Přes to vše není ozdravění obecních
financí možným a je jen zcela pochopitelno,
že se ze všech kruhů ozývají hlasy,
také z kruhů vládních stran, jež
volají, že tento zákon musí zmizeti,
aby učinil místo zákonu lépe použitelnému.
Je zajímavo, jakou schopnost v obratech projevují
jednotlivé vládní strany při posuzování
této otázky. Pokud se ještě následky
tohoto zákona zřetelně neukazovaly, pokud
obyvatelstvo nemělo jasno o těchto následcích,
líčili zástupci vládních stran,
a především křesťanští
sociálové, při každé příležitosti
tento zákon ve spojení s daňovou reformou
jako v časnou, nutnou reformu. A ještě r. 1927
napsal hlavní list slezských křesťanských
sociálů "Das Volk" o daňové
reformě a o zákonu o finančním hospodářství
obcí v jednom článku toto: "Daňová
reforma a zákon o finančním hospodářství
obcí přinese pořádek do celého
daňového hospodářství, postaví
hranice obecním přirážkám, aby
obec nemohla hospodařiti do větru." A nikdo
menší než předseda sněmovní
frakce německých křesťanských
sociálů, vážený pan kolega dr
Luschka, pravil při poradě zástupců
obcí v Georgswalde doslovně: "Ony obce, jež
dosud dovedly podle práva hospodařiti, budou moci
i nyní zbudovati svůj rozpočet k spokojenosti
všech, totiž nebudou musiti nic škrtnouti."
Tu má pan kol. Luschka pravdu. Nebudou musiti nic
škrtnouti, poněvadž nutné škrty provedou
jiní. Avšak pan kol. Luschka, jak se zdá,
při tomto výroku zcela přehlédl, že
si tím sám dává hodně drsný,
silný mravní políček. Zapomněl,
jak se zdá, jeden moment, že je sám městským
zástupcem hodně veliké obce, zapomněl,
jak se zdá, že v jiných městech jeho
užší spolupracovníci spolupůsobí
a že se spolu usnesli na částkách stanovených
v rozpočtu, že je označili jako nutné
a že také v rozpočtech, na kterých spolupracovali,
byly provedeny škrty, jež jdou do statisíců
korun. Je tedy nutno také panu dr Luschkovi a jeho
spolupracovníkům učiniti výtku, že
spoluzavinili tuto t. zv. nehospodárnost, jež ve skutečnosti
vůbec neexistuje, jež byla pouze důvodem při
tvoření tohoto zákona o finančním
hospodaření obcí, leda že pan dr Luschka
je toho mínění, že, musí-li
německé obce propouštěti dělníky
a zaměstnance, musí-li zavírati sirotčince
a vychovávací ústavy pro mládež,
dětské útulky, poradny pro matky, že
to vše patří spolu k šetrnosti a že
výdaje k takovým účelům znamenají
nehospodárnost, stejně tak, jako když chudé
hladové školní děti mají býti
stravovány. Což je možno při těchto
výdajích, které jsou nyní jako zbytečné
škrtány, mluviti o nehospodárnosti?
Avšak, vážené dámy a pánové,
před krátkou dobou konala se schůze říšského
vedení strany křesťanských sociálů
a vzhledem k náladě v kruzích samých
křesťanských sociálů, vzhledem
k pobouření, jež se všude projevovalo,
usnesla se nyní tato schůze říšského
vedení strany, že vzhledem k namnoze nesnesitelným
poměrům ve finanční správě
obcí mají býti poslanci a senátoři
vyzváni, aby u vlády vymohli nutná zákonitá
opatření. Nastává nyní otázka,
proč tito pánové nejprve pro tento zákon
hlasovali, tento zákon chválili, tento zákon
označovali jako nutnou, včasnou reformu, a nyní,
když je finanční shroucení zřejmým,
když je prokázána neudržitelnost tohoto
zákona, když obce nemohou splniti ani nejnutnějších
úkolů, nyní, když musí, dohnáni
k tomu svými vlastními straníky, zaujmouti
k věci stanovisko, dělají, jakoby na této
věci byli zcela bez viny, jakoby ti druzí spáchali
zlý čin a jakoby oni se byli vynasnažili celým
svým vlivem tuto věc zmírniti.
Chceme zde ještě prohlásiti, že zákon
o finančním hospodaření obcí,
spojený se správ ní reformou, zabil všechny
zárodky sociální správy, že žene
obecní finance do úpadku a že snad jen zřídka
v dějinách byla na veškerém obyvatelstvu
spáchána větší zrada než
ji vidíme zde. Postaráme se o to, aby veškeré
obyvatelstvo to poznalo, neumdlíme také ve vedení
boje proti tomuto zákonu se vším důrazem,
až na místo tohoto hanebného díla nastoupí
zákon. podle něhož lze v obcích hospodařiti.
(Souhlas a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. dr Koberg.
Posl. dr Koberg (německy): Dámy a
pánové! Promiňte, prosím, když
nemluvím k věci, nýbrž spíše
o správní reformě. Není to mojí
vinou, že toto thema není na denním pořadu,
ač zákon tak učiniti ukládá;
neboť podle čl. 10, odst. 6 zákona č.
125 ex 1927 o organisaci politické správy jest vláda
povinna, jak se tam doslova praví, předložiti
nařízení o správním řízení
ke schválení oběma sněmovnám
Národního Shromáždění
do čtyř neděl po nejbližším
jejich zasedání. Toto nařízení
vyšlo však již dne 13. ledna t. r. a bylo vyhlášeno
pod č. 8 Sb. z. a n. z 19. ledna 1928. Uplynula tudíž
pětkrát doba čtyř neděl, aniž
bylo dosud něco o tom známo, že toto nařízení
bylo parlamentu předloženo. Po mém názoru
měl se aspoň ústavně-právní
výbor již dávno obírati touto věcí
a byl by měl dostatečný důvod, aby
zde v parlamentě navrhl odepření souhlasu.
Není dnes vhodno, vypočítávati závažné
pochybnosti, jež by bylo lze uplatniti proti četným
ustanovením onoho nařízení s jeho
137 paragrafy. Prozatím záleží mi jen
na tom, abych zjistil, že toto vládní nařízení
má, jak se tam ke konci praví, nabýti účinnosti
dne 1. července, tudíž ve 14 dnech, a že
nebylo nám přes výslovný zákonný
předpis až do dnes ještě umožněno,
zaujati k němu stanovisko. Ptám se slavného
presidia, co jest příčinou tohoto průtahu
a proč při tak vydatném nedostatku látky
pro jednání, kterýmžto nedostatkem prý
přece trpíme, nebylo již dávno toto
nařízení aspoň jako výpomoc
učiněno předmětem jednání.
V senátě vyhrabána přece nedávno
dvě stará nařízení, jedno z
nich rovněž z počátku t. r. a dodatečně
byla tato nařízení k schválení
předložena. Také tato nařízení,
která již zaměstnávala senát
a týkají se Hlučínska, nebyla dodnes
zde v poslanecké sněmovně předložena,
ačkoli obsahují jistě pronikavé změny
ve správě Hlučínska. Post festum smíme
zde teprve zaujmouti stanovisko a přikývnouti k
tomu. Nepůsobí to jako výsměch parlamentu,
vyčkává-li se, až takováto nařízení,
jichž parlamentní projednávání
jest zákonem předepsáno, jsou již dávno
provedena nebo dokonce již zrušena, jak se na př.
již stalo při jednom nařízení,
vydaném pro Hlučínsko? To netýká
se ovšem ještě správního řízení;
avšak co není, může ještě
býti.
Snad se mi namítne, že lze správní řízení
a správní trestní právo, tudíž
správní trestní zákon a správní
trestní řízení, ohledně nichž
jest vyhotovena osnova zákona, učiniti předmětem
porad přímo najednou nebo postupně. Bylo
by to jistě srozumitelné, avšak tím
nemění se nic na nepřístojném
odkladu povinného předložení. Zbytečně
času bylo proloudáno a promarněno, poněvadž
koalice, jsouc bez vůdce, nemohla se sjednotiti na nejjednodušších
věcech a nyní bude vše možné a
nemožné až do letních prázdnin
vyřízeno tempem rychlíkovým, nebo
lépe, moderněji řečeno, tempem raketového
letadla. Není v tom systém čelící
k tomu, aby byl parlament v očích veřejnosti
uveden v opovržení, zatlačen do pozadí
a vůbec vyřazen? Má býti snad takto
připravena absolutistická vláda úřednictva,
jak jest to patrně ideálem otců správní
reformy? Již to, že se vůbec na to myslilo a
vážně uvažovalo, uvésti správní
reformu v život, aniž dříve byly provedeny
volby do oněch sborů, na něž prý
přece v zákoně jako na kontrolu správy
bylo pamatováno, již to svědčí
o takovém poklesu demokratickoparlamentního smýšlení
a cítění koalovaných stran, že
se lze od tohoto panstva co do zpátečnictví
všeho nadíti. Pánové se sice domnívají,
že se mohou dovolávati zákonných ustanovení
správní reformy, kde se praví, že pokud
nejsou utvořena zemská a okresní zastupitelstva
a jejich výbory, chrání a provádějí
práva jim příslušející
zemský president a ohledně okresů okresní
hejtmani. Avšak právě v tomto zákonném
ustanovení spočívá již vlastně
nejhrubší porušení všech demokratických
zásad, tím spíše, poněvadž
takovýmto způsobem vyřazuje se z veškeré
spolupráce také autonomie zemských správ,
ba dokonce i jmenovaných okresních a zemských
správních komisí. Což se chce dáti
bez dalšího celá správa do pachtu úřednické
klice, a neví se, že pánem státu je
ten, kdo má správu pevně ve svých
rukou?
V odpovědi dané včera na interpelaci potvrdil
mi pan ministr vnitra, že platí ještě
stále ono ústavněprávní ustanovení,
podle něhož jest lid jediným zdrojem moci ve
státě. Na to také byl výslovně
opět položen důraz v této odpovědi,
poněvadž by se jinak pravděpodobně dávno
již nesmělo a nemohlo věřiti, že
tato základní věta ústavy ještě
platí. Jak se s tím však shoduje, jak se shoduje
s tímto nejvyšším zákonem republiky
úmysl zavésti ve správě čistě
úřednické panství? Caveant consules,
ne quid detrimenti res publica capiat. Avšak důležitějším
než ústava a než svrchovanost lidu jest pánům
z koalice na každý způsob čachrování
o rozličné úřady a obročí,
která při novém uspořádání
věcí budou zadávána. Na to jedině
soustřeďuje se veškerá jejich pozornost,
i kdyby se stal při i tom z republiky také stát
policejní, to jest jim úplně lhostejno. Bodré
občanstvo zamořováno jest mezitím
ve znamení oslavy desetiletého trvání
státu politickou spavou nemocí, aby nepoznalo, že
se s ním zachází jako s mrchou.
Také zde v parlamentě přece jen se předstírá,
že se pracuje, a ubíjí se různými
nicotnostmi čas, jehož by bylo naléhavě
potřebí, aby se vyřídily důležité,
dosud nevyřešené problémy. Chodí
se jako kočka kolem horké kaše a není
tu patrně chuti spáliti si pracky na tak důležitých
věcech. K tomu nepatří však jen novelisace
sociálního pojištění, nýbrž
i novelisace správní reformy i finanční
reformy pro samosprávné svazky, o kteréž
však již řečník přede mnou
promluvil.
Poukázal již k tomu, jak naše obce a okresy zkomírají
následkem tohoto pověstného finančního
zákona, vydaného pro samosprávu. My, ve Slezsku,
mohli jsme dosud z první přikázané
kvoty pro vyrovnávací fond uhraditi sotva desítinu
nekrytého schodku obcí, a to pouze obcí,
které ani svým zákonným závazkům
dostáti nemohou. Okresy vyšly v celém Slezsku
až dosud vůbec na prázdno a nyní chátrají
silnice, takže již prováděno bylo soudní
zajištění důkazů pro budoucí
žaloby o náhrady škod způsobených
zlomením os a pod. Země Slezská požaduje
tudíž od státního silničního
fondu, který jest přece spravován německým
ministrem veřejných prací, panem dr Spinou,
aby nám byl povolen aspoň okamžitý příděl
zálohy, poněvadž konec konců s rekonstrukcí
silnic a opravami nelze přece čekati až do
zimy. Jak známo, praví se přece v zákoně,
že veškeré subvence se přikáží
teprve v posledním čtvrtletí. Z toho ovšem
ničeho nemáme; nedostaneme-li to brzy, upadnou silnice
do hroznějšího ještě stavu a opravy
budou samozřejmě státi daleko více
nežli nyní.
Ovšem touto zálohou trvalé odpomoci nezjednáme.
Obrat může přivoditi teprve vydatný
příděl samostatných příjmových
zdrojů okresům a obcím a k tomu patří
právě důkladná změna zákona,
jak jsme již loni žádali. Pan ministr dr Engliš
prohlásil svého času, že stojí
a padá s finanční reformou. Zdá se,
že nadešel okamžik, kdy s vévodou padá
i jeho háv, a co platí pro finanční
reformu samosprávných svazků, to dostaví
se mutatis mutandis také jednou při celé
správní reformě. I tu potřebujeme
reformu reformy, nebo řekněme, snad reformu na druhou
či třetí mocnost, vybudovanou na zásadě
decentralisace a samosprávy. O tom nechce však zase
nic slyšeti pan ministr Černý a také
on skalopevně dnes věří, jako svého
času finanční ministr dr Engliš ohledně
financí samosprávných svazků, že
lepší úprava správy není vůbec
možná.
Ve 14 dnech má býti tedy toto zázračné
dítě postaveno na nohy a dodnes nejsou ani definitivně
stanovena sídla okresů, finance jejich jsou naprosto
neuspořádány, otázky personální
nejsou vyřešeny, o řádném rozvrhu
práce nelze mluviti. Jest to přímo zločinné,
s jakou lehkomyslností byly vykonány přípravy.
Jak má býti takovýmto způsobem urychlen
a usnadněn úřední styk - a to jest
přece účelem správní reformy
- jak má býti tímto způsobem správa
zjednodušena, jest mi hádankou. Na drahách,
jak známo, staví se k tomu účelu dvojí
kolej, ve správě však vytrhuje se dobře
založená kolej samosprávná a vkládá
se do tohoto opatření naděje, že se
jím dosáhne stejného úspěchu,
tudíž zjednodušení. urychlení a
zlepšení provozu. Nuž, kdo tomu věří,
tomu nelze pomoci, a kdo sní o tom, že zestátněním
se zlevní správa, patří právě
k oněm nenapravitelným optimistům, kteří
nikdy nevymrou. Vypočítal jsem nedávno, abych
uvedl jen příklad, že udržování
silnic státem stojí za kilometr průměrně
téměř třikráte tolik, než
u autonomní správy. Podobně bude tomu asi
také v jiných správních odvětvích
a v příčině vychvalovaných
úspor by to zakyslo, kdyby princip nynější
správní reformy zůstal v platnosti. Povinnost
nésti náklady tohoto pokusu, který již
předem dlužno označiti za zásadně
pochybený, neponesou původcové, otcové
zákonové slátaniny, nýbrž, bohudíky,
opět trpěliví poplatníci. Každým
způsobem budou tyto náklady nemalé.
Sta úřednických rodin má rázem
přesídliti. Očekává nás
zejména ve Slezsku celá řada přesunů,
které postihnou především také
různé kolegy pana dr Luschky, který
jest členem "osmičky" a oběma rukama
pro zákon hlasoval. (Posl. Heeger [německy]:
Za to přijde pryč a nám zůstane orlice.)
Zcela správně. Orlice nám zůstane,
znak zůstal, všecko ostatní ponechá
se záhubě. Dr Luschka jest přece sám
úředníkem a může si přece
snadno představiti, jak to bude, kdyby mělo dojíti
dnem 1. července k této reformě. Celé
rodiny mají složiti své věci a přesídliti
do Brna; zda naleznou tam byt, zda budou nuceny bydleti v hotelu,
to nikdo neví, jest to také zcela lhostejno. Zda
jde o lidi ženaté či svobodné, o rodiny
s mnoha dětmi, navštěvujícími
školy v Opavě, které mají nyní
rázem přesídliti, o to se nikdo nestará.
S úředníky, podúředníky,
zřízenci. s tím vším zachází
se jako s věcmi, jako s objekty. (Posl. Heeger [německy]:
Ví se již, kdo bude vicepresidentem?) V tomto
směru neodhalila koalice ještě roušku.
Každým způsobem rozhodují při
celé tak zvané správní reformě
především soukromé osobní a stranické
prospěchy, jen na ty se hledí, pro vše ostatní
se dávají klapky na oči, a bude-li při
tom tisícero osvědčených vztahů
zpřetrháno, bez naléhavé potřeby,
budou-li při tom úředníkům
a soukromníkům způsobeny hospodářské
újmy, jest zcela lhostejno. Opavani budou tím postiženi
především. Pozoruhodnou jest také lhostejnost
k těmto zjevům, neboť zmíněný
právě člen osmičlenného výboru
bydlí v Opavě, jest členem tamního
obecního zastupitelstva a byl by zajisté povinen
v této vlastnosti postřehnouti zájmy města
Opavy. Nikde se však neprojevil jeho vliv, správní
reforma bude provedena a basta! Také okolnost, že
různá dosavadní okresní města
na př. v Čechách, utrpí tím
nezbytně ohromnou hospodářskou škodu,
nepůsobí nijakým dojmem. Lze zcela jasně
předvídati, že rozličnými přesuny,
jež nastanou ve vztazích mezi stranami a úřady,
vzejde celá řada nejtěžších
poruch, že obyvatelstvo zejména v nových okresích
a zemích ztratí právo volného sebeurčení
ve svých nejvlastnějších záležitostech,
ve kterých přece nikdo nedovede nalézti východiska
tak, jako ono samo, nikdo tak správnou cestu jako ti, o
jichž zájmy jde. Přes to však bude tato
bídná slátanina uvedena ve skutek, neb aspoň
jest dnes ještě úmyslem na zákoně
tom pouze příštipkovati, snad odklad jeho přivoditi,
nikoli však důkladnou očistu a důkladnou
novelisaci tohoto zákona provésti. Proč se
tak děje? Poněvadž tomu chce nejen páter
Hlinka a jeho stoupenci, nýbrž snad i budoucí
zemský president moravsko-slezský, president tohoto
nově utvořeného zemského útvaru,
aneb poněvadž jeho paní choť sotva se
může toho dočkati, až přesídlí
do svého vřele milovaného Brna. Stopujme
vždy jen ženský vliv a dospějeme ke správnému
východisku. Byrokrati jako Černý myslí,
že mohou vše od zeleného stolu zmoci papírovými
opatřeními přehlížejíce
při tom, že také ve správě nelze
právo tvořiti, nýbrž že dlužno
je hledati a nalézati, právě tak jako nelze
zákony matematiky a logiky tvořiti, nýbrž
pouze je nalézati. Avšak přes to setrvává
se při této zhoubné zákonové
slátanině.
Jsem přesvědčen, že není možno,
aby se zákon ten trvale udržel, ani správní
ani finanční reforma, a také "Deutsche
Presse", vedoucí křesťansko-sociální
orgán, praví v dnešním úvodníku,
nadepsaném "Theorie und Praxis" doslova toto:"Finanční
a správní reforma byla namnoze určována
teoretickými hledisky." Nyní pojednou se na
to přichází."Theorie přidržuje
se přímých vůdčích linií,
kdežto prakse jde oklikami." Dále pokračuje
tento úvodník:"Při provádění
zákona o obecních financích uplatňuje
se byrokratismus, který ve svém jednostranném
nazírání nebeře zřetele na
potřeby obyvatelstva." Nyní tedy je již
trochu strachu před tímto byrokratismem, který
nebéře žádného zřetele
na potřeby obyvatelstva."Nadchází tak
dnes nesnesitelný stav" - praví se v tomto
úvodníku křesťansko-sociálního
vedoucího orgánu -"že o veškerých
zájmech obcí a okresů bude rozhodovati podle
svých papírových směrnic úředník,
nejsa trápen žádným sociálním
cítěním."
Co zde, prosím, jest řečeno o zákoně
upravujícím obecní finance, to platí
samozřejmě měrou daleko zvýšenou
v příčině zákona o správní
reformě; neboť tam se přímo vše
mohoucnost vkládá do rukou dotyčného
politického úředníka, který
přece, jak se zde praví, poměry nezná
a není žádným sociálním
cítěním trápen, který se drží
pouze papírových směrnic a bude o všech
zájmech a potřebách obyvatelstva rozhodovati
prostě, jak se mu to bude hoditi."My, křesťanští
sociálové", praví se dále "jsme
proti těmto poměrům bezmocni". Velmi
pěkné to doznání, jak jsou bezmocni.
(Posl. inž. Jung [německy]: Účast
na bezmocnosti!) Ano, účast na bezmocnosti skvěle
se dokumentuje. Skvostné jest odůvodnění:"Poněvadž
zastupitelské sbory, jež správní reforma
zavádí, nejsou ještě utvořeny."
Bude tudíž hned lépe, jakmile budou uvedeny
v život tyto zastupitelské sbory, které jsou
zřízeny jen, aby se vytřel zrak, "které
by nám umožnily vykonávati vliv na politickou
správu".
Tak si to Moricek představuje, že lze skutečně
pak vykonávati vliv, dá-li se předem úředníku
veškerá moc do rukou, dosadí-li se vedle něho
správní výbor, který pak bude prý
s to, aby vykonával vliv."Mohlo by se tím zameziti
mnohé nespravedlivosti", míní "Deutsche
Presse", "nespravedlnosti, která dnes vyvolává
namnoze jisté rozhořčení proti zákonu
o obecních financích". Jisté rozhořčení.
Jest tudíž v tomto článku pozoruhodným
způsobem doznáno, že absolutně nelze
býti spokojenu s tímto finančním zákonem.
Dějí se pokusy svésti tuto vinu nikoli na
zákon, nýbrž na způsob provádění
tohoto zákona. Měl jsem teprve nedávno příležitost
slyšeti v Krňově, že kol. Luschka prohlásil
v jedné schůzi, že jsou-li nyní obce
a okresy ve Slezsku novým zákonem o obecních
financích tak poškozeny, jest tím vinen jen
kol. dr Koberg; neboť on je členem zemské
správní komise pro Slezsko a bylo jeho úlohou
pečovati o to. aby právě německé
obce a okresy ve Slezsku byly přiměřeně
poděleny z dotačního fondu. Je to jezuitská
vytáčka, na kterou dlužno zblízka se
podívati a lze říci, že politický
správní úředník neměl
vlastně z úst vypustiti takový nesmysl. Musí
přece, jsa sám spolutvůrcem zákona,
jako vůdčí člen koaličních
stran věděti, že zákon obsahuje donucovací
předpisy, jež prováděti přísluší
prostě místům správou pověřeným.
Je to tudíž vědomé překrucování
skutečnosti, se kterým on pracuje a není
to jistě velkou chválou pro toho, kdo jest nucen
potírati takovýmito prostředky politického
protivníka. Křesťansko-sociální
vedoucí orgán jest nucen doznati, že jest nezbytná
novelisace a praví:"Jak se dovídáme
z parlamentních kruhů německé křesťansko-sociální
lidové strany, jest strana odhodlána" - slyšte!
- "usilovati o novelisaci jednotlivých ustanovení
zákona o obecních financích. Zákon
o obecních financích má", jak se dále
praví, "nejsilnější pečeť
teorie na čele". Jest to jistě rána
namířená na pana finančního
ministra dr Engliše, který byl vždy označován
s této strany jako teoretik."Domáháme-li
se novelisace jednotlivých ustanovení, nežádáme
ještě hlavy zákona." To je přece
pozoruhodně řečeno "Žádáme
pouze přizpůsobení praksi." To je žvast,
který nemá nic jiného zakrývati, než
nutnost novelisace tohoto zákona, jak se to nyní
také uznává se strany křesťanskosociální.
Předpovídali jsme, že to nemůže
dlouho trvati, dostalo se nám tehdy výsměchu
a bylo opětně prohlašováno, že
zákon projeví již také pro naši
domovinu blahodárné účinky, jak to
pan Zierhut prohlásil také o správní
reformě a jak se to nyní ještě tvrdí
v listech koaličních."Heimat" napsala
teprve nedávno, že jest přímo štěstím,
že došlo k tomuto zákonu. Za půl roku
uslyšíme však, jak budou pánové
o tom mluviti. Pak teprve nahlédnou, co jest pravda - poněvadž
nyní, jak se zdá, mají příliš
málo rozumu, než aby si mohli teoreticky představiti
důsledky - až poznají v praksi, jak zákon
na vlastní jejich kůži doléhá,
upustí od něho a proto také ani tentokráte
dříve nezmoudří, dokud sami škodu
nepocítí.
Řekli jsme již loni, že jak zákon o obecních
financích, tak i zákon o správní reformě
jsou na hrubou újmu zájmů veškerého
obyvatelstva v tomto státě bez rozdílu národnosti,
samozřejmě především také
na újmu menšin a zejména Němců.
Nevěřilo se nám však, tvrdilo se stále,
že správní reforma projeví blahodárné
účinky a ještě nyní praví
se v citovaném úvodníku v "Deutsche
Presse" z dnešního dne:"Správní
reforma má sama o sobě za účel dosíci
úspor ve správě státu a jejím
odkladem nebude účinek berní reformy přímo
dotčen." Setrvává se tudíž
ještě při správní reformě,
žádá se, aby byla co nejdříve
provedena, aby odkladem nebyla značně dotčena
berní reforma. Jest to pozoruhodné stanovisko, které
bude ještě zcela určitě revidováno.
Jakoby pánové skutečně věřili
a věřiti mohli v tyto úspory ze správní
reformy, kdyby měli aspoň trošku rozumu. Je
tomu právě tak jako dříve při
zákoně o obecních financích, kde se
stále mluvilo o četných úsporách,
jež přijdou obyvatelstvu k dobru, nyní však
se již nahlíží, že to, co se na jedné
straně uspoří, dlužno s druhé
strany vymoci na poplatcích, dávkách, naturálních
úkonech, tudíž robotou, o které byla
již dnes řeč. Jest samozřejmo, že
obce a okresy musí žíti, že musí
za všech okolností dostati potřebné
peníze pro svůj život a že touto cestou
nelze ničeho ušetřiti.
Podobně bude tomu při správní reformě.
Na správu jest potřebí peněz, i když
se v trhne kolej samosprávná. Vše bude dáno
do rukou molochu státnímu. Bude to brzy tak vyhlížeti,
jak to vypadá u státních drah a v jiných
státních podnicích: náklady budou
totiž činiti třikrát tolik, kolik nyní
činí ve správě autonomních
svazků. Nebude lze tudíž mluviti o blahodárných
účincích zákona a přes to domnívají
se bodří zástupci lidu, nemajíce ponětí
o organické výstavbě dobré správy,
že to již půjde, aby se jen vyčkalo, jak
se věci utváří. Nechávají
se přesvědčiti autoritativním tónem
dávaných jim poučení o přednostech
nového vymyšleného systému a tak dochází
k takovým zákonům, jako jsou zákony
o finanční berní reformě, a tak přivádí
se konečně demokracie sama v záhubu. Nějaký
Černý diktuje a harakiri se jednoduše
provede. Slezané hlasovali ochotně proti Slezsku,
tudíž pro jeho záhubu, Němci, aby Němci
byli trvale zbaveni práv, ba členové představenstva
Svazu německých samosprávných sborů
zvedli ruku pro zničení samosprávy. Vše
na vyšší rozkaz, pod jehož sugescí
všichni stojí.
Také nyní, poněvadž jest patrno, že
ani finanční reformu pro samosprávné
sbory ani správní reformu nějak udržeti
nelze, uplatňuje se snaha protlouci se polovičatými
opatřeními a šibeniční lhůtou,
a koalice nemá odvahy, aby provedla důkladnou očistu.
Není ještě zcela jasno, co politická
"osmička" vymyslila. Vždyť přece
v poslední době postupovalo se vždy tak, že
se vše, co má býti tam upečeno, zastíralo
rouškou tajemství. Již dnes lze však říci,
že více z toho nevzejde, než neduživý
kompromis. Daleko není ještě se zdarem překonáno
nebezpečí libovolné vlády úřednictva,
jež kotví v tomto zákoně o správní
reformě, a vysoká byrokracie právě
opět velice o to usiluje, aby zavedla správu prostou
co možná veškeré kontroly.
To vysvítá již zřejmě z toho,
že se na jedné straně nepospíchá
se zařízením správního soudnictví
nižších instancí, ústavou právně
zaručeného, s druhé strany pak z křečovitého
úsilí, doraziti dokonce i nejvyšší
správní soud. Fundamentum regnorum justitia! Zdá
se, že tato zásada není v oboru veřejného
práva u československých státních
úřadů zvláště oblíbena.
Jinak muselo by býti přece samozřejmým,
že by se správní orgány řídily
aspoň plenárním rozhodnutím nejvyššího
správního soudu v analogických případech,
což se - jak známo - bohužel neděje. Zejména
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu v oboru jazykového práva zavdala k tomu podnět,
aby byl zahájen útok proti tomuto nejvyššímu
správnímu soudu. Kdyby se tak skutečně
jednou podařilo těmto nadbyrokratům s pomocí
povolné většiny byť i jen zúžiti
obor působnosti nejvyššího správního
soudu, pak by tím byla Československá republika
vyřazena ze souboru civilisovaných států
a hozena daleko nazpět za poslední balkánský
stát. Nebo kladou si to za čest čeští
koaličníci a s nimi snad i Novoslovani rázu
Windirschova, že obstarávají takto vedení
členů Malé Dohody, či myslí,
že provedou tím nejsnáze právní
úroveň s ostatními tak zv. slovanskými
národními státy, pro niž nedávno
ministr Hodža horoval. Myslím, že by bylo
daleko chytřejším a pro samotné Čechy
dokonce lepším snažiti se o sousedské
navázání na práv ní a správní
poměry Německé říše, než
upadnouti zpět do jichovýchodně evropských
balkánských method. Češi jako nejzápadnější
Slované mají veškeru příčinu,
aby často opovrhovanou německou samosprávu
zavedli opět na její staré dědičné
místo. Pouze volnou samosprávou a jejím duchem
lze jednou úplně povaliti zdánlivě
demokratický absolutism, jenž se skrývá
v této zpátečnické správní
reformě.
To zdá se býti také názorem pana presidenta
státu, jenž včera podle novinářských
sdělení v Třebíči na Moravě
prohlásil v odpovědi na pozdravný proslov
toto:"Jsem přítelem samosprávy; samosprávou
se demokracie zdokonaluje a mohou zejména přiměřenou
úpravou" - tedy přiměřenou úpravou!"samosprávy
býti vyřešeny všechny menšinové
problémy. Samosprávou účastní
se občani na státní administrativě,"
pravil president Masaryk."Záleží
na obyvatelstvu," pravil, "aby svou politickou zralostí
a politickým vzděláním mohlo se úspěšně
zúčastniti při správě státu.
Rozumí se samo sebou, že předpokladem samosprávy
je loyalita k republice" atd.
K tomu bych přece podotkl, že z toho vychází,
že se asi zaměňuje samospráva - a to
nejen samým panem presidentem, nýbrž na české
straně vůbec - se spolusprávou státu,
součinností při správě. Uplatňuje
se tudíž názor, že postačí
t. zv. nevlastní samospráva, není úmyslu
vytvořiti sféru odpoutanou od státu, ať
jde o územní samosprávu národů,
neb o kulturní samosprávu, či o samosprávu
v obci, okresu a zemi. (Předsednictví převzal
místopředseda Horák.)
Není úmyslu ponechati někde sféru
nezávislou na státu, v níž smí
občanstvo bez poručníkování
podle vlastního volného sebeurčení
nařizovati a opatření činiti, jak
se mu právě hodí; jest úmyslem, dovoliti
pouze co nejmilostivěji, aby mělo dojem, že
smí spolu do věci mluviti; spolu rozhodovati, pokud
se týče, vlastní své záležitosti
samo spravovati, to nesmí. Připadá mi to
tak jako při akciové společnosti, kde valné
hromadě přísluší také
právo poněkud do věci mluviti, kdežto
vše již dávno ve správní a dozorčí
radě bylo usneseno; účastníci valné
hromady mohou míti sice dojem, že mají také
něco do toho co mluviti, po pravdě jsou úplně
bezmocni a bez vlivu. A tak jest tomu u těles, která
mají býti v život uvedena podle správní
reformy. To není žádná samospráva,
při nejmenším aspoň ne podle německého
názoru; je-li to slovanský názor, nemůžeme
se s tímto názorem nikdy ztotožniti..Vidíme
v samosprávě něco zcela jiného a to
jest také vloženo do starorakouského obecního
zřízení, kde se praví, že tento
samostatný obor působnosti zahrnuje v sobě
vůbec vše, co se především týče
zájmů obce a co lze v jejích hranicích
vlastními prostředky provésti a obstarati.
Vše to má býti uspořádáno
podle volného sebeurčení. Takový jest
smysl německé samosprávy a v tomto směru
pracuje se v Německé říši k tomu,
aby byla provedena reforma správy. Bylo by velmi účelno,
kdybychom se tím zabývali, a kdybychom státní
dozor nad takovýmito útvary nerozlišovali dále,
než jak se asi provádí nad spolky, t. j. kdybychom
omezili státní dohled nad těmito samosprávními
útvary na dozor v příčině dodržování
zákonných mezí. Více není zajisté
zapotřebí, více je zlo. Pouze touto cestou
lze také vypěstiti u obyvatelstva vědomí
vlastní odpovědnosti, jež nakonec přijde
k dobru široké veřejnosti. Nezáleží
tak mnoho, jak pravil president Masaryk, na obyvatelstvu,
aby politickou zralostí a politickým vzděláním
si vytvořilo samosprávu, nýbrž záleží
především na dobré vůli dotčené
koalice, jejíž úkolem bude nyní rozhodnouti,
zda tento zákon, tak jak jest, uvede v platnost nebo jej
přiměřeně změní. Předpoklady
pro samosprávu nebyly dosud jednoduše pro obyvatelstvo
zjednány, naopak bylo vše podniknuto, aby mu byly
vyrvány poslední zbytky samosprávy a není
úkolem obyvatelstva samého, nýbrž především
úkolem vlády, aby zaujala přiměřené
jiné stanovisko, žádala a uskutečnila
změnu těchto zpátečnických
ustanovení správní reformy. V srdci střední
Evropy není dnes více místa pro pokusy tak
zpátečnické, tyto nemohou sloužiti nikomu
ke cti, nikomu ke zdaru a v krátké době musí
se ztroskotati a také se ztroskotají. To jest pevným
naším přesvědčením a proto
pravíme:"Pryč raději dnes než zítra
s touto finanční a správní reformou,
volnou dráhu pro samosprávu!" (Potlesk poslanců
něm. strany národní.)