Tyto pokyny byly dělány tak, aby byly dodatečně
zdražovány činže, které, jak známo,
posledně upraveným zákonem o ochraně
nájemníků mají býti v nejbližší
době dvakrát o 20% zvýšeny. A co se
nedostává a nebude dostávati na obecních
přirážkách, má se prostě
získávati náhradou, zvýšením
a zavedením poplatků ze spotřeby, z nájemného
atd. Tedy vidíme v tom tendenci, jak šetřiti
zámožné a poplatné kruhy a jakým
způsobem zasahovati hodně intensivně proti
kruhům hospodářsky slabším.
Velectění pánové, při omezení
finanční pravomoci zemí, okresů a
obcí instaluje se tímto způsobem vládní
nařízení o ochraně majetných
a bohatých poplatníků, zároveň
však montuje se nový berní šroub se silnými
závity na vyždímání poplatnosti
méně majetných a nemajetných, aby
byli poplatně přiskřípnuti při
každém soustu a při každém kroku.
Pánové z celně-kongruové koalice chtěli
se vymstíti za úspěchy demokracie v samosprávě,
zapomněli však, že se mstí sami na sobě,
na svých vlastních lidech a že omezená,
ponížená a přiškrcená samospráva
bude se oprávněně bránit. První
příznaky obrany zaznívají z Moravy
a jsou zajímavé tím, že na nich jsou
exponováni nejen samosprávní zástupci
stran oposičních, nýbrž jmenovitě
také zástupci stran vládně-koaličních.
Připomínám, že před několika
málo dny Ústředí starostenských
sborů a silničních výborů na
Moravě, jemuž předsedá agrární
poslanec p. Bečák, učinilo velmi závažné
usnesení, které bylo také zasláno
naší slavné vládě.
V tomto projevu a usnesení se žádá,
aby pověstný zákon, který omezuje
finanční pravomoc obcí, byl prostě
radikálním způsobem korigován. Co
jsme připomínali při projednávání
tohoto zákona, dostavuje se do všech důsledků:
příslušníci vládních koalovaných
stran sami volají po nápravě chyby, která
vládní koalicí byla způsobena. Pánové
tehdy zapomněli, když dotčený zákon
dělali, že sám sebou musí vyvolati odpor
a že vyvolá stav, jaký dnes skutečně
se dostavuje, že v mnohých a mnohých obcích,
kde se opravdu dobře hospodaří, po omezení
pramenů příjmových, po zaplacení
úroků a amortisačních splátek
z dluhu dnes nezbude namnoze v obecní pokladně ani
tolik, co se potřebuje na otop školních místností.
(Slyšte!)
Prosím, obce nejsou oprávněny podle starého,
dosud platného způsobu uzavírati půjčky
investiční. Byla zřízena proti obcím
kuratela; nyní se vidí, že obce nemohou dále.
A v jednotlivých úřadech pánové
musí slyšeti neobyčejně mnoho přesvědčivých
důkazů o tom, že nebude-li v nejbližší
době v tomto směru zjednána náprava,
budou obce museti v pravém slova smyslu začíti
revoltovati, poněvadž ne budou míti ani dostatečných
prostředků na výplatu personálu. (Výkřiky
posl. Pika. - Předsednictví převzal
místopředseda inž. Dostálek.)
Známe mnoho případů z Moravy, že
zemskému výboru moravskému bylo oznámeno,
že prostě celá řada obcí a měst
zastaví platy, nebude-li v nejbližší době
zjednána náprava. Pánové u zemského
výboru jsou bezradní. Mají opatřovati
a jaksi připravovati ten pověstný náhradový
podpůrný fond. Jenže žádosti, které
jsou v tom směru předkládány, jsou
toho druhu, že ten fond by při nejmenším
musil býti aspoň desetkráte tak velký,
aby stačil na nejnutnější úhradu
oprávněných potřeb jednotlivých
obcí. Prosím, ta moravská ponížená,
přiškrcená samospráva v dotčeném
projevu upozorňuje, aby bezodkladně vymáhány
byly nedoplatky samosprávních přirážek,
dávek a poplatků, aby dohlédací úřady
urychleně vyřídily předložené
rozpočty a příspěvky ze zemského
vyrovnávacího fondu - tam si s tím ovšem
nevědí rady (Výkřiky čsl.
soc.-demokratických poslanců), jak to mají
s plným urychlením vyřizovati, ale obce potřebují
finanční pomoci. (Výkřiky posl.
Srby.)
Dále se žádá, aby obcím i okresům
povoleny byly mimořádné přirážky
a výpůjčky, zejména k naléhavým,
veřejně prospěšným účelům
investičním. My jsme na to upozorňovali a
nyní musejí pánové slyšeti ze
svých vlastních řad takovou výzvu,
která jest opravdu hodně řezavá a
která by měla opravdu svědomité politiky
z nynější vládní koalice hodně
boleti a hodně mrzeti, že se dali svésti na
takové scestí proti samosprávě.
Dále se v dotčeném usnesení žádá:
"ježto zákonem stanovená dotace zemských
vyrovnávacích fondů je zřejmě
nedostatečná, aby příděl daně
obratové pro tyto fondy byl přiměřeně
zvýšen, a konečně, aby zavčas
vykonány byly potřebné přípravy
k novelisaci zákona, kterou by samosprávné
finanční hospodaření postaveno bylo
na trvalý a bezpečný základ. Opatření
tohoto je zapotřebí zvláště na
Moravě, poněvadž za nynějších
poměrů by okresy nebyly s to, náležitě
plniti rozšířené úkoly, jež
jsou jim zákonem o organisaci politické správy
přikázány."
To jsou výzvy z řad vládních koalovaných
stran, a my jsme zvědavi, jaké stanovisko k nim
zaujme slavné ministerstvo vnitra a slavné ministerstvo
financí, ona dvě ministerstva, která za dotčený
zákon jsou plně odpovědna a musejí
v pravém slova smyslu také dodatečně
býti volána k odpovědnosti. Každý
na světě může udělati chybu,
také páni ministři, ale jestliže způsobená
chyba znamená poškození veřejného
zájmu, je morální povinností ministerstev,
příslušných ressortů zjednati
zavčas nápravu a chybu odčiniti. Zde však
musejí býti pánové k odčinění
chyby v pravém slova smyslu doháněni. V tom
je závada naší státní správy,
že dosti dobře nevidí, co se v obcích
a mezi lidem potřebuje, co je prospěšné
a co škodlivé. Tak se nám zdá, že
by mnozí páni měli býti dáni
do několikaměsíčních kursů,
aby poznali lid a jeho potřeby, a že by jim nikterak
neškodilo podati průkaz způsobilosti, jak se
může a jak se dá hospodařiti z nepatrných,
nedostatečných finančních prostředků,
k nimž odsoudili 90% našich obcí dotčeným
zákonem. Od nich chtějí míti provedeny
hotové zázraky v samosprávě, ale sami
by měli dokázati, jak tyto zázraky, z mála
dokázati mnoho, dovedou také sami prováděti.
Lehko se nařizuje a poroučí, ale těžko
se provádí. (Výkřiky posl. Remeše.)
Velectění! Při této příležitosti
možno velmi dobře a přiléhavě
použíti mravního ponaučení z
literárního dědictví Boženy Němcové,
spisovatelky národa, která je pány z vládních
lavic tak častokráte uctívána. V její
literární pozůstalosti je možno nalézti
velmi pěkné a příhodné mravní
ponaučení: "Všude lidé, kteří
jeden druhého trápí, trní pod nohy
si stelou, ale všude ruka lásky, která je odhazuje."
Naše vládní koaliční strany doposud
se vyznamenaly, že občanstvo jen trápily, trní
pod nohy mu stlaly - ruka lásky na odklizení bohatě
rozházeného trní na všech cestách
života jim však chybí. Nesmí se proto
diviti, že občanstvo je na ně rozezleno, že
je označuje za reakci a své nepřátele,
s nimiž dlužno vyúčtovati do všech
politických důsledků. (Výborně!)
Velectění pánové! V rozpočtovém
výboru mluvili jsme dosti obšírně o
důsledcích opožděných daňových
předpisů za několik let. Zde je závada
v administrativě. Mnoho daní opožděně
předepsaných nemohlo býti dodatečně
vybráno, a to, co chybí potom na daních přímých,
vynahražuje se ovšem jinými cestami a jiným
způsobem, vybíráním a zvyšováním
nepřímých daní, či jinými
slovy, co nezaplatili boháči, musí za ně
zaplatiti chudáci. (Tak jest! Výkřiky
čsl. soc. demokratických poslanců.)
A v tom směru jsme oprávněni činiti
státní správě a státní
administrativě velmi ostré výtky. Velectění
pánové! Co odpisů musilo býti na základě
těchto opožděných daňových
předpisů provedeno velikým podnikům!
A jak jsem již v rozpočtovém výboru
uvedl, velice bychom se zajímali, aby bylo konečně
odhaleno tajemství, kolik činí dosavadní
odpisy za poslední léta na přímých
daních. Velectění pánové! Záleží
nám hlavně na jednom velikém tajemství,
ukrývaném dosud pod ochranou zákona čís.
122 ze dne 3. března 1921. (Výkřiky posl.
Remeše.) Dnes projednáváme již státní
účetní uzávěrku z r. 1926,
rádi bychom od Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu viděli také
zprávu, kolik daňových výhod a odpisů
a v jakém rozsahu bylo poskytnuto pro stavbu budov obytných
a budov pro provoz podniků (Výkřiky čsl.
soc. demokratických poslanců.), jakož i
pro obnovu starých a pořízení nových
strojů (Výkřiky posl. Srby.) na podkladě
zákona č. 102 ze dne 3. března 1921. (Výkřiky
čsl. soc. demokratických poslanců:
Od nikoho se to člověk nedoví!) Ano,
pánové, zákon máme. A ten zákon
sám o sobě přímo demonstrativně
vybízí (Výkřiky posl. Srby.),
aby bylo vzato v úvahu, co znamená a mohl znamenati
ve všech důsledcích, co fakticky znamenal v
celém svém rozsahu působnosti, že to
byly miliony, po případě miliardy, které
bohatým lidem byly odepsány. A v tomto směru
nepodává se zákonodárnému sboru
žádná zpráva. Jaká pak je to
státní správa a administrativa, která
tak ohromné obnosy zakrývá umělou
rouškou tajemství?
Velectění pánové! Musíme se
dovolávati, aby nám včas byla podána
podrobná zpráva. Vždyť častokráte
vidíme, jak pro nedoplatky 5 až 10 haléřů
vedou se exekuce (Výkřiky čsl. soc. demokratických
poslanců.), jak přespřílišně,
až malicherně zasahuje se tam, kde běží
o haléře. A proč by, prosím, když
na to máme zákonné právo, neměla
nám býti podána zpráva, kolik bylo
odepsáno na základě citovaného zákona
bohatým poplatníkům a továrníkům?
(Výkřiky čsl. soc. demokratických
poslanců.) Tuto výtku činíme tím
oprávněněji, že páni v poslední
době v pravém slova smyslu činili velmi vážné
námitky proti dalšímu trvání
zákona o podpoře stavebního ruchu. Na vládních
lavicích bylo mnoho rozčilování pro
podporu stavebního ruchu. Zrušily se státní
finanční podpory a omezuje se státní
záruka i daňové úlevy pro stavební
ruch. Byl prý v tom směru stát velmi těžce
finančně zatížen. Proto jsme velmi interesováni
na otázce i na odpovědi, jak byl stát zatížen
a jaké finanční presenty poskytl bohatým
lidem a továrníkům při daňových
výhodách pro stavbu budov obytných a budov
pro provoz podniků a pro obnovu starých a pořízení
nových strojů. Nezbývá nic jiného,
než aby byla stržena rouška s tajemství
o milionových darech a presentech bohatým lidem.
Vznáším apel na p. předsedu Nejvyššího
kontrolního úřadu, aby při své
pověstné pečlivosti a korektnosti učinil
opatření, aby nám toto veliké tajemství
bylo odhaleno. Prosím dále, aby pánové
měli odvahu strhnouti roušku tajemství o oprávněných
a neoprávněných daňových odpisech,
aby odstranili roušku tajemství ze zatajovaných
zisků, (Výkřiky posl. Srby.) prosím,
aby pánové se pokusili odhaliti tajemství
o přesunování zisků za hranice, o
manipulacích prováděných při
nostrifikaci akciových společností. Myslím,
že by celou slavnou sněmovnu velmi zajímalo,
kdyby nám byla podána podrobná zpráva
o výsledku, obtížích a zkušenostech
daňových revisí. Z nich bychom se mohli dověděti
tak mnoho zajímavého a mnoho, co by nás přesvědčilo,
že daňová morálka bohatých jest
opravdu velmi špatné bonity.
O finanční zdatnosti a disposicích našeho
státu píše a mluví se velmi mnoho doma
i za hranicemi. Jak jsem připomněl již v rozpočtovém
výboru, není všechno zlato, co se finančně
a rozpočtově třpytí. Státní
dluh se počíná zmenšovati, peněžní
měna jest ustálena, na všech stranách
mluví se o hospodárnosti a šetrnosti, všude
je viděti a cítiti snahu po vyproštění
se z dusivé finanční a hospodářské
poválečné atmosféry, jenže cesty
a prostředky, jimiž se má dospěti k
cíli, jsou často v rozporu s primérní
vlastností demokracie - spravedlností. Šetří
se často na místech nesprávných a
plýtvá se štědrostí na místech,
kde by se měla účelně uplatňovati
právě rozumná hospodárnost.
S důrazem oprávněného rozhořčení
musím zde vytknouti, že vláda, resp. ministerstvo
soc. péče pod patronancí Msgr. Šrámka
zdráhá se dáti k disposici léčebné
péči zákonem o dělnickém sociálním
pojištění stanovených 100 milionů
Kč pro dělnické pojištěnce, že
váhá uplatniti slíbenou podporu přestárlých
osob, že zdržuje žádoucí úpravu
podpor v nezaměstnání a že vláda
při dělnickém a hornickém pojištění
sleduje tendence zhoršovací. Úzkostlivost v
šetrnosti a brutalita v bezohlednosti v uvedeném směru
nedává nynější vládě
krásné vysvědčení. Chudákům
bráti z toho mála, co mají, a v téže
době při dávati c. k. rakouským generálům
a přiznávati jim pense až na 55.000 Kč
ročně, to, pánové, musí pobuřovati.
Nedávno horníci v zájmu uchránění
svých existenčních podmínek v severočeském
uhelném revíru musili podstoupiti veliký
stávkový boj. A srovnejme, jaké byly jejich
platy! Podle statistického výkazu za r. 1926 v nejpříznivějším
případě činily průměrné
platy horníků v severočeském uhelném
revíru ročně 9.000 až 12.000 Kč,
ale pense generálů činily minimálně
24.000 Kč ročně, byly tedy při nejmenším
dvakráte tak vysoké jako výdělky horníků.
Při této příležitosti chci ještě
připomenouti, a je to zvláště zajímavé,
že také horníci mají nároky pensijní.
Podle vládní předlohy, jak jsme měli
nedávno příležitost ji projednávati,
generálům přiznávají se pense
od 24.000 do 55.000 Kč, avšak horníkům
jsou přiznávány pense od 600 do 4.260 Kč,
tedy pense, které jsou mnohonásobně nižší
než pense generálské, a při tom všem
- což je trapno a bolestno - hornické pense podle
posledních předpokladů slavné československé
vlády mají býti o celou jednu třetinu
sníženy! Velectění pánové!
Je možno mluviti potom o sociální spravedlnosti?
Chcete se diviti, že ztrácíte tu velkou hřivnu
důvěry, že široké kruhy lidové
ztrácejí v pravém slova smyslu důvěru
ve spravedlnost za éry této vlády?
Za těchto okolností nezbývá nic jiného,
než aby páni začali, jmenovitě nyní
v předvelikonočním období, zpytovati
své svědomí, aby zjistili, kolik už
těch hříchů napáchali a je-li
ještě čas uvažovati, mají-li nebo
mohou-li míti opravdové předsevzetí
se polepšiti a nikdy více nehřešiti. (Výkřiky
posl. Bezděka.) Ano, pánové, měli
byste začíti se zpytováním svědomí.
Při příležitosti projednávání
zvýšených pensí generálských
tisk všech stran vládně koalovaných
z iniciativy pověstného "Venkova", listu
strany pana min. předsedy, zaútočil si proti
socialistům, že oni jsou vinni, že se generálům
musejí zvýšiti pense. Pánové
odvolávali se na zákon z r. 1920 a dokonce chtěli
neinformované veřejnosti namluviti, že mají
povinný závazek, zvyšovati generálské
pense na podkladě zákona z r. 1920, který
dělali také socialisté. "Venkov"
tento zákon také citoval, jenže v pravém
slova smyslu rutinovaným, nepěkným, žurnalisticky
nečestným způsobem, vynechav zrovna odstavce,
ze kterých bylo zjevno, co tímto zákonem
mělo býti učiněno a provedeno: omezení
generálských pensí. A když tak pánové
ve svém tisku v unisonu hnali útokem proti socialistům,
jakoby oni byli vinni, že se generálům zvyšují
pense, věřte nám, velectění
pánové, že jsme měli pocit krajního
odporu proti morálce, která se ujímá
nyní v celně kongruových stranách,
že ony k obhajobě svých hříchů
a zločinů používají lží,
a že vinu, která je na jejich vlastním účtě,
chtějí umělým způsobem přenášeti
na účet oposice. Zde, prosím, proti vašemu
tvrzení mluví přímo zcela jasně
§ 1 zmíněného zákona, v němž
se uvádí (čte):
"Ustanovení 3. odstavce §u 2 a 1. odstavce §u
5 zákona čís. 194 z r. 1920, pokud omezují
vojenské zaopatřovací požitky na nejvyšší
výměru šesté hodnostní třídy,
se zrušují."
Chtěli-li pánové provésti zvýšení
generálských pensí, museli určitá
ustanovení citovaného zákona z r. 1920 napřed
zrušiti, jinak by generálům pense zvýšiti
nemohli. Tedy pravda je opak toho, co pánové ve
svém tisku tvrdili. (Tak jest!) A my při
této příležitosti musíme vysloviti
veliké podivení, jaká nemorálnost
objevuje se u vládních stran, které, aby
nějak smyly svou vinu, neštítí se obelhávati
veřejnost, neštítí se falešnými
zprávami dokazovati svou nevinu.
Přijde na vás a dočkáte se zasloužené
odměny! Nikdo, kdo v politice používal lsti,
úskočnosti, lži a nepravdivosti, nedospěl
k tomu, aby byl uznán za čestného, poctivého.
Na každém se politika nemorálnosti nakonec
vymstila - a musí se také vymstíti na vás!
(Tak jest!)
Velectění pánové! Pro zestárlé
a invalidní dělníky a horníky, pro
úrazem zmrzačené dělníky, pro
válečné poškozence, vdovy a sirotky
hledáte stále nové modality úspor.
Pro starorakouské generály vynašli jste však
novou modalitu štědrosti a přízně.
Nedivte se proto, soustřeďuje-li se proti vám
nenávist, rozhořčení a nespokojenost
lidu a připisuje-li se vám klasifikace sociálního
reakcionářství.
Z obsáhlého přehledu o rozpočtových
a účetních diferencích dovoluji si
upozorniti na příděly samosprávným
svazkům. Nelze déle přezírati neblahé
následky neurovnaných provisorních poměrů
mezi státní finanční správou
a zemským hospodařením. Prameny zemských
příjmů se zmenšily, nikoliv však
jejich úkoly a povinnosti, z nichž mnohé celou
svou podstatou náležejí státu. Zemské
rozpočty jsou přímo teroristicky seškrtávány
a snižovány bez zřetele na potřeby zemí
a obyvatelstva.
Měl bych zde ještě velmi obsáhlou kapitolu,
kde bych mohl poukázati, jakým způsobem se
v pravém slova smyslu přehlížejí
a přehlížely zájmy lidové.
Poněvadž má řečnická lhůta
je vyčerpána, chci poukázati jen na zajímavou
okolnost, že z číselných dokladů
účetní uzávěrky zjišťujeme,
že daně přímé, reálné,
které byly předepsány částkou
223 mil. Kč v roce 1926, nebyly v předepsané
a rozpočtené. částce vybrány,
nýbrž bylo vybráno o 10 mil. Kč méně.
Ale oproti tomu, velectění, cla, spotřební
daně, poplatky, kolky, dopravní daně ze železničních
lístků, zavazadel, daň přepravní,
dávka z telefonů, dávka za úřední
výkony a monopoly, rozpočtené 3.660 miliony,
vynesly v tom roce téměř o 600 mil. více.
Velectění pánové, daně přímé,
daně majetných vykazují tendenci sestupnou,
daně a dávky nepřímé, vyjadřující
poplatnost malého lidu, vykazují přímo
rekordní,vzestup. Daňová reforma tento křiklavý
nepoměr ještě zhoršila. Z toho ze všeho
je zjevno, že tento stát je udržován poplatností,
prací a obětavostí širokých kruhů
pracujícího lidu, který je hlavním
a opěrným pilířem státního
hospodaření a celé státní existence.
Je proto nepochopitelné, proč se v tomto státě
bagatelisují a ignorují potřeby pracujícího
lidu a proč se mu místo většího
kusu chleba stále z vládních stran ukazuje
nenávistně zaťatá pěst. Pracující
lid si záhy zpracuje také svoji účetní
závěrku aktiv i pasiv v tomto státě
a bude s plnou rozhodností žádati, aby mu bylo
zaplaceno všechno, co mu společnost a stát
zůstaly dlužny. (Potlesk čsl. soc. demokratických
poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Buříval. Uděluji mu slovo.
Posl. Buříval: Slavná sněmovno!
Podle §u 10 zákona ze dne 20. března 1919,
č. 75 Sb. z. a n., předložil Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
státní závěrečný účet
za r. 1926 Národnímu shromáždění
ke zkoumání a schválení, včas.
V rozpočtovém výboru opětovně
bylo projeveno přání, aby účet
za rok minulý předložen byl v době projednávání
rozpočtu na rok budoucí.
Státní závěrečný účet
za r. 1926 dodán byl Národnímu shromáždění
již dne 1. října 1927 a litujeme, že teprve
nyní je možné, aby plénum Národního
shromáždění účet zkoumalo
a schválilo, ačkoli tentokráte odpadá
výmluva, že se jeho sestavení zdrželo
vinou poukazovacích úřadů i správ
státních podniků.
Systematická úprava účtu zůstala
táž, jako byla roku minulého. Odpadl z účtů,
ve shodě s rozpočtem, zúčtovací
oddíl státních investic. Jako v úvodech
účtů dřívějších
připojují se i zde k jednotlivým oddělením
účtů některé poznámky,
seřaděné tak, jak se podle své povahy
k těmto oddělením vztahují.
Nás zajímají z účtu jenom některé
otázky. Z účtu se dovídáme,
že k provedení platové úpravy byly r.
1926 překročeny úvěry povolené
pro osobní platy o celkovou částku 448 milionů
795.140,91 Kč, z nichž bylo uhrazeno československými
stát. drahami 42,215.634,08 Kč, československou
poštou 4,555.954,45 Kč a zbytek 402,023.552,38 Kč
je zúčtován ve výdajích na
rozpočet. (Předsednictví převzal
místopředseda Slavíček.)
Dále nás zajímají další
cifry: Srovnáním náležitostí
státních příjmů 13.469,865.174,58
Kč s příjmy stanovenými rozpočtem
10.085 milionů 752.540 Kč jeví se náležitost
příjmová nižší o 3.384,112.631
Kč 58 hal.
Vyšší příjem nad rozpočet
vykazují odvětví: kap. 8. Pensijní
a zaopatřovací požitky, následkem vyšších
pensijních příspěvků ze zvýšení
pensijní základny platovou úpravou; dále
kap. 13. Ministerstvo školství a nár. osvěty,
následkem vyšších příjmů
ze školného a z příjmů náboženské
matice; kap. 14. Ministerstvo financí, hlavně následkem
vyšších příjmů z daní,
cel a poplatků; kap. 14 B. Všeobecná pokladní
správa, hlavně následkem prodeje vlastních
cenných papírů a kap. 21. Ministerstvo soc.
péče, následkem náhrady záloh
na stavební příspěvky a na požitky
válečným poškozencům.
O hospodářských výsledcích
státních podniků připojeny jsou ve
státním závěrečném účtu
jako roku minulého jen účty provozní
účty ztráty a zisku, účty rozvážné
se nepřipojují, poněvadž překážky,
pro které nemohly dosud býti přesně
stanoveny hodnoty majetkových součástí
převzatých od Rakousko-Uherska, nebyly prý
ještě odstraněny.
Bylo by zajímavé, aby nám ministerstvo financí
anebo ministerstvo železnic laskavě oznámilo,
jaké povahy jsou tyto překážky a zdali
vůbec se o tomto předmětu jedná, po
případě jak daleko jednání
pokročilo.
Finančním zákonem pro r. 1926 bylo v příčině
hospodaření státních podniků
ustanoveno, aby dosažené přebytky, t. j. zisky
byly odvedeny do státní pokladny a aby peníze
potřebné na investice podnikové se opatřily
výpůjčkami. Když pak se během
roku ukázalo, že rozpočtové příjmy
budou přesahovati výši stanovenou finančním
zákonem a že také do pokladní hotovosti
budou plynouti výtěžky z dalších
úpisů na státní půjčky,
podle úmluvy upustilo ministerstvo financí od opatření
prostředků na podnikové investice výhradně
úvěrními operacemi a učinilo obdobné
opatření jako v rozpočtu na r. 1927, t. j.
aby na investice státních podniků se použilo
jejich hospodářských přebytků
(zisků), a tam, kde by tyto přebytky nedostačovaly,
aby se podnikům poskytly příspěvky
ze státní pokladny.
Praví se, že tato úprava krytí investiční
potřeby státních podniků také
lépe vyhovuje ustanovením odst. 3, §u 2 zákona
ze dne 18. prosince 1922, č. 404 Sb. z. a n., a odst. 2,
§u 19 vlád. nařízení ze dne 25.
září 1924, č. 206 Sb. z. a n., že
hospodářské přebytky státních
podniků, zjištěné podle zásad
obchodního hospodaření, odvádějí
se do státní pokladny po srážce investičních
nákladů.
Následek toho byl, že nastala změna ve způsobu
úhrady investic státních podniků a
bylo dále třeba upraviti způsob vykazování
hospodářských výsledků státních
podniků v t. zv. účtech provozních
čili účtech ztráty a zisku a to prý
z těchto důvodů:
Jelikož investiční výdaje státních
podniků byly r. 1925 preliminovány ještě
ve státním rozpočtu investičním,
byly též uhrazeny ze státních prostředků
opatřených úvěrovými operacemi.
Státní podniky zařadily pořízené
investice do aktiv svých bilancí a současně
vykázaly hodnotu rovnající se výši
těchto investic v pasivech těchto bilancí
jako investiční dluh, vzhledem k tomu, že úroková
povinnost z úvěrů pro tyto investice opatřených
byla státní správou finanční
přesunuta ku placení na státní podniky.
Tím se stalo, že aktivní státní
podniky byly povinny odvésti do státní pokladny
celé ryzí hospodářské zisky,
pasivní podniky pak měly ze státní
pokladny obdržeti náhradu hospodářské
ztráty, takže saldující položku
účtů ztráty a zisku a účtu
rozvažného tvořily částky rovnající
se těmto hospodářským výsledkům.
Tyto částky tvořily současně
příjmovou - u aktivních podniků resp.
výdajovou - u pasivních podniků náležitost
etátní, jež byla vyjádřena v
účinech na rozpočet státního
závěrečného účtu u příslušných
kapitol a titulů, určených pro súčtování
podílů státní správy na hospodaření
státních podniků. Zjištění
souhlasu mezi hospodářskými výsledky,
vykázanými v účtech ztráty
a zisku, a mezi vykázanými náležitostmi
etátními poskytovalo záruku správného
vyúčtování účasti státní
správy na hospodářství těchto
podniků. Opatřením investic z vlastních
přebytků (zisků) státních podniků
r. 1926 bylo způsobeno, že státní podniky
byly r. 1926 povinny odvésti státní pokladně
nikoliv celé dosažené zisky, nýbrž
pouze přebytky, jež z těchto zisků zbyly
po srážce částek, odpovídajících
výši opatřených investic, což znamená,
že tyto částky byly jako kapitál státem
do podniků na úhradu investic trvale vloženy,
čili že tvoří zvýšení
základního jmění státních
podniků. Byl-li hospodářský zisk některého
státního podniku nižší nežli
pořízené investice, ponechal si státní
podnik celý zisk ke zvýšení základního
jmění a nadto obdržel ze státních
prostředků příspěvek na investice
ve výši částky, o kterou investiční
výdaje přesahovaly dosažený zisk, a
tento příspěvek zúčtoval podnik
rovněž jako zvýšení základního
jmění.
Jelikož ani r. 1926 nebylo ještě možno uveřejniti
bilance státních podniků z důvodů
vpředu uvedených, učinil Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
výnosem ze dne 17. března 1927, č. j. 626
pres., opatření, aby okolnosti shora uvedené
byly zřejmy již z účtů provozních
ztráty a zisku. Každý připojený
účet ztráty a zisku je totiž uzavřen
výsledkem odpovídajícím skutečnému
vyúčtování, jak bylo ve státním
závěrečném účtu za r.
1926 provedeno a jak bylo, po případě mělo
býti, též provedeno v obchodním účetnictví
státních podniků.
Třebaže bychom s investicemi souhlasili, neuspokojuje
nás způsob řešení, který
vyřešen je finančním zákonem
a který byl předmětem našich výtek,
když se projednával státní rozpočet
na r. 1927 a 1928, že totiž ze zisku provozního
má se uhraditi výdaj spojený s vydržováním
ministerstva železnic nejen po stránce věcné,
nýbrž i osobní; nejde celkem o nic jiného
než o otázku prestižní. Provoz železnic
i provoz pošt má povinnost hraditi výdaj, který
podle našeho názoru má se uhraditi jedině
z pokladny státní, neboť jak ministerstvo železnic,
tak i ministerstvo pošt jsou úřady výsostné
a dozorčí a fungování jejich je eminentním
zájmem státním.
Bylo by ovšem nejlépe, kdyby byl splněn dávný
náš požadavek a ministerstvo železnic přestalo
býti výkonným úřadem a všímalo
si jen výsostných práv státu a exekutivu
uložilo generálním ředitelstvím.
V tom okamžiku nastane situace jiná, poměrům
přiléhající a pro bezpečnost
spolehlivější. Je těžko myslitelné,
aby úřad výkonný byl spolu úřadem
dozorčím, jak tomu dnes fakticky jest.
V debatě o státním rozpočtu na r.
1928 slyšeli jsme velmi často slova o finančním
problému státních drah. Jsem přesvědčen,
že tento finanční problém může
se týkati pouze otázky finanční. Podle
rozpočtů za léta předešlá
a podle běžných zkušeností r. 1928
přepravní příjmy státních
drah vzrůstaly a vzrůstají. Kdo poměry
podrobně zná, ví, že příznivý
výsledek finanční dosažen je v prvé
řadě v úsporách na výdajích,
a to ne snad z převážné většiny
ve výdajích věcných, nýbrž
ve výdajích osobních. Jest otázka,
jak daleko to půjde, aby úspory ve výdajích
osobních mohly býti pro příště
zvyšovány, vidíme-li, že se poskytují
celoroční slevy tarifní, zkrácení
manipulačních poplatků a zavádějí
se jednotné baremy na drahách slovenských,
jež se dostaly do našeho vlastnictví. Upozorňuji
zejména, že tyto úlevy nejsou obsaženy
ve státním rozpočtu na r. 1928, a mám
oprávněnou obavu, že úhrada ta bude
se opětně hledati v prvé řadě
na účet bezpečnosti a pravidelnosti provozu,
avšak zejména na účet oněch zaměstnanců,
kteří jsou provozu účastni.