Středa 27. června 1928

Pátou příčinou jest síla a vliv komunistické strany na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině, proti kteréžto straně používala vláda již dosud mimozákonných prostředků a nyní zákonem zamýšlí sankcionovati a stabilisovati bezzákonnosti, odkopává naprosto svobodu slova, svobodu shromažďovací a svobodu tiskovou, z poloviční ilegality chce třídně uvědomělé dělnictvo uvrhnouti v ilegalitu naprostou. (Výkřiky.)

Z těchto pěti hlavních příčin musí vláda nutně zavésti "Prügelpatent", musí odstraniti nepohodlné překážky dosavadních předpisů zákonitých, musí dokonaleji vybudovati policejní stát a musí udusiti každé národní a sociální hnutí, ježto pouze tak mohou úřady "bdíti" nad veřejným pořádkem, klidem, bezpečností a veřejnou mravností a odvraceti v tom směru všeliká nebezpečenství i odstraňovati nastalé poruchy, jako to předpisuje článek 2. Proto nutno vybaviti náčelníka neb jiného úředníka právem příkazu neb zákazu a právem ukládati peněžní tresty až do 5000 Kč, neb tresty uvězněním až do šesti týdnů. Proto nebude lze po 1. červenci odvolávati se proti rozhodnutí vynesenému náčelníkem ve věci proletářské, proto musí býti úřad posvátným a nedotknutelným a proto nutno ve smyslu čl. 3 a 4 chovati se zdvořile vůči prepotentnímu úředníku, jenž nepříjemnou stranu může na základě falešného protokolu také zavříti. Musí tu býti klid jako na hřbitově, jehož strážcem jest četník a policajt, kteří mohou vydávati nařízení, ač právě to podle zákona ústavního bylo by toliko právem vlády, a proto mohou orgánové tito opatřiti svá nařízení také sankcí trestní. Tedy úřady a policie budou tvořiti zákony a budou také zároveň trestati. Tak vyšvihne se na základě správní reformy byrokracie nad parlament a soudy.

Po 1. červenci lze vydati na Slovensku a Zakarpatské Ukrajině nařízení, že se zapovídá navštěvovati místnosti odborových organisací, mohou býti nařízením zavírány dělnické útulky, stávky bude lze lámati nařízením, stávkokazectví lze jednoduše nařizovati, na dobu celých měsíců lze tábory lidu, ba také členské schůze nařízením zakázati a mzdy lze nařízením stanoviti. (Výkřiky komunistických poslanců.) Kdo se pak těmto nařízením zprotiví, bude zavřen.

Lid se v právním labyrintě nevyzná a můžeme býti připraveni na to, že lid na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině bude o správní reformě poučen bodákem, prachem a olovem. (Tak jest!)

Jen několika slovy chci se zabývati naivní důvodovou zprávou iniciativního návrhu, kterážto zpráva není důvodovou, nýbrž pečlivým, při tom však nešikovným ukrýváním důvodů pravých. Jest pochopitelno, že není tu odvahy vypsati před jubilejními slavnostmi volby v Čechách a na Moravě; jest však neslýchaným cynismom přiznati, že v autonomní Podkarpatské Rusi "se občanstvo dosud na vnitřní správě neúčastní a nebude tudíž provedením zákona o organisaci politické správy před vykonáním voleb ve svých právech nikterak zkráceno". Věta tato značí téměř tolik, že Zakarpatská Ukrajina jest zkrácena již natolik, že již více zkrácena býti nemůže. (Výkřiky posl. Hakena.) Pro Slovensko je mimo to význačné, že důvodová zpráva návrhu zamýšlí zříditi jmenovaný, respektive vybraný zemský výbor.

Cesta, kterou národové Slovenska a Zakarpatské Ukrajiny vykonali od doby 1918 až do desetiletého jubilea republiky, skvěle dává pravdu leninismu, jenž hlásá, že kapitalismus není schopen stabilisace, nýbrž může se udržovati toliko za stálých a stupňujících se nesnází a za stále vzrůstajícího teroru. Avšak prokázána jest také naše základní věta, že buržoasie není s to vydobýti a vybojovati práva národní svobody a že cesta k osvobození utiskovaných národů vede pouze přes sociální revoluci a diktaturu proletariátu. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Před deseti lety zaplavili činitelé jednající ve jménu českého národa štědrými sliby buržoasii na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině. R. 1918 slíbil president Masaryk a jeho průvodci americké rusínské národní radě v Scrantonu a Slovákům v Pittsburgu, že se jim dostane nejširší autonomie, že obdrží samosprávu. Slováci připojili se k českému státu na základě Pittsburgské dohody a na mírových smlouvách brali účast již sjednoceně. (Výkřiky posl. dr Dérera.) Národové Zakarpatské Ukrajiny byli na podkladě před běžných vyjednávání amerických zvláštními jednacími stranami při uzavírání mírových smluv a jich autonomní práva byla jim zaručena smlouvou saint-germainskou na základě dobrovolného připojení. Později pak v měsíci listopadu 1919 podepsán byl generální statut čís. 26536 ve jménu ministra vnitra guvernérem Brejchou a generálem Hennoquem, kterýž statut byl také uveřejněn, a mimo zajištění práv autonomních obsahoval také to, že ve třech měsících po prvních volbách do Národního shromáždění vypsány budou také volby do sojmu. Později pojal § 3 státního zákona čís. 121 z r. 1920 autonomní práva ve smyslu restriktivním.

Autonomie za vlády kapitalismu neznamená pro pracující třídu takřka nic, avšak pro národ znamená decentralisaci, zemský sbor zákonodárný a samostatnou vnitřní správu. Nechováme iluse co do podstaty autonomie, avšak snadněji bude nám bojovati na jedné frontě proti naší vlastní buržoasii v sejmu za plné právo sebeurčovací, jehož předpokladem jest sociální revoluce, nežli bojovati na frontách dvou: proti naši vlastní buržoasii a buržoasii panujícího národa. I roto jsme odhodláni v případu jakéhokoliv národního osvobozovacího boje postaviti se do řad prvních. Avšak buržoasie slovenská a ukrajinská nechce a ani nemůže bojovati za svoji vlastní autonomii a používá slova toho pouze jakožto hesla před lidem, jemuž zakrývá své sobecké třídní zájmy.

Kde jest dnes pittsburgská smlouva, kde jest svatomartinská deklarace, o které Juriga dne 28. června 1927 řekl podle zápis nice Národního shromáždění: "Dérer navrhoval: Nechajme ten národ, a po desiatich rokoch ako si ten národ rozhodne, tak nech je; ak bude chcieť autonomiu, nech si ju má, na tom som ja pristál." A pak po dobu desíti let hlásali nenávisť proti Čechům a vzpomínali autonomie, dokud ji nezaprodali za drobty vládní moci. Když se již dostali do vlády, odhlasovali na místo autonomie "Prügelpatent" a dnešním jediným kamenem úrazu je místo zemského presidenta. Strana ľudová prováděla hanebné čachry nikoli za autonomii, nýbrž za tučná koryta s agrárníky a vyhrožovala dotud, dokud vláda výslovně neprohlásila, že má ještě jinou garnituru a že strany sociálně-patriotické lze dostati za cenu levnější. Na to pak ľudáci zmoudřeli a vláda jmenuje ze strany ľudové zemským presidentem toho, jenž jí vyhovuje, a nikoli toho, jenž vyhovuje ľudákům. Ľudáci již odhlasovali správní reformu a musí teď to sousto spolknouti, jelikož, vzdají-li se po zřeknutí se autonomie také vládní moci, jsou zničeni. Vědí však, že budou-li museti do oposice, lze pak paragrafy zákona uplatňovati také proti nim, a dožijí se osudu, jejž připravovali pro své odpůrce. Dvouloketní politiku nelze provozovati dlouho. Odhlasovati zákon a pak říci to, co řekl Juriga před rokem s tohoto místa: - "Hejtman si bude dávať príkazy, zákazy a rozkazy v mnohých prípadoch. Národ môj, verím, že budeš mát moci a síly, aby si povedal: V tomto neposlúcháme." - Takové něco je buďto naivností, neb podvodem, aneb perversitou. (Souhlas komunistických poslanců.)

Lid fakticky odepře poslušnost, avšak vyžene i ty, kteří mu tento zákon vnutili.

V Zakarpatské Ukrajině jest správní reforma přes veškeré fráse Kramáře, ministra vnitra Černého a druhů přímo capitis deminutio, jest porušením závazků převzatých Československou republikou a jest pohřbením autonomie. Jest cynickým absurdem tvrditi, že zákonem, jenž nabývá platnosti 1. července a znamená v praxi naprostou centralisaci správy místní bez sejmu a bez oboru jeho působnosti, zajištěného mezinárodní smlouvou a ústavním zákonem, není dotčena autonomie. Závazky a práva obsažená v mírových smlouvách nejsou pojmy imaginárními, pojmy fantastickými, jež lze kdykoliv odkládati, nýbrž jsou positiva. Správní reforma však jest vším jiným, jedině ne "samosprávou v nejširší míře, jež bude souhlasiti s jednotností Československého státu".

Pranic nepochybujeme, že od Společnosti národů, od orgánů států imperialistických, nemůžeme očekávati nic, a kárající usnesení vynesené na memorandum Petruševičovo, kterým se Československý stát vybízí k urychlenému uskutečnění autonomie, je prostě jednou z tichých pressí protisovětské fronty. Toho důkazem jest, že Petruševič podal memorandum také proti útisku Ukrajinců v Haliči a na toto memorandum Společnosti národů ani neodpověděla, právě tak jako neodpověděla po dlouhá léta ani na memoranda týkající se Zakarpatské Ukrajiny. Otázku tuto však přece jen nelze vyříditi takovým bezvýznamným a prázdným mávnutím ruky, jak to učinil Beneš ve výboru zahraničním, že totiž kdykoliv jest ochoten podati zprávu o poměrech Zakarpatské Ukrajiny. Že takové prohlášení jest falešné a tendenciosní, o tom nemůže býti žádné pochybnosti, jako nemůže se pochybovati ani o tom, že od urgování autonomie odstrašuje p. Beneš Společnost národů strašákem komunismu. Komunistickou stranu má každý stát a zajisté že mezinárodní komunistické hnutí vybojuje každému utiskovanému národu mnohem více nežli autonomii.

Jest však příznačné, že vládní strany a vládní poslanci, jakož i listy a lokajové vlády Zakarpatské Ukrajiny vyhlašují, že není nám potřebí autonomie, ba co více, jisté figury hlásily také Scotu Viatoru, že prý lid jest spokojen a že nechce práv v mírových smlouvách obsažených. Lze chápati, že takový Štefan aneb Králík jest spokojen s dnešní agrární hrůzovládou a nepřeje si postaviti se spolu s armádou svých korupčních zaměstnanců před soudní stolici lidu. Avšak ten ubohý, chudý, uštvaný, do krve vyssátý, stále trestaný a nad své síly zdaněný lid nesmýšlí tak, a když dnes propachtují Schönbornův velkostatek cizím kapitalistům na 40 let, když lid zbavují pastvin, které zalesňují, když počešťují školy, odpírají státní občanství, když cizí podnikatelé s cizími dělníky odnímají tamnímu lidu sousto chleba, když nyní od 1. července také zemský president bude českým buržoou a když 80% jeho podřízených úředníků a orgánů policejního aparátu jsou Češi, pak dostane se národům Zakarpatské Ukrajiny důkladného poučení, jakou cenu má imperialistická mezinárodní smlouva, jakou cenu má ústavní zákon a budou poučeni o tom, co jim přineslo výročí desetiletého trvání Československé republiky, která dá jimi oslavovati Prügelpatent a absolutismus, a budou poučeni také o tom, že jediným programem vedoucím k osvobození je toliko program strany komunistické. (Tak jest!)

Národové Slovenska a Zakarpatské Ukrajiny byli poučeni podvody a zradami autonomistickými a v důsledku tohoto poučení trvají na svém právu sebeurčovacím, kteréž právo chce strana naše na základě žilinské a mukačevské resoluce uplatňovati. Požaduje, aby orgánové české buržoasie byli z těchto zemí evakuováni, a pak plebiscitem přeje si rozhodovati, ke kterému státu se má připojiti, přejí si rozhodovati o vládním systému a způsobu správy veřejné. Je-li pravdou, že nositelem veškeré moci je lid, jak to prohlašuje zákon ústavní, má právo svůj osud říditi.

Den 1. července bude černým dnem v dějinách pracovníků na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině. (Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 27. června 1928 podle §u 9. lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 88 této těsnopisecké zprávy.)

Vláda může arciť demonstrace zakázati, může svým mocenským aparátem znemožniti demonstrační průvod, může pomocí svého násilnického aparátu oslabiti vnější zdání mohutnosti těchto demonstrací, avšak nemůže zastrašiti nespokojené masy. [Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 27. června 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 88 této těsnopisecké zprávy.]

Vláda soustavně útočí na všechny dělnické organisace. Po zákazu Spartakiady přikročila k rozpuštění jednot proletářské tělovýchovy. Tak v pondělí zastavena byla činnost 4 okresů jednoty proletářské tělovýchovy, tří okresů v Praze a okresu v Kladně, a to proto, že tyto tělovýchovné instituce vychovávají mládež v duchu dělnickém a třídním a nepropůjčí tyto proletářské organisace k účelům výchovy buržoasní.

Protestujeme co nejrozhodněji proti tomuto policejnímu násilí, protestujeme co nejrozhodněji proti tomu, když policie vyhrožuje dělnictvu v době, kdy zákaz rudého dne nenabyl moci práva, krvavými represáliemi. Z toho je vidno, že vláda chce jubilejní rok seslabiti jednak zavedením nejtužšího absolutismu, jednak proléváním dělnické krve.

Přes všechny zákazy, přes všechny represálie, persekuce, přes řádění censury státního zastupitelství a neslýchané řádění censury předsednictva této sněmovny (Výkřiky komunistických poslanců.) půjde pracující lid s veškerým odhodláním za svými cíly, a jsem přesvědčen, že pod vedením strany komunistické svého vítězství také dosáhne. Ať žije diktatura proletariátu! (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším rečníkom je pán posl. dr Dérer. Udeľujem mu slovo.

Posl. dr Dérer: Slávna posl. snemovňa! Keď sme práve pred rokom tu v posl. snemovni (Výkřiky posl. Mikulíčka, Kopasze a Srby.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Prosím o kľud.

Posl. dr Dérer (pokračuje):... prejednávali návrh zákona o reorganizácii politickej správy, ujal som sa v tomto dome slova a citoval som výrok (Výkřiky. - Místopředseda dr Buday zvoní.) vynikajúceho slovenského znalca a praktického administrátora, ktorý na poli konsolidácie pomerov na Slovensku má veľké zásluhy a ktorý prehlásil, že zákon ten nebude prevedený práve tak, ako nebol prevedený zákon o župnom a okresnom sriadení.

Slávna snemovňa! Predloha táto, ktorú prejednávame, je dokladom správnost tohoto pred rokom vysloveného názoru. Predloha táto znamená, že práve tak... (Hluk. Výkřiky.)

Předseda (ujímaje se předsednictví zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Dérer (pokračuje):... ako nebol prevedený zákon o župnom a okresnom sriadení, nebude prevedený ani ten zákon, ktorý lanského roku po ťažkých bojoch v tejto posl. snemovni preforzírovaný, prebojovaný bol dnešnou vládnou väčšinou. Predloha, ktorú prejednávame, znamená dementovanie, zvrátenie všetkých tých hesiel, všetkých tých zásad, o ktorých lanského roku vládnou väčšinou bolo tvrdené, že ony sú zásady veľkej reformy politickej správy.

Predloha táto, ktorú prejednávame, znamená takmer v každom bode zvrátenie týchto zásad, znamená, že buďto tie zásady lanského roku neboly vážne mienené alebo že lanskoročná predloha bola práve tak predlohou politickou, ako je predlohou politickou i predloha táto.

Slávna snemovňa! Podívajme sa, ktorá bola tá hlavná zásada predostieraná vládnou koalíciou, ktorá viedla k uzákoneniu reformy verejnej správy. Bola to myšlienka odborníctva, bola to myšlienka, že správa politická má byť odpolitizovaná a daná viacej do rúk odborníkov. Dnešná predloha nie je plodom odborníkov; nepodalo túto predlohu odborné ministerstvo, nepodpísala túto predlohu vláda, ale bol to iniciatívny návrh väčšinových strán politických. Odborné ministerstvo do tohoto okamihu nielen že nepodalo svoju vlastnú predlohu, ale vôbec k tejto predlohe ani nezaujalo stanovisko. My v ústavno-právnom výbore v zastúpení ministerstva vnútra sme síce mali zástupcu tam prítomného, avšak tento pán zástupca, ačkoľvek ujal sa slova, meritórne k predlohe neprehovoril.

Slávna poslanecká snemovňa! A nebol prítomný pri prejednávaní predlohy v ústavnoprávnom výbore a nie je prítomný ani dnes pri plenárnom prejednávaní rezortný minister, minister vnútra, ačkoľvek jedná sa o kardinálnu vec jeho rezortu, (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.) ačkoľvek jedná sa o tak dôležitú záležitosť, ako je vstup do života najvýznačnejšieho zákona jeho ministerstva, najvýznačnejšej veci jeho rezortu. A pán minister vnútra nedrží za potrebné, aby bol prítomný. Nielen to! Vládna väčšina v ústavno-právnom výbore zakázala mu prítomnosť, (Slyšte!) lebo poslanec kol. Hrušovský podal v ústavno-právnom výbore návrh, aby sa výbor usniesol, aby p. minister pri prejednávaní výboru bol prítomný, a ústavno-právný výbor tento návrh zamietnul.

Tu z celého tohoto postupu je vidieť, že vládnej koalícii nejedná sa o odborný návrh, ale jedná sa o návrh politický. Vôbec pri vstupe zákona o reforme politickej správy a pri prípravách, ktoré boly pri tom učinené, vidíme, že prevažujú nie odbornícke, ale politické momenty a snahy. To vidíme najlepšie pri zápase, ktorý vedený je medzi koaličnými stranami o miesto zemského prezidenta na Slovensku. Nejedná sa o zásadu, ktorú tuná s veľkým patosom prednášal pred rokom pán posl. dr Kramář, že Slovensko má dostať dobrú, odbornú správu, ale jedná sa o to, aby Slovensko dostalo politickú a strannícku správu.

Vidíme tedy, že heslo "odpolitizovanie verejnej správy" je dementované a zvrátené práve tými stranami, ktoré lanského roku obmedzovaly samosprávnu právomoc laického živlu a obyvateľstva pri reforme verejnej správy s tým odôvodnením, že je to treba preto, aby tá správa prestala byť politická a aby sa stala viacej odborníckou. Poukazujem tu na veľký rozdiel, ktorý javí sa medzi prevádzaním starého župného zákona, ovšem, že len na Slovensku, a prevádzaním zákona tohoto. Vtedy, keď župný zákon bol prevádzaný, nikomu nenapadlo pri menovaní županov alebo pri zaplnení iných miest vo správe, uplatňovať politické a strannícke požiadavky a momenty, vtedy tieto miesta obsadzované boly čiste z objektívneho hľadiska, kdežto dnes vidíme opak celého tohoto postupu. Poukazujem tu ďalej na to, že akým spôsobom je touto predlohou zvrátená i tá zásada správnej reformy, pre ktorú ona bola tak veľmi forzírovaná, že totiž znamenať má unifikáciu našej verejnej správy a nášho zákonodarstva. Vtedy na historických zemiach požadované boly v demokratických veciach, v demokratických ohľadoch veľké obeti, lebo zastupiteľské sbory podľa zákona o reforme správy nie sú sostavené podľa prísne demokratických zásad. Vtedy táto obeť požadovaná bola od historických zemí vzhľadom na veľkú zásadu unifikačnú. Táto predloha, ktorú prejednávame, znamená však dezunifikáciu, lebo táto predloha znamená, že na Slovensku má platiť niečo iného a v českých zemiach zasa niečo iného. Na Slovensku má platiť celý, lanského roku odhlasovaný zákon, kdežto v historických zemiach tento zákon nemá vstúpiť do života, ale má ostať všetko pri starom. (Výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Slávna poslanecká snemovňa! Ale nie je tomu tak len ohľadne zákona samého. Tento zákon znamená dezunifikáciu i ohľadne druhej partie administratívnej reformy, ohľadne správneho pokračovania, správneho riadenia. Vláda ešte v januári tohoto roku vydala podľa zmocnenia, ktoré obsahuje zákon o reforme politickej správy, nariadenie o správnom pokračovaní. Toto je veľmi dôležitou vecou, tak dôležitou, že takmer vo všetkých okolitých štátoch správné pokračovanie uvedené bolo v život zákonodarnou cestou, zákonami. Ešte i staré džentrícke a nami tak veľmi opovrhované Uhorsko malo svoje správné pokračovanie v najdôležitejších partiách upravené zákonom, zákonným čl. XX z r. 1901. Ešte i toto džentrícke Uhorsko nedalo vláde tak veľkú právomoc, aby tak dôležitú materiu upraviť mohla bez zákona nariadením. A my tu v poslaneckej snemovni, hlasmi vládnej väčšiny, dali sme splnomocnenie vláde, aby túto dôležitú vec upravila vládnym nariadením.

I v novom, poválečnom Rakúsku, je správné pokračovanie tiež upravené zákonom a nie vládnym nariadením. A naša vláda teraz vydá toto nariadenie. Ale následkom tohoto návrhu zákona, ktorý teraz prejednávame, vládné nariadenie toto nebude platiť v celej republike, ale len na Slovensku. V historických zemiach ostane všetko pro starom. Vidíme i v tomto ohľade, že sa týmto zákonným návrhom docieľuje dezunifikácia tak závažnej materie. Dezunifikácia tak materiálneho ako formálneho práva. Vidíme tu zasa to pokusníctvo, ktorého predmetom a obeťou je Slovensko.

Slávna poslanecká snemovňa! Lanského roku odhlasovaný bol zákon o reforme verejnej správy na podklade zemského sriadenia a zasa vidíme, že tento zákon prevádza sa len na Slovensku a že v historických zemiach nebude prevedený. Jednáme o návrhu zákona a nemáme ešte istoty, či zástupci slávnej slovenskej ľudovej strany tento návrh zákona vôbec odhlasujú. Možná, že tu prejednávame vôbec na plano, možná, že usnesenie senátu a ústavno-právneho výboru poslaneckej snemovne stane sa bezpredmetným, lebo jedna složka vládnej koalície ešte podnes nie je rozhodnutá, či tento návrh zákona odhlasuje alebo nie, a možná, že ho neodhlasuje. Slávna poslanecká snemovňa! Lanského roku bolo nám prízvukované, že zákon o reforme verejnej správy znamená v určitej miere zautonomizovanie verejnej správy, nakoľko učiní koniec stavu v historických zemiach, že správné výbory menované sú vládou a na miesto týchto menovaných výborov vstúpia zastupiteľské sbory, ktoré v prevažnej väčšine volené budú národom, voličstvom. l tejto snahe o zautonomizovanie verejnej správy učiní táto predloha koniec, lebo v historických zemiach bude trvať starý stav ďalej a na Slovensku následkom tohoto zákona zhorší sa dosavádny stav, ktorý je tam v smere autonomistickom. Lebo čo bude mať za následok odhlasovanie tohoto zákona? To, že až do doby prevedenia volieb do zemských a okresných zastupiteľstiev nebudú mať právomoc zastupiteľské sbory, ktoré sú tam volené podľa župného zákona, ale že právomoc zastupiteľských sborov župných a okresných prestane, prejde na zemského prezidenta, rešp. na okresného náčelníka. Tú právomoc, ktorú dosiaľ na Slovensku maly volené zastupiteľstvá - na príklad okresné výbory, pozostávaly len zo zvolených členov a nebolo tam žiadneho vládou menovaného člena... (Výkřiky posl. dr Kubiše.) Pane kolega, ráčte si prečítať zákon. Tam niet žiadneho člena, ktorý by bol vládou menovaný. Teraz týmto dnes prejednávaným zákonom táto autonomná právomoc prejde na zemského prezidenta a okresných náčelníkov. Tedy slávna vládna koalícia, ktorá odhlasovala správnu reformu lanského roku vo znamení uskutočnenia aspoň začiatku t. zv. slovenskej autonomie, miesto slovenskej autonomie zavádza teraz na Slovensku až do doby prevedenia volieb diktatúru zemského prezidenta a diktatúru jemu podriadených okresných náčelníkov. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Slávna snemovňa! Odôvodnenie, ktoré je uvedené v iniciatívnom návrhu senátnych koalovaných strán a vo zpráve ústavno-právneho výboru senátneho, taktiež i nášho, nie je úprimné a nie je opravdivé, poneváč tam nie je poukázané ani slovíčkom na pravé dôvody tohoto návrhu. Uvádza sa tam, že v historických zemiach treba odložiť prevedenie zákona o reforme verejnej správy preto, lebo tu neboly vykonané všetky predpráce, ktoré podmieňujú vstup zákona do života, kdežto na Slovensku vraj všetky tieto predpráce vykonané boly, a preto tam môže byť prevedený. Slávna posl. snemovňa, ja sa teraz nepúšťam do otázky, či zodpovie pravde, že v historických zemiach tieto predpráce vykonané neboly. Odôvodnenie ústavno-právneho výboru senátu poukazuje v jednej vete na to, že ministerstvo vykonalo všetky predpráce, a táto čiastka odôvodnenia by poukazovala k tomu, že tie predpráce v Čechách vykonané boly. Ale ako to stojí na Slovensku? Boly tam všetky predpráce, nutné k prevedeniu zemského sriadenia, vykonané? Dnes máme 27. júna a zákon o reforme politickej správy, tedy nie maličký zákon, ale zákon, ktorý zasahuje do najvýznačnejšieho a najpraktickejšieho oboru štátnej správy, má do života vstúpiť 1. júla, tedy za 4 dni. Dnes, štyri dni pred prevedením tohoto veľkého zákona, vláda nemenovala ešte ani len zemského prezidenta, ktorý by zo všetkých najprv musel byť menovaný, lebo pod jeho dozorom, jeho iniciatívou a jeho súčinnosťou by maly byť všetky predpráce a prípravy vykonané.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP