Čtvrtek 22. března 1928

Státní správy vždy ukládaly takové daně, které by opírajíce se o nejširší základnu zaručovaly největší výsledek. Bylo tomu tak i kdysi ve starém Rakousku, ale až k takovému konci zatížení drobných lidí, to již musím říci, až k takové sociální tendenci při užívání fiskálního nástroje, jak tomu jest zde v československém státě, přece nikde jinde nedošlo. Ale snad to má býti projevem zde v tomto státě více než kde jinde vychvalované demokracie. (Výkřiky posl. Krebse.) Pánové, vznášíme proti této nesociální tendenci fisku nejtěžší obžalobu a žádáme o její revisi.

Pokud jde o poplatky za právní úkony, byly v r. 1926 rozpočteny na 584 milionů Kč, ale ve skutečnosti bylo vybráno 795.16 milionu Kč. Tato částka byla již podle rozpočtu zvýšena z 584 milionů Kč v r. 1926 na 650 mil. v r. 1928 a můžeme si představiti, jaké příjmy bude míti stát příště z tohoto titulu, budou-li přeplatky v příštích letech snad stejné jako přeplatky v r. 1926. Právo se stalo, jak to objasňují tyto číslice, tak drahým, že to láká již jen zámožné pouštěti se do procesu. Kam to však povede, bude-li pro nemajetného právo nedostupné? Jest to také legitimace demokracie?

Do této kapitoly patří také vysoké upomínací poplatky podle nového daňového zákona, jež vytýkala 108. výroční valná hromada libereckého obchodního gremia ze dne 19. března 1928. Upomínací poplatek činil dosud 2.10 Kč, od 1. ledna 1928 počínaje bude upomínací poplatek za daňový dluh od 100 Kč do 100.000 Kč činiti  1/2%, za každých dalších 100.000 o 100 Kč více. Bude-li tedy dne 1. ledna 1928 vydána upomínka na 20.000 Kč, musí za ni daňový dlužník zaplatiti jako upomínací poplatek 100 Kč. Při daňovém dluhu 100.000 Kč musí na upomínacím poplatku zaplatiti 500 Kč. (Posl. Krebs [německy]: To jest dražší než prostřednictvím právního zástupce!) Ano. Ale i za daňový zájem zvyšují se poplatky způsobem přímo hrozivým. Tento poplatek činil do konce r. 1927 5.20 Kč, od 1. ledna 1928 se zvyšuje na 1% a to i v případech, kdy nebyl nalezen žádný předmět zájmu podléhající. Mimo to počítá stát při dražbě 1 1/2% z výnosu zabavených předmětů.

Ale vraťme se k závěrečnému účtu za r. 1926. Co jsem pravil stran upomínacích poplatků a vysokých poplatků za zájem, musím také říci ve spojení s tím, co jsem dříve pravil o státním závěrečném účtu. Mluvil jsem o četných případech neslýchaného zatížení, jež bylo prokázáno tímto státním závěrečným účtem. Žádáme, aby nastala náprava ve výdajích státu, aby se tím mohlo ulehčiti poplatníkovi. Jak se dosud proti tomu jednalo, ukazuje kapitola "Výdaje na bezpečnost státu v roce 1926", znovu podle státního závěrečného účtu. Zde vidíme, že ministerstvo vnitra vydalo v r. 1926 na politickou službu místo rozpočtených 68.4 milionu Kč 121.2 milionu Kč, rovněž na policejní úřady a policejní orgány místo 71 milionů 110.5 milionu a na četnictvo místo 115.86 milionu, 198.6 milionu Kč. Na výdaje na stejný účel v Podkarpatské Rusi nebyl ještě při tom brán zřetel a i ony převyšují rozpočet až o 100%. Podaří-li se všemu úsilí vyjasniti vyúčtování ministerstvu národní obrany, zůstává otázkou. Jak je možno, to by byla otázka. kterou by jistě bylo lze dáti ministrovi národní obrany, ovšem kdyby zde byl, že tam bylo vydáno na cesty a jízdy 57.62 milionu Kč? (Posl. Krebs [německy]: Cestovní výdaje dobrého vojáka Švejka!) Ano, při čemž ještě v roce 1926 z úsporných důvodů byly konány manévry jen v omezené míře. Bylo by lze z této částky vyvoditi velice špatné důsledky.

Podle závěrečného účtu jest jeden vklad u Zemské banky v Praze ve výši 663 tisíc Kč určen "pro zvláštní účely českého Jockey klubu" a výdaje na oživení cizineckého ruchu z turistiky přesahují rozpočet asi o 1 milion Kč, poněvadž horolezeckému spolku "Radhošť" byl dán vklad 1 milion Kč. Kdy a kde dostaly někdy německé organisace podobnou částku? Ani závěrečný účet za r. 1927 nedovede o tom nic říci.

Každá číslice uvedená v mé zprávě ke státnímu závěrečnému účtu jest důkazem ohromného berního tlaku. Nemůže tomu býti jinak, než že dojde k nejničivějšímu fiskalismu, připravuje-li se někdo na plány, jejichž provedení stojí miliardy. Tu se pan ministr financí zasazuje o liberálnější postup při vybírání daní. Přikazuje svým úkazem berním úřadům, aby při vybírání daní přihlížely k hospodářským poměrům každého jednotlivého poplatníka, zvláště aby povolovaly splátky a velice opatrně prováděly zájmy a exekuce. Zdá se mi, že tato epištola pana ministra financí příliš silně odporuje směrnicím hospodářského a finančního vedení tohoto státu, které on sám předpisuje, a pro něž berní úřady, pokud jde o jejich provádění, nejsou přece ničím jiným než nástroji. Předpokladem liberalismu při vybírání daní jest pořádek a ozdravění finančního vedení státu, to však se může uzdraviti jen moudrým omezováním. Ovšem vyhlídek na ně není. Pomýšlí-li pan ministr financí na zvláštní reorganisaci svého odboru, možno spíše usuzovati o opaku. (Posl. Krebs [německy]: Nanejvýš u sociální správy, tam se škrtá!) Ano, zcela správně, ať jde o válečné invalidy nebo o pense. Při takových výdajích státu jsme se naučili znáti vždy jen státně finanční kategorický imperativ. Podle státního závěrečného účtu za r. 1926 pan ministr financí co nejvydatněji zvětšil a obmyslil svůj aparát, ale jistě jen proto, aby mohl ještě silněji a organisovaněji postupovati proti poplatníkovi.

Rozpočet pro r. 1926 ustanovil pro ministerstvo financí na řádných výdajích 325 milionů Kč. Skorem ve všech odděleních byly osobní výdaje překročeny a to o 40 až 50%, úhrnem o 167 milionů Kč. Za to byly mimořádné výdaje až na 42 miliony přesunuty na příští rok, takže úhrnná částka podává falešný obraz, že totiž úhrnné výdaje byly překročeny jen o 11 milionů Kč, a to na 522 milionů. Při tom však dlužno oněch 142 milionů, o které bylo mimořádně rozpočteno více, považovati jen za odsunutá. nikoliv však za ušetřená břemena. Na berních pokutách. exekučních poplatcích a úrocích, jež zajisté dlužno považovati za prostředek k vymáhání daní, bylo zaúčtováno 145 milionů Kč, z toho vyplývá úhrnný výdaj na útraty poplatníků 667 milionů Kč, s připočtením přesunutých investicí 810 milionů Kč. Pro r. 1928 dal pan ministr financí pro svůj odbor do rozpočtu 534 milionů Kč, proti rozpočtu 510 milionů Kč v r. 1926. Můžeme přibližně zjistiti, co bude konečně z těchto 534 milionů, když se v r. 1928 provede takový přesun jako v r. 1926.

Bude-li pan ministr financí svůj odbor reorganisovati v tomto smyslu, dlužno se skutečně obávati, že se bude pokračovati v berním mučení. Tato obava jest bohužel tím spíše oprávněná, uvážíme-li, že se vyšších výdajů žádá pro ministerstvo financí, ačkoliv zákon o daňové reformě většinu prací přesunuje na berní úřady a nemocenské pojišťovny, na zaměstnavatele a zaměstnance. Domnívali bychom se, že tedy spíše dojde k omezení aparátu ministerstva financí. Ale jak se zdá, stal se pan ministr financí zpupným pro úspěch v r. 1926, pro vyšší příjem 3.4 miliard Kč na daních, dávkách a poplatcích, které v tomto roce vybral více proti rozpočtu, a zdá se, že si svůj úkol představuje tak, aby vybudoval aparát, aby tento triumf z r. 1926 v příštím roce snad ještě zvýšil. Ale my skromně a vedeni odpovědností tážeme se pana ministra financí, jak dlouho se domnívá, že se může provozovati takový násilný způsob. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.) Doufáme, že boj, jejž nyní začneme organisovati proti takovým násilným způsobům finanční správy, bude tak silný, že i těmto odpovědným pánům bude poněkud hlava napravena.

Pan dr Engliš byl považován za dobrého ministra financí. Jeho poslední jmenování bylo vítáno právě tak, jako jeho první vítáno nebylo. Byla to nicotná radost a naděje. Všichni se domnívali, že on jest jediný, jenž může zavésti pořádek do zanedbané finanční správy. Setkával se s tak velikou důvěrou, jako málo který ministr financí. Výsledek tohoto dobrého ministra financí - dobrého v uvozovkách - jest ovšem jiný než se očekávalo. On vyvrcholil vše, co se dosud stalo v oboru finanční správy, ačkoliv byl jen teoretikem. Dnes již nikdo nežije v domnění, že on jest dobrým ministrem financí. Snad jest toto mínění rozšířeno ještě jen v nejbližším okolí ministra financí. Ba dokonce nejbližší přátelé pana ministra počínají se strachovati o jeho popularitu. Vidí-li někdo, jak se provádějí jeho zákony, dostává z toho husí kůži. Nyní se dožíváme prvních požehnání zákona o daňové reformě, jak jsem právě ve svém dnešním stanovisku stran jeho účinků ukázal. Ale na tom není ještě dosti. Přicházím z jabloneckého okresu a tam jsem se v posledních týdnech dověděl o velkých novotách, které zavedly berní úřady, aspoň v tomto území. Tam se na neplatící poplatníky zcela prostě uvaluje vnucená správa. V posledním týdnu bylo tam uvaleno mnoho takových vnucených správ. To jest jistě vrchol všeho. Výsledek práce ministra financí ukazuje se i v zahájení nového období, které má nastati při provádění nového daňového zákona. Přípravy ukazují se především ve velké akci při podávání daňových přiznání, jež se v posledních týdnech provádělo až k šílenství a mělo jeden výsledek, že totiž povstal neklid v nejširších vrstvách obyvatelstva, načež přesunutím majetku byla státu způsobena nezměrná škoda, takže by činitelé za to odpovědní měli býti posazeni na lavici obžalovaných.

Dnes znovu voláme k berní správě, aby zanechala podobných metod vedení státu, jaké se jeví právě ve státním závěrečném účtu za r. 1926. Čím dříve se přikročí k rozumnému zacházení se státním občanem i v jeho vlastnosti jako veřejného poplatníka, tím bude lépe. Naší věcí jest jen napomínati a varovati. Činy nacházejí se na druhé straně a i zájem státu nejnaléhavěji přikazuje je provésti. (Souhlas a potlesk něm. národně-socialistických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Nyní má slovo pan posl. Chlouba.

Posl. Chlouba: V prvé řadě protestuji jménem komunistické frakce poslanecké co nejrozhodněji proti věznění posl. soudr. Steinera. V době, kdy se tu projednává státní závěrečný účet, v němž kontrolní úřad vystavuje o státním hospodaření krvavě vážné číslice o miliardovém překročování státního rozpočtu, považuje buržoasní koalice za nutno držeti jednoho z členů této sněmovny v kriminále. To svědčí nejen o tom, že poslanecká imunita v měšťácké demokracii je prázdnou frází, ale nasvědčuje i slabosti buržoasní koalice. (Výkřiky komunistických poslanců: Hanba!)

Nelze nalézti dosti ostrých slov, abychom tu s tohoto místa pranýřovali tento měšťácký režim, za něhož se ruší imunita poslanců a komunističtí poslanci jsou vrháni do vězení.

Tato skutečnost musí býti pobídkou k tomu, aby všichni komunisté a s nimi všichni, kdož trpí tímto kapitalistickým režimem, pracovali k jeho povalení. (Tak jest!)

A nyní nejprve několik poznámek k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Nejvyšší kontrolní úřad v měšťácké demokracii, specielně v Československé republice má asi ten účel, aby o státním hospodaření budil jistotu a to: vůči zahraničním věřitelům, že jejich půjčky budou správně a za každých okolností honorovány, vůči poplatníkům uvnitř, že mohou směle a s důvěrou platiti daně, neboť je s nimi hospodařeno správně. Má tu býti vzbuzen dojem, že vybírání daní děje se v mezích zákonů, že není ani o korunu vybráno více, než jak povoleno zákonem, že zejména parlamentem povolované rozpočty nejsou překročovány, že je tu orgán nad ministerstvy, nadaný plnou mocí exekutivní, orgán, který nesprávné hospodářství státní může nejen vytýkati, ale s odvoláním se na Národní shromáždění i korigovati, a že tudíž československý poplatník může s nadšením nositi daně na berní úřad.

Konstatujeme proto, že Nejvyšší kontrolní úřad v Československé republice nemá dosud ani jasně vymezenou působnost a že nemá zejména určitou exekutivní pravomoc, že jeho postavení po stránce ústavní, státoprávní a zákonné je veskrze nejisté a postrádá pevného základu. Není tu zejména určitého a jasného státoprávního postavení tohoto úřadu k vládě, k ministerstvům a k Národnímu shromáždění, což sice se zřetelem na panující poměry v Československé republice nepřekvapuje, ale s ohledem na rozsáhlé hospodářství státní a na značné množství "fondů a fondíčků" a zřetelem k tomu, aby byly přece jenom z části chráněny kapsy poplatníků před dravostí buržoasie, je nejvýše žádoucí. (Výkřiky.)

Strážci "pořádku" mohou si tu vzíti příklad z Rakouska, kde je kontrolní úřad úplně neodvislý od ministerstev a je odpověden nikoli vládě, nýbrž parlamentu, a mohou vybaviti aspoň podle tohoto vzoru také kontrolní úřad v Československé republice nějakou exekutivní mocí. Již v rozpočtovém výboru vytýkali jsme tuto skutečnost a poukázali k tomu, že ani jednací řád pro kontrolní úřad r. 1925 vládě předložený nebyl dosud parlamentu předložen ke schválení. Nejvyšší kontrolní úřad má svázané ruce, je vázán ustanovením, že se o činěných výtkách musí dohodnouti s příslušným ministerstvem, po případě s ministerskou radou a teprve potom, kdyby nebylo možno dohodnouti se na společném textu a motivaci výtek, může přijíti s výtkou před parlament. Z toho jest opětně zřejmo, že parlament je v buržoasním režimu pátým kolem u vozu a že slovo "kontrola" nebo "revise" má v československých poměrech špatný zvuk a pro vládnoucí kruhy je nežádoucím artiklem.

Už i formální stránka, že na příklad účetní závěrka byla předložena sněmovně v první polovici září minulého roku a teprve dnes se projednává v plénu této sněmovny, nasvědčuje tomu, že kontrola v nynějších poměrech je nežádoucí a že pro vládní strany je kontrolní úřad trpěným zlem.

Jinak státní závěrečný účet za r. 1926 je knihou čísel, která se dotýká 14 mil. obyvatel, v převážné většině dělníků, drobných rolníků a živnostníků, na jichž adresu mluví takovouto řečí:

Státní rozpočty v Československé republice jsou soustavně překročovány ve vydáních i v příjmech, a to o celé miliardy, překročování rozpočtů má prudký vzestup a dosáhlo r. 1926 toto překročení nad rozpočet ve vydáních o 1.217,671.986 Kč a v příjmech dokonce o 3.384,112.631 Kč. Ctižádost ministra financí, honosícího se "snížením" rozpočtu, byla tu korigována kontrolním úřadem obratovou číslicí bezmála pěti miliard, což je při povoleném desetimiliardovém rozpočtu celá polovina.

Upozorňujeme všechny dělníky a pracující rolníky na tyto krvavé číslice kontrolního úřadu, podle nichž byly státní rozpočty překročeny v r. 1924 v příjmech o 1.616 mil. Kč a ve vydáních o 1.550 mil. Kč nad rozpočet; v r. 1925 pak v příjmech o 1.637 mil. Kč a ve vydáních o 1.583 mil. Kč nad rozpočet, v roce 1926 při rozpočtovém vydání 10miliardovém o 1.217 mil. Kč a v příjmech rozpočtem stanovených částkou 10.085 mil. Kč o 3.384 mil. Kč nad rozpočet, takže překročení rozpočtů v letech 1924 až 1926 činí ve vydáních o 4.351 mil. Kč a v příjmech dokonce o 6.637 mil. Kč nad rozpočet.

Toto "snižování" rozpočtů z návodu ministra dr Engliše, buržoasií tak na odiv vystavované, avšak na druhé straně pravidelně překročování rozpočtu o celé miliardy, je zajisté finanční manévr dr Engliše. "Znivelisovaný" rozpočet pro rok 1926 na 10 miliard, který pak v příjmech dostoupí výše 13.469 mil. Kč, toť schopnost manévrovat. Tento průhledný manévr buržoasie se "sníženým" desetimiliardovým rozpočtem s jeho každoročně vypichovaným desetimilionovým "přebytkem", který je pak v zápětí překročován o miliardy, z největší části na daních nepřímých, musí býti znemožněn.

Zde vizte, dělníci a pracující rolníci, oč z návodu vládnoucí buržoasie vymačkala na vás státní správa v roce 1926 na daních více, než bylo rozpočtem povoleno: Tak na cukerní dani o 134 mil. Kč více nad rozpočet, na dani nápojové o 25 mil. Kč více nad rozpočet; cla vynesla více o 185 mil. Kč; daň z obratu za tentýž rok vykazuje proti rozpočtu větší příjmy o 594 mil. Kč, to jest o celých 50% více, než bylo rozpočtem povoleno. Daň z příjmu, v rozpočtu vykázaná částkou 995 mil. Kč, vynesla 3.191 mil. Kč, čili daňový šroub tu včetně daňových nedoplatků vymačkal o celých 2.196 mil. Kč více nad rozpočet. Celkem na veřejných dávkách, povolených rozpočtem ve výši 7.305,143.710 Kč, vylisoval daňový šroub 10.423,323.199 Kč, čili o 3.118,179.489 Kč nad rozpočet.

Enormní zvýšení daně z příjmu v r. 1926, i když počítáme s nedoplatky proti předcházejícím rokům 1924 a 1925, jest si zejména dělníkům vysvětliti tak, že to byl rok honby státní finanční správy na jejich kapsy v důsledku předchozího ujednání mezi ministerstvem financí a zástupci reformistických organisací ve věci t. zv. daňových nedoplatků. Zde, jak viděti, si finanční správa vynahradila daňový úbytek povstalý zákonem č. 235 při odpisování daní kapitalistům. Tuto okolnost, že buržoasní vláda může bez zvláštního odporu vymačkati o celé miliardy daní nad rozpočet a že čerpá z daňových nedoplatků drobných lidí, zatím co bohatým promíjí desítky milionů, pochvalují si noviny těžkého průmyslu, které si manévrující schopnost ministra dr Engliše přichvalují. Tak na př. napsaly "Lidové Noviny", že "to je okolnost velmi důležitá" - toto značné vymačkávání daní přes rozpočet - "protože by jinak nebylo bývalo možno odhodlati se ke snížení přímých daní v té míře, jak se stalo v daňové reformě ... nebýti zde oné reservy nedoplatků a příznivých příjmů nad rozpočet".

Daňový šroub, který tak vytrvale pracoval u celních poplatků, u daně z cukru a u daně obratové a nasazoval vydatně všude, kde šlo o zdražování životních potřeb, a tomuto zdražování životních potřeb vydatně napomáhal, byl velmi liberální tam, kde šlo o kruhy majetné. Tak pozemková daň, která pro tentýž rok byla v příjmu vykázána číslicí 139 mil. Kč, vynesla pouhých 105 mil. Kč, čili o celých 34 mil. Kč méně. Všeobecná daň výdělková vykazuje proti rozpočtu menší příjem o 37 mil. Kč. Zvláštní daň výdělková - tedy ponejvíce těžký průmysl - proti stanovenému příjmu v rozpočtu 280 mil. vynesla méně o 113 mil. Kč.

Přes všechnu drakonickou práci daňového šroubu dostouply nedoplatky daní a dávek téhož roku výše 6.794,759.279 Kč, z toho nedoplatky spotřebních daní 170 mil. Kč, přímých daní 4.978 mil. Kč. Zatím co nedoplatky spotřebních daní zvýšily se téhož roku o pouhých 36 mil., nedoplatky přímých daní zvýšily se proti tomu o 1387 mil. Kč, což činí čtvrtinu z celkového předpisu na daních a dávkách. Třídní tendence státní daňové politiky došla tu náležitého výrazu.

Tímto provedeným srovnáním čísel rozpočtových s čísly státní uzávěrky potvrzuje se jen naše stanovisko při projednávání státního rozpočtu, že rozpočty republiky mají veskrze třídní kapitalistický ráz, že vedle toho rozpočty jsou sestavovány umělým způsobem, jich vypichovaná aktivita je dosažena pouze enormním zvyšováním daní a dávek nad rozpočet a že také stabilisace rozpočtu je velmi vratká a je docilována pouze miliardovou reservou daňových nedoplatků. Spolehlivost státního rozpočtu není žádná - jsou to uměle sestavená čísla vypočtená na oklamání důvěřivé veřejnosti, veskrze průhledný to manévr podnikaný s buržoasií proti dělnické třídě.

Státní závěrečný účet vedle těchto uvedených znaků státní daňové politiky poskytuje pak s hlediska dělníků a pracujících rolníků ještě tento obraz:

1. Vzestupná transformace daní z majetných na dělníky a rolníky.

2. Příprava spojené buržoasie k této transformaci daní na dělníky a pracující rolníky serií zákonů jako další pokus o stabilisaci kapitalistického režimu v Československé republice.

Rok 1926 byl dozajista rokem příprav buržoasie k tomu, přesunouti velkou část daňového břemene na pracující vrstvy, jež nyní berní "reformou" jsou postiženy tak, že jsou jedinými nositeli hlavních příjmů kapitalistického státu.

V dubnu téhož roku na valné hromadě Ústředního svazu čsl. průmyslníků ministr obchodu dr Peroutka adresoval vládě mezi jiným tato slova: "Přes všechny nesnáze rozpočtové musí daňová reforma přinésti podstatné úlevy našemu (rozuměj kapitalistickému) podnikání."

A generální tajemník průmyslníků dr Hodáč adresoval Národnímu shromáždění mezi jiným toto: "Při dnešní výši zdanění přímého, počítáme-li v ně neslýchaně vysoké přirážky samosprávní, činí tyto daně část režie, jež zvyšuje cenu výrobků. Mimoto dnešní způsob přímého zdanění způsobuje, že se znemožňuje tvoření kapitálu a tím se brání rozvoji vývozních obchodů k technickému zlepšení průmyslu. Z toho plyne naše stanovisko k daňové reformě." A poněvadž vláda v měšťácké demokracii s parlamentem a státní administrativou jsou pouhými výkonnými orgány agrární a průmyslové buržoasie, stala se berní "reforma" státní nezbytností a v zákonech daňových, nyní platných, jsou všechny znaky kapitalistické konsolidace; za to však široké vrstvy, očekávající od daňové "reformy" ulehčení, byly opětně šeredně zklamány.

Tak si kapitalisté vynutili snížení daně výdělkové a jako vždy využili živelního volání po ulehčení daňových břemen dokonale pro sebe. S argumenty a hesly uhlobaronů nebo jejich generálních sekretářů o "soutěživosti průmyslového podnikání", o "znemožňování tvoření kapitálu", o "limitu samosprávných přirážek" a o "sociálních položkách zatěžujících výrobní náklady" atd., shledali jsme se v důvodové zprávě daňové předlohy a byly též p. dr Englišem doslovně převzaty. Kněží a advokáti buržoasie v parlamentě při projednávání předlohy dávali těmto heslům kořenatější příchuť - popularisovali je.

Ministr financí, stigmatisovaný na "pokrokovce", provedl tu beze sporu opět velký finanční manévr v zájmu státu a v zájmu kapitalistů, při čemž ovšem široké vrstvy, dychtivě očekávající opravdovou úlevu od daňové "reformy", přitlačil poněkud více ke zdi. Jeho osnova daňové "reformy" a finančního nevolnictví samosprávy je dozajista pronikavým pokusem o stabilisaci kapitalistického systému, jímž má býti vykořisťující podnikání na delší dobu zajištěno. A poněvadž, jak jsem již uvedl, šlo o "podnikání" a "soutěživost" kapitalistů, aby mohli konkurovati se svými zahraničními kolegy-vykořisťovateli, došlo v daňové "reformě" k podstatnému snížení a k pronikavějším změnám pouze při obou daních výdělkových.

Úbytek důchodové daně podle zákona je skvěle nahrazen daní ze mzdy.

Nezměněny nebo skorem nezměněny zůstaly daně pozemková a domovní, při čemž daň domovní třídní je všeobecně zvýšena u menších budov až o 80% a činžovní je rozšířena na nové tisíce obcí, které dosud platily mírnou daň třídní. K tomu třeba přičísti nadiktované dávky samosprávné.

Kdo měl nějaké iluse o účincích daňové "reformy" a o všeobecném snížení daňového břemene, zvláště na venku, pozbyl je tím okamžikem, jakmile dostal do ruky sešity daňových přiznání. Jsme tomu povděčni - nebudit iluse - to kvitujeme.

Na místo populárního výkladu k daňovým přiznáním, o němž tak přesvědčivě mluvili zástupci ministerstva financí, že bude vydán, poslal p. ministr financí poplatníkům, čekajícím ulehčení od daní, tyto buržoasní vzkazky: "Nesprávné a neúplné údaje trestají se podle zákona pokutou až do 5000 Kč!" "Podání řádně vyplněného přiznání lze vynutiti pokutami až do 5000 Kč!" Takovýto úvod ovšem nemohl nikomu usnadniti orientaci v přiznávacích formulářích.

Daňové formuláře jsou ovšem vypracovány zcela podle duchu zákona: daně z velikých přesunouti na malé poplatníky. Přiznání jsou podle zákona a mají tvořiti okno pro pana berního, jímž uvidí chalupníkovi na dvůr, do stodůlky i na stůl, co má se ženou a s dětmi k obědu. Zcela ve smyslu přání kovobaronů a uhlobaronů, aby mohli soutěžit se zahraničními dravci, aby mohli snáze a více vykořisťovati na domácím trhu konsumenty, musí býti důkladněji zdaněn drobný zemědělec, živnostník a dělník. Chalupníkovi se zdaní nejen jeho roční, byť sebe skrovnější tržba ať za hotové nebo na úvěr, ale i to, co ve svém hospodářství vyrobil a s rodinou spotřeboval. Každé v domácnosti spotřebované vejce, drůbež, králík, brambor na loupačku, všechno bude zdaněno v zájmu snazšího kapitalistického vykořisťování.

Chudé obyvatelstvo měst i venkova seznalo opětně, že bylo poznovu napáleno, a proto reptá proti takovéto daňové politice. Vždyť přece vládní strany utěšovaly své voliče, že reforma přímých daní přinese zvláště snížení daní drobnému obyvatelstvu. Drobný zemědělec, živnostník, pocítí prý hotové dobrodiní daňové reformy. K vůli němu a jenom v zájmu jeho se dělá. Tak zněla sladká slova koaličních mámičů. A teď mu státní finanční správa dává náruč daňových přiznání s úvodní formulí zákona: "Nesprávné a neúplné údaje trestají se pokutou až do 5000 Kč."

Vším právem se občanstvo proti tomu bouří. Pomocníci agrární a průmyslové buržoasie, vidouce pro sebe nebezpečí, že hněv podvedeného občanstva mohl by se jim veškerým právem svésti po zádech, uvolňují ventil nespokojenosti, jak mohou, na schůzích i v novinách. V agrárním tisku, kde se toho o dobrodiní berní reformy a ochraně zemědělcovy práce tolik nažvanilo, propouštějí serii zuřivých článků o daňovém šroubu a nespravedlivém daňovém zatížení drobného zemědělce, o daňovém pekle a podobně.

Moravský poslanec Šamalík na obhajobu lidové strany, jejíž mluvčí páter Roudnický v rozpočtovém výboru razil heslo, že domovní daň není u nás nejvyšší, a zpravodaj o finančním nevolnictví samosprávy posl. Adámek dokonce starostí o drobné poplatníky usnul, psal v "Selských Listech" koaliční vzkazky agrárníkům, že daňová úprava hrozí katastrofou, že se zřítí na drobné obyvatelstvo, že venkovský lid je na kraji zoufalství v důsledku agrárnického chomoutu a že lidová strana, která je pastorkem ve vládě a sbírá pouhé drobty, nebude už agrárníkům otročiti.

Pokrytci! Demagogové! Jedni i druzí. Kapitalistům sníží daně a převalí je na drobné obyvatelstvo, a když proti tomu nastane všeobecný odpor drobných poplatníků, svalují odpovědnost jeden na druhého.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP