To do jistého stupně připomíná
případ onoho zázračného rabína,
jenž se v pátek vydal na cestu, ale svého cíle
nemohl dosáhnouti dříve než v sobotu,
v sobotu podle božích přikázání
nesměl cestovati, chtěl však rozhodně
pokračovati v cestě, a při tom trval na tom,
aby boží přikázání o svěcení
soboty uvedl v soulad se svou světskou cestou. A hle: rabín
- neboť byl to právě zázračný
rabín - to skutečně dokázal. Neboť,
když pokračoval v cestě, nastala mezi tím
již sobota, nalevo od něho byla sobota, napravo od
něho sobota, před ním a za ním byla
sobota, pod ním a nad ním byla sobota, jen tam,
kde jel rabí se svým povozem, trval stále
pátek, a to tak dlouho, až dojel k cíli. (Veselost.)
I zázračný prelát, stojící
v čele naší vlády, nerad by si dal zkaziti
své jubilejní slavnosti a rád by své
národně-vlastenecké city uvedl v harmonický
soulad s nerušeným a nezkaleným uskutečněním
svého zpátečnického programu. A proto
by rád, aby nalevo od něho bylo jubileum, napravo
od něho jubileum, napřed a vzadu jubileum, zkrátka
nikde nic jiného než jubileum, kdežto při
tom zároveň všude tam, kudy jede se svou českoněmeckou
družinou, nebo lépe řečeno, kde do toho
vráží, aby byl obyčejný politický
všední den, jenž by mu dovolil zdeptati práva
dělnické třídy, její sociálně-politické
vymoženosti, s pomocí německých stran
nejhanebnějším ze všech finančních
zákonů prostě vymýtiti kulturní
a sociální zařízení německého
obyvatelstva vytvořená desítky let trvající
namáhavou stavbou, a pokud by se to ještě nemělo
podařiti touto cestou, s pomocí správní
reformy vyrvati je obyvatelstvu a postaviti pod byrokratický
dozor. Co se podařilo zázračnému rabínovi,
to asi nezmůže zázračný prelát.
Ale ještě o další okolnosti dlužno
v této souvislosti pojednati. V nejnovější
době koaliční strany a jejich tisk zase důkladně
si pohrávají slovem "demokracie". Před
několika týdny učinil to pan ministr Spina
ve své karlovarské řeči, ve které
se domníval, že může socialistickým
stranám udělati morální kázání
o demokracii, a v níž vykládal, že ten,
kdo stojí na půdě demokracie, musí
se postaviti na půdu většiny a uznávati
její usnesení. Pan ministr při své
úvaze přehlédl jen jedno, že většina
může býti respektována jen tehdy, když
jí skutečně jest, ale že to již
dávno neplatí pro německočeský
občanský blok, pro nějž ani nejgeniálnější
matematik nedovede vypočítati většinu
v obyvatelstvu. Ale i od "Venkova" dostáváme
lekci o demokracii, jako jejíž jádro se líčí
novela ke správní reformě. Nechci znovu rozvíjeti
věci dávno minulé. K tomu dnes nemám
potřebného času. Dnes přejdu klidně
i nesčíslné rány, jež byly v
posledním desítiletí právě
v této zemi zasazeny demokracii a které mi důkladně
zahnaly radost z tak zvané československé
demokracie. Ale nechci mluviti ani o zkáze, jíž
se dožije samospráva lidu, nabude-li správní
reforma účinnosti, nýbrž chci ukázati
jen podle novely, která se dnes projednává,
co všechno si v této zemi a především
německočeský většinový
blok troufá vydávati za demokracii a co "Venkov"
vyhlašuje za velký demokratický čin.
Tak se oslavuje jako výron demokracie, že se správní
reforma provede na Slovensku, že se v sudetských zemích
neprovede. Demokracií má býti, že v
sudetských zemích budou dále působiti
dosavadní jmenované komise bez presidenta, na Podkarpatské
Rusi president bez jmenované komise, na Slovensku president
s komisí, která má býti jmenována,
demokracií má býti, když se v sudetských
zemích bude nejdříve voliti a pak teprve
se zavede nová správa, že se na Slovensku nejdříve
zavede nová správa a pak se teprve bude voliti,
že se v Podkarpatské Rusi nejdříve zavede
nová správa, ale pak že se sněm určený
ústavou vůbec nesvolá a ani nezvolí.
To vše je prý demokracie. Člověku se
přímo všechno motá v hlavě, aby
to vše uvedl do harmonického souladu. (Veselost
na levici.) Má býti demokracií, zůstanou-li
v sudetských zemích do 1. prosince v úřadě
komise již jmenované, jest demokracií, když
nyní na Slovensku budou jmenovány nové komise,
a jest demokracií, když na Podkarpatské Rusi
nebude vůbec žádná komise jmenována.
To vše jest obsaženo v těchto 4 řádkách.
Má býti demokracií, když se v sudetských
zemích volby odkládají, poněvadž
se obyvatelstvo již dnes účastní zemské
správy, když se na Slovensku rozepisují volby,
poněvadž obyvatelstvo se teprve bude účastniti
tím, že bude dosazena nová komise, a jest demokracií,
když se obyvatelstvo na Podkarpatské Rusi správy
beztoho neúčastní. To vše se nám
předkládá se známkou demokracie. Má
býti demokracií, když se v sudetských
zemích, jak se praví v důvodové zprávě,
přihlíží k přáním
obyvatelstva, ale jest také demokracií, když
se na Slovensku a na Podkarpatské Rusi k přáním
obyvatelstva nepřihlíží. To všechno
jest demokracie. Musím přímo zadržeti
dech, abych vám mohl plasticky vylíčiti tuto
přemíru demokracie. (Výkřiky na
levici.) Má býti demokracií, když
se, aby se zachránil občanský blok, a na
pouhý diktát jedné jediné koaliční
strany prostě neuskutečňuje správní
reforma, jejímž hlavním obsahem jest přece
zjednodušení a sjednocení správy, a
když se celý správní a státní
aparát mění ve zmatek a když se zájmům
země a veškerého obyvatelstva velice těžce
škodí. Nuže, tážeme se, slavná
sněmovno, kde jest kromě naší země
ještě obyvatelstvo, které by prostě
tak klidně přijalo takovou kejklířskou
hru s osudy lidí a zájmy národů? To
velice dobře pochopil zpravodaj "Národních
Listů" a proto projevil svůj úžas,
že toho dne, kdy novela byla předložena, nikdo
ani nehnul brvou, a že ještě i tento husarský
kousek občanského bloku obě sněmovny
klidně přijaly. Ale vládní strany,
a především vládní Němci,
špatně uvažují, když v tom vidí
nový výsadní list do budoucnosti, špatně
uvažují, kdyby z toho vyvodili nějaké
úsudky o náladě obyvatelstva. Na neustálé
útoky na dělnickou třídu již
při posledních obecních volbách voličstvo
odpovědělo tím, že koaliční
strany, především německá křesťansko-sociální
strana, utrpěly těžké ztráty
hlasů. Mezitím začal působiti ještě
i zákon o obecních financích, jenž veškerou
autonomní správu země proměnil v hromadu
trosek. Tak to nejsou dnes jen pracující vrstvy
samy, které se staví na odpor vládním
stranám, nýbrž dnes jsou to i třídní
příslušníci a straníci stran
občanského bloku, kteří se nyní
začínají bouřiti a zcela otevřeně
se v obecních a okresních správách
účastní protestů všech jiných
stran. Všechno to jsme předvídali, předpovídali
jsme to: od první hodiny nebyli německé vládní
strany a jejich exponenti ničím, než bezmocnými
nástroji držitelů moci v tomto státě.
Ze strachu, aby nebyli vyhnáni z toho ráje, podvolili
se každému přání českých
koaličních stran, každé přání
přijali za vlastní, a jak kdysi napsal český
klerikální časopis, vyčtli českým
koaličním stranám každé přání
s očí a slepě je plnili. Nejen že neprokázali
německému obyvatelstvu v jeho zápasech o
kulturní a sociální samosprávu žádných
branných služeb, nýbrž neustále
mu při tom vpadali do týla. Klidně přihlíželi,
jak se správní reformou a zákonem o obecních
financích podle všech pravidel umění
rdousí národní samospráva německého
obyvatelstva a úplně přeslechli výstražné
hlasy přicházející z německého
tábora. Klidně a nečinně přihlíželi,
aniž se z toho byli něčemu naučili,
aniž z toho byli vyvodili jisté důsledky pro
sebe sama, jak Slováci tvrdě a nepoddajně
trvajíce na svých požadavcích, svým
neohroženým zápasem o zemskou autonomii přímo
vysadili ze stěžejí celý stát,
jak dali svůj ráz, svůj znak celé
státní správě, jak to vidíme
právě u této novely. Neučinili ničeho,
aby i požadavky německého obyvatelstva s potřebným
důrazem uplatnili a beze vší pochybnosti nechali
uplynouti bez užitku příznivé politické
situace, místo aby jí využili pro německé
obyvatelstvo. Ony, německé aktivistické strany,
se domnívaly, že úplně stačí
zasednouti do ministerského křesla a vše další
ponechati vývoji tak horoucně kýženého
ovzduší, nechati pracovati milého Pána
Boha a každý sluneční paprsek, jenž
odtamtud přicházel, každý příznivý
bursovní kurs a každý přátelský
úsměv, každou přátelskou dirku
do nosu pana dr Kramáře zapisovati na aktivistický
účet. Přečtěme si jen řeč,
již pronesl předseda klubu Svazu zemědělců
koncem května v Hodkovicích, tedy zcela nedávno,
a která vyznívá ohromným hymnem na
koalici a na aktivismus. Praví se tam: Vstupem Němců
do vlády začal trvale stoupati hospodářský
a politický vývoj. Tomuto vstupu dlužno vděčiti
za hospodářskou konjunkturu a nepatrnou nezaměstnanost,
za zvýšení dopravy a rozvoj peněžního
trhu, za rozhodnou pevnou cenu koruny, za snížení
procentní sazby, za činnou obchodní bilanci
a snížení daňových břemen.
Jaká nádherná bilance, jako jejíž
hlavní položka skutečně zaslouží
zdůraznění snížení daní,
při němž páni aktivisté německé
kapitalistické buržoasii získali úspěch,
ovšem na útraty ostatních vrstev obyvatelstva,
které nyní zvýšeným daňovým
tlakem, zvětšenými daňovými břemeny
musejí sehnati to, co bylo darováno německým
aktivistickým stranám. Ale posl. Windirsch ví,
že od té doby, kdy pronesl svou řeč,
mnohé se v této zemi změnilo. Hospodářská
konjunktura, která podle ponětí pana Windirsche
trvá ještě dnes, již dávno
překročila svůj vrcholný bod a od
té doby se velice podstatně snížila.
Celá hospodářská odvětví,
zmiňuji se jen o průmyslu textilním, o průmyslu
lnářském, o průmyslu cukerním,
jsou před těžkými krisemi. Vývoz
cukru, pýcha československé obchodní
bilance, dostal od Anglie přímo smrtelnou ránu.
Ne lze-li této rány napraviti, znamená to
velmi těžké otřesení obchodní
bilance se všemi katastrofálními účinky,
vyplývajícími z toho pro celou hospodářskou
a měnovou politiku. K tomu se druží ještě
mnoho jiných okolností, jež spolu s výše
uvedenými nedávají nám pro nejbližší
dobu příliš růžové hospodářské
předpovědi a které se nejsilněji a
přímo symbolicky projevují v dovolené
a přímo formální demisi pana ministra
financí, tohoto významného a hlavního
sloupu československého finančního
hospodářství.
Bude aktivismus ochoten - tážeme se když se po
hospodářské stránce věci ostře
změnily, dáti na svůj účet
i kritické zjevy československého národního
hospodářství? Ztotožňuje se pan
posl. Windirsch s konstatováním, obsaženým
v čísle křesťansko-sociálního
časopisu "Deutsche Presse" ze dne 24. t. m.,
že vnitřní politické a částečně
i hospodářské poměry i naší
země nejsou naprosto tak konsolidovány, abychom
si mohli dovoliti přepych příliš silného
sebevědomí a příliš sebevědomého
vystupování?
Tak se vše kolem aktivismu rozkládá v pouhou
páru. Daleko a široko nelze nic z aktivistických
úspěchů viděti a nezbývá,
když se seškrábe omítka, nanesená
pány Spinou a Mayr-Hartingem, nic jiného
než velký zločin, nic jiného než
četné útoky, které občanský
blok jako celek a zvláště jeho německé
součásti spáchaly na veškerém
obyvatelstvu země, především však
na dělnické třídě. Všechny
tyto zločiny musejí býti odpykány.
Nechť se německé a české vládní
strany ještě dnes chytají za stéblo
jubilejních slavností, nechť si vymohou ještě
i poslední šibeniční lhůtu, nakonec
jim ani tato kafrová injekce nepomůže. Rozklad
občanského bloku neudržitelně pokračuje,
blok jest již dnes živou mrtvolou a brzy bude patřiti
minulosti. A jako jinde, tak i v naší zemi povalí
ho sociálně-demokratické strany jako vykonavatelé
vůle všech pracujících vrstev této
země. (Souhlas a potlesk poslanců něm.
a čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. dr Klapka. Dávám
mu slovo.
Posl. dr Klapka: Slavná sněmovno! Teorie
veřejného práva rozeznává v
moderním státě tři období.
Moderní stát přechází od státu
policejního ke státu právnímu a ze
státu právního tvoří se právní
stát sociální. Ve státě policejním
je veřejná správa v rukou držitele moci,
který řídí stát podle svého
rozmaru. Občan nemá ochrany proti policejní
libovůli, kterou Němci případně
označili termínem "Polizeiwillkür".
Je to francouzská revoluce, která přináší
osvobození moderního občana a národa
a která uplatňuje idee právního státu,
ve kterém moc výkonná podléhá
plně moci zákonodárné. Stát
právní přetvořuje se v právní
stát sociální, jak vidíme v říšské
ústavě německé v čl. 151, kde
se výslovně zdůrazňuje, že jednotlivec
podléhá určitým všeobecným
principům právním a hospodářským
a že hospodářská svoboda v právním
státě sociálním zůstává
pouze právní společenskou funkcí.
Základem našeho právního řádu
jest ustavní listina, která ve svém úvodu
vztýčila zásadu národní suverenity.
Přesto, že nepokládám naši ústavní
listinu za instrument zcela dokonalý, že zůstává
za ústavními listinami moderních států,
přece musím na ni pohlížeti jako na
základní právní fundament. Československé
republiky. Jestliže dnes vidím, jak tato koalice českoněmecká
velmi ostře útočí na tento základní
zákon republiky, jak jest jí nepohodlné každé
slovo o demokracii v naší ústavě, pak
si živě vzpomínám na korespondenci tvůrce
americké ústavy, kde píše Madison r.
1788 Jeffersonovi: "Kde jest úmysl a moc k páchání
zla, zpravidla se zlo koná, a koná je mocná
a třídně zaujatá strana zrovna tak
ochotně jako mocný a zaujatý monarcha."
Slavná sněmovno! Nynější vládní
většina je, pokud jde o tato slova, skutečně
argumentum ad oculos. Nebýti ústavní listiny,
jsem přesvědčen, že by nynější
českoněmecká koalice velmi ochotně
a bez rozpaku zničila demokracii, zničila sociální
pokrok, ba sáhla na jednotu našeho státu. A
jestliže ji poutá, bohudíky, ústava,
k jejíž změně nemá kvalifikované
většiny, postupuje tato koalice aspoň tím
způsobem, že cestou obyčejného zákonodárství
zbavuje celé vrstvy obyvatelstva volebního práva,
že těžkými kvalifikačními
podmínkami stěžuje jeho výkon nemajetným
vrstvám a že na místo volených sborů
nastoluje vládu byrokracie.
V 10. výročí trvání republiky
Československé docházíme ve veřejné
správě k trapnému zjevu, že v Podkarpatské
Rusi a na Slovensku vládne výhradně byrokracie
a že v zemích historických zasedají
v samosprávě za pomoci násilných výkladů
zákonů ještě z doby rakouské
jmenované komise. Ale nejen to; není téměř
zákona v poslední době, který by nedelegoval
moc zákonodárnou moci výkonné, a řada
důležitých právních norem nevychází
z parlamentu, nýbrž je dílem byrokracie.
Jestliže mám posuzovati vývoj naší
správní reformy a mluviti k předloze, kterou
se správní reforma oddaluje, musím jedno
zdůrazniti, že reforma veřejné správy
nemůže se prováděti bez jasných
ideí. Jasné myšlenky a jasné idee. Jestliže
se však díváme na toto dítě,
které se nazývá reformou veřejné
správy a které přivedla na svět českoněmecká
koalice a dala mu velmi honosný název s:právní
reforma, pak marně hledám jasné myšlenky
státovědecké. Veliký psycholog Le
Bon prohlašuje, že političtí vůdcové
nebývají zpravidla jen muži myšlenky,
ale že jsou muži činu. Promiňte, jestliže
vidím vůdce nynější slavné
koalice, jestliže vidím zástupce min. předsedy,
pana Šrámka, musím ke své hluboké
lítosti prohlásiti, že není mužem
myšlenky, ale bohužel, že jest ještě
méně mužem činu. (Výborně!
Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Pročtěte si starou, ale dosud výbornou knihu
Laveleyovu o vládě v demokracii, a tu se dovíte
od něho, od Madisona, Jeffersona a Tocquevillea, že
největším nepřítelem demokracie
je většina, která i ve státě
demokratickém používá bezohledně
své okamžité číselné převahy.
"Většina ve státě demokratickém
může býti horším utiskovatelem
než nejabsolutnější despota" praví
Laveley a jeho slova padají velmi důrazně
na naše poměry, jak se tyto právě ukazují.
A mluvím-li ke koalici, tedy vaše šestihlasová
většina, pánové, jak ukazují
výsledky volební, není již většinou,
ba dovoluji si tvrditi, že nikdy většinou nebyla,
nýbrž že byla uměle vytvořena nesvobodným
hlasováním těch, kdož jsou hospodářsky
či jinak odvislými na vrstvách majetkově
silných. Pánové z nynější
většiny, schází vám politická
moudrost. Od r. 1926 vepsali jste na svůj štít
smutně proslulé heslo "Vítězům
náleží kořist" a uplatňujete
je ke škodě národní a státní
myšlenky ve veřejných financích, v hospodářství
i administrativě. A odtud prýští úpadek
parlamentarismu. Proti našim důvodům nestavíte
důvody, jste hluší k veřejnému
mínění. Pro vás jest jediným
argumentem vaše nepatrná většina, která
si zahrává s pojmem velmi nebezpečným
a se zbraní, která je dvojsečná, s
diktaturou většiny.
Dovolte, abych se vrátil k vlastnímu tématu
své řeči. Hned po převratu bylo nám
zcela jasno, že veřejná správa v republice
Československé musí býti upravena
jednotně. Ale bylo nám a jest nám dobře
známo, že ani v Rakousku nechyběla řada
reformních pokusů, a musíme prohlásiti,
že za Rakouska spolupráce kruhů odborných
byla daleko více ceněna než u nás. Domnívám
se, že jest velmi ke škodě věci, jestliže
v soc. pojištění, v reformě veřejné
správy i jinde stavíme se prostě na stanovisko
p. dr Kramáře, který se domnívá,
že rozum jeho a jeho přátel úplně
a znamenitě postačí k ovládnutí
celého problému.
Jaké byly vedoucí myšlenky župního
zřízení? Sjednocení veřejné
správy, úprava veřejné správy,
spolupráce živlu laického a úřednického.
Konstatuji, že důvodová zpráva vládní
vypracovaná ministerstvem vnitra k župnímu
zřízení prohlašuje zemi českou
za veliký obvod a ukazuje k tomu, že zemská
správa politická musila r. 1918 přijati skoro
půl milionu podání. Tím se odůvodňovala
potřeba decentralisace státní správy
do žup. Neváhám ovšem doznati, že
nedostatek předchozí přípravy vynutil
si, že bylo třeba uvažovati o určité
reformě župního zřízení.
Při župním zřízení jednoho
si cením a jedno zdůrazňuji: Při jednání
o této osnově zákona, o župním
zřízení, byla hájena všemi českými
stranami myšlenka jednotnosti československého
státu. (Výborně!) Jestliže jsme
dnes svědky zápasu o zemské presidenty, jichž
místa strany vládní koalice nepokládají
za vedoucí místa administrativní, nýbrž
za politické prebendy, jestliže se díváme
na to, že zemští presidenti, kteří
mají vésti zemskou správu v zemích,
nemají býti administrativními orgány,
nýbrž jen nástrojem určitých
politických stran (Tak jest!), jestliže vidíme,
jak místo presidenta zemské správy politické
má býti symbolem slovenského separatismu,
jestliže jsme svědky toho, že na Slovensku za
presidenta zemské správy politické se označuje
člověk, o kterém veřejný tisk
neváhá prohlásiti, že jde o muže,
který má pověst typického Maďarona,
u něhož není záruky, že bude zastávati
svůj úřad, aniž by nepodléhal
vlivu pešťskému, že je tu nebezpečí,
že i státní tajemství dostanou se do
rukou maďarské vlády, pak se stávají
bolestnou ironií slova, která nalézáme
v důvodové zprávě k župnímu
zřízení, že jde tu o scelen* celého
československého národa, o proniknutí
jedinou myšlenkou svého vlastního, jednotného,
nerozdílného státu. (Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.) Jak
daleko jsme tedy zásluhou této slavné koalice
od tohoto ideálu jednotného, nerozdílného
československého státu?
Jak jsem řekl, župním zřízením
mělo býti dosaženo úpravy veřejné
správy, a to takovým způsobem, aby byla veřejná
správa občanstvu co nejbližší a
co nejúspěšnější. Pan sen.
Dyk vytkl nám stranám socialistickým
v nedělních "Národních Listech",
že prý děláme demagogii s otázkou
obvodů a sídla okresů a že prý
strany socialistické při jednání o
župním zřízení souhlasily, aby
malé okresy byly rušeny. Pan sen. Viktor Dyk se
velmi mýlí. Důvodové zprávy
jsou k tomu, aby se jimi zákon vykládal. V důvodové
zprávě k župnímu zřízení
se praví výslovně toto: "Obvody okresních
úřadů, tudíž úřadů
první instance mají se shodovati zásadně
s obvody autonomních korporací dosud působících".
A praví se tu výslovně, že "obvod
ten je podstatně menší než dosavadní
obvod politických úřadů, že se
tím však vyhovuje naléhavé potřebě,
aby prvá instance o agendu podstatně rozšířená
byla obyvatelstvu co nejblíže". Velmi jasně
se praví v důvodové zprávě
k župnímu zřízení, že sídla
příštích okresních úřadů
se mají zásadně shodovati se sídly
a okresy dosavadních obvodů zastupitelských.
Toto znění důvodové zprávy
prohlašuji za slavný příslib okresům,
že budou zachovány jako správní jednotky
a že okresy a jejich města nebudou ničena tím,
že jim bude existence obvodů a sídel okresních
odňata. I nynější předseda poslanecké
sněmovny p. posl. Malypetr ve své řeči
ze dne 27. února 1920 výslovně prohlašuje,
že správa musí zabezpečiti obyvatelstvu
snadný a nikoliv nákladný styk s úřady
a že musí zabezpečiti obyvatelstvu potřebný
a přípustný vliv na správu samu. Musím
zdůrazniti, že předseda našeho parlamentu
v citované řeči velmi důrazně
prohlásil r. 1920, že reforma správy musí
se vyvarovati všeho, co by mohlo v budoucnu jakýmkoliv
způsobem vésti k rozeskupení jednotlivých
středisek našeho státu na zvláštní
více nebo méně soběprávní
celky. (Slyšte!)
Župním zřízením mělo býti
dosaženo spolupůsobení živlu úřednického
s občanstvem. V čele okresů a žup měli
státi úředníci podřízení
hierarchicky ministerstvu vnitra. Toto omezení samostatného
rozhodování živlu lidového bylo námi
přijato, poněvadž mělo býti vyváženo
jeho spoluúčastí na t. zv. správním
soudnictví. Bohužel zákon o správním
soudnictví byl sice sněmovnou odhlasován,
ale nevešel nikdy v život a místo něho
dočkali jsme se pouhého příslibu jurisdikčních
senátů v zákoně o reformě veřejné
správy.
Zákon č. 126 z r. 1927, o jehož prodloužení
účinnosti se dnes jedná, není, bohužel,
reformou správy politické, nýbrž jest
jejím zhoršením, posuzován se stanoviska
demokracie, se stanoviska jednoty státu a účelnosti
správy - správy veřejné.
Slavná sněmovno! Na počátku své
řeči mluvil jsem o státu policejním
jako o primitivní formě státního života.
Je trpkou ironií, že přímo do zákona
o reformě veřejné správy byl beze
vší logické souvislosti jako úvod zařazen
zmodernisovaný, lépe řečeno zhoršený
"Prügelpatent". (-Výkřiky posl.
Sladkého.) Táži se, zda tím snad
mělo býti naznačeno, že nynější
vládní většina, osnující
tento zákon, chce zasednouti na stolec vladařů
z boží milosti a ovládati lid Československé
republiky, který je podle ústavy základem
veškeré moci ve státě, policejním
pendrekem? Podle tohoto zákona stávají se
z ministerstva vnitra a politických úřadů
strážcové veřejného pořádku,
klidu, bezpečnosti a veřejné mravnosti a
dává se jim možnost trestati veškerá
nepřístojná jednání pokutami
až do 10.000 Kč a tresty na svobodě až
do 14 dnů.
Vážená sněmovno, žádný
stát v dějinách se neudržel a neudrží
výhrůžkami a tresty. Rakousko se rozpadlo,
ačkoliv jeho okresní hejtmani používali
"Prügelpatentu", ačkoliv jeho justice a
veřejná správa bezohledně trestaly
každý protistátní projev a nechávaly
umírati právě naše české
lidi, naše straníky jako politické provinilce
v bídě žalářů a persekucí.
Bezpečnou a spolehlivou oporou republiky Československé
nebude nikdy okresní hejtman, vyhrožující
kriminálem a pokutami, bezpečnou oporou československého
státu byl a bude toliko pracující lid československý.
(Výborně!)
Přečtěte si článek prof. dr
Weyra ve spise o brněnském sjezdu českých
právníků a poznáte, jak se užívalo
prügelpatentu. Okresní hejtmani používali
ho dokonce k tomu, aby občanům, kteří
snad byli živější letory, zakazovali i
návštěvy hostinců. Nechtějte
v demokratické republice, aby okr. hejtmani vnikali do
soukromého života občanů a počítali
jim počet vypitých sklenic piva, ale snažte
se, aby okresní hejtmani po reformě veřejné
správy zanechali činnosti policejní a hlídačské
a mohli se věnovati péči kulturní,
hospodářské a sociální na prospěch
obyvatelstva. Musíme si dále uvědomiti starou
zásadu právní, že právní
pravidlo zůstává na papíře,
jestliže se neopírá o ethické cítění
obyvatelstva. Pod pojmem veřejného pořádku
představuje si nynější slavná
koalice patrně jen udržení nynějšího
systému. Myslím, že při pojmu veřejného
pořádku používá slavná
koalice dvojího lokte. Když se shromažďuje
dělnictvo na táborech lidu, aby hájilo své
sociální pojištění jako závazný
příslib všenárodní koalice, v
té době jsou pražské ulice, průjezdy
a zákoutí naplněny vojskem a četnictvem
a dělá se vše možné, aby byl udržen
t. zv. veřejný pořádek, aby byl lid
vyprovokován a aby eventuelně mohlo býti
proti němu použito pušek a bajonetů. Jestliže
však p. Tuka na Slovensku organisuje odbojné
sbory, nemá celá nynější slavná
koalice dosti síly, aby zjednala pořádek.
(Výborně!) Mlčí pan zástupce
min. předsedy, mlčí pan ministr vnitra, mlčí
státní zástupcové i okresní
hejtmani. Zatím co na schůzích, na nichž
se protestuje proti zhoršení sociálního
pojištění, intervenují političtí
a policejní úředníci velmi usilovně,
slavná administrativa a policie se ani nehne, když
páni na Slovensku ze strany ľudové pronášejí
velezrádné řeči a hanebně tupí
republiku a nositele veřejné moci. Zdůrazňuji,
že není to lid, který ruší veřejný
pořádek, ale jsou to právě některé
strany koaliční, jejichž mnozí představitelé,
kdybychom na ně použili prügelpatentu, by z kriminálu
nevyšli. (Výborně!)
Nám je velmi dobře známo, že demokratické
řády volební jsou trnem v očích
koalice. Jí se stýská po starých zlatých
časech, kdy na příklad v zemském sněmu
zasedali arcibiskupové a biskupové, velkostatkáři
a zástupcové průmyslu a kdy ze 242 poslanců
českého zemského sněmu toliko 79 poslanců
volily venkovské obce. Stýská se jim po dobách,
kdy okr. zastupitelstva byla výhradně v rukou lidí
majetných a kdy v obecních zastupitelstvech sváděli
jsme úporné boje o třetí sbory, a
tak proti duchu ústavní listiny hledají se
nejnemožnější cesty, jak oklestiti volební
právo. Dr Kramář a dr Engliš
zdůrazňovali ve svých řečech
podmínku poplatnosti jako podmínku práva
volebního; vzali jste volební právo vojsku
a četnictvu, pracujete v časopisech s uměle
vykonstruovanou volební geometrií. Také zákon
o reformě politické správy činí
průlom do všeobecného práva volebního
tím, že jedna třetina členů má
býti jmenována. Náhle vidíme dojemnou
starost o to, aby v okresích a zemích zasedali odborníci;
ale odborníci nebyli pozváni ani k poradě
o tomto zákoně. A kde zůstala komise pro
reformu veř. správy, jejíž zřízení
bylo slíbeno zákonem o úsporných opatřeních
ve veřejné správě? Tato koalice nedává
nám záruky, že použije práva jmenovacího
ke zvýšení kvality nových samosprávných
sborů, nýbrž je jisto, že chce použíti
těchto ustanovení k tomu, aby uloupila širokým
vrstvám lidovým ovoce jejich volebního vítězství.
(Výborně!)