Podle názoru pánů z pravicových stran
však není prý žádného nebezpečí,
když se na Kutnohorsku, Hořovicku nebo Táborsku
usnese obecní zastupitelstvo zrušiti ochranu nájemníků,
protože prý, když budou podány námitky
u zemské politické správy a zemská
politická správa ať v Praze, Brně nebo
jinde bude jimi zatlučena a referenti nestačí
vyřizovat spisy, bude tím ochrana nájemníků
těch obcí zachována. To jsou těšínská
jablíčka, na které nemůže zákonodárce
spoléhati. Zákonodárce má uvážiti,
že když je něco vadného nebo neprospěšného,
je v zájmu veřejné morálky nutno,
aby se takové zákony nedělaly. My jsme všechny
ty důvody uváděli také ve výboru,
ale majoritní strany jsou jako hluché. Vůbec
sociálně-politický výbor bude proslaven
v této věci. Uvedeme ve sněmovně,
až budeme podávati zprávu, jestliže se
dostane ten nešťastný zmetek, tisk 1225, do sněmovny,
jak právě v soc.-politickém výboru
mnozí příslušníci stran pravicových
jsou k podnětům a návrhům úplně
lhostejní, indolentní. Kdybyste k nim mluvili od
rána do večera, oni si ani v nejmenším
ničeho nevšimnou, nezkoumají a ani neznají
často důsledky osnovy navrhovaného zákona
a hlasují pro všecko to, co vláda navrhuje.
Ostatně tato okolnost byla uvedena i při jiných
příležitostech, že totiž nynější
většina akceptuje a přijímá zákony,
jichž mnozí členové vůbec neznají.
Já to uvádím při tom nešťastném
ustanovení o rušení ochrany nájemníků
obcemi, abych upozornil, že toto ustanovení je tak
křiklavé, že i někteří
jednotlivci stran pravicových to uznávají;
zejména to platí o lidovcích. Tam se projevují
dva směry. Jeden je pro to, aby se toto ustanovení
vypustilo z této osnovy, druzí kloní se k
agrárníkům a chtějí, aby v
osnově to zůstalo. Ale to je důkazem, že
my, sociální demokrati, kteří jsme
tuto otázku ve výboru vedli, máme pravdu.
Teď k stavebnímu ruchu. Chci nyní pouze ukázati,
jaký bude poměr dělníkovy mzdy. Ostatně
kol. Chalupa to uvedl s jiného hlediska. Stavěti
v Praze za poměrů, které jsou i v mnohých
jiných městech, i když připouštím,
že na venkově se poměrně levněji
nestaví, je těžko, poněvadž podle
toho, co v osnově je uvedeno, zejména stavebníkům,
zejména družstvům, obcím, nebo jiným
korporacím, které by stavěly nebo stavějí,
nechce se vyjíti v ničem vstříc. To
platí zejména o záruce a platí to
pak hlavně o dopravě stavebních hmot. Sama
důvodová zpráva mluví o dovozu a otázce
stavebních hmot takto: "Dovoz materiálu z venkova
zdražuje se hlavně dopravou po dráze. Žádalo
proto společenstvo stavitelů v obvodu obchodní
a živnostenské komory pražské ministerstvo
železnic o slevu dopravních tarifů pro dovoz
cihel z venkova. Žádosti nebylo vyhověno, takže
situace z nedostatku cihel se ještě horší."
Tak suše komentuje důvodová zpráva zpravodajova
osnovu zákona o stavebním ruchu. Tuto zprávu
je nutno doplniti některými zajímavými
okolnostmi. V Praze r. 1928 se staví a bude hodně
stavěti. Činí tak obec, činí
tak družstva a činí tak i jednotlivci a korporace
buď humánní nebo soc.-politické atd.
Vláda navrhuje, aby ve věci podpory a záruky
zůstal obnos, jaký byl v zákoně, který
platí do 31. března 1928. Bylo zde již řečeno
kol. Chalupou a Pikem, že tento obnos je přímo
směšný. Prosím, na tomto poli vláda
šetří. Já bych to spojil s generály
jen potud, že při zvýšení pensí
generálských nejde o veliký obnos, ale pánové
z pravicových stran jsou si jistě vědomi,
že hanba, která republice byla způsobena touto
osnovou, mohla býti zažehnána, kdyby vláda
byla ukázala trochu dobré vůle při
osnově zákona o stavebním ruchu. Ale vláda
resp. pravicové strany říkají, že
nebudou dále rozpočet zatěžovati. Nynější
režim mohl by stavebnímu ruchu vyjíti jinak
vstříc. Poměry jsou v Praze takové,
že 1000 kusů cihel, které se loňského
roku dostaly na staveništi za 350 až 380 Kč,
letošního roku nikdo z okolních cihelen pražských
nedostane pod 420 Kč. Příliš mnoho stavebního
materiálu a zejména cihel je nutno dovézti
pro stavby ve Velké Praze jakož i v jiných
velkých městech ze vzdálených míst.
To ovšem znamená zdražiti stavební hmoty;
jako je tomu u dřeva, vápna, cementu, tak je tomu
zejména u nejtěžšího a v největším
počtu potřebného materiálu, u cihel.
Dnes cihly na venkově se mohou dostati za 300 Kč,
což znamená, že budou v Praze podle vzdálenosti
státi 420 až 500 Kč. Když jenom cihly
budeme míti hnedle o 80 až 100 Kč dražší
při 1000 kusech, je pochopitelno, že toto zdražení
bude míti vliv na hodnotu bytu, který se vystaví
ať jednotlivcem, obcí nebo jiným, už proto,
že žádná úleva mimo daňové
úlevy veřejným činitelem, jako je
stát, se nedostává. Proto všechny kalkulace,
ať je dělají jednotlivci nebo kdokoli jiný,
musí končiti závěrem, že pokoj
s kuchyní ve Velké Praze při nejnižších
cenách stavebních hmot stojí minimálně
3500 Kč až 4000 Kč; to však není
žádný přepych, je tu stavěno
docela primitivně. Když hodnotíme cenu bytu
podle toho, jak stavební hmoty podražily, musíme
srovnávati, jak to bude vypadati s poměrem příjmů
k vydáním na byt.
Vezměme dělníka dobře kvalifikovaného
ve Velké Praze nebo v Brně, který má
50 Kč denně mzdy. Řekněme, že
je to typograf, montér, kovodělník nebo jinak
kvalifikovaný dělník. Má-li průměrně
ročně 300 pracovních dnů, vydělá
15.000 Kč. Kdyby si pronajal pokoj s kuchyní a dal
jen za byt 4.000 Kč, zbude mu na všechno ostatní
vydání 11.000 Kč. A k tomu musíme
počítati jízdné do práce a
z práce. Zpravidla, když pracuje v Karlíně
nebo Libni, bydlí v Nuslích, Košířích.
Já jízdné nepočítám,
počítám jen s tím, že by vydělal
15.000 Kč a 4.000 Kč dal staviteli za byt. Největší
část dělníků v Praze, zejména
ze staveb a kovodělných závodů má
nejvýše 40 Kč mzdy denně. Když
má 300 pracovních dnů, vydělá
12.000 Kč ročně. Když za byt dá
4.000 Kč, zbude mu ovšem jen 8.000 Kč. Máme
však mnoho dělníků, kteří
vydělají méně, zejména u malozávodů,
nebo těch, kteří nepracují celý
týden a vydělají jen 30 Kč denně.
Když má dělník 30 Kč denně,
i když by ho nic nepotrefilo, vydělá ročně
9.000 Kč, a měl-li by dáti za byt 4.000 Kč
- počítám proto s lacinějším
bytem - zbude mu jen 6.000 nebo 5.000 Kč na ostatní
živobytí. Teď mohli bychom si vzíti dělníka
z některých továren textilních nebo
jiných závodů, jichž mzda činí
20 Kč denně. Pracují-li 300 dní do
roka, vydělali by 6.000 Kč a kdyby dali na venkově
ne 4.000 Kč za byt, nýbrž kdyby pořídili
byt za 2.000 až 3.000 Kč, vidíme, že na
minimální živobytí by jim stačila
jen malá částka. Těmito ciframi chci
dokázati, že podle výdělku a příjmu
- to uvádím o dělníkovi, ale platí
to i o nižším úředníkovi
a zejména o zřízenci - poměry činžovní
jsou nesrovnatelně tak křiklavé, že
musíme uvážiti, že tyto poměry
při tom, co musí jedinec vydělati a vydati
na byt a zejména na živobytí - mají
značný vliv na ostatní životní
poměry, zejména v rodinách nemajetného
obyvatelstva. To uváděli jsme i při jiných
příležitostech a budeme uváděti,
až budeme mluviti při státní účetní
závěrce o zdravotních poměrech ve
Velké Praze. V nemocenských pojišťovnách
vidíme, že právě nedostatek bytů,
šetření na bytech, velké vydání
na byty, šetření na zdravotnictví a
ošacení má strašné důsledky
zdravotní. To se potvrzuje u tuberkulosy, reumatismu i
u jiných sociálních chorob, které
jsou důsledkem této kalamity bytové. Mohli
bychom zvláštní kapitolu věnovati zde
otázce nedostatku bytů ve velkých městech,
v Praze, Brně i jiných městech, když
uvážíme, kolik lidí je nuceno bydleti
ve vzdálenosti 3 až 4 hodin jízdy od místa
svého zaměstnání. Vy, kteří
nepřijíždíte vlakem ráno do Prahy
anebo z Prahy neodjíždíte, měli byste
se podívati na Příbram, Kolín, Hořovice,
Benešov, Kralupy, jak tam denně ne desítky,
ale sta dělníků jezdí do práce.
Takový dělník, který z Jílového
denně jezdí do Prahy a z Prahy, poněvadž
nemůže tu bydleti, přijíždí
domů o 1/27. nebo v 7 a musí
ráno vstávati ve 4, aby stihl vlak o 1/25.,
aby byl v práci o 1/28. Musíme
si uvědomiti, že tento stav z mnohých důvodů,
rodinných, hospodářských i sociálních,
zdravotních i morálních je těžko
udržitelný. Musíme si býti vědomi,
že Praha, jako hlavní město, musí býti
favorisována, aby se zde mohlo stavěti laciněji.
Žel, že nynější majorita to nechce
uznati. My jsme návrhy podali, ale byly ignorovány.
Co uvádím o Praze, platilo by i o jiných
městech. Uvádím čerstvě získaná
data a zkušenosti z Prahy, abych ukázal, že nelze
Prahu nebo Brno a taková velká města stavěti
na roveň obcím s jedním stem, 500 nebo 1500
obyvateli. A právě u dělnických a
zřízeneckých vrstev máme největší
zájem, aby zákony bytové po této stránce,
zejména zákon o stavebním ruchu, příště
doznaly změny.
Podle resoluce, která byla ve výboru soc.-politickém
schválena, má se konečně svolati anketa,
o níž tu již bylo mluveno, a má se o věci
mnoho hovořiti. Přál bych si, aby tyto ankety
přivodily stabilitu ve stavebnictví a stabilitu
v otázce cenové. Já však, pánové
a dámy, upozorňuji, že o tomto problému
bylo mluveno již několikráte, když se
zákony stavební a bytové projednávaly,
že však zejména nynější režim
do řešení této otázky nemá
valné chuti.
Znovu se odvolávám na tendenci, která pronikla
z řeči pana dr Viškovského. Nebudu
s ním polemisovati, poněvadž kolegové
z oposičních stran již si s ním mnohé
vyřídili. Chci jen charakterisovati nynější
režim a právě řeč pana dr Viškovského
a jeho názory sdělené v soc.-politickém
výboru jsou charakteristikou nynějšího
systému agrárně-klerikálního,
charakteristikou po té stránce, že ve věci
sociální politiky, v ochraně nájemníků
a ve věcech stavebních nemáme jíti
kupředu, nýbrž, mluvil-li dr Viškovský
za majoritu - a nikdo se z majority nepostavil proti němu
- má dojíti k ještě horším
poměrům, než dosud byly ve věcech ochrany
nájemníků a stavebního ruchu. Majorita
se po tom může připraviti na to, že se
stanoviska ochrany malých lidí nezůstaneme
jen při projevech novinářských a schůzových,
které se strany nájemníků a nebydlících
obyvatelů se konají, nýbrž že si
uvědomíme, že agrárně-klerikální
režim, který řídí stát,
není schopen ve věcech soc.-politických jíti
krok kupředu, nýbrž raději vždy
pět kroků dozadu. A s tohoto stanoviska nutno také
venku lid poučovati, aby tyto zákony jak o ochraně
nájemníků a o stavebním ruchu, tak
i jiné zákony, které znamenají zhoršení
oproti dřívějšku, byly pobídkou
k tomu, aby nynější režim v zájmu
státu padl a dlouho republiku již neřídil.
(Výborně! Potlesk poslanců čsl.
soc. dem. strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Schuster.
Posl. Schuster (německy): Slavná sněmovno!
Z projednávaných návrhů zákonů
jest to zákon o podpoře stavebního ruchu,
jenž zajisté nejvíce utrpěl změnou
vlády a požehnáním ministerstva pátera
Šrámka. Na počátku r. 1922 prohlašovala
vláda zde v tomto státě stavební diktát.
Ministři prohlásili na schůzích, že
průmyslové podniky budou nuceny vystavěti
pro své dělníky přiměřené,
zdravé a světlé byty a pohlížíme-li
na cestu, kterou se ubíraly zákony o podpoře
stavebního ruchu od ohlášeného stavebního
diktátu až do dnešního dne, až do
dnešního návrhu, musíme bohužel
přiznati, že z velkých tehdejších
slibů nezbylo nic více než torso zákona,
kus státního diletantismu ve formě zákona.
Když v roce 1921 byl zde usnesen první stavební
zákon, byli oběma zpravodaji vládního
návrhu zemřelý ministr financí dr
Rašína bývalý ministr spravedlnosti
dr Dolanský. Dr Rašín ve svých
tehdejších vývodech vychvaloval návrhy
o podpoře stavebního ruchu mimo pozemkovou reformu
jako největší sociální zákon,
jejž republika vytvořila. Ale čas nás
zcela zřetelně poučil, jak mnoho jsme z těchto
požehnání tohoto sociálního zákonodárství
musili zakusiti na svém vlastním těle, a
jak se tato požehnání již v letech 1922,
1923 a 1924 stále zhoršovala. R. 1925 zmizel stavební
zákon úplně, a teprve loňského
roku oslavil znovu své vzkříšení
jako zákon o státní záruce, ovšem
ve velice hubené formě. Minulé zákony
o podpoře stavebního ruchu se skutečným
státním stavebním příspěvkem
dosáhly přece aspoň toho, že povstalo
56.000 bytů, jejichž stavební náklad
jest vypočten na 31/2 miliardy a
výdaje státu jako stavební příspěvky
na tyto byty činí dnes ročně asi 240
milionů Kč. Srovnáme-li s tím ohromná
vydání na vojenské účely, musíme
říci, že toto vydání jest velice
skrovné. Ustanovení nynějšího
zákona nebo vlastně dosud platného zákona
obsahují četné věci, které
musejí býti podrobeny kritice. V první hlavě
zákona byly v novém zákoně o stavebním
ruchu z loňského roku a v tomto zákoně
lhůty zkráceny. To dlužno jistě uvítati,
ale i nynější lhůty považujeme
za příliš dlouhé a způsob, jakým
se pozemky zvláště na venkově vyvlastňují,
nemůže povznésti chuť ke stavbě.
Úřady mají rozkaz dbáti, aby se při
vyvlastnění užívalo tak zvaného
nesporného řízení, t. j. aby se usilovalo
o to, aby se nabyvatel pozemku dohodl smírnou cestou o
kupní ceně s jeho prodavatelem. To vedlo k tomu,
že i venku na vesnicích ceny pozemků ke stavebním
účelům vzrostly mimořádně
vysoko. Obce nemají zpravidla stavebních pozemků
v místě nebo aspoň pozemků, na nichž
by bylo lze stavěti aspoň poněkud za příznivých
podmínek. Velkostatek neposkytne nic, z vyvlastněné
půdy nelze zpravidla také nic dostati a pak když
se vyvlastňují pozemky od soukromníků
v místě, musejí se tyto pozemky ovšem
vyvlastňovati za vysoké ceny, což vedlo k pusté
spekulaci s pozemky. Také v průmyslových
místech zdražily se stavební pozemky v posledních
letech zcela mimořádně, a čteme-li,
že dnes ve vnitřní Praze čtvereční
sáh stavebního pozemku stojí 60.000 až
70.000 Kč, jest to částka, při které
levná stavba jest úplně nemožná.
Druhá hlava návrhu obsahuje rozhodčí
mzdové soudy. Tyto soudy byly ode dávna pro nás
aspoň mimořádně spornou otázkou
ve stavebním zákonodárství. Předem
bych uvedl, že samozřejmě jako u všech
věcí, tak i u staveb se prohlašuje s občanské
strany, že stavby jsou proto tak drahé, poněvadž
především mzdy stavebních dělníků
jsou tak vysoké. Zrovna jako se stále pokoušejí
vysvětlovati, že uhlí jest proto drahé,
poněvadž horníci jsou nenasytní ve svých
mzdových nárocích. Nuže, jak to vyhlíží
se mzdovými poměry stavebních dělníků?
Tu bych rád zjistil, že v úhrnných stavebních
výdajích dnešní mzdy jsou průměrně
o 4% nižší než před válkou.
Stavební dělníci svými mzdami drahých
staveb nezavinili. Dále bych zde zjistil, že ze stavebních
dělníků jen 40% dosahuje existenčního
minima, že jen 60% může během roku pracovati
více než 200 dní a že jen poměrně
nepatrný zbytek stavebních dělníků
má možnost dosíci poněkud slušné
mzdy. Rozhodčí mzdové soudy byly v zákoně
o stavebním ruchu myšleny jako soc.-politická
zařízení, měly ve sporech o mzdových
otázkách zabraňovati stávkám
a výlukám. Praktická činnost rozhodčích
soudů prokázala však opak a když i u rozhodčích
soudů v Praze, Brně atd. bylo zakázáno,
aby si tam strany, především jsou zde míněni
podnikatelé, přiváděly advokáty
k zastupování své věci, musili jsme
se, bohužel, velmi často dožíti zkušenosti,
že předsedové těchto soudů cítili
povinnost podporovati tam zástupce zaměstnavatelů
právnickými radami. Rozhodčí soudy
nesplnily svého účelu a ani ho nemohou z
jistých důvodů splniti. Máme dnes
takové rozhodčí soudy jen v Praze, Brně,
Bratislavě a Užhorodě. Od té doby, co
trvá stavební zákonodárství,
neustále žádáme, aby rozhodčí
soudy byly zřízeny v sídle obchodní
komory a aby se spory mezi dělníky a podnikateli
stavebních živností vyřizovaly uvnitř
obvodu obchodní komory. R. 1922 bylo nám ovšem
slíbeno, že se vyhoví tomuto přání,
ale zůstalo vše při starém a od nynější
vlády sotva lze očekávati, že v tomto
směru změní poměry podle našich
návrhů. Žádáme některých
změn, pokud jde o složení rozhodčích
soudů, a to především, aby při
jejich složení, především při
jmenování přísedících
rozhodčího soudu, pokud přicházejí
v úvahu organisace stavebních dělníků,
bylo přihlíženo k těmto organisacím.
Žádáme, aby při rozhodčím
a sporném řízení, při sporech
mezi organisacemi a podnikateli byli povoláváni
především ti rozhodčí soudcové,
z jejichž organisace spory povstávají. Žádáme
dále, aby nálezům rozhodčích
soudů byla propůjčena jistá exekutivní
moc. Věci se mají tak, že sice podle §u
24 všechny nálezy rozhodčího soudu jsou
pravoplatné, ale jsou jimi jen potud, pokud se podnikatelé
cítí jimi vázáni. Jak často
dožili jsme se případu, že pražský
nebo brněnský mzdový rozhodčí
soud vydal rozhodčí nález, jenž mzdové
poměry dělníků poněkud zlepšil,
že se však podnikatelé těchto rozhodčích
nálezů nepřidržovali, a když se
znovu dělníci dovolávali pražského
rozhodčího soudu, prohlásil, že jest
nepříslušný, že nemá možnosti
postarati se, aby vydaný rozhodčí nález
byl skutečně proveden. Cenové komise zmizely
z nynějšího zákona právě
tak jako z loňského. Ale jest přece nutno
říci zde několik slov o cenách stavebních
hmot. Na mzdy dělníků se bouří
a nadává, že jsou příliš
vysoké a že zdražují stavbu. Dlužno
však zjistiti, že od r. 1924 ceny všech stavebních
hmot stouply průměrně úhrnem o 10%.
Poohlédneme-li se po průmyslu stavebních
hmot - uvádím příklad - nalezneme,
že královédvorská cementárna
může vypláceti 22%ní dividendu, že
svou správní radu platí knížecky,
odpisuje miliony a tvoří všechny možné
reservní fondy. Vidíme, že se i v železářském
průmyslu, jenž vyrábí stavební
materiál, vydělávají velmi ohromné
částky, že se vyplácejí vysoké
dividendy. To jsou příčiny, které
stavby v podstatě zdražují. Proti dovozu cizozemských
stavebních hmot chráníte se ochrannými
cly a marný byl náš pokus o zrušení
ochranného cla na rakouský a německý
cement, za který se žádá neméně
než 10 Kč za 100 kg.
Ve třetí hlavě jest řeč o losové
výpůjčce a o tom se ovšem mluví
velmi málo. Jest však přece nutno říci
o tom několik slov. Obchod s losy šel s počátku
neobyčejně špatně, prý šel
nadmíru špatně. Náhle nastal obrat,
převrat. Losy zmizely, losy jsou pryč, nikdo nemůže
již koupiti los ve volném prodeji. Za to však
prodavači obcházejí a prodávají
losy na splátky po 700, 800 až 900 Kč, jak
se právě dá obchod uzavříti.
S losy se takto obchoduje, ale jak se zdá, pražské
vládní kruhy nevědí nic o těchto
událostech venku. (Výkřiky na levici.)
Další věcí jest ve čtvrté
hlavě otázka stavebního fondu pro státní
zaměstnance. Jest zde řeč o 580 milionech.
Bylo by ovšem zajímavé, poučné
a zasloužilo by zvěděti od vlády, kolik
z těchto 580 milionů bylo již užito ke
stavebním účelům, na jaké stavební
účely a kolik z těchto 580 milionů
se již užilo k počešťovacím
účelům a kolik se ještě má
užíti. Takové jsou temné body tohoto
zákonodárství, jejichž veřejné
projednávání by nebylo vítáno.
Máme ovšem práv o žádati, aby i
zde byla podána zpráva a vysvětlení.
V páté hlavě zabývají se četné
paragrafy předpoklady, za nichž chudí stavebníci
mohou dosíci státní záruky. Dlužno
říci, že musí již někdo
býti dítětem dobrých rodičů,
aby dosáhl byť i tak pochybné státní
pomoci, jaká jest zde ve stavebním zákoně
ustanovena. Chci zcela otevřeně říci,
že to jest jeden z nejsmutnějších zjevů
našich německých občanských aktivistických
stran, že daly svůj souhlas k tomuto zákonu
a k tomuto znění, když přece z praxe
dřívějšího zákonodárství
podrobně vědí, a samy o tom mluvily zde ve
sněmovně a ve výborech, že z 31/2
miliard. z nichž bylo vystavěno 56.000 bytů,
připadlo na německé území jen
11%. Všechno ostatní bylo spotřebováno
v ostatních územích státu. Prohlašuji
vám, že z tohoto hubeného zákona a z
těchto hubených ustanovení dostane se ještě
mnohem menší zlomek do rukou německých
uchazečů, neboť přece tato částka
120 milionů Kč, stran které si proto přejeme.
aby byla odstraněna, jest naprosto nepostačitelná,
a tak jest vyloučeno, aby německé území
mohlo dostati byť i jen haléř. Musíme
se ovšem obrátiti i proti tomu, aby stát za
to, že poskytuje záruku a konečně má
něco vykonati, když se otázka záruky
stane palčivou, zajišťoval si právo, požadovati
zpět své platy od majetníka domu, jenž
se stal jeho dlužníkem. To neznamená nic jiného,
než že nemůže-li někdo dostáti
svým závazkům, stát, jenž mu
sice s počátku pomůže, může
ho dodatečně svými požadavky připraviti
o majetek. Proto žádáme, aby toto oprávnění
státu k požadování bylo v §u 40
návrhu škrtnuto.
Také v oboru osvobození od daní a poplatků
dlužno zjistiti, že zde nastalo podstatné zhoršení.
Musíme snížení osvobození od
daní a poplatků na 25 a 15 let označiti jako
zpátečnickou politiku. Tak se nepodporuje stavební
činnost, staví-li se jí do cesty všechny
možné překážky.
Ještě slovo o stavebních úlevách.
Byť i stavební úlevy byly tak mimořádně
vítané, účelné a snad i nutné,
přes to nám to nepřekáží
prohlásiti, že nutně potřebujeme řádné
nové úpravy stavebního řádu
a že by musilo býti jedním z nejnaléhavějších
úkolů vlády pečovati, abychom dostali
nový, řádný a moderní stavební
řád.
Byla také nadhozena otázka, jakých bytů
potřebujeme. Především malých,
jest krátkou odpovědí na to. Prý jsou
i v Praze a jinde prázdné byty v nových domech.
A proč? Žádá-li se v Praze a jinde za
pokoj a kuchyň 4500 Kč, za dvoupokojové byty
7000 Kč, za třípokojové byty 10.000
Kč, pak jest ovšem velice pochopitelno, že s
časem musí takové byty býti prázdné,
poněvadž mezi dělníky, zaměstnanci
a úředníky není nikoho, kdo by mohl
sehnati peníze na takové činže. Musíme
se tázati, mohou býti takové byty stavěny,
mohou býti pro ně opatřeni nájemníci?
Ano nebo nikoliv? Jest jisté, že otázku stavby
takových bytů bez dalšího zodpovíme
kladně. Jen o 50.000 vojáků méně.
Jeden voják stojí československý stát
ročně asi 5000 Kč. To činí
u 50.000 vojáků ročně 250 milionů.
S touto částkou ročně na zúročení
a umoření mohlo by se vystavěti asi 100.000
bytů, a to bytů s čistou obytnou plochou
35 čtverečních metrů při stavebním
rozpočtu 40.000 Kč. Kdyby se k tomuto hrubému
stavebnímu příspěvku vybíralo
2%ní nájemné, mohlo by se těchto 100.000
bytů ve 20 letech úplně zaplatiti a mohly
by ještě plných 30 let býti úplně
hodnotným vlastnictvím obcí. Jaké
stavební politiky si přejeme? Musíme dáti
mezi všemi přednost komunální stavební
politice. Jest nejlepší zárukou zdravé
a řádné stavební činnosti,
a rozdělí-li se oněch 100.000 bytů,
jichž žádáme a jež mají býti
zřízeny, na obce, které dnes nejhůře
trpí bytovou nouzí, možno klidně říci,
že tím dostanou obce silný vliv na vytváření
bytového trhu, že podobné způsoby konečně
jednou způsobí, že ochrana nájemníků
sama sebou stane se zbytečnou. Vidíme, že dnes
Vídeň, město, které musí trpěti
zcela mimořádně těžkými
hmotnými poměry, mohlo vystavěti 30.000 bytů
a ještě 5000 bytů staví, že Vídeň
hradí útraty této stavby bytů úplně
i s daní ze stavby bytů a že tato daň
ze stavby bytů, ač se na ni tak mnoho hubovalo a
nadávalo, nezdražila činži ve Vídni
více, než se stalo u nás přes ochranu
nájemníků. Dlužno užívati
vídeňských způsobů a když
v chudém Rakousku město Vídeň samo
mohlo vybudovati 35.000 dělnických bytů,
nesmí přece velké a pyšné demokratické
republice, vyššímu Švýcarsku, zde
připadati obtížným vystavěti
100.000 takových malých bytů; to by přece
mělo pro ni býti hračkou. (Posl. Hackenberg
[německy]: Kdyby to byla děla!) Ano. Obrátil
bych se s tohoto místa rád ještě krátce
proti stavebnímu diletantství, které se,
bohužel, také provozuje. Vidíme nyní
často, že se tvoří sdružení,
která se zabývají stavební otázkou
podle svého druhu úplně nedostatečným
a často podvodným způsobem. Jest spolek,
jenž prohlašuje: "Za 10 Kč týdně
obytný dům!" Jest ovšem úplně
vyloučeno, aby si někdo s týdenní
úsporou 10 Kč vystavěl obytný dům.
Proti takovým způsobům dlužno se postaviti.
Jsou však také přátelé lidu,
kteří prohlašují, že kdyby každý
obyvatel dal 1000 Kč, byla by bytová otázka
rozřešena. Pravda. 1000 Kč od každého
obyvatele republiky poskytlo by asi 14 miliard a tím bylo
by lze bytovou otázku rozřešiti. Ale, bohužel,
věci se mají tak, že snad ti, kdož chtějí
dáti těch 1000 Kč, jich nemají, a
že ti, kdož by je dáti mohli, těch 1000
Kč nedají.
Také podle tohoto vzoru nelze bytovou otázku rozřešiti
stejně jako tak zvaným stavebním úvěrem
a informačními spolky, které vydávají
akcie a všechny možné úpisy, činí
velké sliby, ale ke konci jsou lidé připravováni
o peníze, jako na př. v Plzni podobný ústav
ukončil nyní svou činnost soudním
řízením. Bylo by nutno, aby stát věnoval
více pozornosti těmto věcem a obyvatelstvo
varoval.
Ke konci svých vývodů prohlašuji: Stále
a stále znovu opakujeme žádost, aby stát
upravil bytovou otázku státní pomocí,
neustále žádáme zdravých a světlých
bytů, neboť pak budeme míti lidi veselé
a zdravé, pak i my dospějeme v tomto státě
k existenci hodné člověka a dělnická
třída bude moci dosíci kulturního
rozvoje. (Potlesk poslanců něm. soc. demokratických.)
Předseda (zvoní): Dále je ke
slovu přihlášena pí posl. Pechmanová.
Dávám jí slovo.
Posl. Pechmanová: Slavná sněmovno!
Předložené vládní návrhy
o ochraně nájemníků, k podpoře
stavebního ruchu a o exekučním vyklizení,
mají všechny tři jednu společnou vlastnost,
kterou je tendence zhoršovací. Je velmi těžko
obhájiti některé ze zásad, na nichž
tyto návrhy spočívají. Je to velmi
těžko nejenom pro tu zřejmou jejich vlastnost
zhoršovací, nýbrž zejména proto,
že doba, ve které tyto návrhy jsou předloženy,
je dobou, v níž by nejméně bylo lze
očekávati, že právě takové
návrhy a tendence budou předmětem veřejné
diskuse a vážného jednání zákonodárných
sborů.
Je pravda, že nikoho předložený návrh
překvapiti nemohl, protože již předešlý
rok vypracované a sněmovnami přijaté
návrhy měly zřejmou vlastnost provisoria
a jejich trvání bylo předurčeno na
dobu jediného roku. Bylo tudíž nutno očekávati,
že po uplynutí této provisorní lhůty
jednoho roku budou tyto návrhy obnoveny, v té či
oné formě sněmovnami přijaty a v důsledku
toho také že budou usměrňovateli v našem
životě veřejném a hospodářském.
Jsme si, myslím že všichni, hluboce vědomi
toho, že vedle významu hospodářského
a sociálního mají tyto návrhy také
hluboký, ba daleko větší význam
politický. Jako nelze určité zásady
politické zejména v jejich účinech
odloučiti od otázek a zásad hospodářských
a sociálních, tak nelze ani v teorii posuzovati
určitý zákon resp. jeho předlohu jen
s hlediska politického nebo jen a jedině s hlediska
hospodářského a sociálního.
A jestliže v poslední době byly v popředí
politických zájmů a zájmů veřejnosti
opatření a zásahy, které nesly stopy
a důsledky rozmnožení politické moci
určitých vrstev v Československé republice,
pak jsou dovršovány tyto úkazy zákony
a předlohami tohoto charakteru, které právě
projednáváme. Znamená to tedy, že veliký
dosah hospodářský a sociální
je korunován vlastností politického zásahu
a že tento politický zásah může
býti charakterisován jako výraz politické
moci a důsledek rozvrstvení politických poměrů
u nás. Jinak, slavná sněmovno, bylo by velmi
těžko dohadovati se příčin, pro
které předkládané zákony vyznačují
se přímo snahou ještě zhoršiti
stav, který je jednomyslně označován
jako stav jistě nijak nežádoucí, ba
kritický, zejména pak pokud se týče
otázky bytové, jako stav, jehož trvání,
kdo rozumně myslí, nemůže si přáti.
Bylo by těžko za těchto poměrů
domýšleti se, proč právě tyto
zákony se vyznačují zřejmou snahou
tyto neudržitelné a katastrofální poměry
namnoze ještě zhoršiti, kdyby tu nebylo té
tendence politické a toho úmyslu ukázati,
že nade všemi otázkami hospodářskými,
sociálními i jinými v otázce bytové,
v neposlední řadě také otázkami
zdravotními, stojí otázka politické
moci, rozřešená u nás danými
poměry a řešená od případu
k případu touto vládní majoritou.
Vážená sněmovno! Vedlo by jistě
příliš daleko a nemělo by valného
účelu, abychom rozebírali tyto politické
popudy, a bude jistě daleko účelnější,
když se věnujeme úkazům, které
zřejmě potvrzují, na co jsem již poukázala,
že otázky hospodářské a sociální,
pokud tvoří pozadí pro zákon o ochraně
nájemníků, o podpoře stavebního
ruchu a o exekučním vyklizení místností,
znamenají u nás kladné zodpovědění
otázky, již klade vládní většina
v tomto státě. Jestliže se podíváme
na součástku každé předlohy zákona,
t. j. na důvodovou zprávu, a uvědomíme-li
si, že důvodová zpráva, zpracovaná
odborným ministerstvem, má za úkol podpořiti
to, co vyjadřuje text zákona, zastavíme se
s otázkou před touto předlohou, kde smysl
zprávy důvodové a smysl předlohy zřejmě
se rozcházejí. Slavná sněmovno! Nelze
nekonstatovati, že důvodové zprávy,
zejména ke dvěma zákonům předloženým,
o ochraně nájemníků a podpoře
stavebního ruchu, konstatují, že nelze si u
nás přáti prodloužení provisoria
v otázkách bytových, nájemnických
a v otázce stavebního ruchu. Důvodové
zprávy obě současně tvrdí,
že, pokud mohli zasahovati i odborníci, ať již
ve formě určitých anket, ať již
ve formě sboru pro řešení otázek
hospodářských, shodují se na stanovisku,
že těmto zákonům neslouží
doba provisorní, že brzdí a ničí
účin zákona, a poněvadž se jedná
o určité provisorium, že pro dobu tohoto provisoria
nelze vyřešiti zákon tak, jak by si bylo přáti.
Důvodové zprávy dokonce snášejí
důvody pro to, proč si toho nelze přáti,
a přimlouvají se současně za dlouhodobé,
definitivní, trvalé řešení krise;
a přece předloženy jsou zákony, jež
řeší tyto důležité, ožehavé
otázky na dobu jediného roku. Ale, vážená
sněmovno, je tu ještě něco horšího,
je tu způsob, kterým se toto provisorium řeší,
způsob, jímž se řeší ochrana
nájemníků ne s hlediska, aby alespoň
tímto provisoriem vytvořen byl předpoklad
pro zdárné, definitivní řešení
této bolestivé otázky, nýbrž
forma zákona, jednotlivá ustanovení jeho
paragrafů vytváří nám stav
do značné míry odchylný, po stránce
právní, po stránce určité vžité
praxe a v celé řadě jiných a jiných
věcí, vytváří nám stav,
který nemůže znamenati žádoucí
přípravu pro úspěšné a
všem vrstvám obyvatelstva přijatelné
řešení těchto těžkých
otázek. Jestliže však zákon o ochraně
nájemníků uchyluje se v podstatných
součástkách k ustanovením, která
nám zavádějí chaos do poměru
nájemnického, jestliže nám vytváří
nové předpoklady nájemnického poměru,
předpoklady celkové i v jednotlivostech daleko nepříznivější,
než byl stav dosavadní, jestliže předložená
osnova dává možnost, aby majitel domu vrátil
se k využití bývalého svého práva
započítati náklady spojené s opravami,
dokonce náklady s udržováním a správou
objektu na účet nájemníka, pak, vážená
sněmovno, musíme uznati, že zásadně
nejen po stránce hospodářské, nejen
po stránce sociální, budou do značné
míry poměry zhoršeny, ale pak musíme
uznati, že tyto podmínky jako zásada pro trvalé
řešení, pro úpravu definitivní
otázek nájemnických, otázek bydlení
a otázek stavebního ruchu znamenají nejhorší
zásadu, která mohla býti jakýmkoli
způsobem vytvořena. A jestliže se toto děje
v době, kdy, jak jsem pravila, se otevřeně
ve všech vrstvách občanstva i v odborných
kruzích konstatuje neudržitelnost poměrů,
jestliže tedy v této době k takovému
řešení se přikročuje, musíme
uznati, že opravdu nad důvody sociálními
a hospodářskými dominují tu a vedou
důvody politické, a obávám se věru,
že tyto politické důvody sledují cíl,
který je na pováženou, zpřítomníme-li
si obtíže hospodářské i sociální,
které ztajeny jsou v této době, stejně
ještě plné kvasu a stejně ještě
plné nevyřešených otázek.