Čtvrtek 22. března 1928

Pan Menger je prý socialista a článek uveřejnil orgán strany, která si říká, že je stranou socialistickou a hájí prý také zájmy pracujícího lidu. Strana nár. socialistická ve svém tisku a hlavně na schůzích prohlašuje se za rozhodného odpůrce této vlády, a to prý pro její reakční, protilidovou politiku.

Pan Menger napsáním a "České Slovo" uveřejněním výše citovaných názorů na hospodářskou politiku tohoto státu dává tedy vládě za její protilidovou politiku, za její vyděračství pracujících mas nejlepší vysvědčení. Strana národních socialistů byla vždy stranou zásadně bezzásadní a soudě podle pravověrně měšťáckých názorů pana Mengera, zůstane jí i pro všecky budoucí časy.

Pan Menger také říká, že k této politice hladu "dávaly samy impuls i elementy dělnické". Chtěl snad říci: z jeho řad vyšlí anebo se do jejich řad tlačící vůdcové dávali impuls a sledovali vždy tutéž politiku jako nynější vláda spojené buržoasie, konsolidovati kapitalistický stát na účet dělníků, což my komunisté dávno a stále tvrdíme.

Sociálpatriotičtí vůdcové to těžce nesou a této naší výtce se brání tvrzením, že štveme. Pan Menger to neměl na ně prozrazovat a tím naši oprávněnou a zaslouženou kritiku ministerialistů potvrzovat. Nynější konjunktura je tedy výsledkem konsolidačních snah všech vlád, kteréžto snahy vyvrcholily nastolením nynější vlády spojené buržoasie proti pracujícímu lidu. Téhož výsledku mohlo býti ovšem také docíleno cestou úplně opačnou.

Naši průmyslníci, naše buržoasie vůbec, měli starost opačnou, než jak klame dělnickou veřejnost pan Menger. Buržoasie nedělala poslední desetiletí nic víc, než že naříkala na bídné postavení, v jakém se nalézá. Jak její nářek byl a jest oprávněn, o tom nás velmi výmluvně přesvědčují bilanční výsledky těchto let a zvláště bilance stabilisační.

Tak na příklad "Spolek pro chemickou a hutní výrobu v Ústí n. L." vyplácel r. 1914 8% dividendy a měl 29 mil. Kč reservního fondu, r. 1920 vyplácel však 25% a měl 91 mil. resevního fondu, r. 1921 bylo vyplaceno 30% dividendy a v dalších letech až do roku minulého vypláceno stále 20% dividendy. A při této lichvářské dividendě, ačkoliv má pouhých 50 mil. Kč akciového kapitálu, nashromáždil ještě závod na reservním fondu 186,883.000 Kč, tedy 3 a  1/2krát více, než činí jeho akciový kapitál.

Druhý příklad: "Česká společnost pro průmysl cukerní v Praze" vyplácela dividendu: r. 1914 12 1/2 %, 1920 až 1921 55, 1921 až 1922 60 a dále 30, 35, 25 a 17 1/2 %; loňského roku také 17 1/2%. Akciový kapitál činí pouhých 27 mil. Kč, ale mimo dividendu za poslední rok ulila tato společnost čistého zisku do cenných papírů za 14,381.000 Kč. Vedle toho nákladné investice kryla z prostředků vlastních - čili také ze zisku.

Další příklad: "Mostecká společnost pro dobývání uhlí" vyplácela dividendu 75 Kč na akcii. Ačkoliv měla pouhých 60 mil. Kč akciového kapitálu, vykazuje ve stabilisační bilanci naproti tomu: stabilisačního fondu 143 mil. Kč, důlního majetku 175 mil. Kč, důlního zařízení 100 mil., důlních realit 20 mil. a účet výkupu pozemků 10 mil., úhrnem tedy 448 mil. Kč jmění. Vedle toho však rozdělili si páni akcionáři za 40 mil. Kč gratis akcií, čímž zvýšili akciový kapitál na 100 mil. Kč.

Ještě křiklavější případ je "Báňská a hutni společnost". Nejnižší dividendu vyplácela tato společnost r. 1919, a to 15% na akcii. Od té doby dividenda stoupala, až za letošní obchodní rok vyplácela tato společnost dividendu 25%, avšak reservní fond této společnosti stoupl za tento jediný rok ze 75 na 180 mil. Kč. To však není veškerý zisk. Její majetek r. 1926 byl oceněn na 310 mil. Kč proti 141 mil. r. 1925, to znamená, že dalších 168 mil. Kč zisku bylo skryto v oceňování důlního majetku. Avšak "Hospodářský archiv" z 22. listopadu 1927 praví: "Ocenění je mnohem nižší, než by mohlo býti podle zákona o stabilisačních bilancích".

Tyto cifry, jež jsem zde uvedl, stačí k posouzení, jak neoprávněný jest nářek pánů buržoů na zatížení průmyslu sociálními břemeny nebo břemeny daňovými. K jejich nářkům na zlé časy máme přísloví, které praví: "Kdo běduje, tomu třeba vzít!"

Na účet těchto těžkých milionů, které shráblo a hrabe několik jednotlivců, bylo by možno přivoditi zlevnění výrobků, jednak aby lid mohl je kupovati doma k vlastní potřebě a jednak abychom byli konkurence schopní na světovém trhu. Touto cestou přivoděná konjuktura byla by trvalá a nikoli labilní, jako je nynější, a co hlavního, byla by se obešla bez přízraků bídy, bez vzrůstu tuberkulosy, bez vzestupu úmrtnosti, sebevražd a zločinnosti.

Tuto druhou, námi komunisty doporučovanou cestu, nenastoupí žádná vláda buržoasie. To už chápe i lid venku. Měl jsem příležitost právě v minulých dnech býti na sjezdu samosprávných pracovníků a tam od jednoho mluvčího, a nebyl to komunista ani socialista, slyšel jsem velmi správný posudek, který zněl: "Vláda a parlament ukázaly nám velmi málo, jak dovedou šetřiti. Musily by začíti samy u sebe."

Protože žádná buržoasní vláda nezačne šetřiti sama na sobě a následkem toho nemůže a také nechce nutiti k šetrnosti a uskrovnění své třídní pobratimce, nešla také k nynější konjunktuře jinou cestou a jinými prostředky než zabezpečením lichvářských zisků kapitalistům a vyhladověním lidu pracujícího. To dokáže jen vláda dělníků a pracujících rolníků.

Orgán "Bankéř" ze dne 15. března t. r. si pochvaluje, že "měsíc březen a duben jsou zpravidla měsíce bilanční a zároveň dividendové žně. Dosavadní bilanční výsledky vykazují až na malé výjimky veskrze zvýšené obchodní zisky proti loňsku".

Tato kratičká zpráva mluví řečí velmi srozumitelnou. Kapitalisté podle bilančních výsledků, které jsem zde uvedl, měli žně zásluhou politiky hladu, kterou prováděly vlády a která byla vyvrcholena nynější vládou spojené buržoasie tohoto státu v době krise, a budou míti žně ještě tučnější v době konjunktury.

Jaký prospěch z těchto kapitalistických žní má proletariát? Proletariát má v době krise asi tolik, jako rolník, jemuž potlouklo. A v době konjunktury má tolik, jako domkář přede žněmi, který vymetá všechny kouty své spižírny, aby sehnal mouku ještě aspoň na bochníček chleba. Denně běhá se dívat na písčitý pahorek, dozrály-li již první žitné klasy, aby mohl síci, rychle vymlátiti, odvézti do mlýna, a aby měl na nový chléb. Dělník ovšem tohoto nového chleba se dočkati nemůže a jako na truc, když již klasy bělají, dá se do deště a téměř všecky naděje na dostatek chleba rázem mizejí.

Jedním z prostředků mizení chleba, který zdá se býti na dosah ruky, je na př. ve Škodovce, kde je zavedena racionalisovaná výroba a vystupňována výkonnost do nemožnosti. Ceny úkolové práce jsou stlačeny na minimum, výrobní technika pokročila do té míry, že dělník po několikaměsíční nebo také roční nezaměstnanosti ukáže se neschopným vydělati si aspoň minimum chleba, který by jej při síle udržel.

Dalším ze zločinů na dělnictvu páchaným je placení dělnických mezd pozadu. Hotovým lotrovstvím však je zaváděti 14denní výplaty, jako se stalo v min. roce ve Škodových závodech. Pro Škodovy závody v Plzni verbují se dělníci nyní v celé republice. Přijíždějí tam dělníci do práce z Prahy, z Budějovic, z Brna a jiných měst republiky. Mnozí z nich byli dlouhou nezaměstnaností úplně vyčerpáni, spotřebovali nejen úspory, měli-li jaké, nýbrž prodali i všechno, co měli, aby opatřili kus chleba sobě a rodině. Nyní přijíždějí za prací až do Plzně, mnozí přišli pěšky, mnozí vypůjčili si na dráhu. Jak se jim vede po nastoupení práce ve Škodových závodech? Při svačině sedí v koutě, pozorují bedlivě své šťastnější kamarády, zdali některému neupadne kůrka, aby ji nepozorovaně sebrali a snědli. Podaří-li se po 14 dnech některému ze členů závodního výboru vymoci pro takového ubožáka 100 Kč zálohy, musí prodělati celou křížovou cestu. Ale tím není pro nově nastoupeného dělníka ve Škodovce nejhorší krise překonána. On má nárok na první peníze ve Škodovce až v třetím týdnu, a když má býti vyplacena normální výplata, strhnou mu hned mimořádnou zálohu, kterou mu v druhém týdnu vyplatili, a on je bez peněz opět. Po třech nedělích, které ve Škodovce propracoval, nemůže zaplatiti kvartýrské a, je-li ženat, nemůže poslati ženě a dětem ani haléře. Tak se nezřídka stává, že právě ti dělníci, kteří by nejvíce byli potřebovali se konečně uchytiti, zklamáni, vyčerpáni fysicky i duševně opouštějí Plzeň, aby na ni vzpomínali jen s největším odporem. Stejně se vede dělníkovi, který nastoupil znovu do práce po delší nemoci.

Pozorujeme-li tuto skutečnost, maně vyvstává otázka: Čím se provinil chudý pracující člověk, že je tak nemilosrdně trestán? Toto neudržitelné bezpráví páchané na pracujícím lidu není jen ve Škodovce, nýbrž je zjevem všeobecným, neboť veškeré dělnictvo pracuje zaměstnavatelům na dluh. Čím je větší závod, tím déle poskytuje chudý, někdy v pravém toho smyslu slova hladový dělník bezúročný úvěr bohatému kapitalistovi, pomocí něhož rozmnožuje svůj zisk. Odčiniti tento nesnesitelný stav je příkazem doby. K tomu směřuje také náš návrh, jímž stanoví se placení mezd předem, tak jako to mají téměř všechny ostatní kategorie zaměstnanců. Podle zprávy "Lidových Novin" byl tento náš návrh předložen k vyjádření pražské živnostenské komoře, která jej zásadně nezamítla. Snesl jsme zde také dostatečné důvody, aby otázkou výplaty mezd předem zabýval se parlament a aby náš návrh stal se zákonem.

Další palčivou otázkou současné periody je snaha zaměstnavatelů zrušiti 8hodinovou dobu pracovní. Zákon o 8hodinové době pracovní není dodržován a obchází se systematickým zaváděním práce přes čas. Množství ho din práce přes čas stoupá se vzrůstající konjunkturou, drží se na značné výši i v letech nejtěžší průmyslové krise, kdy byly i statisíce dělníků nezaměstnaných. V dobách krise zaměstnavatelé nutili dělníky k práci přes čas pohrůžkami vyhozením z práce, když dělníci odepřeli přes čas pracovati. V nynější době konjunktury nutí je opět, aby si nedostatečné výdělky zvyšovali prodlouženou dobou pracovní, t. j. prací přes čas. I tento zisk z práce přes čas pro dělníky je problematickým. Při nynější intensitě práce je za 8 hodin dělník vyčerpán tak, že každé další přepínání jeho sil děje se na úkor jeho zdraví. Ovšem zisk zaměstnavatelů je nesporný.

Snahy zaměstnavatelů po prodlužování doby pracovní ochotně podporují také úřady. O tom svědčí počet povolení, která udílejí živnostenské inspektoráty. Tak r. 1925 bylo pracováno 14 milionů povolených hodin práce přes čas. R. 1926, tedy v roce těžké krise, bylo povoleno 10 milionů hodin a r. 1927 bylo dokonce povoleno 17 1/2 milionů hodin. Že se pracuje mnohem více přes čas bez povolení nebo stejný počet hodin jako povolených, to potvrzuje sama zpráva živnostenských inspektorátů z r. 1925, když praví: "Pracuje se s povolením i bez něho." Dík tomu nezaměstnanost nezmizela ani v nynější době konjunktury a byla v prosinci na téže výši jako v prosinci r. 1925. Ale i závody, které mají povolení pracovati přes čas, na účet toho pracují další hodiny nepovolené. O tom svědčí opět Škodovy závody, kde práce přes čas dostoupila toho vrcholu, že tam část dělníků pracuje na běžné výrobě i 16 hodin denně. Mám za to, že žádný úřad nemůže dáti povolení, aby se pracovalo takto vyloženě protizákonně.

Není však vyloučeno, že i taková povolení jsou úřady poskytována. Svádí k této domněnce fakt, že mně na živnostenském inspektorátě v Plzni odepřeli pod různými nejapnými vytáčkami sdělení o počtu hodin, povolených Škodovce na práci přes čas, a také o počtu přihodivších se úrazů průběhem minulého roku.

Jaké koncese má Škodovka ve státních dohlížecích úřadech, že data, která mají býti veřejně přístupna, aby mohla býti také porovnávána se skutečností, jsou odpírána i členovi zákonodárného sboru? Možná, že jsou pro to také důvody, vyplývající ze současné mezinárodní situace, zvláště nyní, kdy jsme měli sv. Gotthard, tajnou dopravu a pašování československého válečného materiálu z brněnské a strakonické zbrojovky imperialistickým katům k zabíjení čínského proletariátu. V nynější době pracuje Škodovka v horečném tempu nejen na výrobě mírové, nýbrž zvláště také na válečné. To vše děje se v době, kdy mluví a píše se mnoho o odzbrojení, konference stíhá konferenci a ve Škodovce se pracuje, jakoby mělo každý den dojíti k ozbrojenému konfliktu. Nasvědčovala by tomu také zpráva, kterou přináší časopis "Bankéř" 15. března t. r. posuzováním kursů na burse. Praví toto: "Škodovka stala se papírem typicky spekulačním. Její provoz stále roste, zvětšují se obchodní možnosti......" Na výrobě válečné živila se spekulace, jak máme zkušenosti ze světové války, vždy význačně. Válečná výroba činí v obchodní kalkulaci Škodovky i nyní položku nejvýznačnější. Jen naše ministerstvo nár. obrany má v právě projednávané účetní uzávěrce položku na výzbroj téměř 360 mil. Kč. Podstatná část této položky připadá na Škodovku. Avšak dělnictvo při objednávkách ministerstva nár. obrany je nejhorším způsobem vykořisťováno a je vydáno úplně na pospas Škodovky. Vláda by tu měla cítiti povinnost, když už jí necítí v celku, aspoň zajistiti dělníkům snesitelnou mzdu na objednávkách státních, aby celý zisk - a to velmi značný - nepadal jen a jen do kapes spekulantů. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Ministerstvo nár. obrany překročilo také svůj rozpočet, a to hlavně o položku 78 mil. Kč, vydanou na vydržování ruské kontrarevoluční sebranky. Toto vydání nebylo finančním zákonem povoleno a stalo se z usnesení min. rady ze dne 30. prosince 1925. Tehdejší členové vlády měli by býti za tento protiústavní čin pohnáni před soud pro zneužití své pravomoci, neboť si osvojili právo, příslušející výhradně parlamentu.

Takto protizákonně krmí vláda lenošnou chásku, jejíž práce popisována jest denně v soudních rubrikách časopisů, z peněz vymačkaných z pracujícího lidu, který někdy nemá sám pořádného kusu chleba, aby se nasytil.

Od poloviny loňského roku vybírány jsou v závodech daně ze mzdy, a to dvojitou dávkou proto, aby měli dělníci zaplacenou daň za celý rok. Avšak mnoho dělníků bylo v první polovici roku bez práce a mnoho jich pracovalo omezenou dobu pracovní. Následkem lepší zaměstnanosti v druhé polovině roku kvota srážek na daň ze mzdy byla větší, než úhrnný roční příjem by k zdanění dovoloval. Avšak berní úřady, najmě zemské finanční ředitelství v Praze, jsou toho názoru, že přeplatky na daň ze mzdy vraceti se nebudou. Protestujeme proti takovýmto úmyslům. Na jedné straně vyhazuje vláda peníze poplatníků oběma rukama, boháčům dělá všemožné úlevy, a u dělníků chtěla by si podržet i obnosy, které jí žádným právem nepříslušejí. Daň ze mzdy ukázala se daní nejhoršího okrádání dělníků. Dělníci následkem toho jsou krajně rozhořčeni a odhodláni vésti nejostřejší boj proti tomuto zákonu, jakož i proti všem vyvlastňovatelům jejich práce a jejich peněz.

Myslím, že doklady, které jsem zde uvedl, dostačují, aby bylo prokázáno, že buržoasie nepřinesla ani nejmenších obětí pro konsolidaci státu; nepřinesla následkem toho také žádných obětí, aby způsobila nynější konjunkturu. Obohacovala se nestydatě a drze za nejvydatnější pomoci vlády a přímo pod její patronancí.

Pokus o konsolidaci státu byl tedy proveden cele a výhradně na účet pracujícího lidu za nesmírných jeho obětí, ke kterým jej kapitalisté, vláda a vládní většiny tohoto parlamentu a hlavně také za pomoci sociálpatriotických vůdců přinutili.

Ačkoliv víme, že v kapitalistickém státě nemůže býti ani řeči o trvalém zabezpečení postaveni pracujícího lidu, které jest podle našeho názoru možné jen ve státě dělníků a pracujících rolníků, kterýžto stát může vzniknouti jen rozhodným třídním bojem, přece zvýšením dělnických mezd bylo by umožněno pracujícímu lidu, aby si mohl opatřiti aspoň nejnutnější životní potřeby.

Poněvadž zvýšení mezd jako každá vymoženost pracujícího lidu jde na účet kapitalistických zisků, lze toho dosíci jen rozhodným jednotným třídním bojem pracujících mas proti vládě, proti kapitalistům a jejich pomahačům.

Proto komunistická strana jako strana proletářů jde v popředí i tohoto boje, burcuje lid a koná všechno, aby všeobecného zvýšení dělnických mezd bylo dosaženo. (Potlesk poslanců komunistické strany.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Žádám o přečtení resolučních návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Resoluční návrhy posl. dr Rosche a druhů:

1. Rozpočet a státní závěrečný účet předloňského roku buďtež projednány současně. Státní závěrečný účet budiž v rozpočtovém výboru a v plenu projednáván právě tak jako rozpočet.

2. Do rozpočtu buďtež u jednotlivých kapitol a položek zařazeny skutečné výsledky předloňského ročního závěrečného účtu.

3. Státní závěrečný účet za předloňský rok budiž sněmovně předložen aspoň současně s rozpočtem pro příští rok.

4. Vláda se vybízí, aby předložila sněmovně zákon, jímž se zřizuje komise pro kontrolu státního dluhu.

5. Vláda se vybízí, aby předložila sněmovně podle ústavy nový návrh zákona o ministerské odpovědnosti, jelikož prvý návrh není projednáván.

6. Vláda se vybízí, aby zákonem upravila příslušnost jednotlivých ministerstev.

7. Vláda se vybízí, aby do příštích finančních zákonů pojala ustanovení, že překročení rozpočtu podle §u 7 zákona č. 175/1919 Sb. z. a n. nesmějí převyšovati 5 milionů Kč. Částky přes 5 milionů Kč vyžadují schválení sněmovny.

8. Kupeckým závodům a podnikům státu se ukládá, aby podle zákona č. 404/1922 Sb. z. a n. a č. 206/1924 Sb. z. a n. ve smyslu zákona č. 175/1919 Sb. z. a n. přibíraly k poradám správních sborů, revisních komisí atd., zástupce Nejvyššího účetního kontrolního úřadu, jimž přísluší poradní a hlasovací právo.

9. Státním podnikům a závodům se ukládá, aby příště nepředkládaly Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu jen provozních účtů, nýbrž kupecké rozvahy, z nichž by byl zřejmý závodní a základní kapitál, a to se zřetelem na zákon o stabilisačních bilancích.

10. Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu se ukládá, aby ve lhůtě dvou měsíců v dodatku ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1926 kromě uzávěrek melioračního a bytového fondu předložil také uzávěrky jiných státních fondů. Příště buďtež ke státnímu závěrečnému účtu jako přílohy přikládány uzávěrky veškerých státních fondů, jakož i oněch fondů, jichž jest stát účasten jako příjemce nebo vydavatel peněz.

11. Nejvyšššímu účetnímu kontrolnímu úřadu se ukládá, aby příště státní závěrečný účet tak uspořádal, aby byl nejen účtem peněžním, nýbrž také účtem majetku, z něhož bylo by lze získati úplný přehled o státním majetku.

12. Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu se ukládá, aby ve lhůtě dvou měsíců předložil sněmovně v dodatku ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1926 přehled o účasti státu na soukromých podnicích a uvedl při tom jistinu a její zúročení. Příště buďtež tyto účasti pojaty ihned do státního závěrečného účtu.

13. Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu se ukládá, aby podle finančního zákona pro rok 1928, podle něhož přebytky z hospodaření i z dřívějších let mají býti převedeny do fondu pro umoření dluhů, předložil sněmovně přehled, o jaké částky jde, nebo co z přebytků vykázaných v závěrečných účtech bylo skutečně realisováno.

14. Vláda se vybízí, aby sněmovně předložila zákon, podle něhož by president Nejvyššího účetního kontrolního úřadu byl jmenován presidentem státu doživotně a měl právo sám jmenovati úředníky Nejvyššího účetního kontrolního úřadu.

Místopředseda Horák (zvoní): Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Ke konci svého referátu o účetní uzávěrce upozornil jsem, že je nejenom právem, nýbrž i povinností sněmovny, aby kontrolovala hospodářství s těmi prostředky, které povoluje té které vládě sněmovna. Není jistě lhostejno, jak se hospodaří s těmi prostředky, které jsou dávány sněmovnami vládě k disposici. Tohoto práva a povinnosti také užili v plné míře jednotliví páni v obšírné debatě, která se rozvinula zde při příležitosti projednávání účetní uzávěrky za r. 1926.

Celá řada námětů, myšlenek, výtek atd. byla zde přednesena, které se však týkaly jednotlivých resortů ministerských, takže mně jako referentovi o účetní uzávěrce není dobře možno, abych na jednotlivé náměty reagoval. Podle své povinnosti omezím se toliko na to, co bylo pověděno o účetní uzávěrce samé, a na to, co vztahuje se přímo k účetní uzávěrce.

Byla zde nadhozena myšlenka - a konečně je to také požadavek, který byl učiněn v jedné z resolucí - aby Nejvyšší kontrolní úřad předkládal účetní uzávěrku zároveň s rozpočtem předcházejícího roku a aby byla také zároveň s rozpočtem projednávána. O té věci může býti diskuse. Podle mého názoru nebyla by tato cesta správná, poněvadž kdyby účetní uzávěrka a rozpočet byly projednávány najednou, svádělo by to k tomu, že by se rozpočet kritisoval a rozebíral ze zorného úhlu účetní uzávěrky za rok předpředcházející. Nejvyšší kontrolní úřad má totiž možnost, předložiti účetní uzávěrku až za 18 měsíců, tedy by byl tento rozpočet posuzován pod zorným úhlem této účetní uzávěrky za dvě léta předem a to by svádělo mnohdy třeba ke kritice nesprávné nebo by se účetní uzávěrka kritisovala pod zorným úhlem rozpočtu za dvě léta po tom.

To by nebyla správná metoda. To by bylo asi tak, jako kdyby na př. historik chtěl posuzovati století XV nebo XVI ze zorného úhlu století XVIII. Proto podle mého názoru není správné žádati, aby účetní uzávěrka byla projednávána zároveň s rozpočtem. To jsou dvě různé věci a proto musejí se projednávati zvlášť. Bylo to viděti už letos. Letos totiž Nejvyšší účetní kontrolní úřad předložil účetní uzávěrku za rok 1926 hodně dříve, než měl povinnost. Byl to výkon opravdu neobyčejný. Ale při projednávání rozpočtu na r. 1928 v rozpočtovém výboru bylo viděti, že rozpočet na r. 1928 se posuzoval namnoze docela s hlediska účetní uzávěrky z r. 1926. Může se však státi, že rozpočet je podáván za úplně jiných hospodářských poměrů než byla účetní uzávěrka, to je docela možné, takže by nebylo správné, aby se rozpočet projednával zároveň s účetní uzávěrkou.

Pan kol. dr Rosche žádal v debatě, aby president Nejvyššího kontrolního úřadu byl úplně na roveň postaven ministrům a aby byl na nich nezávislý. V této věci dovoluji si poukázati na zákon o Nejvyšším kontrolním úřadě, kde už § 1 výslovně říká, že úřad tento je samostatný, ministerstvům rovnocenný a na nich nezávislý. Tedy už sám zákon o Nejvyšším kontrolním úřadě dává, co právě pan kol. dr Rosche zde žádal.

Co se týče požadavku, aby byl předložen zákon o odpovědnosti ministrů, poznamenávám, že byl předložen resoluční návrh pana kol. dr Rosche, aby vláda předložila nový zákon o odpovědnosti ministrů. To je totiž zákon, který provádí § 97 ústavy. To však není možné, poněvadž tento návrh byl už předložen, byl už projednán senátem. Je to tedy usnesení senátu, takže vláda nemá ani možnosti, aby jej vzala nazpět, ani aby předložila návrh svůj.

Důležité jsou také návrhy na způsob sestavování účetní uzávěrky. Někteří kolegové jistě s uznání hodnou snahou předkládali zde celé množství takovýchto námětů. Ovšem věc má se takto: Nejvyšší kontrolní úřad musí sestavovati účetní uzávěrku tak, jak mu stanoví zákon, a ne on sám, anebo aby si tam dával něco, co sám chce. Sám zákon o Nejvyšším kontrolním úřadě stanoví na př. v §u 10, jak se má sestavovati účetní uzávěrka, že jednotlivé poukazovací úřady mají dáti jednak měsíční a potom roční účty, ve kterých by byly uvedeny příjmy a vydání, a aby podle těchto účtů, kde by byl vykázán úplný výsledek peněžního hospodářství - to podtrhávám, to je výslovně v §u 10 zákona o Nejvyšším kontrolním úřadě - Nejvyšší kontrolní úřad potom srovnával výsledek peněžního hospodaření s rozpočtem. Panem kol. dr Roschem byl však vysloven požadavek, aby Nejvyšší kontrolní úřad uváděl nejen výsledek peněžního hospodářství, nýbrž aby na př. uváděl i veškerý majetek státní. Sám zákon výslovně podotýká, že tam má býti výsledek peněžního hospodářství. Není ani dobře možno požadavek p. posl. dr Rosche splniti z toho důvodu, poněvadž za dnešních okolností nemůžeme si ještě utvořiti správný obraz o celkovém majetku státním, na příklad o immobiliárech státu, nemáme ještě oceněny státní statky, železnice atd.

Mimo to účetní uzávěrka obsahuje také podle zákona provozní účty státních podniků. Neobsahuje ještě účtů rozvažných, jak žádal také kol. dr Rosche. Nemůže jich obsahovati z důvodu, který jsem právě naznačil, poněvadž nemáme ještě oceněny immobilárie státních podniků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP