Čtvrtek 22. března 1928

Dále bylo také požadováno, aby byly předkládány účty ostatních fondů státních anebo státem spravovaných. Účetní uzávěrka obsahuje účty bytového fondu, melioračního fondu a fondu dávky z majetku. Nejvyšší účetní kontrolní úřad může podati zprávu o účtech všech těch fondů, jichž schválení je vyhrazeno zákonem Národnímu shromáždění. Nejvyšší účetní kontrolní úřad nemůže dobře o své vůli podávati zprávy o některých jiných fondech, podává tedy jen o těch, o kterých je mu to zákonem uloženo.

Ostatně, abych dlouze nevykládal o všech těch požadavcích, které zde byly vysloveny k sestavování účetní závěrky Nejvyššího účetního kontrolního úřadu, podotýkám, že tyto požadavky týkají se finančního řádu, který se právě meziministersky projednává a který bude také předložen sněmovně. Tam bude místo, aby byly uplatněny všechny návrhy, které tu byly jako resoluce předloženy.

Tedy není zde naprosto žádné příčiny k nějakým výtkám Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu. Musíme přiznati Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu - a to hodně podškrtávám - že předložená účetní uzávěrka odpovídá naprosto všem platným zákonným předpisům.

Co se týče požadavku, že má býti při jednotlivých položkách uvedena také kritika, vysvětlení atd., to vlastně již Nejvyšší účetní kontrolní úřad dělá. Na konci účetní uzávěrky Nejvyššího účetního kontrolního úřadu je řada poznámek, které vysvětlují jednotlivé požadavky. Právo kritiky je právem sněmovny a není to právem Nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Sněmovna může kritisovati, ale ne Nejvyšší účetní kontrolní úřad, který má vysvětlovati.

Byla zde při debatě o železnicích nadhozena také otázka, že by se měly investice, a hlavně rentabilní investice hraditi úvěry, půjčkami. Úplně s tím souhlasím. Ano, je to správné. Dříve jsme se tomu bránili, ale poněvadž tato zásada, aby se investice a hlavně rentabilní nehradily úvěry, byla neudržitelná, proto také v novém finančním zákoně jsme přistoupili na to, že investice železnic a pošt mají býti hrazeny úvěry, a hlavně rentabilní investice. Je to přirozené právo. Jistě železnicím a poštám na tom záleží, aby postupovaly s duchem času, technikou. K tomu je třeba peněz. Zisk by na to nestačil a proto je třeba úvěrů hlavně na rentabilní investice.

S tímto správným požadavkem úplně souhlasím a myslím, že ani finanční správa nebude se brániti, aby se užívalo hojně úvěrů. Ovšem běží o úvěry zahraniční. Tu souhlasím zase s finanční správou, poněvadž máme dosti likvidního kapitálu našeho, aby se užilo našeho kapitálu před kapitálem cizím.

Dále zde byla nadhozena otázka nedoplatků daní. Bylo zde řečeno, že to nejsou nedoplatky, nýbrž spíše nedoměrky. Já však říkám, že to nejsou nedoměrky, nýbrž opravdové nedoplatky. Měl jsem již příležitost mluviti zde o tom při rozpočtu i při účetní uzávěrce, ale znovu opakuji, jak došlo vlastně k těm horentním nedoplatkům v účetní uzávěrce. Za starého Rakouska byla účetní uzávěrka sestavována tak, že jako náležitost braly se toliko příjmy za jeden rok, že nebyl brán zřetel také k rokům předcházejícím. To bylo možno dříve, poněvadž se daně předpisovaly a tempo vždycky za rok, ale za války a po válce se poměry naprosto změnily, takže nemohly býti na běžný rok daně vyměřovány. Víme všichni, proč. Personálu berního bylo užíváno k rozličným pracím, soupisům atd., nemohly tedy býti daně a tempo předpisovány. Proto se předpisovalo hlavně za léta minulá, ale podle zákona musil každý poplatník platiti podle starého předpisu. V důsledku toho nastaly potom nepořádky, a tu Nejvyšší kontrolní úřad u přímých daní nebral zřetele jenom snad k souhrnu náležitostí v rozpočtovém roce vyměřených, nýbrž musil také bráti zřetel k náležitostem za léta minulá. Odtud potom povstala celá ta řada nedoplatků. Tak možno nedoplatky ty vysvětliti. Bude vyžadovati mnoho času, než těch 6 miliard nedoplatků bude vybráno. Znovu opakuji, že nebude pravděpodobně možno najednou odčerpati tak velké množství peněz, že to bude trvati celou řadu let, ale to neznamená, aby se snad někdo spoléhal, že nebude platiti. Tyto peníze budou musiti býti zaplaceny, ale ovšem rozvrhne se to na řadu let.

To by bylo asi to nejdůležitější, čeho bych se dotkl v doslovu k debatě o závěrečném účtu za r. 1926.

Ovšem podškrtávám, že nejlepším prostředkem k řádnému hospodaření s prostředky, které podáváme státu a vládě, jsou uspořádané poměry, klid vnitřní i zahraniční, což zde bylo tolik akcentováno. Souhlasím s tím a nemám jistě jinakého přání, než aby ten klid vnitřní a zahraniční trval dále, abychom se mohli věnovati klidné práci.

Co se týče resolucí, které zde byly předloženy p. kol. dr Roschem, nemohu se pro ně vysloviti z důvodů, které jsem právě uvedl, poněvadž jednak jsou již splněny a jednak týkají se finančního řádu, který je v projednávání a který bude v dozírné době předložen také posl. sněmovně.

Jménem rozpočtového výboru prosím, aby posl. sněmovna vzala na vědomí účetní uzávěrku za r. 1926 spolu s označenými fondy. (Potlesk.)

Místopředseda Horák (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Konstatuji, že sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Míním dáti hlasovati o návrhu na schválení celého závěrečného účtu za r. 1926 najednou.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Námitky nebyly.)

Námitek není. Návrh můj je přijat.

Kdo tedy souhlasí s návrhem zpravodajovým na schválení celého závěrečného účtu státních výdajů a příjmů za rok 1926, jak jest obsažen v tisku 1429, a to i s účtem státního melioračního fondu, dále s účtem státního bytového fondu a s účtem dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1926, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím je schválen závěrečný účet státní za rok 1926 spolu s účty státního melioračního fondu a státního bytového fondu, oboje za r. 1926, a s účtem dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce r. 1926.

Rozhodneme ještě o podaných resolučních návrzích.

Poněvadž pan zpravodaj své stanovisko k resolučním návrhům již sdělil, přistoupíme ke hlasování.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby rozpočet a státní závěrečný účet předloňského roku projednávány byly současně, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby u jednotlivých položek rozpočtu zařazeny byly skutečně výsledky předloňského závěrečného účtu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby závěrečný účet za předloňský rok byl sněmovně předložen vždy alespoň současně s rozpočtem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.).

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby vláda předložila sněmovně osnovu zákona, jímž se zřizuje komise pro kontrolu státního dluhu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby vláda předložila novou osnovu zákona o odpovědnosti ministrů, jelikož první návrh nebyl projednán, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby vláda zákonem upravila příslušnost jednotlivých ministerstev, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby vláda do příštích finančních zákonů pojala ustanovení, že překročení rozpočtu nesmí převyšovati nikdy částku 5 milionů korun, leda na výslovné schválení sněmovny, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby zástupce Nejvyššího účetního kontrolního úřadu, jemuž přísluší poradní a hlasovací právo, měl přístup k poradám správních sborů a revisních komisí státních závodů a podniků, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby nepředkládaly státní podniky a závody Nejvyššímu účetnímu a kontrolnímu úřadu jen provozovací účty, nýbrž i kupecké rozvahy, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby Nejvyšší účetní kontrolní úřad do dvou měsíců předložil v dodatku ke státnímu závěrečnému účtu kromě uzávěrek melioračního a bytového fondu ještě uzávěrky jiných státních fondů, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby na příště Nejvyšší účetní kontrolní úřad státní a závěrečný účet uspořádal tak, aby byl nejen účtem peněžním, nýbrž také účtem majetku, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby Nejvyšší účetní kontrolní úřad ve lhůtě 2 měsíců předložil sněmovně přehled o účasti státu na soukromých podnicích a uvedl při tom jistinu a její zúročení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby Nejvyšší účetní kontrolní úřad předložil sněmovně přehled, co z přebytků vykázaných v závěrečných účtech bylo skutečně realisováno ve smyslu finančního zákona pro rok 1928, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. dr Rosche a druhů, aby vláda předložila osnovu zákona, podle níž by president Nejvyššího účetního kontrolního úřadu byl jmenován presidentem státu doživotně a samostatně jmenoval úředníky svého úřadu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

2. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, dr Budaye, dr Lukavského, Mlčocha, dr Luschky, Windirsche, Stenzla, Rýpara, Špačka, E. Vencla a druhů (tisk 1398), aby byl vydán zákon, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů 6% půjčky města Opavy z r. 1922 v úhrnné jmenovité hodnotě 25 mil. Kč k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 1463).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. Ostrý, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. Rýpar. Dávám slovo prvému zpravodaji, p. posl. Ostrému.

Zpravodaj posl. Ostrý: Vážená sněmovno! Městské zastupitelstvo města Opavy usneslo se dne 2. listopadu 1920 zjednati půjčku vydáním 6% dílčích dlužních úpisů v úhrnné jmenovité částce 25,000.000 Kč umořitelných slosováním ve 40 letech (od r. 1922 až do r. 1961), a to za tím účelem, aby byly uhrazeny dluhy z předešlých let a částečně i náklady výstavby domů s malými byty, po případě aby částečně byl uhrazen nekrytý schodek za r. 1920; toto usnesení bylo schváleno usnesením zemské správní komise pro Slezsko ze dne 4. prosince 1920, č. 29.279, jakož i usnesením vlády ze dne 27. května 1921. Na základě toho obdrželo město povolení k výdeji uvedených dílčích dlužních úpisů výnosem ministerstva financí ze dne 28. června 1921, č. 60818/3549/21-II/3.

Okolnost, že těmto dlužním úpisům nebyla dosud přiznána sirotčí jistota, způsobila, že město mohlo jich až dosud umístiti jen v částce asi 2,000.000 Kč, následkem čehož jest odkázáno hraditi drahým běžným úvěrem svou finanční potřebu, zejména veliký investiční náklad spojený se zřízením cest, stok, vodovodů atd. v nových částech města na Kylešovském kopci a u cesty ke Komandě, jakož i se zřízením nouzových bytů, které mají nahraditi baráky, jež dlužno odstraniti.

Město Opava má kromě rozlehlých lesů (1.750 ha) značný pozemkový majetek (kromě dvora v Oticích u Opavy, jenž jest propachtován), dále více než 40 domů a četné výnosné podniky, elektrárnu a elektrickou dráhu, plynárnu a vodárnu, jatky s výrobou umělého ledu, parní cihelnu, pohřební ústav atd.; aktiva města mohou býti odhadnuta, počítá-li se nízko, na 120,000.000 Kč, proti nimž stojí dluhy z půjček v úhrnné částce jen 35,000.000 Kč; při úsporném a spořádaném hospodářství podařilo se v posledních letech vždy udržeti rovnováhu v městském hospodářství bez zvyšování přirážek a město vždy přesně platilo umořovací splátky ze svých půjček.

Ústavně-právní výbor pojednal o návrhu zákona dne 7. února 1928 a doporučuje posl. sněmovně, aby předložený návrh zákona schválila beze změny. (Souhlas.).

Místopředseda Horák (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, panu posl. Rýparovi.

Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno! Město Opava často se ucházelo o sirotčí jistotu pro půjčku 25 milionů, ale půjčka tato, resp. zajištění sirotčí jistoty pro ni, naráželo stále a stále na obtíže a přes časté usilování nepodařilo se dosud městu Opavě dosíci této jistoty pro 6%ní půjčku vydanou se schválením vlády ze dne 27. května 1921. Teprve když ústavně-právní výbor ve schůzi ze dne 7. února 1928 s ústavního stanoviska doporučil sněmovně, aby předložený návrh schválila beze změny, projednal se stanoviska finančního rozpočtový výbor tento návrh, probral se stanoviska finančního veškeré důvody, které jsou uvedeny jak v návrzích, které podávali jednotliví páni navrhovatelé, tak také ve společném posledním návrhu posl. dr Bradáče, dr Dolanského, dr Budaye a ostatních, dále pak uvážil a probral také účetní závěrku města Opavy za rok 1926, která vykazuje tyto konečné výsledky: U řádného hospodářství: příjmy 19,730.883 Kč 46 h, výdaje 18,921.862.04 Kč, takže se jeví přebytek jako pokladní zůstatek pro rok 1927 809.021.42 Kč.

U mimořádného hospodářství jsou příjmy 14,171.408.04 Kč, výdaje 12,018.960.78 Kč, tudíž i zde zůstal pokladní zůstatek 2,152.447 Kč 26 h, jenž se převádí na nový účet.

Jest tedy viděti, že hospodářství se vede řádně.

Také u 26 fondů a nadací ve správě městské obce se nalézajících jeví se pokladní a majetkový stav úplně dobrým.

U majetkového soupisu činí aktiva 86,627.110.34 Kč, pasiva 34,864.803.02 Kč, takže čisté jmění města Opavy je 51,762.307 Kč 32 h, čili o celých 100% větší, než se vyžaduje k zajištění sirotší jistoty pro půjčku 25 milionů.

Tím je odůvodněna žádost města Opavy také se stanoviska finančního a rozpočtový výbor ve schůzi dne 7. února 1928 přijal beze změny návrh posl. Bradáče, dr Dolanského, dr Budaye, dr Lukavského a druhů tak, jak ho přijal výbor ústavněprávní, a doporučuje ho slavné sněmovně k ústavnímu schválení. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Přerušuji projednávání tohoto odstavce pořadu, a nebude-li proti tomu námitek, vyřídíme ještě imunitní záležitosti, které jsou na dnešním denním pořadu. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Přistoupíme tudíž k projednávání odst. 5 pořadu, jímž jest:

5. Zpráva výboru imunitního o žádosti okres. soudu na Kladně v trestní věci posl. Můni (tisk 1320).

Zpravodajem určuji za nepřítomného p. posl. Koška předsedu imunitního výboru p. posl. Votrubu.

Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Okr. soud na Kladně žádá za souhlas s trestním stíháním posl. Můni pro přestupek §u 4 zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 389 Sb. z. a n. Posl. Můňovi klade se za vinu, že dne 5. listopadu 1925 spolu s jinými příslušníky své strany mařil schůzi voličů svolanou čsl. soc.-demokratickou stranou dělnickou do Lidového domu na Kladně. Při schůzi této došlo k násilnostem a zranění.

Imunitní výbor usnesl se vzhledem k tomu, že násilné maření schůze voličské, svolané jinou politickou stranou, jest naprosto v nesouhlasu s povinnostmi občana dopřáti volnosti slova i politickému odpůrci, doporučiti posl. sněmovně, aby posl. Můňa pro zmíněný jemu za vinu kladený přestupek k trest. stíhání vydán byl.

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna svolila k trest. stíhání posl. Můni.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se svoliti k trestnímu stíhání posl. Můni.

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

6. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štátneho zastupiteľstva v Košiciach v trestnej veci posl. Sedorjaka (tisk 1321).

Zpravodajem jest p. posl. dr Halla. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Posl. Sedorjak na verejnej schôdzi v Kolčíne dňa 11. apríla 1926 učinil niektoré výroky, ktoré súdna stolica v Užhorode pokladá za spôsobilé, aby zahájila proti menovanému poslancovi trestné vyšetřovanie pre prečin rušenia obecného mieru podľa §u 14 a prečin vyzývania k trestnému činu podľa §u 15 zákona na ochranu republiky.

Imunitný výbor posudzujúc tieto výroky, okolnosti a účinky nepovažuje ich za tak závažné, aby obecný mier mohol byť porušený, a navrhuje teda, aby posl. Sedorjak vydaný nebol.

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina.

Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

7. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štátneho zastupitelstva v Košiciach v trestnej veci posl. Sedorjaka (tisk 1322).

Zpravodajem jest p. posl. dr Halla. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zastupiteľstva v Košiciach za vydanie posl. Sedorjaka k trest. stíhaniu pre prečiny podľa §§ 14 a 15 zákona na ochranu republiky. Posl. Sedorjak dňa 7. února 1925 na schôdzi v súkromom byte v Suchej, ktorej sa súčastnilo asi 20 osob, dopustil sa podľa svedectva troch svedkov urážky republiky a výzvy k trest. činom. Podľa predložených aktov zdá sa domnelé previnenie tak málo závažné, že imunitný výbor neprikloňuje sa k žiadosti súdu a navrhuje nevydanie menovaného poslanca.

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Tím vyřízen jest 7. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

8. Zpráva výboru imunitního o žádosti okres. soudu ve Zlíně v trestní věci posl. Mikulíčka (tisk 1323).

Zpravodajem jest p. posl. Al. Beneš. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP