Velmi nás zajímá spěch, s jakým
má býti tato důležitá předloha
projednána. Podle zprávy připojené
k návrhu zákona bylo již dávno jednáno
o prodeji pozemků Richtrových, jistě již
r. 1927, neboť stát přejímá na
sebe veliké břemeno 5%ního úroku již
od 1. ledna 1928, a to z několika desítek milionů.
To nám dokládá, že smlouva dávno
byla v podmínkách perfektní, aspoň
tak, že mohla býti již dříve předmětem
jednání Národního shromáždění,
neboť od 1. ledna 1928 jdou již úroky, kdežto
Národní shromáždění se
o tom dovídá teprve za půl roku. Národní
shromáždění patrně při
těchto desetimilionových transakcích je taková
"quantité negligeable", že se mu jen poručí,
aby ihned jednalo a nahradilo tak pohodlí příslušných
úřadů.
Máme zkušenosti se všemi urychleními,
které neslouží ničemu jinému,
než aby o věci nemohla se také vysloviti širší
veřejnost, aby se věc stala jen dílem několika
zasvěcených a k jednání pověřených
osob. Takovému spěchu nerozumíme a varujeme
před ním.
Máme při této příležitosti
všetečnou otázku, zda by státní
správa trpěla takový postup v obcích,
okresech, zemích? Kolik zde je zpráv, kolik překážek,
kolik jednání, a vše toto se musí díti
ve světle veřejnosti. Myslím, že ani
státní správa nesmí býti tolik
přesvědčena o výbornosti svého
jednání, a má proto své jednání
oznámiti veřejnosti a podrobiti je kritice. Na žádný
způsob Národní shromáždění
nemůže aportovati tuto předlohu, aniž
mu bylo sděleno, jak došlo k ceně 1200 Kč
za čtvereční sáh, byli-li zde také
jiní uchazeči, je-li možno skutečně
tuto cenu srovnati. Vždyť plocha 34.589 čtver.
sáhů, která je postupována, representuje
při uvedené ceně 1200 Kč za sáh
okrouhle 41 milionů Kč. A tržní cena
všech pozemků s vedlejšími závazky
činí podle důvodové zprávy
daleko přes 71 milionů Kč!
V předloženém zákoně nikde není
opatření, které by bránilo, aby využito
bylo stržené ceny za pozemky, které náležejí
ministerstvu nár. obrany, na zakoupení pozemků
a budov pro postavení vojenských ubikací.
Je pravda, že fond pro věcné potřeby
nár. obrany je podle zákona dotován každého
roku částkou asi 315 milionů, ale vložením
do tohoto fondu částky za odprodané pozemky
bez určité výhrady není zaručeno,
že by této částky mohlo býti
také použito i k účelům jiným,
ač především mělo by zde býti
pamatováno na náhradní objekty, na vojenské
ubikace.
Myslím, že výmluva, že tyto částky
nestačí zdaleka na opatření budov
nových, není nikterak odůvodněna,
naopak v tom směru měli bychom usilovati, aby skutečně
tyto částky, poněvadž nestačí,
byly svému původnímu určení
naprosto zajištěny.
Musím dále konstatovati, že i při některých
objektech chybějí nejprimitivnější
pomůcky informační, totiž výměra
prostor stavebních a obytných budov, tak v §u
1 ad 3, při ohlašovaném prodeji domu 644 na
Novém městě v Praze se stavební parcelou
čís. kat. 978; dále chybí výměra
také u realit ad 2, a musím podtrhnouti, že
zde běží skutečně o reality nejrozsáhlejší
a objekty nejcennější. Ptám se, je to
tak těžké, aby z držebnostního
archu tato výměra skutečně se vypsala
a aby těm, kteří skutečně mají
dáti povolení k takovému rozsáhlému
obchodování s pozemky tak cennými, dostalo
se nejprimitivnější pomůcky posuzovací?
Anebo je zde skutečně úmysl vůbec
poslaneckou sněmovnu neinformovati? Výmluva, že
se neví, co si vyžádá památkový
úřad, nestačí, památkovému
úřadu by naprosto neuškodilo, kdyby skutečně
tato výměra pro informaci byla uvedena.
Vzpomínám zde, ovšem s lítostí,
že při jiných postupech, na př. při
postupu pevnostních pozemků města Josefova,
bylo docela jinak postupováno. Bylo všechno vyměřeno,
všechno spočítáno na m2
. Ovšem tam ministerstvo nár. obrany postupovalo své
objekty chudé obci, a na chudé musí býti
patrně větší přísnost.
Naprostým podivem musí každého naplniti
podmínka, kterou na sebe přejímá státní
správa jako kupující pozemky Richtrovy. Není
to nic méně a nic více, než závazek,
převzíti dávky z přírůstku
hodnoty, a to zcela otevřeně. Když takovouto
podmínku čteme (Výkřiky posl. Remeše.)
v soukromých smlouvách. máme pro ně
porozumění. Kupující bývá
buď z nerozumu nebo z potřeby donucen k této
podmínce proti duchu zákona. Že by však
státní správa zcela otevřeně
při plném vědomí, že splňuje
podmínku proti duchu zákona, mohla skutečně
přistoupiti na tuto podmínku, zdá se nám
věcí naprosto nemožnou. Jaká je tendence
dávky z přírůstku hodnoty? Postihnouti
především prodávajícího,
poněvadž bez zásluhy své na útraty
veřejnosti se obohacuje a vydělává.
A zde ti, kteří mají nad zákony bdíti
a správně je prováděti, snižují
se vlastně k praxi obcházení zákonů.
Vše, co nám bylo podáno k vysvětlení
této věci, nás jenom utvrzuje v přesvědčení,
že postup se strany státní správy je
neomluvitelný. Tímto činem dává
státní správa úplnou sankci k následování.
Stavební místa budou dnes zcela beztrestně
zdražována chudým uchazečům právě
o tuto dávku z přírůstku na majetku,
neboť státní správa zde šlechetným
příkladem jde napřed a ukazuje zdražovatelům
cestu. Žel, že tato výhoda, o které se
nám vykládalo v rozpočtovém výboru,
totiž, že se tím docílí ušetření
na výši převodního poplatku, zakládá
se na omylu. Základem pro vyměření
převodního reálního poplatku je cena
smluvní plus vedlejší podmínka, a tak
to v praxi vypadne trochu jinak. Stát zaplatí větší
převodní poplatek o tuto vedlejší podmínku,
o dávku z přírůstku na majetku, a
nejen to, on zaplatí také z této dávky
z přírůstku na majetku novou ještě
dávku z přírůstku na majetku, poněvadž
základní cena plus tato vedlejší podmínka
bude sloužiti za podklad k vyměření
dávky z přírůstku na majetku.
Našim výtkám v tomto směru předneseným
v rozpočtovém výboru nemohlo býti
odepřeno správnosti, žel, že k obhájení
podle našeho mínění nebylo skutečně
použito prostředků, které by měly
přesvědčovati, naopak tyto prostředky
zdají se nám velmi pochybné. Musíme
tu vytknouti mylné informování rozpočtového
výboru (Slyšte! Slyšte!), že poplatek
z přírůstku hodnoty je povinen platiti také
kupující. (Posl. Tomášek: To je
novum!) Jak se má věc ve skutečnosti?
Za poplatek z přírůstku hodnoty analogicky
podle §u 68 poplatkového zákona ručí
obě smluvní strany, jak prodávající,
tak kupující, rukou společnou a nerozdílnou;
to znamená, že kdyby poplatek z přírůstku
hodnoty nebyl zapraven prodávajícím, nastupuje
zde věcné ručení za poplatek postoupenou
věcí a může býti přidržen
k placení také nastupující, kupující.
Z toho plyne, že poplatek z přírůstku
hodnoty jest především povinen platiti ten,
kdo prodává. Za poplatek ručí a může
býti přidržen kupující jen subsidiárně.
V daném případě jde o tržní
cenu několika desítek milionů. Je vůbec
vyloučeno, že by postupující platiti
nemohl nebo nechtěl. Konečně každý
advokátní úředník by si to
jednoduše zabezpečil kupní dobírkou
a nechceme pochybovati, že státní správa
by nebyla schopna této primitivní obratnosti.
Není nám nic známo o jednání
a proto se nám zdá, že těch několik
milionů, jež pohltí dávka z přírůstku
hodnoty, je prostě vynuceno nad cenu kupní a smluvenou.
Z toho, co jsem si dovolil krátce uvésti, plyne
jasně, že Národní shromáždění,
mající rozhodovati odpovědně, nemůže
dáti svolení k této předloze.
Podáváme návrh, aby tato předloha
byla vrácena k projednání rozpočtovému
výboru, aby byla náležitým způsobem
doplněna, aby rozpočtový výbor byl
náležitě informován o jednání,
které bylo v této věci provedeno.
Tento odklad a provedení našeho návrhu umožní
snad reparaci chyb, které se zde skutečně
mohou státi.
V případě však, bude-li náš
návrh zamítnut, je přirozeno, že pro
tento vládní návrh, který znamená
nové oslabení pravomoci Národního
shromáždění a který má
ještě jiné, velmi četné slabiny,
nemůžeme hlasovati. (Potlesk poslanců čsl.
soc. dem. strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Krebs, dávám mu slovo.
Posl. Krebs (německy): Slavná sněmovno!
Vládním návrhem tisk 1603 má býti
zmocněn ministr financí ve shodě s ministerstvem
národní obrany, aby prodal velkou řadu vojenských
objektů v Praze, Bratislavě, Komárně,
v Chebu, v Ml. Boleslovi, v Hradci Králové, v Olomouci,
v Košicích a v jiných městech, a výnos
těchto prodaných vojenských objektů
má býti věnován fondu pro věcné
potřeby národní obrany, tedy fondu na zbrojení,
který byl zřízen zákonem ze 17. prosince
1926, č. 240. Pan zpravodaj dovozoval dnes ve svých
vývodech, že je nutno zciziti řadu těchto
objektů, poněvadž se staly nepotřebnými
k účelům vojenským, a poukazoval na
to, že finanční správa má použíti
výnosu zase k novým vojenským stavbám,
že tedy bude utvořen fond, z něhož na
jedné straně přebytek poplyne přímo
do fondu na zbrojení, na druhé straně budou
poskytovány zálohy na zřízení
nových vojenských objektů. Nám to
připadá, a není to jenom pocit, nýbrž
skutečnost, že takovým způsobem mají
býti zakryty nové velké milionové
obnosy, jichž se má dostati vojenské správě.
Zde opravdu nejde o maličkost. Kdo zná ty objekty
v Praze nebo v Komárně, v Olomouci nebo v Králové
Hradci, a zvláště tu v Praze - připomínám
zde jen kasárna Jiřího z Poděbrad
- ví, že to jsou objekty, které mají
cenu mnoha milionů a při assanaci města jistě
budou prodávány za cenu fantastickou. Nebylo by
také námitek, kdyby se dělaly tyto transakce
a kdyby ministerstvo financí spravovalo tyto fondy a kdyby
byly věnovány veřejným účelům.
My se však ohrazujeme co nejrozhodněji proti tomu,
aby tyto peníze dostaly se k disposici znovu v zakryté
formě zase k účelům vojenským,
poněvadž je jasno, že z výnosu takového
cenného objektu, jako jsou na př. kasárna
Poděbradova, budou pravděpodobně postavena
dvoje nebo troje kasárna nová. Výnos pozemku
samého poskytne takovou částku, že na
stavbu nových kasáren bude k disposici značná
suma. Pánové, již minulého roku zabývali
jsme se v rozpočtovém výboru a také
ve sněmovně fondem na zbrojení. Tento fond
má nyní 315 milionů ročně a
je prozatím určen na 11 let. Dnes již nikdo
neví a ani v budoucnosti nezví, jak se ho používá.
Číslice, které nám dává
k disposici nejvyšší kontrolní úřad,
nejsou ničím jiným než konečnými
číslicemi. Ani jeden člověk nemá
zdání, k jakým účelům
ve skutečnosti byly tyto částky vydány.
Fond pro zbrojení měl míti dva úkoly.
Plní je i nyní a bude je plniti zase také
s těmito sumami. Především, totiž
aby byla roční rozpočtová suma, která
činila dříve 1730 milionů zdánlivě
snížena na 1400 milionů, a tudíž,
aby se ukázalo snížení výdajů
na zbrojení, za druhé, aby vojenské výdaje
byly úplně odňaty parlamentní kontrole.
Je vždy nutno poukázati na toto zakrývání
vojenských požadavků. Nyní máme
v rozpočtu ovšem jen 1400 milionů - říkám
jenom k tomu přijde ještě 350 milionů
z výzbrojního fondu, 26 milionů, jež
požaduje správa budov, které má ve svém
rozpočtu ministerstvo veř. prací, 166 milionů
pensí vojenským gážistům a konečně
částka, na niž se stále zase zapomíná,
vojenský podíl na zúročení
státního dluhu, který musel býti v
posledním desetiletí učiněn pro vojenskou
správu, a který, málo počítáno,
vyžaduje částku 300 milionů. Ve skutečnosti
nemáme 1400 milionů, nýbrž 2207 milionů
skutečné spotřeby pro vojsko a tu nyní
dále zvýšíme přídělem
z titulu zcizení vojenských nemovitostí.
Tak tedy ve skutečnosti vypadá potřeba státní
správy v oboru vojenství.
Ve skutečnosti nutno vynaložiti na vojenskou správu
více než čtrvtinu veškerých příjmů
z daní. Časem slýchám zpívati
p. ministra zahraničí jeho zamilovanou píseň,
píseň o odzbrojení na různých
konferencích anebo schůzkách. Jak vypadá
toto odzbrojení, viděli jsme již při
projednávání rozpočtu u kapitoly vojenské
správy. Na str. 131 pod "vysvětlivky"
v kap. 5 ministerstva nár. obrany, nachází
se doslova tento pasus:"Zvýšení některých
trvalých položek vzniká tím, že
průměrný počet mužstva při
provádění zákona, kterým byl
stanoven mírový stav československého
vojska od 1. října 1927, č. 52/1927 Sb. z.
a n. a zákona o ročním kontingentu nováčků,
náhradní zálohy a při několika
změnách branného zákona, č.
53 z r. 1927 Sb. z. a nař., jest o 6804 muže
větší než r. 1927, a že po dobu 12
týdnů musí 8000 příslušníků
náhradní zálohy podrobiti se vojenskému
výcviku, že počet "déle sloužících"
stoupne asi o 1000 na 6000, dále že bude více
o 35 elévů, kteří nejsou započítáni
do stavu vojenského presenčního počtu,
než v roce minulém. Konečně stoupají
jednotlivé položky proto, že rok 1928 je rokem
přechodným." Budeme moci to přesně
kontrolovati při nejbližším státním
rozpočtu, který nám jistě bude v několika
týdnech předložen, zda r. 1928 byl skutečně
rokem přechodným, nebo zda ve skutečnosti
přinese nová zatížení.
Avšak, pánové, že toto odzbrojení
nejen se neprovádí materielně, nýbrž,
že se ani nepřipravuje ani neprovádí,
duchovně, to dokazuje nám řada jiných
výroků. Poukazuji tu zvláště
na řeč ministra nár. obrany, který
tak respektuje sněmovnu, že není ani přítomen
při předloze, která by ho měla velmi
zajímati, na řeč, kterou proslovil v Domažlicích.
Tehdy řekl výslovně:"Ani nejsilnější
vůdcové nebyli by mohli dokončiti osvobozovacího
díla s lidem, který není připraven.
Tak tomu bude i v budoucnu. Nepřítel nespí
ani dnes. My máme svůj stát, avšak naše
geografická poloha se nezměnila. A tato skutečnost
nám ukazuje, co máme činiti dále.
Pod společným praporem jsme nebyli nikdy poraženi,
kéž je tomu tak i v budoucnosti."
Z tohoto projevu je zvláště zajímavá
skutečnost, že se vojenská situace, situace
geografická tohoto státu nezměnila. Domnívám
se, že ani pan ministr nár. obrany Udržal
nebude mysleti, že se tato zeměpisná poloha
v nejbližších stoletích může
nějak změniti, zvláště když
nebude možno, aby někdy hranice tohoto státu
splynuly s hranicemi jeho vojenských spojenců. Tomu
jistě nebude věřiti ani p. ministr Udržal,
avšak my jsme z této situace právě od
něho a se strany, kterou representuje, která tedy
ve státě představuje vysokou vojenskou kastu,
obdrželi obrázek, který přímo
leká, rozšíříme-li ho nejen na
tento stát, nýbrž na celou Evropu. Mám
před sebou statistiku, která je vypracována
od říšské centrály pro službu
otčině v Berlíně a nám dokazuje,
jaké jsou nyní v Evropě stavy vojska. Francie
může v prostoře 10 km postaviti dnes 69.122
ozbrojených mužů, Belgie 38.401, Polsko 11.181
a dokonce i poměrně malé Československo
8.506, kdežto Německo naproti tomu, tedy dle celkové
číslice asi 120 tisíc mužů, jest
s to postaviti jenom 243 muže. V prostoře 10 km mohou
jmenované státy postaviti děl: Francie 51,
Belgie 48, Polsko 9, Československo 7, kdežto Německo
nemůže vytáhnouti ani s jediným dělem
většího kalibru. Vojenských strojních
pušek Francie 576, Belgie 262, Polsko 54, Československo
50, Německo 2, bojových letadel Francie 36, Belgie
25, Polsko 5, Československo 3, Německo žádné
válečných vozů Francie 41, Polsko
1, Belgie 14, Československo 4 a Německo 0. Pánové,
kam vůbec povede toto ozbrojovací bláznovství
a proti komu se zbrojí? Československo by mělo
nejméně příčiny zařazovati
své ozbrojení zřejmě do tohoto koncernu.
To Československo, které dle slov p. ministra nár.
obrany Udržala, nemůže změniti
své zeměpisné polohy, které ve skutečnosti
má téměř ve dvou třetinách
celého svého obvodu státní hranici
německou, které tedy musí přihlížeti
i k této skutečnosti. Avšak není to
jenom státní hranice, která tu přichází
v úvahu. My máme také ještě jiné
svazky hospodářské, které vznikají
ze situace geografické a geopolitické. Československá
státní politika nemůže však ven
ze svého kruhu a tu je velká chyba, kterou možno
pozorovati také u německých vládních
stran.
Ty zvláště v zahraniční politice
tohoto státu úplně selhaly. Právě
ty, o jejichž věrnosti ke státu dnes přece
nemohou ani čeští poslanci již nijak pochybovati,
když přestály nejtěžší
zkoušku zatěžkací. Ty by měly povinností
říci upřímné a poctivé
slovo v zahraniční politické orientaci tohoto
státu a tím stát osvoboditi od svírající
horečky zbrojení a ozbrojovacího bláznovství,
které stoji miliardy a miliardy poplatníka, jehož
při svém sociálně demokratickém
zákonodárství vždy posunujete do popředí.
Tím by snad mohly prokázati neocenitelnou službu
nejen našemu národu, nýbrž i celé
evropské situaci. Ano, ministr prof. dr Spina řekl
ve své řeči jednou ve Hřensku:"My
nešilháme do Německa, my tam patříme
svobodně a veřejně". Avšak těm
statečným a zmužilým slovům scházel
politický čin. Ty strany měly býti
silným spojovacím můstkem mezi říší
a tímto státem. Celá geografická a
geopolitická poloha, celé hospodářství,
které z více než z polovice závisí
na vývoji Německa a sousedního státu
rakouského, celý příští
vývoj této země poukazuje na spojení
a sblížení s velkým německým
středoevropským hospodářstvím.
Kdyby se byly vládní strany staly v zahraniční
politice činitelem, který se nedá přejíti,
kdyby byly uplatňovaly náležitě odůvodněné
návrhy, které přímo očekával
celý středoevropský svět, ba daleko
nad to, celý svět evropský. s kterými
mohou přijíti jedině státy střední
Evropy, pak by si byly získaly velikou zásluhu o
mír tohoto dílu světa. Potom teprve by také
stoupl jejich význam ve vnitřní politice.
V tom okamžiku nebylo by bez veliké pozornosti v celém
politickém světě vůbec možno,
aby mohly býti německé strany z vlády
odstraněny. Taková politika směřující
ke klidnému zajištění situace evropské
byla by je povýšila na mocného činitele
v politice vnitřní i zahraniční.
Ony v tomto směru úplně selhaly, a zapomněly,
že i dr Kramář, když náležel
v Rakousku k jedné z vládních stran, užil
klidně slova o obehraném klavíru dvojspolku
a postavil do popředí politického zájmu
svoji politickou koncepci. Ony neměly odvahy v politice
vnitřní a národnostní vykonati to,
co slíbily, a co se mohlo od nich očekávati,
ani nepoužily skvělé zahraniční
situace, která následkem úplného osamocení
Československa mohla býti pro ně hlavní
osou veškeré politiky. Tak musí ovšem
stát dělati dále politiku, která mu
při zrození byla určena. Vládní
strany ho neosvobodily z nucených poměrů
a tak je zase stát nucen dělati ozbrojovací
a vojenskou politiku. Je dále nucen při každé
sebemenší předloze hleděti k tomu, aby
vždy dále a dále se rozšiřovalo
vojenské vybudování státu, aby do
chřtánu vojenství byly házeny nové
peníze. jichž by mohlo býti použito na
potřeby hospodářské. Nejde o dvacet
nebo třicet milionů, o nichž se zde rozhoduje
v tomto malém zákoně. Jde tu o sta milionů.
Kdyby jich bylo použito pro péči o byty našich
dělníků, pro péči sociální,
pro naše válečné poškozence anebo
ke zlepšení a zintensivnění našeho
zemědělství - i to by bylo nutno - pak by
mohly vystoupiti před veřejnost. (Posl. L. Wenzel
[německy]: Jak to ještě nyní vypadá
po povodňové katastrofě?) Ovšem
dnes se ještě nic nestalo, ačkoliv již
uplynul rok. Na venek vidíme tento stát jako stát
válečně vyzbrojený, který právě
vůči svým sousedům představuje
ozbrojený tábor, jaký v Evropě na
tak malé prostoře ještě nebyl. uvnitř
je dále česky centralistickým jako dosud.
Německé vládní strany nemohly na těchto
věcech ve skutečnosti nic změniti a tudíž
vůči našemu národu nesplnily svých
povinností. Já tvrdím, že ani vůči
státu, neboť tento stát by měl býti
vysvobozen ze svého osamocení a ze své nynější
katastrofální politické situace. Zato však
budete, pánové, odpovídati před dějinami
vy a nikoliv my. Pro nás musí to býti jenom
podnětem, abychom předlohu v její nynější
formě odmítli. Budeme tedy hlasovati pro ty návrhy,
které směřují k tomu, aby vládní
osnova byla zamítnuta. (Potlesk poslanců něm.
strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Kaufmann. Dávám mu slovo.
Posl. Kaufmann (německy): Dámy a pánové!
Sněmovně byl přeložen návrh zákona,
jehož úvodní slova v §u 1 zní:"Ministr
financí se zmocňuje..." Tím jest zjištěno,
že také tento zákon jest opět jedním
z mnoha zákonů, které jsme nazvali zkrátka
"zmocňovacími zákony". Domnívali
jsme se, že po desítiletém trvání
republiky jest správa tak v pořádku, že
všechna správně-technická opatření
jsou upravena tak, aby ani k otázce zakoupení půdy
a prodeji všech objektů nebylo třeba teprve
zmocnění ministerstva, nýbrž že
již dříve, a hned bych předeslal, včas,
mělo býti postaráno, aby opatření,
o nichž se mluví v tomto zákoně, bylo
lze provésti bez zvláštního zmocnění.
V tomto zákoně se dále praví, že
o tom, jak se použije tohoto výtěžku,
bude ještě zvlášť ustanoveno, že
však především mají to rozhodnouti
a určiti ministr financí a ministr národní
obrany.
Chceme-li probrati obsah zákona věcně, bude
nejlépe, rozdělíme-li jej ve tři části.
Prvá skupina jest prodej starých objektů
finančního úřadu, jak je to ustanoveno
v §u 1, odst. 2 a vynaložení výtěžku
z prodeje tohoto objektu a k tomu příslušných
pozemků na vystavění nových ústředních
úřadů a úředních budov.
Proti ustanovení §u 1 nemůžeme jistě
nic namítati, neboť použije-li se výtěžku
z prodeje starých objektů na zřízení
nových úřadů, můžeme s
tím jen souhlasiti, poněvadž víme, že
právě staré úřední budovy
a úřední místnosti jsou všechno
jiné, jen ne místnosti zdravotně bezvadné
a zajisté vystavění nových budov jest
nejen pro strany tam docházející, nýbrž
i pro úředníky vysvobozením ze špíny.
nečistoty a nikoliv bezvadných poměrů.
Jako pro nás s důležitější
skupinou a podrobněji musíme se zabývati
skupinou druhou, to jest prodejem vojenských objektů
a odevzdáním výtěžku fondu na
výzbroj. Podle zákona ze dne 17. prosince 1926 jest
toto věnování výtěžku,
jehož se dosáhne ze starých vojenských
budov, přípustné, neboť odst. 3 §u
1 tohoto zákona z r. 1926 praví, že fond může
se doplňovati také dary, odkazy, sbírkami
atd. Fondu bylo uvedeným zákonem každoročně
přikázáno po dobu 11 let 360 milionů,
výdaj, který se vynakládá vedle pravidelného
rozpočtu min. nár. obrany a který má
býti nyní rozmnožen výtěžkem
ze starých vojenských objektů, ačkoliv
pan ministr nár. obrany již roku 1925, když byl
podán návrh. prohlásil, že vyzbrojení
vojska je skončeno. Zkoumáme-li podrobněji
pravidelný rozpočet ministerstva nár. obrany
i pro rok 1928, musíme pochybovati o tomto prohlášení,
neboť shledáváme, že na letectví
jest r. 1928 zařazeno neméně než 65,865.000
Kč, na dělostřelectvo a ruční
střelné zbraně 16,065.060 Kč, na zvláštní
bojové prostředky, světlomety, plynové
masky atd. 2,638.160 Kč, na střelivo a výbušné
látky 76,612.520 Kč. Uvádím-li tato
čísla, činím to jen proto, poněvadž
jsme z nákladu na stejné položky předešlého
roku 1927 mohli zjistiti, že se tyto položky staly stálými,
že se tento náklad na zbrojení nesnižuje
a že to nelze také očekávati, ba můžeme
zjistiti, že dokonce v jednotlivých položkách
rozpočtu pro r. 1928 nastalo, i když ne značné,
přece opět zvýšení, to jest,
že se vyzbrojování československého
vojska stále ještě neskončilo, nýbrž
že ministr národní obrany položku 161
milionů, kterou jsem uvedl, a která slouží
čistě na výzbroj, označuje za pouhý
běžný výdaj. K těmto 161 milionům
Kč běžných výdajů jen
na tyto jednotlivé předměty výzbroje
pro vojsko dlužno přičísti tak zvaný
fond na zbrojení, to jest ministr může vydati
nyní na doplnění zbraní pro vojsko,
na opatření střeliva a výbušných
látek 521,181.000, z toho 360 milionů bez kontroly.
A kromě těchto konečných čísel
nemáme také nikde podrobností o těchto
výdajích, o nichž jsou zpraveni jedině
ministři národní obrany a financí.
Tyto částky vydávají se nyní
však pravidelně vedle rozpočtu 1.4 miliardy.
Porovnáme-li nyní číslice položek
z r. 1927, které jsem uvedl, s položkami z r. 1928,
zjistíme, že i tyto, prý pevné částky,
mohou stoupati a pravděpodobně stoupnou. Tomuto
nekontrolovatelnému fondu má se nyní dostati
příjmů z výtěžku za prodané
staré kasárny a jiné vojenské objekty.
Musíme protestovati proti tomuto způsobu vynaložení,
a to proto, poněvadž jistě můžeme
očekávati, že jestliže v příštích
létech vojenská správa prohlásí,
že ze strategických důvodů jest třeba
vystavěti někde na hranicích nebo v blízkosti
říšského hlavního města
kasárny, tyto nové kasárny, ale i rozmnožení
jiných výdajů na výzbroj v položkách,
které jsem uvedl, nebudou směti býti hrazeny
z fondu na výzbroj, nýbrž pravděpodobně
se opět objeví v řádném rozpočtu
ministerstva nár. obrany. Musíme dále konstatovati,
že tyto nekontrolovatelné výdaje a příspěvky
k těmto fondům, jak vznikají z výtěžku
za vojenské objekty, otevírají dokořán
dveře korupci a rovněž co nejvíce i
protekci. A my musíme proto posuzovati tento způsob
vynaložení peněz z prodejů vojenských
objektů s největší nedůvěrou.
Jestliže se stavíme nejen proti těmto nekontrolovatelným
výdajům, nýbrž i proti druhu těchto
výdajů a protestujeme proti nim, čníme
tak proto, poněvadž víme, že se při
všech těchto výdajích vyskytovaly v
posledních letech vždy korupční aféry,
poněvadž se neustále přicházelo
na to, že tyto nekontrolovatelné výdaje svádějí
funkcionáře vojenské správy spravující
nějaký úřad, aby s těmito penězi
nehospodařili s náležitou svědomitostí.
Víme o dosti takovýchto případech,
poukazujeme na aféru benzinovou, která rozrušila
veřejnost nejen proto, že byly vydány velké
peníze za špatný benzin, nýbrž
hlavně proto, že při leteckém oddělení
našeho vojska bylo obětováno nesčetně
lidských životů a poněvadž bylo
zjištěno, že právě špatný
benzin zavinil celou spoustu nehod leteckého oddílu.
Dále jsme mohli zjistiti, že úřední
činitelé při nákupech nepostupovali
s onou svědomitostí a rovněž nikoliv
tak bezvadně, jak by toho bylo třeba, poněvadž
také zde se přihodila spousta těžkých
nehod u leteckého oddílu a zahynulo velké
množství lidských životů, poněvadž
z Francie byla zakoupena stará a špatná letadla
a špatného typu. Již r. 1926 jsme volali a náš
klubovní kolega Heeger s tohoto místa volal
pana ministra k odpovědnosti a žádal, aby se
odpovídal z těchto výdajů a ze způsobu
nákupu materiálu pro letecké oddíly,
ale i pro skladiště střeliva. Pan ministr nám
zůstal odpověď dlužen. (Posl. Heeger
[německy:] To dělá vždy!) Zcela
správně! Vidíme také, jak již
to bylo několikrát řečeno, že
přes to, že se dnes projednává tak důležitá
otázka, pan ministr zde není. Musíme dále
konstatovati, že právě v této věci
nedbá se náležitě otázky šetření.
Šetří se sice na platech úředníků,
šetří se na sociální péči,
šetří se u komunálních správních
sborů, ale nešetří se zde při
výdajích na vojenskou správu. Hájíme
stanovisko, že má-li již vojenská správa
staré objekty, jichž nemůže používati,
které snad již nevyhovují jejím moderním
požadavkům, že se přijatých peněz,
že se výtěžku z prodeje těchto
objektů nemá dostati opět vojenské
správě na zbrojení, nýbrž že
se těchto částek má použíti
na provádění sociálních opatření
jichž nelze provésti prý z nedostatku úhrady.
Poukazuji na to, že právě sociální
pojištění osob přes 60 let bylo vyloučeno
proto, poněvadž se neustále prohlašovalo,
že jest zde na překážku otázka
úhrady. Při jiných otázkách
častěji jsme slyšeli výtku, že
žádáme sociální zařízení,
ale že se nestaráme o úhradu. Zde bylo by lze
z výtěžku vynaložiti množství
peněz na úhradu výdajů pro sociální
účely a právě nyní, kdy má
býti otázka projednání novely k sociálnímu
pojištění odročena, mohla by se snad
"Osmička" a strany v ní zastoupené
poraditi, zda by novela nemohla býti rozšířena
v tom smyslu, aby se výtěžku z prodeje vojenských
objektů použilo na rozšíření
zákona také na osoby přes 60 let a aby byly
rovněž pojaty do sociálního pojištění.
Při třetí skupině máme nákup
pozemků na Letné. Na tomto území má
býti vystavěna budova příštího
parlamentu a několik ústředních úřadů.
Pokud můžeme zjistiti z důvodové zprávy,
kupní cena těchto pozemků jest rozpočtena
na 40 milionů a poplatky a jiné výdaje vyžádají
si dalších 30 milionů. Také zde můžeme
konstatovati, že způsob, jak zde byla projednána
otázka zakoupení těchto pozemků, není
bezvadný a že také zde jest možné
protekční hospodářství a machinace.
Víme, že projekt pro novou parlamentní budovu
byl hotov již roku 1920 a kdyby bylo ministerstvo financí
postupovalo prozíravě a uvědomujíc
si náklady, které jsou spojeny s novostavbou sněmovní
budovy, bylo by se musilo již r. 1920 snažiti, aby získalo
pozemek, který již tenkráte byl pro tento účel
k disposici. Musíme se tázati, proč ministerstvo,
nehledíc k eventuálnímu zabrání
tohoto pozemku, neprovedlo tuto koupi při nejmenším
včas. Ministerstvo financí uvádí v
důvodové zprávě, že rozsah pozemku,
který má býti zakoupen, činí
34.000 čtverečních sáhů, to
jest 31/2 hektaru a cenu čtverečního sáhu
uvádí částkou 1200 Kč. Jest
jisto, že r. 1920 činila cena asi 25% nyní
stanovené ceny a že by bylo bývalo možno
tentýž pozemek získati snad za kupní
cenu 10 milionů Kč. Vtírá se zde podezření,
že ministerstvo nejen prodlelo se včasným zakoupením
tohoto pozemku, nýbrž že se snad majetníkům
chtěla dáti možnost, aby vyčkali a pozemek
prodali, až vzhledem k rozšíření
města Prahy a stoupnutí cen pozemků budou
moci vlastníci žádati a dostati za ně
náležitě vyšší částku.
Dnes 40 milionů, před sedmi lety 10 milionů,
to jest 30 milionů, které ministerstvo financí
nikoliv zcela oprávněně a nikoliv zcela bezvadně
vydává. Totéž se ovšem týká
také projektovaných novostaveb. Domníváme
se, že na projektované novostavby má býti
rozepsána soutěž, že takovéto podniky
nesmějí býti prováděny, aniž
nejširší veřejnost a především
také parlament nebyly informovány o všech podrobnostech,
a jestliže zde přednášíme své
pochybnosti, doufám, že k tomu máme právo.
Upozorňuji zde zvláště pana ministra
financí, že těmto věcem věnujeme
největší pozornost a že především,
jestliže opět při transakcích ministerstva
nár. obrany dojde k ostudě, bude-li opět
zjištěno, že se při těchto transakcích
nepostupovalo bezvadně, poženeme pana ministra k plné
odpovědnosti. Již dnes na to pana ministra upozorňujeme
a varujeme ho před takovým provedením, jak
jest ustanoveno v návrhu. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Buday.) Při
této části osnovy podali jsme dále
návrh, aby, bude-li vystavěna nová sněmovní
budova, tato budova, která nyní slouží
parlamentním pracím a která poskytla parlamentu
útulek, byla vrácena opět onomu účelu,
kterému sloužila dříve, to jest, aby
se opět stala stánkem umění pro pražské
obyvatelstvo a především stánkem umění
i pro Němce pražské a ze širokého
okolí a tento náš návrh, který
jsme již náležitě odůvodnili ve
výboru, podáváme také zde ve sněmovně.
Žádáme vás, abyste pro tento návrh,
jakož i pro ostatní návrhy, které jsme
k této osnově podali, hlasovali. My budeme hlasovati
pro návrh českých soudruhů, aby osnova
byla vrácena, a to z důvodů, které
jsem zde přednesl, poněvadž se domníváme,
že by osnova, kdyby byla provedena, odůvodnila všechny
pochybnosti, které jsme zde přednesli. Jménem
našeho klubu prohlašuji, že budeme hlasovati pro
návrh české frakce, aby osnova byla vrácena.
(Potlesk poslanců něm. soc. dem. strany dělnické.)