Dále bylo také požadováno, aby byly
předkládány účty ostatních
fondů státních anebo státem spravovaných.
Účetní uzávěrka obsahuje účty
bytového fondu, melioračního fondu a fondu
dávky z majetku. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad může podati zprávu
o účtech všech těch fondů, jichž
schválení je vyhrazeno zákonem Národnímu
shromáždění. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
nemůže dobře o své vůli podávati
zprávy o některých jiných fondech,
podává tedy jen o těch, o kterých
je mu to zákonem uloženo.
Ostatně, abych dlouze nevykládal o všech těch
požadavcích, které zde byly vysloveny k sestavování
účetní závěrky Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
podotýkám, že tyto požadavky týkají
se finančního řádu, který se
právě meziministersky projednává a
který bude také předložen sněmovně.
Tam bude místo, aby byly uplatněny všechny
návrhy, které tu byly jako resoluce předloženy.
Tedy není zde naprosto žádné příčiny
k nějakým výtkám Nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu.
Musíme přiznati Nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu - a to hodně podškrtávám
- že předložená účetní
uzávěrka odpovídá naprosto všem
platným zákonným předpisům.
Co se týče požadavku, že má býti
při jednotlivých položkách uvedena také
kritika, vysvětlení atd., to vlastně již
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad dělá. Na konci účetní
uzávěrky Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu je řada poznámek,
které vysvětlují jednotlivé požadavky.
Právo kritiky je právem sněmovny a není
to právem Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu. Sněmovna může
kritisovati, ale ne Nejvyšší účetní
kontrolní úřad, který má vysvětlovati.
Byla zde při debatě o železnicích nadhozena
také otázka, že by se měly investice,
a hlavně rentabilní investice hraditi úvěry,
půjčkami. Úplně s tím souhlasím.
Ano, je to správné. Dříve jsme se
tomu bránili, ale poněvadž tato zásada,
aby se investice a hlavně rentabilní nehradily úvěry,
byla neudržitelná, proto také v novém
finančním zákoně jsme přistoupili
na to, že investice železnic a pošt mají
býti hrazeny úvěry, a hlavně rentabilní
investice. Je to přirozené právo. Jistě
železnicím a poštám na tom záleží,
aby postupovaly s duchem času, technikou. K tomu je třeba
peněz. Zisk by na to nestačil a proto je třeba
úvěrů hlavně na rentabilní
investice.
S tímto správným požadavkem úplně
souhlasím a myslím, že ani finanční
správa nebude se brániti, aby se užívalo
hojně úvěrů. Ovšem běží
o úvěry zahraniční. Tu souhlasím
zase s finanční správou, poněvadž
máme dosti likvidního kapitálu našeho,
aby se užilo našeho kapitálu před kapitálem
cizím.
Dále zde byla nadhozena otázka nedoplatků
daní. Bylo zde řečeno, že to nejsou
nedoplatky, nýbrž spíše nedoměrky.
Já však říkám, že to nejsou
nedoměrky, nýbrž opravdové nedoplatky.
Měl jsem již příležitost mluviti
zde o tom při rozpočtu i při účetní
uzávěrce, ale znovu opakuji, jak došlo vlastně
k těm horentním nedoplatkům v účetní
uzávěrce. Za starého Rakouska byla účetní
uzávěrka sestavována tak, že jako náležitost
braly se toliko příjmy za jeden rok, že nebyl
brán zřetel také k rokům předcházejícím.
To bylo možno dříve, poněvadž se
daně předpisovaly a tempo vždycky za rok, ale
za války a po válce se poměry naprosto změnily,
takže nemohly býti na běžný rok
daně vyměřovány. Víme všichni,
proč. Personálu berního bylo užíváno
k rozličným pracím, soupisům atd.,
nemohly tedy býti daně a tempo předpisovány.
Proto se předpisovalo hlavně za léta minulá,
ale podle zákona musil každý poplatník
platiti podle starého předpisu. V důsledku
toho nastaly potom nepořádky, a tu Nejvyšší
kontrolní úřad u přímých
daní nebral zřetele jenom snad k souhrnu náležitostí
v rozpočtovém roce vyměřených,
nýbrž musil také bráti zřetel
k náležitostem za léta minulá. Odtud
potom povstala celá ta řada nedoplatků. Tak
možno nedoplatky ty vysvětliti. Bude vyžadovati
mnoho času, než těch 6 miliard nedoplatků
bude vybráno. Znovu opakuji, že nebude pravděpodobně
možno najednou odčerpati tak velké množství
peněz, že to bude trvati celou řadu let, ale
to neznamená, aby se snad někdo spoléhal,
že nebude platiti. Tyto peníze budou musiti býti
zaplaceny, ale ovšem rozvrhne se to na řadu let.
To by bylo asi to nejdůležitější,
čeho bych se dotkl v doslovu k debatě o závěrečném
účtu za r. 1926.
Ovšem podškrtávám, že nejlepším
prostředkem k řádnému hospodaření
s prostředky, které podáváme státu
a vládě, jsou uspořádané poměry,
klid vnitřní i zahraniční, což
zde bylo tolik akcentováno. Souhlasím s tím
a nemám jistě jinakého přání,
než aby ten klid vnitřní a zahraniční
trval dále, abychom se mohli věnovati klidné
práci.
Co se týče resolucí, které zde byly
předloženy p. kol. dr Roschem, nemohu se pro
ně vysloviti z důvodů, které jsem
právě uvedl, poněvadž jednak jsou již
splněny a jednak týkají se finančního
řádu, který je v projednávání
a který bude v dozírné době předložen
také posl. sněmovně.
Jménem rozpočtového výboru prosím,
aby posl. sněmovna vzala na vědomí účetní
uzávěrku za r. 1926 spolu s označenými
fondy. (Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Přistoupíme ke hlasování.
Konstatuji, že sněmovna je způsobilá
se usnášeti.
Míním dáti hlasovati o návrhu na schválení
celého závěrečného účtu
za r. 1926 najednou.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Námitky nebyly.)
Námitek není. Návrh můj je přijat.
Kdo tedy souhlasí s návrhem zpravodajovým
na schválení celého závěrečného
účtu státních výdajů
a příjmů za rok 1926, jak jest obsažen
v tisku 1429, a to i s účtem státního
melioračního fondu, dále s účtem
státního bytového fondu a s účtem
dávky z majetku a přírůstku na majetku
do konce roku 1926, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím je schválen
závěrečný účet státní
za rok 1926 spolu s účty státního
melioračního fondu a státního bytového
fondu, oboje za r. 1926, a s účtem dávky
z majetku a přírůstku na majetku do konce
r. 1926.
Rozhodneme ještě o podaných resolučních
návrzích.
Poněvadž pan zpravodaj své stanovisko k resolučním
návrhům již sdělil, přistoupíme
ke hlasování.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby rozpočet a státní
závěrečný účet předloňského
roku projednávány byly současně, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby u jednotlivých
položek rozpočtu zařazeny byly skutečně
výsledky předloňského závěrečného
účtu, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby závěrečný
účet za předloňský rok byl
sněmovně předložen vždy alespoň
současně s rozpočtem, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.).
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby vláda předložila
sněmovně osnovu zákona, jímž
se zřizuje komise pro kontrolu státního dluhu,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby vláda předložila
novou osnovu zákona o odpovědnosti ministrů,
jelikož první návrh nebyl projednán,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby vláda zákonem
upravila příslušnost jednotlivých ministerstev,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby vláda do příštích
finančních zákonů pojala ustanovení,
že překročení rozpočtu nesmí
převyšovati nikdy částku 5 milionů
korun, leda na výslovné schválení
sněmovny, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby zástupce Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
jemuž přísluší poradní a
hlasovací právo, měl přístup
k poradám správních sborů a revisních
komisí státních závodů a podniků,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby nepředkládaly
státní podniky a závody Nejvyššímu
účetnímu a kontrolnímu úřadu
jen provozovací účty, nýbrž i
kupecké rozvahy, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
do dvou měsíců předložil v dodatku
ke státnímu závěrečnému
účtu kromě uzávěrek melioračního
a bytového fondu ještě uzávěrky
jiných státních fondů, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby na příště
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad státní a závěrečný
účet uspořádal tak, aby byl nejen
účtem peněžním, nýbrž
také účtem majetku, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
ve lhůtě 2 měsíců předložil
sněmovně přehled o účasti státu
na soukromých podnicích a uvedl při tom jistinu
a její zúročení, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
předložil sněmovně přehled, co
z přebytků vykázaných v závěrečných
účtech bylo skutečně realisováno
ve smyslu finančního zákona pro rok 1928,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Rosche a druhů, aby vláda předložila
osnovu zákona, podle níž by president Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
byl jmenován presidentem státu doživotně
a samostatně jmenoval úředníky svého
úřadu, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
2. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k návrhu posl. Bradáče,
dr Dolanského, dr Budaye, dr Lukavského, Mlčocha,
dr Luschky, Windirsche, Stenzla, Rýpara, Špačka,
E. Vencla a druhů (tisk 1398), aby byl vydán zákon,
kterým se povoluje užíti dílčích
dlužních úpisů 6% půjčky
města Opavy z r. 1922 v úhrnné jmenovité
hodnotě 25 mil. Kč k ukládání
nadačních, sirotčích a podobných
kapitálů (tisk 1463).
Zpravodajem výboru ústavně-právního
jest p. posl. Ostrý, zpravodajem výboru rozpočtového
p. posl. Rýpar. Dávám slovo prvému
zpravodaji, p. posl. Ostrému.
Zpravodaj posl. Ostrý: Vážená
sněmovno! Městské zastupitelstvo města
Opavy usneslo se dne 2. listopadu 1920 zjednati půjčku
vydáním 6% dílčích dlužních
úpisů v úhrnné jmenovité částce
25,000.000 Kč umořitelných slosováním
ve 40 letech (od r. 1922 až do r. 1961), a to za tím
účelem, aby byly uhrazeny dluhy z předešlých
let a částečně i náklady výstavby
domů s malými byty, po případě
aby částečně byl uhrazen nekrytý
schodek za r. 1920; toto usnesení bylo schváleno
usnesením zemské správní komise pro
Slezsko ze dne 4. prosince 1920, č. 29.279, jakož
i usnesením vlády ze dne 27. května 1921.
Na základě toho obdrželo město povolení
k výdeji uvedených dílčích
dlužních úpisů výnosem ministerstva
financí ze dne 28. června 1921, č. 60818/3549/21-II/3.
Okolnost, že těmto dlužním úpisům
nebyla dosud přiznána sirotčí jistota,
způsobila, že město mohlo jich až dosud
umístiti jen v částce asi 2,000.000 Kč,
následkem čehož jest odkázáno
hraditi drahým běžným úvěrem
svou finanční potřebu, zejména veliký
investiční náklad spojený se zřízením
cest, stok, vodovodů atd. v nových částech
města na Kylešovském kopci a u cesty ke Komandě,
jakož i se zřízením nouzových
bytů, které mají nahraditi baráky,
jež dlužno odstraniti.
Město Opava má kromě rozlehlých lesů
(1.750 ha) značný pozemkový majetek (kromě
dvora v Oticích u Opavy, jenž jest propachtován),
dále více než 40 domů a četné
výnosné podniky, elektrárnu a elektrickou
dráhu, plynárnu a vodárnu, jatky s výrobou
umělého ledu, parní cihelnu, pohřební
ústav atd.; aktiva města mohou býti odhadnuta,
počítá-li se nízko, na 120,000.000
Kč, proti nimž stojí dluhy z půjček
v úhrnné částce jen 35,000.000 Kč;
při úsporném a spořádaném
hospodářství podařilo se v posledních
letech vždy udržeti rovnováhu v městském
hospodářství bez zvyšování
přirážek a město vždy přesně
platilo umořovací splátky ze svých
půjček.
Ústavně-právní výbor pojednal
o návrhu zákona dne 7. února 1928 a doporučuje
posl. sněmovně, aby předložený
návrh zákona schválila beze změny.
(Souhlas.).
Místopředseda Horák (zvoní):
Dávám slovo druhému zpravodaji, panu
posl. Rýparovi.
Zpravodaj posl. Rýpar: Slavná sněmovno!
Město Opava často se ucházelo o sirotčí
jistotu pro půjčku 25 milionů, ale půjčka
tato, resp. zajištění sirotčí
jistoty pro ni, naráželo stále a stále
na obtíže a přes časté usilování
nepodařilo se dosud městu Opavě dosíci
této jistoty pro 6%ní půjčku vydanou
se schválením vlády ze dne 27. května
1921. Teprve když ústavně-právní
výbor ve schůzi ze dne 7. února 1928 s ústavního
stanoviska doporučil sněmovně, aby předložený
návrh schválila beze změny, projednal se
stanoviska finančního rozpočtový výbor
tento návrh, probral se stanoviska finančního
veškeré důvody, které jsou uvedeny jak
v návrzích, které podávali jednotliví
páni navrhovatelé, tak také ve společném
posledním návrhu posl. dr Bradáče,
dr Dolanského, dr Budaye a ostatních,
dále pak uvážil a probral také účetní
závěrku města Opavy za rok 1926, která
vykazuje tyto konečné výsledky: U řádného
hospodářství: příjmy 19,730.883
Kč 46 h, výdaje 18,921.862.04 Kč, takže
se jeví přebytek jako pokladní zůstatek
pro rok 1927 809.021.42 Kč.
U mimořádného hospodářství
jsou příjmy 14,171.408.04 Kč, výdaje
12,018.960.78 Kč, tudíž i zde zůstal
pokladní zůstatek 2,152.447 Kč 26 h, jenž
se převádí na nový účet.
Jest tedy viděti, že hospodářství
se vede řádně.
Také u 26 fondů a nadací ve správě
městské obce se nalézajících
jeví se pokladní a majetkový stav úplně
dobrým.
U majetkového soupisu činí aktiva 86,627.110.34
Kč, pasiva 34,864.803.02 Kč, takže čisté
jmění města Opavy je 51,762.307 Kč
32 h, čili o celých 100% větší,
než se vyžaduje k zajištění sirotší
jistoty pro půjčku 25 milionů.
Tím je odůvodněna žádost města
Opavy také se stanoviska finančního a rozpočtový
výbor ve schůzi dne 7. února 1928 přijal
beze změny návrh posl. Bradáče,
dr Dolanského, dr Budaye, dr Lukavského
a druhů tak, jak ho přijal výbor ústavněprávní,
a doporučuje ho slavné sněmovně k
ústavnímu schválení. (Souhlas.)
Místopředseda Horák (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni
řečníci.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta
řečnická stanovena byla 20 minutami. (Námitky
nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
je přijata.
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce pořadu, a nebude-li proti tomu námitek,
vyřídíme ještě imunitní
záležitosti, které jsou na dnešním
denním pořadu. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tudíž k projednávání
odst. 5 pořadu, jímž jest:
5. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okres. soudu na Kladně v trestní věci posl.
Můni (tisk 1320).
Zpravodajem určuji za nepřítomného
p. posl. Koška předsedu imunitního výboru
p. posl. Votrubu.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno!
Okr. soud na Kladně žádá za souhlas
s trestním stíháním posl. Můni
pro přestupek §u 4 zákona ze dne 12. srpna
1921, č. 389 Sb. z. a n. Posl. Můňovi
klade se za vinu, že dne 5. listopadu 1925 spolu s jinými
příslušníky své strany mařil
schůzi voličů svolanou čsl. soc.-demokratickou
stranou dělnickou do Lidového domu na Kladně.
Při schůzi této došlo k násilnostem
a zranění.
Imunitní výbor usnesl se vzhledem k tomu, že
násilné maření schůze voličské,
svolané jinou politickou stranou, jest naprosto v nesouhlasu
s povinnostmi občana dopřáti volnosti slova
i politickému odpůrci, doporučiti posl. sněmovně,
aby posl. Můňa pro zmíněný
jemu za vinu kladený přestupek k trest. stíhání
vydán byl.
Místopředseda Horák (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava
odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby posl. sněmovna svolila k trest. stíhání
posl. Můni.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla
se svoliti k trestnímu stíhání
posl. Můni.
Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
6. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
hlav. štátneho zastupiteľstva v Košiciach
v trestnej veci posl. Sedorjaka (tisk 1321).
Zpravodajem jest p. posl. dr Halla. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa!
Posl. Sedorjak na verejnej schôdzi v Kolčíne
dňa 11. apríla 1926 učinil niektoré
výroky, ktoré súdna stolica v Užhorode
pokladá za spôsobilé, aby zahájila
proti menovanému poslancovi trestné vyšetřovanie
pre prečin rušenia obecného mieru podľa
§u 14 a prečin vyzývania k trestnému
činu podľa §u 15 zákona na ochranu republiky.
Imunitný výbor posudzujúc tieto výroky,
okolnosti a účinky nepovažuje ich za tak závažné,
aby obecný mier mohol byť porušený, a
navrhuje teda, aby posl. Sedorjak vydaný nebol.
Místopředseda Horák (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava
odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání
posl. Sedorjaka.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina.
Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k
trest. stíhání posl. Sedorjaka.
Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
7. Zpráva výboru imunitného o žiadosti
hlav. štátneho zastupitelstva v Košiciach v trestnej
veci posl. Sedorjaka (tisk 1322).
Zpravodajem jest p. posl. dr Halla. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa!
Zpráva výboru imunitného o žiadosti
hlav. štát. zastupiteľstva v Košiciach za
vydanie posl. Sedorjaka k trest. stíhaniu pre prečiny
podľa §§ 14 a 15 zákona na ochranu republiky.
Posl. Sedorjak dňa 7. února 1925 na schôdzi
v súkromom byte v Suchej, ktorej sa súčastnilo
asi 20 osob, dopustil sa podľa svedectva troch svedkov urážky
republiky a výzvy k trest. činom. Podľa predložených
aktov zdá sa domnelé previnenie tak málo
závažné, že imunitný výbor
neprikloňuje sa k žiadosti súdu a navrhuje
nevydanie menovaného poslanca.
Místopředseda Horák (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava
odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání
posl. Sedorjaka.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla
se nesvoliti k trest. stíhání posl.
Sedorjaka.
Tím vyřízen jest 7. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
8. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okres. soudu ve Zlíně v trestní věci
posl. Mikulíčka (tisk 1323).