Posl. Pik: Slavná sněmovno! Prohlášení
p. zástupce předsedy vlády o věci
cukerní neuspokojilo nejen sněmovnu, nýbrž
neuspokojuje ani nejširší vrstvy konsumentské.
Toto prohlášení je výrazem slabosti
vlády, která nemá odvahy, aby vystoupila
proti lichvářskému počinu cukrovarníků
se všemi důsledky i podle platných zákonů,
aby zejména použila ustanovení o čelení
lichvě za účelem znemožnění
zdražení tak důležitého prostředku
nejširších vrstev lidových, jako je cukr.
Podle obsahu řeči p. náměstka předsedy
vlády mohli bychom se domnívati, že dojde k
internímu jednání mezi vládou a zástupci
cukrovarníků a že z tohoto jednání
má vyplynouti nějaký shnilý kompromis,
kterým se věc má vyříditi asi
tak, že by stát ze svých zdrojů na účet
všeho obyvatelstva poskytl cukrovarníkům určité
výhody a úlevy, že by stát zkrátka
tuto věc financoval a že by páni cukrovarníci
nějakou úlevou zmírnili snad zlo, které
zdražením cukru způsobili.
Proti takovému nedostatečnému řešení
již předem protestujeme, zvláště
proti tomu, aby ze státních peněz byly sanovány
pokladny cukrovarníků, aby ze zdrojů všeho
obyvatelstva byly poskytovány úlevy kapitalistickým
podnikům. Žádáme, aby nikoliv polovičatě,
nýbrž důsledně vláda celou kvotu
zdražení cukru anulovala, aby tím způsobem
uspokojila nejširší vrstvy obyvatelstva naší
republiky.
Pozorujeme, že ve věci zdražení cukru
vláda a její tisk provádějí
demagogii. Na př. v orgánech strany p. zástupce
předsedy vlády čteme, jak velmi silnými
slovy hartusí se venku, v novinách proti zdražení
cukru. Čteme-li také ostatní orgány
koaličních stran, stejně shledáváme,
(Výkřiky posl. Tomáška.) že
tyto strany ve svých klubovních zprávách
a ve svém tisku činí námitky proti
zdražení cukru. Ale tyto vládní strany,
o které se vlastně vláda opírá,
nečiní nic, aby své členy ve vládě
přinutily k plnění toho, co žádá
jejich tisk venku. Vládní strany provozují
demagogii a nepoužívají žádných
prostředků proti svým členům
ve vládě, aby je přinutily k rozhodnému,
nesmlouvavému postupu proti neslýchanému
zdražení cukru.
Řečníci naší strany velmi správně
odůvodnili boj naší strany a našeho klubu
proti zdražení cukru. V době, kdy nastává
všeobecné zdražení, je obyvatelstvo velmi
znepokojeno nejen tímto novým zdražením
cukru, nýbrž je znepokojeno i tím, že
toto zdražení nastává zároveň
se zavedením nových břemen, která
vyplývají ze zákona čís. 77
z r. 1927, a to břemen dávkových a poplatkových,
jak je tento zákon ukládá na nejširší
vrstvy lidové. Samospráva dostává
právě tyto dni své rozpočty revidované,
osekané, vyřízené zemskými
fondy vyrovnávacími. Téměř
všeobecně, pokud obce a okresy ucházejí
se o příspěvek z vyrovnávacího
fondu, je nařizováno, aby finanční
věc samosprávy řešena byla dvojmo, jednak
škrty v rozpočtech a jednak zavedením celé
řady dávek anebo zvýšením dávek
již existujících. A tu upozorňuji zejména,
že v této době starostové obcí
dostávají nařízení od zemského
vyrovnávacího fondu, aby v důsledku zákona
č. 77 do tří dnů povinně zavedli
dávky, a nezavedou-li je, že budou stíháni
zase podle toho zákona pořádkovou pokutou
5000 Kč, ale kromě toho že budou držáni
k povinnosti, aby ze svého nahradili onu škodu, která
vzejde obci nebo okresu nezavedením nařízených
nových dávek. A povážíme-li,
že běží zejména o dávky
nájemní, že vedle dosavadního zvýšení
nájemného těmito dávkami má
býti nájemné opětně zvýšeno,
povážíme-li, že má býti
zdražena osvětlovací energie elektrická
i osvětlení plynové, že tedy i touto
novou dávkou z elektrických a plynových osvětlení
budou zdraženy byty, postiženi nájemníci,
povážíme-li, že kromě toho zvyšují
se všechny dávky nápojové, že se
zavádí anebo zvyšuje dávka z přechodného
ubytování, že za každého hlídacího
psa musí domkář, malorolník a zemědělec
vůbec zaplatiti od 30 do 150 Kč, povážíme-li,
že i nevinné hry, jako je hra v šachy a domino,
jsou postiženy dávkami, shledáme, že zdražením
cukru a zavedením těchto nových dávek
přenášejí se na obyvatelstvo nesmírně
těžká břemena, poplatky, které
za dnešních příjmových poměrů
ani dělník, ani gážista, ani maloživnostník,
ani malozemědělec nésti nemohou. Vláda
svou politikou těžce komplikuje hospodářské
a sociální poměry. Vláda přímo
vyvolává a nutně vyprovokuje veliké
sociální zápasy, které vyplývají
právě z tohoto zatížení pracujícího
lidu novými dávkami a zdražením cukru.
To, co se mluvilo o konsolidaci, vše se rozplyne. Postižení
budou volati po zvýšení svých příjmů.
(Výkřiky poslanců čsl. soc. dem.
strany dělnické.) Vzniknou zápasy, vzniknou
komplikace. (Výkřiky posl. Remeše.) Z
toho důvodu musíme co nejdůrazněji
odmítnouti každou snahu vlády, aby tento spor
s cukrovarníky byl řešen nějakým
nedostatečným kompromisem, a musíme v zájmu
obyvatelstva důsledně žádati, aby vláda,
jak toho dovede používati proti slabým, použila
platných zákonů také proti silným,
proti kapitalistické třídě. (Potlesk
čsl. soc. demokratických poslanců. -
Výkřiky posl. Remeše.)
Pan ministr dr Engliš ve svém exposé
vylíčil rozpočtovou otázku, jakož
i hospodářské a finanční poměry
našeho státu velmi růžově. Bude
úkolem členů rozpočtového výboru
naší strany, aby exposé pana ministra i rozpočet
podrobili kritice a rozboru, aby do poměrů našeho
státu i finančních otázek bylo vneseno
pravé světlo. Jen tolik chci říci,
že není zrovna taktické, když pan ministr
financí v době, kdy má býti jednáno
o reparačních povinnostech naší republiky,
líčí poměry tak, jako bychom měli
pokladny přeplněné a sugestivně tu
působí na onu oblast světové veřejnosti,
která, vidouc a slyšíc slova pana ministra
financí o ráji v Československu, bude svůj
účet reparační podle toho také
zvyšovati. (Výkřiky posl. Langra.)
Míním, že toto příliš přehnané
líčení našich poměrů nám
také neposlouží. Pan ministr však měl
také položiti otázku, zdali obyvatelstvo, a
myslím tím zejména vrstvy pracující,
vrstvy maloživnostníků a vrstvy malozemědělců,
zdali toto poplatnictvo je dnes s to, aby neslo ve státě
ona břemena, na nichž je státní rozpočet
vybudován. To je otázka, se kterou pan ministr má
počítati, a kde má svoji energii právě
soustřediti, aby rozpočet náš, celá
jeho base byla vybudována na solidním základě
a nikoli na nemožnostech velikého daňového
zatížení nejširších vrstev
obyvatelstva naší republiky.
Pan ministr dr Engliš velmi podrobně zabýval
se také ve svém exposé věcmi samosprávných
financí a zmínil se o plánu, kterým
chce řešiti poměr mezi státem a územními
svazky samosprávnými. Nás velice zajímá,
co řekl pan ministr dr Engliš o zákoně
čís. 77, o finančním hospodářství
samosprávy. Jeho prohlášení, že
zákon ten není definitivní, chceme-li rozuměti
mezi řádky tomu, co p. ministr napovídá,
ukazuje, že p. ministr poznává, jak bylo velikým
omylem takový zákon proti samosprávě
vydati. V úvodu své řeči pan ministr
doznává nemožnost dalšího trvání
tohoto zákona. Pan ministr se nedal přesvědčiti
našimi námitkami proti zákonu před rokem,
nyní však pana ministra přesvědčuje
prakse, přesvědčují jej důsledky,
které nastaly po účinnosti zákona
o finančním hospodářství obcí.
Pan ministr nyní vidí, že nevznikla pouze krise
v samosprávě, jak ji předvídal a která
prý povede k ozdravění, nýbrž,
jak pan ministr ve zprávách vyrovnávacích
fondů z celé situace naší samosprávy
musel poznati, že nyní běží o totální
katastrofu naší samosprávy. Pan ministr dr
Engliš, aby aspoň něčím
odůvodnil nutnost zavedení zákona čís.
77 pravil, že prý mělo dojíti k jakémusi
vyrovnání mezi činností státu
a samosprávou, k jakémusi vyrovnání
mezi financemi státními a samosprávnými.
Přiznává, že tušil krisi, ale řekl,
že tato krise individuální má býti
zase individuelně řešena vyrovnávacími
fondy. Naznačuje znovu, že vyrovnávací
fondy zemské mají ten účel, aby individuelně
řešily těžkosti a bolesti obcí,
které limitem přirážek nemohly krýti
své schodky rozpočtové
A tu jsme právě u toho, co je nejstrašnější
kapitolou života naší samosprávy! Jsme
přesvědčeni, že zákon čís.
77 byl nesmyslnou šablonou, které bylo použito
na všechny obce a proti všem obcím, která
nešetřila zvláštností individuelních,
která nešetřila a nehleděla na povinnosti
veliké obce průmyslové a na poměry
malé obce, šablonou, která svým způsobem
chtěla řešiti otázku samosprávy
jednotně.
Kdo je zákonem čís. 77 nejvíce poškozen?
Nejvíce jsou poškozeny největší
průmyslové obce, které pochopitelně
mají nejtěžší úkoly a povinnosti,
a které právě proto, poněvadž
v nich je rozšířen nejtěžší
průmysl s velikými masami zaměstnanců,
musejí konati úkoly, které snad druhé
menší obce v takovém rozsahu konati nemusí.
A tato největší samosprávná tělesa
právě ministr dr Engliš uvedl nejen
do krise, ale přímo do katastrofální
situace. Pan ministr nesmí na věci hleděti
tak, že ty obce ještě existují. Je otázka,
jak existují a z čeho nyní žijí.
Vyrovnávací fondy ještě neproplatily
a vůbec ještě nestanovily kvotu uhrazovací
těm velkým obcím, které vykazují
velké nezaviněné schodky rozpočtové.
Všechny tyto obce žijí z výpůjček,
které si opatřily pro účely jiné.
A již ta věc sama ukazuje, jak byly obce těžce
poškozeny. Onen úrok, který obce musí
z těchto výpůjček platiti, obce takové
ztrácejí.
Zákon ještě více zatížil
obce, když přivodil situaci, že musejí
vypůjčenými penězi krýti potřeby
řádné, které nikdy výpůjčkami
nemají a podle zákona nesmějí býti
kryty. Dále u těchto největších
obcí zákon zapůsobil tak, že vyrovnávací
fondy neomezují se pouze na úkol kontroly obecních
a okresních rozpočtů, nýbrž mají
pravomoc, která úplně ruší pravomoc
samosprávy. Zákon dal byrokracii pravomoc škrtati
v rozpočtech obecních a okresních podle svého
libovolně veškeré položky úhrady
a potřeby, které na vlastní odpovědnost
podle svého rozumu a podle potřeb územního
svého svazku obec nebo okres vložil jako nutnost,
naléhavost do rozpočtu. Není vyřešena
otázka krise velkých obcí tím, že
se jim dá nějaký pakatel z vyrovnávacího
fondu. Vyrovnávací fondy jsou velmi chudě
dotovány a nestačí, aby kryly schodky obcí
a okresů. Proto pozorujeme, že vyrovnávací
fondy z příkazu zákona a podle instrukcí
ministerstva financí zasahují do autonomních
rozpočtů drsnou rukou a že škrty, které
provádějí, znamenají nejen úplné
podlomení a zastavení vývoje naší
samosprávy, ochuzení samosprávy, ale také
velké škody pro všechno obyvatelstvo.
Chci poukázati vedle argumentů, které zde
snesl kol. posl. Prokeš, na některé
okolnosti, které venku pobuřují. Všem
obcím téměř škrtají se
položky na školství. Nejen že se škrtají
položky na stavbu nových škol ve velkých
obcích, které následkem lidnatosti jsou nutny,
ale z rozpočtů školních škrtají
se položky, které obvykle každoročně
v rozpočtech těch se objevovaly. Jsou to položky
na nákup nebo vazbu knih pro chudé školní
žactvo, položky na feriální osady chudých
a tuberkulosních dětí, jsou to dokonce položky
i na úpravy školních místností,
nezdravých a hygienicky vadných, položky na
opatření nového inventáře školního,
jako knihovny, nezbytné pomůcky žákovské,
nářadí lavicové, tabule, houby mycí
a vůbec vše, co škola potřebuje. To škrtají
v rozpočtech vyrovnávací fondy, aby vyhověly
nátlaku zákona a předpisům ministerstva
financí. Vedle toho vyrovnávací fondy téměř
všeobecně škrtají všechny položky
bytové péče. Nepovolují stavby nových
obytných domů, a dokonce, jak se stalo v Plzni,
škrtá se i položka na opravu nouzových
baráků, které mají shnilé podlahy,
jichž střechami prší.
Dále škrtány byly položky na chudinství.
Ve všech městech snižují se tyto položky
a nařizuje se, aby i položky na chudinské ústavy
byly zmenšeny, čili aby buďto na stravování
anebo na ošacování chudinských osob
bylo ušetřeno. Jaké důsledky má
pak prakse podle tohoto škodlivého zákona,
viděti z toho, že na příklad v okresu
březnickém byla škrtnuta položka 1000
Kč, které 28. října jako jubilejní
dar měly býti rozděleny mezi chudé
okresu, takže každá chudinská osoba dostala
by z této jubilejní dotace 5 Kč. Tento obnos
1000 Kč vyrovnávací fond březnickému
okresu škrtl, takže chudí nedostanou ani na oběd
v den jubilea republiky 28. října. (Slyšte!)
A je klasické, že témuž okresu byla
ponechána v rozpočtu položka 2000 Kč
ve prospěch zušlechťovací akce dobytkářské
a na vybudování vzorných chlévů
pro prasata.
Okres blatenský nemá vlastního sirotčince
a dává sirotky okresu do venkovských rodin
za příslušný poplatek. Tento okres má
závaznou položku v rozpočtu 1000 Kč,
aby mohl rodinám na tyto sirotky proplatiti povinný
příspěvek. Vyrovnávací fond
prostě tuto položku škrtl, ale stejně
jako březnickému okresu ponechal také jemu
položku na chov prasat a dobytčat v celém okresu.
Dále ve všech rozpočtech velkých měst
jsou škrtány všechny položky, které
obce věnují na péči o mládež.
Obce subvencují soukromé ústavy anebo spolky,
které konají humánní činnost.
Všechny subvence těmto ústavům a spolkům
jsou škrtány. Ministerstvo financí vychází
prý s toho stanoviska, že péče o nebohé
děti nepřísluší obci, nýbrž
prý celé veřejnosti.
Dále na venkově v okresech jsou škrtány
vesměs všechny subvence, které obce poskytují
svým dobrovolným hasičským sborům.
Nedávno při jubilejních slavnostech československého
hasičstva celá veřejnost byla překvapena
tou velkolepou organisací, která chrání
bezpečnost majetku, bezpečnost života a obcí,
organisací hasičskou a samaritskou. Tyto hasičské
dobrovolné sbory pozůstávají z členstva,
které má pocit solidarity a pocit lásky k
bližnímu. Nejde tu o nějaký úkon
ve prospěch vlastní, nýbrž hasičské
a samaritské sbory jsou ve službách celé
veřejnosti. A tu se dovídáme, že položky
téměř všech okresů a obcí,
kterými obce anebo okresy přispívají
hasičským sborům a samaritním oddílům
jejich, jsou škrtány, ba staly se i případy,
že na základě těchto škrtů
a odejmutí těchto prostředků hasičské
sbory resignují, poněvadž nemohou, nemajíce
vlastních prostředků, konati svoji povinnost.
(Slyšte!)
V rozpočtech velikých měst škrtají
se vesměs náklady na kanalisaci, na úpravu
stok, na vodovody a elektrisaci města. Obci plzeňské
bylo škrtnuto v řádném rozpočtu
7 mil. Kč. Těch 7 mil. Kč škrtnutých
pozůstává také z položek na kanalisaci.
Nezřídí-li obec kanalisaci, nemůže
se stavěti, a staví-li se ve velikém městě
podle žumpového systému, zase se tu vydává
všechno obyvatelstvo v nebezpečí nákaz
tyfových a onemocnění vůbec. Stejně
tak je to se škrtáním položek na zřizování
stok. Největší města mají býti
tímto nerozumným činem dnešního
vládního režimu postavena do nebezpečí
hromadných onemocnění, do nebezpečí
velikých nákaz. Mají býti zamořena
výpary z výkalů, které zůstávají,
poněvadž obec nesmí vynakládati nic
na kanalisace a zřizování stok. Totéž
je se zřizováním vodovodů. Obec plzeňská
na př. právě proto, že její lidnatost
stoupá a zalidňuje se periferie, rozšiřuje
vodovody do čtvrtí a, není-li tam voda, navazuje
na vodovody již zřízené. K tomu je potřebí
potrubí a jiných technických potřeb.
Vyrovnávací fond škrtnul i tuto položku
na prodloužení vodovodu vody užitkové
a dokonce i pitné, neohlížeje se na to, že
tímto škrtáním uvádí tak
zalidněné město do nebezpečí
tyfových nákaz a nákaz jinými nemocemi.
Zemský vyrovnávací fond z příkazu
ministerstva financí škrtá i položky osobních
nákladů správních. Na př. městu
Plzni se škrtla položka přes 400.000 Kč,
které jsou v rozpočtu pro ten úkol, aby kryty
byly náklady za přesčasné práce
zaměstnanců podniků obecních. Bez
přesčasné práce žádný
podnik se neobejde, obec je povinna položku tu vložiti
do rozpočtu. Zemský vyrovnávací fond
však tuto položku škrtá, přesto že
již uplynulo skoro 3/4 roku a že již těm
zaměstnancům musely býti přesčasné
práce honorovány. To znamená, že obec
bude museti na zaměstnancích vymáhati zpětné
placení těchto peněz, které jim zaplatila
za přesčasné práce. To znamená
však také, že tito zaměstnanci podají
proti obci hromadné žaloby, poněvadž nárok
na zaplacení přesčasných hodin mají,
kterýžto nárok bude jim soudně také
přiznán, čili zase další důsledek:
obec, která bude žalována, bude míti
zbytečné útraty svého zastoupení
a celého soudního procesu. (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.)
Jsou škrtány i položky osobních výdajů
u ústavů městských. Na př.
v Plzni na hudební škole a škole rodinné
jsou učitelé, kteří byli zařazeni
podle učitelstva buď občanských škol
nebo podle statu státních profesorů. Podle
těchto úmluv byly vydány těmto učitelům
dekrety o jejich požitcích platových. Podle
těchto smluv a dekretálních závazků
obec musí do rozpočtu každé této
městské školy vkládati potřebné
položky. Ona je vložila, ale zemský vyrovnávací
fond je škrtl.
Dochází k absurdnostem, že se ruší
i závazky a povinnosti samosprávy. To, k čemu
je obec právně vázána, neuznává
prakse vyrovnávacích fondů, neuznává
to ministerstvo a prostě se nařizuje i takovéto
položky škrtati. Kromě toho ve všech rozpočtech
a také v rozpočtu plzeňském a, jak
včera zde výstižně označil kol.
Prokeš, v rozpočtu moravskoostravském
jsou rušeny všechny položky na úpravu města,
na dlažbu ulic, jsou škrtány položky na
sadovnictví a položky na zřízení
nových ústavů humanitních. (Posl.
Geršl: Nám v Prostějově škrtli
náklad na zřízeni ústavu pro tuberkulosní!)
Ano, to škrtají všude. Škrtli u nás
investiční položku 500.000 Kč na zřízení
ústavu pro mravně vadnou mládež, ústavu,
se kterým souhlasil zemský výbor, zemská
správa politická, ministerstvo soc. péče
a ministerstvo školství. Tyto úřady
prohlašují tento ústav za nejvýše
potřebný, plány jsou připraveny, mělo
se začíti stavěti, ale vyrovnávací
fond škrtá subvenci obce plzeňské právě
na stavbu tohoto důležitého ústavu.
A tak je to s ostatními investicemi. Uvážíme-li,
že obci plzeňské na potřeby bytové,
na stavby škol, na kanalisaci a na jiné investiční
potřeby, na elektrisaci města bylo škrtnuto
celkem 39 milionů korun (Slyšte!), vidíme,
jaké hrozné důsledky vyplývají
z tohoto zákona, který je pohromou celé samosprávy,
té samosprávy, která je základem celého
státního života.
Škrtány jsou i položky takové, které
si amortisují podniky samy. Elektrisace města nejde
na účet obyvatelstva. Náklad na elektrisaci
musí si ukrýti podnik ze svého. Totéž
jest u podniků vodárenských. Investice vodárenská
kryje se jednak poplatky a jednak vodní dávkou.
Ale i takovéto investice škrtají se v rozpočtech.
Vidíme tedy, že zákon čís. 77
byl nerozumem, že ochromil samosprávu v její
pravomoci, v hospodářském i finančním
základě, že ohrožuje kulturní život
obcí, jejich vývoj, že je největším
neštěstím pro samosprávu a obyvatelstvo,
jaké je kdy mohlo postihnouti.
Pan ministr předvídá novou úpravu
těchto věcí. Musíme nejprve zdůrazniti,
že je nejvyšší čas a nejvyšší
potřeba, aby zákon č. 77 byl co nejrychleji
novelisován, aby byly ze zákona nejen vyjmuty věci,
které ruší sebeurčovací právo
samosprávy, nýbrž i odčiněny
věci, které ohrožují hospodářský
život samosprávy. Totéž týká
se zákona o reformě správy, podle něhož
mají býti v listopadu vykonány nové
volby. I tento zákon je unikem v demokratickém státě,
poněvadž podlamuje hlavní základ této
instituce samosprávné, její autonomii, její
demokracii. Musíme tedy žádati, aby vedle novelisace
zákona č. 77 byl i zákon o reformě
správy podroben důkladné revisi a odčiněny
tím všechny důsledky, které demokratické
principy poškozují.
Pokud se týče budoucího plánu p. min.
financí, musíme odmítnouti předem
ohlašovaný systém t. zv. zájmové
poplatnosti. My víme, co tím p. ministr dr Engliš
míní. On totiž pod tento pojem zahrnuje
všechnu nepřímou poplatnost. Jeho výrok
o tom, že za nového stavu politického v samosprávě,
za všeobecného práva hlasovacího musí
se vymeziti i funkce poplatná podle zájmových
okolností, znamená, že připravuje systém
ještě větší poplatnosti nepřímých
poplatníků. My dnes víme, že nepřímá
poplatnost, zejména ve velkých obcích, je
daleko větší než přímá.
V Plzni je již nad paritní poměr. Nepřímí
poplatníci platí více než poplatníci
přirážkoví a p. ministr dr Engliš
má zde úmysl - alespoň ho naznačuje
- ještě více břemen přenésti
na nejširší vrstvy lidové. On se dopustil
již velkého omylu tím, že zmírnil
poplatnost kapitálových společností.
Již jsem několikráte prokázal na plzeňském
příkladu, že zákon nezpůsobil
úspornost, nýbrž že způsobil větší
ziskové příjmy pro kapitalistické
podniky. U nás v Plzni přirážková
úleva pro 3 největší podniky velmi dobře
prosperující znamená 5 milionů Kč.
(Slyšte! - Slyšte!) Zbytečně
vyhozené peníze, poněvadž všechny
3 podniky mohly docela dobře snésti v Plzni onu
míru přirážkovou 340%, jaká tam
v obci a ve školním rozpočtu byla. Tyto podniky
dostávají dar. Vezměme na př. Měšťanský
pivovar, který letos zvýšil výnos várečného
práva na 65.000 Kč, příštím
rokem bude platiti z jednoho várečného práva
70.000 Kč. Vyrovnávací fond ani ministerstvo
financí, když takový velký dar přes
2 miliony Kč tomuto pivovaru věnovaly, nenavrhují
v předpisu dávkovém, abychom směli
zavésti dávku z výnosu várečného
práva. Dávka na nájemníky, na osvětlení,
na hry, na psy, to ano, avšak dávka na tak ohromný
a bezpracný výnos se zavésti nesmí.
Je tedy viděti, že zákon neprospěl celku,
ani neznamená úspornost (Hlas: On také
nechtěl prospěti celku!), neboť to, co
se uspořilo, plyne do kapes a pokladen největších
kapitalistických podniků.
My tedy musíme již zpředu ohraditi se proti
tomu, aby se zaváděly ještě nové
dávky na nepřímé poplatnictvo. Kdyby
měl býti řešen problém zdanění
obyvatelstva podle zájmových okolností a
principů ve velkých městech, pak bychom logicky
musili se vrátiti ke stavu před zákonem č.
77. Proč? Kdo má největší zájem
na rozkvětu obce anebo kdo nejvíce obce povinnostmi
zatěžuje než právě průmyslové
podniky? Pro ně musí obce dlážditi veliké
ulice, z důvodů jejich existence musí obce
zřizovati školy, poněvadž znamenají
stoupající lidnatost; z důvodů jejich
existence musí obce zřizovati vodovody, musí
zřizovati chudobince, poněvadž velkokapitál
lidi staré vyhazuje na ulice a dává je na
účet obce, z důvodů existence těchto
velikých podniků musí obce zřizovati
sirotčince, musí prováděti sociální
a kulturní péči. To znamená, kdybychom
správně šli po té cestě zájmové
poplatnosti a povinnosti, že bychom musili říci:
povinnosti, které koná samospráva, musí
konati právě proto, poněvadž v jejích
hranicích rozvíjí se průmysl. Nejsme
proti rozvoji průmyslu, přejeme si ho, poněvadž
víme, že průmysl znamená národohospodářský
podklad života obyvatelstva a státu, ale nechceme,
aby průmysl byl privilegován, aby měl privilejní
postavení naproti ostatnímu obyvatelstvu, chceme,
aby průmysl příslušnou povinnostní
kvotou přispíval na to, co obce ve prospěch
jeho a všeho obyvatelstva a všeho zaměstnanectva
musí vykonávati.
Tedy nikoliv zájmové zdanění podle
úmyslu p. ministra Engliše, zatížiti
systémem dávkovým nejširší
vrstvy dělnické, živnostenské a gážistické,
nýbrž spravedlivý systém zdanění,
který uloží nejvíce těm, kdo
od obce také nejvíce požadují a mají.
(Souhlas čsl. soc. demokratických poslanců.)
My pozorujeme, že zákon způsobil nejen škodu
a krisi, nýbrž zmatek v celé samosprávě.
Uplynuly již téměř tři čtvrti
roku a obce nejsou si jasny, v jaké situaci vlastně
jsou. Obce již mají předepsáno zákonem,
že mají míti připraveny rozpočty
na r. 1929, ale neznají ještě dosahu důsledků,
která vyplývají ze zákona č.
77.
Nemáme také definitivních předpisů
daňových; to znamená, že obce nemohou
ve svých rozpočtech kalkulovati. Obce neznají
daňového základu, obce zkrátka jsou
ve zmatku, poněvadž neznají správného
stavu, nemají předpokladů a disposic pro
to, aby vybudovaly správný rozpočet na r.
1929.
Obce a celá samospráva byly poškozeny ještě
tím, co také nepředvídali autoři
zákona č. 77, že musí zpětně
podle úlev, které se dostávají kapitalistickým
podnikům, platiti přirážky a náhradní
úroky z těchto přirážek, které
vraceti musí.
Obec plzeňská nyní byla překvapena
tím, že dvěma podnikům, Škodovým
závodům a Měšťanskému pivovaru,
má vrátiti zpět s nahrazovacími úroky
asi 8 mil. Kč.
S tím obec nekalkulovala, toho neznala, toho ještě
nevěděla při budování rozpočtu
na rok 1928 a to má dnes jako zatěžující
plus pro rozpočet na r. 0929. Jak rozřeší
tuto otázku pan ministr financí? Nemá-li
obec možnosti zavésti více než 200%ní
přirážky a nedostane-li tolik, kolik by měla,
aby mohla krýti tato břemena neznámá
dosud a nyní vzniklá, nestačí-li k
tomu kvota vyrovnávacího fondu, pak je tu hotová
katastrofa, pak obec tuto otázku vůbec řešiti
nemůže.
My vytýkáme státní správě,
že před řešením zákona o
finančním hospodářství obcí
nerozřešila otázku, která je obsažena
v § 20 finanční novely. Stát měl
převzíti náklady školské, stát
měl převzíti náklady policejní,
stát měl převzíti náklady chudinské,
stát měl převzíti řadu úkonů,
které dosud nepřevzal. On je ponechal obcím.
Obcím béře prostředky, ale sám
se zříká povinnosti, úkony zákonem
předepsané vykonávati. My tedy musíme
žádati, aby i v tomto směru byla učiněna
náprava. Pan ministr si stěžuje, že jsou
vznášeny na stát zvýšené
požadavky obyvatelstva i samosprávy proto, poněvadž
zákon č. 77 vzal obcím a samosprávám
prostředky. Je to logické. Když stát
na př. béře obcím právo, aby
stavěly obytné domy, musí obce posílati
státní zaměstnance na politické správy,
aby si vynutili, když se zakazuje stavěti obcím,
aby stát opatřoval státním a veřejným
zaměstnancům obydlí. Je to přímo
hrůza, jak stát v tomto směru si počíná.
Stát za dnešního režimu velmi zhoršil
zákon o podpoře stavebního ruchu. Dnešní
režim zdražil nájemné a dnešní
režim béře obcím možnost, aby stavěly
obydlí. Pro své vlastní zaměstnance
však nekoná nic, co by bylo náhradou za to,
že obcím bral právo řešiti bytovou
nouzi.
Musíme žádati zejména, aby stát
ve všech velikých městech, kde jsou koncentrovány
státní úřady a podniky, bytovou otázku
svých zaměstnanců řešil. Je to
jeho povinností, když tuto činnost znemožňuje
obcím. Musíme naléhati, aby otázka
samosprávných financí byla řešena
definitivně. Tuto definitivu naznačuje pan ministr
dr Engliš svým způsobem. My tento způsob
neuznáváme. My nechceme nový zákon,
který by byl totéž, co je zákon č.
77. Otázka financí samosprávných musí
býti řešena objektivně, ne s tou zaujatostí,
jak ji řeší byrokracie v Praze, která
samosprávu ráda nemá. Otázka samosprávy
musí býti řešena tak, že stát
uzná nutnost autonomie obecní a okresní.
Stát se přesvědčil, že tato autonomie
měla své odůvodnění dříve,
ale že má své oprávnění
také dnes. Autonomie jako bezprostřední činitel
může řešiti věci, které
stát nikdy svými centrálními úřady
řešiti nemůže. Nemá k tomu ani
vůle ani smyslu a byrokratická šablona pro
život autonomní naprosto se nehodí. Chceme
tedy, aby byly zbudovány takové zákony, které
odpovídají významu samosprávy, které
jí pomohou. Žádáme, aby zákony,
které samosprávu zabíjejí, byly co
nejrychlejším způsobem odčiněny.
(Výborně! Potlesk čsl. soc. demokratických
poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Neurath.