Čtvrtek 13. září 1928

Píše se a také se mluví o tom, že bezpečnost jest ohrožena. Paušálním výpočtem příčin srážek se ovšem na věci pranic nespraví. Také není správné, útočí-li se na ty, kteří za nejtěžších okolností vykonávají službu. A ohražuji se jménem organisace, největší v tomto státě, proti tomu způsobu psaní, jakého užíval dnes "Venkov". Není pravda, že by výchova organisační vedla k nekázni, neposlušnosti, ba i k nekonání povinnosti a utíkání od odpovědnosti. (Výkřiky posl. Lance.) Ba naopak je pravda, že organisace, a zejména naše, stále pobádala zaměstnance k tomu, aby konali vzorně a náležitě svou povinnost. Naše organisace to byla, která tak učila zaměstnance, aby zvyšovali svoji pilnost v práci nejen po dobu samostatnosti našeho státu, ale ještě za starého Rakouska, kdy jsme říkali: Jestliže budeš náležitě konati svou povinnost a vykonávati službu tak, jak to předpisy káží, máš právo, abys v dané chvíli mohl požádat o to, co ti právem a podle lidskosti náleží. (Výborně! Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Tedy prosím, aby se "Venkov" v tom směru korigoval, aby takovýmto paušálním způsobem neobviňoval tisíce a tisíce lidí, kteří u vědomí své vykonané povinnosti pečují o to, jak nejvzorněji a nejspolehlivěji mohla by se díti doprava ať osob nebo zboží s místa na místo. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Ovšem my jsme si uvykli už konečně této tónině, vždyť nejen "Venkov", ale i ostatní časopisy občanských stran způsobem podobným si počínají. Vždyť konečně jim je socialista a socialism tím rudým šátkem, který je dráždí k útoku; také této krvavé události používají k tomu, aby konečně vylily tu svou nenávist proti socialistům a nemohou-li jinak, říkají, že jsou socialisti tak orientováni, že se způsobují srážky a takové neštěstí. (Hlasy: Hanba!) Jak ubohé a jak směšné zároveň je to tvrzení. (Výkřiky čsl. socialistických poslanců.) Dále jsme svědky při této příležitosti, že ihned je hledán vinník. Ovšem pochopitelně jako za starého Rakouska naleznou toho vinníka zpravidla mezi nejnižšími kategoriemi, které žijí životem bídných lidí a konají službu až do vyčerpání. Je zajímavo, že si nikdo nevzpomene, že také může býti vinníkem někdo jiný. Pane ministře (obrácen k ministru železnic Najmanovi), řekli jsme to velmi jasně a určitě v té interpelaci, kterou jsme před několika dny podali a kde jsme již mluvili o vážném nebezpečí, které hrozí na drahách, když takovým úžasným, přímo ďábelským způsobem se státní správa železniční snaží pomocí různých metod ohroziti zákon o osmihodinové době pracovní v jeho platnosti. Dokázali jsme ciferně, kolik je těch hodin zpožděných u průvodčího a strojního personálu. Dosahuje to mnoha tisíc korun. Řekli jsme také, jakým postupem se k tomu dochází. Máme sice velmi krásně zpracované jízdní řády u vlaků osobních - je nesporno, že můžeme vděčiti právě té okolnosti, že osobní vlaky nejsou tak příliš zpožděny - ale tyto jsou přímo ďábelsky zpracovány, pokud se týče vlaků nákladních. Jízdní řád je podkladem pro turnus. Podle tohoto turnusu jezdí pak personál. A je zajímavo, že jízdní řády nákladních vlaků (obrácen k min. Najmanovi) - pane ministře nikdy neobsahují to, co je skutečnou prací a manipulací ve stanicích. Jestliže se do jízdního řádu na zdržení vlaků nákladních pro obstarání místní staniční manipulace pro eventuelní pošinování dá 30 minut a jestliže vlakvedoucí ani druhý personál nejsou s to za těchto 30 minut tuto práci a manipulaci obstarávati, pak nastává přirozený důsledek zpoždění vlaků, poněvadž se vlakové zpoždění nehonoruje, poněvadž se opožděné hodiny neplatí, obohatí se tím státní správa železniční ovšem ke škodě zaměstnanců, a toto obohacení činí měsíčně 2000 až 3000 hodin u jedné čety. Takové poměry jsou v Mor. Ostravě, ve Vršovicích, Kralupech a všude jinde. Je samo zřejmo, že za to může jedině a výhradně autor jízdních řádů, autor systému, jemuž se říká racionalisace a jemuž říkáme my systém úsporný, který pochopitelně vyvolává nespokojenost mezi zaměstnanci. Tento úsporný systém zavinil ovšem také opožďování a nesrovnalosti na trati. Pamatuji se, že v častých případech se stává, že vlak z Brna do Prahy přes Českou Třebovou bývá 6 až 8kráte lámán jenom z té příčiny, že v původním svém čísle nemůže pokračovati, následkem toho zpožďování dostává číslo nové a tak se zpožďování více a více prodlužuje. O tom ovšem pánové u zelených stolů nepřemýšlí, jim je to lhostejno. Oni dosáhli podkladu pro zpracování jízdních řádů, pro turnus, podle kterého je personál povinen jezditi, a podle těchto zásad turnusových nesmí býti doba pracovní menší než 6 hodin 51 minut, nepočítaje do toho doby přípravné a ostatní, které samozřejmě práci ještě zveličují. Tato okolnost je příčinou neustálé snahy organisační, aby doba pracovní byla opravena. Avšak přes to, že jsme v tomto směru zaměstnávali ministerstvo soc. péče, ministerstvo soc. péče řeklo, aby v ohleduplných případech ministerstvo železnic v duchu zákona samo upravilo pracovní dobu, neděje se tak, a my musíme přihlížeti k tomu, jak následkem toho množí se katastrofy na drahách, které nejsou zaviněny personálem, nýbrž systémem, s nímž se pracuje u státní správy železniční. Poměry byly by daleko lepší, kdyby také v jiném směru byla zjednána náprava, totiž, že by se nitky našeho dopravnictví nesbíhaly pouze v ministerstvu železnic, nýbrž kdyby v tom směru byla poněkud rozšířena kompetence podřízených ředitelství státních drah. Ale přílišná centralisace znemožňuje volný pohyb, volné uvážení u podřízených ředitelství státních drah. Kdyby v tom směru nastalo uvolnění, jsem přesvědčen, že by disposice v jednotlivých místech byly v dopravě a bezpečnosti příznivější nežli dnes.

Poslouchal jsem řeči jednotlivých kolegů, kteří se zúčastnili debaty o prohlášení pana ministra. O jednom jsem přesvědčen, že napadáním a také zatčením domnělých vinníků Bartošiče a Filipa věc se nespraví. Tím, že dva zřízenci označeni jsou zde jako vinníci, nebudou poměry lepší. Já mám bohužel dosti smutné zkušenosti v tomto směru a pořád a zejména ve chvíli, kdy jsem slyšel zprávy o hrozné katastrofě v Zaječí, vzpomněl jsem si, že za rok budeme slaviti 20tileté jubileum té katastrofy, která se udála o Vánočním Hodě v Uhersku. Přímo se třesu, když si vzpomenu na zohavené mrtvoly pod pitevním nožíkem tehdejšího primáře dra Messaniho z Pardubic a vzpomínám si s obavou také na událost, kdy s tehdejším ministrem inž. Trnkou jsem případ v Uhersku vyšetřoval a kdy jsem se musil zuby-nehty brániti tomu, aby ti dva zřízenci v prvním okamžiku po katastrofě nebyli vyslýcháni a vyšetřováni. Ten člověk, který je stižen událostmi, jako v tomto případě Bartošič a Fibich, právě jako tehdy ti zřízenci v Uhersku, není s to, aby mohl podati klidný obraz toho, co se všechno stalo. l v tomto případě nebylo správné, byl-li výslech proveden policií anebo zřízenci a úředníky politického úřadu. Tím není podán jasný obraz. A jistě nápadným bylo při tom, že se mohla státní správa železniční, tedy úředníci z brněnského ředitelství spolu s panem ministrem spokojiti s tím, že prý hlášení dotyčnému úředníku bylo naprosto správné, že zejména klíč ke Götzovu zámku byl správně odevzdán a uschován atd. Jakmile má někdo Götzův zámek a má povinnost jej ošetřovati, po př. s ním manipulovati, není možno - to je přece každému dítěti známo - aby se mohl jiným klíčem uzavříti Götzův zámek tak, že by mohl bezvadně fungovati. To je vyloučeno. Klíč se dá vytáhnouti z Götzova zámku jen tehdy, když se zámek úplně zavře. A tu se mluví o tom, že prý klíč byl falešný, že přišel do uschování k Fibichovi a že v důsledcích nerozpoznání, je-li to falešný nebo pravý klíč, stalo se, že se mohl domnívati, že výhybka stojí na rovno a že je všechno v pořádku. Jak jsem původně pravil, za těchto okolností ovšem nestačí, aby tento úkon byl vyřízen jedním, po případě dvěma lidmi, nýbrž je zapotřebí, k tomu účelu postaviti na tak nebezpečné a povážlivé místo autorisovaného úředníka, který by bděl nad správným provedením příkazu a výkonu obou zřízenců. (Výkřiky poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Konečně samy předpisy, vážení pánové a dámy, mluví o tom, že jakmile se postaví výhybka a čeká se vjezd vlaku do stanice, je potřebí, aby službu konající úředník přesvědčil se o správnosti postavení výhybek. Na kolik se to stalo v tomto případě, se nedočítáme. Jen správy úřední mluví o vině obou právě jmenovaných lidí a o tom, že oba byli zatčeni. Tím prý se učinilo spravedlnosti zadost. My ovšem říkáme, že nikoliv, ale je potřeba, abychom se starali o náprav u, aby se podobný případ již neopakoval.

Vážení pánové! Bylo zde také promlouváno o tom, že je to správní sbor, který funguje u ministerstva železnic, jemuž připadá značná vina. Správní sbor je vlastně důsledkem zákona, který byl odhlasován v posl. sněmovně, a to zákona č. 104 o obchodním vedení našich podniků. A mám obavu, že právě ti lidé, kteří dnes mluví s takovou ostrostí proti správnímu sboru, zapomínají, že oni sami k tomu dali podnět tím, že pro tento zákon hlasovali. Ano, v jisté míře může to býti pravdou. Obchodní vedení podniků v takové intensitě, jak se dnes jeví, může vésti k tomu, že se zavádí úspornost a že ta úspornost může býti také vraždivá. Správní sbor si udělal věc příliš pohodlně. To, co bych vyčítal, je něco jiného. Správní sbor řídí naši doprav u pouze od zeleného stolu. Ve správním sboru je velmi málo těch, kteří službu železničářskou znají dopodrobna, kteří zejména dovedou zvážiti nebezpečí a prostředí, ve kterém se služba železniční koná. Proto také vycházejí nesmyslné rozkazy a proto slyšíme různé úsudky těch lidí, které se váží jako úsudky znalců, ačkoliv mnohý z nich přece té ceny a té vážnosti nemá.

Školským příkladem je snad naše elektrisace, která nás také jistě plnou měrou a právem znepokojuje. Vím sice, že nelze věc násilně prováděti, že tempo nemůže býti tak revoluční, jak to obyčejně mnohý člověk předpokládá, a proto právě, že to vím, radím k opatrnosti ve všech případech. Vždyť ta služba provozní svědčí o tom, že nesnese experimentů a násilného konání a je zajímavé, že pánové, jinak snad z důvodů úspornosti, kde jde o rozšíření stanice brněnské, mluví o tom, že všechno překotně se učiniti nedá. Pan ministr železnic oznámil, že pro všechny potřeby, které se žádají, není dostatek finančních prostředků. Ale, pane ministře, myslím, že by snad lepším bývalo, kdyby se bývala přivedla ta která stanice, která je frekventovaná, do pořádku, než aby se bylo přistoupilo ke stavbě nového paláce ministerstva železnic, který bude státi ohromně mnoho peněz a který v příčině dopravní bezpečnosti nepřinese to, co my žádáme a oč právem usilujeme. (Výborně!)

Velevážení pánové! Jsou ještě jiné příčiny, které musí býti zkoumány, a jedna z těch příčin je také ta, že se překročuje v úžasné míře, jak jsem již nadhodil, zákon o 8hodinové době pracovní. My se musíme učiti z této zkušenosti. My se musíme říditi podle toho, co můžeme učiniti a co je nanejvýše nutné pro to, abychom aspoň pro okamžik zabránili nejhorším neštěstím. Neříkáme, že tu a tam neštěstí není zaviněno také nedbalostí personálu, ale jsme dosti kritičtí, abychom to v takovém případě přiznali a odsoudili. Ale v tomto případě jeden zřízenec přesto, že je naprostý abstinent, proti němuž nejsou stížnosti a který doposud nedal žádných příčin ke stížnostem, jest označen za příčinu a jediného vinníka velikého neštěstí, o jehož rozsahu nejsme dosud informováni.

Myslím také, pane ministře, že není správné tvrzení Vaše, že záchranné práce byly pokud možno takové, abychom mohli býti uspokojeni. Není tomu tak. Jestliže se musí pro obvázání raněných užíti ubrousků a utěrek z restaurace jídelního vozu, nesvědčí o tom, že ve stanici Zaječí nebo poblíže bylo dostatek záchranných prostředků, které by obsahovaly obvazy, léky a pod. A sluší také připomenouti velmi obětavou činnost, kterou vyvíjel bukureštský ministr Angelescu při tomto neštěstí, který ochotně se přidal k těm, kdož nešťastným raněným pomáhali aspoň k částečnému zmírnění jejich utrpení. My ovšem, jak jsem řekl, musíme se učiti z neštěstí, které se stalo a které nelze zahladiti, a z té příčiny ve své interpelaci, kterou jsme měli v úmyslu podati jako naléhavou, nemajíce tušení, že páni obstarají věc tímto způsobem, přímým prohlášením p. ministra, budeme žádati, aby ministerstvo železnic učinilo všechno, aby provoz na našich drahách stal se, pokud lze, bezpečným. Dále budeme žádati, aby zejména po této strašlivé události, která není ještě v plném rozsahu známa, ale která už dnes vyžádala si podle úředních zpráv a podle prohlášení p. ministra více než 22 obětí mrtvých a nespočetných obětí raněných, přestala ta organisace, jak jsem řekl, jen u centralistického úřadu výkonného, nýbrž aby pokud možno rozšířena byla kompetence také na podřízená ředitelství státních drah, jimž by bylo uloženo, aby v kritických chvílích podle volného svého uvážení mohla disponovati. Žádáme také, aby v době závad, jak je tomu právě v tomto úseku trati mezi Brnem a Bratislavou, kde je 25 závad, dosazeni byli kontroloři. Nestačí jeden, nýbrž je zapotřebí, aby ustanoveno bylo více takových kontrolujících úředníků, kteří by radou i skutkem v daném okamžiku byli pomocni zaměstnancům, kteří za nejhorších podmínek vykonávají službu.

Litujeme případu v Zaječí a použijeme ho k tomu, abychom stále a stále upozorňovali na to, jak těžká a svízelná je služba železniční, abychom upozornili, že naše republika dosud nedovedla těžkou a odpovědnou práci železničářů náležitým způsobem honorovati, nebo spíše že se k nim zachovala macešsky. Vzpomeneme-li úpravy platů státních zaměstnanců v důsledku zákona č. 103, naplňuje nás opravdu rozhořčenost, že se vydalo prováděcí nařízení č. 15, které nehonoruje a neoceňuje práci železničářskou tak, jak toho jistě plnou měrou zasluhuje, že nebéře zřetele k mimořádně těžké a odpovědné práci fysicky namáhavé, aby se železničářům dalo tolik, aby bez starosti mohli vykonávati svou těžkou službu.

Vážení pánové a dámy! Nedá se všecko drakonickými nařízeními vynutiti. Není možno a myslitelno, aby železniční zaměstnanec, ať je to úředník, zřízenec nebo dělník, vykonával práci pouze z toho důvodu, že dostává plat. Je zapotřebí také v zaměstnancích železničních vyvolati radost z práce, aby mohli s radostí jíti do služby a také z této své práce se potěšili. Právě tak je třeba, aby železniční zaměstnanec při práci své nebyl ztížen starostmi o svou rodinu. Ale vidíme, že přes všechno naše úsilí ministerstvo železnic nechce nebo snad nemůže vyhověti naší žádosti po spravedlivé úpravě a konečně také tomu, po čem voláme, aby v důsledcích zákona č. 103 i také svého vlastního nařízení č. 15 z 5. března 1927 provedlo všechny příplatky a opatření, ku kterým se cítí povinno.

Myslím, že Zaječí celou československou veřejnost znovu přesvědčí o účelnosti, nezbytnosti a prospěšnosti práce železničářů. Končím. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu je dále přihlášen p. posl. Grünzner. Uděluji mu slovo.

Posl. Grünzner (německy): Slavná sněmovno! Celá veřejnost, a nejen československá, nýbrž i daleko za hranicemi našeho státu, stojí ještě pod hrůzným dojmem ohromného neštěstí, které se přihodilo v pondělí v Zaječí. Veřejnost žádá důkladného objasnění příčin, jež lze ovšem dáti jen po vyšetření, které musí provésti nikoliv, jak nám to dnes přednesl pan ministr železnic, železniční správa, nýbrž sněmovna. Jménem svého klubu ohlašuji návrh na zřízení sněmovního vyšetřovacího výboru, a očekáváme, že i většina, která dnes hlasovala pro zahájení rozpravy o prohlášení ministra železnic, bude hlasovati také pro tento návrh, míní-li to skutečně vážně s důkladným vyšetřením příčin tohoto neštěstí.

Podle novinářských zpráv nelze si dodnes učiniti jasného obrazu o těchto příčinách. Podle novinářských zpráv zaměstnanci konali službu na místech, k níž vlastně podle svého služebního charakteru nebyli povoláni, to jest nekonali tuto službu trvale. Vyskytují se různé, odporující si zprávy, a již jedině z tohoto důvodu jest třeba, aby věc byla důkladně vyšetřena. Oficielní zpráva, kterou železniční správa zaslala 11. září časopisům, podle toho, co se zjistilo v posledních dnech, neshoduje se se skutečností. Pan ministr železnic dnes ve svém prohlášení projevil také názor, že železničním neštěstím nedá se nikdy zabrániti a poukázal při tom na neštěstí, která se stala také v jiných státech. Jest to ovšem laciná výmluva, dovolává-li se toho, že i jinde dochází k železničním neštěstím, mohla-li býti učiněna opatření, která by byla mohla na příklad zabrániti tomuto velkému neštěstí, o němž zde dnes mluvíme. V živé paměti jest ještě také velké železniční neštěstí, k němuž došlo dne 12. dubna 1927 v Brně, které si vyžádalo 5 lidských životů a při němž bylo také mnoho těžce zraněných. To jest důkazem, že příčiny takovýchto neštěstí musí býti v soustavě. To, co uveřejnili odborníci v posledních dnech v časopisech, shoduje se rovněž s naším názorem, že železničními neštěstími, která se přihodila v poslední době a jejichž počet neustále vzrůstá. jest vinna soustava. Také tenkráte, tedy loňského roku, byl pan ministr železnic Najman v Brně a podobně jako tentokráte učinil opatření, aby se veřejnost nedověděla příliš rychle o skutečných příčinách. Brněnská městská rada naléhavě tenkráte kladla na srdce ministrovi železnic, aby urychlil dávno již potřebnou přestavbu a řádné rozšíření brněnského hlavního nádraží. Panu ministrovi byl tenkráte také podán pamětní spis a on také slíbil, že pomůže. Pan ministr železnic Najman slíbil již velmi mnoho, ale slib, který dal brněnské městské radě loňského roku, splnil právě tak málo, jako celou spoustu jiných slibů, které učinil za dobu svého ministrování jak oficielním voleným důvěrníkům zaměstnanectva, tak také zástupcům organisací. Plány pro rozšíření jednokolejné trati z Brna do Břeclavy a pro zřízení moderních bezpečnostních zařízení jsou již hotovy 5 nebo 6 let. Byly také předloženy ministerstvu železnic, ale potřebných peněz, které v Československu jsou vždy pro neproduktivní účely, na takováto bezpečnostní zařízení není, a tak nebylo lze provésti tyto plány, které jsou již 5 let na ředitelství vypracovány. Kdyby bylo došlo k rozšíření jednokolejné trati Brno-Břeclava ve dvoukolejnou, lze jistě tvrditi, že by se bylo zabránilo nynějšímu neštěstí, které si již vyžádalo 23 lidských životů. Ale i zde převládá asi kus národní politiky. Po této trati bylo poslední neděle dopraveno do Brna a z Brna neméně než 180.000 lidí. Trať jest neobyčejně přetížena a na takovéto neupravené trati jest dopravováno statisíce lidí na výstavu kultury, což jest zajisté příznačné pro nynější vládní a správní systém tohoto státu.

Necháváme si líbiti, jestliže konečně na nějaké méně důležité trati, nějaké místní dráze, kde ovšem v mnoha krajinách jest také velmi naléhavě třeba rozšíření trati, je-li tam vybudování trati na druhém nebo třetím místě. Ale v Československu byly vybudovány místní dráhy v krajinách, kde by to nebylo bývalo tak naléhavě třeba. Ale tato tak silně frekventovaná trať Brno-Břeclava, po níž jezdí rychlíky a mezinárodní vlaky - vidíme to také z toho, že při neštěstí zahynuli většinou cizinci - tato tak velice zatížená trať byla dodnes ponechána v zastaralém stavu, jak byla vybudována před 50 lety. (Výkřiky.) V letošním rozpočtu jest zařazeno opět jen 33 milionů Kč na vybudování dvoukolejných tratí. Za tyto peníze lze v nejlepším případě vybudovati trať nanejvýš 50 km. Jest naprosto vyloučeno, aby tato částka postačila. Pohleďme jen na nádraží, která patří k nedostatečným železničním tratím. Nechci vůbec mluviti o pastích na myši, o nádražích, která máme nahoře v severních Čechách. Na příklad v Podmoklech, v Ústí n. L., v České Lípě atd., kde se již přihodila spousta neštěstí a kde lze jen svědomitosti a obezřetnosti železničních zaměstnanců přičísti, že tam nedochází denně k neštěstí. Kdo tamtudy projíždí a prohlédne si tato nádraží, bude se mnou souhlasiti, že výraz "pasti na myši" jest plně oprávněn. Tak v Ústí n. L. jsou pro velkou osobní dopravu dvě koleje a zároveň pro dopravu nákladů, které se plaví po Labi, a pro nákladní dopravu třemi směry. To vše musí býti zdoláno na nedostatečných kolejích. Kdyby zde úředníci a posunovači, výhybkáři a vlakoví zaměstnanci nenapjali veškeré své fysické i duševní síly, jež vůbec mohou vynaložiti, bylo by nemožno bezvadně a bez jakéhokoliv neštěstí provozovati dopravu.

Také při neštěstí v Zaječí, tak jako vždy, hledal se vinník, to jest v tomto případě 2 vinníci, mezi železničními zaměstnanci. Na železnicích je tomu vždy tak: Stane-li se nějaká nehoda, hledá se vinník. Ale nehledají se vinníci skuteční, vinníci hlavní, nýbrž vinníci hledají se vždy mezi zaměstnanci, aby se praví vinníci sami očistili a ukryli hlavní příčinu neštěstí. Jest všeobecně známo, že zaměstnanci československých železnic byli při restrikci postiženi nejhůře. Osmihodinová doba pracovní platí pro železniční zaměstnance, pokud konají dopravní službu, již dávno jen na papíře, a Ústřední železniční rada, která má své sídlo u ministerstva železnic, intervenuje a interpeluje již několik let, aby prováděcí předpisy k zákonu o osmihodinové době pracovní na železnicích byly novelovány. Ale ministerstvo železnic nehnulo dosud ani prstem, tento zastupitelský sbor zaměstnanců jest ignorován a služební turnusy jsou den ode dne stále zhoršovány. Překračování služební doby jest na denním pořádku. Při vyšetřování neštěstí v Zaječí se ukáže, zda jest pravda, co ohlásilo ministerstvo železnic ve své prvé zprávě, že oni dva zaměstnanci, o něž zde jde, měli před tím 24 hodin odpočinku. Koluje již nyní několik versí a zahraniční časopisy věděly již více o této věci, než bylo uveřejněno v Československu. Ale i kdyby tomu tak bylo, nelze přece zneuznati, že při tak ohromné dopravě, jaká byla právě na této trati vzhledem k brněnské výstavě a vzhledem k průjezdné dopravě, bylo sil personálu využito přímo nadlidsky. Jeden ze zaměstnanců prý již také vypovídal, že se chyby dopustil v pomatení smyslů. Dalo by se také mluviti o tom, zda bylo třeba vyměňovati bezpečnostní zařízení právě nyní, za největší dopravy, která se rozvinula vzhledem k výstavě na tratích vedoucích z Brna a do Brna, zda se s tím nemohlo ještě nějakou dobu počkati a proč se bezpečnostní zařízení vyměňovala právě nyní. Od 6. září jsou prý tato bezpečnostní zařízení zavřena a výhybky, které vedou přes tato bezpečnostní zařízení, jsou prý opatřeny zámky. Podle předpisů při výměně bezpečnostních zařízení, zvláště na tak nebezpečných místech a tratích, jako je to tam, má konati dozor úředník. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Podle předpisů za bezpečnost dopravy jest odpověden tento úředník a v Zaječí byl také pro bezpečnost dopravy takový úředník ustanoven. Ale jak nyní bylo již zjištěno - a bude-li vyšetřování prováděno řádně, bude to také musit býti potvrzeno - tento dozorčí úředník byl také dva dny před tímto velkým neštěstím z této dohlédací služby odvolán. Patrně ho bylo již opět třeba někde jinde a jiného úředníka nebylo. Tak byl tento dozorčí úředník prostě tam vzat. (Německé výkřiky: Hanba!) Ostatně jest všeobecně známo, že na výhybky mají dohlížeti úředníci. Nechci mluviti o tom, s jakou rychlostí se jelo přes tuto výhybku u Břeclavy. Říkalo se rychlostí 60 km. Je-li výhybka zabezpečena, lze jeti touto rychlostí. Ale tyto výhybky byly opatřeny jen zámky, tedy nebyly zabezpečeny tak, aby zaměstnanec, který jest povinen stavěti výhybky, nemohl výhybku vůbec změniti bez elektrického uvolnění úředníkem. Mimo to bylo již zjištěno, že v Zaječí jsou systemisována jen 4 výhybkářská místa a jedno místo výpomocného zaměstnance, to znamená zaměstnance, který zastupuje, jestliže některý z oněch 4 má zákonité volno. Podle této systemisace jest nemožno, aby tam zaměstnanec měl před nastoupením služby 24 hodin volno. Podle této systemisace výhybkářských míst a jednoho výpomocného místa musil by tam být jiný služební turnus než 12-24hodinový služební turnus. Zde jest také rozpor. Neboť kdyby tam byl 12-24hodinový služební turnus. musilo by tam konati službu 6 výhybkářů a mimo to ještě jeden výpomocný zřízenec. který by je zastupoval, když mají podle zákona volno. Ještě nebylo také zjištěno, jak fungovala brzda zničeného rychlíku. Jest známo, že na československých drahách nebyly dosud automatické brzdy ještě všude vyměněny za Westinghousovy brzdy. Tím se stává, že jsou-li zařazeny ve vlaku vozy s automatickou brzdou a Westinghousovou brzdou a zabrzdí-li strojvůdce, nejprve začne účinkovati Westinghousova brzda a teprve potom automatická brzda, a tak se stává, že nápravy u vozů opatřených Westinghousovou brzdou stojí a brzdy ostatních vozů nejsou ještě ani utaženy, což jest také příčina, která působí, že vlak, hrozí-li nebezpečí, nelze tak rychle zastaviti, a jest skutečností, že se strojvůdci bojí jezditi takovými rychlostmi s vlaky, jejichž garnitura se skládá z vozů s obojím druhem brzd. Snad také tento vlak byl tak sestaven.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP