Středa 27. června 1928

Zákonem o reformě správy ukládá se dokonce obcím, že mají na své útraty opatřiti budovy pro nově se utvořivší okresní úřady. Kdyby to nebyla tvrdá pravda, mohlo by to sloužiti za ironii, neboť samospráva, která má býti popravena, má si ještě za svoje vlastní peníze postaviti šibenici (Výborně! - Posl. Koudelka: Provaz koupi vládni většina!) Snad. Zákony na okleštění samosprávy znamenají nesporně nejenom politický, nýbrž i finanční krach samosprávy. Ministr financí dr Engliš se tím nijak netajil, pravil-li, že je přesvědčen o tom, že samosprávné finance ocitnou se v krisi. Dr Engliš hnal tedy samosprávu vědomě ke krachu, za který však nyní odpovídati nechce. Nevyčkav strašlivých účinků zákona čís. 77, namířeného proti samosprávě, ani jeho berní reformy, namířené také proti samosprávě, odešel, když si byl zapálil bengál domnělou a předstíranou neústupností před požadavkem cukrovarníků a řepařů, žádajících 189 mil. Kč na sanaci cukerního průmyslu ze státních prostředků. Zde pan ministr financí neosvědčil tolik tvrdosti nahoru, kolik měl odvahy uplatniti ji dolů. Mám za to, že dějiny nemohou odpustiti dr Englišovi činů, jichž se dopustil svou finanční politikou na chudých obyvatelích našich obcí, na něž v dávkách převalil všechna ta těžká břemena, representující sta milionů Kč kapitalistům ušetřených. Již dávno předtím rovnal se výnos dávek v našich, zejména městských obcích výnosu obecních přirážek co do své výše. Protisamosprávnými zákony převalena byla pak tíha břemen samosprávných ještě ve větší míře na poplatníky nejchudší, jimž předpisují se dávky nové a zvyšují dávky dosavadní. Je to jenom doklad tendence, kterou zavedl do finanční politiky státu dr Engliš, který se snažil systematicky přesunouti veřejná břemena na vrstvy konsumentské cestou nepřímou. Tato jeho snaha táhne se celou finanční politikou státní jako červená nit. Dr Englišovi mohou býti neskonale vděčny třídy majetné, kdežto chudáci budou ho vzpomínati s hořkostí v hrdle. Bohatým přinesl milionové dary, chudáky připravil do bídy a obce do finančního krachu. Dovede-li dr Engliš tento svůj čin před dějinami zodpovídati, jest věcí jeho svědomí. Pracující lid mu to zapomenouti nemůže. Stát v době znehodnocení valuty a stoupajících hospodářských čísel zvětšoval své příjmy válečnými přirážkami k daním. Tyto přirážky nebyly však pojaty do základny pro vyměřování přirážek samosprávných. Obcím i okresům zůstala stará předválečná základna daňová. Opožděným předpisováním a ještě pozdějším inkasem přirážek obecních povstaly značné nedoplatky, které jsou z valné části dubiosními a jako takové musejí býti odepsány. U větších obcí jsou to desítky milionů Kč. Tak na př. město Plzeň má na pohledávkách z nedoplacených přirážek cca 12 mil. Kč. (Slyšte!) Tvrzení, že i nadále přirážky zůstávají hlavním zdrojem příjmů obecních, je nepravdivým, neboť opětně na příkladu plzeňském mohu prokázati, že při 10 milionech přirážek obecních činí obecní dávky téměř 9,000.000 Kč (Slyšte!), tedy bezmála tolik, jako přirážky obecní. Toto číslo pochází z doby před limitem obecních přirážek. Nyní po limitu přirážkovém bude stav takový, že příjem z dávek daleko překročí příjem na přirážkách obecních. Tedy chudobné vrstvy obyvatelstva budou daleko poplatnější nežli poplatníci přímí, než průmysl a velké podniky.

Jak vypadá nyní stav obecních financí po zavedení zákona č. 77 a odnětí některých příjmů obcím o tom svědčí tento příklad z Plzně: Obecní rozpočet po ztrátě daně obratové, kterou nám ministr financí vzal, která činila 3,000.000 Kč, po ztrátě školních přirážek, které representují částku 5,000.000 Kč, zmenšeného příjmu přirážek nižším 1%, který činí 2,161.667 Kč, po účincích §§ 58 a 85 berní reformy, podle kterých činí ztráty obce 565.000 Kč, a po snížení sazby daňové velkých podniků, jimž vyměřuje se daň podle III. hlavy, která činí 1,461.174 Kč a po ztrátě příspěvků, které obec předpisovala podle §u 27 zákona z r. 1921, která dělá 1,000.000 Kč, po odnětí dávky z automobilů, kterou měla obec - nyní po zavedení silničního fondu vzal si jí stát na které ztrácí obec 250.000 Kč a po ztrátě paušálu daně obratové z masa - vzal si ji stát - 200.000 Kč, kteréžto položky činí dohromady úbytek proti dosavadnímu stavu 13,637.841 Kč, vykazuje nekrytý schodek 20 mil. Kč. (Slyšte!) Tento schodek měl by býti uhrazen z t. zv. vyrovnávacího fondu. Při tom se nyní ukazuje, jak byly správné naše námitky, že vyrovnávací fond nebude disponovati takovými prostředky, aby mohl uspokojiti nároky obci, okresů a zemí. Do této doby zjištěné nároky na fond činí cca 700 mil. Kč. Fond však bude v nejlepším případě disponovati 160 mil. Kč; to znamená, že valná část obcí nedostane z fondu toho ke krytí svých schodků vůbec nic a ty ostatní skoro nic. (Výkřiky posl. Jáši.) Zemský správní výbor koná již v rozpočtech obcí katovské dílo bezohledných škrtů. Městu Plzni místo příspěvků ve výši vykázaného schodku 20 mil. Kč provádí zemský výbor škrty v rozpočtu částkou okrouhle 11 mil. Kč. A to je v rozpočtu řádném. Jakékoliv remonstrování se strany obce je odbyto poukazem úředníků na striktní rozkaz škrtati bez ohledu na jakékoliv důvody, které obec uvádí k obhájení rozpočtových položek. Bude škrtáno nejenom na nákladech věcných, nýbrž i na nákladech osobních a nad to budou škrtnuty všechny rozpočtové položky, určené k účelům dobročinným, humanitním, jakož i k účelům kulturním a vzdělávacím. Obec tedy nesmí vyplatiti příspěvky ústavu zmrzačených dětí, Jeslím, Ochraně matek a dětí, Červenému kříži, okresní péči o mládež, ústavu slepců, obecné kuchyni na stravování chudých lidí atd. Rovněž je tomu tak pokud jde o jakékoliv příspěvky na účely kulturní; poněvadž k nim obec po zákonu není povinna, musí býti podle rozhodnutí zemského správního výboru škrtnuty. Tyto příspěvky činí v rozpočtu města Plzně okrouhle  1/2 milionů Kč a objevují se v rozpočtech obecních pravidelně rok od roku jako nanejvýše odůvodněné a nutné po celá desetiletí. Zemský správní výbor na základě finanční situace obcí a nemožnosti krýti schodky z vyrovnávacího fondu nařizuje zastaveni jakýchkoliv prací investičních, a to i takových, na něž obce mají již úvěry opatřeny. Z obecního rozpočtu jsou vyškrtávány náklady na kanalisaci, úpravu ulic, vodovodů, nemocnic, škol a podobně. A nařizuje se dokonce zastavení staveb rozestavených. Jde to tedy až do absurdnosti. Na jedné straně působí se zákonem o stavebnímu ruchu na obyvatelstvo, aby stavělo, na druhé straně však zakazuje se kategoricky obcím, aby k těmto stavbám provedly nutnou kanalisaci a úpravu ulic, bez níž není stavba ve městech vůbec myslitelnou. Zakazuje se tedy obcím činnost, která jest jim uložena jako povinnost ze stavebního řádu. Výpůjčky na takovéto investice jsou pak zákonem čís. 77 zakázány, poněvadž jde o investice nedůchodné. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Podle oběžníku zemského výboru smí býti plněny v prvé řadě závazky spočívající na právním titulu, to jest na př. platy zaměstnanců, placení ze smluv a závazků právních, úroky a úmory ze zápůjček atd. Výdaje na plnění tato nemají přesahovati až do vyřízení žádosti za příděl z fondu 30% skutečných nákladů, vynaložených ke stejnému účelu podle účetní závěrky z r. 1926. Plnění ostatních úkolů má býti úplně odloženo. Náklady vyplývající z rozpočtové potřeby mimořádné, určené k provedení nových staveb neb zařízení, nesmí býti v této lhůtě vůbec uskutečňovány. Zemský výbor ukládá okresům i obcím, aby upustily od zahájení nebo pokračování, jakož i projektování jakékoliv investice, jako stavby silnic, jejich válcování atd., a to i tenkráte, je-li úhrada opatřena zápůjčkou schválenou po 1. červenci 1927. Totéž platí o stavebním programu elektrisačním. Obce, zejména velké obce městské, na něž stavební ruch a pracující průmysl činí neobyčejné nároky, nejsou tedy s to, aby konaly úkoly, jež jsou jim uloženy obecním zřízením, stavebním řádem a jinými zákony. Komu se prospívá těmito nesmyslnými ustanoveními ještě nesmyslnějšího zákona o limitu přirážek? Jsou to především velkopodniky, jimž se tou dobou velice dobře daří a které si na zatížení přirážkami nemohly stěžovati a nestěžují. Škodovy závody v Plzni uspoří tímto způsobem nejméně 4 mil. Kč (Slyšte!), o které budou moci zvýšiti již tak velice slušnou dividendu akcionářů, z níž valná část plyne za hranice našeho státu. Schneider to odveze do Francie. Měšťanský pivovar v Plzni zvyšuje rok od roku dividendy pravovárečníků, které každého roku stoupají a z 1 0.000 Kč dostoupily v posledním roce již 65.000 Kč, kterážto částka byla na jedno várečné práv o za r. 1927 vyplácena. A tyto podniky nejsou prý podle pana ministra dr Engliše s to, aby platily přiměřené obecní přirážky. Proto musí obec býti přivedena do zoufalé finanční situace limitem přirážek. Jak působí tento monstrosní zákon na venkově, o tom zjistil jsem si několik případů. Uvedu jeden z obce - je to obec zemědělská - která měla 500% přirážek včetně přirážek školních a v níž nalézá se velkostatek. Domkář při 200% limitu ušetří proti dřívějšímu předpisu 85 Kč ročně. Naproti tomu však zaplatí na dávce z hlídacího psa, která byla v obci zavedena, 50 Kč ročně a každý půllitr piva platí o 10 hal. dráže. Pije-li jenom  1/2 litru piva denně a jeho členové rodiny vůbec nic, zaplatí dalších 36.50 Kč, tedy dohromady jenom na těchto dvou dávkách 86.50 Kč. Má tedy ihned úsporu v pekle. Ale velkostatkář při tom pochodí tak, že zaplatí o 18.000 Kč na přirážkách obci méně, které tím ušetří. Je to právě tolik, mnoho-li činí neuhrazený schodek obecního rozpočtu dotčené obce. Musí jej zaplatiti domkáři a dělníci na dávkách.

Tak vypadá ta vychvalovaná úleva daňová pana ministra dr Engliše, který na této dráze chtěl dojíti až k opětovnému obnovení školního platu. Kapitalisté neměli nikdy lepšího ministra financí a chudý lid nebezpečnějšího nepřítele nad dr Engliše.

V původní Bečkově předloze berní reformy osvobozovány byly obecní podniky obligatorně od zvláštní daně výdělkové poněvadž také státní dráhy, byvše prohlášeny za podniky všeužitečné, byly od této daně osvobozeny, na základě čehož nedostávají od nich obce nyní docela žádných přirážek a nemohou předpisovati příspěvek podle §u 27 zákona z 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n. Dr Engliš však v poslední chvíli projednávání berní reformy toto ustanovení škrtl a ponechal právo ministerstvu financí, aby rozhodovalo od případu k případu o osvobození obecních podniků od zvláštní daně výdělkové. Jde tu o plynárny, elektrické podniky, pohřební ústavy atd. Důsledek toho je, že obce jsou nyní nuceny dožebrávati se osvobození svých podniků od této daně podle třetí hlavy, při čemž kladou se jim v cestu takové nepřekonatelné překážky, a pravděpodobně skončí dlouhé jednání po nesčetných intervencích tak, že obecní podniky budou nuceny tuto zvláštní daň platiti, ačkoli ministr financí dal čestné slovo, že jim bezpodmínečně osvobození přizná. Na vysvětlení, proč původní znění předlohy mění, pravil pan ministr financí, že toto ustanovení potřebuje v zákoně proto, aby měl volnou ruku proti spořitelnám, které podle jeho mínění opustily původní své poslání úvěrových ústavů a vrhly se na bankovní obchody, takže se v mnohých případech neliší nijak od podniků bankovních. (Posl. Koudelka: Ale zapomněl na hospodářské záložny!) Ano, tam si netroufal. - Pan ministr financí je nyní na delší dovolené, o jejímž časovém ohraničení není nikomu nic známo, a ti druzí nejsou žádným čestným slovem vázáni. Z vlastní zkušenosti vím, jak těžké jest nyní jednání s ministerstvem financí o osvobození obecních podniků od zvláštní daně výdělkové, a mám velmi vážné pochybnosti o tom, zda bude se cítiti někdo slovem ministrovým v ministerstvu financí vázán.

Jen ona nenávist k demokracii a zlomyslnost politická mohly diktovati oblečení samosprávy do svěrací kazajky a uzákonění díla zkázy v naší samosprávě. Obce jsou v takové finanční situaci, že na běžná vydání používati musejí hotovostí výpůjček, uzavřených k účelům investičním, a tyto stravují, neboť nelze jinak, chtějí-li prvého dne v měsíci vyplatiti své úředníky a zřízence. Uvážíme-li, že taková Plzeň má dostávati na přídělu přirážek 2 mil. Kč měsíčně pro obecní a školní pokladnu, avšak berní úřad státní vyplácí jí toliko 800.000 Kč, pak je to věcí samozřejmou. Z vyrovnávacího fondu dostalo se některým obcím zálohy. Ta je však tak nepatrnou, že při rozpočtech větších obcí neznamená vůbec nic. Městu Plzni dostalo se na této záloze 2 1/2% nekrytého schodku, činícího 20 mil. Kč, 2 1/2% toho, co obec od toho fondu žádala, tedy částky celkem 500.000 Kč. Kdy dostane další příděl z fondu a jaká částka to bude, to naprosto neví. Ví jenom bezpečně, že jí zemský výbor škrtne v rozpočtu na r. 1928 11 mil. Kč a že budou to položky takového druhu, že jejich škrtnutí bude znamenati propuštění řady zaměstnanců při čištění města, v městské stromovce a v jiných oborech obecní správy právě tak, jak se to stalo již před krátkou dobou v Čes. Budějovicích. Obec ví dále, že má zavésti nové dávky, které mají vynésti další 1 1/2 mil. Kč.

Všechno to nemůže spěti nikam jinam nežli ke krachu a ohrožení mobility úvěru poskytovaného obcím spořitelnami, záložnami a jinými peněžními ústavy, poněvadž četné obce nebudou s to platiti úroky a amortisaci těchto dluhů, neboť nemají ani na výplatu svých zaměstnanců. Vím, že mezi praktickými samosprávnými pracovníky z kruhů většinových stran panuje ustálené mínění o neudržitelnosti těchto samosprávných zákonů a že i na odpovědných úředních místech jsou přesvědčeni o nutnosti novelisace tohoto zlomyslného koaličního díla; mají jenom za to, že pro ostudu není možno, aby tato novelisace byla provedena ještě tohoto roku.

Právě tak jako zákonem č. 77 zasazena byla smrtící rána naší samosprávě, působí zákon o reformě veřejné správy, kterým ničeny jsou hospodářské základy řady drobných okresních měst, v nichž založila své existence řada malých živnostníků a obchodníků. Tyto existence desetitisíců lidí budou nyní zrušením okresních úřadů ruinovány a jejich domovní majetek znehodnocen. Za to mohou se poděkovati většinovým stranám, které je do této situace připravily. Po stránce účelnosti bude míti zrušení okresů za následek nesmírnou nehospodárnost časem obyvatelstva, které bude nuceno za úředními záležitostmi do nových okresních středisk dojížděti a obětovati k tomu cíli nejen den, ale i noc. Jako poslanec župy plzeňské protestuji s největší rozhodností proti zrušení samosprávných okresů Blovice, Březnice, Manětín, Nepomuk, Kdyně, Plánice, Dobřany, Stodo a Zbiroh. Poznamenávám, že občané zrušeného okresu nepomuckého budou nuceni jeti přes jiné 4 okresy vlakem, nežli dostanou se ke svému okresnímu úřadu, a budou-li míti přijíti k úřadu v čas, budou nuceni jeti na noc. Ztratí nejenom čas, nýbrž i peníze za stravné a drahé přenocování. Rovněž tak občané z dobřanského a stodského okresu, kteří budou nuceni jezditi přes Plzeň do Stříbra. Nejinak tomu bude u občanstva okresu zbirožského a manětínského, které postrádají jakékoliv komunikace. Jenom zlovolný nepřítel zájmu obyvatelstva může býti odhodlán k provedení tohoto ďábelského plánu a přikročiti k zrušení těchto okresů.

Chceme ujistiti nynější vládní protidemokratický a protikulturní režim vládní, že na trvalo nesneseme takovouto potupu demokracie, jakou je zákon o okleštění samosprávy a jeho druh zákon o reformě veřejné správy a učiníme vše, aby tato ostuda zmizela ze Sbírky zákonů a nařízení republiky Československé.

Není pochyby o tom, že je potřebí reformy finančního hospodářství samosprávného, ale reforma ta musí se nésti zcela jiným duchem, nežli jsou protisamosprávné zákony. Pravomoc samosprávy nutno rozšířiti a samosprávu hospodářsky osamostatniti a od libovůle státních dozorčích orgánů osvoboditi. Jen ve volném, neporučníkovaném vývoji obcí, okresů a zemí lze hledati úspěch a oporu státu. Stát nesmí v krajním fiskálním sobectví pro sebe kde jaký zdroj příjmu zabaviti, nýbrž musí poskytnouti samosprávě možnost jejího vybavení dostatečnou měrou finanční svrchovanosti. Je-li podle slov presidenta republiky podstata demokracie v samosprávě, je nutno vybudovati samosprávu na nejširším podkladě. Jen tak bude využito síly, spočívající v lokální znalosti, v lásce k domovu, v lidové iniciativě. Jen tak nabude stát prospěchu, když se rozvoj bude díti od obcí ke státu a nikoli naopak. Jen tak se zamezí škodlivému centralismu a zavede se správný, stejnoměrný rozvoj celé země, celého státu. Jen tak zůstane demokratický, živý a svérázný duch samosprávě, která systematickým úsilím centrálních úřadů našich má býti restringována na bezduché, nemohoucí a spoutané korporace bývalých místních a okresních školních rad. Kdo je přítelem tohoto státu, neutlouká samosprávu. Voláme proto ke všem lidem dobré vůle, v nichž nebyla utlučena poslední špetka smyslu pro demokracii, aby spojeným úsilím pracovali k odstranění zákonů samosprávu zahanbujících, usnesených touto vládní většinou, a uvedli samosprávu do oněch práv, která po 64 let vykonávala.

Smím proto plným právem prohlásiti: Pryč se zákony, které jsou hanbou a potupou každé demokracie! (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Koberg. Dávám mu slovo.

Posl. dr Koberg (německy): Pánové! Dal jsem se zapsati právě jako kol. dr Schollich do seznamu řečníků pro předlohu, poněvadž i já jsem pro to, aby tato správní reforma nenabyla nikdy vůbec platnosti, aby její provedení bylo odsunuto nejen k 1. prosinci, nýbrž ad calendas graecas. V tomto přání shodujeme se jak s ostatními oposičními stranami, tak i s přemnohými příslušníky německých a českých vládních stran. Prozrazuji veřejné tajemství, zjišťuji-li, že ku př. na české straně agrárníci nikterak nejsou jednomyslně pro to, aby tento zákon vstoupil brzo v život, že naopak hrozí značný počet okresních a zemských veličin v Čechách palácovou revolucí, nebude-li tento zákon změněn podle jejich přání. Právě malozemědělci mají největší na tom zájem, aby zůstalo při dosavadních okresních obvodech a to s neúřednickými přednosty těchto okresů, poněvadž jen tak jest možné prohloubení správní činnosti. Vždyť tam, kde si není obyvatelstvo určitého obvodu toho vědomo, že tvoří společný svazek, nelze mluviti o všeobecném rozvoji správního obvodu. Nejlépe to znají ti, kdož působí již léta v samosprávě, znají to ti, kdož pracují na venku v okresích spolu se svými svobodně zvolenými úředníky, úředníky stejného rázu, jako jsou laikové, kteří všichni podle tohoto nového zákona o správní reformě mají býti nyní odstraněni bez ohledu na svou ponejvíce vzornou práci. Lze se diviti, jestliže obyvatelstvo, jestliže zdatní pracovníci v okresích a zemských správách bez ohledu na své stranické příslušenství ženou útokem proti snahám zbaviti obyvatelstvo práva spravovati samo své záležitosti, jednati podle vlastního volného uvážení? Také na německé straně to vře a klokotá zcela povážlivě, zejména ve Svazu německých zemědělců, jehož říšský předseda Peterle, sám okresní starosta, podával, jak již kol. Schollich uvedl a jak jest známo, dne 19. května v Trutnově na valné hromadě Svazu německých samosprávných svazků zprávu o zrušení autonomních okresních zastupitelstev, ze které bych zvláště poukázal na některá význačná místa, ač kol. Schollich již jedno z nich předčítal na důkaz toho, že ani v rozhodujících kruzích Svazu německých zemědělců není přespříliš spokojenosti s tímto výtvorem správní reformy, tak vychvalovaným od Zierhuta, Windirsche a druhů. Peterle prohlásil tehdy podle toho, co bylo podáno ve zprávách svazu, doslovně toto: "Účelem správní reformy jest, aby byla dosavadní samospráva v zemi a okresu nahrazena státní správou za účasti jednak volených, jednak jmenovaných zástupců obyvatelstva." Nemluví se tudíž více o tak zvaném vybudování samosprávy, ač pánové vždy tvrdili, že prý jest největším pokrokem této správní reformy, že se právě zavádí nový druh samosprávy, při němž může obyvatelstvo spolupůsobiti při úředním rozhodování. Avšak Peterle jest toho názoru, že nastoupí čistě státní správa na místě samosprávy. Praví dále: "Státní úředníci, kteří neměli dosud co činiti s hospodářskou správou, budou nyní činiti opatření hospodářského a finančního dosahu. Jest velká obava, že nezbytně dojde ku přehmatům, k dalekosáhlým opominutím a k poškození zemských i okresních zájmů." To nechtěli dříve pánové nikdy přiznati, tvrdili jsme to však stále již od počátku " byli jsme však označováni za pesimisty a lháře. Nyní to však řekl v Trutnově i sám říšský předseda Peterle: "Svaz německých samosprávných celků," praví dále, "vyslovil se r. 1927 při původní předloze zákona o re formě politické správy zásadně pro zachování samosprávy v okresu a zemi. Tomuto požadavku neodpovídá zákon, jenž má nabýti platnosti dne 1. července 1928" - zjištění, které jest jistě zajímavé. Přes to však zástupci Svazu německých zemědělců přijali toto dítko za své. Zastupitelské sbory, jež mají býti přidány okresním hejtmanům, nejsou v mnoha směrech ničím jiným než poradními orgány na klamání obyvatelstva o čistě úřednické moci a platí proto zajisté všeobecně slova Peterlova o poradcích také pro všechny tyto sbory. Peterle prohlásil v tomto směru: "Při svízelném hospodářském stavu, ve kterém se okresy ocitly, doléhalo by těžce na poradce, aby nesli ve veřejnosti odpovědnost za opatření učiněná okresním hejtmanem snad proti jejich radě, mohou jen raditi, nikoli však rozhodovati." (Německé křiky: Teď to víme!) Ano, dříve se nám nevěřilo. "Okresní hejtman není vázán jejich radou, v očích obyvatelstva byli by však oni spoluodpovědni i za to, co se i proti jejich radě děje. Vždyť konečně nepostihnou důsledky přehmatů okresního hejtmana jej samotného, nýbrž okres a jeho obyvatelstvo." V tom jest doznání, že ti, kdož náležejí k těmto zastupitelským svazkům, dělají skutečně jen zeď, aby kryli na venek okresního hejtmana. Ve skutečnosti bude on činiti, co chce, sbor ponese však proti obyvatelstvu úplnou odpovědnost za to, co nařídí byrokracie. "Zákon o správní reformě nezná vůbec vlivu budoucích zemských a okresních zastupitelstev na výsostnou správu," praví dále. "Co nad to tu a tam se mluví ve veřejnosti, neodpovídá skutečnosti." Na to položil důraz již kol. Schollich. "Dlužno proto žádati" praví dále, "aby bylo co nejrychleji zavedeno správní soudnictví u okresních a zemských úřadů a aby byl vydán příslušný zákon, aby se vykonávala rozhodovací a nařizovací moc politických úřadů aspoň poněkud za účasti a dozoru obyvatelstva." (Posl. Matzner [německy]: Z Peterla stane se ještě Petr!) Ano, právě to, co zde žádá, totiž dohled nad správou, vykonávaný řádnými správními soudy u okresů a zemí a v poslední instanci nejvyšším správním soudem, právě to nechce pan ministr vnitra Černý, ani mu nenapadne, aby podal dotčenou předlohu, což by se arciť musilo státi dříve, než ještě tento zákon nabude účinnosti, totiž předlohu o zřízení okresních a zemských správních soudů. Byla odročena ke dni sv. Nikdy, jest prostě úmyslem, aby správa pokud možno nepodléhala dozoru, a také zástupcům pašů bude jistě tím více se zamlouvati, nebudou-li nuceni očekávati, že proti jejich rozhodnutí lze zaujmouti stanovisko u správního soudu v okresu nebo zemi. Jest to zbožným přáním, jež se však samozřejmě nesplní. Peterle praví pak dále: "Vzhledem k odsunutí účinnosti zákona o správní reformě zdrží se asi také vydání jednacího řádu pro okresní a zemská zastupitelstva. Tím spíše záleží asi na tom vládě, když - jak známo bude nutno vyřešiti v jednacích řádech také otázku užívání jazyka se strany těchto sborů a ve styku s nimi. Tu však známý nález správního soudu ze 27. března 1928 v jazykovém sporu chebsko-plzeňském přiznal samosprávným svazkům právo jazykového sebeurčení v rámci zákona a vytkl protiústavnost zásahů nařizovací moci do tohoto práva." Nyní se táže: "Má se snad ponechati okresnímu hejtmanovi, aby určoval jednací řeč okresu? Proti tomu bylo by nezbytno co nejostřeji se ohraditi. Dlužno spíše", praví dále, "požadovati, aby zachována zůstala dosavadní jednací řeč autonomních okresů a to také v obvodech okresů určených ke zrušení a vzájemnému spojení." Táži se: Kde jsou pro to záruky? V zákoně nelze ničeho o tom se dopátrati. S jedné strany budou vydány vládou podle zákona jednací řády a jejich změna jest možná jen s jejím schválením. S druhé strany budou však všechny spisy u politických úřadů, tudíž také u budoucích okresních a zemských správ, vedeny ve státním jazyku, takže již proto bude též znemožněna většině německých zástupců jakákoli skutečná spolupráce, přezkoumání jednacích spisů nebo převzetí referátu, studium spisů atd. Jest jim tudíž z tohoto důvodu již předem i bez jednacího řádu naprosto nemožno, aby se skutečně v těchto okresních zastupitelstvech tak aktivně uplatnili, jak toho vyžadují zájmy německého obyvatelstva v našich čistě německých okresích; ještě nikdo dosud na to neupozornil, našemu obyvatelstvu dlužno však připomenouti, že bude míti co činiti v těchto okresních a zemských zastupitelstvech s čistě českými spisy a že většina nebude si věděti s nimi rady. Dále pak praví Peterle: "Ony zastupitelské okresy, v nichž nebude sídlo okresního úřadu, budou zrušeny a spojeny s okresem, v němž tento úřad bude sídliti. Jest patrno, že zrušení tak četných zastupitelských okresů znamená velikou škodu pro ně i sídla jejich správ. Dlužno proto žádati, aby nebyly budoucně těmto okresním místům odňaty ještě také jiné úřady, berní úřady, okresní soudy atd." Kdo ručí za to, že nebudou odňaty? "Rovněž nesmí býti budoucně zneužíváno nových úprav obvodů okresních úřadů a zastupitelských okresů na úkor německých lidových zájmů a rovněž ne za účelem přesunů v jazykově právním směru." Jak tomu chtějí zabrániti němečtí zemědělci, jest mi hádankou, když přece hlasovali pro tento zákon a dali vládě v každém směru zmocnění, měniti kdykoli obvody podle volného uvážení bez dotazu sněmovny nebo jiných korporací. (Různě výkřiky na levici.) "Ke správě zařízení v zastupitelských okresích, jež mají býti zrušeny, mohou býti ustanoveny okresní komise, jež ovšem postrádají jakékoli rozhodovací a nařizovací moci a jakéhokoliv finančního základu." I to jest velmi trpce kritisováno, že byly zřízeny komise, které již předem nemají žádné moci rozhodovací a nařizovací, jimž schází veškeren finanční podklad. Ba dokonce tyto ubohé útvary, jež mají býti uvedeny v život v zastupitelských okresích, mohou však býti kdykoli opět zrušeny, a zda budou vůbec všude zřízeny, jest ještě velmi pochybné. "Jest úmyslem," praví dále, "spojiti okresní úřady a autonomní okresní správu nejen prostorově, nýbrž i ve směru úředně technickém, obstarávati tudíž jejich úkony týmiž úředníky." V tom záleží přece podstata reformy, že odstraňuje dvojí kolej. Tu pak ohrazuje se proti tomu a dodává: "Před tím nelze než co nejvážněji varovati. Takovýto postup mohl by snadno vésti k nejtěžší pohromě pro autonomní okresní správu. Zásadně mají býti úkony okresního úřadu prováděny odděleně od úkonů autonomních okresních správ." Tvrdí tudíž, že by bylo lze i podle této správní reformy podržeti oddělené autonomní a oddělené státní správy a praví: "Na přípravě a výkonu usnesení okresních zastupitelstev a okresních výborů má býti umožněna členům těchto sborů účast jejich důvěrníků." Co zde praví v příčině okresů, platí samozřejmě i pro zemské správy. Tu pak stěžuje si, že se zde obcím ukládá, nejen aby poskytovaly místnosti pro okresy, nýbrž že jest řada okresních hejtmanství, která již nyní, dříve než tento zákon vůbec ještě nabyl účinnosti, žádají, aby obce dodaly také zařízení a aby byly též opatřeny byty pro úředníky a zřízence okresních úřadů. Sám to mohu potvrditi. Také u nás ve Slezsku se přihodilo, že bylo na obcích žádáno, aby již nyní, bylo to v květnu, zajistily místnosti nejen pro nové okresní správy, nýbrž i potřebná zařízení a byty až i pro 20 nových úředníků. Na dotaz, od kdy má se tak státi, zda od 1. července, 1. prosince či 1. ledna, bylo krčeno rameny a prohlašováno, že by musily obce teprve u ministerstva vyšetřiti, kdy nabude reforma účinnosti, oni že to sami také ještě nevědí. Nájemní smlouvu nelze přece uzavříti, aniž byl stanoven určitý termín, kdy nájem má vstoupiti v platnost. Následkem toho se všeho sešlo. V tomto směru prohlásil Peterle: "Žádáme, aby tam, kde jsou vhodné budovy okresní pro umístění okresních úřadů, bylo v prvé řadě použito těchto budov k umístění okresních úřadů s vyloučením jakéhokoli závazku dotčených místních obcí. Kde není vhodných budov okresních k tomuto účelu, buďtež nahrazeny obcím dvě třetiny nákladu na zaopatření místností ze státních prostředků, kdežto v zákoně se praví, že náklad ten může býti nahrazen. Vnitřní zařízení místností nechť jde výlučně na účet státu, a, pokud se týče místností používaných okresním zastupitelstvem a okresním výborem, na účet zastupitelského okresu. Přemrštěné a zákonem neodůvodněné nároky na obstarání místností nebuďtež na obce vznášeny." To jsou požadavky, jež uplatňuje již nyní v příčině provedení správní reformy, dříve než tudíž ještě nabyl zákon účinnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP