Pátek 7. září 1928

Myšlenka stabilního rozpočtu musí ještě delší dobu zůstati pevnou směrnicí pro naše výdajové hospodářství. Rozsah veřejného rozpočtu od státu až k obci jest stále ještě na naše poměry příliš vysoký, jak jest patrno na struktuře úhrady. K udržení rovnováhy jsou v naší soustavě daně brzdící výrobu i vývoz a to v rozsahu, který převyšuje daně přímé i daně spotřební. Není jich možno rázem odčiniti, poněvadž není možno rázem snížiti veřejných výdajů. Stabilisace rozpočtová je tedy minimálním požadavkem našeho finančně hospodářského problému. Naše národní hospodářství se vyvíjí počtem obyvatelstva, výroby, spotřeby i kapitálu, má tedy i rostoucí únosnost pro veřejná břemena. Jsou-li tato veřejná břemena při rostoucí únosnosti stabilisována, stávají se poměrně, to jest v poměru k únosnosti méně tíživými. To se prakticky projeví tak, že lze přebytku použíti ke snížení národohospodářsky nejtíživějších břemen, ale arci po vyřešení úkolů ještě otevřených, k nimž počítáme hlavně samosprávné finance a v souvislosti učitelské platy. Ostřejší soutěž zahraniční nás donutí setrvati na této linii stůj co stůj.

Naše stabilisace rozpočtová neznamená, že jsme snad zabrzdili náš rozvoj kulturní, hospodářský a sociální, naopak. Bylo nutno vtěsnati do rozpočtu nových 82 milionů pro pense, částečně po úpravě pensí staropensistům, 68 mil. na reformu veřejné správy, 35 mil. na vyšší dotaci železničních investic z dopravních daní, 13 mil. na provedení katastrálního zákona atd. Tyto nové úkoly byly vyváženy na druhé straně úsporami hlavně ve státním dluhu. V posledních třech letech bylo docíleno velikých úspor na státním dluhu hlavně důsledkem placení dluhů a konversí. Tyto úspory mají v budoucnosti své meze a nelze už počítati s tak značnými úsporami do budoucna. Rychlý pokles úrokové míry v posledních dvou letech a jemu odpovídající vzestup státních papírů byl způsoben tím, že jsme se přeřadili v kreditních podmínkách ke státům západním, avšak další vývoj jest podmíněn mezinárodně. Přes to přese všechno nutno na myšlence stability setrvati, poněvadž jest jediným prostředkem, jak vyřešiti finančně hospodářský problém bez otřesů ve výdajovém hospodářství ve veřejné správě.

Struktura výdajová dává obraz týž jako v minulém roce, linie státní politiky je stálá, vykazuje i tutéž tendenci, to jest mírný vzestup výdajů ve všech odvětvích správy vyjma správu finanční, jejímiž úsporami byl tento vzestup vyvážen. V podrobnostech klesají přechodně výdaje ministerstva sociální péče v poválečných úkolech, tvoříce prostoru pro nové sociální úkoly, zvláště pro naléhavou sanaci bratrských pokladen a přestárlé.

Státní rozpočet na rok 1929 jest aktivní, je to už pátý rozpočet aktivní za trvání republiky a nepřetržitě se udržuje aktivita čtvrtý rok. Nemění-li se instrumenty příjmové, je na snadě, že při výdajích stabilních a za příznivého vývoje hospodářského je rovnováha státních financí stále bezpečněji fundována, jak se též ověřuje účetními výsledky za leta předchozí. Čísla příjmová jsou založena na skutečných výsledcích příjmových z posledních let, jen u daní přímých bylo nutno postupovati jinak.. V rozpočtu jsou zařazeny příjmy, jež se čekají i po berní reformě, jak byly zařazeny už do rozpočtu na rok 1928. Přesnějších čísel není možno vložiti, poněvadž není dosud znám předpis daňový na rok 1927. Předpisy budou celkem skončeny teprve v průběhu měsíce září, průtah je omluvitelný, ježto bylo pracovati podle nových norem a vykonati všechny přípravy osobní a technické. Skutečné příjmy z platů na přímé daně nemohou býti pro rozpočet směrodatny, poněvadž jsou to dnes platy na staré nedoplatky anebo zákonné platy zálohové. V rozpočtu jsou zařazena proto čísla nižší nežli byly skutečné výnosy daní z poslední doby, jež ostatně klesají; ale pamatováno bylo na to, aby případný vyšší příjem, který by se snad byl dostavil ještě příštího roku, plynul do fondu pro konsolidaci přechodného dluhu, což je správné vzhledem k mimořádnosti tohoto příjmu. Pro případ, že by skutečný výnos přímých daní byl proti očekávání menší než je v rozpočtu udáváno, má rozpočet v opatrné kalkulaci své reservy. (Posl. Remeš: Ale v samosprávě opatřeni pro případ, klesne-li daňová základna, nemáte!) Máme.

Nesmí se zapomenouti (Výkřiky posl. Remeše.), že výsledek dobré i zlé konjunktury či situace hospodářské se pociťuje ve financích teprve o určitou dobu později, poněvadž finance zachycují teprve výsledek její. Podle toho soudě, můžeme podle dnešní situace hospodářské počítati bezpečně r. 1929 s příznivým stavem finančním.

Aktivita státního rozpočtu se stává zjevem trvalým, čemuž nasvědčuje její čtyřleté trvání po sobě. Otázka je, jak se budou vyvíjeti poměry do budoucna. Tu nelze zavírati oči před tím, že stojíme ještě před některými naléhavými problémy úhradovými. Zmínil jsem se již předem, mluvě o rozpočtové stabilitě, o sanaci bratrských pokladen a péči o přestárlé, avšak tyto problémy chceme řešiti v rámci rozpočtové stability, z čehož už plyne, že nemohou vysunouti státní finance z rovnováhy. (Výkřiky posl. Remeše, Pika a Prokeše. - Hluk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Jsou zde však ještě další dva problémy souvislé, t. j. rozvrh a úhrada učitelských platů a definitivní konstrukce financí samosprávných. Otázka učitelských platů byla ještě do nedávna hrozivým úhradovým problémem, poněvadž jde o celou miliardu těchto platů, které nejsou ani zařazeny v rozpočtu státním z důvodů zásadních a prejudiciálních ani v rozpočtech zemských. Finanční správa nashromáždila už pro tento účel roční reservu 700 milionů korun v rozpočtové skupině třetí a bude snad v příštím roce s to reservu tuto dále rozšířiti na 800 milionů. Pro zbytek však na trvalo nelze se obejíti bez nové úhrady v úhrnné částce asi 200 milionů korun. Dnes sice platí také finanční správa státní i těchto 200 milionů, poněvadž platí zálohově veškeré učitelské platy, avšak to je možné jen potud, pokud jsou zde staré nedoplatky daňové, které, jak podotčeno, pohasínají. Jest patrno, že při učitelských platech se nepodařilo finanční správě dosud nejen nalézti plnou úhradu, ale ani dojíti s příslušnými činiteli k dohodě, kdo má býti rozpočtovým nositelem těchto platů a jak mají i s úhradou býti rozvrženy mezi stát a samosprávu.

Tak souvisí tento problém s dalším, t. j. s definitivní konstrukcí financí samosprávných svazků. Při projednávání zákona z r. 1927 prohlásil jsem opětovně, že nejde o úpravu definitivní a že zvláště konstrukce vyrovnávacích fondů se všemi důsledky kontrolními a obmezovacími není žádným ideálem. (Výkřiky posl. Prokeše.) Už proto, poněvadž země, které rozdělují vyrovnávací fond, nejsou finančně a politicky odpovědny za zdroje, kterými je tento fond alimentován, protože prostě nedávají ze svého. Celá instituce údělů státních v samosprávě je vadná z mnoha příčin. Na jedné straně je nutně spojena s úděly kontrola a zásah do financí samosprávných, na druhé straně je pak pocit nesvobody a nedostatečnosti těchto údělů. Rostoucí požadavky se projevují tlakem na stát, který reaguje zvýšeným zásahem do hospodářství samosprávy a výsledek je způsobilý prohlubovati protivu mezi státem a samosprávou, jíž si ani nelze přáti a pro niž ani v demokratickém státě není pojmově důvodu, poněvadž stát je prostým vyvrcholením samosprávy. Instituce údělů musí býti proto v definitivní konstrukci nahrazena rozdělením příjmů, zvláště daňových pramenů mezi stát a různé kategorie samosprávných svazků tak, aby dnešní potřeba samosprávy po provedeném zhospodárnění našla úhradu a v přirozeném vývoji těchto pramenů našla možnost i mez svého rozvoje. (Výkřiky posl. Prokeše a Remeše.)

O rozdělení daňových pramenů mezi stát a samosprávu, jakož i mezi různé její stupně, musí rozhodovati dále: technická povaha daně, ježto na př. nepřímé daně výrobní nemohou podle své povahy z důvodů soutěžných býti lokálními; úkoly toho kterého svazku, ježto na př. nelze zájmového svazku alimentovati jinými nežli zájmovými daněmi, a politická konstrukce svazku, protože úhrada jakožto finanční odpovědnost jest rubem autonomie jakožto politické moci. Při všeobecném hlasovacím právu musí býti struktura obecních financí jiná nežli při privilegovaném hlasovacím právu. Zákon o reformě veřejné správy vytvořil politickou strukturu samosprávných svazků a zečlenění jich správy se správou státní. Potřebuje ještě obsahové výplně, t. j. rozdělení veřejných úkolů na obec, okres, zemi a stát. Třeba vertikálně rozděliti takto hlavní obory veřejné správy školské, humanitní, sociální, komunikační atd. mezi tyto svazky vyvrcholené státem a zečleniti jich činnost ve vzájemnou kooperaci. Práce tato by vlastně měla předcházeti definitivní konstrukci financí samosprávných svazků. Je otázkou vhodnosti a ekonomie, má-li ten který úkol opatřovati stát či obec, ale též otázkou individualisace a lokální potřeby.

Není bohužel možno čekati s definitivní rekonstrukcí financí územní samosprávy až na tento záměrný rozvrh obsahu veřejné správy, poněvadž by to znamenalo prodlužovati dnešní nouzový stav. Zákon z r. 1927 byl na ten čas neodvratnou nutností. (Výkřiky poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Bylo v zájmu národního hospodářství absolutně nutno limitovati zdanění výnosu na mez, jak byla volena. Možno uvažovati o tom, zda bylo lze připustiti přirážky vyšší o 10 až 20% už proto, že dnes po uzákonění limita přirážek přišly i některé obchodní komory samy se zvýšením přirážek svých, avšak takové zvýšení problému nerozřeší a o zvýšení o další celá sta procent nemůže býti řeči. (Výkřiky posl. Prokeše, Remeše a Pika.) Nechte mne přece domluvit, prosím!

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Limitem se musely dostati do krise finance některých samosprávných svazků, vybudovaných hlavně na přirážkovém systému. Nezbývalo, nežli podchytiti finance těchto svazků v krisi a vzhledem k individuální povaze krise postupovati methodou vyrovnávacích zemských fondů, jež pak byly logicky spjaty se zásahem do hospodářství žádajících subvenčních sanací. (Výkřiky posl. Remeše.) Úprava tato byla nezbytnou součástkou berní reformy, měla-li tato reforma znamenati opravdovou úlevu poplatnictva. Diktována byla tedy únosností poplatnou, aniž bylo předem možno sjednati spolehlivých podkladů pro přirážkový základ podle nové úpravy a obraz o situaci obcí a okresů, jež se pravděpodobně limitem přirážek dostanou do krise. (Výkřiky poslanců čsl. strany soc. demokratické a posl. Mikuláše.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Engliš (pokračuje): Jakmile nyní v obou těchto směrech, totiž jak o předpisu daní, jež jsou přirážkovou základnou, tak o finanční situaci obcí, které uvázly ve fondu, bude zjednán spolehlivý podrobný obraz, jest nutno učiniti další krok, t. j. přistoupiti k definitivní rekonstrukci financí samosprávných podle hledisk svrchu vytčených. (Výkřiky čsl. socialistických poslanců.) Prosím pěkně, nechte mne domluvit. (Místopředseda inž. Dostálek zvoní.)

