Pátek 7. září 1928

Začátek schůze v 9 hod. 48 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: dr Petersilka, Petrovič.

213 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: náměstek min. předsedy dr Šrámek; ministři Černý, dr Engliš, dr Gažík, dr Mayr-Harting, Najman, dr Nosek, inž. Novák, dr Spina, dr Tiso.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Zahajuji 158. schůzi posl. sněmovny.

Dovolené dal jsem na dnešní schůzi posl. Horpynkovi, na týden posl. Kršiakovi - pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvil se posl. Jos. Peter.

Došlo oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte): Klub poslanců komunistické strany v Československu vyslal do výboru iniciativního posl. Vrtaníka za posl. Kopasze; do výboru rozpočtového posl. Bolena za posl. Školu.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Došla naléhavá interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Naliehavá interpelácia posl. dr Dérera, Bečku a súdr. vľáde o reči p. ministra školstva 19. augusta t. r. v Turčianskom Sv. Martine.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy:

posl. Matznera ministru zemědělství o živelní pohromě ze dne 4. července 1928, která postihla Moravu a sev. Slezsko (č. D 1201-Il);

posl. Kurťaka:

ministru zemědělství, aby Josefu Abkorovičovi, lesnímu hajnému z Vyškova, bylo uděleno výslužné podle nového pensijního zákona (č. D 1202-II), ministru školství a nár. osvěty o jazykovém zmatku ve školách na Podkarpatské Rusi (č. D 1203-II);

posl. dr Mičury a druhů ministru železnic o nedostatečném přidělování nákladních železničních vozů na Slovensku (č. D 1214-II);

posl. Horpynky předsedovi vlády o započtení úřednické služební doby (č. D 1207-II)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Mezi včerejší 157. schůzí posl. sněmovny byla rozdána usnesení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1746. Usnesení senátu o vládním návrhu (tisk sen. 644 a 699) zákona o veřejné stráži zemědělské.

1747. Usnesení senátu k vládnímu návrhu (tisk sen. 645 a 702) zákona o ochraně polního majetku. 1748. Usnesení senátu o vládním návrhu (tisk sen. 647 a 683) zákona, kterým se zrušují úlevy stanovené z důvodu války pro nastoupení a provozování živností.

1749. Usnesení senátu o vládním návrhu (tisk sen. 633 a 682) zákona o cejchování vnitrozemských lodí.

1751. Usnesení senátu k vládnímu návrhu (tisk sen. 601 a 698) zákona o úpravě některých organisačních otázek v oboru soudnictví.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Mezi včerejší schůzí byly tiskem rozdány naléhavé interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1752. Naléhavá interpelace posl. Chlouby, Štětky, Schmerdy, Buriana a soudr. vládě o zdražení cukru cukrovarským kartelem a o zdražování životních potřeb.

1753. Naléhavá interpelace posl. Zeminové, dr Klapky, Bergmanna, Procházky, Langra a druhů vládě o neslýchaném provokačním zdražení cukru o nových 240 milionů Kč a o stálém ustupování vlády před útoky kartelů, bursiánů a spekulantů.

1755. Naléhavá interpelace posl. inž. Junga, Simma, Krebse a druhů vládě o neodůvodněném a svévolném zdražení cukru československým cukerním kartelem.

1757. Naléhavá interpelace posl. Bradáče, dr Dolanského, dr Kramáře, Mlčocha, Hodiny, dr Fritze, dr Luschky, Stenzla a druhů vládě o ceně cukru.

1758. Naléhavá interpelace posl. Tomáška, Kleina, Koudelky a soudr. vládě o provokačním zdražení cukru a stálém zatěžování konsumujícího obyvatelstva.

1759. Naléhavá interpelace posl. Pohla a soudr. vládě o novém zdražení cukru.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Mezi včerejší schůzí byly tiskem rozdány odpovědi.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

1732. Odpovědi:

I. min. věcí zahraničních na interp. posl. Kreibicha a soudr. o chování konsulátu Československé republiky v Saské Kamenici proti Svazu válečných poškozenců, vdov a sirotků z Československé republiky v Německu (tisk 1163/X),

II. vlády na interp. posl. Pohla a soudr. o hospodářském stavu (tisk 1254/V),

III. min. pošt a telegrafů na interp. posl. Bergmanna a druhů o porušení poštovního tajemství (§ 6 poštovního řádu nařízení ministerstva obchodu ze dne 22. září 1916, č. 317 ř. z.) (tisk 1495/V),

IV. min. spravedlnosti na interp. posl. dr Franke, Zeminové, Buřívala a druhů o bezdůvodném zabavení "Českého Slova" ze dne 1. května 1928 (tisk 1569/XII),

V. min. nár. obrany na interp. posl. Geršla a soudr. o oklešťování práv zaměstnanců vojenské správy na Slovensku, smlouvou zaručených (tisk 1213/III),

VI. min. spravedlnosti na interp. posl. Jurana, Majora, Kopasze, Śliwky a soudr. o vysílání trestanců v Nitře, aby mařili stávku zemědělského dělnictva v západním Slovensku (tisk 1560/IX),

VII. min. veř. prací na interp. posl. Knejzlíka, Riedla a druhů o definitivním ustanovení pevného bodu pro stavbu přehrady na řece Březné u Hoštejna na sev. Moravě a o neodkladném zahájení řízení, aby se stavbou mohlo býti započato (tisk 1495/XII),

VIII. min. spravedlnosti na interp. posl. Procházky, Buřívala a druhů o zabavení časopisu "Československé železniční listy" (tisk 1495/VIII),

IX. min. spravedlnosti na interp. posl. Koczora a soudr. o zabavení "Pragai Magyar Hirlapu" (tisk 1554/VII),

X. min. vnitra na interp. posl. Chlouby a soudr. o rozdělování nouzové podpory poškozeným živelními pohromami na okrese pelhřimovském (tisk 1569/XIII),

XI. min. financí na interp. posl. inž. Junga a druhů ohledně nápravy nešvarů při předpisování a vybírání státních daní (tisk 1495/ XIX),

XII. min. železnic na interp. posl. dr Schollicha a druhů o osvětlení na stanici Malá Morávka-Karlov (tisk 1495/XVI),

XIII. min. věcí zahraničních na interp. posl. Krebse a druhů o státním občanství československých stát. občanů v Německé říši (tisk 1455/VI),

XIV. min. vnitra na interp. posl. Krebse Simma a druhů o zabavení neperiodického tiskopisu "Pamětní řeč ke dni 4. března" (tisk 1580/VI),

XV. vlády na interp. posl. dr Schollicha a druhů, že prý bylo slíbeno, ale nikoliv dodrženo, že se poměry staropensistů co nejdříve zlepší (tisk 1254/IX),

XVI. min. financí a min. věcí zahraničních na interp. posl. Krebse a druhů o státních výdajích na ruské a ukrajinské uprchlíky v Československé republice (tisk 1455/V),

XVII. min. spravedlnosti na interp. posl. Mondoka a soudr. o bezprávném zabavení 20. čísla "Karpatské Pravdy" (tisk 1580/IX),

XVIII. min. vnitra na interp. posl. Kurťaka a druhů o nezákonitém pronásledování členů strany Autonomního zemědělského svazu četnictvem a politickými úřady na Podkarpatské Rusi (tisk 1548/V),

XIX. min. nár. obrany na interp. posl. Horpynky a druhů o zákazu německých časopisů vojákům (tisk 1480/HI),

XX. vlády na interp. posl. Vološina a druhů o církevních poměrech na Podkarpatské Rusi (tisk 528/I),

XXI. min. financí a zemědělství na interp. posl. Koudelky, Chalupy, Biňovce, Bečko, inž. Nečase a soudr. o stranickém sestavování návrhů na jmenování členů daňových komisí (tisk 1234/VI),

XXII. min. zemědělství na interp. posl. Bergmanna, Buřívala, Procházky a druhů o vyplacení doplatků smluvním úředníkům ministerstva zemědělství nebo státní správy lesů a statků (tisk 1595/IX).

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):

Přikazuji:

Výborům zahraničnímu a živnostenskému:

1734. Vládní návrh, jímž se předkládá Národnímu shromáždění ke schválení IV. Dodatkový protokol k obchodní úmluvě mezi republikou Československou a republikou Polskou ze dne 23. dubna 1925, sjednaný ve Varšavě dne 26. června 1928 a uvedený v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 13. července 1928, č. 123 Sb. z. a n.

1735. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění ke schválení druhý dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi republikou Československou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou z 28. prosince 1925, podepsaný v Bruselu dne 21. února 1928.

1736. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění ke schválení III. dodatkový protokol k obchodní úmluvě mezi republikou Československou a republikou Polskou ze dne 23. dubna 1925, podepsaný v Praze dne 9. února 1928.

Výboru zemědělskému:

1746. Usnesení senátu k vládnímu návrhu zákona o veřejné stráži zemědělské.

1747. Usnesení senátu k vládnímu návrhu (tisk sen. 645 a 702) zákona o ochraně polního majetku.

Výboru živnostenskému:

1748. Usnesení senátu o vládním návrhu (tisk sen. 647 a 683) zákona, kterým se zrušují úlevy stanovené z důvodu války pro nastoupení a provozování živností.

Výboru dopravnímu:

1749. Usnesení senátu o vládním návrhu (tisk sen. 633 a 682) zákona o cejchování vnitrozemských lodí.

Výboru ústavně-právnímu:

1751. Usnesení senátu k vládnímu návrhu (tisk sen. 601 a 698) zákona o úpravě některých organisačních otázek v oboru soudnictví.

Výboru rozpočtovému:

1750. Vládní návrh finančního zákona republiky Československé, kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1929.

Slovo vyžádal si pan ministr financí dr Engliš k výkladu o vládním návrhu finančního zákona a rozpočtu pro rok 1929.

Dávám mu slovo.

Ministr financí dr Engliš: Slavná sněmovno! Předkládám státní rozpočet pro jedenáctý rok trvání Čsl. republiky. Není možno při jeho rozboru neohlédnouti se po vývoji finanční politiky uplynulé dekády. Podívejme se na problém, jak stál v době převratu a kolik jsme z něho vyřešili. Bylo budovati od základu finance a měnu nového státu, který měl býti podle stavu svého průmyslu vývozním. Měna rakousko-uherská byla válečnou inflací rozvrácena a v obou střediscích tehdejší její správy, ve Vídni a Pešti se pokračovalo v tisku státovek. Průmysl musil přejíti od výroby válečné k mírové, byl v krisi a nezaměstnanosti, která se množila přechodně návratem vojsk. Zemědělství bylo technicky vymrskáno a pod vázaným hospodářstvím. Země byla vůbec vyčerpána a vyhladověla, bylo třeba miliardových dovozů potravin a surovin pro průmysl. Proti poválečné vyčerpanosti hospodářské stály poválečné mimořádné úkoly státu a veřejných svazků, tedy proti sníženým pramenům stála vyšší potřeba jak ve státě, tak u ostatních veřejných svazků v něm. Železnice byly zničeny. Obchodní a platební bilance byla silně pasivní. Krise finanční a měnová byla proto aktuální a nebylo ani ústředních orgánů ani pro správu finanční, ani pro správu měnovou a pro nové celní hranice nebylo správního aparátu.

Situace, kterou shledáváme po 10 letech v hospodářství, financích i měně, jest podstatně jiná. Měna je v pořádku a patří k nejstálejším v Evropě, je ve správě dokonale organisované Národní banky. Státovkový dluh byl snížen o více než polovinu a plánovitě se amortisuje. Organisace finanční správy je úplná a kodifikace i unifikace finančního práva, pokud nebyla už provedena, je připravena. Státní finance jsou v bezpečné rovnováze, rozsah výdajů státní správy je stabilisován, nedělají se nové dluhy a staré se ročně okrouhle o půl miliardy zmenšují. Předválečný dluh jest unifikován a přechodný dluh přestal býti nebezpečím. Stali jsme se nezávislými na úvěrové pomoci z ciziny. Státní železnice i pošty jsou uvedeny do pořádku a finanční správa postupuje železnicím ročně přes 300 milionů na bezúročné investice. Zbývá dovršiti rekonstrukci financí samosprávných, o čemž promluvím později. Národní hospodářství se zotavilo z válečné vyčerpanosti a pracuje v plném proudu. Naše nezaměstnanost klesla v létě na nejnižší bod celého desítiletí. Vývoz se udržuje na částce 15-20 miliard, obchodní bilance je aktivní a platební je v rovnováze. Zemědělství pracuje zase s mírovou intensitou a průmysl se přeorientoval od válečné výroby k mírové a podle nového zeměpisného včlenění. Pokročil v organisaci i technice. Peněžnictví přečkalo všechny krise poválečné a zůstává pevnou páteří národního hospodářství. Můžeme tedy výsledek 10tileté práce přehlížeti s uspokojením. Že není vykonáno vše, nezmenšuje hodnotu toho, co se stalo.

Mezi obrazem v době převratu a obrazem, který skýtá republika v hospodářství i financích dnes, je ovšem 10 let práce. Přehlédněme ji krátce.

Základnou naší politiky finanční byla politika měnová. První ministr financí dr Rašín provedl skvěle odluku měnovou a zřídil v Bankovním úřadě ministerstva financí pro měnu správní ústředí. Pružnost oběživa žádala, aby nebylo celé oběživo v nadbytečném rozsahu vtěsnáno pevně a trvale do oběhu, jak tomu bylo při 8 miliardách bankovek či státovek vedle žirových účtů a pokladničních poukázek v době převratu, nýbrž aby podstatná část oběživa byla v oběhu dočasně úvěrem na diskont. Bylo proto třeba snížiti státovkový oběh, což se stalo při odluce měny předběžně zadržením poloviny soukromé držby a pak dávkou z majetku. Dr Rašín zorganisoval finanční službu a sestavil první rozpočet. Opatřil první úvěry ke krytí vnitřních schodků a zahraniční úvěry pro dovoz potravin i surovin. Platební bilance byla však pasivní a Bankovní úřad neměl po ruce dostatečných reserv, klesal proto kurs měny přes to přese všechno v zimě 1919/20 až na 5 šv. centimů. Pokles měny uvrhnul veřejné finance do nové krise, poněvadž bylo nutno, přizpůsobovati příjmové prameny rychle rostoucím výdajům. Bylo třeba stůj co stůj uvésti především státní finance do pořádku.

Než se to podaří, bylo nutno opatřiti další úvěry a proto byl r. 1920 přijat zákon o válečných půjčkách. Pokleslý kurs měny měl v zápětí prudký vzestup soustavy hospodářských čísel, ale nikdy tak vysoký, jak hluboko klesla tehdy měna. Daň z obratu, uhlí, zvýšená daň z dopravy, zvyšování daní přímých i nepřímých, jak to odpovídalo stoupajícím cenám, výnosu i důchodu, byly prostředky, jimiž byly uvedeny státní finance do rovnováhy i přes rostoucí rozpočet důsledkem rostoucích platů státních zaměstnanců a stoupajících cen. Nízký kurs měny osvěžil vývoz, vyvolal doma vysokou konjunkturu r. 1921, obchodní a platební bilance se stala rázem aktivní, a účetní uzávěrka za tento rok končí přebytkem i po zapravení investic. Měna se zotavuje a udržuje okrouhle na 10 švýc. centimech.

Zjednání rovnováhy hospodářské i finanční oživuje myšlenku po zhodnocení kursu koruny. Příznivá obchodní a platební bilance byla posilněna útěkem kapitálu ze sousední ciziny, kde se úplně měna hroutila, k československé koruně a mimo to vydatnými zahraničními úvěry. Kurs koruny československé stoupl přechodně až přes 19 centimů a trvale se udržel na dnešní výši. Zvýšený kurs měny tlačil důsledkem zahraniční soutěže soustavu domácích hospodářských čísel, především ceny dolů. Bylo zápasiti výrobcům o snížení všech složek výrobního nákladu, z nichž jedna, t. j. dluh, byla nepodajná. Odtud krise výroby a nezaměstnanost, v důsledku též krise peněžnictví r. 1922 a následujících. Ve veřejných financích propukla nová krise, poněvadž s krisí výroby a poklesem cen, výnosu i důchodu klesaly rychle prameny státních příjmů a nedařilo se stejně rychle snižovati výdaje, zvláště při velkém zatížení nezaměstnaností a proto, poněvadž vnitřní dluh neklesl. Přechodný dluh narůstal velmi rychle a stal se hrozivým, takže bylo na konec nutno hledati částečně k jeho konsolidaci nový úvěr v cizině. Vliv cedulového ústředí na oběživo poklesl, poněvadž stávající oběh byl zase nadbytečný pro pokleslou soustavu hospodářských čísel.

Nové období se zahajuje zákonem o stabilisaci měny r. 1925, když byly sjednány předpoklady pro stabilisaci via facti. Bylo třeba provésti všechny důsledky této nadmíru důležité události. R. 1926 byla zřízena Národní banka a sjednána úmluva o splácení státovkového dluhu. Rozpočet na r. 1926 byl už aktivní, ale odnímal podnikům státním veškerý čistý zisk a odkazoval jich investice na úvěr, neměl reservy pro chystané platové zákony a mimo úděl zemím z daně z obratu neměl reservy pro učitelské platy, které sice nenáleží do rozpočtu státního, nýbrž do rozpočtů zemských, ale stát musí zemím opatřiti úhradové prostředky. Rozpočet byl překonstruován podle struktury státního hospodářství, v němž jsou podle plodné myšlenky Rašínovy odloučeny podniky od správy, byl snížen, aby v něm byl prostor pro novou úpravu platů státním zaměstnancům a pro dotaci podniků, zvláště železnic na investice ze zisků a dopravní daně, byl stabilisován v úhrnu i ve všech hlavních složkách, to jest v administrativních stavbách, ve výdajích na vojsko a v platech úřednických. Zastaveno dělání nových dluhů a vyloučeny zvláště úvěry ciziny. Mělo-li se zhodnocení měny udržeti, bylo třeba uleviti výrobě v zatížení úvěrovém a ve veřejných břemenech. Tím, že stát nečerpal z peněžního trhu a naopak splácel dluhy, přestalo napětí a klesl úrok. Současně se zhodnotily cenné papíry, čímž se pomohlo i peněžnictví, k jehož sanaci po zhodnocení měny byly vydány už r. 1924 zvláštní zákony Veřejná břemena se začla snižovati berní reformou z r. 1927, která napomáhá tvoření domácího kapitálu, současně se refundují exportu obchodové daně, kde ho brzdí. Všechna tato opatření oživují domácí národní hospodářství. Vleklá krise, která od r. 1922 a 1923 tížila domácí výrobu, v polovině r. 1927 teprve přechází v konjunkturu doma dobře zakotvenou. Rozpočet jest už třetí rok stabilisován a stává se relativně méně tíživým. Přechodný dluh byl na domácím trhu v r. 1926 podstatně konsolidován, takže přestal býti problémem finanční správy a r. 1928 bylo už možno na domácím trhu konvertovati americkou tíživou půjčku z r. 1925. Snížení úroku umožnilo četné konverse, které v souvislosti s placením dluhů tvoří úsporný prostor pro plnění nových úkolů ve stabilním rozpočtu. Od r. 1926 je rozpočet i závěrečný účet v rovnováze, ba byl i nad to ze starých nedoplatků, jež se likvidují, vytvořen fond pro konsolidaci přechodného dluhu. Není ještě vykonáno vše, ale bylo vykonáno mnoho a na sklonku 10. výročí republiky můžeme s uspokojením bilancovati výsledky finanční práce tohoto období. Naše politická demokracie ukázala velikou nosnost i pro obtížné problémy finanční. Žádný stát nepřinesl své měně tolik obětí jako naše republika. Vděčně tu dlužno vzpomenouti velikých obětí našeho občanstva a jeho neúmorné práce a příkladné šetrnosti, smyslu pro finanční odpovědnost naší politické representace; vděčně vzpomeňme zvláště též prvního ministra financí dr Aloise Rašína.

Velké oběti i dobré výsledky finanční i měnové politiky nejsou však ještě vším. Běží o to, nebyl-li náš pořádek finanční a měnový vykoupen obětmi a újmou na zájmech kulturních, hospodářských a sociálních. Bude věcí zvláštní publikace celé vlády na oslavu 10letého trvání republiky, v níž bude oceněno, co bylo positivně vykonáno ve všech oborech veřejné správy. Je toho mnoho, velmi mnoho. Nezáleží jen na tom, kolik bylo na ten či onen úkol věnováno peněz, ale hlavně na tom, co bylo za ně opatřeno.

Rozpočet na rok 1929 jeví se nám takto článkem konsolidační finanční politiky, již provádíme, a jejíž podstatu jsem vyložil, rýsuje vývoj její v posledním desítiletí. Vedoucí myšlenkou tohoto rozpočtu je stabilisace. Výdaje správní jsou pro rok 1929 preliminovány částkou 9.534 miliony Kč, tedy o 1.7 milionu méně, nežli r. 1928. Uvážíme-li však, že se letos přejímá do státního rozpočtu výdaj na postátněné úředníky samosprávy, což znamená přesun výdajů ze skupiny třetí: "Úděly samosprávným svazkům" do skupiny první: "Vlastní státní správa", poněvadž se o stejnou částku současně snižují úděly, pak třeba okrouhle 52 milionů ve výdajích na příští rok, jež tvoří tento přesun mezi oběma skupinami, odečísti od celkových výdajů státní správy, aby se poznalo, jak administrativní výdaje oproti předchozímu rozpočtu klesly. Klesly tedy asi o 54 miliony. Potřebujeme této uspořené prostory, poněvadž stojíme před sanací bratrských pokladen a řešením otázky přestárlých, což zase dlužno provésti v rozpočtu stabilisovaném.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP