Úterý 12. června 1928

V širokých masách chudého lidu existuje bezesporně veliká živelní touha po radikální změně stávajících poměrů a po lepším, spravedlivějším řádu společenském. V této vážné chvíli staví naše strana před veškeré dělnictvo, před všechen pracující lid měst i venkova znovu otázku vybudování jednotné bojovné fronty k prosazení a uskutečnění požadavků celé pracující třídě společných. Jednotná dělnická fronta, má-li splnit svoje poslání a býti skutečnou záštitou a účelnou zbraní dělnické třídy v boji proti buržoasii, nemůže býti tvořena na základě dohody vůdců nebo úmluvami mezi zástupci vedení jednotlivých stran a odborových organisací, jednotná fronta musí růsti přímo zespodu, v továrnách, na šachtách, v dílnách, na velkostatcích, na železnicích i na vesnici. V této jednotné frontě, má-li z ní býti vykována opravdu pevná, spolehlivá a účinná zbraň pro všechny zápasy a boje, musí býti zachováno právo na volnou kritiku všech nesprávných činů a zjevů, které dělnictvo poškozují. Průmyslové i zemědělské dělnictvo musí utvořiti pevné souručenství též s drobným pracujícím rolnictvem, jehož zájmy se kryjí s požadavky proletariátu. Agrární a klerikální strany, které dosud drží velkou část pracujícího rolnictva v zajetí, mají s ním právě tolik společného, jako vlk s ovcí. Jsou to strany vyloženě panské - kapitalistické.

Je svrchovaný čas, aby se pracující lid nejen semkl v jednotné frontě, nýbrž aby rázným činem zarazil vzmáhající se panskou zpupnost. Tímto činem bude v prvé řadě mohutná manifestace za požadavky všeho pracujícího lidu, mohutný protest proti reakci hospodářské, politické a kulturní, mohutná demonstrace proti zhoršení a za zlepšení sociálního pojištění, proti drahotě, za zvýšení mezd, za odbourání daní, za zastavení daňových exekucí, za ochranu nájemníků, za požadavky železničářů a ostatních státních zaměstnanců - kterou strana naše svolává na den 6. července do Prahy a do všech míst republiky obdobně jako projevy 1. května. (Potlesk komunistických poslanců.)

Na měsíc červenec spadá uzákonění velkého útoku na dělnictvo - zhoršení sociálního pojištění. Buržoasie připravuje dělnictvu černý den a proto dělnictvo musí zorganisovati mohutný Rudý den. (Potlesk komunistických poslanců.) Je provokací nejhoršího druhu, když vládní orgány tvrdí, že komunistická strana chystá a organisuje na den 6. července puč. Pánové ví velmi dobře, že nejde o žádný puč, že také nejde o žádné rušení hasičského sjezdu, sjezdu lidí, z nichž 90% je našich příslušníků, (Potlesk komunistických poslanců.) nýbrž že jde o obrovskou manifestaci všeho dělnictva proti buržoasii a zaměstnavatelské reakci. (Potlesk komunistických poslanců.) V posledních měsících byli jsme v Praze svědky různých buržoasních parád a manifestací. Jestli byly pražské ulice volné pro velkostatkářské kobyly, musí býti uvolněny i pracujícímu lidu. (Tak jest!) Jestliže dovedli oposiční sedláci v bílém Rumunsku zorganisovati přese všechny zákazy mohutnou demonstraci proti reakční vládě, dovedou to tím spíše pracující lidé měst a venkova v Československu, kteří mají za sebou značnou organisační zkušenost. (Potlesk komunistických poslanců.) A ještě jeden příklad:

Hle, jak odpovídá na persekuci a bílý teror proletariát Německa. I tam chtěla buržoasie sáhnout na mohutnou proletářskou organisaci, na Svaz rudých frontovních bojovníků a dostala okamžitou odpověď: 20. května ve volbách přes 3 miliony komunistických hlasů a 27. května na ulicích Berlína demonstrace milionů proletářů.

Manifestace a demonstrace, které uspořádá 6. července všechen pracující lid nejen v Praze, ale ve všech místech republiky, bude demonstrací za všechny denní požadavky, bude projevem neochvějné vůle dělníků a drobných rolníků nedati se zarazit ve svém spravedlivém zápase žádným terorem, bude manifestací za vyšší mzdy, za lepší sociální pojištění, za ochranu nájemníků, proti drahotě a daňovému útisku a za legalitu třídních proletářských organisací a na obranu Sovětského Svazu. (Potlesk komunistických poslanců.)

Souběžně s přípravou a organisací této manifestace, musí dělníci v továrnách a v závodech i na šachtách ještě energičtěji než dosud připravovat a organisovat svolání celostátního sjezdu závodních výborů a rad. Závodní výbory a rady jsou v dnešní situaci pro dělnictvo nejvýhodnější základnou jednoty, na níž je třeba všechno dělnictvo bez rozdílu sdružiti. Dělnické třídě je tento měšťácký parlament cizí a nespravedlivý. V tomto parlamentě nemůže se nikdy dělnická třída uplatnit. V tomto parlamentě nebude nikdy hlas dělníků opravdu slyšen. Proto ať žije a brzy se sejde dělnický sněm, celoříšský sjezd závodních výborů a rad v Praze. Tam je místo, kde dělníci svobodně a sami rozhodnou o prostředcích, jakými vésti boj proti všem kapitalistickým diktátorsko-fašistickým tendencím a za vládu dělníků a pracujících rolníků. (Potlesk komunistických poslanců.)

Pryč s buržoasní diktaturou! Ať žije a sílí jednotná bojovná fronta všech pracujících lidí měst a venkova!

6. července vše pro mohutnou manifestaci sjednocené dělnické třídy na povalení reakce! (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Schäfer. Uděluji mu slovo.

Posl. Schäfer (německy): Slavná sněmovno! Politické poměry v Československé republice vyvíjejí se pod zelenočernou koalicí tak, že to vybízí k vážným úvahám. Nelze již mluviti o skutečném parlamentním životě, o věcném a svědomitém zkoumání nejdůležitějších otázek ve sněmovně. Všechny věci vyřizují se s myšlenkou, aby tím byla postižena dělnická třída, a uvádějí se v život, jen aby buržoasie a agrárníci byli politicky a hospodářsky posíleni. Projevilo se to v celní politice a v zákonech, které následují potom, vidíme téhož ducha, správní reforma odnímá zbytky samosprávy, jež jsme ještě měli, a jak se v této chvíli daří v Československu sociální politice, lze nejlépe posouditi z toho, uvážíme-li, že v čele tohoto ministerstva stojí páter Šrámek. Pod jeho správou vázne sociálně-politické zákonodárství a sociální péče úplně. Ale stát se nespokojuje jen s tím, že všechno omezuje a všechno zastavuje, čeho jest - třeba v oboru sociální péče a co by se mělo vykonati, nýbrž za platnosti nového zákona o obecních financích rdousí se nyní úplně sociální péče obcí a okresů. Před několika dny konal se v Kadani sjezd zástupců německé Zemské komise pro ochranu mládeže a péči o dítě. Kdo zná činnost Zemské komise jen poněkud, ví, že vykonala mnohé na ochranu mladistvých a dětí. Ovšem to, co vykonala, mohla provésti jen z darů obcí a okresů. Nyní však, za vlády zelenočerného občanského bloku, béře to smutný konec. Jistě v žádným státě mimo Československo není možno takto nakládati se sociální péčí a kulturními otázkami. Právě máme v Brně výstavu soudobé kultury Československa. Na sjezdu zástupců zemské komise pro ochranu mládeže a péči o dítě bylo právem prohlášeno, že by se na tuto kulturní výstavu musily poslati roční rozpočty obcí a okresů, v nichž jest škrtnut každý výdaj na sociální účely. (Souhlas na levici.) Okresy nesmějí již poskytovati peníze pro děti nezaměstnaných, nesmějí již podporovati ústavy slepců, nesmějí již přikazovati peníze Zemské komisi pro ochranu mládeže a péči o dítě. Nesmějí již vydávati nic na sirotčince. Všechny tyto částky jsou v rozpočtech prostě škrtnuty. (Posl. Heeger [německy]: Zato však na stavení oltářů o Božím těle!) To jest za nynější zelenočerné koalice mnohem důležitější věcí než podpora chudých dětí, než podpora, kterou poskytovaly obce a okresy ve skrovné míře nejchudším ve státě. Tyto poměry a především skutečnost, že celý parlamentní život trpí pod diktátem a samovládou "osmičky", která dokonce předpisuje i výborům, jak mají rozhodovati, skutečnost, že nám hrozí úplné zhroucení celé sociální péče, skutečnost, že politika občanského bloku a velkoagrárníků těžce doléhá na dělnickou třídu, žene ji k vášnivému roztrpčení, nutí nás, abychom v této prvé schůzi po dlouhé přestávce učinili toto prohlášení:

Suché konstatování, že dnes, dne 12. června, máme prvou schůzi posl. sněmovny od 23. března, nejlépe charakterisuje politické poměry v této zemi a jak většinové strany této sněmovny zneužívají instituce parlamentarismu. Neboť nebyly to snad doby politického klidu, v nichž by si zástupci lidu mohli dopřáti odpočinku, nýbrž naopak, právě ve sněmovní přestávce došlo k nejdůležitějším politickým událostem. Tyto události znamenají pro vládní většinu řetěz těžkých porážek. Fanfáry o žulové pevnosti koalice a o úplném provedení jejího programu zmlkly a dnes máme před sebou úplně bezradnou, úplně rozvrácenou koalici, naprosto neschopnou nějakého činu. V popředí všeobecného zájmu a ovšem také v středu našich úvah jest právě tak jako dříve boj o sociální pojištění, v jehož středu vedle celé řady zhoršení zákona jest otázka parity, která jest spojena s celou řadou zhoršení zákona vůbec a samosprávy dělnických nemocenských pojišťoven. Většině, která nebyla zvolena na program zhoršení sociálního pojištění, upíráme podle demokratických zásad právo, aby vložila na zákon svou ničivou ruku a ohlašujeme všem akcím k tomu směřujícím pokračování, zostření a zvýšení našeho boje.

Ale podlehne-li koalice v otázce sociálního pojištění - a dosavadní výsledek znamená již pro ni porážku - jaké má vůbec oprávnění k životu? V kterém oboru může ještě vykonati něco positivního? Jejím největším výkonem, takřka jejím monumentálním dílem, byla správní reforma, ovšem monumentálním dílem nejomezenějšího policejního ducha a mocenské domýšlivosti, pro české měšťáctví zradou na svých starých demokratických tradicích, hozením na pospas kdysi tak houževnatě hájené samosprávy, pro německé vládní strany pak úplnou kapitulací před šovinistickou ideologií pana dr Kramáře. Ale jak je to s prováděním tohoto monumentálního díla? Není to groteskní, že monumentální dílo se ocitá v největších potížích pro otázky osobní, sporem stran o obsazení předních míst? A jak je to s rozepsáním voleb? Necítíte, nehledě ke všem věcným a správně-technickým otázkám, hanbu, která tkví v odsunování voleb? Volby se konají na základě zhoršeného volebního práva, jsou obklopeny všemi zárukami neškodnosti pro vládní systém, má vláda, která se neodvažuje podstoupiti ani takových voleb, vůbec ještě právo na existenci? Strany občanského bloku, které se ztroskotaly v sociální politice, které se ztroskotaly v politice vnitřní, snaží se dosíci úspěchů snad v oboru přímého hájení kapitalistických zájmů, v hospodářské politice. Jak se nafoukli politikové občanského bloku, když velká vlna konjunktury v celém světě zasáhla také kousíčkem Československo. Také zde stojí dnes před zříceninami a střepy. Ve lnářském průmyslu východních Čech podniky stojí, tisíce dělníků musí zaháleti, počítáme-li příslušníky rodin, 50.000 lidí jest odsouzeno k hladu. Co vykonala vláda? Jaká pomocná opatření zahájila? Pan náměstek předsedy vlády - po mnoha oklikách ráčil předpustiti deputaci z nouzového území, vyslechl ji s ledovým srdcem a propustil ji opět bez positivní zprávy. Co záleží vládě občanského bloku na osudu i 50.000 proletářů! Takhle kdyby to byli generálové nebo správní radové nebo majetníci nebo držitelé zbytkových statků! Na všech stranách vznikají velké mzdové spory, stávka ve sklářském průmyslu se nebezpečně přiostřila a vláda k tomu prostě přihlíží se založenýma rukama. Cukerní průmysl se octl v těžké tísni a od vlády jsme dosud ještě neslyšeli, co zamýšlí podniknouti. Chce sanovati cukerní barony na útraty spotřebitelů, či chce zůstati nečinná, jsou-li tisíce dělníků vyhazováni na dlažbu? Chce poskytnouti cukernímu kartelu slevu daní, kterou po léta tvrdošíjně odpírá spotřebitelům? Vláda neodpovídá, poněvadž je bezradná a bezmocná. Vždyť i anglická celní politika - cukr a knoflíky - úplné uváznutí všech vyjednávání o obchodní smlouvy, přímá celní válka s Polskem, zastřená celní válka se spojenou Jugoslavií, vrhá velmi podivné světlo na prozíravost vlády v otázkách hospodářských. Tak vypadá hospodářská politika zelenočerné koalice; a pokud jde o finanční politiku, jest to snad ještě horší. Pan dr Engliš nadarmo hodil na pospas svou sociálně-politicky zabarvenou minulost, nadarmo dal své teoretické znalosti do služeb kapitalistické lačnosti po zisku. Padá jako první oběť, ale celá finanční politika občanského bloku zhroutila se ve finanční zkáze samosprávných svazků, již zavinilo krátkozraké záští proti činnosti dělníků v samosprávě a bezmezná touha kapitalistů obohatiti se daňovou reformou. Němečtí křesťanští sociálové domáhají se dnes novely zákona o obecních financích. Ale my nedovolíme zastříti jasný stav věcí, že se všemi stranami občanského bloku způsobili katastrofu, z níž je dnes pojímá hrůza. Budete-li dnes novelovati zákon o obecních financích, nezískáte si tím žádné zásluhy o samosprávu, nýbrž doznáte jen zhroucení své nesmyslné politiky.

Zkáza, porážka, zmatek na všech stranách. Zahraničně-politicky bez programu a politické koncepce, v obchodní politice isolována, vnitropoliticky rozvrácena, hospodářsko-politicky, finančně-politicky ohrožena nedozírnými krisemi, v sociální politice neschopna něco vykonati a sotva ještě dosti silná něco zničiti, v kulturní politice naprosto neplodná, to jest ta vláda silné ruky, vláda pořádku a konsolidace. To jest ona vláda, která před necelými dvěma lety slíbila řešení nejtěžšího československého problému, otázky národně-politické a která jest dnes právě ještě schopná zakázati projev nebo zabaviti časopis, ale nerozřeší žádnou otázku, která se jí naskytne, a kterou většinou sama lehkomyslně a zpupně vyvolala.

Co zbývá vládě? Chce se vléci od jednoho shnilého kompromisu ke druhému, až se zalkne v bahně, či chce, i když německý příklad působí sebe trapnější obavy, zemříti aspoň poněkud ve cti? Odstoupiti, rozpustiti sněmovnu, dáti lidu možnost, aby sám našel východisko, které svou politikou zatarasila, to by byl jediný prostředek, který by mohl vládu zachrániti ještě aspoň před opovržením, když si již bohatě zasloužila nenávist, rozhořčení a kletby zbídačelých lidových mas.

Ostatně občanský blok zná situaci právě tak jako my. Záleží na stranách bloku, jaké důsledky chtějí z toho vyvoditi. Ať se strany bloku rozhodnou, jak chtějí, dělnická třída jde svou cestou, cestou mužného odporu, organisace lidových mas, soustředěním všech sil proletariátu, pokračováním boje až do svržení reakčního systému, až do vítězství dělníků! (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Koudelka. Uděluji mu slovo.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Dámy a pánové! Jménem klubu poslanců čsl. soc. demokratické strany dělnické jsem povinen protestovati proti plánovitému odstavování a znehodnocování našeho parlamentarismu. Po rozchodu vlády, t. zv. všenárodní koalice, byly plenární schůze posl. sněmovny i senátu omezeny na počet minimální. Proti dřívějším zvyklostem zamítá majorita šmahem všechny návrhy na rozpravy o naléhavých interpelacích, sama se žádnými nepřicházejíc, aby tak bylo zabráněno rozpravám o časových naléhavostech, jež v jiných státech tvoří hlavní část parlamentárního rokování. Členové vlády dostavují se jen zřídka do sněmovny. Při projednávání věcí jejich resortů se týkajících podle koaličního příkazu ujímají se v plenárních schůzích sněmovny slova jen v případech zcela mimořádných, bojkotujíce jinak plenární schůze zákonodárných sborů. Obě sněmovny jsou vždy po několikadenním zasedání posílány na dlouhé prázdniny a když se sejdou, omezuje se jejich činnost jedině na projednávání osnov vládních, iniciativa poslanců zejména oposičních je pomíjena a znehodnocována. Místo ní převládá princip číselné majority. Proti této praksi vlády a vládních stran protestujeme co nejrozhodněji, jak nám to naše práva i povinnosti přikazují.

Když jsme se po dlouhé době sněmovních prázdnin v tomto domě opět sešli, nalezli jsme ve vládních lavicích členy vlády starého protidělnického, protisocialistického a protidemokratického režimu. U nás dosud trvá vládní režim podobný těm, jimž v západní Evropě pod tlakem velikých událostí hospodářských a sociálních na celé čáře odzvánějí. Jako je vláda tato lehkomyslná ve věcech politické cti zájmů republiky, jak zde bylo mým klubovním kol. dr Dérerem na příkladu ľuďáckého vůdce Tuky demonstrováno, tak je tato vláda lehkomyslná, bezcitná na poli politiky hospodářské a obchodní.

Veřejnost naše, zvláště hospodářská, je znepokojena zdravotní dovolenou našeho ministra financí dr Engliše. Čteme teď v tisku vládních stran elegické projevy týkající se případu Englišova. Chce se nám namluviti, že jde opravdu o dovolenou, vynucenou ohledem na zdraví našeho ministra financí. Kdo zná poměry v této vládě, kdo zná ony hlubiny hospodářské, obchodní a finanční politiky, do nichž republiku zavedl tento vládní režim, nevěří a nebude věřiti ujišťování vládních stran o domnělé příčině odchodu ministra financí. To není zdravotní dovolená, to je politická dovolená, to je odchod z vlády jednoho jistě z nejschopnějších ministrů financí, kolik jich naše republika měla, odchod muže, s nímž můžeme nesouhlasiti, co se tkne jeho zásad, jeho metod, ale o němž musíme přiznati, že byl obezřetným strážcem našeho státního pokladu, a jenž byl mužem, jemuž šlo nade vše o pořádek finanční a o naši konsolidaci hospodářskou. A tento muž, který prokázal nynějšímu vládnímu režimu služby neocenitelné, který obětoval v jeho prospěch nejen své zdraví, nýbrž i dobré své jméno vědce, nyní odchází, aby se nevrátil. Odchází, poněvadž nepokládá za slučitelno se svou ctí politika finančního této republiky, správce našeho státního pokladu, se svým jménem odborníka, učence, co páše tento vládní režim a co se na něm vyžaduje ve jménu egoistických, třídních, bezohledných zájmů podnikatelských.

Wilson, kdesi mluvě o finanční politice, řekl tato významná slova: "Finance nejsou jen arithmetikou, finance jsou velikou činností politickou; bez zdravých financí není zdravé vlády, bez zdravé vlády není zdravých financí." A toto poslední platí o vládním režimu naší republiky. Engliš vida, že není zdravé vlády a že tedy nemůže býti a nebude u nás zdravých financí, odchází, aby byl před dějinami i před přítomností bez viny na všem tom, co tento vládní režim podniká na poli finančním, na poli hospodářském a v politice obchodní. Je možno říci, že československý ministr financí dr Engliš padl hrdinně v obraně státní pokladny, podlehnuv útoku vládních stran. Taková je pravda, tak je třeba přijímati tento fakt, který vyplývá z pravé povahy, dravčí kapitalistické bezohlednosti, jež zachvátila jisté složky vládní většiny.

Hospodářská lehkomyslnost, třídní zisku lačnost a bezohlednost na všechny strany, jež charakterisují jisté vlivné kruhy nynějšího vládního režimu, projevují se zejména v otázce takové sociální důležitosti a takového významu, jako je solidní finanční báse našeho zákona o sociálním pojištění. Proti dosavadní oficielní politice finanční, která sledovala snížení úrokové míry, aby se výrobě lépe dýchalo, aby drahota poklesla a abychom se vrátili na standard předválečný, machři vládní většiny novelisují zákon o sociálním pojištění, basírujíce hlavně na zvýšení úrokové míry ze 4% zákona na 41/2% proti odbornému posudku, proti varovným hlasům lidí, kteří jsou autoritami v našem finančním a hospodářském světě. Tu je také jedna z příčin odchodu ministra financí tohoto státu. Jak může odpovědný ministr financí srovnati se svým svědomím, býti členem vlády, jejíž vůdce, úřadující místopředseda vlády, ministr soc. péče, mající úřední povinnost bdíti nad nerušeným a bezpečným chodem sociálního pojištění, odpovídá na varovné hlasy odborníků docela klidně, že bude-li míti stát v budoucnosti volnou nějakou tu miliardu, hodí ji do té díry, která vznikne v sociálním pojištění lehkomyslnou novelisací, na níž tento vládní režim stále ještě umíněně trvá? Vláda nechce opustiti svého úmyslu, zhoršiti pracujícím lidem zákon, slibující jakés takés zajištění v případě těžkého risika jejich povolání a v případě jejich stáří.

Tato vláda je se všech stran soukromých zaměstnanců vybízena, aby konečně předložila této sněmovně k ústavnímu projednání osnovu zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců a novinářů; po 3 měsících prázdnin jsme sem přišli a osnovy tohoto zákona není zde dosud. (Posl. Johanis: Na to není spěch!) To pan ministr soc. péče nespěchá. V tom se charakterisuje tento vládní režim nejlépe, že ubírá ze sporých práv výrobním vrstvám, za mzdu a služné pracujícím, že ubírá jim z jejich skrovného materielního zajištění a na druhé straně stamilionové presenty na účet veřejný obětuje k prospěchu zvýšení zisků vrstev podnikatelských.

Komu se zdá naše kritika přísnou po stránce hospodářské politiky této vlády, nechť nám laskavě s tohoto místa vysvětlí morální hospodářskou oprávněnost diktátu, s nímž přichází agrárně kapitalistický cukrovarský kartel na vládu. My jsme se dočetli na prázdninách z novin, že kartel cukrovarníků předložil hospodářským ministerstvům, především ministerstvu obchodu memorandum, opírající se o anglické zvýšení cel na dovoz surového cukru a že se strany vlády jest jednáno s cukrovarským kartelem o splnění požadavků v memorandu obsažených. (Výkřiky posl. Srby.) Týden vedou se již tato jednání. Veřejnost ví jen tolik, že naši kapitáni cukrovarského průmyslu, vůdcové agrárně buržoasních řepařů požadují podíl na cukerní dani státní ve výši 29 Kč za 1 q, tedy 190 milionů Kč ročně, a že těchto 190 milionů Kč ročně ze státní pokladny má býti převedeno do zvláštního fondu, utvořeného a spravovaného zástupci cukrovarského kartelu a řepařů, ze kterého mají býti dávány subvence jednak cukrovarníkům a jednak agrárním řepařům. (Výkřiky posl. Johanise.)

My jsme se dověděli dále, že tatáž organisace cukrovarských výrobců žádá na státu snížení železničních dopravních tarifů, což by činilo do roka nejméně dalších 200 milionů Kč, a to snížení tarifu na dovoz řepy, na dovoz cukru, řízků, melasy a jiné ještě úlevy. To jsme se dověděli z tisku. Vláda o tom mlčí jako zařezaná.

Vláda odpírá v té věci vůbec prohlášení s poukazem, že k tomu, aby bylo z tohoto známého memoranda cukrovarníků cokoliv publikováno, bylo by třeba výslovného souhlasu cukrovarského kartelu, poněvadž prý vůči němu je vázána povinností mlčení. (Výkřiky posl. Srby.)

Velectění! Tak mně bylo odpověděno z ministerstva obchodu p. ministrem obchodu. Nedivil bych se tomu, kdyby to byla soukromá záležitost těch, kdo spravují ministerstvo obchodu nebo stát, kdyby to, co žádají cukrovarníci, sami ze svých kapes jim pánové také zaplatili.

Nemohu však než co nejpřísněji odsouditi nešvar, který se zakořenil v naší politice za této vlády, že se o důležitých životních přímo zájmech v životě veřejnosti jedná za zády parlamentu, za zády této veřejnosti a že se tak veřejnosti upírá právo kontroly nad vším tím, s čím přicházejí jednotlivé složky producentské na státní pokladnu. V nedělním ústředním listu strany agrární, vedoucí strany politické, se nám pánové posmívali, poukazujíce v jistém smyslu na naši velkonákupní společnost, o níž vyzdvihovali, že zásobuje na 2 mil. lidí, obyvatelů této republiky, tedy jednu celou sedminu. To jsou konsumenti, organisovaní na podkladě družstevním, jehož vrcholnou organisací jest tato naše velkonákupní společnost. Velectění pánové, já se táži, je-li tomu tak, zásobuje-li tato naše velkonákupna opravdu 2 miliony našich obyvatelů, sedminu všech obyvatelů našeho státu, není-li požadavkem primerní slušnosti, aby, kdož spravují tento stát, kdož chtějí na bedra konsumentů tohoto státu navalit nová břemena, vyžádali si také mínění těchto zamýšlených obětí své politiky, mínění hospodářské korporace tak významné, jako jest naše velkonákupna? S konsumenty v našem státě za této vlády se vůbec nemluví, těm se prostě sahá do kapsy. - Interpelovali jsme ohledně cukerní politiky vládní, jak to přijde, že stát jest sám členem cukrovarnického kartelu a že tedy vláda nese odpovědnost za politiku cukrovarnického kartelu, neslyšeli jsme však zde ani jednoho zástupce vlády, který by v této věci parlamentu řekl stanovisko vlády, když jde o záležitost tak důležitou, jako jest domněle ohrožená budoucnost našeho tak elitního vývozního průmyslu, jakým jest průmysl cukrovarský, když jde o navalení velkých břemen na státní pokladnu a na naše konsumenty. Nic takového. Pánové z cukrovarnického kartelu pokládají svoji věc za tak jistou, že mluví s vládou zcela striktně: buďto nám povolíš toto výpalné, dáš nám co žádáme, anebo zvýšíme opět cenu cukru. (Výkřiky posl. Srby.)

Velectění, nevím, dá-li se tato politika do nekonečna u nás provádět. Nám, sociálním demokratům, zastupujícím i četné zaměstnance cukrovarského průmyslu a odvětví, jež s ním souvisejí, záleží jistě na rozvoji našeho národního hospodářství a také na rozvoji a udržení cukrovarského průmyslu a rentability našeho řepařství. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) Avšak právě proto, že nám na tom záleží, odmítáme tuto sebevražednou politiku, která nepomůže výrobě, naopak ještě více v budoucnosti ve svých důsledcích ji poškodí, která zavádí u nás nezdravý a nemožný subvenční systém výroby neschopné soutěže za hranicemi a která udržuje nebo chce udržovati naši výrobu jedině umělým, nesnesitelným zatížením domácího konsumu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP