Čtvrtek 22. března 1928

Podle pracovního programu sestaveného, ministerstvem veř. prací r. 1926, bylo by možno úsek mezi Mělníkem a Kolínem dokončiti racionelně-technicky do r. 1931 a celé střední Labe asi za dalších 6 roků, tedy asi do r. 1937. Tyto úpravy by vyžadovaly rozpočtovou položku v celku asi 40 mil. Kč. Ale stát dává do rozpočtu položku daleko nižší. R. 1927 činila tato položka pouze 21,700.000 Kč, v rozpočtu na r. 1928 byla nepatrně zvýšena na 22,700.000 Kč. Takhle ovšem zdvojnásobí se doba, které podle původních disposic ministerstva veř. prací z r. 1926 bylo by třeba k dokončení této souvislé úpravy na středním Labi mezi Mělníkem a Jaroměří.

Myslím, že je vůbec nutno, aby vodní stavby byly postaveny konečně na pevný finanční základ. Dosud tomu tak není. Státní správa vodocestná, ministerstvo veř. prací, staví pochopitelně jen podle úvěrů rozpočtových, pokud stačí na ten který rozpočtový rok. Při tom nelze dělati disposic na delší časové období, neboť není tu jistoty, zda finanční správa rozpočtově i v těch následujících letech bude pamatovati na tyto investice, zejména na práce rozestavěné. Je třeba zdůrazniti v souvislostí s tímto stavem věcí, že dokud nebude naše vodní hospodářství postaveno na pevný finanční základ, nelze také míti náležitého programu těchto staveb. A bez programu nemůže přece pracovati ani hokynář, natož stát ve svém velkém hospodářství. Tedy dalo by se souditi, že za tohoto stavu věcí nebude přikročováno k rozestavování nových prací, dokud staré alespoň z většiny nebudou dokončeny. Zatím v našich vodních úpravách máme stav takový, že, třebaže již jsou tu 2 až 3 desetiletí rozestavěné a nedokončené vodní stavby, začínají se opět stavby nové, které zase pro nedostatek finančních prostředků není možno dovésti ke zdárnému konci. Tak stát bude ztráceti nové desítky milionů a místo ulehčení politického, které páni zde sledují, dospěje se ke stavu ještě horšímu. Obyvatelstvo vidouc, že nejde ke konci ani stavba velenutná, prováděná již dlouhá léta ba desetiletí, bude tím rozhořčeněji vytýkati státní správě nepochopení, nehospodárnost a nedbalý postup.

V poslední době došlo na tomto poli k jistému novému rozdělení kompetence mezi ministerstvem zemědělství a ministerstvem veř. prací. Pochybujeme, že by toto rozdělení kompetence ve věcech vodohospodářských bylo věci samé na prospěch. Kdyby tomu tak bylo, nebylo by v celku proti věci námitky. Naše ministerstvo zemědělství snaží se dostati do své kompetence většinu vodních děl, široké oprávnění jen proto, aby zde mohlo sledovati úsilněji zájmy zemědělské, souvisící s úpravou a využitím nových toků, lépe než bylo možno dosud, pokud tato práce byla soustředěna v ministerstvu veř. prací. Bylo by ovšem velmi podivno, kdyby toho, čeho nemohla dosíci dobrá vůle v ministerstvu veř. prací, bylo možno dosíci nyní, kdy podstatná část této kompetence ocitne se ve sféře politického vlivu agrárníků.

Je zde dále nebezpečí v tom, že agrární zájmy budou míti při úpravě vodních toků a využití vodních sil nezdravou převahu nad zájmy jinými, nad zájmy obchodu, průmyslu a zejména našich měst. Proto mělo zde býti více zdůrazněno hledisko celostátní a méně stavovské zájmy agrární buržoasie, které se tu opětně v plném rozsahu uplatnily.

Řekl jsem, že bez zabezpečení finančního základu našeho vodního hospodářství není možna soustavná úprava našich vodních toků a náležité využití našich vodních sil. Stát zřídil fond pro úpravu silnic, jistě fond naléhavý, s jehož tendencí je třeba jenom souhlasiti. Ale totéž je třeba žádati i pro práce v tomto oboru. Je nutno také postaviti práce jiné, jako je úprava Labe, Vltavy, splavnění Vltavy mezi Prahou a Mělníkem, vybudování Masarykova zdýmadla, vybudování vranovské přehrady, aby byla možna regulace Dyje - a já jen uvádím k posouzení významu této přehrady vranovské, že jejím vybudováním zlevní se úprava Dyje na př. o 90 mil. Kč. Ale, velectění, nemůže býti žádné radosti ze započetí takových velkých prací, když není jistoty, bude-li tu peněz v příštím nebo následujících letech, bude-li taková velká vodní stavba také náležitým způsobem a včas dokončena.

Proto zdůrazňuji potřebu vodohospodářského fondu, který by umožnil opatření potřebných stamilionů, jichž je třeba k obstarání nebo alespoň dokončení rozestavěných velkých prací a k vybudování staveb nejnaléhavějších. Ovšem nepřáli bychom si, aby toto fondovní hospodářství bylo útěkem před ústavní kontrolou. Práva Národního shromáždění tímto fondovním hospodářstvím nesmějí býti v ničem dotčena. Já jen vzpomínám fondu ministerstva národní obrany, fondu silničního, a žádá-li se nyní zcela právem vybudování fondu pro vodní stavby, buďsi, ale tato myšlenka musí býti rozvíjena v souhlase s demokratickou ústavou naší a nikoliv proti ní. Zdůrazňuji znovu, že hospodářství fondovní v tomto nebo jiném případě nesmí se vymykati ústavní kontrole našeho Národního shromáždění. Slavná sněmovno! Nebude-li s tohoto vyššího hlediska řešena otázka velikých vodních staveb v naší republice, pak stát bude tu v pravém slova smyslu zahazovati desítky milionů do vody. Zemědělské obyvatelstvo dále bude trpěti záplavami a znehodnocováním svých pozemků i zkázou výsledků své práce. Nebudeme moci podpořiti svůj průmysl a obchod vybudováním aspoň té nejnutnější sítě vnitrozemských vodních cest. Máme veliký plán v tomto směru do budoucnosti: průplav labsko-oderský, průplav odersko-dunajský a jiné a jiné ještě plány na tomto poli. Myslím však, že to je hudba vzdálené budoucnosti. Více nám musí záležeti na tom, dosáhnouti v čase nejkratším toho, co nejlevněji a nejsnáze možno dosáhnouti, to je náležité úpravy a využití vnitrozemských vodních cest, což by znamenalo posunouti velikou mezinárodní vodní cestu labskou z Mělníka do Kolína, Pardubic, do Hradce. Posunutí toto jen do Pardubic, prosím, mohlo by býti hotovo za několik let, což by způsobilo velký transport dříví, stavebního kamene, obilí a jiných a jiných našich produktů výrobních ze Slovenska, Rakouska a odjinud vodní cestou do Hamburku a do širokého moře.

Pokládal jsem za svoji povinnost, abych zde poukázal v souvislosti s projednávanou účetní uzávěrkou státní na tento jeden úsek státního hospodářství, a nemám jiného přání, než aby státní správa finanční věnovala této otázce zaslouženou pozornost, aby úřady technické, určené k provádění těchto velikých stavebních projektů, mohly konati svůj úkol a nemusily si stěžovati na úzkoprsost státní finanční správy, která, jak velmi dobře víme, dovede si opatřiti peníze na projekty i méně významnější, jenom když chce.

Končím tím, aby otázka vodního hospodářství, úpravy vodních toků, zabezpečení obyvatelstva před ničivými účinky vody, využití vodních sil k plavbě, elektrické energii a jiným a jiným vysoce důležitým potřebám národohospodářským byla v čase co možná nejkratším řešena s širokého hlediska, s hlediska daleké budoucnosti. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. soc. demokratické strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Simm. Dávám mu slovo.

Posl. Simm (německy): Slavná sněmovno! Projednávání státního závěrečného účtu, a to kteréhokoliv roku jest podle mého mínění právě tak důležitou kapitolou parlamentní práce, jako projednávání státního rozpočtu, jenž jest základem takového závěrečného účtu. Jde-li u rozpočtu o stanovení potřeby a její úhrady pro ten nebo onen obor státního veřejného života, jde u státního závěrečného účtu o to, aby nám ukázal, jak státní správa přihlížela ke směrnicím o potřebě a úhradě, povoleným parlamentem. Pro parlament, jenž aspoň poněkud dbá svého významu, má právě kontrola toho zcela velký význam. Svědčí takřka o parlamentárním duchu sněmovny, vykonává-li tuto kontrolu nebo béře-li zcela prostě mlčky na vědomí jako hotové věci pominutí směrnic v hospodaření a finančnictví státu, které sama vytýčila. Podrobíme-li ve smyslu takové parlamentní kontroly předložený závěrečný účet za r. 1926 rozboru, nalezneme velmi málo potěšujícího. Ještě hůře než závěrečné účty z minulých let ukazuje, že se ministerstva velice málo starají o sněmovnu a o její směrnice a hospodaří nazdařbůh, že rozpočet byl průměrně překročen o 50%, že však nalezneme překročení rozpočtu až do 1500%. Státní hodnostáři, odpovědní za takové hospodářství, měli by vlastně býti zbaveni svých úřadů. Takové trestní právo bylo by tím nejmenším, čeho by sněmovna měla žádati pro taková vybočení odpovědných mužů, ale parlament nevyžaduje tohoto trestního práva, bagatelisuje sám sebe, když bagatelisuje jitřící ránu svévole vysoké byrokracie, která se jak parlamentu, tak všem státním občanům jen vysmívá, a tím tuto byrokracii stále více vyzývá k takovým překročením jako těm, jež ukázati budu míti dosti příležitosti při kritice státního závěrečného účtu za r. 1926. Musíme to podrobiti jen přísné kritice.

Pan ministr financí dr Engliš ve svém výkladu dne 25. října 1927, jenž po mnohé stránce se setkal se zájmem, vyřkl o hospodářské stránce státního hospodaření lapidární větu: "Zlepšilo se to". Byl to silný úvod k rozpočtu pro r. 1928, jejž ve své řeči uvedl. Účinkem jeho mělo býti zajisté uklidniti širokou veřejnost státu. Každé mínění projevené panem dr Englišem tehdy dne 25. října 1927 bylo podřízeno tomuto účelu, tak když mluvil třebas o stabilitě hospodářství, která dosáhla vysokého stupně a statně pokračuje a když tehdy líčil stav, o němž se domníval, že se již co nejvíce přiblížil, stav, o němž, kdyby byl nastal, mohlo by převládati jen mínění, že to je stav ideální. Škoda jen, pánové, že neustále musíme takovým teoriím čeliti svým úsudkem a líčením tvrdé skutečnosti, je to škoda i pro nás, že to musíme činiti, aby nás konečně státní odpovědní činitelé mohli s velkým gestem odmítnouti jako malicherné kritiky z povolání. Škoda, neboť práce, kterou konáme, abychom nenechali skutečnost zatemniti velikými slovy, když kritisujeme jisté příběhy a vývoje a události státu, jest nejvýš odpovědná. Jest to paradoxní, ale přece jest tomu tak: Kritika oposice obsahuje vyšší stupeň dobrého úmyslu, než může obsahovati kritika toho neb onoho odpovědného státního činitele vyslovená sebe krásnějšími slovy. Škoda tedy, že musíme panu ministrovi financí a jeho pomahačům i při projednávání státního závěrečného účtu za r. 1926 poněkud zkaziti koncept, ale nutí nás k tomu, jak jsem pravil, nejvyšší odpovědnost.

Státní závěrečný účet za r. 1925 ukazuje, že rozpočtené výdaje byly překročeny o 1583.5 milionů Kč, při čemž části určené na investice byly k těmto účelům úplně spotřebovány. Formální překročení činí tedy podle státního závěrečného účtu za r. 1925 1406.8 milionů Kč, při čemž však nebyly vykázány investice asi 950 milionů Kč, nýbrž přesunuty k tíži následujících let. Tato částka však jako úspora při úhrnném zúčtování zmenšuje vlastní překročení. Poněvadž i jiná léta mají své mimořádné výdaje jako investice, jest přesunutí 950 milionů Kč jen v účtech a vlastní překročení rozpočtu na r. 1926 činí tedy ve výdajích asi 2 miliardy Kč. Mimo to se vykazuje na konci r. 1925 úhrnem 956 milionů Kč, ke konci r. 1926 neméně než 516.4 milionů jako nezaplacené závazky.

Přepočítáno na hlavu obyvatelstva činí zatížení státními výdaji v r. 1926 podle rozpočtu 714 Kč. Podle sestavení ročního závěrečného účtu z tohoto roku již 820 Kč. (Posl. Krebs [německy]: Což jest rozhodující!) Ano, rozhodující, kol. Krebs má pravdu, ve skutečnosti 925 Kč a s připočtením nezaplacených závazků 950 Kč. Připočítají-li se k tomu ještě výdaje samosprávných sborů, připadá na hlavu 1375 Kč. Scházejí mi v této chvíli příslušná čísla jiných států, abych mohl srovnati zatížení našich občanů a občanů jiných států, ale, pánové, nechybím, domnívám-li se, že v žádném evropském státě nepřipadá na státního občana takové břemeno na daních dávkách a poplatcích jako v Československu. Patří k tomu velmi málo národohospodářského porozumění, aby z uvedených číslic byl vyvozen důsledek, pokud jde o jejich účinek po stránce hospodářské. Každý laik ví, že účinek vedl v katastrofální míře k finanční nehybnosti hospodářství a všech, jimž bylo odňato příliš mnoho, bohužel velice mnoho krve, než aby se mohli ještě udržeti při zdraví.

Abychom došli k částkám, jichž stát potřebuje, aby uhradil své výdaje podle směrnic státního závěrečného účtu, postupuje se beze všeho omezování. Jest to hrůzný obraz bezohledného fiskalismu, vymačkávání poplatníka až do poslední kapky krve, jejž nám poskytují výdajové stránky státního závěrečného účtu pro r. 1926. Vycházejí přes návrh státního rozpočtu, právě ve svévoli byrokraticko-teoretického státního vedení, o němž jsem se zmínil. (Posl. Geyer [německy]: Administrativní vrchnost!) Ano, právě vrchnosti, která nedbá poslanecké sněmovny a i druhé sněmovny, senátu, tedy vůbec Národního shromáždění takovým způsobem, o němž se domnívám, že jistě jinde možným není. Tak bylo na př. proti schválené rozpočtové částce v r. 1926, a to jest příznakem svévole správy, která přímo plivá na usnesení parlamentu, tak bylo proti schválené rozpočtové částce v r. 1926 činící 9537 milionů na daních, dávkách a poplatcích, vymačkáno neméně než 12.840.34 milionů Kč. Pravím vymačkáno, neboť o vybírání daní ve výši této částky nelze mluviti, uváží-li se způsoby, jež jsou venku zavedeny, aby takové částky byly shrábnuty. (Posl. Krebs [německy]: Kol. Windirsch sám prokázal ve svém okresu, že v četných případech byly lidem zabaveny krávy ve stájích!) Kol. Krebs má pravdu. Jde to až k tomu, že se odnímá poslední kráva ze stáje. Teprve nedávno dožili jsme se toho, když jsme konali schůzi ve Chvalšinách v jižních Čechách, že tam byla chudému sedláku zabrána poslední kráva z chléva. (Posl. Krebs [německy]: Pan Windirsch se ani nestyděl říci, že byla zabrána poslední kráva z chléva. - Posl. Geyer [německy]: Exekuce byla vedena i proti mrtvým!) Budu míti ještě příležitost ve svých dalších vývodech ukázati způsoby, jež zde kol. Krebs a Geyer vytýkají a ilustrují.

Přihlédneme-li k úhrnným příjmům, bylo v r. 1926 přijato o 3.4 miliard Kč více než bylo stanoveno v rozpočtu, to jest o 14 % této částky. Zajímavý jest zde zajisté i přehled státního rozpočtu a roční účetní uzávěrky jako ročního výsledku, pokud jde o nejdůležitější daně. Uvádím tento přehled tak krátce, že se v mezích mého dnešního stanoviska ukáže praktickým, nikoliv bezúčelně, nýbrž abych z tohoto přehledu vyvodil důsledky. V r. 1926 bylo rozpočteno a ve skutečnosti více nebo méně vybráno, jak ukazují tyto číslice v milionech Kč: Na pozemkové dani bylo rozpočteno 139.8 milionů, vybráno 105.56 milionů, tedy bylo vybráno o 34.2 milionů méně než bylo rozpočteno, takže nedoplatek ke konci r. 1926 se zbytky z předešlých let činí 290 milionů. U všeobecné daně výdělkové bylo ve státním rozpočtu na r. 1926 rozpočteno 250 milionů, skutečně vybráno bylo 213 milionů, to jest o 37 milionů méně než bylo rozpočteno, takže u výdělkové daně ke konci r. 1926 podle státního závěrečného účtu činí nedoplatek ovšem i s nedoplatky z jiných let 290 milionů. U zvláštní výdělkové daně bylo na r. 1926 rozpočteno 280 milionů, vybráno bylo 166 milionů, takže bylo vybráno o 113 milionů méně než bylo rozpočteno. Nedoplatek výdělkové daně v této kategorii činí ke konci r. 1926 podle státního závěrečného účtu 309 milionů. Na dani rentové bylo rozpočteno 98.9 milionů, vybráno bylo 96.4 milionů Kč, tedy proti rozpočtené částce o 2 miliony 400.000 Kč méně. U daně důchodové to vypadá poněkud jinak. Zde bylo rozpočteno 993 milionů a v r. 1926 bylo skutečně vybráno 3.191 milionů (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!), to jest o 2.196 milionů více než bylo rozpočteno. (Posl. Geyer [německy]: To jest 5%ní daňově vyrovnání dělnictva!) O tom budu ještě mluviti, pane kolego Geyere. Na válečné dani bylo v r. 1926 rozpočteno 115 milionů, skutečně bylo vybráno 21 milionů, takže již v tomto roce nedoplatek proti rozpočtené částce činí 93.68 milionů. Ke konci r. 1926 činí nedoplatky válečných daní vůbec 720 milionů Kč. Na daň obratovou a přepychovou bylo v r. 1926 rozpočteno 1950 milionů, skutečně vybráno bylo 2130 milionů, tedy o 540 milionů více nežli na této dani bylo rozpočteno. Nedoplatek daně obratové a přepychové činí ke konci r. 1926 1069 milionů. Na úrocích z prodlení a pokutách - i to jest velmi zajímavá kapitola - bylo ve státním rozpočtu pro r. 1926 rozpočteno 5.2 milionů, ve skutečnosti však bylo vybráno 43 milionů Kč, (Německé výkřiky na levici: Neslýcháno!) tedy podstatně více než bylo rozpočteno. (Posl. Krebs [německy]: To jest velice příznačné!) To jest velice příznačné pro celé finanční hospodářství tohoto státu. Na clech bylo rozpočteno 805 milionů, ve skutečnosti bylo v r. 1926 podle státního závěrečného účtu vybráno 989.7 milionů, to jest o 184.2 milionů více než bylo rozpočteno. U daně z cukru není tomu jinak. Tato byla rozpočtena na 172.4 milionů, vybráno bylo 306.9 milionů, tedy o 134.46 milionů více než bylo rozpočteno. U poplatků za úřední výkony bylo tomu právě tak. Tu bylo rozpočteno 584 milionů Kč, ve skutečnosti bylo vybráno 795 milionů, to jest o 210 milionů více proti rozpočtené částce.

Nyní přicházím k logickým důsledkům těchto ovšem velice suchých číslic, k důsledkům, jež nám jasně ukazují tendenci finančního a hospodářského vedení státu. Nepřihlížíme-li k daním, jež jsem zde uvedl a které proti rozpočtu pro r. 1926 podle státního závěrečného účtu letošního roku vynesly méně, bylo na výnosných daních vybráno o 3631 milionů více než ustanovoval rozpočet. Ovšem, finanční správa bude asi chtíti dokazovati, že tento o 3631 milionů větší výnos daní za r. 1926 jest výsledkem depurační akce, pod kterýmžto cizím slovem rozumí se vymáhání nezaplacených daní. Jak známo, finanční úřady byly po léta pozadu s pravidelným předpisováním daní poplatníkům. Teprve v r. 1924/25 podařilo se berním úřadům své práce poněkud dohoniti a pak vydaly poplatníkům předpisy za poválečná léta. (Posl. Geyer [německy]: Za 3 roky najednou!) Ano, a ovšem je vydaly s výzvou, aby zaplatili daně, jež jim byly předepsány. Můžeme si připomenouti tuto kapitolu, můžeme si připomenouti úplně šílenou štvanici na poplatníky, která v této době začala a byla by to zvláštní kapitola, kterou bychom musili vysvětlovati, kdybychom se ještě jednou k této době vrátili. Ale dnes se zabýváme pouze důvody finanční správy proti naší kritice neslýchaného vymáhání nezaplacených daní, kritice neslýchaného druhu, jejž bylo lze pozorovati při tak zvané depurační akci. Víme dosti dobře, co na to odpoví finanční správa, že totiž povinnost platiti daně nepomíjí, nedojdou-li daňové předpisy nebo jsou-li podána odvolání proti předpisům, a že daň musí býti zaplacena i tehdy, když nebyla předepsána. Nezaplatí-li poplatník daně v době splatnosti, provede se podle volby berního úřadu buď správní nebo soudní exekuce. Víme to, ale jak jsem již řekl, nejde v této chvíli o to, abychom se snad hádali s finančním vedením státu o to, má-li poplatník kromě zákonitých závazků, jež jsou mu uloženy, také mravní závazek zaplatiti daň, když nedostane nebo nedostal jejího předpisu. I když to zákon ustanovuje, pak jistě tvůrce zákona měl něco jiného na mysli, než abnormální dobu, jakou byla doba poválečná po stránce daňově technické. Ale nehádám se s finanční správou a s berní správou a nestavím se proti jejímu mínění, že poplatník jest povinen zaplatiti své daně, i když mu nebyly předepsány, nebo je zaplatiti tehdy, když mu budou předepsány za 4, 5, 6 let. To není účelem mé řeči, já dnes jen odhaluji oponu před jevištěm skutečnosti a ukazuji, jaký účinek měla depurace, velké čištění a že - o tom budiž především zmínka - počátek depurace připadl do doby, kterou lze hospodářsky klasifikovati jako nejhorší dobu po válce, totiž do r. 1926, jenž nebyl rokem konjunktury, nýbrž po stránce veškerého národního hospodářství byl mimořádně pasivní. Stačí, pročteme-li jen velký počet konkursů a vyrovnání v tomto roce, abychom dokázali toto tvrzení. V této době začala se depurační akce s přísností přímo bezpříkladnou. V mnohých krajinách obcházel v této době exekutor přímo dům od domu. Často byl zabaven poslední kus potřebného majetku, jak jsem již dříve uvedl nebo jak potvrdily výkřiky, jen aby ministr financí dostal peníze pro svou výdajovou praksi, jež úplně nedbá hospodářství. Jak mnoho existencí bylo tím zničeno, i takových, které by se ještě byly mohly udržeti, třebas obchod šel špatně, kdyby finanční praxe ministra financí nebyla vyssála zbytku jejich života z jejich hospodářského těla. Jak mnoho nezměrné bídy bylo způsobeno v době od začátku r. 1926, kdy byla zahájena depurační akce!

Poukázal jsem na to již ve své daňové řeči v r. 1926. V Jablonci n. N. konalo se v době, za kterou byl sestaven státní závěrečný účet, jenž nám byl dnes ve sněmovně předložen, 1712 dražeb, 166 přenesení zabavených svršků, 39 veřejných dražeb domů a 32 dražeb svršků. Ve Smržovce, v obci s 8000 obyvateli a 2000 domácnostmi bylo v době, za kterou byl předložen závěrečný účet, v několika týdnech provedeno 736 exekucí. Každý třetí poplatník, každá třetí domácnost tohoto města byli bezohledně exekvováni. V Rýnovicích, v obci s 1200 obyvateli, konalo se 100 exekucí. (Posl. Krebs [německy]: Není divu, že bylo vymačkáno tolik peněz!) Ovšem; kdo zaplatí útraty, jest jiná věc. Ve Mšenu n. N. s 3000 obyvateli se konalo 300 exekucí, v Jindřichově s 530 obyvateli a 140 domácnostmi 70 exekucí. Dožili jsme se toho, že v některých místech bylo exekvováno 30 až 50% poplatníků. V Josefodole činil počet dražeb v jednom dnu v této době, totiž dne 11. listopadu 1925, 80. V Jabloneckých Pasekách bylo tehdy ze 700 stran exekvováno 400. Ve Vrkoslavicích ze 600 stran bylo exekvováno 200, v Huti z 300 stran 135. To, co zde uvádím, jest jen částí obrazu, jejž poskytuje jeden okres, nikoliv však celý obraz okresu Jablonec n. N. To jsou číslice, jež jsem mohl jen zběžně získati na základě své jednoduché statistické praxe, nemám totiž k disposici statistického aparátu jako státní správa. Ale obraz, jejž jsem zde několika číslicemi načrtl, jest právě obrazem roku, jejž státní závěrečný účet charakterisuje v číslicích. (Posl. Knirsch [německy]: Bylo tomu tak i v českých krajinách?) Kol. Knirschi, budu ještě mluviti o směru fisku v tomto státě, o němž víme, že není všeobecný, nýbrž že má zajisté velké národní ostří.

Věci se mají dnes tak, že se poplatníci stali veskrze daňovými dlužníky. Na černých tabulích obcí jest vyvěšeno sta jejich jmen. Ale věci se dnes mají tak, že se nikdo nestydí býti veřejně vyvěšen. Toto veřejné prohlášení poplatníka daňovým dlužníkem bylo v normální době vždy prostředkem ke kritice a výchově poplatníka na 100 % nebo asi 100 % berní morálky. V této době však to není prostředkem ke kritice poplatníka, nýbrž ke kritice státu, jenž dovolil, aby došlo k poměrům, že se dnes musíme dožíti takových věcí.

S těmito způsoby, jež berní úřady zavedly v letech 1925 a 1926 a v nichž pokračují dnes, ještě nejsme u konce. Žije-li někdo uprostřed života - ovšem, páni teoretikové z ministerstva financí nepřijdou nikdy do života, tohoto života nevidí - když tedy někdo žije uprostřed života a uprostřed života území, jež vysoko stojí nebo stálo po stránce hospodářské a průmyslové, a den ode dne vidí, že se dějí vylíčené hrozné případy fiskálního šílenství, pak nemůže dojíti k jinému úsudku, než že berní správa jedná podle hesla: Po nás nechť přijde potopa! Dávno minuly doby, kdy finanční správa opatrně čerpala jen část výnosu z práce. Nyní se odvažuje sáhnouti k podstatě a čerpá také z ní. Dříve se oposice proti takovému způsobu postavila, dnes nacházíme v širokých vrstvách obyvatelstva státu ohromnou resignaci k takovým metodám berních úřadů, jež nemohly býti zlepšeny ani nejčilejší oposicí posledních let. Veškerá iniciativa jest ubita, člověk, jenž má pracovati, aby státu ve formě daní odvedl více než činí výnos z jeho práce, přestává konečně pracovati i když svou berní morálku povznesl na nejvyšší stupeň. Nakonec dávají si lidé resignovaně odejmouti svůj majetek, jak to lze denně pozorovati. Počet nákladních automobilů skoro nestačí odvážeti svršky zabavené berními úřady. Ve Chvalšinách v jižních Čechách byla, jak jsem již jednou uvedl, teprve v posledních dnech drobnému rolníkovi vzata poslední kráva z chléva. Tu již lze říci, že slovy "Po nás nechť přijde potopa" jest stanovisko finanční správy skorem správně označeno.

Nyní, pánové, přicházím ke směru fisku. Kol. Knirsch svým výkřikem mne chtěl na to upozorniti. Smím přiznati, že sám svým pozorováním skutečnosti přišel jsem na tuto stránku celého fiskálního pokusu. Vážení, dožili jsme se toho, že v posledních týdnech docházely stížnosti na praxi berních úřadů zvláště z německých okresů. Z toho lze vyvozovati, že ruka ministra financí, jak to přece míní i kol. Knirsch, ve skutečnosti tíží německé obce více než jiné. Takové tvrzení nebylo by postačitelné, kdybychom je nemohli dokázati vlastními věcnými důkazy. Ale my máme takové věcné důkazy - a nejen jeden - které nám dokazují tuto tendenci fisku. Uvedl jsem ve svých číslicích výnosy jednotlivých druhů daní za r. 1926 a stran pozemkové daně jsem uvedl, že tato daň vybraná v částce 105.56 milionu Kč, zůstala o 34.2 milionu Kč pozadu za rozpočtem v částce 139.8 milionu Kč. Nedoplatky koncem r. 1926 přesahovaly výši vybrané daně tohoto druhu skoro o 25%. U pozemkové daně nalézáme tedy, aniž ministerstvo financí nalezlo důvod k zakročení, stoupání nedoplatků. U oněch druhů daní, jež musí platiti průmysl, obchod a živnosti, toho nenalézáme. Naopak zde lze pozorovati, že tyto daně se vymáhají s krutostí, již jsem vylíčil, přímo strašlivou. Tedy na hospodářství, průmyslu a obchodu, jež jsou dnes ještě většinou v německých rukou, tíží daňový tlak více než na českých agrárnících. To jest velice zajímavý směr, jejž si fiskus zvolil.

O tomto směru fisku jsem již jednou dříve mluvil. Bylo to v mé daňové řeči, o které jsem se již zmínil, v r. 1926. Tehdy prokázal jsem podle studie Ladislava Weilera, jež v r. 1925 vyšla jako publikace ústavu pro statistiku menšinových národů na vídeňské universitě, národní jednostrannost československého fisku. Kdežto německá města podle této statistiky činí sotva čtrnáctinu obyvatelstva státu, platí skorem čtvrtinu veškerých daní. (Německé výkřiky: Slyšte! Slyšte!) Naproti tomu české venkovské obyvatelstvo, které jest nejsilnějším druhem poplatníků Čechů ... (Posl. Krebs [německy]: Viz jejich vklady do spořitelen!) Ano, peníze spořitelen chtějí nyní investovati v německém území.

Tedy české venkovské obyvatelstvo, které jest nejsilnějším daňovým poplatníkem Čechů, musilo by podle počtu svých hlav platiti čtvrtinu veškerých daní, platí však ve skutečnosti jen něco přes desítinu. Již tyto číslice dávají podnět k domnění, že Němci v Čechách musejí nésti nepoměrně větší část státních břemen. Neméně zřetelně vyplývá to z rozličných vzájemných vztahů číslic ve statistice. Vidíme z číslic ve Weilerově statistice, že města s čistě německým obyvatelstvem vykazují největší procentní sazbu poplatníků, totiž 9.79%. Čistě česká města zůstávají o více než 1% za touto daňovou sazbou. Také pokud jde o placení daní na hlavu obyvatelstva, jsou Němci na prvém místě.

Podle toho musíme dospěti k mínění, že nás pan ministr financí právě tak jednostranně vyvlastňuje, jako to po léta činil pan předseda pozemkového úřadu a bude dále činiti a jak to bude činiti i pan ministr vnitra, až se dostane k provádění správní reformy. Ale chceme panu ministrovi financí přece skromně říci, že nejsme aspoň dosti omezení, abychom nepoznali tohoto směru fisku. Poznáváme jej a bojujeme proti němu. Žádáme, jako ve všech oborech tak i zde - a žádáme to tak, že to jest užitečné i pro stát - aby se s námi spravedlivě zacházelo. I pro stát nemůže býti užitečným, aby proti německému živlu zakročoval jednostranně vedeným daňovým terorem. Německý živel byl jistě po stránce hospodářské a finanční tak významný pro stát a jest jím ještě, že by jej státníci, řídící se rozvahou, měli ušetřiti takového teroru.

Pánové, mluvil-li jsem nyní o národní tendenci fisku, nemohu se nezmíniti o jeho sociální tendenci. Také tato tendence má větší účinek na německý lid nežli na český, přechází tedy v tendenci národní. Podle státního závěrečného účtu, jenž nám byl předložen, bylo v r. 1926 vybráno 3191 milionů Kč důchodkové daně, 2130 milionů Kč daně obratové a přepychové, 989.7 milionu Kč na clech, 306.9 milionu Kč daně z cukru. To jsou jen některé číslice, které ilustrují velký počet, jejž pracující člověk musí platiti panu ministrovi financí. Toto mínění o přetížení širokých vrstev obyvatelstva neopírá se jen o ohromnou částku snad jen daně obratové, cel, daně z cukru atd., o nichž jsem se zmínil, nýbrž i o oněch 3131 milionů Kč daně důchodkové, která se dnes stala přímo daní drobného člověka, přihlížíme-li k části připadající na tohoto drobného člověka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP