Lidová strana se Šamalíkem a Šrámkem
v čele nese na daňovém útlaku
a na všem, co tíží drobné a střední
rolníky, stejnou vinu a také stejnou odpovědnost
za všechny protilidové činy jako strana agrární.
Šamalíkův nářek o důsledcích
agrárního chomoutu v kruzích lidoveckých
voličů má za účel galvanisovati
lidovou stranu na účet agrárníků.
Takovéto posilování politických žláz
jednotlivých koaličních stran se bude na
oklamání obyvatelstva a v zájmu kapes hořeních
desetitisíců opakovati častěji. Jednou
to bude Tukas nacionálním zbožím,
po druhé to bude Šamalík, který
na Moravě bude prodávati agrární chomouty,
po třetí to bude jiný koaliční
šejdíř, který bude na odiv vystavovati
koaliční zboží. Kupující
učiní dobře, když těmto koaličním
trhovcům převrhnou politický krámek
a dají jim něco na pamětnou, co nelze nikde
proměniti. (Souhlas na levici.)
Daňové zákony, které vyvolávají
revoltu malých, jsou dalšími pokusy o stabilisaci
kapitalistické soustavy v Československé
republice a dokazují, že vykořisťovatelské
metody zachvacují malé a střední zemědělce.
Jak pracuje berní šroub, toho dokladem jsou různé
případy. Mám zde maličkou ukázku.
V minulých dnech projednávali jsme zde předlohu
zákona o ochraně nájemníků
a o stavebním ruchu. Ve Stradonicích u Berouna starý
dědoušek Petr Kusý slyšel cosi vyprávěti
o tom, že je možno stavěti za podpory ze státních
prostředků, a poněvadž předpokládal,
že to bude míti jistější, když
se obrátí na kancelář presidenta republiky,
učinil tak. Kancelář presidenta republiky
odpověděla stařičkému Petru
Kusému ze Stradonic takto: "Vaše podání,
zaslané kanceláři presidenta republiky postoupeno
bylo presidiu min. soc. péče. 6. května 1926."
Dne 27. května 1926 obdržel Petr Kusý odpověď
z presidia ministerstva soc. péče: "K žádosti
ze dne 14. dubna 1926, adresované p. presidentu republiky
a postoupené kanceláří presidenta
republiky zdejšímu úřadu, sděluje
vám ministerstvo soc. péče, že vaší
žádosti o udělení státní
finanční podpory na stavbu domu nelze vyhověti,
protože není pro to zákonného podkladu.
Bude-li vydán chystaný nový zákon
o podpoře stavebního ruchu a bude-li vaše stavba
vyhovovati podmínkám, které tento zákon
pro udělení podpory ustanoví, budete moci
žádost opatřenou potřebnými doklady
podati u zemské správy politické, oddělení
pro stavební ruch v Praze." Zajímavým
je, že jmenovaný Petr Kusý nepodal si žádost
k ministerstvu soc. péče, ale ještě
zajímavějším je, že berní
šiml se rozběhl, aby Petru Kusému předepsal
dávku z úředních výkonů
v částce 7 Kč. To je typickým dokladem
toho, co se ustavičně říká
s této parlamentní tribuny a co se píše
v koaličních listech, zejména v živnostenských
orgánech, kde každou chvíli je noticka o tom,
že zástupci živnostenské strany zakročili
u ministerstva financí, aby daně a poplatky byly
mírným způsobem předpisovány,
vymáhány a pod., jakým způsobem totiž
berní šroub si počíná vůči
nejmenším poplatníkům a nejchudším
lidem.
Že kapitalistům k udržení jejich zisků
nestačí už pouze hanebné vykořisťování
dělnictva a že proto musí k udržení
svých zisků sahati ve stále větší
míře i k přímému vykořisťování
pracujících rolníků stlačováním
nákupních cen, toho dokladem jsou nyní drobní
a střední pěstitelé řepy.
Vinou kapitalistického systému, vinou vládního
režimu v Československé republice, daňové
a celní politiky, vinou agrární strany a
řepařské jednoty prožívají
drobní a střední pěstitelé
řepy těžké chvíle. Řepařská
jednota ovládaná bohatými agrárníky
přestala už býti dávno zástupcem
pracujících řepařů a poklesla
na obchodního jednatele zkartelovaných cukrovarů.
Místo toho, aby na cukrovarnících vybojovala
slušnou a výrobním poměrům odpovídající
cenu, diktuje už po třetí řepařům
takovou cenu, jakou potřebují zisku lační
cukrobaroni, zejména akcionáři "porolničených"
cukrovarů.
Doby, kdy řepařská jednota bojovala a také
vítězila proti cukrovarníkům, jsou
ty tam a vrátí se teprve, až vedení
jednoty bude očištěno od obchodních
jednatelů cukrovarníků. Že v boji o
cenu cukrovky chovají se podle zpráv a stížností
okresních řepařských důvěrníků
soukromé cukrovary proti řepařům daleko
lépe než "porolničené" cukrovary
akciové, je při povaze agrární strany
samozřejmé. Aktivní politikové agrární
strany, řada poslanců a senátorů,
strhli na sebe velké množství akcií
cukrovarnických. Tato akciová država byla pověstnou
pozemkovou reformou ještě rozšířena
serií zbytkových statků a tím byl
oslaben vliv drobných řepařů, neboť
velcí sedláci a statkáři-akcionáři
stali se pomahači cukrovarů kapitalistických.
Postup, který zejména letošního roku
před smlouvou s cukrovary nastoupilo vedení agrární
strany a témuž vedení podřízená
Jednota řepařů, je vyloženou zradou
na drobných a středních zemědělcích.
Na informačních schůzích řepařů,
uspořádaných Jednotou řepařskou,
režiséři úmyslně a shodně
s cukrobarony vytrubovali fanfáry o tom, že poměry
cenové (cukru) na mezinárodním trhu jsou
proti loňsku o 20 % zhoršeny a že se proto
řepaři musí spokojiti s menší
cenou cukrovky. A aby snáze ukonejšili drobné
řepaře, obstaral vytrubování fanfár
o zhoršených podmínkách prof. dr Brdlík,
který se objeví na scéně vždycky,
kdy toho vyžaduje zájem zprůmyslněné
agrární buržoasie.
Tímto zrádným postupem Jednoty řepařské
byla drobným a středním řepařům
zasazena těžká rána, která se
pak projevila v neústupnosti cukrovarníků
(Výkřiky posl. Mikulička.) a v důsledcích
toho v nízkých cenách řepy. Jestliže
v Anglii při těchto poměrech a při
této situaci a tlaku kubánského cukru může
se na př. až do konce r. 1930 platiti okrouhle 38
Kč za 1 q řepy s příplatkem cca 2.50
Kč za každé další procento cukernatosti
přes 15 % dosažené, a jestliže
Česká cukerní společnost při
tomto stavu po všech možných "odpisech"
ve výši 6 1/2
mil. Kč může ještě rozděliti
mezi 34 akcionáře 5 1/2
mil. Kč čistého zisku, pak výmluva,
že cukrovarníci nemohou vzhledem k poměrům
v zahraničí a k značnému tlaku kubánského
cukru více platiti, je planá, a uvedené příklady
dokazují, že cukrovarníci v Československé
republice mohou také více platiti.
Cukrovarníci a s nimi vedení Jednoty řepařské
volá po snížení cukerní daně
a po zrušení obratové daně na cukr,
ale pouze proto, že by zamýšlených a navrhovaných
50 Kč ze 100 kg cukru odváděno bylo do zvláštního
fondu, z něhož by cukrovarníci připláceli
řepařům doplatek. (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) Je to nový zamýšlený
útok hrstky jednotlivců proti širokým
vrstvám, který platí dělníkům
jako drobným zemědělcům. Jestliže
se někdo bil nejzuřivěji za obratovou daň
a za daň cukerní, pak byli to agrárníci,
kteří zúžili celní a daňovou
politikou zahraniční i domácí konsum
cukru a tím přivodili nynější
situaci drobných a středních řepařů.
Řepařská jednota orientuje se v této
situaci jako kapitalisté a využívá na
prospěch cukrovarníků dané situace
k tomu, aby stlačovala ceny řepařům
a zabezpečila tak i nadále jejich tučné
zisky.
Proč nezničíte daň z cukru a daň
obratovou, abyste zvýšili odběr cukru doma?
Bankrot agrární politiky ve věci cukerní
a řepařské rozvíjí se tu v
celé šíři. Nemohl nikdo lépe
tento bankrot doznati, než to učinil generální
tajemník svazu porolničených cukrovarů
dr Nechutný, který to takto do "Venkova"
napsal: "... jsme tentokráte v koncích, a nevíme,
jak dále!"
Takový jest už kapitalismus. Řepaři
jsou strženi do víru konsolidace a do tohoto víru
je strhla sama agrární strana s řepařskou
organisací, v nichž hledali drobní a střední
zemědělci oporu.
Ostatně proradu republikánské strany a Jednoty
řepařské na zájmech drobných
a středních zemědělců lze posouditi
na tom, jaký jest jejich poměr k cukrovarnickému
kartelu.
Plnou parou pracovaly tu obě tyto složky pro utvoření
cukrovarnického kartelu. Už pro české
agrárníky neplatí heslo, pronesené
ve vídeňském parlamentě tehdejším
poslancem Švejkem a tak na odiv vytrubované: "Jsme
zásadně proti kartelům." Dnes dr Zadina,
dr Viškovský et consortes pracují plnou
parou pro kartely. Švejk z rakouského parlamentu s
heslem "Jsme zásadně proti kartelům"
stal se zatím akcionářem porolničeného
cukrovaru. S ním ovšem Malypetr, Bradáč.
Hofman, Vopršal atd. jsou velkými akcionáři,
z obyčejných řepařů stali se
řepaři velcí, akcionáři cukrovarů,
kteří mají zájem na tom, aby platili
nejnižší ceny za řepu, ale dostávali
nejvyšší ceny za cukr.
A proto se republikánská strana a s ní ovšem
od ní a od porolničených cukrovarů
odvislá Jednota řepařská postavily
na stranu cukrovarníků a proti drobným a
středním zemědělcům, kteří
seznávají, že, jestliže se chtí
dostati kupředu, musí nejprve vyčistiti řepařskou
jednotu od agentů cukrovarníků a dosaditi
do vedení neodvislé drobné a střední
zemědělce. (Tak jest!)
Na tomto příkladě s řepaři
jako s drobnými zemědělci, stejně
jako na příkladě drobných bramborářů
a lnářů je viděti, že kapitalistický
systém rozšiřuje stále více a
více vykořisťovatelskou základnu a že
vládnoucí kruhy v Československé republice
v zájmu zachování tohoto systému vtahují
do procesu konsolidačních pokusů stále
nové a nové společenské skupiny.
Státní rozpočty a státní závěrečné
účty jsou pouze číselnými doklady
tohoto třídního vykořisťovatelského
systému. Účetní závěrka
je potvrzením soukromohospodářské
soustavy ve státě, soustavy, která určuje
a vyžaduje vykořisťování velké
většiny na prospěch malé menšiny.
Státní rozpočty jsou pak také určovány
třídním složením státu
a slouží menšině, která je držitelkou
výrobních prostředků.
Vydání na státní mocenský aparát
rok od roku vzrůstá a je úměrné
se zesíleným vykořisťováním
proletariátu agrární a průmyslovou
buržoasií. Tento státní mocenský
aparát, ovládaný jako jinde v kapitalistických
zemích buržoasií, používá
všech prostředků, aby zabránil postupu
vykořisťovaných za větší
skývu chleba.
Podle účetní závěrky nestačily
miliardové obnosy povolené ministerstvům
zahraničí, národní obrany a vnitra
parlamentem, ale byly opětně překročeny
o celé desítky milionů. Tak rozpočet
ministerstva zahraničí byl překročen
o 67 mil. Kč, rozpočet ministerstva nár.
obrany o 78 mil. Kč a vnitra o 24 mil. Kč více
ve vydáních, než jak bylo v rozpočtu
povoleno. Toto překročování rozpočtu
ministerstva nár. obrany je také systematické
a lze z toho souditi na přípravy válečné.
Jest jisto, že buržoasie i v příští
válce bude chtíti použíti rolníků
k stejnému účelu a vésti je na válečná
jatka. Henri Barbusse poukazuje ve svém článku
"Válka, bič nad rolníky", že
právě rolníci tvořili za světové
války nejméně 80% bojujících.
A hrůzy války nesli právě m nejhůře.
Proto je jejich povinností v příští
válce nedati se již oklamati sociálpatrioty,
nýbrž po boku Sovětů, komunistické
internacionály a potlačených koloniálních
národů vésti boj za svržení jha
kapitalismu.
Shrnuji: Státní uzávěrka za r. 1926
je knihou číslic, která zdůrazňuje,
že organisace tohoto státu je organisací soukromokapitalistickou
se vzestupnou tendencí vykořisťovatelskou.
Státní hospodářství, jež
se svými organisacemi favorisuje privilegia vlastníků
výrobních prostředků, napomáhá
vytvářeti trusty a kartely, které vedou boj
mezi sebou, při čemž není podkladem
uspokojení potřeb obyvatelstva, nýbrž
zisk.
Seznáváme, že rok od roku největší
vydání státní plyne v zájmu
vykořisťovatelů na státní organisaci
buržoasního aparátu. Srovnáváme-li
pak politickou tuto soustavu v Československé republice
s politickou soustavou ve Svazu sovětských socialistických
republik, seznáváme, že socialistická
organisace v SSSR má nad soustavou v Československé
republice velkou převahu a že také v mezinárodním
měřítku zvítězí nad
organisací kapitalistickou. Zvítězí
nejen, že je spravedlivější, ale zvítězí
také proto, že kapitalismus sám připravuje
síly a moc proletariátu na celém světě,
který podvrátí jeho základnu. Aby
se tak stalo co nejdříve, o to usiluje komunistická
internacionála a s ní také komunistická
strana v Československu, která se k této
organisaci proletariátu, připravující
pád kapitalismu, hrdě hlásí. (Výborně!
- Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Wünsch.
Posl. Wünsch (německy): Právě
tak jako dříve, byla i účetní
uzávěrka za rok 1926 zase pozdě projednávána.
Překážky nebo důvody tohoto zpoždění
nemohou býti jenom povahy čistě technické,
nutno naopak říci, že souvisí s tím,
že vláda má zájem, aby se v parlamentě
a ve veřejnosti o této účetní
uzávěrce pokud možno málo mluvilo.
Skutečná kontrola účetní uzávěrky
byla by možna jenom tehdy, kdyby uzávěrka byla
projednávána současně s příslušným
rozpočtem. Nyní je kontrola úplně
ilusorní. Nic neprospěje, když ve sněmovně
různé oposiční strany kritisují
to neb ono. Již minulého roku a před dvěma
lety bylo vytýkáno, že jednotlivá ministerstva
svůj rozpočet překročila. Této
kritiky však nebylo dbáno ani v nejmenším.
Právě jako rozpočtu, používá
se i účetní uzávěrky k tomu
účelu, aby byl v cizině vyvolán dojem,
jakoby v Československu konsolidace vždy více
pokračovala, jako bychom tu měli úplně
spořádané poměry, a tytéž
občanské německé strany, které
kdysi, pokud neseděly ve vládě, vždy
prohlašovaly a vždy kritisovaly, že se dělá
s penězi poplatníků vylhaná zahraniční
propaganda, samy se nyní účastní této
propagandy, a to takovým způsobem, že na příklad
křesťanští sociálové teprve
před krátkým časem povolali do Československa
žurnalisty z centra, jejichž úkolem bylo, aby
po návratu do své země vylíčili
poměry v Československu pokud možno v růžovém
světle. Účetní uzávěrka
za rok 1926 poskytuje dosti přesný obraz hospodářské
situace Československa a podává především
dosti přesnou představu neslýchaného
zatížení, jaké musí snášeti
v tomto státě třída dělnická.
Několik slov o překročování
rozpočtu, o němž jsem se již zmínil.
Výdaje byly podle účetní uzávěrky
překročeny o částku o 1.217 milionů,
příjmy o 3.384 miliony. Ve třech letech od
r. 1923 do r. 1926 byly účetní uzávěrky
ve výdajích překročeny o 4.351 milionů
a v příjmech o 6.337 milionů. Z toho vyplývá,
že sestavení účetní uzávěrky
je důkazem finančněpolitické libovůle,
jaká vládne v tomto státě. Před
rokem a před dvěma roky kritisovaly různé
strany velmi ostře, že jednotlivá ministerstva
své výdaje překročují. Tato
kritika nic nepomohla. Také letos konstatujeme značné
překročování, jež musíme
kritisovati. Účetní uzávěrka
ukazuje, že nejen dělníci, nýbrž
i chudí sedláci v tomto státě jsou
pod hrozným tlakem. Cla na př. vynesla více
o 185 milionů. Účinek cel - to přiznávají
dnes dokonce i jednotlivé občanské časopisy
- projevil se tím, že došlo k velmi silnému
vzestupu životních potřeb. Snaží-li
se potom dělníci přivoditi vyrovnání
mezi svými mzdami a zdraženými životními
potřebami, jestliže pak vstoupí do stávky,
když podnikatelé zdráhají se zlepšiti
mzdy a platy dobrovolně, zlepší se jim, jako
se to posléze stalo horníkům, mzda o 5 nebo
6% a při tom, jak známo, došlo k tomuto zlepšení
jenom v duchcovském revíru, kdežto v jiných
revírech, na př. ve falknovském, bylo přiznáno
ještě menší zvýšení
mzdy, okolnost, kterou ovšem přičísti
nutno tomu, že reformistické svazy v tomto boji na
celé čáře svoji povinnost zanedbaly,
když zabránily, aby oba revíry, jak falknovský,
tak i duchcovský současně do mzdového
boje vstoupily. Berní šroub přitahuje se stále
silněji a silněji. Poukazujeme, že berní
správy nespokojují se jenom tím, že
vymáhají daně zákonité, nýbrž
že na př. u dělníků, tedy u nejchudších
z chudých, provádějí se dokonce naprosto
nezákonné srážky ze mzdy. Protestujeme
proti této praxi, protestujeme proti tomu, aby dělníkům,
jejichž příjem beztak již v posledních
letech klesá víc a více, byly ještě
prováděny srážky ze mzdy přes
zákonnou míru.
Zpravodaj o účetní uzávěrce,
pan dr Hnídek poukazoval mezi jiným, že
u majetkové dávky vykazuje se nedoplatek 4.105 milionů
Kč. Z výnosu majetkové dávky má
býti však, jak známo, uplacen státovkový
dluh. Státní dluh r. 1926 vzrostl. V jeho sumě
není státovkový dluh obsažen. Čím
jsou tedy výnosy majetkové dávky menší,
tím lépe dovedou vládnoucí vrstvy
se vyhýbati dávce z majetku a mohou to snadno riskovati,
poněvadž mají k disposici dosti advokátů,
kteří jim při zatajování daní
ukazují různé právnické kličky
čím více tedy dovede se buržoasie vyhnouti
majetkové dávce, tím menší bude
možnost splatiti dluh státovkový.
Velmi zajímavou kapitolou je také daň z cukru.
Při dani z cukru byl rozpočet překročen
o 134 miliony. Účinek takového neslýchaně
brutálního zvýšení daně
cukerní jeví se v tom, že spotřeba cukru
klesla od r. 1926 do srpna 1927 o 290.000 q. U jednotlivce a za
rok klesla spotřeba cukru o 2 1/2
kg. Prohlašujeme, že právě zvýšení
cukerní daně způsobilo, že především
nejchudší z chudých, děti pracujícího
lidu, nemohou dostati dosti cukru.
Při kapitole "militarismus" musíme poukázati,
že i letos byl rozpočet zase překročen,
což činí tentokráte 78 mil. Kč.
Na jedné straně konají se v Ženevě
odzbrojovací konference, jichž se účastní
i zástupci Československé republiky. na jedné
straně se neustále mluví o nutnosti odzbrojení,
na druhé straně se však nedělá
nic, aby se ve smyslu odzbrojení prováděla
skutečně positivní práce. Vláda
sovětů předložila v Ženevě
velmi podrobný plán o odzbrojení. První
účinek tohoto návrhu na odzbrojení
byl, že občanské časopisy psaly o něm
posměšné glosy. Také české
občanské časopisy účastnily
se tohoto hloupého glosování. Bylo by lépe,
kdyby právě občanské strany tohoto
státu zabývaly se problémem odzbrojení,
než aby tak vážné návrhy, jaké
byly učiněny z ruské strany, tahaly blátem
a zesměšňovaly.
Zatím co na jedné straně rok od roku se překročují
vojenské výdaje, musíme poukázati,
že na druhé straně u kapitoly "školství"
šetří se na celé čáře.
Tato úsporná politika ve školství potrvá
tak dlouho, pokud bude c úřadě nynější
ministr. Ministr dr Hodža promluvil před několika
dny v kulturním výboru senátu zajímavou,
pozoruhodnou řeč, v níž mezi jiným
prohlásil, že pokrokové skupiny budou nuceny
revidovati své metody. To je zřejmé přiznání
k reakci, to je zřejmé opovězení boje
levici, zřejmá provokace pracující
třídy. (Předsednictví převzal
místopředseda Stivín.) To je provokace
té třídy obyvatelstva ve státě,
která se snažila do školství zavésti
ducha skutečně pokrokového. Pokud školství
povede tento Hodža, pokud bude udávati tón
při projednávání školských
otázek, potud také jistě nelze očekávati
v tomto státě vhodnou a dobrou školskou reformu.
On již ohlásil, že se v ministerstvu pracuje
na reformě školství. Můžeme si
živě představiti, jak tato reforma dopadne,
když ji bude dělati Hodža.
Pokud jde o účetní uzávěrku
ještě všeobecně, chtěl bych poukázati,
že kdyby obce hospodařily podobným způsobem,
kdyby si dovolily podobně jako stát ve výdajích
tak překročovati rozpočet, že by musely
očekávati, že se jim dostane od nadřízených
úředních orgánů výtek
anebo podle okolností že dokonce budou volení
zástupcové v obcích rozehnáni a na
jejich místo dosazena správní komise.
Vykořisťování lidí, které
se velmi jasně projevuje v jednotlivých číslicích
této účetní uzávěrky,
stupňuje se ještě tím, že teprve
minulého týdne byla ochrana nájemníků
ve velmi mnohých bodech zhoršena a omezena. Hlasování
z minulého týdne o nájemnických předlohách,
odmítnutí všech zlepšovacích návrhů,
které byly podány ve sněmovně oposicí,
stranou komunistickou, naprosté ignorování
návrhů oposice v tomto směru vyvolaly venku
v širokých vrstvách nesmírné
pobouření, a my, komunisté, se nespokojíme
jen tím, abychom dělali obstrukci v parlamentu,
nýbrž přímo a vědomě využijeme
agitačně venku v širokých masách
omezení ochrany nájemnické, mrhání
poplatnickými penězi, jak je to viděti v
účetní uzávěrce, a všech
těchto skutečností.
Soc.-demokratické časopisy psaly po hlasování
o předlohách nájemnických, že
devět komunistických poslanců scházelo.
Domníváme se, že by se na hlasování
nic nemohlo měniti, i kdyby těchto devět
komunistů bylo bývalo přítomno, avšak
těchto devět soudruhů, kteří
se hlasování nezúčastnili, nescházelo
ve sněmovně z lehkomyslnosti, nýbrž
bylo jim v tom zabráněno buď nemocí
anebo jinými okolnostmi, aby byli hlasování
přítomni. Je neslýchanou demagogií,
když se věc se strany soc.-demokratické vyličuje,
jako bychom my komunisté byli nepřáteli nájemníků,
a jako by bylo proto třeba proti komunistům bojovati,
ježto těch devět soudruhů scházelo.
Účetní uzávěrka za r. 1926
jako všechny uzávěrky poskytovaly vždy
možnost kritisovati hospodářskopolitická
zařízení státu. Nuže, jaký
je hospodářský život v tomto státě
nebo kdo jej ovládá? Hospodářský
život v Československé republice je ovládán
bankovním kapitalismem. Tytéž banky, které
na jedné straně stát ovládají,
jejichž ředitelé stát řídí
a jsou mnohem mocnější než sami ministři,
jsou na druhé straně dosti silné, aby od
státu vymačkaly ještě podpory. Banky
se podporují. Banky se podporují, avšak spořitelnám
a spotřebním spolkům dělnickým
se podpory od státu nedostane. Připomínám,
jakým darebáckým způsobem se na př.
postupovalo, když šlo o to, aby byla poskytnuta pomoc
šluknovské spořitelně. Ačkoliv
šlo zde o velké množství malých
vkladatelů, kteří byli poškozeni, trvalo
velmi dlouho, než přišla jen malá podpora.
Banky jsou podporovány, spořitelny však nechávají
se zajíti, konsumní spolky dělnické,
jež plní svůj úkol, záležející
v tom, aby byla potírána drahota životních
potřeb a dělníkům aspoň trochu
opatřeny náležité životní
potřeby, podpory od státu nedostanou.
Moc bankovního kapitalismu projevuje se také tím,
že na příklad Živnobanka sabotuje obchod
s Ruskem. Děje se to tím způsobem, že
odpírá úvěry a tak zabraňuje
po př. sabotuje, že nemohou býti ujednány
s Ruskem obchody dlouhodobé. Jest zcela jasno, že
moc bankovního kapitálu nemůže býti
v občanském státě zlomena, jak si
to představují národní socialisté.
Moc bankovního kapitálu může býti
zlomena jen tehdy, když dělníci převezmou
moc politickou, rozbijí občanský stát
třídní a na jeho místě vybudují
třídní stát proletářský.
Jedním z prvních opatření vítězné
třídy dělnické bude, že celé
bankovnictví bude zesocialisováno, jak se to stalo
r. 1917 v sovětském Rusku. Pak nebude možno,
aby několik bankovních ředitelů a
dirigentů ovládalo hospodářský
život celého velkého státního
útvaru. V Československu je celé finanční
hospodářství ve službách stabilisace
kapitalismu, v Rusku však ve službách proletářského
státu, proletářských mas, širokých
vrstev chudého selského obyvatelstva.
Jenom několik poznámek o jednotlivých kapitolách
účetní uzávěrky. U ministerstva
vnitra konstatujeme překročení rozpočtu
o 27 milionů. Již r. 1925 bylo vydáno na četnictvo
o 28 milionů více, než bylo stanoveno v rozpočtu.
Četníci jsou v tomto státě značně
lépe placení než na př. učitelé.
Titíž četníci, kteří slouží
k tomu, aby rozháněli dělníky, když
demonstrují proti účinkům hospodářské
politiky, proti daním, proti snížení
mzdy a proti nesmyslnému vojenskému zbrojení.
Četníci jsou vyháněni na ulici, konají-li
tam demonstrace dělníci. Teprve před několika
týdny byla ve Falknově v západních
Čechách dělnická demonstrace rozehnána
četníky způsobem nejbrutálnějším.
Týchž brutálních method bylo před
krátkým časem použito proti stávkujícím
textilním dělníkům ve Frývaldově.
Můžeme si učiniti pojem, jak budou tito četníci
teprve zuřiti, až nabude účinnosti nový
zákon o četnictvu, až četníci
náležitě využijí svobody střílení,
jež jim byla zákonným způsobem v tomto
státě dána německo-československou
vládou občanskou.
U kapitoly státní policie poukazuji, že státní
policie patrně méně spatřuje svůj
úkol v péči o skutečný klid,
o bezpečnost, že naopak se asi domnívá,
že je tu především proto, aby vedla boj
proti straně komunistické. Tento boj vede se často
prostředky zcela směšnými. Z malicherných
důvodů nebo také bez jakéhokoliv důvodu
provádějí se neustále domovní
prohlídky v různých komunistických
sekretariátech. To se stalo v poslední době
v Liberci a v Ústí n. L. Státní policie
sebere všechen materiál, čenichá ve
všech skříních a psacích stolech,
dobývá se do stolů, jejichž vlastníci
nejsou přítomni. Specialitou státní
policie v poslední době jest, že počala
boj také proti vzdělávacím kursům
komunistické strany, které vytvořila strana
za tím účelem, aby se dělníci
vzdělávali, aby se stali skutečně
uvědomělými komunisty.
U kapitoly "veř. práce" poukazuji, že
potřeba činí 490 milionů, kdežto
potřeba ministerstva vnitra 568 milionů. Vidíme
tu dosti značný rozdíl, rozdíl, jehož
důvodem jest, že německý ministr Spina,
který vede ministerstvo veř. prací, má
mnohem menší vliv nežž český
ministr Černý, jehož úkol záleží
v tom, aby vždy lépe bylo četnictvo vypraveno,
aby bylo vypraveno státní špiclovství,
zkrátka a dobře, aby byl pro buržoasii proti
straně komunistické ve státě vytvořen
úplný štváčský aparát.
Domnívám se, že můžeme říci,
aniž by se nám mohlo vytýkati, že jsme
nacionalisty, že v českém území
provádí se značně více veřejných
prací, v území německém však
se rok od roku veřejné práce, jež by
byly nezbytný, odkládají. Tak by bylo naprosto
nutno vystavěti nový most přes Labe v Ústí
n. L.; starý labský most, jehož se používá
současně pro dopravu vlaků, osob a nákladů,
musel býti asi před rokem podepřen trámy,
poněvadž hrozil sesutím. A kdyby jednou tento
most skutečně spadl a stalo se neštěstí,
bude za to odpovědna vláda, která neučinila
nic, aby tento stav změnila, která teprve po dlouhém,
dlouhém váhání se rozhodla poskytnouti
jistý příspěvek na zřízení
nového mostu okr. správní komisi ústecké.
Je třeba také nového mostu v Karlových
Varech. Bylo by také třeba vystavěti v Karlových
Varech údolní přehradu, neboť když
přijde velká voda, jsou Karlovy Vary vždy ohroženy,
a je skutečně nezbytně nutno takovou přehradu
zříditi. Dále by bylo nutno opraviti ze státních
peněz silnice. Zvláště špatné
silnice má okres loketský, falknovský v západních
Čechách. Theoretické povídání
silniční rady, že tu a tam je třeba
opraviti silnice, že je potřebí zvláště
při vzrůstající dopravě automobilové,
aby byly silnice upraveny a nové zřizovány,
nic nepomůže. Nutno také skutečně
stavěti. U kapitoly "veř. práce"
ještě poukazuji, že svého času,
když došlo k velkým vodním katastrofám
v různých krajích tohoto státu, požadovali
zástupci komunistické strany náležitou
podporu pro ubohé oběti takových katastrof.
A co ti lidé dostali? Obcím byly skutečně
státní příspěvky poukázány
a tu se stalo, že jednotlivé poškozené
osoby dostaly dokonce - doslova - 2 Kč.
Jenom několik slov o kapitole "soc. péče".
Minulého roku domnívali se váleční
poškozenci, že konečně budou jejich důchody
náležitě upraveny. Tehdy však křesť.-sociální
posl. Zajiček podal návrh odročovací.
Zatím co váleční poškozenci žádali
okamžitou úpravu, okamžité zvýšení
svých důchodů, podal Zajiček
resoluční návrh, v němž se pravilo,
že má býti tato otázka co nejdříve
upravena. Co nejdříve! - uplynulo však mnoho
a mnoho měsíců, váleční
poškozenci ve stech a tisících svých
schůzích protestovali proti odkládání
svých požadavků, avšak to všechno
jim nepomohlo, uplatňují se snahy, vždy více
omezovati péči o válečné poškozence.
Tak vypadá v tomto státě sociální
péče, abych uvedl jenom jeden příklad.