Avšak jakkoliv ideálně upravíme tyto finance obcí i okresů, nelze jich sanace zaříditi nikdy tak, aby odpovídala potřebě a situaci obcí a okresů v největší tísni se nalézajících. Nelze připustiti všeobecné zvýšení přirážek tak, aby v nich nalezly úhradu i tyto svazky. Z nich třeba vyloučiti především individuální případy, kde došlo neodpovědným způsobem k zadlužení přesahujícímu daleko krajní únosnost svazku. Zde nezbude nežli provésti oddlužení, pokud přesahuje krajní únosnost, zvláštním amortisačním fondem při zemích, aby bylo možno při úvaze o rekonstrukci samosprávných financí vyloučiti tyto výstřední případy. Avšak i mimo tyto případy zůstanou i nadále podstatné rozdíly mezi obcemi a okresy, jichž problém se úpravou lineární nerozřeší. Ponechají-li se samosprávě určité prameny, v jichž rámci může průměr obcí a okresů svobodně žíti a se vyvíjeti, ukáže se brzo, že bude mnoho obcí a okresů, které v tomto rámci žíti a vyvíjeti se nemohou, leda na úkor svého poslání a na úkor rovnoměrnosti vývoje celku. Stále tedy zde zůstane potřeba vyrovnávati mezi bohatšími a chudšími, avšak tato potřeba musí se řešiti v rámci samosprávy a bez přímé ingerence státu. Je na snadě myšlenka, aby země v takových případech individuálně postupovaly svou přirážkovou kvotu potřebným obcím a okresům už v úvaze, že není-li obec schopna uhraditi ani vlastních svých potřeb z přirážek, je tím méně schopna cestou svého poplatnictva přispívati svazku vyššímu, od něhož se domáhá subvence. Samozřejmě je nutno zemím poskytnouti samostatné prameny, které jim umožní vedle plnění jich vlastních úkolů plniti také úkol tento, avšak taková soustava by měla přednost před soustavou státních údělů v tom, že by země sama měla zájem na ekonomii svazků, jimž pomáhá, poněvadž by tato pomoc jakožto záruka souměrného vývoje byla v závislosti s tempem v plnění vlastních zemských úkolů. Kdyby naopak se dostalo zemím nových pramenů za tím účelem, aby část svých přirážek generálně postoupily okresům a obcím, neznamenal by celý úbytek země stejný příbytek u okresů a obcí, poněvadž by ho všechny nevyužitkovaly a generální takový přesun by znamenal především dar poplatnictvu.

Rýsuje se takto nová definitivní konstrukce financí samosprávných, při níž se odloučeně řeší problém exotických případů a mimo ně se reetabluje volnost samosprávy obmezená pouze daňovými prameny, které dostačí k zabezpečení vývoje průměru i celku, a podle níž se stává samospráva solidárním tělesem k zajištění rovnoměrného vývoje. Státu přísluší úkol, aby postou pil vhodné prameny samosprávě, prakticky zemím, poněvadž jeho úkolem jest vyrovnávati mezi zeměmi s vyšší a nižší poplatností, prameny vhodné jak co do rozsahu, tak co do technické povahy a podle úkolu i politické struktury samosprávy.

Zbývá pouze předejíti do budoucna tomu, aby mimořádné řešení exotických případů nevedlo k napodobení a rozmnožení takových případů, prakticky k předlužení přesahujícímu každou daňovou únosnost svazku. Je možno nalézti methody, aby přípustnost nových úvěrů byla nadřízeným svazkem řešena podle hospodářských hledisk. Jakmile bude zjištěna základna přirážková podle nových předpisů a finanční situace okresů a obcí, které uvázly ve fondech, zahájí finanční správa ihned o tom porady za účasti všech složek samosprávy, jak dobudovati tento poslední článek veřejných financí republiky v zájmu rovnováhy a stability. Zastavil jsem se poněkud podrobněji u této otázky, poněvadž je posledním a nejdůležitějším přítomným problémem našich veřejných financí.

Pokud přehlížím předběžně situaci vyrovnávacích fondů, nejde do budoucna ani tak o veliký úhradový problém, jako spíše o otázku konstruktivní a není obavy, že by bylo z důvodu definitivní úpravy financí samosprávných nutno té doby sáhnouti k novým úhradovým zdrojům, jak tomu je ve zcela obmezené míře u učitelských platů. (Výkřiky posl. Remeše.)

Tolik o aktivitě rozpočtu.

Přestala-li býti rovnováha veřejných financí v republice pochybnou, stává se starostí finanční správy soustava a struktura daňová. Máme v soustavě veřejných financí přes 3 miliardy daní, které nesvědčí národohospodářské a geografické struktuře našeho státu, míním daně obchodové, obratovou, dopravní, uhelnou a některé menší, bez nichž se však nemůžeme dnes obejíti a na nichž je vybudována rovnováha financí státních i samosprávných. Bylo už vyloženo, že methoda stability je minimálním, ale přirozeným postupem k jich odčiňování. Odčiňování těchto daní se nemůže díti lineárně, nýbrž odborově podle relativní tíživosti, jak se projevuje v jednotce produktu. Je předmětem práce Stálé komise pro daňové zatížení zjišťovati relativní tíživost všech druhů daní v poměru k důchodu a ceně jednotky produktu a v nejbližších dnech vyjde první svazek práce této komise. Rozsah těchto národohospodářsky vadných daní ukazuje, že ještě dlouho musíme setrvati na myšlence stability, aby přestaly býti veřejné finance brzdou hospodářského rozvoje a mezinárodní soutěže. Při definitivní konstrukci samosprávných financí třeba vyloučiti obchodové daně i úděly z nich ze soustavy samosprávných financí a ponechati je v soustavě státní, aby jich odčiňování nerozrušovalo stále financí samosprávných. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Státní rozpočet je nejdůležitější národohospodářskou událostí v roce a není možno při jeho projednávání nechati bez povšimnutí poměr rozpočtu ke stavu národního hospodářství.

Podle zpráv studijního oddělení Národní banky celkový příznivý stav čsl. národního hospodářství, který byl již v r. 1927 zvláště v II. jeho polovině - potrval i v roce letošním, takže nepotvrdily se na štěstí obavy, že již počátkem roku 1928 dojde hlavně důsledkem poklesu hospodářské aktivity v Německu k přelomu konjunktury. V loňské rozpočtové řeči bylo řečeno, že vývoj našeho hospodářství jest podepřen strukturální změnou na peněžním trhu, která má vliv na snížení výrobních nákladů, umožní racionalisaci průmyslu a zvětšení investic a která umožnila rozvoj stavebního ruchu. Tyto důsledky projevily se ještě větší měrou letošního roku, ve kterém zaznamenáváme zvýšenou hospodářskou činnost v tuzemsku za stoupající životní úrovně a při neobyčejně silném stavebním ruchu a též další vzestup vývozu a to zvláště hotových výrobků.

Stav peněžního trhu zůstal v celku dosti příznivý, při čemž dlužno ještě uvážiti, že nároky kladené na peněžní a kapitálový trh byly značně větší než v roce loňském, takže pominula velká peněžní plethora z r. 1927. Velkých prostředků vyžaduje především stavební ruch a vůbec zvýšená hospodářská činnost. Peněžnímu trhu byly dále odňaty z části prostředky potřebné ke splacení 71/2 % ní zahraniční půjčky. Zaznamenati jest též, že mezinárodní peněžní trhy vykazovaly již od prvních měsíců tohoto roku - s výjimkou hlavně jen Paříže - vzestupnou tendenci a že úrokové sazby v sousedních státech jsou stále ještě vyšší a to jak pro úvěry krátkodobé, tak i pro úvěry dlouhodobé.

Přes zmíněné požadavky kladené v tuzemsku na peněžní a kapitálový trh a přes zhoršenou v tomto směru situaci mezinárodní, zůstaly sazby úrokové v celku nezměněny; úvěrové požadavky kladené na cedulovou banku, byly poněkud vyšší než loni, pohybovaly se však při tom v mírných mezích. Tento vývoj peněžního trhu byl umožněn stálým tvořením kapitálu - i když se to přechodně neprojevuje ve vzrůstu úsporných vkladů u všech odvětví peněžních ústavů - a dále tím, že stát kromě zmíněné konverse zahraniční půjčky nežádal na trhu žádných úvěrů a pokračoval ve splácení dluhů. Na kapitálovém trhu počínají se projevovati již také účinky tvoření kapitálů v sociálním pojištění. Podobně jako již loňského roku, mohlo Československo i letos obejíti se bez úvěrů zahraničních, vyjímaje menší soukromé úvěry krátkodobé.

Diskontní sazba cedulového ústavu zůstala po celou dobu nezměněna, což mělo pro celé hospodářství příznivý vliv. Měnová situace jest nadále příznivá, zásoba drahých kovů mírně stoupla, zásoby devis v celku zůstaly na stejné výši, přes to, že značnější částky bylo potřebí k proplacení 71/2 % ní zahraniční půjčky. Právě v poslední době mohlo se na podkladě tohoto stavu přikročiti k rozsáhlému uvolnění platných dosud devisových omezení. Úvěr revolvingový byl i nadále prodloužen, ač cedulová banka ho vůbec nepoužila. Z vývoje peněžního trhu a ze stavu měny se dá souditi, že platební bilance se i nadále příznivě vyvíjí.

Průměrná vážená výnosnost čsl. státních půjček dosáhla v lednu 5.575% a v únoru 5.599 %, t. j. nejnižšího bodu. V dubnu nastalo mírné stoupání sazeb na peněžním trhu a zvýšení rentability státních půjček až na 5.848% v červnovém mediu. V červenci se tento pohyb zastavil, v srpnu kurs státních půjček opětně stoupal, takže jich průměrná vážená výnosnost poklesla opět k 31. srpnu.

Cenový vývoj byl dosti stabilní. Index cen velkoobchodních vykazuje v období leden - 1. srpen rozdíl 18 bodů mezi nejnižším a nejvyšším číslem, t. j. 1.8 % a neliší se v průměru mnoho od téhož indexu r. 1927. Maloobchodní index potravin v posledních měsících stoupá, při čemž jest stále nižší než v témž období roku loňského. Index životní míry rodiny dělnické vykazuje za sedm letošních měsíců vzestup o cca 1.6%, není však vyšší než index v téže době roku loňského, index životní míry rodiny úřednické stoupl o cca 1.7% a jest nyní na úrovni loňské. Při vzestupu indexu životní míry jest připomenouti důsledky odčiňování ochrany nájemníků na činže ve starých domech a účinek činže v nových domech na výpočet indexu. Uvědomíme-li si dále, že každé období konjunktury hospodářské, zvýšené hospodářské aktivity, bývá podle všeobecných již předválečných zkušeností provázeno vzestupem cen nejprve výrobků průmyslových (tomu odpovídá zpravidla i vzestup důchodů), pak můžeme náš dosavadní cenový vývoj v r. 1928 do srpna označiti opravdu za poměrně stabilní. Vývoj tento byl přerušen usnesením cukrovarnického svazu o zvýšení ceny cukru.

Zaměstnanost stoupla nad stupeň dosažený v r. 1927 a počet neumístěných uchazečů o práci klesl v červenci na 32.485 osob, t. j. na nejnižší dosud za celé 10letí u nás zjištěné číslo. Nezaměstnanost poklesla u srovnání s loňským rokem u všech téměř oborů až na průmysl textilní, kde počet neumístěných uchazečů o práci stále stoupá a byl v červnu o více než o 100 % vyšší proti červnu 1927. Největší pokles nezaměstnaných uchazečů o práci vykazuje průmysl kovodělný, strojírenský, dřevařský a stavební živnosti.

Již z tohoto téměř všeobecného poklesu nezaměstnanosti dá se souditi na zvýšenou aktivitu většiny průmyslových odvětví, která byla způsobena jednak větší poptávkou tuzemskou, z níž značný podíl připadá na velký stavební ruch a jednak také vzrostlým vývozem průmyslových výrobků. Ze zvýšené činnosti výrobní připadá letos na tuzemskou spotřebu větší část než roku loňského. Také ve výrobě na Slovensku a na Podkarpatské Rusi nastalo značné zlepšení. Zhoršení zaměstnanosti nastalo v I. pololetí t. r. v některých odvětvích textilního průmyslu, nejvíce v průmyslu lnářském a pak v průmyslu bavlnářském, u něhož se jedná z největší části o mezinárodní zjev. Také stav některých vývozních průmyslů, které trpí značnými celními překážkami v cizině, není příznivý, jako na př. v průmyslu sladařském, v některých oborech sklářství, ve výrobě knoflíků a hlavně v průmyslu cukrovarnickém. Naproti tomu jiná velká odvětví letos vykazují zvýšenou zaměstnanost a větší výrobu než loni, jako průmysl železářský, kovodělný, strojírenský a všechny průmysly, které souvisejí se stavebním ruchem.

Ve zvýšených obratech cirkulace hospodářského života projevila se rostoucí tuzemská spotřeba, výraz to stoupání důchodů a zvyšování celkové životní úrovně. Nemáme pohříchu, přes úsilí Státního úřadu statistického, ještě pohotové mzdové statistiky, která by rychle informovala o pohybu mezd. Přesto lze ze známých skutečností a ze zpráv jsoucích po ruce bezpečně říci, že jednak stouply celkové pracovní důchody dělnické následkem různých mimořádných přídavků a plné zaměstnanosti a jednak že byly v důležitých průmyslech zvýšeny i základní mzdy.

Vzestupný vývoj v zahraničním obchodě potrval i v r. 1928, při čemž dovoz stoupl více než vývoz, kterážto skutečnost také potvrzuje zvýšení tuzemské poptávky. Celkem jest vývoz podle hodnoty za leden-červenec 1928 o 11.4% a dovoz o 20.4% větší než v témže období loňském. Při podstatně zvětšeném obratu zahraničního obchodu zmenšilo se jeho aktivum o 661 mil. Kč čili o 49.8%, což obé svědčí na jedné straně o zvýšené hospodářské aktivitě a na druhé o vzestupu domácí spotřeby. Zaznamenati jest, že podařilo se našemu hospodářství a zvláště průmyslu dík práci a iniciativě všech složek na něm zúčastněných včetně dělnictva - zvýšiti ještě vývoz hotových výrobků za leden-červenec o 14.4%, t. j. o 964.2 mil. a to přes často značné překážky celní, které musí náš vývoz v cizině překonávati. Náš průmysl učinil další pokroky v racionalisaci a vůbec v technické vyspělosti své výroby. S výjimkou položek: dříví, uhlí, len, konopí a juta a papír, stoupl vývoz u všech ostatních položek, značnou měrou u kůže a koženého zboží, u obecných kovů a zboží z nich, u vlněného zboží, u strojů a přístrojů, u skla a skleněného zboží.

Další vývoj závisí na různých složkách. Stav mezinárodního peněžního trhu je stále nejistý, zatím však se u nás projevily účinky zpevnění sazeb v cizině poměrně málo. Lze doufati, že i pro nejbližší dobu nehrozí našemu hospodářství podstatné brzdění hospodářské činnosti se strany peněžního a kapitálového trhu, avšak dlužno apelovati na všechny kategorie peněžních ústavů, aby zůstaly věrny svému poslání, zvláště ústavy mající pupilární jistotu, aby nerozšiřovaly své působnosti na obory bankovní, což je vede ve spojení se snahou po zvýšeném výnosu k attrakci vkladů zvyšováním úroků, protože tím nutí zvyšovati obecný úrokový standard, zvláště u bank. Důsledek toho by mohlo býti i zdražení úvěru výrobě a znehodnocení ukládacích papírů.

Pro tuzemský trh má velký význam poptávka zemědělství, na kterou příznivě působí dobrý výsledek sklizně obilní, nepříznivě však špatný stav krmiv a dobytkářství. O celkovém výsledku sklizně nelze si však té doby učiniti konečného přehledu.

Pro vývozní průmysly bude důležitý vývoj poměrů v hlavních jejich odbytištích. V některých zaznamenává se v posledních měsících určité ochabnutí hospodářské činnosti, které by mohlo býti sesíleno zpevňováním sazeb na mezinárodních peněžních trzích.

Různé momenty tuzemské i zahraniční nutí k poněkud opatrnému posuzování dalšího hospodářského vývoje našeho, při kterém by mohlo dojíti k přechodnému oslabení v některých odvětvích.

Závěrem třeba se zmíniti o činnosti ministerstva financí v uplývajícím roce a nastíniti jeho práci do nejbližší budoucnosti.

Státovkový dluh byl splácen podle platných norem z dávky z majetku a platbami ze státní pokladny podle loňské úmluvy uzavřené mezi státem a Národní bankou. Prolongován byl revolving-kredit za příznivějších podmínek, ačkoliv ho banka v posledním roce ani v jednom případě neupotřebila. V běžném roce uzákoněna byla reforma soustavy našich drobných, které byly raženy druh po druhu kasuisticky a bez zřetele k nynější stabilisované peněžní jednotce. Nová soustava drobných ruší dvouhaléře a rozprostírá se mezi pětihaléři a stříbrnými desítikorunami. Uskutečňuje myšlenku generálního kontingentu se vzájemnou směnitelností jednotlivých druhů drobných. (Výkřiky posl. Remeše.) Rozšířením oblastí drobných o desetikorunu snižuje se státovkový dluh, který vznikl tím, že byl za války oběh kovových drobných nahrazen státním papírem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP