovali, aby se těchto 166 mil. krylo
z přebytků pojistného - tento přebytek
pojistného odhadují na 80 mil. Kč - zbytek
pak 86 mil. Kč aby se hradil dlouhodobými anuitami,
jež by činily ročně 3,700.000 Kč.
V návrhu odborníků není uvedeno, kolik
let by to trvalo, ale myslím, že by to musilo trvati
nejméně 20 let, než by anuitami tento schodek
86 mil. byl vyrovnán. Ale, co mně právě
nebylo sympatické, bylo to, že těch 80 mil.
z přebytků pojistného bylo by se vyčerpalo
vlastně na úkor léčebné péče.
Vážení pánové! Myslím,
že by právě nebylo to nejšťastnější,
kdyby se na úkor léčebné péče
měla řešiti otázka pojištění
přestárlých.
Druhá otázka velice vážná nebyla
též výborem vyřešena, to jest otázka
nemocenského ošetřování důchodců.
V této věci nemáme teprve žádných
zkušeností a v cizině nejsou zkušenosti
též dostačující, ale přibližné
odhady nám jaksi diktovaly, abychom v tom kvapu a v posledních
hodinách závěrečného jednání
tuto otázku neřešili. Cifry odborníků
nám říkaly, že by to sice všechno
zaplatila Ústřední sociální
pojišťovna, ale že by zvýšení
ke každému důchodu činilo 100 Kč
a že by to zvýšené vydání
činilo za 20 let 50 mil. Kč. Z těchto důvodů
nemohli jsme tuto otázku jinak velmi sympatickou vyřešiti,
ale mám za to, že se ve vhodném okamžiku
k této otázce vrátíme.
Pokud jde o státní dozor, mohu poznamenati tolik,
že rozšiřujeme státní dozor, ovšem
nikoli v takovém rozsahu, že by se mohlo mluviti snad
o porušení autonomie orgánů pojišťovacích,
nýbrž jen do té míry, aby důvěra
v toto pojištění byla zvýšena a
aby to, co se dělo proti nemocenským pojišťovnám
a proti pojišťování vůbec, konec
konců přestalo. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.)
Slavná sněmovno! Přicházím
ke konci. Pokud si pamatuji, končil pan dr Winter svůj
referát o soc. pojištění r. 1924 asi
těmi slovy, že považuje sociální
pojištění za určité pojítko
generací nynějších s generacemi budoucími
a že tyto generace budou míti zájem, aby se
pojištění zdárně vyvíjelo,
a že v tomto zdárném vyvíjení
pojištění vůbec vidí vnitřní
pojištění státu. A končil dále,
že předkládá s dobrým vědomím
a svědomím dobré dílo, o němž
ovšem nemůže tvrditi, že by bylo prosto
vad a nedostatků. Já si dovolím jeho slova
jaksi parafrasovati a analogicky zakončiti svůj
referát tím, že mám i já to čisté
vědomí a svědomí, že jsme nezhoršili
toto dílo, zejména ne s hlediska pojištěnců,
naopak, že jsme toto dílo zlepšili pro pojištěnce
(Výkřiky posl. Johanise.) a že je v
tom směru můžeme považovati ne za vydání
zhoršené, nýbrž za vydání
zlepšené.
Končím a navrhuji, aby slavná sněmovna
přijala návrh zákona, jímž se
mění a doplňuje zákon ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří v tom znění, jak je
otištěno ve zprávě výboru soc.-politického.
Poznamenávám, že zjistí-li se během
jednání některé stylistické
nebo některé vady jiné, je potom v doslovu
uvedu a opravím.
Současně navrhuji, aby byla přijata resoluce,
která je otištěna ve zprávě výborové.
(Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor
rozpočtový - kterým je p. posl. Adámek.
(Posl. Mikulíček: Vždyť tam nemá
co dělat! Usnesení rozpočtového výboru
je neplatné! Výbor nebyl řádně
svolán! - Výkřiky poslanců
strany komunistické a čsl. strany soc. demokratické.)
Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno!
(Výkřiky čsl. soc. demokratických
a komunistických poslanců.) Když r. 1926
vešel v platnost zákon ze dne 9. října
1924 o soc. pojištění dělnickém,
nebyl vítán valnou většinou občanstva,
ba ani těmi, pro něž byl připraven a
určen. Bylo to pochopitelno z toho důvodu, že
nový zákon ukládal nové, a to citelné
finanční povinnosti těm, jichž se týkal.
Povinnosti ty zákon ukládá zaměstnavatelům
i zaměstnancům. R. 1926, v době katastrof
živelních, v době neúrody, byla pochopitelna
antipatie proti finančním důsledkům
zákona o soc. pojištění dělnickém,
jak se té doby jevily. Když pak podle znění
zákona zaměstnavatelé-živnostníci
byli nuceni platiti celé dávky za sebe i učedníky,
když řada těchto mladistvých a často
nadějných živnostníků byla z
učení propouštěna, noví učňové
nebyli přijímáni a na výrobu zemědělskou
pak doléhaly velmi tíživě pojistné
dávky, není divu, že bylo voláno po
novelisaci zákona o soc. pojištění.
(Výkřiky posl. Koudelky.)
Proti hlasům, že zákon nutno novelisovati,
hájil jsem zásadu, že nutno vyčkati
alespoň jednoročních výsledků
působnosti zákona, aby bylo možno podle získané
statistiky opatřiti nové matematické propočty.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Dívám se na zákon o soc. pojištění
dělnickém jako na velmi pěkně vybudovanou
a vším architektonicky možným zařízením
opatřenou budovu, u níž nelze překotně
opravovati pilíře. Je možno adaptovati vnitřek,
opravovati fasádu, ale nelze základy a pilíře
přestavovati, aniž celá stavba bude ohrožena.
Projednávanou novelou také základy zákona
měněny nejsou. Až budou vypláceny prvé
renty podle zákona, teprve se pocítí význam
a důležitost jeho. (Výkřiky čsl.
soc. demokratických poslanců.)
Výbor rozpočtový zabýval se ovšem
jmenovitě finanční a národohospodářskou
stránkou zákona o soc. pojištění.
Je pravda, že velmi dlouhým jednáním
výboru soc.-politického, výboru to odborného,
nebylo výboru rozpočtovému popřáno
důkladně probrati národohospodářskou
stránku zákona. Se stanoviska národohospodáře
a finančníka nutno se podívati na účinky
zákona ve směru uvedeném u všech poplatníků
našeho státu. Vezmeme-li v úvahu, jak důvodová
zpráva k vládnímu návrhu (tisk 1225)
uvádí, že bylo prvým rokem účinnosti
zákona pojištěno 2,593.900 pojištěnců,
tedy asi jedna šestina obyvatelstva a že finanční
efekt placených premií odhadnut byl na 670,510.000
Kč, vidíme, že toto zatížení
národního hospodářství jest
velmi veliké. Připadá tu relativně
cca 500 Kč na jednu osobu. Porovnáme-li s tím
daně přímé v našem státním
rozpočtu obsažené a na poplatnících
požadované, vidíme, že stavy při
soc. pojištění v úvahu přicházející
platí na daních přímých - jako
pozemkové, výdělkové, všeobecné
i zvláštní - daleko méně než
na dávkách na soc. pojištění.
Není proto divu, že poplatnictvo na nová břemena
naříkalo. Dávky ze soc. pojištění
plynoucí zatěžují menší
zemědělce a živnostníky více
než daně přímé se všemi
autonomními přirážkami. Jsou celé
obce, v nichž tento resultát se objevuje přímo
křiklavě. Tím, že právě
u drobných vrstev výrobních byla prvovýroba
velmi citelně zatížena a tito prvovýrobci
neměli možnost dávky na soc. pojištění
placené zakalkulovati do ceny svých výrobků,
muselo nutně nastati snížení životní
úrovně, čemuž se příčí
cit lidský a co není ani v zájmu státu.
Dnešní vládní většina, vědoma
jsouc si svého hesla o šetření, snažila
se předlohou, podanou posl. sněmovně loni
v měsíci říjnu, zatížení
národního hospodářství zmírniti.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
V důvodové zprávě vládního
návrhu počítá se se snížením
předepsaných 670 milionů na 591 milionů
Kč, čehož bylo možno dosíci jedině
snížením pojistných premií, aniž
by ohroženy byly finanční výhody pro
pojištěnce ze zákona plynoucí. Zavedením
nové platové třídy, v rozdané
zprávě nazvané Aa, počítáno
bylo s premií 2.50 Kč týdně. Tím
právě mělo býti ulehčeno malým
výrobcům v jejich povinnostech.
Výbor soc.-politický změnil tento vládní
návrh a zvýšil pojišťovací
premie u třídy Aa ze 2.50 Kč na 2.60 Kč,
u tříd dalších taktéž zvýšil
premie a proto zatížení národního
hospodářství nutno odhadnouti na 597 milionů
Kč. Touto částkou zatížena jest
výroba zemědělská, průmyslová,
jakož i obchod a řemesla. Také toto zatížení
je tíživé pro toho, kdo nemá možnosti
zakalkulovati dávky do ceny svých výrobků.
Spory vedeny jsou o úrokovou míru přebytků
v Ústřední soc. pojišťovně.
I v rozpočtovém výboru o tom bylo mluveno.
Jedině tak, že bylo počítáno
s vyšším zúročením přebytků,
mohly býti sníženy premie při zachování
důchodů. Spor o toto zúročení
může býti veden pouze akademicky. Průměrná
míra diskontních ústavů střední
Evropy hledě i k Anglii, průměrná
míra diskontní sazby býv. rakousko-uherské
banky opravňují k počítání
takovému, jak vláda navrhovala. Pokud naše
státní cenné papíry, ve kterých
má Ústřední soc. pojišťovna
největší část svých přebytků
ukládati, vynáší 6% i více, potud
nemůže se brániti nikdo kapitalisaci 41/2%.
Stát sám, protože zaručen je zákonem
příspěvek důchodcům, nutně
musí býti také zatížen. Snížením
doby karenční ze 150 na 100 týdnů,
snížením procenta provozní neschopnosti
u důchodců 65 roků starých ze
Vzhledem k tomu, že není námitek se strany
státu, poněvadž ministerstvo financí
při sdělávání novely zákona
o soc. pojištění dělnickém samo
bylo účastno, a protože i pro pojištěnce
zákon se zlepšuje a vzhledem k tomu, že zatížení
národního hospodářství se snižuje,
schválil rozpočtový výbor usnesení
výboru soc.-politického, a já jménem
výboru rozpočtového doporučuji posl.
sněmovně, aby schválila zákon tak,
jak byl tiskem 1777 pánům poslancům a paním
poslankyním rozdán.
Rovněž doporučuji ke schválení
resoluci soc.-politického výboru. (Souhlas. -
Výkřiky komunistických poslanců.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby řečnická
lhůta stanovena byla pro řečníka 60
minutami.
Pan posl. Burian podal návrh, aby řečnická
lhůta byla neomezena.
Dám o tomto návrhu nejprve hlasovati.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Sněmovna jest způsobilá se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem p. posl. Buriana,
aby řečnická lhůta nebyla omezována,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh jest zamítnut.
Ježto jiných námitek proti návrhu mému
nebylo, jest řečnická lhůta ve smyslu
usnesení předsednictva stanovena 60 minutami.
K této věci jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Ke slovu jsou dosud přihlášeni: na straně
"pro" pp. posl. Schubert, Nitsch, Tichý,
Al. Petr, dr Zadina; na straně "proti"
pp. posl. dr Winter, Siegel, Taub, Langr.
Dávám slovo prvé.mu zapsanému řečníku
na straně "proti", jímž je
p. posl. dr Winter.
Posl. dr Winter: Slavný sněme! Považoval
bych, jako člen tohoto sboru, za porušení svých
povinností, kdybych úvodem své řeči
neprotestoval proti tomu, že tato řečnická
tribuna byla právě poskvrněna porušením
jednacího řádu tím, že můj
pan předřečník mluvil jako zpravodaj
rozpočtového výboru, ačkoliv rozpočtový
výbor nekonal platnou schůzi, poněvadž
nebyli všichni jeho členové ke schůzi
výboru pozváni. (Hluk. - Výkřiky
poslanců strany soc. demokratické a poslanců
komunistických.) Jsem přesvědčen,
že mluvčí oposičních klubů,
kteří se ještě dostanou ke slovu, budou
míti příležitost tuto událost
podrobněji charakterisovati.
Slavný sněme! Náhoda tomu chce, že jsou
tomu právě dnes 4 roky, kdy jsem na této
tribuně jako zpravodaj soc.-politického výboru
hájil vládní osnovu, hájil sociální
pojištění. Dnes jsem nucen hájiti sociální
pojištění proti zpravodaji a proti vládnímu
návrhu. Tenkráte opravdu jsem neměl za to,
že role budou tak rychle změněny. Jsme dnes,
slavný sněme, účastníky posledního
výjevu hry, jejíž první výstup
se udál 15. listopadu 1925. Udál se v den voleb,
ve kterých byla oslabena moc konstruktivního socialismu.
Poněvadž pak stoupenci negativního socialismu
zůstali pohříchu bezvýznamným
činitelem v politice tohoto státu vůbec,
byla buržoasie tak posílena, že se odvážila
útoku na vymoženosti sociální, na vymoženosti
popřevratové doby a zejména na zákon,
který byl v popředí sociálně-politické
činnosti této republiky - na zákon o sociálním
pojištění. Určitá část
koalice učinila tak proto, aby nás potrestala za
to, že jsme v březnu 1926 vystoupili z vlády.
Jiná část koalice učinila tak proto,
aby využitkovala okolnosti, že ve vládě
nejsme.
Jak úvod k předloze vládní a jak celá
agitace, která předcházela předložení
nynějšího vládního návrhu,
dokazovaly, šlo koalici o to, aby sociální
pojištění a zejména jeho organisace
byla úplně rozbita a aby buržoasie mohla se
zmocniti trosek této budovy. Naše buržoasie,
sdružená v nynější koalici, byla
ovládána zásadou, kterou Lenin ve své
známé brožuře o státu a revoluci
konstruoval: "Rozbít nejdříve stát
v trosky a potom těchto trosek se zmocniti." - Jak
vidět, nebyla naše výtka, kterou jsme činili
naší buržoasii, že totiž si počíná
bolševicky, bezdůvodná a že její
ideologie velmi nápadně se shoduje s ideologií,
která ovládá bolševism.
Slavný sněme! Já doznávám,
že v nás vzkypěla krev a že hodili jsme
v tomto pobouření myslí - aniž to chci
omlouvati a aniž chci na tom cokoliv oslabovati - do veřejnosti
výtku věrolomnosti proti koalici, která takovou
novelu sociálního pojištění předložila.
(Výkřiky posl. Tomáška.) Na to
jsme vyvolali dělnictvo na obranu sociálního
pojištění. (Posl. Mikulíček:
Měli jste nechat postupovat dělnictvo v této
obraně!) My jsme vám nebránili.
Dělnické masy porozuměly této výzvě
rychleji, než i s naší strany bylo očekáváno.
Ale nám se podařilo proti vládnímu
návrhu vzbouřiti nejen dělnické masy,
které pochopitelně měly přímý
zájem, aby sociální pojištění
nebylo zhoršeno způsobem, jak byl obsažen ve
vládním návrhu tisk 1225, nýbrž
nám se podařilo vzbouřiti proti vládnímu
návrhu celou veřejnost, pokud nebyla přímo
angažována a pokud nebyla přímo ve službách
této koalice.