Obava moje je odůvodněna tím, že státní
správa železniční, či lépe
řečeno, určitý odbor této správy,
jemuž jest svěřen provoz, stupňuje stále
ekonomisaci a racionalisaci provozu, a tento postup bude míti
v zápětí nepříznivý
vliv na zachování zdatnosti zaměstnanců.
Nemohu také souhlasiti s tím, že se má
touto ekonomisací pomoci činnosti investiční.
Je neobyčejně povážlivé, ne-li
nebezpečné šetřiti na materiálu,
šetřiti na práci a tím nepřímo
dáti vznik poruchám a nehodám, které
mají v zápětí veliké škody,
jak jsme toho byli za posledních let svědky. (Souhlas
poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Po léta již zaměstnáváme se otázkou
a kritikou podstaty investic. Jsou investice, jež nejsou
přímo vyvolávány potřebami
provozu, jichž si vyžadují spíše
zájmy veřejné - jde hlavně o stavby
nových drah, jde o opatření dostatečného
obozu, o doplnění našich železnic, jde
vesměs o otázky, bez nichž státní
správa železniční je přímo
nemožná, nejsou-li tyto otázky řádně
vyřešeny. Je, myslím, problémem, má-li
podnik čsl. státních drah na základě
své dosavadní prakse finanční veškeré
náklady na stavby nových drah, na stavby druhých
kolejí, na rekonstrukci a sesílení železničních
svršků, na stavbu administračních budov,
na stavbu obytných budov pro zaměstnance, na elektrisaci
pražských nádraží, na pořízení
nových vozidel atd. i v budoucích letech hraditi
ze svého.
Podnik si má hraditi sám ze svého všechny
investiční výlohy a při tom odváděti
státu celou dopravní daň. Bude se mi namítati,
že tomu tak není, že železnice mají
právo ponechati si 20% z dopravní daně na
úhradu investic, ale jsem přesvědčen,
že tento způsob je na dlouhou dobu neudržitelný,
neboť při rostoucích požadavcích,
které na železnice klademe, není myslitelno,
aby tento způsob aranžmá nadále potrval.
(Výkřiky posl. Procházky.)
Mám dojem, že budeme museti přistoupiti k jinému
způsobu řešení, jaký vídáme
v jiných státech, kde rovněž dráhy
postaveny jsou na princip samostatného hospodaření,
jako na př. v Německu, kde zákonem je upraveno,
aby stavba nových drah děla se na účet
státní a případné provozovací
schodky hradí rovněž ze svého státní
pokladna. Je povinností finanční správy
i podniku, aby v zájmu veřejném postupoval
takto, neboť železnice jsou instrumentem veřejného
hospodářství.
Rámec, ve kterém státní správa
železniční může prováděti
investice technické a poskytovati tarifární
úlevy, jak toho žádá náš
veřejný hospodářský život,
je příliš úzký, a bude nutno,
aby p. ministr financí dr Engliš změnil
své stanovisko zejména proti půjčkám
z ciziny, když jde o investice povahy naprosto produktivní.
Nepochybujeme, že ministr financí dr Engliš
má pro toto své stanovisko jistě vážné
důvody, které námi musí býti
respektovány, aby odpadla, pokud lze, naše úroková
služba.
Je pravda, že dluhy našich železnic po převratu
povstalé, jsou velmi značné. Podle účetní
závěrky bylo úrokové břímě
pro r. 1926 preliminováno okrouhle 440 mil., pro r. 1927
400 mil. a pro tento rok 341 mil. Kč. Dá se očekávati,
že toto břímě bude klesati a že
nastane okamžik, kdy břímě dluhové
ztratí svou mimořádnou tíživost,
a kdy p. ministr financí, který až doposud
trvá na svém aranžmá, upustí
od své zásady a umožní tím naprostou
hospodářskou samostatnost našich železnic.
Problém našich státních železnic
je složitější, než byl před
válkou. Příčiny jsou různé:
různorodost tratí, nedokončená sestátňovací
akce, nedostatečná kapacita po stránce technické,
nepoměrné stoupnutí osobní přepravy
u porovnání s přepravou nákladní,
výše zakládací jistiny, úroková
břemena, otázka odpisu, nebezpečí
dopravy motorické, nedostatečné využívání
nákladního obozu a konečně přepravní
daň.
U nás činí dopravní daň při
sazbách nákladních 15%, při
tarifech osobních 25%. V Rakousku činí
dopravní daň 5% a ponechává
se celá spolkovým drahám, v Německu
je dopravní daň u nákladních sazeb
7%, při čemž uhelná doprava je
od dopravní daně vůbec osvobozena. V jiných
evropských zemích daní dopravních
vůbec není anebo jsou jen malé kolkovní
poplatky. U nás vynáší daň dopravní
750 mil. Kč ročně, z nichž 20%,
t. j. 150 mil. Kč, se vrací státnímu
podniku železničnímu. (Posl. Procházka:
Proto ostatní státy objíždějí
republiku a neprojíždějí skrz!) Ano.
Nebudu zde mluviti o našem obozu, o tom, máme-li či
nemáme-li dostatek vozů. Chci jen říci,
že pro pohotovost železničních vozidel
je rozhodnou také výkonnost našich dílen.
Nevím, mám-li říci bohudík
či bohužel: naše státní správa
se stará velmi pečlivě, aby výkonnost
dílen stále stoupala a stala se levnější.
(Výkřiky posl. Procházky.)
Na opatření nových vozidel bylo od pře
vratu do r. 1926 investováno 4.039 mil. Kč, z toho
připadá na lokomotivy 914 mil. Kč, na vozy
nákladní 2607 mil. Kč, na vozy služební
poštovní a osobní 518 mil. Kč. Tyto
číslice přesvědčují
nás o velmi pilné práci, která byla
vykonána po stránce investiční činnosti
od převratu, tedy v době, kdy jsme byli ve vládě
účastni, a přesvědčují
o našem úsilí po zdokonalení našich
železnic po stránce technické.
Toto úsilí přineslo velmi dobré ovoce
a vzpomínáme-li, že převzali jsme dráhy
ve stavu velmi nedostatečném, můžeme
dnes provoz našich železnic co do pravidelnosti a bezpečnosti
považovati za uspokojivý.
Pokud se týče provozních příjmů,
přesvědčuje nás zpráva o účetní
státní závěrce, že skutečné
provozní příjmy jsou proti příjmům
rozpočtovým příznivější
o 47 mil. Kč, a ježto výsledek provozních
výdajů jest o 140 mil. Kč nepříznivější,
jeví se celkový výsledek nepříznivější
o 93 mil. Kč.
Ačkoliv následkem zvýšení osobních
tarifů od 1. srpna 1926 bylo z dopravy osob dosaženo
příznivějších výsledků,
zůstaly příjmy ze zavazadel, rychlozboží
a zboží nákladního hluboko pod preliminovanými
částkami, a to vlivem poklesu přepravy cukrovky
a řízků, takže ani silně oživená
přeprava uhlí nevyvážila úbytek
příjmů. (Výkřiky posl. Procházky.)
Zvýšený příjem získán
byl na nájemném z vozů a nájemném
vůbec, vyrovnáním vzájemných
pohledávek československo-německé
přípojové služby za léta 1922
až 1926, tedy zase v době, kdy jsme byli spoluúčastni
ve vládě, následkem jednotné úpravy
účtování stojného a paušálu
na vlečkách, příznivějším
výtěžkem dílen a pod.
Naproti tomu provozní výdaje jeví se proti
rozpočtu příznivější o
70 mil. Kč a tohoto příznivého výsledku
dosaženo bylo tím, že proplácení
prioritních obligací, pro které učiněno
bylo úvěrové opatření spolu
s výkupní rentou severní dráhy Ferdinandovy,
nezatížilo podnik československých státních
drah a že nebyl zatížen částí
nedoplatků jiných.
Pan zpravodaj se zmínil o úsporách provozního
účtu, kterak těchto úspor bylo dosaženo,
zejména však, že úrok a provise pokladničních
poukázek na investiční výdaje r. 1925
byly hrazeny z části 505 mil. Kč, odpovídající
skutečným nákladům investičním
v tomto roce.
Výsledek služby výkonné jeví
se v osobních výdajích nepříznivější,
a to o 135 mil. Kč. To je ovšem důsledek, který
se ovšem také připočítává
na úrokovou službu. Proti rozpočtu je výsledek
příznivější ve příčině
vyúčtování investičních
staveb na státních drahách za r. 1925 a v
důsledcích určitých opatření
po stránce organisační. Tento nepříznivý
efekt, pokud se týče osobních výdajů,
jeví se u všech odvětví státní
správy železniční, pokud jde o provedení
platového zákona čís. 103 a dále
pokud se to objevilo také jako vyšší potřeba
na odbytné restringovaným zaměstnancům
a pod.
Ve příčině věcných výdajů
není správné, že státní
správa železniční oddaluje zesílení
svršku, právě tak jako není správné
redukovati objednávky vozidel a zmenšovati tím
pohotovost obozu, neboť opotřebování
převyšuje náhradu a úbytek činí
na př. na r. 1926 v počtu nákladních
krytých vozů 3.6%, v počtu nákladních
vozů otevřených více než 2%,
průměrem 2.56% (Výkřiky posl. Procházky.),
což je ovšem důsledek finanční
investiční politiky, která může
přinésti škody nedozírného dosahu.
Upozorňuji již předem, že výsledek
r. 1927 bude rovněž nepříznivý,
a proto je obrat nutný, chceme-li udržeti provoz podniku
bez zvláštních poruch. Udržovací
náklady, dík zvýšené péči
jednotlivých výtopen, poklesly r. 1925 i 1926. Výsledek
ovšem je velmi značný následkem úspor,
které se ve výtopenské službě
zavedly. Nemám, bohužel, možnosti do detailu
se touto věcí zabývati, ač by bylo
velmi lákavé o té věci promluviti,
poněvadž je zde úsporný systém,
který tyto věci přikazuje a který
se také velmi houževnatě provádí.
Hospodaření státních podniků
jest dosud ve stadiu vývoje. U některých
nebyly ještě se staveny a nejvyšším
účetním kontrolním úřadem
schváleny definitivní instrukce pro službu
účetní a pokladní, jež se dosud
organisuje; u některých podniků provádějí
se zkoušky s různými systémy účtování
a organisací účetnictví, aby mohlo
býti přesně stanoveno, který z nich
nejlépe vyhovuje jejich zvláštnímu rázu
a hospodářskému duchu. Toto pokusné
králíkářství ovšem odnášejí
v nejvyšší míře opětně
zaměstnanci. (Výkřiky posl. Procházky.)
Také nebyly dosud úplně vyřešeny
některé zásadní otázky, společné
všem státním podnikům, jako je definitivní
zhodnocení majetku, úrokování investičních
nákladů, vyplacených státem na účet
investičních úvěrů v letech
1921 až 1925, stanovení provozovacích kapitálů,
s čímž souvisí vyrovnání
pasiva, vykazovaného jako peněžní vklad
státu do podniku, jenž povstal převzetím
kontokorentních zůstatků z hospodářství
státního, dále otázka úrokování
celého kapitálu státem do podniku vloženého,
otázka hospodaření fondovního, otázka
zúčtování kupní ceny za nemovitosti
zcizené, po případě jinému
podniku nebo státnímu resortu postoupené,
otázka převedení součástí
podniku po případě celých provozoven
na jiný podnik nebo státní resort.
Také otázka případného rozšíření
podniku o nákladné investice nebo o celé
do provozu státních podniků převzaté
nebo zakoupené provozovny vyžaduje brzkého
naléhavého vyřešení. Situace,
za které nastal k 1. lednu 1925 převod státních
podniků ze společného účtování
státního do samostatného hospodaření
podle zásad komerčních, způsobila
namnoze poměry svízelné. Jde tu u některých
státních podniků zejména o tísnivý
nedostatek peněžních prostředků,
potřebných na obnovu. Tím, že byly nuceny
podniky odváděti se zřetelem k pokladní
organisaci státního hospodářství
veškeré pokladní hotovosti do státní
pokladny, odváděly i ty peněžní
prostředky, jež by jim byly při organisaci
podle zásad obchodních zůstaly na obnovu
v důsledku provádění řádných
odpisů z hodnoty inventáře a zařízení,
provozním upotřebením postupně znehodnocovaných.
Tak docházelo k postupnému ochuzování
těchto podniků, které, nastane-li jim nyní
nutnost obnoviti svá zařízení, nemají
k tomu potřebných vlastních mobilních
prostředků. Také tyto okolnosti vyžadují
brzkého individuálního řešení
se zřetelem na nutné potřeby renovace a zmodernisování
výroby, po případě těžby.
V účinech na rozpočet vyskytují se
u výsledků státních podniků
proti rozpočtu značné úchylky, které
mají důvod v opatření učiněném
ministerstvem financí co do úhrady podnikových
investic a mimo to také v tom, že v rozpočtu
preliminované částky představují
u některých podniků očekávané
přebytky peněžní, kdežto v závěrečném
účtu vykázané náležitosti
jsou výsledky hospodářské - zisky
a ztráty.
U železnic je v poslední době častá
zmínka o normalisaci. K tomu cíli byl zřízen
zvláštní úřad, zejména
pokud se týče služby dílenské
a výtopenské. Veškerá služba soustředěna
je na jedno místo a odtud také má býti
normalisace, pokud se týče jednoho odvětví,
řízena.
Tak vyrůstá vedle ministerstva železnic druhý
úřad dozorčí a organisační.
To ovšem neznamená zjednodušení správy,
nýbrž tuhé zcentralisování a
zvyšování nákladů.
Uznávám rád, že normalisace znamená
přechod k novotám, ale takový přechod
bývá zpravidla obtížný, vyžadující
jen přiměřenou přechodnou dobu, aby
přinesl budoucí zlepšení v podniku.
Nerozvážný postup při tvoření
norem, nesoustavnost nebo časté změny norem
mohou přivoditi nenahraditelné ztráty. Dobrá
norma musí býti vždy způsobilá
i vhodná po stránce technické i hospodářské,
musí býti pro přiměřené
období a státi se zákonem svého druhu.
Dobrá norma podporuje jednotnost, způsobuje zjednodušení,
pořádek, zdokonalení, urychlení práce
a usnadňuje přehled. Dobrá norma pomáhá
zvyšovati výkon, zlevniti jej, usnadňuje výměnu
a zásobování; je prospěšnou národohospodářsky.
Správná normalisace a dobrá norma patří
tedy k technickým základům pro hospodárně
vedené podniky. To platí pro moderní podniky,
ať jde při nich o dopravu po vodě nebo ve vzduchu.
Železnice však při normalisaci musejí
dbáti a v přijatých normách míti
splněny podmínky prvního a nejvyššího
požadavku, t. j. bezpečnosti dopravy. Přesto,
že o provedení této zásady usilujeme
od doby převratu, domáháme se řádné
reorganisace naší státní správy
železniční, bohužel, příznivé
důsledky se doposud nejeví. (Posl. Procházka:
Jeví - v počtu zabitých, poraněných
atd.!)
Úrazy na drahách jsou velmi časté.
Úrazy tyto vyvolávají se úsporností
a restrikcí, která byla provedena. To vše se
mstí a zaviňuje zmenšení bezpečnosti
na dráze. Podle úřední statistiky
nehod vydané ministerstvem železnic za r. 1926 přihodilo
se na čsl. železničních drahách
za r. 1926 8675 případů úrazů,
89 srážek, 5302 vyšinutí a jiných
nehod 1284. Zjištěný počet usmrcených
osob r. 1926 vykazuje úhrnem 536 osob, z čehož
bylo 26 cestujících, 406 cizích osob, 99
železničních zaměstnanců a 5
poštovních zaměstnanců. Zraněno
bylo úhrnem 976 osob, z nich 411 železničních
zaměstnanců, celkem bylo tedy 1.512 osob zraněno
a usmrceno.
Ve srovnání se statistikou předchozí
stoupl počet případů usmrcení
o 42 a počet případů zranění
klesl o 264.
Tento malý obrázek příkladně
poučuje nás, že restrikci a úspornost
u železnic diktovanou zaplatili svým životem
a zdravím nejen cestující, nýbrž
v počtu ještě hojnějším
zaměstnanci železniční.
Ministr železnic Najman pravil o úrazech dne
28. listopadu 1927 v ústřední radě
železniční: "Povážlivým
zjevem je ohrožování železniční
dopravy silničními automobily, řízenými
nedosti opatrně." To je příliš
málo řečeno. Pravím výslovně,
že vlastní vinou zvýšení počtu
úrazů je přílišná úzkoprsost,
úspornost, jakož i přílišné
přepínání sil zaměstnanců
železničních. (Výkřiky posl.
Procházky.)
Velmi radostně jsme všichni uvítali, když
první poválečný kongres, v Římě
r. 1922 konaný zdůraznil, že nemá býti
šetřeno investicemi na úkor provozních
vydání, zejména když jde o úpravu
technických zařízení, poněvadž
moderní doprava není jen otázkou zařízení
technického, nýbrž i lidské práce
a zdárný výsledek spočívá
na zdatnosti těch, kteří pracují.
Pokračující mechanisace dopravy a jejího
řízení činí život úředníka
na menší stanici suchopárným a jednotvárným.
Dispatching i při své technické dokonalosti
potlačuje individualitu výpravčího
velmi nápadně. Úředník na menší
stanici se svou prací nevyžívá a činnost
jeho neodpovídá jeho vzdělání.
Dispatching omezil tuto činnost a na menších
stanicích stal se úředník výpravčím,
telegrafistou a nic více.
Jsem přítelem pokroku, ale vždy si kladu otázku,
splní-li vědecké ústřední
řízení práce předpokladu, aby
zrychlilo dopravu po trati, a zaměstnávám
se další otázkou, co nastane při poruchách,
při úrazech a pod. zejména takových,
které končí před soudem.
Současně s rychlostí jízdy u vlaku
zvětšuje se i potřebná brzdící
síla, jest tedy rychlost a bezpečnost závislá
na těch, jimž přísluší úkol
průvodčích, a není vinou těch,
kteří jezdí jako brzdaři, jestliže
v praksi při technickém provádění
dopravy není brzdící síla stále
využitkována. Všechno závisí na
rychlosti vlaků a také na dopravních poruchách,
vrchní stavbě, na stoupání a spádu.
Slabost a zchátralost vrchní stavby jsou příčinou
různých dopravních závad.
O těchto věcech velmi pěkné studie
vydal docent inž. Ctibor Fiala, který po stránce
vědecké dokázal, jaké ztráty
způsobuje časté opožďování
vlaků, takže tato okolnost porušuje nejen jízdní
řády, nýbrž i turnusový pořádek.
Bohužel, u nás nejsou doposud napraveny všechny
škody a opomenutí válečná i poválečná
a investice naše jsou tak ubohé, že se to zanedbání
za nedlouho na státním podniku vymstí. Proto
je bezpečnost naše menší nebo - řekl
bych přímo - ve psí.
Také naše dopravní předpisy, jak to
po léta již říkáme, musí
odpovídati praxi a praktické potřebě.
K tomu cíli je potřebí, aby státní
správa železniční vydávala nejen
dopravní instrukce pro učené pány,
nýbrž i poučné, lidově psané
instrukce pro nižší zaměstnance tak, aby
se vžily.
Předpisy musejí odpovídati praxi, musejí
býti účelné; tím se poslouží
věci a získává se i důvěra
zaměstnanců. Pouhým poučováním
a školením tak, jak se to děje, nedocílíme
kýženého výsledku. Je třeba zejména
v personálu vzbuditi vědomí odpovědnosti
nejen jako celku, nýbrž hlavně jednotlivců
a místo ustavičné kontroly, která
ráda svádí ke spoléhání
na druhého, nechť nastoupí odpovědnost
zřízence za každou jeho práci a láska
k práci. Této otázce však věnuje
státní správa železniční
příliš málo pozornosti i peněz.
Místo zřizování poučných
kursů a učelišť nastupuje vyšetřování
a trestání. (Výkřiky posl. Procházky.)
Nepřihlíží se k zásadě,
že nejcennějším materiálem je člověk,
při němž v prvé řadě má
býti ekonomicky postupováno, nehospodárnost
lidskou silou je právě tak hospodářskou
ztrátou jako každé jiné rozhazování.
Rychlost jízdy vlaků je závislá nejenom
na trati a lokomotivě, je také závislá
na zdatnosti těch, kteří na stroji a u vlaku
pracují. Rakouský vrchní zemský soud
ve Vídni vynesl r. 1924 v
určitém případě rozhodnutí,
ve kterém nalézáme výrok, že
šetrnost na útraty lidských životů
není přípustná.
Percentuálně je prokázáno, že
železničáři ve všech státech
jsou při úrazech nejpočetnější.
Zejména od nižších železničářů
se vyžaduje přímo úzkostlivě
snaha po bezpečnosti dopravy, avšak státní
správa železniční nedbá, aby
učinila vše, co je předepsáno, aby nedošlo
k nehodě, ba naopak.
Půjde-li u nás postup událostí tempem,
které si oblíbil p. min. rada inž. Hůla,
jenž útokům na 8hodinovou dobu pracovní
železničních zaměstnanců říká,
že je to vědecké řízení
práce, aby v železnictví našem docíleno
bylo ekonomie, bude úrazová statistika pro příští
léta ještě bohatší, jak nás
o tom přesvědčují všechny jeho
dosavadní pokusy.
Pan min. rada inž. Hůla má při studování
jízdních řádů a turnusů
na mysli jen kvantitu práce, aniž se ohlíží
na ostatní důležité momenty.
Ministerstvo železnic se ze všech sil snaží
zvýšiti výkonnost služby ve spojení
s překotnou hospodárností na účet
zaměstnanců zavedením nových způsobů
pracovních. Upravena byla služba ve příčině
resortů na tratích, zrušeno bylo množství
strážních domků a tato okolnost zavinila
řadu srážek vlaků, zejména s
automobily a povozy. Tato překotná snaha zvýšiti
výkonnost má v zápětí pochopitelné
spravedlivé rozhořčení zaměstnanců.
Aby se v některých stanicích odstranily hromadné
zátěže, rozkazuje se dopravním úřadům,
a to z ředitelských míst, aby se tato nesnáz
překonala i za cenu zrušení periodického
klidu. Důkazem toho je telegram dr Domažlického,
náměstka ředitele Praha-Jih ze dne 24. července
1927, č. 502, ve kterém se všem dopravním
úřadům Praha-Pardubice-Česká
Třebová, Kolín-Libeň, Vršovice-Tábor-Mezimostí,
Smíchov-Nymburk, Osek-Jihlava, Plzeň, přikazuje,
aby se zátěž nahromaděná v Ústí
n. Labem, na Kladně, Všetatech a ve Vršovicích,
odbavovala i za cenu zrušení periodického klidu.
Co znamená zrušení periodického klidu
u zaměstnanců? To znamená, že ustanovení
turnusová neplatí, že turnus, který
byl vypracován, sjednán a smluven, neplatí,
a ruší se nárok na dovolenou a tím vším
také se béře zároveň zákonitý
nárok na osmihodinovou dobu pracovní. (Výkřiky
posl. Procházky.) Je zajímavé, že
všechny tyto experimenty dějí se na účet
nižších zaměstnanců a že nemáme
ani jediný pokus, aby si nahoře jakýmkoliv
způsobem zkracovali pracovní dobu.
Při posuzování činnosti zaměstnanecké
u železnic slyšeli jsme z úst i významných
státníků, že výkonnost zaměstnanců
je prý minimální, že státní
dráhy jsou nevýnosné a podobné roztomilosti.
V důsledku těchto naprosto neoprávněných
závěrů přijat byl r. 1924 zákon
č. 286, jímž se 12% zaměstnanců
restringovalo. Touto neblahou restrikcí zbaveni byli státní,
osvědčení zaměstnanci služby,
ale v zápětí se ukázalo, že službu
železniční nemohou zbývající
železničáři zdolati, a přijati
byli do služby lidé noví, ovšem za zhoršených
mzdových podmínek, co zatím pensijní
etát, jak z účetní závěrky
je patrno, neobyčejnou měrou je zatížen
přílivem pensistů ve stáří
do 60 let, kteří by jistě byli ještě
dosti zdatní, aby mohli býti platně zaměstnáni.
Marné bylo naše varování a dokazování,
že tento postup není v zájmu služby, ani
v zájmu našeho hospodářství zdravý.
Výkon při železniční dopravě
nelze hodnotiti jako výkon v průmyslové výrobě,
poněvadž je málo výkonů, které
by se opakovaly periodicky, neustále, mechanicky, jak to
vidíme v průmyslové seriové výrobě.
V železniční službě rozhoduje o
pracovním výkonu nejčastěji situace,
která se ať již ve stanici, nebo na trati vytváří.
Je tedy podstatný rozdíl mezi průmyslovou
a dopravní prací a nelze ji hodnotiti podle zásad,
které se uplatňují vědeckým
řízením práce. To přiznává
i pan inž. Ctibor Fiala, docent českého vysokého
učení technického v Praze ve své "Ekonomii
železniční dopravy" v úvodu své
knihy, kde mluví o ztrátách.
V dopravní situaci dochází často k
nepředvídaným změnám předpokládaného
pracovního pořádku a k nejrůznějším
komplikacím a proto nelze předem stanoviti nejvhodnější
pracovní postup pro všechny možné případy.
Jsou tedy poměry železniční daleko těžší
a nemohou platiti pravidla panem min. radou Hůlou vytčená
pro tento obor lidské práce. Jestliže se jeví
požadavek, že doprava musí býti rychlá
a bezpečná, jako opodstatněný, nemohou
se požadavky obecenstva rovněž přehlížeti.
Na mezinárodním kongresu pro vědecké
řízení práce, který se konal
v Praze, byly přijaty určité zásady,
se kterými rovněž nemůžeme z důvodů
lidských souhlasiti. Chápeme, že se stanoviska
národohospodářského se přikládá
ekonomisaci velký význam. Chápeme, že
hospodářský a sociální ráz
každé země je spoluurčován jejím
dopravnictvím, avšak nechápeme, že se
to vše má díti na účet těch,
kteří pracují, a to na účet
těch hospodářsky nejslabších.
Také dílny čsl. státních drah
jsou zkušebními králíky pro ekonomisaci
výroby a spotřeby síly a tepelného
hospodaření. Tyto zkoušky započaly již
v Č. Velenicích, Plzni, a budou také následovati
v Lounech.
Velmi ožehavá jest otázka reorganisace našich
železnic. Od počátku našeho samostatného
státního života věnujeme této
otázce svoji pozornost. Začali jsme se touto otázkou
zabývati v revolučním Národním
shromáždění v železničním
výboru, každý rok jsme se při projednávání
státního rozpočtu touto otázkou zaměstnávali
znovu. Předpokládali jsme, že důsledky
zákona čís. 404 z r. 1922, podle jehož
zásad se nyní obchodní podnik provádí,
vynesou nám určitě reorganisaci státního
podniku, avšak zklamali jsme se.
Státní správa železniční
praví ústy svého ministra, že reorganisace
správy nemohla býti dosud provedena, ježto
se zřetelem k požitkové úpravě
zaměstnanců státních i zaměstnanců
podniků nebyl ještě schválen navržený
všeobecný reorganisační řád
podniků čsl. státních drah. Považuji
toto prohlášení za výmluvu, která
nyní postrádá svého opodstatnění,
jelikož požitková úprava zaměstnanců
je provedena, a předpokládáme, že stálý
výbor měl dostatek času, aby v tomto směru
přednesl své návrhy.
Široká veřejnost nemá zpráv,
jakou činnost vyvíjí stálý
výbor ministerstva železnic, ba ani ve chvíli,
kdy veřejnost byla znepokojována stálými
zprávami v příčině pronájmu
našich železnic, mlčelo ministerstvo železnic,
mlčel stálý výbor u ministerstva železnic,
a tak široká veřejnost zůstala neinformována.
Jsem toho názoru, že státní správa
měla povinnost ihned, jakmile časopisy o věci
psaly a železniční správu obviňovaly
z neschopnosti, vyvrátiti tvrzení ve článku
uvedená. Široká veřejnost má
v prvé řadě zájem věděti,
byla-li učiněna nabídka a kým, jedná-li
se o ní, jaká tato nabídka jest, neboť
železnice jsou hospodářsky-obchodní
podnik, který má úkol sloužiti celé
široké veřejnosti.
Vždyť při tom nejde o zájem personálu.
Ba naopak, personál měl by daleko volnější
ruku proti cizímu zaměstnavateli, než když
jím je stát, a nevhodná tato úřední
povýšenost způsobila, že oproti nim vznášeny
byly oprávněné výčitky.
A nyní k věci, která byla a jest stále
předmětem úvah zaměstnanců
státních drah. Nikoliv zákon č. 103,
o úpravě platů je příčinou
nespokojenosti, nýbrž vládní nařízení
ministerstva železnic z března loňského
roku je příčinou neklidu, neboť toto
vládní nařízení nás
usvědčuje, že téměř dvouletá
úmorná práce, aby platový zákon
spravedlivě byl pro železničáře
upraven, byla marná.
Tak zv. odborníci, čili - jak jsme často
slyšeli - "silná čtyřka" s
panem dr Fišerem v čele ocenili železniční
zaměstnance hůře, než zaměstnance
pragmatikální a degradovali železničáře.
Nebyl vzat zřetel k valorisaci podle platů z r.
1909 ani z r. 1914.
Pro úředníky statu III zřízena
byla nová gážistická skupina. Skupina
C podúředníků a skupina A zřízenců
nebyla správně oceněna. Úplně
se přehlíželo a nedbalo, že ministerstvo
železnic v červenci 1918 přistoupilo ku provedení
a ocenění platové úpravy podle vzoru
služební pragmatiky z r. 1914. Podle toho správně
provedená valorisace, jak jsme to plným právem
žádali, vynesla by pro podúředníky
a zřízence daleko vyšší konečnou
platovou stupnici.
Vládní nařízení jest sice podrobné,
není však při oceňování
výkonu zaměstnanců spravedlivé. Nejhůře
však je platový, zákonem postaráno o
výpomocné zaměstnance a dělníky.
Do první služební skupiny zařazuje řemeslníky
v řemeslných službách a dosavadní
kancelářské příručí,
do druhé skupiny ostatní pomocné zaměstnance.