A nyní, prosím, jenom několik slov, jakým
způsobem by se valorisace nájemného projevila
u dělníka. Vezmu zde za základ šetření
potřebu 5tičlenné rodiny dělníka
v Praze podle údajů Státního statistického
úřadu z října r. 1926: Byt týdně
tohoto dělníka činil 17,64 Kč, celoroční
náklad na byt činil tedy 920 Kč. Jak nyní,
prosím, dotkne se ono zvýšení jednak
zvýšení 40 % nájemného
a jednak také zvýšená dávka nájemného
až do 40 % rodin dělnických? V 920 Kč
je obsaženo již 40% zvýšení. Je proto
nutno jíti k základnímu nájemnému,
které obnášelo asi 657 korun a tu vidíme,
že 40 % z těchto 657 korun bude činiti
262 K 80 hal. Doposud bylo placeno 920 korun, tedy na nájemném
dělnická rodina bude platiti nyní 1182 korun
80 hal. Ale obecní dávky v Praze ze 13,5 % mohou
býti zvýšeny na 40%. Při této
možnosti je zde další stoupnutí o 265%,
t. j. přichází v úvahu nová
dávka obecní v částce 243,80 Kč.
Spočítáme-li přírůstek
na nájemném 262,80 Kč, i ten přírůstek
dávky obecní 243,80 Kč, činí
zde větší náklad na byt pro dělnickou
rodinu 506,68 Kč. Počítáme-li 52 pracovních
týdnů a počítáme-li za dnešních
poměrů s průměrnou mzdou 200 Kč
týdně, znamená to roční výdělek
pro dělníka 10.400 Kč a toto zvýšení
560 Kč znamená zvýšení nákladu
na byt pro dělníka o více než 5%, čili,
že dělník musí pracovati 21/2
týdne, aby skutečně tento zvýšený
náklad mohl krýti.
A když se ptáme proč, vidíme, že
je to především proto, aby dělník
svou prací zajistil rentabilitu domu, dále, aby
dělník zaplatil za držitele domu ony snížené
daně a ony snížené přirážky,
které majiteli domu byly sleveny ovšem to všechno
na úkor životní úrovně dělníka.
A prosím, vážená sněmovno, to
je teprve zvýšení 40 % nájemného
a 40% maximální přirážka na dávce
obecní. Jak by se potom projevila skutečná
valorisace za dnešních výdělkových
poměru? Nebyla by dělníkovi sebrána
jen polovina jeho výdělku, ale sebráno by
bylo více než 2/3 celé
jeho mzdy. Není třeba uvažovati, kam by tyto
věci skutečně dospěly. Musil by býti
sveden v tomto státě zápas na život
a na smrt o zvýšení platů a mezd na
uhájení pouhé existence dělníka.
Toto zvýšení, kdyby bylo provedeno, přelilo
by se do cen výrobních a ohrozilo by naši konkurenční
schopnost a přirozeně že zvýšení
platů státních zaměstnanců
ohrozilo by také úplně rovnováhu našeho
rozpočtu. Tato věc je nesporně jasným
dokladem, že kapitalistická společnost se svým
rozumem je zde v koncích a že nedovede plniti již
svých úkolů. Působí opravdu
humorně, jak strany koalice ocitají se v samém
ohnisku rozporů sloužiti kapitálu a svým
voličům najednou. Jde pověst, že jistá
strana koaliční nyní agituje mezi domácími
pány tvrzením, že ona byla ochotna zrušiti
ochranu nájemníků, ale ty druhé strany
koalice, že prý tuto ochranu zrušiti nechtěly.
Ty druhé ovšem budou zase tvrditi plný opak.
A tak nevážné jsou také předlohy,
jež právě projednáváme. Je to
nejistota, rozpačitost, neschopnost a zbabělost
podívati se problému přímo do očí.
Bytová otázka je důležitým problémem
nejen hospodářským, ale i velkým problémem
sociálním a mravním. Uhýbáním
před ní se věc jen zhoršuje. Musí
zde býti odvaha říci, že zájmy
existenční jdou nad soukromý prospěch,
že zde musí býti jiné měřítko,
než ono, které je položeno v otázce, co
určitý dům ponese. Co zde vykonala vláda,
která měla velice mnoho času, aby věc
dobře uvážila? Musím konstatovati, že
nic.
Jsme právem zvědavi, splní-li tato vláda
aspoň resoluci, přijatou k zákonu o ochraně
nájemníků, aby svolána byla ministerstvem
soc. péče anketa o trvalé úpravě
bytových otázek, a to jak ochrany nájemníků,
tak podpory stavebního ruchu.
Tyto předlohy o stavebním ruchu a ochraně
nájemníků odmítáme. Ony jdou
váhavě starou zhoršovací cestou ve prospěch
soukromého podnikání. Nejsou žádným,
ani provisorním řešením, jsou jen podrážděním
nesplnitelných nadějí držitelů
domů a zhoršením životní úrovně
dělnictva. (Potlesk poslanců čsl. soc.
dem. strany dělnické.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Udeľujem slovo ďalšiemu naznačenému
rečníku, pánu posl. Juranovi.
Posl. Juran: Vládní návrh zákona
o ochraně nájemníků by měl
vlastně nésti název zákona o ochraně
domácích pánů, neboť podle dosavadních
platných zákonů o stavebním ruchu
a ochraně nájemníků se zlepšení
zákona v žádném směru neprojevuje,
nýbrž přijetím tohoto zákona
bude docíleno opaku.
Sama důvodová zpráva obou výborů
při znává, že opravné návrhy
stran vládní většiny směřovaly
zejména k rozšíření smluvní
volnosti, k lepší úpravě ustanovení
o přípustném zvyšování
nájemného a k rozšíření
výpovědního práva vlastníka
domu ve prospěch jeho a ve prospěch jeho nejbližších
příbuzných. Strany vládní většiny
v tomto státě nemají dosti na dosavadním
zotročení dělnické třídy,
stranám vládní většiny nestačí
dosavadní sní. žení mezd dělnických,
dosavadní zdražení životních potřeb.
Tímto zákonem má býti v soustavném
vyvlastňování pracujících pokračováno,
aby byl upevněn vliv stran vládní většiny.
Zlepšily se poměry v tomto státě o tolik,
aby domácí páni měli více možnosti
zbavovati se nájemníků? Máme skutečně
již takový dostatek bytů? Jsou již výdělečné
poměry pracujících takové, aby snesly
zvýšení činží? Domáhá-li
se pracující třída aspoň částečného
zvýšení mezd, jest ihned státní
aparát po ruce, ne aby se postavil po bok dělnictva,
po bok vykořisťovaných, nýbrž v
každém případě se staví
po bok zaměstnavatelů a kapitalistických
vydřiduchů. Četnickými bajonety je
dělnictvo udržováno na uzdě, jak jsme
toho byli svědky při stávce horníků
v severočeském revíru.
Odůvodňuje-li pan zpravodaj zvýšenou
režii při opravách a stavbách domů
zvýšením mezd, nemůžeme se s tímto
tvrzením ztotožniti. Jsou-li ceny stavebního
materiálu, ceny cihel a dříví vyšší,
není toto zvýšení způsobeno mzdami
dělníků, nýbrž podnikatelé,
stavitelé, majitelé cihelen si zvykli na ohromné
zisky bez ohledu na to, je-li stavební ruch ohrožen.
Ani správa státních lesů nevychází
občanstvu tak dalece vstříc, aby přídělem
levnějšího stavebního dřeva bylo
umožněno méně majetným vrstvám
obyvatelstva si postaviti domek. Samotné zaknihování
stavebních míst provádí Státní
pozemkový úřad takovým tempem, že
v mnohých případech čekají
zájemníci již přes rok, než je
provedeno. Avšak žádný finanční
podnik, žádná záložna ani spořitelna
nemůže zaručiti úvěr, pokud není
zaknihování provedeno, neboť zákon,
jedná-li se o státní záruky, podmiňuje
zaknihování pozemku.
Zákon o ochraně nájemníků přes
to, že jest zákonem provisorním, jistě
bude utrpením pro nájemníky. Ustanovení
o uvolnění a rozšíření
výpovědního práva je tak kaučukové,
že vlastně důvodů pro výpověď
bude mnohem více, než zákon stanoví.
Co znamená věta "za důležitý
důvod buď pokládáno zvláště?"
V důsledku této stylisace nebude se soud omezovati
na 19 bodů v zákoně vytčených.
Domácí páni mohou se nyní zúčastniti
jubilejních oslav nejenom proto, že se jim nyní
naskytuje možnost zvýšiti činže,
nýbrž i proto, že se jim umožňuje
zbaviti se nepohodlných nájemníků.
Statisíce nájemníků jest si vědomo,
co jim vláda chystá. Proto ty ohromné protesty.
Hlas těchto statisíců, hlas těchto
milionů není slyšán. Vláda jest
k požadavkům nájemníků hluchou.
Řada resolucí proti tomuto zhoršení
bytové ochrany, zasílaná z největších
měst v oblasti republiky, bází se do koše.
Nedá prý se nic dělati. Co je buržoasní
vládě po tom, že lid bydlí ve vagonech,
že se tísní v různých nezdravých
děrách, kde jest pařeniště tuberkulosy
a jiných strašlivých chorob?
Bylo-li zde již poukázáno na to, že v
samotné Praze jsou bytové poměry přímo
strašné, není tomu lépe ani v jiných
velkých městech průmyslových.
V Brně bydlí 3000 rodin ve vagonech, které
jsou postaveny na periferiích, zvláště
v Husovicích a v Židenicích. V obecních
domech na Cejlu v asylu se tísní desítky
rodin. V místnosti 7krát 5 m jest stěsnáno
několik rodin. V bývalém asylu Kamenný
mlýn nejsou poměry o nic lepší. V asylu
na Vídeňce přespává až
40 rodin denně, které již v časných
hodinách ranních jsou vyháněny na
ulici. 400 rodin se tísní v bytech o jedné
světnici a kuchyni při normální rozloze
až po 28 osobách, 300 rodin je směstnáno
po 20 až 24 osobách.
Byt je možno v novostavbách obdržeti pouze s
tou podmínkou, zaplatí-li nájemník
několik tisíc Kč předem a může-li
platiti 400 neb 500 Kč nájemného. Dělník
ovšem takový byt zaplatiti nemůže, neboť
jeho výdělek z 50% té výše nedosáhne.
Nejenom dělník, ale i nižší úřednictvo,
státní zřízenci budou nuceni méně
jísti a ještě více se uskrovňovati
prostě proto, aby uspokojili nenasytné domácí
pány.
Není to pouze přímé nájemné,
které ohrožuje rozpočet rodin. Vláda
republiky se již postarala o to, aby i jiným způsobem
nájemník byl vykořisťován.
Řada míst a obcí dnes již zavádí
aneb bude zaváděti dávky z nájemného,
aby mocní v tomto státě přispívali
na potřeby státu a obcí co nejméně,
naproti tomu veškerá břemena budou přesunuta
na bedra pracujících.
Československý stát uznává
soukromé vlastnictví k domům a přijal
do ústavních zákonů výslovně
zásadu nedotknutelnosti soukromého vlastnictví
a odnětím vlastníku domu volného práva
k výpovědi suspenduje prý se právo
vlastnické. Kde však je právo pracujících?
Kde je právo všech těch nebydlících
anebo mizerně bydlících, právo všech
vyděděných?
Je vskutku zajímavé, sledovati názory jednotlivých
politických činitelů na tento zákon.
Strana nár. demokratů soustřeďuje mnoho
úředníků a zřízenců
ve svých řadách a prosazováním
tohoto zákona jich ovšem nijak nechrání.
Ona ovšem má za povinnost, především
chrániti domácí pány, a dvěma
pánům ovšem nelze sloužiti. Nejlépe
se zařídili klerikálové a agrárníci,
kteří převládají ponejvíce
na vesnicích. Zrušují si ochranu nájemníků
vůbec. Jaké následky bude míti ustanovení
§u 31, ve kterém se praví, že na obce
s méně než 2.000 obyvateli nebude se zákon
o ochraně nájemníků vztahovati, usnesou-li
se na tom obecní zastupitelstva? Jakému nebezpečí
budou vydáni zemědělští dělníci?
Budou vydáni na milost bohatých sedláků;
kde bydlí, budou přímo otroky. Nebudou-li
pracovati za takovou mzdu, jakou jim sedlák nadiktuje,
okamžitě poletí. Znám případy,
kde jsou zapřahovány do práce celé
rodiny. Správně zde již podotkl posl. soudr.
Můňa, že vypovězení z
bytu při dnešní mizerii znamená vypovězení
z obce.
Uskutečněním tohoto zákona bude znemožněno
chudému občanstvu, projeviti odlišný
názor od agrárních velmožů, kteří
v některých obcích jsou ve většině.
Ve venkovských městech budou postiženy rodiny
s větším počtem dětí.
Takové rodiny nedostanou vůbec bytu. Nedávno
se na náš klub obrátil občan z Vrbčan
u Lovosic, který je zároveň invalidou. Tento
občan si postavil před válkou domek. Jelikož
mu za války zemřela žena, musil se starati
o 6 dětí sám. Jsa sám nemocen a maje
starosti o děti, byl nucen se oženiti. Vzal si náhodou
válečnou vdovu se 4 dětmi. Byl nyní
exekučně vystěhován, nábytek
mu byl vystaven na pole, bydlel pod širým nebem dvě
zimy. Všechny děti namrzly, slezly jim nehty a nyní
se dostavil následek, oční choroba. Dne 23.
července m. r. mu nábytek na hromadu naházený
shořel. Na podzim si vykopal díru, udělal
boudu z hlíny a přikryl ji travou a listím.
Příjmu nemá, než rentu. Žena pracovala
u velkostatku za 8 Kč denně a následkem parcelace
i toto zaměstnání ztratila. Obce byly zbaveny
práva zabírati prázdné byty, což
má za následek, že takový chuďas
s četnou rodinou se zbytečně namáhá
byt nalézti.
Staví se kasárna pro vojsko a městům
se pak uloží povinnost ubytovati důstojníky,
což má ovšem za následek, že domácí
páni se rádi zbavují nájemníků
s menším příjmem, aby tito ustoupili
lépe situovaným. A tento zákon umožní
domácím pánům tento postup.
I v tomto případě by bylo povinností
státu postarati se o řádné bydlení
státních zaměstnanců. Stát
ovšem nesmí stavební ruch do statečně
podpořiti, poněvadž československý
finanční kapitál dovedl se již v začátcích
tohoto nového státu zmocniti vlivu na vedení
státu. Dr Jan Stocký ve svém spisu z r. 1926
v Praze vydaném uvádí - cituje totiž
Lidové noviny -- že finanční kapitál,
který má sloužiti kapitálu výrobnímu,
stal se vlastně jeho vládcem a zároveň
škůdcem. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.) V jeho zájmu podlamovala se výroba,
i výrobnost, čímž vlastně finanční
kapitál stal se metlou kapitálu výrobního.
Zradivši své přirozené poslání
a vyměnivši svou služeb ní funkci v hospodářském
životě za hospodářsko-politickou moc,
propadlo bankovnictví spekulaci a gründerství,
jež je odváděly stále dále od
poctivého a reálného obchodu, který
má býti jediným jeho cílem. Místo
hubeného sousta zprostředkovatelského zisku
slibovaly banky rychlé a mimořádné
zbohatnutí, mimořádné zisky bez práce,
t. j. bez solidního obchodu. Stát nebrzdil, ale
pomáhal. A právě proto, že nerozumně
pomáhal finančnímu kapitálu k nepřirozené
moci, musí mu teď pomáhati s velikými
obětmi z nouze.
Dr Jan Stocký píše: "Jestliže při
oficielní eskontní sazbě směnečné
6% je normální stavební úvěr
dnes poskytován ve výši 71/2%,
s výjimkou 61/2%, je nasnadě, že značný
podíl může přivésti vhodná
organisace v zprostředkování úvěru
a tedy snížení nákladů při
opatřování úvěru.
Opatření levného úvěru stavebního
zůstává nesporně problémem,
který pro mimořádnost svých předpokladů
žádá sobě mimořádné
pomoci. Stát ovšem v tomto případě
je bezmocný proti bankám, poněvadž jest
ve vleku finančního kapitálu. Napadnouti
banky tiskem, po ukázati na ohromné zisky bank,
má za následek okamžitou konfiskaci. Nejenom
že lichva a spekulace se netrestají, nýbrž
v mnohých případech vláda opomíjí
potrestati osoby, které s prováděním
staveb spekulují a se obohacují."
V květnu minulého roku byl mi předán
obhájcem ve věcech trestních Karlem Stěpánem
v Brně obsáhlý materiál, který
pojednával o podvodech podnikatele staveb Vodňaruka
a spol. vůči družstvu "Svépomoc"
v Košicích. Stavební a bytové družstvo
železničních zaměstnanců "Svépomoc"
v Košicích, napsané spol. s r. o., provedlo
na státní subvence v Košicích stavbu
74 rodinných domků. Když stavby byly provedeny
a účty zkoumány, shledalo členstvo
tohoto družstva, že podnikatel staveb Vodňaruk
s dorozuměním a vědomím bývalého
předsednictva tohoto družstva, a to ředitele
a předsedy dozorčí rady inž. Josefa
Proška, Kaprála a Rudolfa Krupky provedl řadu
podvodů na úkor členů družstva
a na jejich škodu.
Bylo totiž zjištěno, že ministerstvu sociální
péče předloženy byly účty
skutečným provedeným stavbám neodpovídající,
cenu jejich daleko převyšující, a to
za tím účelem, aby od státu byla vymožena
větší subvence, než jaká by jim
byla patřila podle pravdy.
Přesto, že nová správa po prozkoumání
všech účtů přišla na veškeré
podvody, podala již na začátku minulého
roku trestní oznámení státnímu
zastupitelstvu v Košicích, avšak se strany státního
zastupitelství nebylo dlouho odvahy podniknouti něco
vůči těmto osobám. Dodnes nevím,
co bylo podniknuto v této věci se strany úřadů.
Nyní je třeba se zmíniti několika
slovy o názoru pana Viškovského. Ve
svém referátě ujišťoval, že
zde není úmyslu, zneužíti tohoto zákona
v neprospěch chudiny, avšak my máme skutečně
příklady z pašalíku pana posl. Staňka
v Telči, kde 12 cihlářských rodin
městskou radou bylo vyházeno na dlažbu, nejen
ze zaměstnání byly propuštěny,
ale jejich nábytek byl přímo vyvezen. Těchto
12 rodin v úhrnném počtu 33 osob bylo umístěno
pod širým nebem, kdež v době mrazu byly
nuceny přenocovati celé 3 dny. To je důkaz,
že bude i zde v tomto smyslu postupováno bezohledně
vůči chudině. Tím ovšem vnikání
komunistů do vesnic nebude nikterak čeleno. Komunistická
strana se již přičiní, aby cestu do
vesnic našla. A bude to jednotná fronta dělníků
a rolníků, která dnešnímu nemravnému
zřízení odzvoní a vybuduje zákon
takový, který by vyhovoval ne buržoasii, nýbrž
pracující třídě. (Výborně!
Potlesk komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Johanis. Dávám mu slovo.
Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Všechny
tři osnovy, resp. zprávy soc.-politického
výboru od úterka projednávané, jsou
novým důkazem, že agrárně-klerikální
režim, který řídí nyní
stát, je věren svému heslu, které
si dal, když před dvěma roky nastoupil, totiž
odbourávati všechny poválečné
vymoženosti. Započal to r. 1926 cly, pak reformou
daňovou, zešněroval samosprávu, zhoršil
volební právo vojákům a zhoršil
volební právo do okresních a zemských
zastupitelstev. Režim tento dokonce předložil
25. října 1927 známou ostudnou osnovu zákona
o sociálním pojištění a nyní
předložila vláda prodloužení zákonů
bytových, zákona o ochraně nájemníků,
o exekučním vyklizení bytů a o stavebním
ruchu.
Je pozoruhodno, že režim nynější
myslí, že tento důležitý problém
rozřeší prozatímností. Proto
vláda prodlužuje zákon o stavebním ruchu
a zákon na ochranu nájemníků o rok.
Proč se tak děje na rok, jest záhadou. Každý
musí uznati, že otázka ochrany nájemníků
bude stejně akutní ode dneška za rok jako je
teď. Ale jestliže vláda navrhuje jenom prozatímnost
na rok, je to důkazem, že si vláda a ti, kteří
hájí názor zhoršovati zákon o
ochraně nájemníků, pořád
nejsou vědomi, jak to dopadne a co vlastně bude
nutno provésti po tom, až nyní navrhovaný
zákon uplyne.
Chci ukázati na bytové poměry se stanoviska
zájmů Prahy již proto, že jsem nejen obyvatelem
tohoto města, nýbrž i poslancem za pražskou
župu. Je nutno, zejména se stanoviska zájmů
osob nebydlících a osob, které v Praze bydlí,
ukázati na bytovou kalamitu, poněvadž otázka
bydlení a ochrany nájemníků v Praze,
zvláště však otázka stavění
bytů v Praze jest otázkou mimořádnou
jako v jiných velkých městech. Je však
nesporno, že vláda Praze nepřeje, a je nutno,
aby hlavní město Praha bylo vzato ve zvláštní
ochranu se zřetelem k tomu, jaký stav bytový
zde je.
Ve Velké Praze se nedostává okrouhle 30.000
bytů k tomu, aby pražské bytové poměry
vyhověly minimální potřebě
kultury bydlení "pro každou rodinu vlastní
byt". Všechny další požadavky bytové
hygieny, směřující k zásadě
týkající se bytů již obývaných,
t. j. odstranění přelidněnosti, k
zrušení bytů na nezdravých polohách,
budování bytů s příslušenstvím
a zařízením kanceláří,
nejsou tu vůbec brány v počet, a to z toho
důvodu, že snížení národního
jmění, způsobené válkou, ukládá
jisté omezení. K odstranění přelidněnosti
bytů v Praze, zjištěné soupisem, bylo
by zapotřebí postaviti podle odhadu městských
funkcionářů 60.000 bytů, tedy téměř
1/3 všech bytů v Praze, což jest úkol
tak nákladný, že se jeho provedení nelze
v dohledné době vůbec nadíti. Jedním
z velkých stínů světové války
je pokles úrovně bydlení, příznak
to snížení poměrného důchodu
a zhoršení životní míry. Postaviti
30.000 bytů najednou je skoro nemožné. Pokus
o to narazil by na potíže velmi nesnadné, to
jest opatření kapitálů, dělníků,
stavebních hmot - k tomu se ještě vrátím,
až budu mluviti o zákoně o stavebním
ruchu - zdražení stavebních hmot při
této velké potřebě. Jde bezmála
o tolik bytů, kolik má Bubeneč dohromady
s Dejvicemi, a o město podobné Nuslím. Je
veřejným zájmem, aby životní
míra širokých vrstev lidových, která
bez jejich viny byla válkou zhoršena, opět
se povznesla.
Obec pražská postavila svým nákladem
bytů za 1/4 miliardy, dalších
32 miliony Kč má k tomuto účelu letos
v rozpočtu, a přece bytová nouze v Praze
spíše stoupá, než by klesala, důsledek
to velkého přistěhovalectví do Prahy,
které jest každému známo.
Stát by neměl při dnešním způsobu
podpory stavebního ruchu, kdy risiko jeho je minimální,
omezovati výši garantovaných obnosů
ku podpoře stavebního ruchu a měl by tohoto
obnosu použíti k účelné regulaci
na trhu peněžním. Pokud peněžní
prostředky budou k disposici a ústavy ochotny je
poskytnouti, nevznikají z toho státu žádné
výdaje, neboť nájemník v činži
musí zaplatiti úrok, amortisaci, udržování
stavby, pojištění atd. ze svého. Stát
tedy nepřispívá již ničím.
Ohromné spekulaci pozemkové by mělo býti
z důvodů veřejných zákonnými
předpisy čeleno. Je zajímavé, že
na př. v Mnichově zamezuje se spekulaci pozemkové
tím způsobem, že se při regulaci jistých
území zajistí plošná výměra
všech pozemků a poměr nezastavených
ploch k nim, obec to reguluje a přidělí pak
majiteli poměrně na něho připadající
velké staveniště. Obec vypočítá
náklady investiční a výši bezúročné
hypotéky na pozemek připadající do
té doby, než se investice provedou. Pak se teprve
tato hypotéka zúročí. Staví
tam jenom družstva, vybírá se bytová
dávka, která připadne z poloviny obci a z
poloviny státu.
Když jsem u této bytové dávky, je nutno
zejména říci, co jsme my, soc. demokraté,
r. 1922 hájili. Když jsme tehdy dokazovali, že
je potřebí bytovou dávku bez ohledu na majitele
domů zvětšiti, tehdy právě strany,
které majetné třídy representují,
proti dávce bytové se stavěly, když
už ji tehdy Vídeň zaváděla. Teď
vidíme, že ji má také Mnichov, a to
s velikým prospěchem, a je pozoruhodné, že
u nás systém ten se nechce uznati, i když se
ví, že toto flastrování, které
se zavádí, je prostě nedostačitelné.
V Mnichově majitel si opatří jednu třetinu
stavebního nákladu na hypotéku první,
která se úročí cca 8-10%. Stát
z výnosu bytové dávky dá 2/3
stavebního nákladu a obec třetí třetinu
na pouhé 2%, takže průměrný úrok
z hypotéky činí 4%. V tom již je zaručeno
ohromné zlevnění činže. Menších
bytů než 2pokojové obec nestaví. Podpora
se dává na domky rodinné i činžovní,
ne však vyšší než 3patrové.
Je zajímavé, že návrhy k zákonu
o podpoře stavebního ruchu vynechaly ustanovení
o cenových soudech, které měly regulovati
cenu stavebních hmot. Loňské návrhy
na definitivní řešení zákona
o stavebním ruchu a ochraně nájemníků
pomýšlely rovněž na vybírání
stavebního příspěvku, z toho však
se měla polovina vrátiti po určité
době majitelům domů, kdežto Vídeň
vybírá stavební příspěvek,
staví z jeho výnosu ohromné komplexy nových
domů a činže v těchto novostavbách
není vyšší nežli činže
v domech starých. Je to proto, že se na nájemnících
nežádá úrokování, amortisace
celého stavebního nákladu, nýbrž
vybírá se od nich pouze určitá minimální
uznávací činže, vedle ostatních
nákladů provozních, udržovacích
a pojištění, takže je této levné
činže tímto způsobem dosaženo.
Je to ovšem obec, kde mají sociální
demokraté dvoutřetinovou většinu, a
proto takovýmto jednotným způsobem mohla
sáhnouti k potírání nouze bytové,
aniž by se tím činže podstatně
zvyšovala.
Že obec vídeňská a že naši
soudruzi vídeňští jsou vzorem i jiným,
bylo již pověděno. Ale já s tohoto místa
znovu ukazuji, jak u nás zájem bytový se
zanedbává se zřetelem k tomu, jaké
stanovisko ve Vídni zaujali. Rovněž stanovisko
vládní osnovy, které staví Prahu na
roveň těmto obcím, nelze schvalovati, poněvadž
Praha jako hlavní město republiky nesmí se
"representovati" před cizími návštěvníky
věncem kolonií vagonových bytů na
své periferii. Je tedy povinností státu,
aby ke každému hlavnímu městu plnil
aspoň takové povinnosti, jako jsme viděli
za Rakouska k Vídni a Pešti.
Uznávám za povinnost tyto okolnosti zvláště
vyzdvihnouti se zřetelem k zájmům Prahy.
A když mluvím o tom věnci baráků
a kolonií okolo Prahy, přijdu potom ovšem k
důsledkům, jak těžko se bude stavěti
podle zákona o stavebním ruchu a jak těžko
dělník, zřízenec a úředník,
i když byt si opatří bude byt obývati.
Slavná sněmovno! Chci ukázati nejdříve
při projednávání osnovy o ochraně
nájemníků na ustanovení zákona
ve věci práva obcí rušiti ochranu nájemníků.
Již byly některé momenty vyzdviženy. Já
chci pánům ukázati, jak by to vypadalo v
blízkosti pražské župy. Namítá
se nám, budou-li míti obce do 2000 obyvatel právo
podle projednávané osnovy rušiti ochranu nájemníků,
že prý zemská správa politická,
kdyby tu byly jiné než věcné motivy
k rušení ochrany, což by bylo zejména
z národnostních nebo třídních
důvodů, bude to vždy rušiti. Já
jsem již ukázal v soukromých rozhovorech a
zejména ve výboru soc. politickém, jak se
to těžko bude prováděti; na příklad
když na severu Čech 50 obcí z národnostních
důvodů bude rušiti ochranu nájemníků
a tyto námitky přijdou k zemské politické
správě, bude-li je moci zemská politická
správa nechat ležeti? Musíme si uvědomiti,
že z důvodů politických, z důvodů
národnostních a náboženských
si budou obce dělati taková usnesení. Vydrží
naši němečtí aktivisté, ať
jsou to agrárníci nebo němečtí
křesťanští sociálové, aby
se stížnosti nechaly ležeti u zemské politické
správy a aby se vůbec nevyřizovaly? Tak je
tomu i v našich českých obcích. Ale
nejde jenom o národnostní zájmy.
Chci ukázati na pražské župě, kolik
obcí mělo by zde právo rušiti zákon
o ochraně nájemníků. Sestavil jsem
si soupis obcí podle jednotlivých okresů,
které by mohly zrušiti ochranu nájemníků,
kde by mělo právo obecní zastupitelstvo se
usnésti, při čemž připouštím,
že by v některých těch obcích
dělničtí a socialističtí zástupci
znemožnili takové usnesení. Ale víme,
že zejména v agrárních obcích
- máme zkušenosti v této věci - vynutí
si nějaký sedlák v obecním zastupitelstvu
odhlasování, že získá jiného
člena zastupitelstva nějakou malou úsluhou,
jako jest odvezení hnoje nebo zorání pole,
aby tento méně probudilý občan hlasoval
pro zrušení ochrany nájemníků.
Ale statistika je zajímavá: V okresu Bechyni by
bylo možno zrušiti ochranu nájemníků
ve 32 obcích, na Milevsku v 57, na Benešovsku ve 44,
na Neveklovsku v 25, na Vlašimsku ve 47, na Brandýsku
n. L. v 51, na Českobrodsku ve 45, na Kostelecku ve 26,
na Německobrodsku ve 40, v Polné ve 12, ve Štokách
v 25. Připomínám, že v Polné
samotné, je to město, kde je dosud okresní
soud, mohlo by okresní zastupitelstvo, poněvadž
tam není 2000 obyvatel, zrušiti ochranu nájemníků.
Na Čáslavsku mohla by se zrušiti ochrana nájemníků
v 72 obcích, v Habrech v 35, v Kutné Hoře
v 63; Uhlířské Janovice mají.39 takových
míst, Beroun 40, Hořovice 45, Humpolec 50, Chotěboř
51, Přibyslav 25, Kamenice n. Lip. 33, Počátky
23, Karlín 30, Kolín 35, Kouřim 50, Dolní
Kralovice 41, Ledeč 40, Pacov 38. Pelhřimov 53,
Mirovice 32, Dobříš 35, Příbram
50, Sedlčany 29, Sedlec 26, Votice 23, Smíchov 43,
Zbraslav 32, Soběslav 43, Tábor 66, Mladá
Vožice 28, Jílové 30, Říčany
37. Celkem jenom v soudních okresech, kterých je
v pražské župě 42, máme 1641 obcí,
v nichž by bylo možno po 1. dubnu 1928 svolati schůzi
obecního zastupitelstva a zrušiti ochranu nájemníků.