Čtvrtek 6. září 1928

Jest známo, že v této zemi máme přímo nejvyšší ceny cukru. V Německu stojí cukr 5.30 Kč, v Rakousku 4.45 Kč, v Anglii 4.10 Kč, v Československé republice však 7 Kč. Jen Italie, Jugoslavie a Maďarsko mají ještě vyšší ceny cukru z docela jiných důvodů, zvláště Italie, poněvadž pokládá cukr za předmět zdanění prvého řádu. Jak se však zdá, pánům z cukerního kartelu tato cena, jak jsem se již zmínil, není ještě dosti vysoká. V rozmluvě z 5. září prohlásil jednatel cukerního kartelu, dr Gustav Heidler: "Cukrovarníci již 4 léta poukazují na katastrofální situaci tohoto průmyslového odvětví. Veřejnost, která po 8 let těžila z předností nízké ceny cukru, musí v dobách, kdy se tomuto průmyslu daří špatně, připustiti vyšší cenu."

Právě jsem poukázal, že máme nejvyšší ceny cukru, ale musím také upozorniti na to, že sám průmysl vykázal nesmírně veliké čisté výtěžky, takže tedy nelze vůbec mluviti o tom, že by se tomuto průmyslu dařilo špatně. Tento průmysl spekuluje přímo na hloupost mas, které však bohudíky tentokráte na lep nesednou. Připouštím ovšem, že cukerní průmysl prožívá krisi. Není to však krise zisku, jak to líčí pan Heidler, kdy klesá prosperita průmyslu, nýbrž zde jde o vyloženou krisi odbytu. To si musí dnes českoslovenští cukrovarníci uvědomiti. Tyto krise se již nedají překonati, nikoliv proto, že ten či onen stát nechce již nebo nemůže kupovati, nýbrž poněvadž republika ztratila stará odbytiště po válce svou nenávistnou hospodářskou politikou a poněvadž na druhé straně na celém světovém trhu stále více proniká cukr z kolonií. Neustále jsme s tohoto místa varovali před touto nenávistnou politikou Československé republiky. Nebyli jsme však slyšeni a nikdo toho nedbal. Ale právě tato politika mstí se dnes nejcitelněji. Vidíme to zde na tomto příkladu s cukrem, ale bylo to možno pozorovati již na mnoha jiných příkladech. Stačí, připomenu-li jen textilní průmysl. Ale i celá spousta jiného zdejšího průmyslu musila ohromně omeziti svůj rozsah a dožijeme se zde také toho, že také hypertrofie v cukerním průmyslu bude se musiti omeziti.

Všechny obavy širokých vrstev obyvatelstva před zdražením cukru byly ještě daleko překonány. Zdražení o 70 haléřů na kg znamená tak ohromné zdražení této nutné lidové potraviny, že následky nepostihnou jedině cukerní průmysl, samotnou spotřebu cukru. Páni cukerní magnáti vypočítali si to velmi krásně, když učení páni z kartelu prohlásili: Spotřeba cukru činí v republice asi 1 kg měsíčně na osobu, tedy 60 haléřů měsíčně na osobu, 2 haléře denně, činí to tedy pro rodinu měsíčně asi 2.40 Kč. To prý jest neznatelné zatížení. Víme však velice dobře, že nezůstane při tomto zdražení. Víme velmi dobře, že zdražení v cukrovarnictví jest jen počátkem ještě větší drahotní vlny ve všech oborech veřejné spotřeby. Nejneslýchanější však jest to, že cukerní průmysl na skutečné své krisi, kterou každý jiný soukromě hospodařící člověk musí nésti sám, snaží se nejen vydělati, nýbrž skutečně také vydělává. Cukerní průmysl vypočítal úbytek svého zisku opatřeními anglické hospodářské politiky na 180 milionů Kč, což jest odhadnuto zajisté příliš vysoko. Vláda ihned vyšla vstříc cukernímu průmyslu a snížila daň o 40 milionů Kč. Nyní však novým zdražením cukru má býti zajištěn větší příjem v částce 260 milionů, takže ve skutečnosti činí pak zisk 300 milionů. Vidíme tedy, že i když ztráta dosáhne skutečně 180 milionů Kč, cukerní průmysl z této krise shrábne na útraty obyvatelstva - cukerní průmysl, který beztoho vyplácí 35% a více dividendy - znovu 120 milionů zisku.

O tento zisk dělí se nejen cukerní baroni a banky, nýbrž - to dlužno zde veřejně prohlásiti - také keťasi. Před několika týdny prošla novinami zpráva, že spotřeba cukru u nás stoupá, stoupá každého měsíce. V květnu, v červnu, v červenci a v srpnu odbyt stále stoupal a byly uvolňovány stále větší příděly cukru. Spotřeba však nestoupla. Upozorňujeme vládu, že sta, ba odvažuji se tvrditi, tisíce vagonů cukru leží v rukou keťasů, ve skladištích velkoobchodníků, kteří tím získávají ohromné zisky. Uvážíte-li že z jednoho vagonu cukru plyne jedině ze zdražení 6000 Kč a 7000 Kč, lze si přibližně představiti, kolik milionů zisku shrábne nyní klika keťasů na pražské burse a keťasi s cukrem vůbec. Žádáme tedy vládu, aby ihned sepsala zásoby cukru a zjistila, kde a kolik cukru jest na skladě a aby zde byl veden přesný protokol právě o této části hyen druhého řádu, které chtějí shrábnouti nový zisk z tohoto zdražení cukru.

Poukazujeme však ještě také na jiné vztahy při tomto zdražení cukru. Cukerní průmysl má celou spoustu vedlejších průmyslů, které mají dnes značný význam pro zaměstnání tisíců a tisíců dělníků. Jsou to nejen živnostenské závody, které musí nésti zdražení, jako kavárny nebo cukrářství a beztoho již příliš trpí daní přepychovou. Ty budou nyní znovu těžce postiženy. Máme však ještě továrny na čokoládu a marmeládu, které dnes získávají opět své staré odbytiště v Rakousku a Maďarsku, z části také v Polsku a Jugoslavii a počínají s úspěchem konkurovati s říšsko-německou výrobou čokolády a marmelády, nyní však zdražením cukru pozbudou možnosti vývozu. Zde nejde jen o drobné, nýbrž o veliké podniky, připomínám velké továrny na čokoládu v severních Čechách a také zde v Praze, které zaměstnávají sta a tisíce dělníků a nyní budou musiti opět omeziti výrobu. Tento průmysl musí beztoho mimořádně bojovati, tím spíše, že ve Švýcarsku jest cukr na výrobu čokolády a marmelády o 50% levnější než v zemi cukru, v Československu. Vidíme však ještě něco zajímavého. Proti tomuto zdražení cukru postavilo se nejen dělnictvo, nejen masy spotřebitelů a odborové organisace, nýbrž i obchodníci a svazy obchodníků a živnostníků, dokonce i obchodní komory, poněvadž všechny tyto instituce a korporace jsou přesvědčeny, že zde má býti obyvatelstvo oloupeno tak, jak tomu dosud ještě nebylo. Tu se musíme tázati vládních stran. Nevíme, co zamýšlejí podniknouti, víme jen co ohlásily. V této chvíli stojíme před skutečností, že vláda do dnešního dne nenalezla odvahy k rychlému zákroku v této hospodářské katastrofě, abychom to tak nazvali. Ještě před třemi dny napsal vládní tisk doslova: "Nepřipustíme zdražení cukru." Časopis "Deutsche Presse" napsal na příklad dne 2. září pod názvem "Neustoupiti": "Problém nebude lze rozřešiti a národnímu hospodářství se trvale neulehčí, nepřikročí-li se dříve či později, doufejme, že ne příliš pozdě, k nutné operaci." Touto operací rozumí tento časopis omezení veškeré hypertrofie cukerního průmyslu. Pokud se týká zdražení, píše časopis sám, že jest úplně neodůvodněné a končí slovy: "Cukr nesmí býti zdražován." Velectění! Má-li to býti něco jiného než obyčejná hra na schovávanou, nemá-li to býti něco podobného jako manévr - výslovně pravím manévr - jaký jsme poznali při správní reformě, když se řeklo: "Tento zákon je špatný a hanebný, nesmí tedy býti uzákoněn" a nakonec přece se dal k němu souhlas, nemá-li to tedy býti rovněž taková hra na schovávanou, očekáváme a s námi zajisté celá veřejnost, že vláda tentokráte ukáže, že ani cukerní kartel nesmí býti silnější - prohlašuji: nesmí! - než státní moc. Toho dne, kdy cukerní kartel spatří, že má moc, pak stane se skutečně to, co jeden z Čechů napsal na vchodu do sněmovny pod sionistickou hvězdu: "Židovská republika". Pak bude v této zemi moc židovského kapitálu, cukerního kapitálu silnější než celá republika a její obyvatelstvo. O věcech, o nichž dnes mluvím, podali jsme vládě naléhavou interpelaci. Žádali jsme v ní, aby nejen vystoupila proti zdražení, nýbrž aby je přímo nepřipouštěla. Má k tomu prostředky. Má nejen prostředek rozpustiti kartel a dosaditi státní dozor nad kartelem, nýbrž může i jako protitah dovozem cizího cukru působiti proti tomuto atentátu na obyvatelstvo. Dále striktně žádáme, aby cukr, který byl v posledních měsících nahromaděn, ať jest kdekoliv, v cukerních skladech, byl sepsán, aby veřejnost jasně a zřetelně poznala, kdo podporoval toto zdražení cukru, kdo je očekával a kde dlužno hledati spekulanty. Bude to proto nesmírně zajímavé, poněvadž obyvatelstvo může zcela mimořádně nahlédnouti do poměrů u nás. Očekáváme od vlády, že nám jasně a zřetelně oznámí své stanovisko. Očekáváme od vlády, že nám nejen řekne: "Cukr nesmí býti zdražen" nebo "Cukr nesmí býti zdražen o tolik a tolik, dovolíme jen nepatrnější zdražení", nýbrž musí jasně a zřetelně prohlásiti, co se má v budoucnosti státi s cukerním průmyslem v této zemi, jaká vůbec má býti v budoucnosti hospodářská politika této země, která není jen otázkou cukerního průmyslu, nýbrž otázkou veškerého vyrábějícího obyvatelstva této země. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Slovo má dále pan posl. Prokeš.

Posl. Prokeš: Vážená sněmovno! Pokládám za svou nejsvětější povinnost hned v poprázdninovém zasedání posl. sněmovny užíti první příležitosti, abych tlumočil stanovisko, dnes již známé celé české veřejnosti, k pověstnému zákonu o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy z 15. července 1927, č. 77, jakož i abych promluvil o účincích Englišovy finanční reformy na hospodaření obcí vůbec. (Tak jest!)

Když se sněmovna na jaře rozcházela, ozval se tu odpor proti tomuto neblahému zákonu z úst representanta největšího města na českém západě posl. kol. Pika a před letními prázdninami byl to opět kol. Koudelka, který případným způsobem rozpitval celý zákon naši samosprávu rdousící a poukázal na strašné výsledky, jaké vyvolává v celé naší tak pěkně prospívající samosprávě obcí a okresů.

Již v roce předešlém, když neblahý tento zákon, provedený úsilím klerikálně agrární, luďácké, nár. demokratické, živnostenské, maďarsko-německé koalice, byl připravován, protestovali jsme s největší rozhodností proti úmyslu vládní koalice zešněrovati samosprávu, postaviti ji pod dozor byrokracie, zbaviti ji volného rozhodování tím, že do jejího voleného středu v okresích a zemích mají býti povoláni vládou jmenovaní činitelé. Že to budou jen osobnosti nynějšího režimu, který to však prohrává mezi lidem, jak očividně dokazují každé volby do obcí, o tom nemůže býti nejmenší pochybnosti. Zákon ten z druhdy úplně demokratického tělesa udělal nástroj anebo pomahače toho režimu v naší republice k moci se prodravšího, jenž nezná nic jiného než zasazovati lidu nejtěžší rány a jenž zhoršuje svými hospodářskými a finančními zásahy životní míru širokých vrstev obyvatelstva způsobem nanejvýš odsouzení hodným. (Tak jest!)

Ale příslušníci koaličních stran jsou jako slepí. Přes varovné hlasy, ozývající se netoliko z našich řad, nýbrž i z kruhů odborníků na slovo vzatých, nedali se odvrátiti od svého úmyslu a tak vešel v život 15. července 1927 pověstný zákon o úsporném hospodaření našich obcí, a otcem tohoto zákona nebyl nikdo jiný nežli p. prof. dr Engliš. Pan ministr dr Engliš chtěl, jak se sám vyjádřil, nehospodárné obce naučiti hospodařiti. Jenže na to šel náramně špatně, a sám dnes ví a přiznává, jak velké chyby se dopustil. Ví, že účinky jeho zákona jsou pro všechny obce v Československé republice přímo katastrofální. (Tak jest!) Pan ministr dr Engliš sám již dnes přiznává, že to, co loni hájil jako nedotknutelnou svátost, s níž chtěl provésti v Československé republice v hospodaření obcí zázraky, je dílem povrchním, nepromyšleným a od základu špatným. (Tak jest!) Pan ministr dr Engliš předně daňovou reformou osvobodil největší multimilionářské velkokapitalisty v Československu od placení větších daní z jejich milionových zisků. (Posl. Remeš: To, co tam ušetřil, naložil chudákům ve formě dávek!) Tak jest! A osvobodil tím z veliké části milionářské kapitalisty, kteří sídlí daleko mimo hranice republiky Československé, ve Vídni, v Berlíně, v Budapešti a jinde a pobírají ze svých obrovských průmyslových plantáží ty největší zisky. Místo aby oni ze svých závodů jako cizinci pro Československou republiku platili dostatečné daně, byly jim daňovou reformou umožněny všecky ty jejich umělé kejkle, které prostřednictvím svých právních zástupců, z nichž mnozí za lepší peníze ze služeb státních přešli do služeb jejich, k ošizení státu provedli. A že při tom postiženy byly také obce, leží na bíledni.

Berní reforma a zákon o stabilisačních bilancích, zrušení §u 27 novely zákona z r. 1921, č. 329 Sb. z. a n., pak limit obecních přirážek na pouhou výši 200%, ať je potřeba obce sebe větší, to je ovoce skvělého díla našeho pana ministra financí. Pan ministr financí dr Engliš zákonem tím vydobyl si velikou slávu moderního Herostrata v Československu. (Souhlas čsl. socialistických poslanců.) Zapálil nad tisíci obcemi v celé republice Československé požár, který je zničí a přivede rozvoj obcí zrovna do ssutin. Ten tam je veliký a krásný vývoj našich měst v Československu. Zač budou naše města stavěti školy, budovati chudobince, útulky pro chudé a neduživé? Zač budou zřizovati lidová opatření, jako jsou lázně, kde vezmou prostředky, aby mohla zřizovati hřiště pro děti, kterak budou moci pěstovati dále svou výstavbu zřizováním ulic a řádné kanalisace, když Englišova sekera zákona č. 77 jim srazí každý počin, který by směřoval k vybavení všech těchto potřeb v našich městech? A co více, pan ministr dr Engliš zarazil tímto svým neblahým zákonem slibný vývoj českých měst na Moravě a ve Slezsku nejvíce. Na Moravě a ve Slezsku byla řada měst, počínaje Mor. Ostravou, Místkem, Lipníkem, Zábřehem, Břeclavou, Hodonínem, Mikulovem, Znojmem, která až (Výkřiky posl. Remeše.) do převratu, ač ve svém složení s českou většinou obyvatelstva, ovládána německou buržoasií. Tam nebylo pro potřeby českého školství a pro jiné kulturní a sociální potřeby, jež šly k dobru českému lidu, nejmenšího porozumění. Tak tomu bylo v Opavě, Bohumíně, ve Frýdku, Těšíně, kde český živel byl rdoušen a nemohl se kulturně vybíjeti a své školy, když mu je nezřídil stát, musel si vydržovati z vlastních sbírek a prostředků. (Výkřiky posl. Remeše.) Čtyři léta války zadržela také každý rozvoj měst. Teprve po převratě r. 1918 bylo možno volněji vydechnouti a města doháněla s novými správami svými staré nedostatky a doplňovala to, proč neměli bohatí zástupci buržoasních kruhů starých obcí patřičného porozumění. Arciť takové zřizování nových škol obecných i měšťanských, mateřských školek, obchodních a průmyslových škol i pro dívčí ženská povolání, to všechno stálo moc peněz. Za starých časů kapitál k tomu přispívati nechtěl, po převratě ovšem musel tato břemena, ačkoliv nerad, snášeti. Teprve později, kdy buržoasie a bohaté vrstvy v republice nabraly dechu, měnil se i názor ve vládních kruzích, jak si má stát a obce pro své potřeby opatřiti nutné prostředky. Dávka z válečných zisků a z přírůstku hodnoty, která mohla činiti veliké miliardy, nebyla dostatečně vybrána a Československá republika přišla takto o miliardy. A ještě dnes jsou veliké resty jmenovitě za bývalými majiteli feudálních velkostatků, kteří daně z přírůstku hodnoty nezaplatili.

Za nové éry, kdy k moci přišel vliv měšťanských stran, došlo k velikým změnám našeho státního finančnictví. Berní reforma nezasáhla agrárníky, pozemková daň v celé soustavě našich daní zůstává, jak byla před mnoha desítkami let. A v obcích objevují se již důsledky přímo katastrofální. Velkopoplatníci, průmyslové velkozávody, měly povoleny obrovské odpisy na svých daních. Vedle toho snížen byl na základě všeobecné daně výdělkové i zvláštní daně výdělkové těmto velkoprůmyslníkům daňový předpis na základě stabilisační bilance a možnosti tak zv. investičních odpisů. A tu závody budovaly své továrny, nakupovaly nové stroje, zřizovaly nejmodernější výrobní zařízení ze skvělých výtěžků svého podnikání. (Výkřiky posl. Remeše.) Výtěžky byly skvělé, do obrovských milionů jdoucí, ale kapitalisté je vhodně odepsali jako investice pro příští výrobu a předpis daňový daně výdělkové klesl tu na minimum. Tak jen samotné Vítkovické železárny, které v katastru býv. obce vítkovické měly r. 1922 předepsáno 5 mil. Kč výdělkové daně a které ještě r. 1924 měly předepsáno téměř 3 mil. Kč na výdělkových daních, pro r. 1927 mají předepsáno pouze 800.000 Kč (Slyšte!) a tu je ještě obava, že tento předpis nezůstane ani na této výši. Báňská a hutní společnost, uhelna severní dráhy, vyšla také tak lehce a u jiných průmyslových velkopodniků není tomu jinak. (Výkřiky posl. Sladkého.) U Slezské Ostravy hraběti Wilczkovi byly stejným způsobem daně odepsány a i jiným. Připomínám jen, že v Mor. Ostravě u tamního berního úřadu za dvě poslední léta bylo odepsáno na daních 18 mil. (Slyšte!) To je zjištěno a nevím tedy, jak stát k tomu přijde. Podobné Jobovy zvěsti docházejí ze všech míst a měst. Což neprožívá Kladno přímo nesnesitelnou finanční krisi ve svém hospodářství? Což Plzeň a jiná česká i německá města nejsou stejně dotčena? Englišův bič padá na bedra našich měst nejneúprosnějším způsobem a důsledky Englišova zákona jsou strašné. (Tak jest!) Obce sestavují své rozpočty jako nějaké hvězdářské výpočty bez potřebné základny. Schází jim přesný výkaz berních správ, na jehož základě by mohl býti stanoven zdroj příjmů, plynoucích z předepsaných přímých daní, k nimž obec stanoví výši svých přirážek. Ministerstvo financí vyžaduje si předložení rozpočtů, aby je zkoumalo, zda obce nehospodaří rozmařile. Rozpočet je předkládán po důkladném a úmorném přímo studiu zemskému výboru. Tam si poleží několik měsíců a pak zemský výbor provede škrty nejneúprosnějším způsobem. Škrtá hlava nehlava. Má k tomu moc, odvolává se na zákon č. 77, jímž je mu tato úloha karabáčníka na obce přiznána a nepomohou žádné poukazy, že preliminované položky jsou plně odůvodněny. Lakonická odpověď moravského zemského výboru zní: To není v zákoně, k tomu není obec povinna a proto to nesmí býti preliminováno. A tak se stane, že v rozpočtu škrtne zemský výbor netoliko kancelářská vydání, nýbrž v Mor. Ostravě, městě s 50 milionovým rozpočtem a se 130.000 obyvatel, škrtne z položky na okrášlení města per 14.000 Kč celou polovici. (Výkřiky posl. Sladkého.) Na udržování ulic Velké Ostravy měli jsme preliminováno 1,613.000 Kč. Moravský zemský výbor nařídil nám, abychom škrtli celou třetinu. Z obnosu na ošacení a obuv pro chudé dítky per 110.000 Kč nařídil zemský výbor škrtnouti 35.000 Kč. (Výkřiky posl. Remeše.) Město vydržuje 32 mateřské školky a náklad s tím spojený činí 1,330.000 Kč. Zemský výbor prohlásil, že je to zbytečné, že k tomu obec není povinna a že máme pomýšleti na to, abychom mateřské školky restringovali. (Slyšte!) Před lety jsme tyto školky zřizovali a byla to veliká vlastenecká povinnost, dnes za republiky Československé přichází vládní orgány a praví: "Škrtejte to, co jsme s vámi před lety společně vybudovali!" (Výkřiky posl. Remeše.)

V tak proletářském městě, jako jest Ostrava, kde jsou mateřské školy potřebné jako sůl, bylo by jejich zrušení zrovna činem Herodesovým. Škrtnuto na jesle ve Vítkovicích 38.000 Kč, Červenému Kříži 5.000 Kč, dětské feriální kolonii 4000 Kč, sirotčímu útulku 8000 Kč, žákům středních škol českých 5000 Kč, Ochraně matek a dětí 2500 Kč, útulně dívčí 3.500 Kč, Studentskému domovu 5000 Kč, Prázdninové péči 10.000 Kč a dále a dále škrtáno v největší míře. Subvence, které město skýtalo kulturním a humanním spolkům a institucím, musely býti v obecním rozpočtu všechny škrtnuty. Nařízeno bylo škrtání místní školní radě a uloženo obci, aby při poskytování subvence divadlu ve výši  1/2 mil. Kč provedla rovněž škrty. Ejhle, to jest ovoce neblahého, opakuji, neblahého zákona dr Karla Engliše. (Výkřiky posl. Remeše.)

Ze všech obcí Československé republiky, českých i německých, ozývají se výkřiky odporu a rozhorlení. Obce nemohou takto hospodařit, nemohou ani za těchto poměrů v mnohých případech platit svým úředníkům a zřízencům platy, nebudou moci řešiti otázku chudinskou modernějším způsobem, ač tato dosud jedině spadá na jejich bedra. Nebude již možno zřizovati nové školy, ačkoliv populace obyvatelstva bude si to kategoricky žádati. Vyrůstávají nové směry ve výchově, je třeba zřizovati různé nové odborné školy. Co jen pro výchovu dorostu živnostenského ať již hochů či dívek je ve velkém městě zapotřebí škol! Moravská Ostrava jich má s 83 třídami. Není sice její povinností tyto školy vydržovati, ale činila to ráda, vědouc, že běží tu o odborné vzdělání příštích živnostníků a obchodníků.

A jak veliké pole působnosti jest obcím přikázáno, ví každý, kdo se samosprávou zabývá a má s ní co činiti. Však také už representanti i největších měst Prahy, Brna a Bratislavy promluvili, že nelze trpěti, aby strašné důsledky zákona čís. 77 z r. 1927 mohly ve své podstatě obce dále rdousiti a hubiti a jednomyslně ponese se celou republikou burácející hlas k naší vládě a koalici, která tento zákon má jako černý hřích na svědomí, aby špatné dílo od základů změnila. Nesmí však býti nějak fušérsky tento zákon příštipkován nedostatečnou novelou. Voláme po úplné změně zákona o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy, voláme po restituci zákona o župách, které měly vytvořiti moderní správu s lidovým zastoupením všech oblastí Československé republiky, jak to zákon o župním zřízení z r. 1920 schválil. (Výborně!) Ale nejpřednějším požadavkem, a bez toho naše obce žíti nemohou, je, aby limit přirážek na 200% stanovený byl zrušen a obcím povoleno bylo vybírati takovou výši přirážek, jak toho rozpočet vyžaduje. Dále je nutno, aby byl změněn § 26 zákona čís. 77 z r. 1927, na jehož základě státní podniky jako dráhy a podobně jsou od dávek pro obce osvobozeny. Tam, kde ve státních závodech a dílnách pracuje tisíce zaměstnanců, musí stát jako podnikatel přiznávati také svou povinnost přispívati obci v percentuelní míře co poplatník. Bezpodmínečně voláme po zrušení §u 27 Englišova zákona, jímž průmyslové závody jsou zproštěny, aby, když jejich výroba znamená pro obec různé náklady na školství, komunikaci, kanalisaci a osvětlení, když se nedohodnou s obcí po dobrém, byl na ně uvalen paušální ekvivalent, odpovídající oněm výlohám, jež vlivem tohoto zákona pro obec povstaly. V Československé republice nebude pokoj, v tisících městech a obcích nenastane uklidnění, dokud zákon ten nebude změněn v duchu, jak jej potřebuje naše samospráva ku svému kulturnímu a hospodářskému rozvoji a jak jej co životní podmínku míti musí. Mohl bych zavolati ještě: Caveat dr Engliš! Spáchal jste zlo, jako poctivý muž jste povinen se přičiniti, abyste je odstranil! (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo p. posl. Srba.

Posl. Srba: Slavná sněmovno! Nikdo zajisté nebude vážně žádati, abychom ve chvíli, kdy jde o jeden z největších útoků na zdraví národa a kapsy spotřebitelů, mluvili vážně o nějakém zákonu o prohlášení dekoratérství na Podkarpartské Rusi za živnost řemeslnou. Při tomto duchu, který vládne v těchto věcech, můžeme očekávati, že v nejbližší době akademie umění a malířské umění bude prohlášeno za živnost natěračskou. (Veselost na levici.) Ale myslím, že právě skutečnost, že vláda dává nám zabývati se takovými návrhy zákonů v době, kdy jde o jeden z největších útoků také na autoritu státu a vlády, ukazuje nejlépe ducha, který v ní vládne.

Slavná sněmovno! Otázka zdražení cukru stává se problémem celého státu a celého našeho národního hospodářství měrou, která daleko převyšuje pouhou otázku zdražení lidové potraviny v jednom odvětví. Okolnosti, které souvisí s tímto postupem cukerního kartelu, jsou takového rázu, že je nutno při této příležitosti rozvinouti také základní hlediska celého našeho cukerního hospodaření.

Jak došlo k tomuto zdražení? Anglická vláda, sice konservativní vláda, tedy vláda odpovídající duchu a složení naší vlády.... (Posl. dr Meissner: To je urážka konservativní vlády!) Já ji s této stránky musím ještě omluviti právě tím, co chci říci. Anglická vláda rozhodla se, že udělá něco pro zaměstnanost dělnictva ve své zemi a něco pro konsumenty. A rozhodla se, ne snad že zvýší clo na dovoz cizozemského cukru a umožní tak, aby se vytvořil domácí cukerní průmysl, nýbrž naopak snížila clo na suroviny do Anglie dovážené, čímž získala opět zaměstnání svému dělnictvu v rafinačním průmyslu a zároveň zlevnila cenu cukru pro domácí konsumenty. To jest politika anglické vlády konservativní, úplně opačná vzhledem k politice, kterou děláme u nás. Tato politika vyplynula, jak má anglická vláda plné právo říci, z usnesení ženévské konference o celních věcech, kde všechny státy - i náš - se zavázaly, že budou odstraňovati všechny celní přehrady a všechny překážky hospodářských styků mezi jednotlivými státy. Toto snížení cel na suroviny cukru dovážené do Anglie považoval náš cukerní průmysl za obrovský útok na svoji existenci. Vypadá to tak, jakoby byl nepředvídal, že Anglie a všechny ostatní státy budou se hledět přirozeně postavit v otázce cukerní, alespoň v otázce rafinerní, na své vlastní nohy. Tváří se, jako kdyby přišel blesk z čista jasna, který by jim znemožnil existovati na světovém trhu. Diference, o kterou jde, o kterou musejí prodávat do Anglie laciněji, činí 30 Kč na metrickém centu podle jejich výpočtu - podle výpočtu jiných by to dělalo méně. Jestliže je dána diplomatům řeč jako možnost zatajovati myšlenky, jsou podle našich zkušeností cukernímu kartelu dány číslice jako možnost zatajovati skutečnosti. V této věci jsme jej přistihli kolikráte.

Tedy pánové se postavili na stanovisko, že anglická vláda učinila útok na samotnou existenci našeho cukerního průmyslu a že proti tomu se musí bojovati. Ovšem bojovat proti té anglické vládě, to je ani nenapadlo, ale okamžitě se obrátili a začali bojovat proti svému vlastnímu státu, žádali, aby náš stát ty zisky, o něž pravděpodobně přijdou, jim nahradil a vypočítali to sumou asi 189 milionů (Výkřiky posl. Remeše.), počítajíce ovšem, že stejně jako pro Anglii budou musit zlevňovat cukr pro všechny státy na celém světě. To je skutečně politika, která je u nás naprosto obvyklá. Když se vydělává, strčí to do kapsy sami, když se prodělává, jest zde stát nebo některé jeho složky, které mají ty věci zaplatit. Tomu se říká u nás volný obchod. Stát, zastoupený nebo zosobněný ve své kase p. ministrem dr Englišem, necítil se zrovna nadšen, aby cukrovarníkům ty věci platil. Pan ministr dr Engliš má příliš v lásce státní rovnováhu a ví velice dobře, že kdyby měl slevovat z cukerních daní, na kterých je založena největší část státního rozpočtu, že by se ocitl v koncích, které jsou nedozírné. Pan ministr dr Engliš se bránil a, jak se stává v zoufalství, začal psát docela rozumné články, ovšem do oposičních časopisů, poněvadž do vládních časopisů by to napsat nemohl. V té chvíli pan ministr dr Engliš přišel k názorům o naší celní a ochranářské politice, které jsme hlásali v dobách, kdy se o celní ochraně u nás jednalo a stačí si přečíst v tehdejších protokolech řeči našich poslanců, aby se přišlo k tomu, že pan ministr dr Engliš skutečně nevynalezl prach, jak o tom psal "Venkov", nýbrž že to jsou věci, na které musí přijíti každý člověk logicky myslící. V té chvíli ocitl se pan ministr dr Engliš v konfliktu nejen s cukrovarníky, ale i s jistou velevlivnou skupinou agrární, která byla s nimi spřažena a která s nimi dělá stejnou politiku. Ta skupina velkostatkářská, která má dnes takový vliv, veřejně se do něho pustila a pan ministr dr Engliš podal demisi. Na druhé straně je jisto, že páni jsou stejně dobře angažováni na státních papírech a jejich prosperitě a takové krásné věci při vzestupu státních papírů, když moučná stoupla ze 72 na 100 nebo náhradní ze 42 na 80, jak to provedl dr Engliš, jim hned tak nikdo jiný neudělá. Bursa tedy na demisi reagovala a pan ministr se vrátil zpět. Ale zdá se, že se pan ministr nemůže rozhodnout, co by pro pány cukrovarníky a pro ty, kteří mají větší cenu a jsou součástí vládní většiny, mohl udělat. Pánové v cukrovarnickém kartelu byli netrpěliví a myslili si, že věc se táhne příliš dlouho a že jim utíká interkalář, peníze, které mohli míti v kapse, poněvadž myslili, že když něco dostanou, po zadu že to nedostanou. Tedy se poradili s duchem svatým našich průmyslníků s p. dr Hodačem, a šli na ten stát způsobem, který uznali za vhodný. Provedli jednoduše z vlastní výsostné moci zdražení cukru, a to takovým způsobem, který je bohatě dotuje nejen za to, co by mohli ztratit v budoucnosti, nýbrž i za to, co snad ztratili v minulosti a ještě nějaký ten krejcar nad to. (Posl. Remeš: To si mohou dovoliti jen za této vlády!) To je přirozené, poněvadž, jak pánové vědí a jak má vážená předřečnice pí. Zeminová rovněž konstatovala, za dřívější vlády, kde byly také zastoupeny vrstvy konsumentů, nepodařilo se jim v žádném případě, aby takovéhle snahy mohli uplatniti.

Tedy náš cukrovarský kartel, který se skrývá pod docela nevinným jménem "Společný výbor československých surováren a rafinerií cukru", usnesl se ve schůzi 3. září, že zvýší cenu cukru z 560 na 576 Kč, že si ponechá přirážku 14 Kč, takže vlastně cena cukru ve stanici železniční pro odběratele činí 690 Kč za 100 kg, při čemž se mlčky předpokládá, že obchod si to zaokrouhlí na 700, a že se nají každý. (Výkřiky na levici.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP