Středa 27. června 1928

Stručně shrnuto: Zákon o správě politické znamená krok nazpět proti dosavadnímu stavu, znamená návrat ke státu policejnímu a byrokratickému. Ale tento návrh nevyplývá jen z formálních předpisů zákonných, plyne též ze zákona čís. 77 z r. 1927 (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Slavná sněmovno! Důsledky tohoto zákona jsou takové, že nemoc pana ministra financí dr Engliše - až se projeví důsledky tohoto zákona - nezůstane podle mého soudu omezena na cukrovku, kterou prý trpí, nýbrž že přidruží se k ní patrně další smrtelné komplikace. Obce a okresy přestávají vypláceti platy svým zaměstnancům a dávají jim místo platů písemné stvrzenky; stav silničního hospodářství je katastrofální. Stavby ústavů kulturních a humanitních byly úplně zastaveny. Vyrovnávací fond u země České ve výši ca 130 mil. Kč má uspokojiti nároky ve výši 650 mil. Kč.

Nový zákon přinesl veliké úlevy velkým podnikům průmyslovým, ale nepřinesl téměř nic malým poplatníkům. Řeknu jediný případ: V Lomu u Mostu v důsledku tohoto zákona ušetří důlní podniky ročně 1,740.000 Kč Tento obnos ztratí se v kapsách uhlobaronů, kteří nejsou ani příslušníky tohoto státu. Tento úbytek příjmů 1,740.000, který znamená velké zatížení pro obce, bude ovšem vyrovnán podle nařízení nadřízených orgánů tím, že tato obec, jejíž obyvatelstvo jest obyvatelstvem chudým, obyvatelstvem hornickým, bude musiti vybírati dávku nápojovou, dávku z masa, vodné, hřbitovní poplatky atd., tedy to, co bylo stopeno v kapsách uhlobaronů, bude se vytahovati z kapes dělnictva. A takových případů by bylo možno uvésti na sta. Je tedy zcela pochopitelné, že vzniká živelní odpor proti tomuto nemožnému zákonodárství a že občanstvo okresů protestuje velmi důrazně proti celému systému nynější vládní koalice. A jsou to především příslušníci nikoliv našich stran oposičních, nýbrž stran nynější vládní většiny, kteří velmi důrazně protestují proti oklešťování samosprávy a proti formě, v jaké reforma správy má býti prováděna.

Uvádím jako příklad okresy Mnichovo Hradiště, Kouřim, Králův Městec, okres Polici nad Met., které si velmi trpce stěžují, že v letošním jubilejním roce, kdy veškerý národ jásá nad desetiletým trváním své obnovené samostatnosti, bude nejkrutější ironií, že uvědomělé obyvatelstvo okresu polického za své neocenitelné služby, prokázané ve staletých zápasech národnostních na hraniční a národnostní výspě, bude utopeno v německé většině. Pan dr Lukavský naříká v novinách nad tím, že se v Chebu nebude již moci pomalu mluviti na ulici česky, pan sen. Hrubý naříká na veřejných schůzích nad bezhlavostí, se kterou po stránce ochrany čsl. příslušníků ve smíšeném území jsou vydávány zákony. Ale tito pánové, t. zv. menšináři, nechť roní slzy ve svých poslaneckých a senátorských klubech (Výborně!) a ať s námi zdvihají plamenné protesty tenkráte, když se ruší české okresy, ať protestují s námi tenkráte, když český ministr pod velkoněmeckými prapory oslavuje německou řečí prvního českého knížete. (Výborně!)

Jednota státu! Na tomto místě, s něhož mluvím, prohlásil dne 27. února 1920 pan dr Kramář, že "jednota republiky ve všech věcech, kterých republika potřebuje ke své síle a moci, musí býti naprosto zachována". A odmítl velmi ostře zpolitisování župních zastupitelstev a župního zřízení prohlášením: "My musíme odstraniti vůbec každou myšlenku, že župa jest institutem politickým. Župa není a nesmí býti ničím jiným nežli orgánem správním, orgánem administrativním."

Jak se změnily za těch několik roků názory pana dr Kramáře! Zemská zastupitelstva podle nového zákona budou míti právo jednati i o věcech politických, třebaže se nebudou moci o nich usnášeti. Ze zemských zastupitelstev stanou se sbory, kde bude možno pronášeti nejostřejší politické řeči. A teď si představte zemské zastupitelstvo na Slovensku, v jehož čele bude státi snad pan dr Dušek, jehož maďaronství je všeobecně známo. A představte si, že pánové ze strany ľudové v důsledku tohoto stanoviska pana dr Kramáře budou míti v zemském zastupitelstvu náramně vhodnou veřejnou tribunu, na které budou moci dokonale štváti proti republice a jejím představitelům. Kdežto dosud prováděli tito pánové svou podvratnou činnost na svých politických táborech, najdou zde teď v zemském zastupitelstvu vhodnou příležitost, aby na oficielním místě s tváří obrácenou k Pešti hlásili svůj odpor a zdůrazňovali svůj separatismus. Tedy po stránce státní jednoty úplný rozklad.

A nyní, pokud jde o účelnost zákona o správní reformě. Důvodová vládní zpráva k zákonu o župním zřízení, kterou vypracovalo ministerstvo vnitra, zdůrazňovala, že země jsou veliké celky. A teď si představte, že příští zemský úřad, který bude spojením dosavadního zemského úřadu a zemského výboru, bude dostávati ročně na 1,200.000 podání a že tento úřad pod odpovědností jediného úředníka, zemského presidenta, bude vyřizovati téměř 4.000 podání denně! Uvažte si, jak ubohý bude občan, který bude hledati své podání a spisy v tomto ohromném úřadě, kde se sejde na 1 1/4 milionu podání ročně! Každý praktik musí po uvedení těchto okolností dojíti k přesvědčení, že nevystačíme s okresy a zeměmi, že hned od počátku byla tu značná konstruktivní chyba v tom, že jsme spojovali úřad s veřejnými korporacemi a že bude nutno, abychom mezi okresy a země v průběhu doby vřadili další článek instanční.

Pokud jde o okresní zaměstnance, kteří mají býti převzati novým zákonem, dovolte, abych promluvil zde o jedné kategorii, o kategorii okresních cestářů. Okresní cestáři pracují dosud za 150 Kč měsíčně (Slyšte!), čili okresní cestář pracuje za 5 Kč denně (Slyšte!) a na tomto člověku, který pracuje za 5 Kč denně, chcete, aby plných 8 hodin pracoval a aby se věnoval zvýšenému obtížnému výkonu pracovnímu. Jestliže zdůrazňuji, že tato kategorie veřejných zaměstnanců přes tyto neutěšené poměry finanční koná dosud poctivě své služby, musím apelovati na sociální cítění tohoto sboru a žádati o lidskou úpravu poměrů této dosud odstrkované třídy veřejných zaměstnanců.

V ústavně-právním výboru nebyla mi dána možnost, abych aspoň stručně promluvil o úpravě správního řízení. Správní řízení bylo upraveno vládním nařízením č. 8 z r. 1928. Musím napřed připomenouti, že toto vládní nařízení o úpravě správního řízení velmi úzce se přimyká k zákonu, který vydala Rakouská republika r. 1925. Kdybyste podrobně srovnali tento zákon republiky Rakouské s touto úpravou správního řízení, jak nám ji slavná vláda presentovala, viděli byste, že toto naše správní řízení, jedna z nejdůležitějších norem našeho veřejného práva, je téměř doslovným překladem rakouského zákona. My bychom se měli dotázati p. ministra vnitra, - když po stránce hospodářské a politické odmítáme myšlenku střední Evropy - zda snad p. ministr vnitra nechce tuto myšlenku prováděti ve veřejném právu tím, že se překládají rakouské zákony? Nařízení jest velmi věrným překladem zákona rakouského.

Vážená sněmovno! Kdyby se prohlásilo v tomto sboru, že civilní řád soudní, kterým se upravuje řízení u soudu, má býti prostě upraven pouhým nařízením moci výkonné, viděli byste veliký pokřik; ale v tomto případě upravil se nejdůležitější formální zákon ve veřejné správě prostým nařízením proto, aby občanstvo příliš do tohoto nařízení nevidělo. V celém nařízení je spousta nehorázností. Mohl bych uvésti ustanovení o zmocněncích, ustanovení o právní moci, rozhodnutí správního úřadu, tedy řadu věcí naprosto nehorázných.

Ale musím zdůrazniti, že forma, ve které se toto nařízení vydává, znamená porušení prerogativy Národního shromáždění, znamená, že tento sbor docela samovolně na újmu své autority vzdává se pravomoci normotvorné, která mu podle ústavy přísluší.

Zákonem o správní reformě jsou zmocněna ministerstva, aby nařízeními upravila tuto materii, a slavná sněmovna a senát budou státi před tím faktem, že buď řeknou, že s tímto nařízením vysokou byrokracií vyhotoveným souhlasí a pak celé to nařízení i s těmi nehoráznostmi nabude právní moci, stane se závaznou normou, nebo řeknou, že s tím nesouhlasí a celé nařízení padne.

Pokud znám systém vládní většiny, jest jisto, že bude souhlasiti s tímto nařízením a že celé toto nařízení se všemi těmi věcmi přejde do našeho právního řádu.

Chci s tohoto místa poukázati na jednu věc, totiž na nemožnou situaci, ve které je náš nejvyšší správní soud. My jsme v takovém stadiu našeho judikátního řízení u nejvyššího správního soudu, že sám president tohoto nejvyššího správního soudu v odborných žurnálech prohlašuje, že tento stav je naprosto neudržitelný. Představte si, že u nejvyššího správního soudu k 1. dubnu t. r. je nevyřízeno na 9200 žalob! (Slyšte! Slyšte!) Tedy 9200 lidí čeká zde na vyřízení svých podání a na to, aby se jim dostalo spravedlnosti.

Ale nejen to; poněvadž rozhodnutí nemají významu jen pro určitý konkretní případ, poněvadž naše poslední instance řídí se ve své judikatuře rozhodnutím nejvyššího správního soudu, znamená to, že naše nejvyšší orgány správy, ministerstva, zemské výbory atd. sečkávají s rozhodnutími v konkretních případech až do té doby, kdy rozhodne nejvyšší správní soud. A tak se stane, že leží třeba 200, 300 rekursů u III. instance tak dlouho, dokud nejvyšší správní soud nerozhodne. Budou tedy mnozí čekati 2, 3 roky, než se jim dostane spravedlnosti.

Promluvil jsem stručně o správním řízení a dovolte nyní, abych resumoval: Míti politickou moc znamená míti též velkou odpovědnost. Zákon o reformě správy jest věrným obrazem vnitřního smýšlení nynější koalice, která by nejraději vymazala z našeho právního řádu každé slovo, které připomíná demokracii, které připomíná naši historickou tradici a povinnosti, které má tento stát a národ proti vrstvám sociálně slabým. Návrh, který byl předložen v senátě a předkládá se nyní nám, jest - mírně řečeno - ubohým východiskem z rozpaků nynější koalice. Dne 1. července 1928 nevstoupí zákon v platnost v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, nýbrž tu má vstoupiti v platnost teprve od 1. prosince 1928.

Pánům z koaliční většiny bych musil říci: Pánové, dejte si ruku na srdce a doznejte, že nejde o to, že by se tento zákon nemohl provésti, poněvadž veřejná administrativa není připravena, nýbrž o to, že nemáte dosti odvahy ocitnouti se před svými voliči! Pánům z koaliční většiny nechce se jíti do měst, kterým budou vzata okresní sídla, nemají odvahy objeviti se před sty a tisíci zasloužilých pracovníků v samosprávě, kteří v době rakouského útisku hrdě stáli v čele okresů a obcí a kteří nyní z veřejné správy budou odstraněni. (Souhlas poslanců strany čsl. nár. socialistické.) Pánové z koaliční většiny nemají odvahy říci svému voličstvu tváří v tvář, že zákonem o veřejné správě degradovali je na členstvo méněcenných sborů, kde bude snad hovořeno o politice, kde však nebude již možno jako dosud řešiti velké hospodářské, kulturní a sociální problémy. Pánům z koalice je trapno doznati, že v 10. roce trvání Československé republiky dvěma nešťastnými zákony, o reformě politické správy a o úpravě finančního hospodářství samosprávy, v pravém slova smyslu rozvrátili administrativu. Tito páni poslanci a senátoři chodí nyní a intervenují, aby se dostalo pomoci obcím i okresům. Ale když jim řekneme: Vždyť jste pro tento zákon sami hlasovali, řeknou: My jsme sami byli napáleni, nevěděli jsme, jak to bude v praxi vypadati. Je těžko nésti odpovědnost za to, že jenom na daních velcí poplatníci dluhují na 6 miliard Kč, zatím co proti malému živnostníku, dělníku a gážistovi postupuje berní správa velmi ostře. A nyní tedy pánové se nechtějí přiznati ke své porážce a tak přicházejí s návrhem zákona, jehož odůvodnění je, mírně řečeno, po stránce právní velmi ubohé, po stránce politické vůči nám přímo naivní.

V důvodové zprávě sami pánové se potírají a tvrdí, že prý vláda má všechno připraveno k provedení zákona. Proč ho tedy neprovádí? Proč neprovede volby? Co se tvrdí v důvodové zprávě, je pravda jenom z části. V zemích historických je skutečně vše připraveno. V zemích historických byla vydána řada oběžníků, která má připraviti převzetí okresů a zemí do správy státní. Na Slovensku však není připraveno docela nic. Ubohé Slovensko má býti pokusným králíkem. Zavedli jste tam župní zřízení, které ponenáhlu se začalo vžívati a administrativa tam začala fungovati. A zatím co úřednictvo a občanstvo trochu se vpravilo do nových forem veřejné správy, to Slovensko, které administrativně je na věc nepřipraveno, stává se znovu pokusným králíkem, zavádí se ve veliké rychlosti se lhůtou od 1. července nové zřízení.

Neviděl jsem trestuhodnější lehkomyslnosti. Račte si uvážiti, že v demokratickém státě tato slavná většina sama se doznává v důvodové zprávě, že prý občanstvo v Podkarpatské Rusi nebude zle cítiti, že se to tam nedělá, poněvadž na Podkarpatské Rusi žádná samospráva není. A ten nešťastný termín 1. prosince 1928! Proč tam pánové nedali 1. apríle 1929? (Tak jest! Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Jistě nedojde k provedení reformy 1. prosince 1928, a já jsem přesvědčen, že k tomu nedojde ani 1. apríle 1929, ale ani ne jiného data.

Musím prohlásiti ke své velké lítosti, že p. ministr vnitra Černý nezúčastnil se jednání o tomto velmi důležitém zákoně v ústavně-právním výboru. V ústavně-právním výboru chtěli jsme slyšeti pochvalná slova p. ministra Černého o tomto krásném iniciativním návrhu pánů z koalice. Domnívali jsme se, že p. ministr. Černý bude podporovati svými výklady důvody, které koalice uváděla ve svém návrhu. Ale k naší žalosti nevyhověla slavná koalice této naší upřímné žádosti, aby se p. ministr do výboru dostavil, patrně v přesvědčení, že by nás p. ministr Černý svými důvody pro tento zákon úplně rozdrtil a že bychom od svého oposičního stanoviska upustili.

Slavná sněmovno! Nejdůležitější vnitřní problém našeho státu, reformu veřejné správy, řeší vládní většina způsobem naprosto nedůstojným a státu nebezpečným. Zájmy státní a jednota republiky musí tu ustoupiti, aby byl zachován protilidový a protisociální režim. Důstojnost veřejné správy i představitelů státní moci je tak zesměšňována, že zemští presidenti hledají se posměšně konkursy uveřejněnými dokonce v jazyku maďarském a špatném jazyku slovenském, že zemský president hledá se konkursem tak jako policejní strážník někde na vesnici. Tedy tím způsobem zesměšňuje nynější vládní většin svým režimem veřejnou admimstrativu a celý právní řád naší republiky.

Se zřetelem k tomu naše strana nemůže dáti souhlasu k tomuto zákonu. My tento zákon odmítáme. My odmítáme předloženou osnovu, poněvadž v ní vidíme útok na veřejnou správu, v této osnově vidíme útok na jednotu a nedělitelnost československého státu, v této předloze vidíme výpady proti čsl. demokracii (Výborně!), vidíme v ní lehkomyslný a nezodpovědný čin umírající nynější koalice. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Dalším prihláseným rečníkom je pán posl. dr Gáti. Dávám jemu slovo.

Posl. dr Gáti: Je tomu právě rok, co dnešní reakční občanská vláda přes bouřlivý odpor veřejnosti a odborných kruhů odhlasovala zákon o organisaci politické správy a zákon o volbách do zemských a okresních zastupitelstev. Zákony tyto měly nabýti platnosti dne 1. července tohoto roku a podle toho tedy ještě z jara tohoto roku měly býti volby vypsány.

V ústavně-právním výboru i v plenární schůzi sněmovny svého času zevrubně jsme posvítili, co zákony tyto znamenají, že totiž znamenají naprosté odbourání samosprávy, bezmeznou a naprostou diktaturu byrokracie, všemohoucí panství ministerstva vnitra, bezohledný centralism, suspensi práv občanských svobod a vybudování policejního státu způsobem ještě absolutističtějším, než byl stát rakouský před sto lety. Osvětlili jsme tehdy, že zemská a okresní zastupitelstva s členy z jedné třetiny jmenovanými budou nésti na sobě zdání vůle lidu a stanou se bezvládnými, bezmocnými korporacemi, uvedli jsme, že právo volební bylo zase více omezeno. Vyložili jsme, co zákony tyto znamenají pro třídu dělnickou, co znamenají v době nebezpečí války a co znamenají pro utiskované národy.

Proti reformě správy protestovali jsme nejen my, revoluční dělnická strana třídního boje, nýbrž protestovaly proti ní velmi vehementně také mnohé organisace kapitalistického a národního rázu i podobná zastupitelstva odborná. Protestovaly oposiční strany německé, protestovaly veškeré obce slezské, protestovala centrální národní rada Zakarpatské Ukrajiny, protestovala advokátní komora v Praze, jejíž memorandum obsahuje tuto větu:

"Toto ustanovení vrací nás do dob nejstrašlivějšího útisku policejního státu." O těchto zákonech napsal universitní profesor dr Rauchberg: "Pověstný starý ťPrügelpatentŤ vyjímá se jako nevinná lyrická báseň vedle hrůzného Prügelpatentu, který vláda do své předlohy o správní reformě vpašovala.

Na to jest jen jedna odpověď: krajní odpor. Jinak by byla veta po svobodě."

Všechny tyto protesty a celá odborná kritika byly marny, ježto vláda buržoasie československé se řídila vůdčí myšlenkou: přípravou války, třídním egoismem a vědomím toho, že toliko pomocí násilí mohou se udržeti při moci. Úpadkem kapitalistického systému výrobního, ztroskotáním stabilisace, blížícím se válečným nebezpečím, naléháním reakcionářského bloku protisovětského, nespokojeností a vřením utiskovaných národností a třídy dělnické, která již dalších břemen nesnese, zkrátka vnějšími i vnitřními politickými poměry a všeobecnou hospodářskou situací byla o svou moc se strachující buržoasie vedena, aby po udupání ilusí občanské demokracie a svých vlastních ústavních zákonů mobilisovala proti svému vlastnímu lidu veškeré své orgány násilí a stabilisovala zákonem výjimečný stav pro případ války.

Ominosní tyto zákony, jak bylo lze předvídati, nenabudou platnosti, také volby byly odloženy, naproti tomu podle návrhu dnes projednávaného nastoupí správní reforma za vyloučení volených zastupitelstev v platnost na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině dne 1. července.

Co to znamená? To znamená, že vláda v desátém výročí trvání republiky nemá odvahy, uvésti zákon v život v Čechách, na Moravě, ježto nemá odvahy najednou rozdrtiti iluse národního osvobození a tím poštvati proti sobě veškeré vrstvy panujícího národa, na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině však, důvěřujíc v ničemnosti luďáků a agrárníků jakož i vládních stran Zakarpatské Ukrajiny, které v důsledcích své zrady mohou své posice uchrániti již beztak jen pomocí násilí, zamýšlí zajistiti kolonisační drancování terorem a byrokratickou svévolí, a to bezohledněji, než tomu bylo dosud. Vláda tedy před jubilejními slavnostmi nikde se neodváží pouštěti se do voleb ani pomocí tohoto vykleštěného volebního zákona, jelikož by ani s největším terorem a přes napájení alkoholem, povoleným podle nového zákona, nebyla s to získati většiny. (Posl. inž. Nečas: Před volbami tam dali moře alkoholu!) Pěkně budou vypadati tyto volby s alkoholem. Ani na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině neodvažují se vládní strany provésti volby, ježto by vyšlo najevo, že po straně Hlinkově jest již veta, a při veškeré korupci nenabyly by úspěchu ani v Zakarpatské Ukrajině, jelikož jinou je volba do obcí, kde strana agrární pomocí jednotné kandidátky a mimo to také pomocí dvou - tří jiných kandidátek pod falešnými jmény vydaných a také prostřednictvím příbuzenstva kandidátů verbuje hlasy pro sebe - a jinou jest volba zemská. Jest v zájmu vládních stran, vzíti řízení policejního státu, jenž se "Prügelpatentem" stal všemohoucím, na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině do svých rukou a alespoň po dobu půl roku prováděti takovou hrůzovládu, že by po tuto dobu mohly volby ve svůj prospěch připraviti, preparovati a zpracovati.

Zdá se nám, že tak, jako v Čechách a na Moravě nevstoupil nikdy v platnost zákon o župním řízení, tak nebude nikdy uskutečněn zákon o organisaci politické správy a v prosinci bude nyní projednávaný zákon dále prodloužen, což znamená, že tím méně budou volby do zemských a okresních zastupitelstev vypsány na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině, aby zavedený absolutismus byl upevněn na věky.

Avšak také jiné, hlubší příčiny odůvodňují podání tohoto návrhu.

Mezinárodní situace stala se v posledním roce ještě hrozivější a válečnému nebezpečí přibylo na akutnosti. Malá Dohoda přestala býti závažným faktorem a zostřenými zájmovými protivami jsou státy Malé Dohody od sebe odděleny. Hybná páka protisovětského bloku, Anglie, spolu se svým spojencem Mussolinim, se šachovou figurou akce Rothermereovy naléhá na československou buržoasii, aby vstoupila do mezinárodní protisovětské fronty, aby východní části Slovenska a Zakarpatské Ukrajiny bylo použito jako území válečného nástupu. A proto je naléhavě nutno, zavésti v těchto územích režim nejbezohlednějšího policejního státu a zbaviti ho jakékoliv kontroly vyloučením voleb.

Druhou příčinou je národnostní struktura republiky. Československo není státem národním, jak to prohlašují čeští vlastenci, nýbrž je státem typicky národnostním. Jelikož česká buržoasie ze zájmů zištných utiskuje ostatní národy politikou koloniální, nachází tyto národy proti sobě. Jest jen přechodnou obměnou situace, že určitá část německé, slovenské, maďarské a "rusínské" buržoasie uspokojuje se hozenou kostí a zařazujíc se v strany vládní dělá konkurencí buržoasii panujícího národa a vykořisťuje spolu s ní pracující třídy. Povolnost buržoasie panujícího národa je rázu právě tak přechodného, jako vyrovnání buržoasie národa utiskovaného na určitou kvotu moci, ježto je zákonem ziskulačnosti a zákonem konkurence, že obava před pozdějším konfliktem a hrůza před společným nepřítelem, proletariátem, a tudíž nutnost společné obrany semkne je dočasně v jednu frontu. Cenou tohoto příměří jest samozřejmě vzdání se práv národních, uzavírání kompromisu a zrada národního programu. Aktivistická politika vzdala se za hospodářské výhody nepatrné vrstvy lidu intransigentní německé politiky v Čechách a na Moravě a autonomie na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině. Národní zrada má v zápětí vystřízlivění a ztrátu lidských mas a proto nechtějí aktivistické vládní strany volby na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině, nýbrž zápasí o místo zemského presidenta, o úřady, o korupční fondy, o výhody pozemkové reformy, o licence, zbytkové statky, ředitelská místa v bankách a akciových společnostech a ovládáním celého mocenského aparátu chtějí nahraditi ztrátu své popularity, volební agitační prostředek chtějí získati v mocenském aparátu, jenž by je i proti vůli obyvatelstva držel na povrchu.

Třetí příčinou jest ta, že právě v důsledcích národního útisku vymizela na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině již dávno jakákoliv osvobozovací iluse. Národové těchto částí státu nejsou již pro buržoasii panujícího národa spolehlivými, ani Slováci, ani Ukrajinci. Většina jich bouří se proti hospodářskému a politickému útisku a jest tudíž "protistátní" a proti tomuto elementu jsou výjimečná opatření u utiskovatelů odůvodněna a mimo to hranice jižní sousedí s Maďarskem a tudíž podle známého výroku ministra Najmana třeba se postarati pro případ, "kdyby se něco stalo". Utiskovaný národ tohoto území pokládá česká buržoasie za element méněcenný a nezralý a proto po dobu deseti let přivykala ho takové samovládě, jejíž stupňování nepřivodí již v otrlé veřejnosti většího rozčeření. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Čtvrtou příčinou jest hrozná hospodářská situace pracujícího lidu těchto území. Bylo by zbytečným opakovati zde hospodářskou analysi, uváděnou zevrubně soudr. Bolenem a Jílkem, ani hrozné údaje řeči soudružky Landové-Štychové o Verchovině. Odbourání průmyslu, ukrutné daně a jich bezohledná exekuce, hlad po půdě a asijsky korupční provádění pozemkové reformy, kolonisace, agrární korupce, lichva, ukrutná chudoba a nepatrná nákupní mohoucnost, štvanice státně-občanská a domovské příslušnosti vyvolaly takovou nespokojenost, která jest také u zemědělských dělníků na Slovensku síly revoluční a dochází výrazu ve mzdových stávkách, vyvrcholujících ve výstřelech četnických, v Zakarpatské Ukrajině však v bojích o pastviny. Také mzdové boje dělnictva průmyslového jsou zde ostřejší než v zemích historických. A proto k zajištění vykořisťování a udržování koloniálních poměrů nutno zavésti v tomto území dosud neznámý Prügelpatent, nutno úřední paši vybaviti právem k vydávání příkazů a zákazů, nutno přísněji trestati lid a nutno každým prostředkem zajistiti "klid a veřejný pořádek".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP