Středa 19. září 1928

Začátek schůze v 9 hod. 33 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Zierhut, dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: dr Petersilka, Petrovič.

236 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři dr Gažík, dr Hodža, dr Mayr-Harting, dr Nosek, inž. L. Novák, dr Spina, dr Srdínko, dr Tiso, Udržal; za ministerstvo soc. péče min. rada dr Brablec.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška, dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 162. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené dal jsem dodatečně na včerejší 161. schůzi pp. posl. Šafrankovi, posl. dr Gátimu, posl. Dědičovi, posl. dr Szüllömu - vesměs pro neodkladné záležitosti, posl. Čermákovi z rodinných důvodů.

Nemocí omluvila se pí. posl. Landová-Štychová.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické vyslal do výboru pro dopravu a veř. práce posl. Vlčka za posl. Bergmanna; do výboru rozpočtového posl. Práška za posl. Buřívala.

Klub poslanců komunistické strany v Československu vyslal do výboru soc.-politického posl. Cibulku za posl. Vrtaníka; do výboru pro dopravu a veř. práce posl. Čermáka za posl. Jurana. Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Schäfera za posl. Dietla.

Předseda: Počátkem schůze byly tiskem rozdány zprávy.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1777 a k tisku 1777. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1225), jímž se mění a doplňuje zákon ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.

Předseda: Počátkem schůze byl tiskem rozdán Zápis o 157. schůzi posl. sněmovny, proti němuž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.

Přikazuji výboru rozpočtovému:

1770. Státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1927 spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku.

Přistoupíme k projednávání pořadu, na němž je:

Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového (Výkřiky čsl. soc. dem. poslanců: Jak to rozpočtového? Rozpočtový výbor se nesešel!) o vládním návrhu (tisk 1225) zákona, jímž se mění a doplňuje zákon ze dne 9. října 1924, čís. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří (tisk 1777).

Zpravodajem výboru soc.-politického je pan posl. Malík, zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. Adámek. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců: Rozpočtový výbor nebyl platně svolán! Jeho usnesení je neplatné! - Výkřiky komunistických poslanců.)

Dávám slovo prvnímu zpravodaji - za výbor soc.-politický - p. posl. Malíkovi. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno! Zákon ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, čili, jak krátce říkáme, zákon o sociálním pojištění, či ještě kratčeji, sociální pojištění, dotýká se milionů lidí přímo i. nepřímo. Je vlastně otázkou celého státu, celého národa. Sociální pojištění dotýká se přímo dvou a půl milionu pojištěnců a skoro jednoho milionu zaměstnavatelů. (Výkřiky posl. Remeše.) Připočteme-li k těmto dvěma skupinám na sociální pojištění platícím ženy a děti (Výkřiky posl. Tomáška.), a uvážíme-li dále, že stát přispívá a přispívati bude trvale na sociální pojištění ve formě státního příspěvku k důchodům, vidíme, že sociální pojištění je skutečně věcí celého národa, láskou a starostí všeho obyvatelstva. (Výkřiky komunistických a čsl. soc. demokratických poslanců.)

Nepovažuji za nutné, abych obšírně dokazoval význam sociálního pojištění, jeho ohromný význam sociální, finanční, hospodářský, nepovažuji za nutné, abych poukazoval dnes na ony ohromné miliardy... (Hluk. - Různé výkřiky.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Malík (pokračuje):... jimiž Ústřední sociální pojišťovna po letech bude disponovati, myslím, že stačí, když se omezím na konstatování fakta, že sociální pojištění zasahuje hluboko nejen do fabrik a paláců, nýbrž i do chudých dílen a doškových chat. (Výkřiky čsl. soc. demokratických a komunistických poslanců.)

V důvodové zprávě k vládnímu návrhu zákona tisk 1225 stojí psáno: "Každá zákonodárná úprava nového oboru soc.-politického vykazuje pochopitelně průběhem praktického provádění určité nedostatky nebo mezery, neboť hospodářský život je mnohotvárný a žádné dílo rukou lidských není dokonalé." Pan posl. Tučný ve svém iniciativním návrhu tisk 1256 uvádí tato správná slova: "Vtělovati myšlenky do formy zákona o sociálním pojištění je nesporně velmi těžkým úkolem. Poněvadž při všech podobných zákonech sledují se problémy národohospodářské a sociální, lze jen ztěží předvídati všechny jednotlivosti, jež může přinésti skutečný život."

Vážená sněmovno! Při vší úctě (Výkřiky poslanců strany komunistické.) k tvůrcům zákona č. 221 o sociálním pojištění, jenž bude vždy posuzován jako solidní dílo soc.-politického zákonodárství a jako jeden z nejlepších zákonů naší republiky vůbec, musím prohlásiti (Výkřiky komunistických poslanců.), že jest též dílem lidským, že má četné vady a nedostatky. (Výkřiky posl. Kollárikové.) Praxe ukázala, že některá ustanovení tohoto zákona vedla k výkladům naprosto protichůdným, jiná ustanovení pak jsou pociťována jako tvrdá, jež přinášejí takové zatížení, že určité vrstvy nejsou s to, aby je klidně mohly snášeti. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Praxe ukázala, že závaznost soc. pojištění stala se pro mnohé vážnou překážkou nalézti práci. To platí zejména o učních a domáckých dělnících.

Ukázalo se dále, že některé kategorie zaměstnavatelů platí na sociální pojištění plných 100% na pojistném, což tíživost břemene pro ně zdvojnásobuje a pro mnohé je břemenem přímo nesnesitelným.

Ukázalo se dále, že u mnohých skupin zatížení tak zv. sociální přesahuje daleko břemena daňová. Do této kategorie zaměstnavatelů spadá převážná část zemědělců, maloživnostníci, úředníci a celá řada jiných lidí, kteří nemohou toto břemeno přesunouti na jiné, nemohou je zakalkulovati do žádného výrobku, nýbrž jsou nuceni toto břemeno plně nésti sami. Konečně i pro dělníka mnohého placení i oněch 50% pojistného nezřídka bývá citelným zatížením.

Ale jsou ještě jiné důvody nespokojenosti, které při provádění zákona č. 221 se objevily. Nespokojeni jsou a byli, kdož neschvalovali rušení různých těch pojišťoven společenstevních, gremiálních, spolkových a volali po jejich zachování. Jiní naproti tomu odsuzovali a odsuzují tříštění pokladen, ač tříštění u nás není a doufám nikdy nebude takové, jako jest na př. v Německu, vlasti to pojišťování. Jiní zase vytýkali a vytýkají, že prý jsou v orgánech nemocenského pojištění nepoměrně vysoké správní náklady, že se v nemocenských pojišťovnách nedobře hospodaří, že si libují v nákladných stavbách, že nemají mobilních reserv, že si dokonce vypomáhají penězi vybranými na pojištění invalidní a starobní atd. Zaměstnavatelé zase odvolávají se na 50%, po př. 100%ní placení příspěvků pojišťovacích, domáhali a domáhají se většího vlivu, zejména v představenstvu, a volají po t. zv. paritě. Jiní zase žádají zvýšení státního dozoru. větší státní vliv, větší kontrolu. Jiní naproti tomu zase tvrdí, že to znamená rušení samosprávy nemoc. pojišťoven. Hospodářské záložny jsou zase nespokojeny tím, že se v nich nesmějí ukládati trvale peníze nemocenských pojišťoven, nespokojeni jsou lékaři, porodní asistentky atd. Ke všem těmto teskům a přáním vláda nemohla býti hluchá a byla proto nucena přijíti s novelou.

Potřebu novelisace zákona čís. 221 dokazuje také řada iniciativních návrhů, podaných v parlamentě. Skoro všechny politické strany v našem parlamentě zastoupené podaly návrhy žádající novelisaci zákona o soc. pojištění. Tak r. 1926 podali iniciativní návrhy pp. posl. Pekárek (tisk 212), Tichý (tisk 280), Vávra (tisk 398), dr Lukavský (tisk 472), Šamalík (tisk 710), Votruba (tisk 801), r. 1927 pp. posl. dr Winter (tisk 1237), Štětka (tisk 1251), Taub (tisk 1252), Tučný (tisk 1256), inž. Jung (tisk 1418).

Nutnost novelisace zákona čís. 221 dokázala však nejdůkladnějším způsobem odborná komise Ústřední soc. pojišťovny, která vypracovala obšírný elaborát a samostatný návrh na změnu zákona o soc. pojištění. Potřeba novelisace byla tudíž prokázána nejen návrhem vládním, iniciativními návrhy poslanců majority i oposice, nýbrž i odborníky. Ač byla tato nutnost novelisace prokázána jasně rozhodujícími a povolanými činiteli, uplynula přes to věru drahná doba od 25. října 1927, kdy předložen byl parlamentu vládní návrh na změnu zákona o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří. Ač základním motivem vládní novely je snaha po zlevnění, zjednodušení, zlepšení soc. pojištění (Výkřiky komunistických poslanců.), byla novela prohlašována paušálně za zhoršení soc. pojištění, za akt protidělnický. (Výkřiky komunistických poslanců.) Myslím, že tvrzení toto nebylo správné ani spravedlivé. Vláda, jak jsem již pravil, musila přijíti s návrhem na novelisaci zákona o soc. pojištění prostě proto, že nemohla ignorovati živelní zrovna volání po korektuře některých vad a tvrdostí zákona, jak se při provádění jeho objevily. Když jsme r. 1924 projednávali návrh zákona o soc. pojištění zaměstnanců, nebylo v parlamentě strany, která by se zásadně stavěla proti tomuto dílu. Bylo také tehdejším referentem p. posl. dr Srdínkem v rozpočtovém výboru konstatováno, že v debatě rozpočtového výboru nikdo, ani jediný řečník nevyslovil se proti uzákonění osnovy. "Celým národem bylo uznáno, že pojistiti dělníka v době, kdy je neschopen výdělku bez vlastní viny, je povinností společnosti organisované ve stát." Prosím, to jsou slova tehdejšího zpravodaje soc.-politického výboru p. posl. dr Wintra.

Slova tato platí i dnes. I dnes platí zásada, že podstatným činitelem hospodářským je nejen statek, nýbrž i práce, činnost lidského individua. Tato individuelní schopnost pracovní potřebuje a zasluhuje i dnes zákonodárné ochrany, neboť člověk je to, co tvoří hospodářské statky. Proto ochrana člověka má býti prius, všechno ostatní posterius. Mám, vážení, za to, že v tomto jsme za jedno i dnes.

Vládní návrh ze dne 25. října 1927 prošel věru křížovou cestou nekonečných jednání ve výboru soc.-politickém i v jeho subkomisi, úmorných porad ve schůzích koaličních osmiček a šestnáctek. Neplodné polemiky v subkomisi soc.-politického výboru vystřídaly konečně věcné porady. A když konečně se ukázala dobrá vůle na obou stranách, nastalo určité sblížení názorů a positivnější práce v soc.-politickém výboru. Dlužno konstatovati, že, ačkoliv nebylo původně úmyslem vlády měniti pouze několik paragrafů platného zákona a nebourati příliš jeho konstrukci, přijata byla ve výboru řada námětů odborné komise Ústřední sociální pojišťovny, a tím se stalo, že novela zákona překročila rozsah původně vyměřený. Průběhem prací a porad ukázalo se totiž, že je účelno provésti změny pronikavější, které byly diktovány získanými zkušenostmi a vývojem soc. pojištění vůbec. Tak zasáhla novelisace více paragrafů zákona, než jak se původně předpokládalo.

Vládní novela v podobě, jak je uvedena ve zprávě výborové, přináší zlevnění snížením příspěvků. Po stránce administrativní přináší zjednodušení a zvýšením a rozšířením dávek přináší zlepšení pro pojištěnce. Splňuje tudíž plně vytčený svůj úkol.

Pokládám za svou povinnost, abych s tohoto místa vzdal dík všem, kdož k dokončení tohoto tak významného díla přispěli. Platí to zejména o úřednících ministerstva soc. péče. Velmi cenné pomoci poskytla celému jednání také odborná komise Ústřední soc. pojišťovny. Veřejnost naše nemá ani tušení, jak často a dlouho se jednalo až do fysického vyčerpání. Schůzí výborových a podvýborových bylo celkem asi 50. Kolik bylo schůzí a porad mimo schůze výborové, to se nedá vůbec odhadnouti. Včerejší a poslední schůze výboru soc.-politického trvala plných 25 hodin.

Přicházím k otázce. jak bude novela vypadati a co přináší nového. Mohu konstatovati, že přináší změny nejen v pojištění nemocenském, nýbrž i v pojištění invalidním a starobním. Dovolím si aspoň stručně zde rekapitulovati, po případě aspoň upozorniti na některé podstatnější změny a novoty, jež přináší novela v tom znění, jak je vytištěno ve zprávě výboru soc.-politického.

Dovolím si upozorniti na zvlášť významný § 12 (§ 6 novely), který proti dosavadnímu stavu zavádí neobyčejně významné a důležité ustanovení, že totiž přijímáme zásadu, že se mzda, resp. výdělek v týdenním období dělí šesti, avšak pojistné se platí za sedm dní.

Tvrdí se, že rozhodnutí nejvyššího správního soudu ze dne 14. dubna 1927 otřáslo do jisté míry finančním hospodářstvím nemocenských pojišťoven, když totiž byla potvrzena zásada, že tam, kde se pracuje pravidelně 6 dní, má se pojistné platiti za 6 dní a jen tam, kde se zpravidla pracuje 7 dní, má se pojistné vybírati za 7 dní. Nemocenské pojišťovny vybíraly však pojistné vždy za 7 dní.

Prováděním citovaného rozhodnutí nejvyššího správního soudu stalo se, že se příjmy nemocenských pojišťoven ztenčily. O tomto ztenčení příjmů bylo tvrzeno, že jest příčinou neutěšeného stavu nemocenských pojišťoven. Jsou však zde ještě jiné příčiny, které vyvolaly nynější neutěšený finanční stav nemocenských pojišťoven, ale nepovažuji za účelné a potřebné, abych dnes na tyto jiné příčiny zvlášť upozorňoval. (Výkřiky posl. Koudelky.) Zásada, že se má mzda děliti šesti a platiti pojistné za 7 dní, analogicky prováděna bude také při pojištění invalidním a starobním. Tím nastane zde určité zjednodušení agendy, kterýžto požadavek zejména silně tlumočili zástupcové průmyslu.

V nemocenském pojištění zavádíme dále velmi důležitou novotu, že totiž zavádíme jednotnou absolutní dvoudenní karenci. Slavná sněmovno, o karenční době, ať již absolutní, či relativní býval, jest a bude vždy spor. Jsou tak vážné důvody pro i proti, že otázka karence patří vždy k nejtěžším problémům v každé pojišťovací předloze. Jak dobře víte, platný zákon zavedl u nás absolutní karenci dvoudenní a třídenní, podle toho, jak dlouho nemoc, resp. neschopnost pojištěnce k práci trvala. Trvala-li déle než 14 dní, snížila se karence pouze na dva dny a vyplácelo se nemocenské už od třetího dne počínaje. Jestliže však nemoc byla kratší pod 14 dní, vyplácelo se nemocenské počínaje čtvrtým dnem a nevyplácelo se za neděle. Toto ustanovení, pochopitelně, vede k simulaci, k umělému prodlužování nemocí; statistiky ukazují, že nemocí déle trvajících - přes 14 dní - je nepoměrně více než nemocí trvajících krátce. (Výkřiky komunistických poslanců.) Z těchto důvodů rozhodl se soc.-politický výbor zavésti jednotnou karenci dvoudenní, ovšem absolutní. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Bylo vytýkáno nám, našemu státu vůbec, že v této otázce jsme reakční. Tato výtka není správná. Fakt ovšem je, že karence relativní je prospěšnější pro pojištěnce, kdežto karence absolutní je zase prospěšnější pro pojišťovny. Smysl absolutní karence je skutečně ten, aby nemocenské pojišťovny byly chráněny proti zneužívání, umělému prodlužování nemocí. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Slavná sněmovno, myslím, že není na místě vytýkati nám absolutní karenci, když víme, že ve většině států zavedena jest absolutní karence. (Stálé výkřiky komunistických poslanců.) Tak, prosím, v Anglii, Německu, Estonsku, Francii, Maďarsku, Irsku, Italii, Japonsku, Lotyšsku, Litevsku, Luxembursku, Norvéžsku, Švýcarsku je zavedena absolutní karenční doba. (Výkřiky komunistických poslanců: Jak je to v Rusku?) Tam neplatí vůbec nic. (Odpor komunistických poslanců.)

Je otázka, jaký finanční dosah bude míti u nás zavedení jednotné dvoudenní karenční doby a placení nemocenského za neděle. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Velevážené dámy a pánové! Musím se zde přiznati, že není přesných odhadů, není přesných cifer, jakého zvýšeného nákladu bude vyžadovati zavedení absolutní dvoudenní karenční doby. Jsem přesvědčen, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že zavedením absolutní karenční dvoudenní doby pohybovati se bude zvýšený výdaj nemocenských pojišťoven mezi 10 až 15 mil. Kč.

Další novota, která vztahuje se k §u 12 platného zákona, je, že dosavadní třídy mzdové rozdělujeme nebo shrnujeme do tříd invalidního a starobního pojištění jinak, než jak bylo dosud. Dosud mzdové třídy I až III tvořily třídu A pojištění invalidního a starobního, třídy IV a V třídu B. třídy VI a VII třídu C, třídy VIII a IX třídu D.

Nyní podle novely tvoří třídy I a II nejnižší třídu, nově zavedenou, Aa, třída III třídu Ab, třídy IV a V třídu B. třídy VI a VII třídu C, třídy VIII až XI třídu D. Poznamenávám, že podle včerejšího usnesení výboru byla přijata nová XI třída pro pojištění nemocenské a proto, jak už jsem uvedl, třídy VIII až XI budou tvořiti třídu D v invalidním a starobním pojištění.

Velmi důležité změny provedl výbor soc.politický v části dávkové pojištění invalidního a starobního. První důležitou změnu přináší již § 106 tím, že zavádíme novou dávku, a to výbavné.

V §u 107 zavádíme další důležitou věc, že zkracujeme čekací dobu pro důchod invalidní z dosavadních 150 příspěvkových týdnů na 100 týdnů s účinností od 1. ledna 1929. Poznamenávám, že tomu rozumím tak, že tato zkrácená čekací doba nebude platiti pouze pro pojištěnce nové, t. j. pojištěné po 1. lednu 1929, nýbrž pro pojištěnce vůbec, tedy i pro pojištěnce, kteří již pojištěni jsou. Čekací doba na dlouhodobé důchody v sociálním pojištění sleduje účel, aby nositel pojištění invalidního a starobního byl chráněn před obmyslným vstupem t. zv. špatných risik do pojištění. Mohou totiž býti vypočítaví lidé, kteří vstoupí do zaměstnání pojištěním povinného krátce před hrozící invaliditou nebo smrtí a tím zatíží nadměrně nositele pojištění. Výbor přišel k poznání, že Ústřední soc. pojišťovna jako nositel pojištění invalidního a starobního je proti obmyslnému vstupu špatných risik do pojištění dostatečně chráněna zavedením čekací doby 100 příspěvkových týdnů. Řekl jsem již, že tato čekací doba proti nynějšímu stavu zkracuje se o plných 50 týdnů - ze 150 na 100. Finanční dosah tohoto ustanovení možno odhadnouti na 1% čistého pojistného invalidního a starobního. Jestliže počítáme ryzí pojistné invalidní a starobní v okrouhlé cifře 500 mil. Kč, znamenalo by toto zvýšené zatížení něco přes 5 mil. Kč. Dámy a pánové! Dovolím si poznamenati, že se mluví a píše často o pojistném hrubém a pojistném ryzím. Hrubé pojistné pojištění invalidního a starobního přesahuje částku 600 mil. Kč, čisté pojistné, t. j. ono, které je určeno, aby krylo dávky zákonem stanovené, přesahuje obnos 500 mil. Kč. Diference mezi hrubým pojistným a ryzím pojistným znamená cifru, která je určena na správní náklady a na léčebnou péči.

Další důležitou změnu, resp. zlepšení přináší novelisace §u 111 zákona, že zvyšuje základní částku pro důchod invalidní a starobní z 500 Kč na 550 Kč. Jak dobře víte, důchod invalidní a starobní tvoří základní částka, pak t. zv. zvyšovací částky a státní příspěvek. Státní příspěvek necháváme v dosavadní výši, t. j. státní příspěvek k důchodu bude i nadále činiti 500 Kč. Když spočítáme tyto dvě částky, částku-základní a příspěvek státní podle novely, budou dohromady činiti 1.050 Kč proti dosavadním 1.000 Kč. Je zde tedy zlepšení o 50 Kč ve prospěch důchodců.

Další novota, kterou zavádí nový § 111, jest ta, že nebudeme počítati od 1. ledna, t. j. ode dne účinnosti novely, zvyšovací částky jednou pětinou ze zaplaceného pojistného, nýbrž pevnými částkami. Tyto pevné částky jsou uvedeny jasně ve zprávě výborové u tohoto § 111 a budou činiti ve třídě Aa 0.60 Kč, ve třídě Ab 0.85 Kč, ve třídě B 1.15 Kč, ve třídě C 1.40 Kč a ve třídě D 1.75 Kč týdně.

Další zlepšení přináší § 112 (§ 76 novely), který mění dosavadní podmínku pro požitek starobního důchodu. Hranice, již nesmí výdělek pojištěnce uplatňujícího nárok na důchod starobní přesahovat, zvyšuje se novelou z dosavadní jedné třetiny na polovinu toho, co tělesně i duševně zdravý zaměstnanec téhož oboru s podobným výcvikem a v témž obvodě obyčejně vydělává.

Dalekosáhlé zlepšení přináší § 114, v němž se mluví o důchodu vdovském. Při jednání ve výboru soc.-politickém bylo vytýkáno a bylo si stěžováno, že důchod vdovský se podle platných ustanovení vlastně poskytuje jen ve velmi řídkých případech a že prý dobrodiní jeho poměrně málo osob požívá. K tomu si dovolím poznamenati, že dosavadní ustanovení §u 114 zákona č. 221, které váže vdovský důchod na podmínku invalidity vdovy, snižující její výdělečnou schopnost přes dvě třetiny normální výdělečné schopnosti, převzato jest skoro doslovně z §u 1258 říšského německého pojišťovacího řádu. Říšský pojišťovací řád německý již při svém vydání zákonem z 20. prosince 1911 toto ustanovení obsahoval a na tomto stavu nebylo v Německu 17 let nic měněno, což jest zvláště zdůrazniti, uváží-li se, že zkušenosti s pojišťováním invalidním a starobním a pojištěním sociálním vůbec v Německu jsou daleko větší a bohatší nežli u nás. Příčina, proč jsme se ani my nevyslovili hned při projednávání původního zákona pro bezpodmínečný vdovský důchod, vězí v tom, že by bezpodmínečný vdovský důchod byl velmi tíživý a vyžádal by si nákladu 18% ryzího pojistného invalidního a starobního, což znamená okrouhle skoro plných 100 milionů korun. Jest zcela pochopitelno, že jsme se ani dnes nemohli vysloviti pro bezpodmínečný vdovský důchod, my jsme však přece šli dále než šli v Německu. My jsme v §u 114 přijali zásadu, že nárok na vdovský důchod má také vdova pojištěnce, který v době svého úmrtí požíval důchodu invalidního nebo starobního nebo měl nárok na takový důchod, když tato vdova dosáhla nebo dosáhne 65 roků věku. My tedy nežádáme průkazu invalidity. Tím okamžikem, jakmile dosáhne vdova 65 roků, přiznáváme jí plný vdovský důchod. (Posl. Škola: To byste se nestyděli? To byste chtěli ještě po 65 letech žádati průkaz invalidity?) Na poznámku, kterou zde učinil pan poslanec z řad komunistických, dovoluji si poznamenati, že bude dosti vdov i v tomto věku účastno tohoto zlepšeného ustanovení. Podle vývodů pana prof. Schönbauma se ze 100.000 20letých ženských pojištěnců dočká 65 roku věku 52.000 žen. Již z této značné cifry je tedy vidno, že tohoto zlepšení podle ustanovení §u 114 dočká se dosti značný počet vdov.

Ale my jsme, dámy a pánové, šli ještě dále a přijali jsme další zlepšení v otázce vdovského důchodu, přijali jsme dalekosáhlé ustanovení, které zní: "Nárok na vdovský důchod má dále vdova pojištěnce, který v době svého úmrtí požíval důchodu invalidního nebo starobního nebo měl nárok na takový důchod, pokud pečuje o dvě nebo více dětí pojištěnce, požívajících sirotčího důchodu."

Vidíte, již z těchto dvou zlepšovacích návrhů, které výbor soc.-politický přijal, že jdeme nepoměrně dále nežli v Německu, které přece jenom ještě dlouho nám zůstane vzorem v pojišťování vůbec.

Finanční dosah těchto dvou nových ustanovení: prvního, že vdova 65letá bez průkazu invalidity má nárok na vdovský důchod, a druhého, že vdova, která pečuje aspoň o 2 děti, má nárok též na důchod vdovský, znamená 8% čistého ryzího pojistného, okrouhle 40 mil. Kč.

Další zlepšení, které přináší novela v této části dávkové, je, že rozšiřujeme nárok na důchod sirotčí také na nevlastní děti. O tom praví § 118: "Zanechal-li pojištěnec nevlastní děti mladší 17 let, které byly výživou převážně na něho odkázány, mají nárok na důchod sirotčí, jestliže nepožívají sirotčího důchodu po svých vlastních rodičích, a není-li nejvyšší přípustná výše důchodů sirotčích (§ 120) vyčerpána již dětmi uvedenými v odst. 1. a 2." V §u 120 a) přiznáváme zvýšení důchodu o 50%. Ovšem toto zvýšení přiznáváme fakultativně v případech, kde jde o důchodce bezmocného, který potřebuje trvale pomoci cizí a toto 50% zvýšení rozšiřujeme na osiřelé sirotky, kteří dovršili 14. rok svého věku. Tento § 120 a) praví: "Důchod invalidní, starobní (bez zvýšení podle § 113), jakož i důchod vdovský (vdovecký) může se zvýšiti o polovinu, je-li důchodce trvale bezmocný tak, že stále potřebuje pomoci, ošetření a obsluhy jiné osoby. Ustanovení to platí obdobně pro oboustranně osiřelé sirotky, kteří dovršili 14. rok svého věku, při čemž ovšem zůstává v platnosti omezení podle § 120, odst. 2." Podtrhuji, že toto zlepšení poskytujeme pouze fakultativně, mám však zato, že v praksi ho bude jistě často používáno.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP