Čtvrtek 22. března 1928

Ke kapitole "ministerstvo zdravotnictví" připomínám, že bylo ušetřeno 3 1/2 milionu Kč. Tedy na jedné straně úspory, a na druhé straně nedostatek tělocvičen. Ministerstvo zdravotnictví v tomto státě nemá zájmu na tom, aby byl zřízen dostatečný počet tělocvičen pro dorůstající mládež. Při pensích a odpočivném ukazuje účetní uzávěrka úsporu 15 milionů Kč. Tyto hladové peníze, jež byly ušetřeny při pensích, dostanou na druhé straně bývalí c. a k. generálové.

V kapitole "železnice" stouply výdaje o 434 miliony. Bylo by nutno, aby konečně bylo zřízeno v Karlových Varech a v Ústí n. L. nové nádraží. Jsme zvědavi, zda se v dohledné době k těmto nutným pracem přikročí. U železnic vidíme neslýchanou úspornou politiku na útraty personálu, na útraty železničářů. Dne 16. března t. r. objevila se u jednotlivých parlamentních kruhů deputace bývalých prozatímních železničářů a požadovala započtení tak zvaných válečných pololetí. Ministerstvo železnic, které řídí příslušník strany živnostenské, odmítlo přes jasné znění zákona započísti tato válečná pololetí. Odmítnutím bylo poškozeno plných 10 tisíc lidí s rodinami. Tito železničáři jsou přímo trestáni za to, že za války konali službu vojenskou. Jmenování železničářů se odkládá. Bylo by nutno, aby zaměstnanecké svazy počaly energický boj proti reakčnímu duchu na železnicích, avšak reformisté v tomto boji proti vykořisťujícímu státu úplně selhali, a není také divu, uvážíme-li, že na př. českoslovenští železničáři jsou vedeni panem Brodeckým, tím Brodeckým, který kdysi při velkém hnutí železničářském šel "pucovati kliky" za zády ostatních svazů. On má totiž pořád starý sen, chce se státi ministrem, a nechce si to proto zkaziti s občanskými stranami a proto podniká vše, aby zmařil skutečný boj železničářů proti vykořisťujícímu státu. Na železnicích používá se zásady racionalisace nejbrutálnějším způsobem. Je zajímavé, že před několika dny na př. také německý občanský list "Bohemia" přišel na pomoc těm kapitalistům, kteří pořád volají po komercialisaci železnic. "Bohemia" psala, že v Německu zavedením Kunze-Knorrovy brzdy stalo se plných 10 tisíc lidí v železničním provozu zbytečnými. Také v Československu by se měl podle mínění "Bohemie" také snížiti počet železničářů, jen aby se racionalisace mohla lépe provésti. V této souvislosti poukazuji, že svého času se mnoho ve veřejnosti proslýchalo, že prý se vládní kruhy zcela vážně zabývají otázkou propachtování železnic soukromokapitalistickému zahraničnímu konsorciu.

Pokud jde o poštovnictví, poukazuji, že venkovské krajiny jsou v tomto směru velmi zanedbávány. Na venkově se pošta doručuje špatně; to týká se zvláště časopisů. Také v poštovnictví provádí se zásada racionalisace. Počet personálu se stále a stále omezuje a tím se dokonce průmysl poškozuje. V Aši, v západních Čechách na př., leží někdy o Vánocích a před různými druhými svátky tolik zboží v místnostech, jež se má odtud expedovati, že je všecko přeplněno a nikdo se již nevyzná. Je tu příliš málo úředníků, aby nával zmohli. U nás se v oboru poštovním pracuje ještě zrovna tak, jako to bylo za doby našich dědečků.

Slovo o státních lázních. O státních lázních musíme předem konstatovati, že péče o dělníky tam zaměstnané je velice špatná. Svého času jsme poukázali v novinách své strany, že po požití špatného masa v Jáchymově onemocnělo více než 50 státních dělníků. Tři z těchto onemocnělých dělníků zemřeli. Tu věc jsme veřejně projednávali a požadovali od ministerstva zdravotnictví vysvětlení. Vysvětlení dáno nebylo. Pachtýř se tehdy z toho vykroutil. Tak to tedy vypadá ve státních lázních.

O tabákové režii chci říci krátce jen toto: Tabáková režie ze všech podniků vykazuje největší výnos. Bylo přijato 1.257,358.000 Kč. Tento nesmírný příjem vysvětluje se tím, že tabáková režie požaduje přímo lichvářské ceny, a kdyby měla býti podána žaloba proti nějakému lichváři, muselo by se tak státi proti samé tabákové režii. V tabákových továrnách často se propouštějí dělníci a dělnice, vezmou-li si domů jednu nebo dvě cigarety. Staly se případy, že skutečně dělnice, které měly přímo před pensionováním, byly propuštěny proto, že byly dopadeny, jak si nesou ze závodu domů dvě cigarety. Na jedné straně nesmírná brutalita proti dělníkům, a na druhé straně jsou korupčníci v tomto státě chráněni ve všech směrech. Pense tabákových dělníků jsou malé a dělníci musejí dlouho čekati, než pensi dostanou. V tabákových továrnách jako na poště a při železnici provádí se zásada racionalisace. Tak je tomu v Jáchymově, v Tachově a v jiných tabákových továrnách. Dělníci jsou pronásledováni neslýchaným způsobem a postupuje se proti nim dokonce politickým špiclováním.

Při státních dolech poukázal bych, že se nyní přikročuje k centralisaci státních dolů, aby se zmenšil jejich dales. Ředitelství státních dolů v Příbrami a v Mostě má býti přeloženo z Mostu do Prahy. To však znamená, že přeložením ředitelství bude poškozen velký počet malých obcí, poněvadž jim tím ujdou daně. Stát tedy úředně podporuje výslovně unikání daním.

U kapitoly "ministerstvo spravedlnosti" připomínám, že teprve před několika dny byl soudr. posl. Steiner zatčen. Zdravíme z tohoto místa soudr. Steinera a protestujeme proti neslýchané skutečnosti, že bylo zabráněno poslanci ve výkonu jeho parlamentní činnosti. U kapitoly "ministerstvo spravedlnosti" upozorňuji ještě také na tyto dva případy: Dělnický konsum v Ústí n. L. dostal před nějakým časem darem ruský prapor. Tento prapor byl odevzdán ve schůzi členské. Krátce na to bylo představenstvo a dozorčí rada obžalovány. Představenstvo a dozorčí rada skládá se ze čtyř komunistů a ze dvou soc. demokratů. Žaloba zněla na domnělé spojení s cizí mocí. Jiný případ: Po "rudém dnu", který se konal minulého roku v Mostu byli tři soudruzi odsouzeni. Dne 14. ledna 1928 konal se v Dolním Jiřetíně ples, jehož se účastnili také tito tři odsouzení soudruzi. Ze středu návštěvníků byl učiněn návrh, aby bylo těmto třem soudruhům dáno při tanci tak zv. sólo. To bylo skutečně tančeno a při tom padl výkřik: "Ať žijí trestanci!" Výsledek celého tohoto případu byl, že výbor byl obžalován pro schvalování trestního činu. Domníváme se, že justiční úřady by přece měly se zabývati jinými věcmi a nepoužívati takových absolutních dětinskostí za důvod k zakročení.

Účetní uzávěrka je tedy v celku dokladem kapitalistické libovůle a kapitalistického utlačování. Německé vládní strany budou ovšem přes to pro ni hlasovati, právě tak jako hlasovaly minulého roku pro rozpočet. 80 let uplynulo od revoluce německého občanstva, od té revoluce, kterou občanstvo vybojovalo proti feudálnímu absolutismu. Dlouhá doba. V těchto 80 letech se měšťáctvo ohromně rychle změnilo, zapomnělo úplně na svoji revoluční minulost, stalo se na celé čáře zpátečnickým. Jest zcela jasno, že nesmíme a nemůžeme my jako komunisté doporučovati společný postup s takovým zpátečnickým měšťáctvem. My můžeme dělnictvu jen říci: Boj proti tomuto měšťáctvu, bezohledný boj do zničení; a my také ducha, který mluví z účetní uzávěrky za rok 1926, použijeme k tomu, abychom venku mezi masami připravovali boj ke zničení měšťáctva. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. Slavíček.

Posl. Slavíček: Slavná sněmovno! Pan zpravodaj o účetní závěrce z r. 1926 uvedl cifru nedoplatků na daních přímých a nepřímých, která je jistě veliká a která dala podnět k různým dohadům, vysvětlivkám, ano i k nedosti dobře doloženým novinářským zprávám. Cifra tato mohla by buditi zdání, že obyvatelstvo republiky Československé nemiluje svého státu, že nechce platiti daní, mohla by buditi zdání, že nemáme hospodářsky konsolidovaný stát. Proto k cifře této mělo býti - ať již panem zpravodajem, ale hlavně ovšem novinářskými zprávami - dáno vysvětlení, a když už ne novinami a panem zpravodajem, tedy myslím, že v každém případě mělo býti dáno podrobnější vysvětlení kontrolním úřadem samým, který měl požádati příslušné úřady berní a snad i ministerstvo financí o potřebné informace.

Cifra 6 3/4 miliardy je označena jako nedoplatky daní neprávem. Neprávem proto, poněvadž z této ohromné sumy dlužno nejprve vyjmouti sumu na daních neprávem a na základě mylných informací vyměřenou, která se ukáže po provedení depurační akce dubiosní. Potom z této sumy mělo býti odraženo, co nebylo včas berními správami a úřady předepsáno poplatníkům, a minimálně, když nemáme náležitého vysvětlení od příslušných úřadů a kontrolního úřadu, měla býti upozorněna veřejnost, že tato suma je sumou prozatímní, přechodnou a že nijak neposkytuje správný obraz o našem daňovém systému a o povinnostech našich poplatníků.

Zajímají mne některé cifry nedoplatků a dovolím si proto na některé poukázati. Na prvním místě na nedoplatek daně pozemkové 120 milionů korun. Dalo by se předpokládati, že zemědělský stav je hospodářsky saturován a že ten nejméně by měl zůstávati daně dlužen. Prosím, kdyby se k této číslici přidal kratičký dodatek, že dlužno vzíti v úvahu provádění akce pozemkové, parcelační, kdyby se uvedlo, že parcelační akcí jsme znovu vybudovali téměř 300.000 malých, drobných zemědělců, z nichž mnozí příděl ještě nemohli zaplatiti, nemajíce z čeho, z nichž také mnozí zůstávají dlužni daň pozemkovou proto, že mají nedostatek, jistě by se na nedoplatek tento veřejnost dívala jinak.

Jistě také, kdyby se dodalo, že na daň majetkovou nescházejí se peníze tak, jak by se předpokládalo, že nemá ještě Státní pozemkový úřad s dřívějšími majiteli pozemků zúčtováno, ba že za několik let ještě nebude míti úplně zúčtováno, že nejsou ještě pozemky ani knihovně převedeny a že tedy tím, že naše úřady nemohly obsáhnouti tak ohromnou akci a rychle ji provésti v pozemkových knihách, zdržely se platy, jistě by se potom veřejnost dívala poněkud jinak na nedoplatky na dani této.

To se rozumí, že mne také zajímají nedoplatky na dani výdělkové, a to u všeobecné daně výdělkové více, než u zvláštní daně výdělkové, a to proto, poněvadž všeobecné dani výdělkové podléhají malí, drobní a střední podnikatelé, ať již povolání životního jakéhokoli. Prosím, neračte zapomínati, že jsme v republice Československé u všeobecné daně výdělkové zavedli novum, kterého za Rakouska nebylo. Neračte zapomínati, že za Rakouska všeobecná daň výdělková byla kontingentována, t. j. bylo určeno každé zemi napřed, kolik na všeobecné dani výdělkové má býti vybráno, zemské ukládací komise rozvrhly ukládacím komisím okresním, kolik která musí na dani uložiti a vybrati, takže se napřed vědělo, kolik daň musí anebo má vynésti, a již napřed na okresy podle síly poplatní se všeobecná daň výdělková rozvrhovala. Okresy zase podle síly poplatní jednotlivých poplatníků ukládaly všeobecnou daň výdělkovou. Kdybychom měli u nás všeobecnou daň výdělkovou kontingentovanou tak, jako byla za starého Rakouska, ručím za to, že by takovéto nedoplatky nemohly vzniknouti. Proč vznikly tyto nedoplatky? Proč jsme zrušili kontingentování všeobecné daně výdělkové? Zrušili jsme je proto, aby měla berní správa u nás určitou elastičnost, aby mohla podchytiti podniky nové, zejména ty, které si ve válce pomohly a které dovedly těžiti z tehdejší konjunktury, aby je mohla náležitě zdaniti a slabým poplatníkům eventuelně uleviti. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Bohužel, za starého režimu daně kontingentované měly komise právo, prokázal-li se na berním okresu dvakráte za sebou schodek, snížiti výdělkovou daň o 20 %. Ukázalo-li se, že se uložilo daně mnoho, že vynese více než kontingent předpisoval, byla rozvržena repartiční srážka a podnikatelům, i když měli daň předepsánu, se kvota snížila.

U této daně volné, nekontingentované, ukládané podle forem starých, které označovaly sílu živnosti podle rozsahu a nikoliv podle výdělku - a to tak, že kdo zaměstnával, řekněme, jednoho nebo dva pomocníky, byl považován za živnostníka malého a předpokládalo se, že má dostati malou daň, kdežto, kdo zaměstnával více dělníků, 30 nebo 40, pokládán byl již za podnikatele velkého a podle toho se mu měla uložiti i daň - vznikla taková nedopatření, že se na konec velká část předepsaných daní ukáže nedobytná, ano i neprávem uložená, poněvadž nefungovaly náležitě ukládací komise berní, poněvadž vyšetřováním o hospodářských poměrech, o rozsahu živnostenského podniku nebyly zjištěny pravé okolnosti a všeobecná daň výdělková se ukládala pouze podle odhadu, podle domněnky. Protože pak několik roků za sebou byly hodně vysoké autonomní přirážky, vzrostla u některých chudých a velmi malých podnikatelů daň s dávkami do takové výše, že i při nejostřejším opatření při vymáhání nebude moci berní úřad tyto daně vymoci.

U zvláštní daně výdělkové pak hraje zajímavou roli ještě jiná okolnost. Je všeobecně známo, že u některých velkých peněžních ústavů byly počítány úroky s vedlejšími poplatky 15, 17 i 20 %, na dlužné daně však byl uvalen úrok toliko 7 %. Velký podnikatel, u kterého daně dělaly statisícové částky, dovede velmi dobře počítati. Proč by platil daně, bral ze svého podniku investovaný kapitál a ušetřil tak jen 7 % na úrocích z nezaplacených daní, když nemusí daně platit? Na místo daní zaplatí si dluh u peněžního ústavu a ušetří 15, eventuelně 20 %. Počítá s tím, i kdyby berní úřad vymáhal na něm daně ostrým způsobem a ukládal mu pokuty 20, 200, 300 Kč, že stále ještě pro svůj podnik získá od státu na daně neodvedený kapitál o 100% levněji než od banky. (Tak jest!)

Takové zajímavé okolnosti vidíme u této ohromné cifry nedoplatků daňových správně - by se to mělo jmenovati u nedoměrků daňových. Máme před sebou účetní závěrku za r. 1926. Nyní máme rok 1928. Ještě před dvěma měsíci jsem viděl poplatníka, který dostal předpis na daně 5 let nazpět. (Slyšte!) Aby nebylo zbytečných dohadů, upozorňuji, že to byl poplatník z městečka Sázavy, který také rozkazem platebním na daně za 5 let zpátky se prokázal. Tedy jsou to spíše nedoměrky, ne nedoplatky.

Ovšem zvláštní kapitolu tvoří nedoplatek na dani obratové, činící přes 1000 mil. Kč. Co se dělo u daně výdělkové, že se ukládala daň malým poplatníkům od oka, podle zdání, totéž a ještě horší případy se dály u daně obratové. Prosím, neračte zapomínati: Je-li národní hospodářství samo o sobě vědou - a kdo je chce obsáhnouti, musí je hodně studovati - vědou, která má snad sta a tisíce nuancí, ne menším problémem vědeckým je zatížení poplatníků a při ukládání daní měly by býti všechny ty nuance hospodářského života vzaty v úvahu. Ale to by se mohlo státi jen tenkráte, kdyby nám úplně pěkně fungoval berní aparát. Ten je však naprosto nedostatečný. (Tak jest!) Berní aparát, mluvě o celku, nemá o některých nuancích hospodářského života, zejména v podnikání, vůbec ponětí. Když si pak přimyslíte, že nebylo poradních sborů pro ukládání daně obratové, a když k tomu dodáme, že nebylo řádných informací o podnicích, pochopíme, že musilo chtě-nechtě dojíti k přenáhlenostem.

Jak se vypočítávala a ukládala daň obratová? Nebrala se za základ skutečná tržba podnikatelova, nýbrž za základ sloužily dohady o existenci. Mám na mysli na prvém místě Prahu. Byl-li malý podnikatel v Praze živ, řeklo se: Musíš míti nejméně 12.000 Kč čistého výdělku. K tomu však musíš připočítati nájemné, otop, světlo, což dělá, řekněme 20.000 Kč. Když ty jsi 20.000 vydělal, kolik jsi musil asi tržiti? Berní správy si volaly poplatníky k sobě. Řekl-li poplatník: "Já obchoduji nebo pracuji s 30 % ziskem," vydával se v nebezpečí, že bude označován za keťasa. Raději řekl, když byl dotazován, že pracuje se ziskem malým. "Nu, kolik asi vyděláte?" ptaly se berní úřady. - "Nu, já mohu vydělati tak 10%." - "Dobře, vyděláváte 10%. Když jste musil nejméně 20.000 čistých vydělati a pracujete jen s 10% ziskem, musil jste tržiti za rok 180.000 Kč. Ze 180.000 Kč 2 %ní daň obratová dělá 3.600 Kč. Takhle se ukládala daň, ač přece je všeobecně známo, že každý živnostník, každý obchodník obchoduje jinak a že u každého poplatníka při ukládání daně obratové se musí uvažovati o všech jeho okolnostech. Vezměte si na př. obchodníka, který zboží koupí a prodá. Jak on obchoduje? S 10, 15, 20, někdy 25%. Tam by se to dalo průměrem odhadnouti, ale vezměte si řemeslníky, na př. holiče. Holič musí do své živnosti dosaditi vedle činže ještě různý materiál, jako světlo, otop, mýdlo, utěrky, musí opatřiti úklid, a jeho výdělek je skutečná mzda za práci. U takového podnikatele nemůže se počítati, když vydělá 20.000 Kč za rok, že musel míti 100.000 Kč obratu a že tedy má platiti 2000 Kč daně obratové. U takového poplatníka by se spíše mohlo říci: "Vyděláš-li 20.000 Kč, prokaž účty, co jsi dal do svého závodu" a pak by vypadala daň obratová poněkud jinak, než vypadá nyní. (Posl. Sladký: Spravedlivější!) To se rozumí samo sebou.

Zajímavé odhady a zjevy při dani obratové byly u stavebních živností, poněvadž každý z těchto živnostníků se nutí, když je vypsán nějaký konkurs, urvati kus práce pro sebe, abych to hodně vulgárně řekl; ale je to přiléhavé slovo. Proto také vidíte, když se oferty otvírají, že jeden podnikatel nabízí práci řekněme za 50.000, co jiný ji nabízí za 100.000 Kč, a komise zadávací je v rozpacích, komu má práci zadati. Říká: Nemožná věc! Buďto tu práci děláte špatně, nebo tam ten chtěl moc vydělati. Vezměme střední cestu. Když někdo nabídl za 50 tisíc a jiný za 100 tisíc, zadáme to za 75 tisíc, a při tom počítá zadávací komise s velikým, enormním ziskem podnikatelským. Tento podnikatel však, když přijde kolaudace a vytýká mu chyby, musí posílati dělníky práci opraviti - a už má ztrátu. Přijde však superkolaudace, najde vady a strhne takovému podnikateli 10, ano i 20 % z ceny, za kterou byla práce zadána, a konec konců je, že když podnikatel vyúčtuje, buď vydělá pranepatrný obnos nebo nevydělá vůbec. Ale stavební práce skáčou do výšky a počítá se s minimem 20% výdělku - s minimem proto, poněvadž pravidelně malý podnikatel nemá peněz, musí se dlužiti. Pravidelně se počítá na úrokovou míru 10%. Když on tedy nejméně 10% dává na úrok - a z 10% musí přece býti živ - počítá se u něho zase s pětinásobným obnosem pro daň obratovou a zase se mu vyměří daň obratová nikoli z toho obnosu ideálního, nýbrž přímo z chimérního.

To se rozumí, že se poplatníci brání, ba to se rozumí, že poplatníci, když se jim vyměří nespravedlivě vysoká daň obratová. ji neplatí. A proto vznikly takovýmto způsobem ohromné nedoplatky na dani obratové.

Tato označená cifra není proto pro nás rozhodující. Není rozhodující také proto, poněvadž není podložena žádnými zkušenostmi, není podložena účty a přiznáními poplatníkovými. Poplatníci přiznávali, ale přiznal-li poplatník málo, berní úřady mu nevěřily a uložily mu daň velkou. Přiznal-li poplatník spravedlivě, řekly si: "Přiznáváš špatně jako tam ten" - a uložily mu daň, nepřihlížejíce k přiznání, třeba pateronásobnou. Poplatníci, vystihnuvše správně praktiky berních úřadů a majíce na zřeteli, že jakékoliv odvolání, rekursy, nejsou nic platné, poněvadž se prostě nevyřizují a hází do koše, nepřiznávali. A tak vzniklo 60% poplatníků, kteří vůbec přiznání nečinili, a úřady v předpokladu, že se jim vede skvěle, ukládaly jim daně. (Výkřiky posl. Netolického.)

Zjistili jsme v těchto posledních dnech zajímavosti z akce depurační. Předně to, že tisíce a tisíce poplatníků i po akci depurační nezaplatilo. Kde byl rozumný úředník, berní správce, a postupoval podle pokynů zemským finančním ředitelstvím event. ministerstvem financí vydaných, že má udělati s poplatníky dobrovolnou dohodu o obnosu daňovém, tam věc šla dosti hladce kupředu, ale kde se ukázal úředník neznalý poměrů nebo úředník, který svou ostrostí chtěl se snad zavděčiti nahoře a byl hluchý k návodům, prosbám a návrhům poplatníků, tam nám všechno selhalo.

Mluví-li se, že i po akci depurační, která měla skoncovat všechno, vyčistiti stůl, je na 100.000 poplatníků, se kterými ještě nebylo hnuto, je nejlépe viděti, jak jsme byli v těchto daních zamotáni. Ovšem upozorňuji na jednu věc: Myslím, že i přes všechna ostrá ustanovení, platná pro nový berní systém, která mají podchytiti poplatníka a donutiti ho k pořádku, se ukáže, jak jsem již řekl na začátku, že z těchto 63 miliardy nedoměrků a nedoplatků daňových může býti dobrá jedna čtvrtina dubiosních. (Tak jest, bohužel!) Bylo by moudřejší nevykazovati, nechlubiti se těmito ciframi ze vzduchu vzatými, nýbrž urychliti raději depurační akci a přímo naříditi podřízeným úřadům, aby dohodou s poplatníky udělaly narovnání. (Výkřiky posl. Netolického.)

Ovšem, milé dámy a pánové, jak to nyní berní úřady podle nového zákona berního s depurační akcí dělají, nedostaneme se zase ke konci. Víte, že poplatníkům bylo slíbeno, že přiznávací skutečnosti se nevztahují na léta před r. 1927. Víte, že se poplatníkům říkalo: "I když jsi zatajil své příjmy, i když jsi zatajil svůj majetek, peníze na knížkách a nyní jej přiznáš, nemůžeš býti stíhán následky z roku 1926." Už však máme jeden případ, který předložíme panu ministru. Poplatník se pochlubil, přiznal, že má něco uloženo na knížkách, přišel berní exekutor - a zabavil mu vkladní knížky na daně z r. 1926. (Posl. Netolický: Lépe řečeno, vylákal je!) Ano, vylákal je skutečně. Ten poplatník mohl přiznati, že má peníze uloženy tam a tam, ale mohl zatajiti knížky, ale exekutor přišel k němu a vylákal je na něm.

Bude-li se postupovati takovým způsobem, jak se postupovalo v městě kol. Netolického, že si berní úřady pošlou dva úředníky na nádraží, kteří tam kontrolují, vypisují, co který poplatník, živnostník a podnikatel drahou dostal, zač a od koho, co drahou poslal, kam a komu, bude-li se postupovati všude tak, jak uvedl kol. Bergmann, že na poštovní úřad byli posláni úředníci, aby tam vypisovali z kont poštovního úřadu šekového, co který poplatník od koho dostal a co poštovní spořitelnou poukazoval, kdybychom měli jíti tak daleko, že je městům uloženo, aby podala soupis všeho, co komu zadávala, zač, zda z materiálu živnostníkem koupeného či z materiálu obecního, pak, odpusťte, dostáváme se do berních poměrů, které neexistují v žádném jiném státě. (Výkřiky posl. Netolického.) O co tedy mně šlo? O nic jiného, než o konstatování pravdy. Pana zpravodaje znám, je důkladný a dává si práci. Ale zde vidím malou chybu. (Výkřiky posl. Netolického.)

Upozorňuji ještě však na některé další zajímavosti z celé účetní závěrky. Prohlížel jsem si zatížení poplatníků daněmi, prohlížel jsem si rozpočty jednotlivých resortů ministerských a porovnával jsem pak zatížení poplatníků pro budoucnost. Poplatnictvo naše, vzato celkem, není špatné a i ten poplatník, který je pronásledován, ať již z důvodů jakýchkoli, třeba nedorozuměním vzniklých, říká nám, když protestuje: Chci platiti daně, mám svůj stát rád, budu platiti a chci platiti daně rád, ale jen takové, které odpovídají mým výdělkům a skutečným poměrům. (Tak jest! Zcela správně!) Budu platiti daně rád, nebudu proti ničemu nic namítati, když budu viděti, že se postupuje stejně ostře proti velkým jako malým, když blahovolně se béře ohled na existenci a eventuálně na ohrožení existencí velikých podniků jako malých. Tak tomu ovšem, bohužel, nebylo a není.

Je tu také zmínka o daních přímých, o nedoplatku - ale zase musím spíše říci: o nedoměrku - u osobní daně z příjmů. Nu, novou berní reformou nynější náš státní režim to zařídil velmi pěkně, to je pravda. Dělník nezapře a neupře státu ani haléře. Prostě proto ne, poněvadž nemůže zapříti své mzdy, z které mu zaměstnavatel daň strhuje. Gážista-úředník nemůže ošiditi stát na daních ani o jeden haléř; to je také pravda, poněvadž zaměstnavatel při výplatě gáže mu také ihned strhuje. Rádi uvidíme, bude-li tomu také tak u poplatníků jiných, ne u těch malých, nýbrž u velkých, kde skáčí daně do statisíců i do milionů. (Tak jest!)

Je vás tu, milé dámy a velevážení pánové, řada funkcionářů obecní a okresní samosprávy a nebudu vám povídati nic nového, řeknu-li, že ta blahovolnost, se kterou se vychází vstříc velkým poplatníkům, stojí některé územní svazky téměř hospodářský život. (Tak jest!) Máme případy, že blahovolným odpisem daní velkým poplatníkům ocitla se obecní kasa v bankrotu. (Posl. Sladký: Slezská Ostrava!) A to nejen proto, že už nedostává nebo nedostane dlužných daní, nýbrž i proto, že jsou případy, že statisícové, ano přes miliony jdoucí obnosy má nyní obec vraceti následkem daňových odpisů velkým podnikatelům. Je pravda, že byste mně mohli, pánové z koalice, namítnouti, že je to nyní podle nynějšího berního systému nemožné, že nebudou takové vysoké přirážky a že tedy také nebudou takové velké odpisy. (Výkřiky posl. Netolického.) To by bylo sice pravda, co byste namítli, ale ty konce! Myslím, že příští rok, bude-li nynější koalice ještě pohromadě, bude nucena dáti vážně hlavy dohromady a buď změniti zákon o autonomních přirážkách nebo opatřovati ohromné schodky územních samospráv nějakým jiným způsobem. Stačí jen se poohlédnouti na omezené, zkreslené, seškrtané rozpočty obcí a okresů a na ty schodky, které jsou hlášeny k náhradnímu fondu. (Tak jest!) Dělníka jsme podchytili, gážistu jsme podchytili, rozumí se, že máme malého podnikatele podchyceného daněmi již dávno, ale jak podchytíme ty velké, to nevím. Vím pouze tolik, že na př. v městě, které leží v mé volební župě, byly obecní přirážky 900% a že měl podnikatel statisícový daňový předpis, takže tedy 900.000 korun ročně dával do obecní pokladny. Vím, že celá léta nejen platil, ale že se mu při tom v tom městě vedlo dobře. To se rozumí, když nyní 600% obecních přirážek ušetří, strčí každý rok do kapsy 600.000 Kč, a povede se mu ještě lépe. Ale obec, které byly tyto příjmy vzaty, nemá majetku, je to obec po většině dělnická, nemá majetku ani v domech, ani v pozemcích, ale bude musiti žíti. Kde vezme potom těch 600.000 korun, o které přijde jenom u jednoho velkého podnikatele? (Posl. Netolický: Ten podnikatel to nedává v dávkách!) Ovšem, že ne. A zase byste mohli namítnouti, od čeho je regulativ obecních dávek? Zde jsme u toho, co říkám: Kdo bude potom obecní dávky platit? Bude je platiti každý, kdo jí, kdo bydlí, ale ne továrník, který shrábne 600.000 korun do kapsy a s obcí necítí a nežije. (Výborně!) Proti všem obecním rozpočtům protestoval, poněvadž má fabriku vedle města. Má-li volno, vezme automobil a jede do Prahy a o ty plebejce, kteří se mu dřou ve fabrice zájmu nemá a nezná je. To jest jenom jeden případ, který však osvětluje celý tento systém. Jestli se depurační akcí a ostrým postupem zbavíte těch nedoměrků a nedoplatků během r. 1928-1929, pak nezapomeňte, že vám přijdou takové věci finančního rázu, před kterými zůstanete stát. Kdyby se mělo na př. státi, o čem se uvažovalo v hlavním městě Praze, že jenom na obecní dávce vodní, stočné a bytové mělo by býti předepsáno 39%, pak, prosím, propočítejte to, platí-li nájemník v Praze nájemného 1000 Kč, a to jistě je ten nejmenší nájemník, zaplatil by na nové dávce 390 Kč za rok; má-li byt o pokoji s kuchyní za 2000 nebo 1500 Kč, podívejte se, co by zaplatil na dávkách, a když se podíváte na regulativ, že z každého započatého kilogramu masa by se měla platiti daň, nevím, pánové, kam hospodářsky míříte, ale myslím, že děláte velikou chybu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP