To všechno jsou výhrady, vyhýbající
se paktu o zavržení války, a znamenají,
že byla opět sehrána výborná
komedie na oklamání mas. Československo přistupuje
k paktu bez výhrady. Dostává se mu snad té
svobody, že bude moci opět organisovati téměř
zaniklou Malou Dohodu. Anglii tímto paktem dostává
se možnosti, že může konečně
Francii dostati na svoji platformu proti Sovětům.
Malá Dohoda může se tudíž organisovati,
ale již s cíly docela jinými a musí
býti postavena úplně na přijatelnou
platformu Anglie a Francie proti Sovětskému svazu.
Že zde hledí Anglie dostati do svého vlivu
ještě nyní Německo i Maďarsko,
není žádnou tajností, Německo
hledí dostati i za cenu "anšlusu", aby toto
nepřekáželo volnosti pohybu na polských
hranicích v jeho přípravách proti
Sovětskému svazu. Taktéž Maďarsko
hledí získati pro svůj plán, ovšem
na účet Československé republiky,
nebude-li Maďarsko překážeti plánům
Anglie v Rumunsku, odkudž se má taktéž
organisovati útok proti Sovětskému svazu.
Dostává se tudíž ministru Benešovi
smutný úděl, aby organisoval Malou Dohodu
proti Sovětskému svazu za cenu oslabení Československé
republiky. Že je Kellogův pakt švindlem, dokazuje
nynější stav zbrojení v jednotlivých
státech. Početnost armád pěti největších
států, a to Ameriky, Anglie, Francie, Italie a Japonska
zvýšila se od r. 1913 o 112.000.
Vojenské rozpočty těchto států
dvojnásobně překročily rozpočty
před válkou.
Vzrůst vojenských rozpočtů je tento:
R. 1913 věnovala Francie na vojenský rozpočet
1450 mil. franků, r. 1926 6478 mil. fr., r. 1927 7.722
mil. fr.; Anglie věnovala r. 1913 na vojenský rozpočet
v librách 77 mil., r. 1923 131 mil., r. 1926 122 mil. a
r. 1927 115 mil.; Italie věnovala r. 1913 v lirách
6484 mil., r. 1926 4.897 mil., r. 1927 5.053 mil.; Amerika v dolarech
r. 1913 293.6, v r. 1923 674.6, r. 1926 677.8, r. 1927 706. Taktéž
počet vojenských letadel se zvýšil.
Zde je viděti, že Kellogův pakt nezmění
ničeho na nebezpečí války.
Pokud je známo, vedle toho zvyšuje Francie vojenský
rozpočet na r. 1929 o 1.200 milionů franků.
Účast Československa na militaristickém
zbrojení a na přípravách války
jest viděti taktéž v rozpočtu na národní
obranu. Československo věnuje 1.400 milionů
Kč na národní obranu. Vedle toho na mimořádnou
výzbroj věnuje na 315 milionů Kč.
V Československu existuje vysoce vyvinutý zbrojní
průmysl, který jest již nyní, v době
míru, dodavatelem zbraní do různých
států jako Rumunska, Polska, Lotyšska, Jugoslavie,
to znamená, že Československo vyzbrojuje již
nyní státy na příští válku,
a v případě války bude to opět
Československo, které bude zásobovati zbraněmi
válčící státy. Zbrojení,
které se stále zvyšuje, militarisace obyvatelstva,
která se stále provádí všemi
státy, manévrovací pokusy buržoasních
států proti Sovětskému svazu, to všechno
dokazuje, že buržoasie stále více a více
připravuje se na válku proti Sovětskému
svazu. Odzbrojovací konference, Kellogův pakt nezabrání
válce, když buržoasní státy nechtí
odzbrojiti. Příštím válkám
může se jedině zabrániti, jestliže
státy odzbrojí. Sovětský svaz již
15. března t. r. v Ženevě podal soudr. Litvinovem
obšírný návrh na odzbrojení,
který byl zamítnut zástupci kapitalistických
států jako utopistický a nepřijatelný.
Dnes přijímá 15 států Kellogův
pakt proti válce a při tom myslí na válku.
Jediný Sovětský svaz opět říká:
Smlouva Kellogova neodstraňuje rozpory, jež dělí
od sebe jednotlivé země, protože nezabraňuje
zbrojení. Otázka zřeknutí se války
může býti uskutečněna jen souhlasným
odzbrojením.
A nyní je nutno říci, co dělají
soc. demokraté ve všech těchto otázkách.
V otázce drahoty sice nyní dělají
opatření proti drahotě, svolávají
schůze, ale když byla zvyšována cla na
obilí, utekli se k jeho veličenstvu-oposici, dělali
oposici jenom formální, zatím co měli
demonstrovati společně s celou dělnickou
třídou, aby zahnali agrární buržoasii
od jejích nestydatých požadavků.
Nyní přicházejí opět, aby markýrovali
oposici a boj proti drahotě. V otázce koaličního
práva na Liberecku a v Košicích ani dost málo
nepostavili se do společné fronty s napadenými
dělníky, nýbrž podporovali stavební
zaměstnavatele společně s policií,
uvědomovali dělnictvo, které jest u nich
organisováno, že bude provedena výluka jenom
toho dělnictva, které jest organisováno v
MVS, a dělnictvo, které jest organisováno
v druhých organisacích, může beze všeho
pracovati. Takto podporují boj dělníků
proti zaměstnavatelům!
Rovněž je tomu tak v otázce státních
zaměstnanců. Na oko odsuzují persekuci, ale
v listech strany nepřímo se radují z této
persekuce. V otázce proti válce a pro odzbrojení
hrají vůdcové soc. demokratičtí
roli ještě horší. Toho důkazem
je sjezd II. Internacionály v Bruselu a resoluce o odzbrojení.
V Bruselu na sjezdu II. Internacionály podala britská
nezávislá dělnická strana protiresoluci
exekutivy vlastní resoluci, počínající
uvítáním odzbrojovacího návrhu
sovětské vlády: Socialistická dělnická
Internacionála konstatuje, že zkušenosti odzbrojovacího
výboru Společnosti národů a nezdar
anglo-americko-japonské námořní odzbrojovací
konference zdůraznily nemožnost dospěti částečnými
opatřeními, nevylučujícími
úplně válku, k odzbrojení.
Předseda (zvoní): Pane poslanče,
upozorňuji vás, že vaše řečnická
lhůta již uplynula.
Posl. Hruška (pokračuje): Blahopřejeme
ruské sovětské vládě k jejímu
návrhu na úplné odzbrojení. Podle
jejího názoru může míti částečné
odzbrojení jen nepatrnou cenu pro odstranění
válečného nebezpečí. V dalším
odstavci žádá toto rozhodnutí zastavení
práce v nejdůležitějších
odvětvích průmyslu a vedle pacifistického
hesla odpírání válečné
služby také odpírání výroby
střeliva. Nastala doba, aby mezinárodní socialisté
zaujali bezohledné stanovisko proti válce, bojujíce
společně v celém světě za úplné
odzbrojení a organisujíce dělnickou třídu
k odporu proti každé hrozící válce
také zastavením práce v nejdůležitějších
odvětvích průmyslu a odpíráním
válečné služby a výroby střeliva.
Závěrečný odstavec žádá
pak zostřený nátlak na vládu a odmítání
všech vojenských úvěrů. Zatím
mají socialistické strany stále hlasovati
proti veškerým úvěrům pro vojsko,
loďstvo a vzduchoplavbu. Takhle definovala nezávislá
dělnická strana britská svůj návrh
na odzbrojení. Malá část britské
Labour Party postavila se na nátlak ruského dělnictva
do jisté míry za návrhy nezávislé
dělnické strany a postavila svůj návrh
k navržené resoluci. Sjezd apeluje mimo svou výzvu
k socialistické mírové politice na dělníky,
aby vysvětlili svým vládám, že
se postaví proti nebezpečí obranné
nebo útočné války organisováním
všeobecného odporu včetně odpírání
nositi zbraň, výráběti bojovné
prostředky nebo vůbec poskytovati hmotnou pomoc.
Žádá, aby byly učiněny kroky
co možná k rychlému uspořádání
světové konference socialistické, odborové
a družstevní Internacionály za účelem
souhlasné akce na tomto základě. Soc. demokratická
strana švýcarská navrhla četné
změny a vlastní odstavec svého návrhu,
kde praví: Vývoj válečné techniky
vynucuje vytvoření malých armád v
kasárnách při zřeknutí se velkých
nepohyblivých mas vojska v poli. Zmechanisovaná
válka nahrazuje bojující armádu. Tyto
drobné armády z povolání budou nahrazeny
illegálními vojenskými oddíly a přísně
zorganisovanými masami průmyslových dělníků
doma. Je snahou militaristů, vydávati tuto technickou
přeměnu za odzbrojení. Ve skutečnosti
nebyly však odzbrojovací konference, na př.
washingtonská, než zakuklenou smlouvou o ozbrojení.
Dělnictvo nedá se zmýliti takovými
opatřeními, nýbrž bude bojovati se vším
úsilím také proti těmto novým
formám vojska.
Toto navrhuje švýcarská soc. demokracie na
sjezdu v Bruselu.
O těchto návrzích byl sveden v komisích
prudký boj, po kterém všechny tyto strany odvolaly
své návrhy, při čemž proti těmto
návrhům zvláště postavili se
soc. demokrati francouzští, němečtí,
rakouští, polští a zástupci čsl.
soc. demokracie. Nato bylo zamítnuto blahopřání
sovětské vládě k odzbrojovacímu
návrhu. Zamítnut požadavek organisování
odporu dělnické třídy proti válce
zastavením práce v nejdůležitějších
odvětvích průmyslu a průmyslu muničním.
Odmítnut požadavek odpírání všech
vojenských úvěrů na vojsko, loďstvo
a vzduchoplavbu. Odmítnut také požadavek, aby
byl škrtnut pasus o svobodě volby vojenského
systému pro všechny národy. Odmítnut
byl dále požadavek, aby byla svolána světová
konference socialistické odborové a družstevní
Internacionály proti válečnému nebezpečí.
Tak se zachovali vůdcové soc. demokracie v mezinárodním
měřítku k návrhům na odzbrojení.
V praksi je to vysvětlitelné. Když vůdcové
německé soc. demokracie hlasují pro povolení
rozpočtu pancéřového křižníku,
nemohou prováděti politiku odzbrojovací.
Němečtí soc. demokrati staví se tak
důstojně po bok svému kolegovi, francouzskému
soc. demokratu Boncourovi, autoru proslulého vojenského
zákona, jaký byl kdy vytvořen. A naši
soc. demokraté tento čin jenom schvalují.
Soc. demokracie stává se tak v mezinárodním
měřítku stranou imperialistickou, reakční,
hájící zájmy kapitalistické
třídy socialistickými frásemi. Dělnictvo
tyto činy svých soc. demokratických vůdců
musí odsouditi. V této situaci jest určitá
konsolidace kapitalistického systému a hospodářská
konjunktura. (Posl. Bechyně: Člověče,
nedělejte si z nás "Rudý den"!)
Vy již dávno o tom víte, ale vaši
dělníci o tom nevědí.
Třídní boj i v tomto období neutuchá.
Dělnická třída proti kapitalistickým
a reakčním útokům a proti zrádným
reformistickým vůdcům musí neúprosně
bojovati. V továrnách, v dílnách,
na polích, v kancelářích je nutno
tvořiti jednotnou proletářskou frontu zdola
proti hospodářskému zbídačení,
proti persekuci, proti imperialistické válce a za
osvobození proletářské třídy
z chomoutu buržoasie. (Potlesk poslanců strany
komunistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Pohl. Dávám mu slovo.
Posl. Pohl (německy): Slavná sněmovno!
Po všem, co se v posledních dnech událo (Výkřiky
něm. soc. demokratických poslanců.),
mohli bychom očekávati, že jakmile se sněmovna
sejde, promluví první slovo pan náměstek
předsedy vlády, správce vlády, a že
právem rozčilenému a ustaranému obyvatelstvu
podá vysvětlení o nehorázném
útoku, jenž byl před několika dny učiněn
na jeho kapsy. Místo toho jest vládní lavice
prázdná, vláda mlčí, a to lze
si těžko vykládati jinak, než že
nepřímo vyslovuje svůj souhlas s opatřeními,
provedenými v posledních dnech. (Výkřiky.)
Kdyby tomu tak nebylo, byl by, jak jsem řekl, pan náměstek
předsedy vlády povinen sněmovně to
oznámiti.
Čeho jsme se dožili v posledních dnech, jest
pokračováním politiky, jež byla zahájena
r. 1927, hospodářské politiky, jež není
vybudována na tom, aby hospodářský
život byl všeobecně zlepšen, nýbrž
jejímž základem jest neustále a nepřetržitě
rozmnožovati zisk, důchody bez práce určité
vrstvy lidí na útraty živobytí a kapes
širokých vrstev lidu. Po pohyblivých clech,
jichž žádali naši zemědělci
a jejich zástupci odůvodňujíce to
tím, že musejí míti ceny, jaké
jsou na světovém trhu, dostali stálá
cla a my jsme dostali to, že ceny předmětů
chráněných clem jsou vyšší
než ceny na světovém trhu.
Jak velké jest zatížení, jež tento
celní zákon uvalil na veškeré obyvatele,
chci dokázati jen dvěma číslicemi.
Hodnota sklizně pšenice, žita, ječmene,
ovsa a bramborů r. 1925, tedy před cly, činila
asi 10 miliard Kč. Tato hodnota jest vypočítána
podle oznámení Státního statistického
úřadu a podle úředních záznamů
na pražské burse. Hodnota sklizně r. 1926,
tedy po clech, činila 12 miliard Kč, ale sklizeň
v tomto roce klesla o 28 milionů q. (Německé
výkřiky: Slyšte, slyšte!) Co jsme
tedy kdysi při zavedení cel zcela jasně předpovídali,
stalo se v plné krutosti. Značně horší
žeň r. 1926 poskytla zemědělcům,
ovšem jen těm, kteří takové plodiny
měli na prodej, důchod větší
o 1700 milionů. Předpokládáme-li nyní,
že z těchto 1.7 miliard aspoň miliardu musili
zaplatiti spotřebitelé ve formě vyšších
cen za potraviny, naskytá se otázka, kdo uhradil
tento schodek, tyto výdaje. Mzdy byly zvýšeny
jen zcela nepatrně a naprosto nikoliv u všech skupin
povolání. Proto jsou větší výdaje
způsobené cly zatížením, a to
nevyrovnaným zatížením dělníků
a zaměstnanců. Jak jsme k tomu dospěli? Nuže,
jest velice vděčné dnes to připomenouti:
V r. 1923 byla v tomto státě vytýčena
nová národohospodářská zásada,
neboť se řeklo: Máme sedminásobnou cenu
pšenice, vše tedy musí býti uvedeno na.
sedminásobnou cenu. Po sedminásobné ceně
pšenice musila následovati sedminásobná
cena železa, sedminásobná cena uhlí,
sedminásobné mzdy, krátce ve všech oborech
musily býti ceny sedminásobně zvýšeny.
Vláda byla touto ideou tak nadšena a opojena, že
se v tomto roce zasadila celým svým vlivem, aby
dosáhla tohoto sedminásobného klíče.
Kde ho však dosáhla? Nikoliv úplně,
ale přece skorem se jí podařilo dosíci
sedminásobného klíče ve mzdách
a platech. Máme sedminásobné mzdy a sedminásobné
platy - to jediné, co od té doby z toho sedminásobného
zvýšení zbylo - ale od té doby dostali
jsme desítinásobné a jedenáctinásobné
ceny pšenice. Proto jest reální mzda v Československé
republice velice nízká, jest jednou z nejnižších
ve vývozních a průmyslových státech
Evropy. Mezinárodní úřad práce
v Ženevě, jenž zkoumal výši reálních
mezd, zjistil, že Československá republika
mezi 20 státy jest na čtrnáctém místě,
pokud jde o výši reálních mezd. Kdežto
reální mzda v Londýně činí
100, činí v Praze 49. Kvalifikovaný dělník
v hlavním městě Praze nedosahuje tedy ani
polovice životní úrovně anglického
dělníka. Od té doby, kdy to bylo zjištěno,
klesla dále reální mzda působením
cel - nejen tím, nýbrž jistě i následkem
cel. A když se tážeme: "Co učinila
vláda proti celé této hospodářské
politice?" nelze jen říci, že zůstala
úplně nečinnou, nýbrž dlužno
říci mnohem více, totiž že učinila
vše, aby tuto hospodářskou křivdu zhoršila
v neprospěch slabých. Připomínám
soustavně provedené zrušení přímých
daní jako dárek majetným, zvýšení
všech spotřebních daní a vůbec
všech daní nepřímých. Že
při těchto metodách domácí
spotřeba musí neustále klesati, jest zcela
samozřejmé. Kde se právě na nejnutnější
věci již nedostává, tam se rdousí
a omezuje, a to se týká živobytí širokých
vrstev obyvatelstva. (Výkřiky.) A nyní
praví náš průmysl: "Co nemůžeme
odbýti doma, musí do ciziny." Logicky. Odjakživa
byli jsme a budeme i v budoucnosti s většinou své
výroby odkázáni na vývoz, ale jak
tomu dnes jest, není vývozní obchod postaven
na žádnou národohospodářskou
základnu, nýbrž na základnu velice smutnou.
Zkoumáme-li otázku, proč vyvážíme,
odpovídá se nám: Můžeme vyvážeti
ještě jen proto, že zaměstnanci v průmyslu
žijí na nízké úrovni, že
mají nepatrné mzdy. Proto se již všude
v cizině mluví o československém mzdovém
dumpingu a nikoliv zcela neprávem, neboť srovnáte-li
reálné mzdy, dojdete sami k tomuto mínění.
A mluví-li se o československém mzdovém
dumpingu, jest zcela zřejmo, že se svět podle
toho zařídí.
A v jisté souvislosti s tím jest i cukerní
krise, jejíž příčinou jest dvojí
anglická krise: Za prvé anglická krise proto,
poněvadž ji způsobili Angličané,
když snížili clo na surový cukr, a za
druhé stala se tato krise československo-englišovskou
krisí, neboť demise ministra financí Engliše
má s tím vnitřní souvislost. (Souhlas
něm. soc. demokratických poslanců.)
Cukerní průmyslníci žádali o
podporu státu, žádali o státní
opatření a státní prostředky,
aby mohli čeliti anglickému útoku. Ministr
financí Engliš se postavil proti tomu, a proto
ho nemůžeme kritisovati. Nepochybně jest správné,
že cukerní průmysl předně nepotřebuje
státní pomoci proti anglickým opatřením,
a za druhé dlužno se tázati, zdali československý
stát a československé hospodářství
chce se pustiti do hospodářského boje s Anglií
či nikoliv. Naskytá se otázka: Mění-li
Anglie celní sazbu z vnitřních hospodářských
důvodů, jaké prostředky má
československý stát, aby jich užil proti
těmto snahám anglického cukerního
průmyslu? Velice se obávám a asi všichni
rozumní národní hospodáři spolu
se mnou nabudou toho mínění, že prostředky
československého státu v hospodářské
válce s Anglií ještě daleko a daleko
nestačí, a proto dlužno hledati jiné
východisko z krise. Československý stát
jest jedním z nejbohatších států
na cukr na světě a co by všem jiným
zemím pravděpodobně přispělo
k jistému blahobytu a k jistému požehnání,
z toho cukerního bohatství nemá obyvatelstvo
československého státu nic. Již ve starém
Rakousku se vždy říkalo, že v Anglii jest
rakouský cukr tak laciný, že angličtí
pěstitelé dobytka mohou jím krmiti vepře,
a v Rakousku byl tak drahý, že děti chudých
lidí nemohly dostati cukru, ačkoliv ho jako potraviny
nutně potřebovaly. Stojíme dnes znovu na
témž stanovisku, na němž jsme stáli.
V Anglii stojí 1 kg československého cukru
4.30 Kč, v Rakousku 4.75 Kč, ve Švýcarsku
3.60 Kč. V nejbohatší na cukr zemi v Evropě,
v Československé republice, stojí od nynějška
7 Kč. Domnívám se, že větší
křivda a působivější ilustrace
naší zvrácené hospodářské
politiky není ani možna. Logickým následkem
toho jest, že spotřeba cukru v nejbohatší
zemi na cukr v Evropě jest poměrně nízká,
neboť činí 26 kg na hlavu ročně,
v Anglii 38 kg, v Dánsku dokonce 44 kg. Domnívám
se, že tuto otázku dlužno učiniti jinak,
než ji učinili cukerní průmyslníci,
když šlo o sanaci krise v cukerním průmyslu.
Nejprostším by přece bylo hledati prostředky
a cesty, aby se zvýšila domácí spotřeba
cukru. Jest schopna zvýšení. I když budeme
moci spotřebu zvýšiti jen o 3 až 4 kg
na hlavu ročně, vyrovná se tím zajisté
značná část toho, co pravděpodobně
nebudeme již nikdy moci vyvézti do Anglie, poněvadž
právě žádnými opatřeními
nezvítězíme v hospodářské
válce s Anglií - nechci ovšem býti prorokem.
Loňského roku zasedala v Ženevě světová
hospodářská konference. Na této konferenci
byli zástupci všech států, a to v obou
komisích, v komisi průmyslové a zemědělské,
jednoho mínění v tom, a stran toho byla úplná
dohoda, že totiž evropské hospodářství
může býti především ozdraveno
a povzneseno jen tím, zvýší-li se životní
úroveň tím, že se rozmnoží
příjmy a že se podstatně zvýší
kupní síla obyvatelstva a ovšem zvláště
nejnižších vrstev. Všechny státy
po této hospodářské konferenci vyslovily
svůj souhlas s usneseními ženevské hospodářské
konference, ale jak tomu bylo s tak četnými mezinárodními
konferencemi, tak tomu bylo i s touto. V Ženevě byly
usneseny krásné a chvalitebné zásady
a přijata poměrně vhodná usnesení.
Pak šli všichni domů a učinili opak toho,
co bylo usneseno na ženevské schůzi, a Československá
republika, jak jsem již předem řekl, jde věrně
ve šlépějích jiných, pakliže
je ještě nepředstihuje. Můžeme
tedy říci, že celá tato státní
pomoc nebyla by bývala naprosto nutná. Pravím
to proto, poněvadž v dnešních novinách
dr Heidler, generální tajemník cukerního
kartelu, uveřejňuje zprávu, v níž
se pokouší vyložiti, že zvýšení
cen cukru bylo nevyhnutelné, že nebylo je lze již
odložiti atd., a že se to musilo státi pro nedostatek
peněz. Výkladům dr Heidlera odporují
skutečné poměry cukerního průmyslu
v moderních továrnách, že totiž
ceny cukru poskytují nezměrné zisky; a když
se to řekne průmyslníkům, odpovídají:
"Ano, ceny musejí býti vysoké, aby i
cukrovary špatně zařízené mohly
existovati." Tedy jen z ohledu na cukrovary, které
technicky nestojí na výši, musí cena
cukru býti tak vysoká. Ostatně, komu již
budou tito pánové imponovati svým nářkem,
že poskytli státu 5 miliard - tak tvrdil totiž
dr Heidler - že cukrovarníci nemají peněz,
že úplně zchudli? Čteme-li totiž
zprávy o činnosti nejen cukrovarnických společností,
nýbrž i zprávy bank a jejich cukerních
oddělení, docházíme ke zcela jinému
úsudku. Tak oznamují na př. letos Živnostenská
banka, banka Union a Anglobanka ve zprávě o své
činnosti, že cukerní obchod v uplynulém
roce byl uspokojivý a myslím, že můžeme
zde více věřiti bankám, než panu
dr Heidlerovi.
Jak jsem již předem řekl, jest to s panem dr
Englišem tak zvláštní osud. Zvítězí-li
ministr Engliš, stojí to vždy něco,
a většinou to stojí peníze z kapes nejchudšího
obyvatelstva tohoto státu. (Souhlas na levici.) Tak
to bylo u správní reformy, u zákona o obecních
financích a tak to bylo u daňové reformy,
a kdož se bude diviti, že to právě tak
dopadne v otázce cukerního hospodářství.
Ministr Engliš vítězí a široké
vrstvy lidu musí platiti. Ale otázka, kterou se
dnes zabýváme, má ještě jiný,
a to podstatně politický význam. Ještě
před několika dny, dne 31. srpna měla schůzi
"osmička", nejvyšší vláda
v tomto demokraticky spravovaném státě. Ona
není sice nikomu odpovědna, ale přece se
oznamuje naslouchajícímu obyvatelstvu, že dne
31. srpna "osmička" za přítomnosti
ministra financí Engliše a ministra vnitra
Černého konala schůzi a zabývala
se otázkou zvýšení cen cukru, jež
navrhoval cukerní průmysl. Výsledkem porad
bylo, praví se zde, že se cukerním průmyslníkům
učiní ústupek při refakci obchodových
daní ve výměře 40 až 45 milionů
Kč. Tento zákon má býti usnesen ještě
v podzimním zasedání. Úředně
oznamuje "osmička" - a bylo to hlášeno
i časopisy - že vláda a koalované strany
učiní nutná opatření proti
zdražení cukru členy cukerního kartelu.
Toto neúřední oznámení nebylo,
pokud jde o vládu, popřeno. Tedy vláda ujišťuje
nás 31. srpna, že najde prostředky a cesty,
aby zabránila zdražení. Nuže, rozřešení
otázky nedalo na sebe dlouho čekati. Již dne
3. září oznamuje cukerní kartel, že
cenu cukru zvýší o 60 hal. a dne 3. nebo 4.
září zvyšuje ji skutečně
o 60 hal. Až dosud se mluvilo jen o zdražení
cukru o 20 až 30 hal. na 1 kg. Z těchto 60 hal. dostanou
řepaři 32 a cukrovarníci 28 hal. V drobném
prodeji nebude to 60, nýbrž 70 hal. A nyní
se naskýtá otázka: Souhlasí-li oznámení
vlády ze dne 31. srpna se skutečností, jak
si může vlastně hospodářský
svaz, stojící pod vlivem vlády a na ní
závislý, jako jest cukerní kartel, dovoliti,
za tři dny poté, co vláda slavnostně
slíbila, že zdražení cukru nepřipustí,
prakticky dáti provésti tak přepjatě
vysoké zdražení? Jsou jen dvě možnosti:
Buď že si "osmička" s oběma
pány ministry dne 31. srpna udělala dobrý
den ze všeho obyvatelstva celého státu, nebo
že si členové cukerního kartelu dne
3. září udělali dobrý den z
vlády. Možné jest jen jedno z toho, nechceme
bez dalšího míti za to, že se stalo to
prvé a případně počítáme
s tím, že to druhé souhlasí se skutečností,
ale otázkou jest přece - nejsme povoláni
starati se o prestiž československé vlády,
to není naším úkolem a ani nám
to nenapadlo - otázkou jest: Kdyby zde nebylo tajného
dorozumění mezi členy kartelu a vládou,
bylo by možné, aby se cukrovarníci mohli jen
opovážiti usnésti se na tom?
A zde něco osobního. Pan ministr zásobování
Černý skví se jako ostatní
páni ministři svou nepřítomností.
Ale jistě se doví, co zde pravím. Pan ministr
zásobování Černý má
v nynějším ministerstvu velice blízkého
příbuzného, a to jest pan ministr vnitra
Černý. Tento ministr má ohromnou moc,
má velice mnoho četníků, velice mnoho
policie a vidíme přece při každé
příležitosti, jak mobilisuje tuto policejní
moc proti dělnictvu, slyšíme stále břinkot
šavlí tohoto pána. A tu bychom si přece
dovolili tázati se: Nemohl by pan ministr zásobování
Černý požádati svého bratra
v úřadě, pana ministra vnitra Černého,
aby mu poskytl několik svých policistů, aby
je případně zmobilisoval proti vzdorujícím
členům cukerního kartelu? Všechny tyto
otázky se vynořují, ale nemohou býti
rozřešeny a vysvětleny. Ministři jsou
němí, ministerská lavice jest v této
vysoce důležité chvíli a při
projednávání takové otázky
úplně prázdná. (Výkřiky.)
Tu jest věcí poslanců, aby vystoupili
bez zřetele na státní moc, o níž
také již byla zmínka. Právě proti
tomuto cukernímu kartelu měla by vláda tisíce
možností, aby jej přivedla k rozumu. Ale tito
pánové budou se známým způsobem
vydávati ještě za dobrodince státu,
jemuž věnují vše možné. Před
2 lety dostali snížené sazby řepaři
a cukrovarníci, a to na řízky a cukr, kterážto
sazba činí třetinu toho, co činí
na př. sazby na hromadné zboží, uhlí.
Dar aspoň 35 milionů Kč ročně
poskytuje se takto řepařům a všemi možnými
jinými způsoby měla by vláda jistě
cukrovarníky spíše v hrsti než naopak.
Ale vždyť nejde jen o cukrovarníky. Neboť
těmito pány nejsou již původní
čistí bankovní kapitalisté. Dnes jsou
jimi již široké vrstvy agrárníků,
kteří jsou zároveň akcionáři
cukrovarů a klíčem celé otázky
jest zajisté, že o lup z kapes lidu dělí
se dva činitelé: řepaři a výrobci
cukru.
Zde by byla na místě ještě jedna otázka:
Každoročně v měsících
únoru a březnu se uzavírají smlouvy
o ceně cukru na běžnou kampaň. Všeobecně
se praví, že smlouvy jsou svaté a že musejí
býti dodrženy. Také o ceně řepy
r. 1928 byly letos uzavřeny závazné smlouvy.
Jak tedy mohou letos řepaři bráti podíl
na zdražení cukru, na zvýšení ceny
cukru? Bylo by nutno mluviti o všech těchto otázkách,
bylo by nutno je vysvětliti. Ale dokud vláda ještě
nepromluvila, možno se jen dohadovati.
Pánové! My, náš klub, naše strana
zaujali jsme včas stanovisko k této otázce.
Již dne 21. června t. r. podali jsme iniciativní
návrh na rozřešení nebo aspoň
na zmírnění cukerní krise, v němž
jsme žádali nikoliv zvýšení ceny
cukru, nýbrž spíše jejího snížení,
zrušení cel, zrušení cukerní daně
pod podmínkou, že cena cukru bude snížena.
Žádali jsme tehdy, aby na místo kartelu byl
zřízen povinný prodejní syndikát,
jenž by byl pod kontrolou veřejnosti a umožňoval
spolukontrolu spotřebitelů, při čemž
by se určovalo racionování a rozdělování
neboť i jisté racionování výrobních
nákladů může býti provedeno.
Přebytky zisků dobře organisovaných
cukrovarů mohly by takto na přechodnou dobu přispívati
k úhradě schodku špatně organisovaných,
špatně racionalisovaných továren a tak
krisi zmírniti. Na to měla vláda již
dávno odpověděti. Ale ona, jak jsem již
pravil, neodpověděla ani v této chvíli.
Ovšem my chceme svým návrhem dosíci
něčeho, čeho si vláda nepřeje:
Místo svobodné lichvy, jež slaví nyní
orgie ve všech důležitých věcech,
ve všech vrstvách a ve všech předmětech
potřeby, žádáme organisované
vázané hospodářství se zřetelem
na veškerenstvo.
Slavná sněmovno! V našem státě
jsou dva důležité předměty obchodu
a výroby: Jedním jest důležitá
potravina, cukr, druhým surovina důležitá
pro průmysl, uhlí. Oba problémy jsou zralé
pro vliv veřejnosti na správu a rozdělování
těchto naléhavě nutných předmětů
potřeby.
To vše se děje ve chvíli, kdy útraty
obilních cel nejsou ještě, jak jsem se již
dříve zmínil, vyrovnány. Mluví
se o nových důležitých clech, o novém
zvýšení cel na dovoz živých zvířat,
ačkoliv jsme přece svědky hospodářského
procesu, že přes klesání cen dobytka,
nelze nikde pozorovati, že by ceny masa byly snižovány.
(Výkřiky na levici.) Ale jednoho pokroku
jsme dosáhli: Pan ministr zásobování
v posledních dnech aspoň nařídil,
aby se v některých okresech zahájilo vyšetřování,
jak dalece ceny dobytka odpovídají cenám
masa. Ale dokud tito pánové budou míti otěže
v rukou, víme již, jak vyšetřování
dopadne a že se při tom mnoho nezíská.
Pánové, činitelé, kteří
mají nejdůležitější podíl
na zdražování zboží, jsou nejcennější
součástí vlády. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Agrárníci a živnostníci z té
i oné strany jsou nejcennější složkou
vlády a oni to jsou, kteří hlavně
jsou vinni neorganisovaným zvyšováním
cen, divokými lichvářskými cenami.
Již nyní se provádí zdražování
mléka. Brambory byly již zdraženy. A to vše
mají chudí lidé déle snášeti?
Nikoliv, pánové, to není možné.
To jest politika holé lichvy, nepokrytého vykořisťování
lidu. Ukázal jsem již, jak velký jest rozdíl
mezi teorií ženevských hospodářských
usnesení a mezi činností těchto pánů
zde. Pod heslem zvýšení kupní síly
nastal ve všech státech hospodářský
vzestup. Pod heslem konsolidace děje se u nás opak.
Životní úroveň se stále snižuje.
Dělníci a zaměstnanci, tisíce drobných
rolníků a živnostníků nemůže
již déle snášeti této politiky
vykořisťování. Těžké
sociální boje o vyšší mzdy musejí
býti a budou následkem této politiky.
My jsme zastáncem potlačovaných a proto budeme
v tomto boji jako vždy houževnatě státi
po boku potlačovaných a vykořisťovaných.
Tomuto režimu lichvy a vykořisťování
lidu ohlašujeme nejostřejší boj. Jest
příznačné, že tento boj o holý
život musí se vésti zde ve chvíli, kdy
pánové zamýšlíte slaviti desítileté
trvání republiky. (Výkřiky.) Kontrast,
že si horšího nelze pomysliti. Poskytujete rám
k této jubilejní slavnosti republiky svou lichvářskou
politikou a vláda poskytuje rám svou netečností.
Ale nás najde lid po svém boku. (Potlesk něm.
soc. demokratických poslanců.)