Středa 27. června 1928

President Masaryk, který zde někde v sále drží list papíru - nevím, co to znamená, zda jej trhá či skládá - má jistě velký význam pro stát. Je jistě mužem, který vám nejvíce prospěl, je jistě mužem, který i dnes ještě vám nejvíce prospívá, poněvadž jeho pověst, kterou si získal v době předválečné, byla za jisté odůvodněna. Avšak od té doby, co se v národnostní zaujatosti zcela přizpůsobuje českému národnímu postupu myšlenkovému, kdy pronesl slovo: "Náš stát bude státem českým a Němci v něm mají právo kolonistů a hostů", od té doby to již není ten starý Masaryk, kterého vysoce si vážil celý svět, od té doby je prostě českým presidentem, nikoliv presidentem naším, jest presidentem Čechů. My jsme ho nevolili a když nyní ho volili vládní Němci, pak jsou to právě lidé, kteří se neřídí jeho vlastními slovy - budu je citovati, člověk musí býti opatrný, jinak konfiskuje předseda polovic řeči. Budu citovati slova Masarykova, která by měla býti vepsána do památníku vládním Němcům. Ve své knize "Nová Evropa" potvrdil r. 1922 ještě jednou velký počet výroků, které učinil za války, řadu výroků a myšlenek, které, kdyby se dostaly do širší známosti v Německé říši, ukázaly by ho jistě ve světle zcela jiném, než se jeví nyní v tisku psaném většinou cizinci. Tak se považuje za velkého pacifistu. Jest jím také. Nikoliv však pacifistou ve smyslu "Berliner Tageblattu". Co praví na př. v této knize na stránce 121: "Mnozí pacifisté hodnotí válku nesprávně. Válka je zlem, velikým zlem, avšak uvažuje-li se o konečném výsledku jejím a o ztrátě na životech a zdraví, není zlem největším. Alkoholismus na př. vyžaduje neméně obětí než válka, následky luesu, neopatrnost při práci v továrnách a jinde způsobují neméně neštěstí jednotlivcům i společnosti. Nesmírný počet sebevražd ve všech státech (v Evropě ročně na 100.000) dokazuje jasně, že válka jistě není nejhorším a jediným zlem. Nečestný život, život v otroctví je zlem horším." Prosím s tímto výrokem můžeme prohlásiti úplný souhlas. I když nejsme pacifisté; avšak vládní Němci mohou si jej napsati do památníku. Život beze cti, v otroctví, totiž v otroctví dobrovolně přijatém! Prosím, musím-li žíti v otroctví, jsem-li zavřen, musím zůstati v žaláři, musím se se žalářem smířiti, pak-li však dobrovolně uznám, že žalář je skvostným palácem, že má býti vyzdoben k 10tiletému jubileu, pak jsem bezectným, pak jsem otrokem.

O sebeurčení jemuž se tak mnohý posmívá, které nám slíbil Wilson ve svých 14ti bodech - doufám, že na ten pomník snad na zadní stranu přijde i šachovnice, na níž nemají býti národy posunovány sem a tam, jako figurky - praví Masaryk na straně 35: "Že národnost stala se politickým činitelem moci, mohlo by býti za jistých okolností pouhou historickou skutečností, avšak Spojenci uznávají právo na sebeurčení. President Wilson prohlásil, že nesmí býti žádný národ nucen míti takovou vládu, která by nebyla z lidu a pro tento lid." Němci z Čech, Moravy a Slezska, máte vládu, která jest z vašeho lidu a pro váš lid? Učiní-li se tato otázka ve veřejné schůzi, neodváží se ani jediný přívrženec vládních stran, odpověděti naň ano. Nemáme vládu, která je z nás a pro nás, jsme pod vládou cizí. "Tak zvaní reální politikové" - to jsou vládní Němci - "spokojují se, hodí-li se jim to právě, co nejochotněji s tím, co jest, a zaměňují rádi stav skutečný s právem. Avšak to, co bylo a jest, není ještě samo o sobě oprávněno - dějiny a život společnosti jest neustálým bojem průbojníků práva a spravedlnosti proti těm, kteří visí na pohodlné skutečnosti."

Táži se svých soudruhů se strany, ať už jsou zde anebo venku: Nemůžeme tento výrok plně podepsati a neměl by český národ, když volil presidenta Masaryka a řídí se podle jeho slov, dáti nám svobodu? To oni ovšem neučiní.

Na str. 51 mluví o rekonstrukci střední Evropy na podkladě národnostním a o národnostních menšinách: "Mnozí konservativní politikové usilují, třeba že uznávají oprávněnost národnostního principu, o neradikální projednávání národnostních problémů"; viz Spina, symbiosu atd.! - "nenamítají nic proti tomu, že byly vytvořeny nové národnostní státy, přejí si však, kde je to jen možno, politický status quo" - viz Beneše! "a navrhují, aby národnostní otázka byla pokud možno řešena národnostní a jazykovou autonomií. Mluvili jsme právě o autonomii. Je správno, o tom jsme se již také zmínili, že mnoho národnostních menšin a mnoho národů, menších, anebo méně vyspělých, spokojilo by se aspoň prozatím s autonomií. Je také správné, že jsou národové, kteří vůbec nemají národních a politických aspirací. Tak na př. Vlámové, kteří jsou si dobře vědomi, že jsou národem, prohlásili dokonce za této války, že si nepřejí býti odloučeni od svých valonských spoluobčanů" - tedy od Belgie. Potom však praví na str. 53: "Určení národopisných hranic bude snad po zmatku válečném v některých případech opatřením pouze provisorním a časově obmezeným" - viz Rothermere! - "jakmile se národy uklidní a přijmou zásadu sebeurčení, mohly by býti etnografické hranice a menšiny bez rozčilení a na základě věcných úvah opraveny." Souhlasíme aspoň my! "To tím spíše, když menšiny nebudou již utiskovány. Svobodné menšiny budou hráti v organisaci Evropy velikou roli, jejich úkolem bude podporovati vývoj pravé mezinárodnosti" - viz Mayr-Harting!

Avšak není všecko zlato, co se leskne. Jsou tu velmi pěkné myšlenky, však i takové, které by měly osvítiti Čechy. Tak píše na str. 136 a 137, co všecko nutno v míru udělati a co skutečně bylo uděláno, díky vlivům malé osoby, o níž jsem se již dříve zmínil: "Prusko musí se zříci Alsaska-Lotrinska; většina obyvatelstva je sice německá" - Poincaré, co říkáš "chce však samo připadnouti k Francii nebo aspoň přijíti pryč od Německa. Alsasko-Lotrinsko bylo r. 1870 proti vůli lidu spojeno s Německem a dosud se nesmířilo se svým osudem" - my také ne! - "Připomínám, že tehdy zástupci českého národa, jakožto jediní ze všech národů protestovali oficielně proti tomuto násilí. Jedno je ovšem pravda: - Němečtí socialisté měli tehdy odvahy také protestovati." - Čeští této odvahy neměli. "Dánové ve Šlesviku připojí se k Dánsku, Poláci v Poznaňsku a v Pruském Slezsku spojí se se svými krajany z Ruska a Rakouska; není nespravedlivo dáti Gdansko Polákům" - to ať si říšští Němci dobře pamatují - "aby měli přímý přístup k moři. Východní Prusko by bylo německou enklávou, která by měla k přímému spojení s Pruskem k disposici moře. Čechové v pruském Slezsku by byli vráceni Čechám. Lužičtí Srbové, pokud by si toho přáli" - to jsou Lužičané ve Zhořelci - "mohou býti připojeni k Čechám, Litvíni a neznačná část Lotyšů, připadli by k Litvě". Ale dále praví: "České země, Čechy, Morava a Slezsko" - to jsou země historické - "budou tvořiti se Slovenskem samostatný stát. Hranice českých zemí jsou dány, neboť český stát je právně do dnes samostatným. V tak zvaném německém jazykovém území, v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je mnoho českých obyvatel, je tedy spravedlivo, aby je obnovený stát podržel. Bylo by nespravedlivé obětovati několik set tisíc Čechů Pangermánům." - Této logice nerozumím. Bylo by tedy nespravedlivé obětovati několik set tisíc, řekněme 200 až 300 tisíc Čechů pangermánům; to jsme my. Je však spravedlivo obětovati 3 a  1/2 milionů Němců Všečechům? Pak se praví dále: "Ještě r. 1861 byli Němci v Čechách za jedno s Čechy v požadavku po korunovaci Františka Josefa za českého krále." - Možno doufati, že Němci v Čechách po válce upustí od svého národnostního šovinismu, do něhož byli vehnáni všeněmeckou agitací. Mnoho Němců protestovalo proti všeněmeckým aspiracím po odtržení severních a západních Čech a po stanovení hlavního města v některém z německých měst. "Pokud jde o menšinu maďarskou" - praví - "nutno zdůrazniti, že původně bylo na Slovensku jenom málo Maďarů." Byli tam jenom uměle vytvořeni. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Nyní bych ještě řekl něco do svědomí svému milému příteli Windirschovi. V jednom ze svých posledních projevů tvrdil, že vměšování Německé říše do vnitřních záležitostí českých by bylo neslučitelno se suverenitou státu, což by si on nikdy nedal a nedá líbiti, a proto že by bylo zcela zbytečno navazovati s německými bratry v říši styky pevnější a pevnější a snad tím vykonávati tlak na českou vládu atd.; to by bylo zcela nemyslitelno, neboť žádný stát nedá si mluviti do své suverenity, to je jeho vnitřní záležitostí, přes to se nemůže přejíti. Nyní ho poučuje Masaryk, jehož si jistě velice váží, neboť on dobře cvičí a přivede to snad ještě daleko. Masaryk praví - nachází ovšem všecko špatné jenom u států středoevropských, u Pruska, Rakouska a Turecka - praví tedy: "Je rovněž zřejmo, proč militaristické monarchie starého byrokratického rázu, proč Pruské Německo, Rakousko-Uhersko a Turecko" - Ferdinand bulharský se velmi dobře hodí k těmto třem - "odpíralo principu národnostnímu a stavělo stát nad národnost" - naše republika - "a z tohoto svého úzkého etatismu" - náš stát - "odvozují zásadu, že Spojenci nemají práva mísiti se do záležitostí jejích států. Sebeurčení národní nelze ovšem uskutečniti, pokud platí tato farizejská zásada." Ovšem, když tedy stále stojíme na farizejském stanovisku Čechů a nazýváme celý problém vnitřní záležitostí státu, do níž nemá nikdo co mluvit - oni jsou "většinou" a Němci jsou menšinou - nelze ovšem s nimi mluviti o rozumném spolužití a Němci, kteří si toto stanovisko osvojují, jsou zrádci vlastního národa.

Nic netrvá na světě věčně. Chci vám uvésti jenom zcela krátkou historickou reminiscenci. Nemyslím, že od r. 1918 uplyne 15 let, aniž se přikročilo k nové úpravě poměrů v Evropě. R. 1813 musel Napoleon přiznati svou porážku, největší to vojevůdce, snad největší státník, kterého Evropa zrodila, musel přiznati svou porážku, poněvadž proti němu povstala koalice všech velmocí, poněvadž jeho národ již při něm nestál, poněvadž v lese u Compiegne v okolí Paříže potulovalo se 60.000 zběhů, kteří již službu vojenskou nenastoupili, ježto Francouzové byli syti války, právě tak jako německý národ nemohl již pokračovati ve válce proti 28 státům, ježto v zázemí byl nedostatek potravin, poněvadž prostě národ měl války dost a nechtěl válčiti dále. Tehdy byla založena svatá aliance, prohlášen mír na věčné časy, prohlášeny hranice států, že národové musí býti klidní a status quo bude zachován. A jak dlouho to trvalo? Již roku 1830 všude vidíme revoluci a hnutí. Ve Francii bylo svrženo království a vlna se šíří a přináší změny na poloostrově na jihu a částečně v Německu; pak nastala přestávka zase až do r. 1848, nové nepokoje vznikají v celé Evropě, a kdyby tenkráte byl dostatek šťastnějších vůdců, mohli býti již tehdy vytvořeny v Evropě poměry jiné. Pak nastala pausa 15ti, 17 let až do r. 1864, 1866, 1871, až k velkým válkám německým, které přivodily sjednocení německého národa, pokud se hledí k německé říši jakožto Německu kmenovému. Nutno přičísti jenom umění Bismarkově, že potom zavládla dlouhá perioda míru, avšak jak Masaryk zcela správně poznamenává: Obyvatelé Alsaska-Lotrinska museli vydržeti 50 let u říše Německé a přes to nezapomněli na svoji samostatnost. Domníváte se, že zapomeneme my na svoji národní samostatnost, když bude tento stát trvati 50 let? Tomu nemůžete věřiti, to bychom museli býti zaostalejšími než sarmatské národy na východě.

Nuže, my ovšem nebudeme s vámi slaviti toto jubileum 10tiletého trvání republiky, nebude se nám to také vykládati ve zlé, když se říká, že to není stát nás Němců, nýbrž "stát náš". My víme, že nic netrvá na světě věčně. Věříme ve vítězství spravedlivosti a práva, jako to činil Masaryk, a věříme také, že se ještě dožijeme toho, že právo a spravedlnost zvítězí. Na vzdory a proti veškerému násilí a nerozumu. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Remeš. Dávám mu slovo.

Posl. Remeš: Slavná sněmovno! Letošní rok má býti jubilejním rokem republiky, která dožívá se svého desetiletého trvání. Pro naši samosprávu, která položila základy a upravila cestu naší národní samostatnosti, jest však tento jubilejní rok černým pátkem, ba můžeme říci, rokem smrti. Zákony o finanční úpravě svazků územní samosprávy a reformy veřejné správy, usnesené touto vládní většinou za vydatné pomoci pana ministra financí dr Engliše, znamenají po 64 letech konec samosprávy, na kterou netroufalo si sáhnouti monarchistické Rakousko ani tehdy, když tato samospráva byla protirakouskou, protimonarchistickou a tedy velezrádnou. Proto samosprávné zákony, posuzujeme-li je se stanoviska pravomoci a významu samosprávy, jsou neslýchaným útokem na existenci samosprávných svazků. Bylo jimi sáhnuto na nejzákladnější principy práva občanů, vyjádřeného a zabezpečeného jim ústavní listinou Československé republiky, jejíž § 1 praví, že lid je jediným zdrojem státní moci v republice Československé. Koalice tuto demokracii odstranila krátkou cestou a nahradila autokracií. Nynější vládní majorita přivedla demokracii tak daleko, že vůle jediného úředníka dohlédacího úřadu znamená neskonale více nežli rozhodnutí voleného sboru české samosprávy, neboť tento úředník má právo anulovati několikráte uvážené rozhodnutí obecního zastupitelstva, které prošlo obecní radou i finanční komisí.

Je velmi litovati, že teprve v Československé republice našla se odvaha této samosprávě zříditi zákonného poručníka, nadaného problematickou možností udělovati jí alimenty. Samosprávě vzaly se základní podmínky života a vytvořen z ní almužník, jemuž -bude-li hodný a pokorný - může se místo nutných prostředků k životu dostati milodarů podle volného uvážení nadřízeného úřadu dohlédacího, pokud bude míti na žebrácké almužny prostředky.

Dnešní obec není již obcí z let šedesátých, ona není již pouhým svazkem lidí spojených toliko zájmy místními, obyčejnou hospodářskou jednotkou, nýbrž stala se ve veřejném organismu správním první instancí. Je lidu nejblíže, lid jí rozumí a proto těžko snese poručníkování, které je obsaženo v přijatých protisamosprávných zákonech. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Pan dr Kramář v jasnější své chvíli napsal do loňského vánočního čísla "Národních Listů" o samosprávě tato slova uznání: "Na každém kroku vidíme, jak ohromné dílo vykonala pro povznesení naší země autonomie obecní, okresní a zemská, a proto nemůžeme podceňovati ohromné výsledky práce celých našich generací v těchto autonomních institucích." Aby byla dokumentována upřímnost tohoto uznání, šla koalice, jejímž členem je také strana p. dr Kramáře, za chvíli potom na autonomii s vykasanými rukávy, se sekerou a pilou v ruce. Co po přijetí protisamosprávných zákonů ze samosprávy zbylo, už není samospráva, to je bezmocná, posmívaná a ubohá děvečka libovůle dozorčích orgánů a byrokracie. Zákony tyto potírají základ naší územní samosprávy, ruší hospodářský a svobodný její vývoj a daňová břemena přesouvají z vrstev zámožných a zejména velkokapitalistických na bedra nejchudšího obyvatelstva. Podlamují zavedením urážlivé a šikanésní kontroly státní demokratický a politický raison d'etre samosprávy.

Jaké to byly důvody, jež vedly nynější vládní majoritu k přijetí protisamosprávných zákonů? Ministr financí pokládal zejména zákon č. 77 za integrující součást berní reformy a tvrdil, že je to nehospodárnost samosprávy, která zákonné předlohy vyvolala. Dr Engliš ve svém exposé k státnímu rozpočtu dne 14. října 1926 ve sněmovně poslanecké předneseném tvrdil, že obce neukládají si onu neúprosnou reservu ve svých výdajích. To tvrdila i důvodová zpráva k předloze, která zcela otevřeně mluvila o nehospodárnosti obcí, v nichž prý enormně vyrostly obecní přirážky. A kdyby to byla i pravda, upíráme legitimaci těm, kteří zasedají na soudnou stolici nad demokratickou samosprávou. Příčiny zastavení činnosti "Úsporné parlamentární komise" jsou nejlepším dokladem o tom, kde je vzpoura proti pořádku a hospodárnosti. Nikoliv důvody hospodářské, nýbrž moment eminentně politický, prýštící z třídní zaujatosti oněch vrstev, které demokratickými volebními řády vyřazeny byly z panujícího a výsadního postavení v samosprávě a zaujímají v ní nyní jenom ono místo, jež jim podle jejich mocenské potence přináleží, to byl, který diktoval známý útok na samosprávu a její demokratické základy. Majetným vrstvám, představitelům to starého světa, nestačí v demokracii toliko ono místo, jež jim osud vyměřil. Nemohou-li rozhodovati v samosprávě sami, pokusili se o podlomení její existence tím, že o ní nechávají rozhodovati své úředníky.

Ministr financí, ani důvodová zpráva k zákonu č. 77 neuvedli jediného konkrétního dokladu o nehospodárnosti obcí, aby takovýto případ mohl býti posouzen a zjištěno, zda obvinění obcí z marnotratnosti je odůvodněno. Bylo by se ukázalo, jak málo bylo těch důvodů, které vedly nynější vládu k podání osnovy o omezení pravomoci samosprávy. Že to byly důvody politické, směřující k odstranění t. zv. druhé koleje, což do češtiny přeloženo znamená odstranění samosprávy, o tom svědčí článek p. sekčního šéfa dr Bobka, který je redaktorem "Naší samospráv, listu Sdružení činovníků republikánské strany v samosprávě, a který byl tak laskav, že se k tomu docela otevřeně přiznal a nepopřel tento fakt. V únorovém a březnovém druhém a třetím čísle čtvrtého ročníku z loňského roku přetiskl článek, již jinde uveřejněný, o nové organisaci politické správy a samosprávy. V článku tom píše mezi jiným: "Praví-li prvá věta §u 1 úst. listiny, že lid je jediným zdrojem státní moci v republice Československé, a praví-li § 86 téže ústavní listiny, že v nižších úřadech správních, to je v úřadech, vyjímaje ministerstva, má býti podle možnosti zastoupen živel občanský, pak jest patrno, že padá definice o "dopuštění státní moci" a že lid je k spoluúčasti na veřejné správě oprávněn a povolán ústavní listinou a že jest důležitým ústavním činitelem ve správě státní vůbec. Důsledek toho" - praví p. dr Bobek dále - "provedl také již valný sjezd největší strany československé, strany republikánské z r. 1925, který v přijaté resoluci domáhá se toho, aby obec byla zákonem prohlášena za součást správy státní. Ti, kdož toto usnesení učinili, byli jistě sobě vědomi toho, že v důsledcích tohoto usnesení podrobiti se musí samospráva i určité zákonné reformě, zejména pokud jde o zasahování činitelů státní správy a o úpravu vzájemného poměru mezi volenými zástupci lidu a funkcionáři podléhajícími služebně ministerstvu vnitra." Tento dokument jest otevřeným přiznáním, že nejde o žádnou kontrolu samosprávy, nýbrž o vyloženou snahu, samosprávu zrušiti a dostati ji pod jednu společnou správu státní. To je ten pravý cíl, který byl těmito zákony sledován. Nechci se pouštěti do kritiky, do jaké míry pan sekční šéf dr Bobek správně definoval účast obyvatelstva na státní moci. Pokud však poměry známe, víme, že lid nebyl ani v nižších úřadech k rozhodování připuštěn, a pokud se tak ve sporadických případech stalo, byl již dávno odtamtud vytlačen. Neváhám zde říci, že pan dr Bobek zneužil ušlechtilé demokratické zásady, vtělené do naší ústavy, k sofistice příliš průhledné.

Vraťme se však k hospodářským motivům, které domněle vedly reakci k nástupu proti samosprávě a ptejme se: Hospodařila demokratická samospráva hůře nežli její předchůdkyně kuriová, která rozdělovala voliče ve 3 volební sbory a hospodařila bez kontroly? Pravím, že nikoliv! Novelou k obecnímu zřízení z r. 1920, podle které zřízeny byly zvláštní finanční komise, a zákonem č. 329 z r. 1921 byla dána taková možnost kontroly hospodářství obecního, že jakékoli nehospodárnosti mohlo býti dokonale čeleno. (Tak jest!) Ojedinělé případy vysokých obecních přirážek byly zpravidla zaviněny stavbou škol, budovaných na rozkaz nadřízených školských úřadů a po usnesení všeho občanstva zaplacených často v jednom nebo dvou letech. Vyložené nehospodářství nebo rozhazování či zneužití peněz poplatníků demokratickou obecní správou nedá se po našem soudu vůbec vytýkati. Pokud pak takové ojedinělé případy snad se staly, neměly býti důvodem k brutálnímu útoku na naši samosprávu. Byly již dříve a nezabrání se jim ani pro budoucnost. Dopustí-li se jedinec špatného činu, pyká zaň sám a nikoliv také ti ostatní. Ale podívejme se, kdo to vlastně nad demokratickou samosprávou dělal soudce.

Mám zde opis účtu jedné selské obce z českého západu z doby předválečné, v němž se nalézají položky, které obecní konšelé, starousedlí sedláci doslovně propili. Pili za obecní peníze při volbě honebního výboru, pili za obecní peníze při odhadu škod způsobených suchem, pili za obecní peníze o Božím Těle, pili za obecní peníze při licitaci obecních pastvin i při jiných příležitostech, jak o tom svědčí tento účet (ukazuje), v němž pod položkou 20 je vydaní "Na útratu při volbě honebního výboru 6 zl.", pod položkou 23 "Při odhadu škody způsobené suchem propito 11 zl." (Hlasy: Tak to zalévali!) Poněvadž bylo sucho, muselo se to pokropiti. Pod položkou 28 "Na kříž propito o Božím Těle 23 zl. 70 kr." a pod položkou 30 "Při licitaci obecních pastvin propito 11 zl."

Zde ten dokument mám k nahlédnutí (ukazuje) a mohu říci, o kterou obec jde. A tito lidé, kteří takto s penězi poplatníků hospodařili, odvažují se osočovati demokratickou samosprávu a obviňovati ji z nehospodárnosti. Nepřátelé demokratické samosprávy líčili věci tak, jakoby obecní správy opravdu jen přemýšlely, jak by do obecních rozpočtů propašovaly nové výdaje, aby poplatníci byli zatíženi, jakoby obecním správám bylo dělalo zvláštní potěšení, mohly-li se pochlubiti vysokými obecními přirážkami.

Každá svědomitá obecní správa však má a musí míti snahu, aby přirážky byly co nejmenší, neboť nemůže jí býti lhostejno, zda nízkými přirážkami podnikání usnadňuje, zabezpečujíc si tak zdroje příjmů, či zda vysokou přirážkou podniky ze svého katastru vyhání, zbavujíc se tak možných pramenů příjmových. A soudí-li se, že dělníci a gážisté, kteří neplatí vysokých daní a obecních přirážek, nemají žádného zájmu na výši procenta přirážkového, pak je to strašlivý omyl. Dělník i gážista mají a musejí míti veliký zájem na výši přirážek samosprávných, neboť i oni musejí míti interes na tom, aby veřejná správa byla co nejlevnější. Je-li drahá, musejí se s ní děliti o značnou část svých hubených mezd a platů, neboť jest jisto, že tento náklad, tvořící ve výrobě položku režijní, převalí se na ně v cenách potřeb, jež jako spotřebitelé konsumují a platí.

Ministr financí dr. Engliš k obhájení reakčních zákonů, za něž se celou váhou svého jména postavil, tvrdil, že nejsou myslitelny metody, aby parlament a stát přejímal odpovědnost za daně a břemena, jichž upotřebení a distribuce se provádí někým, kdo této odpovědnosti nemá. Pravím, že i demokratické obce jsou si odpovědny za své úkoly a chtějí je plniti podle své možnosti a nikoli na cizí účet. Nesmí se však zapomenouti, že vláda i parlament uložily obcím přečetné povinnosti, aniž by obce byly brány v potaz. Sejměte s obci ona břemena, která konají za stát a jež jste jim bez jejich souhlasu uložili, a obce si stačí samy. Stačí nahlédnouti do Sbírky zákonů a nařízení, aby se vidělo, kolik je to zákonů, při nichž se ukládá obcím spolupůsobnost a kolik jejich provádění stojí obce peněz.

Obce vedou celou vojenskou evidenci a platí k tomu cíli nákladný aparát úřednický a doručovací, platí dosud valnou část nákladů na zdravotnictví, nesou břemeno přechodného ubytování vojska, vyšetřují přestupky rázu živ nostenského, obecní policie koná z poloviny službu za stát, obce obstarávají agendu při vyměřování dávek z převodu nemovitostí mezi živými a oceňují hodnotu pro berní správu. Vykonávají značnou část nebo celou službu doručovací, vedou stálé voličské seznamy, nesou věcný náklad na střední školy, pozůstatek to bývalého Rakouska, které v českých obcích zřizovalo střední školy jenom tehdy, když se obce zavázaly postaviti budovu a nésti vnitřní náklad na její udržování. Tato pozůstalost zbyla českým obcím v Československé republice. Německé obce nemají této povinnosti, nemají toho břemene, ale české obce nesou ten trest bývalého Rakouska dosud. (Výborně!) Obce nesou náklady na státní školy průmyslové, na stanice hnanecké, zákonem nově byla jim uložena povinnost hraditi náklad na státní volby, a ten není malý, výdaje na knihovny a řadu jiných povinností, znamenající těžká břemena, jichž by nebylo, kdyby obce o nich měly rozhodovati samy. Stát a jeho správa chovají se k obcím velmi macešsky a v četných případech i záskočně a nepřátelsky. Nově jim byla uložena značná povinnost zákonem o evidenci katastru. Zákonem o kabelisaci ustanoveno, že jsou obce povinny svými ulicemi a pozemky nechati vésti poštovní kabely, aniž by za to směly požadovati jakékoliv náhrady. Do té doby než zákon byl přijat, poskytovala poštovní správa obcím v náhradu za to, že jí rozkopávala ulice, chodníky a vedla jejími pozemky poštovní kabely, tu výhodu, že jim účtovala telefonické rozmluvy s 50%ní slevou. Jakmile byl přijat zákon, do něhož poštovní správa propašovala toto ustanovení, že obce jsou povinny svými pozemky bezplatně toto vedení dáti vésti a trpěti je, okamžitě oznámila obcím, že stará výhoda o slevě na poplatcích telefonních neplatí a zvýšila poplatky o plných 100% bez ohledu na to, že se to stalo po schválení rozpočtu na r. 1928 a bez ohledu na to, že obce na to nemají v rozpočtech žádného krytí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP