Posl. Chalupa: Slavná sněmovno! Projednávané
3 předlohy, které mají ne řešiti
- provisorium jednoroční je příliš
výmluvným toho dokladem - ale snesitelnější
učiniti naši bytovou krisi, jsou velice zajímavým
příkladem, jak třída buržoasní,
jež tento stát ovládá, si tuto práci
představuje. Vládní předloha není
ovšem věrným obrazem buržoasního
úsilí, o tom nás více poučují
připomínky stavitelů, majitelů domů
a jiných příslušníků kapitalistických.
Než i z tohoto roucha kompromisního, do něhož
oblékla tuto předlohu obava ze ztráty hlasů
voličů a zmenšení politické moci,
je jasno, že krise bytová není u nás
řešena se stanoviska všeobecné potřeby,
nýbrž čistě se stanoviska potřeb
a prospěchu tříd buržoasních.
Nouze bytová není pro vrstvy kapitalistické
ničím jiným než každá jiná
nouze o životní potřeby, příležitostí
k bohatému výdělku. Přehlíží
se, že byt jest jednou ze základních potřeb
člověka zrovna tak jako chléb a že tato
základní všeobecná potřeba lidské
existence nesmí býti zatěžována
úzkým zájmem soukromým.
Naši odpůrci, usilující o zrušení
ochrany nájemníků, ukazují na všeobecné
zájmy hospodářské. Promiňte,
abych toto stanovisko nazval trochu příliš
úzkým a podružným. Vůdčím
stanoviskem zůstává nepomíjitelná
potřeba, která, není-li ukojena, přivádí
ony strašné důsledky, jako jsou: Závady
zdravotní, rozmnožení všech druhů
nemocí lidových, zejména tuberkulosy, dále
závady mravní, jež při nedostatečnosti
bytů nechávají žíti život
dospělých před zraky malých dětí.
Konečně jsou zde závady sociální,
jež musí denně přesvědčovati
dělníka o tom. že společnost, která
nepostarala se o základní potřebu bydlení,
není schopna, aby upravila také něco jiného.
A ve stínu těchto závad kráčejí
ty pravé důsledky národohospodářské,
to jest podlomení pracovní síly, zkrácení
dělníkova věku a tím také jeho
produktivní práce, na níž veškerý
blahobyt spočívá.
V rozpočtové debatě dovolil jsem si ukázati,
že zvětšení úmrtnosti tuberkulosou
o jednu polovinu znamená u nás ročně
při minimální mzdě ztrátu 100
milionů Kč, a kdyby takoví nemocní
byli schopni produktivní práce nejméně
ještě 10 let, znamená to každoročně
jednu miliardu, která se nám ztrácí
do nenávratna i s tím, co společnost k výchově
tělesné a duševní každého
jedince musí věnovati.
Mohlo by se mi namítnouti, že bytová otázka
není v takové souvislosti anebo v tak intensivně
blízké souvislosti s rozšířením
tuberkulosy. Než o tom nás učí velmi
názorně výsledky zdárné politiky
bytové - ovšem jinde. V Anglii, v Birminghamu, připadá
na jeden dům 5 obyvatel, v Londýně, který
je mnohamilionovým městem, připadá
na jeden dům 8 obyvatel, v Praze ovšem 35. Jaké
byly důsledky této bytové politiky? V Anglii
se všeobecně konstatovala zmenšená úmrtnost,
a to dětí do jednoho roku 6kráte, při
tuberkulose dokonce 8kráte.
A doklad bytových poměrů u nás? Zvýšená
úmrtnost tuberkulosou stoupá. R. 1923 na 100 tisíc
obyvatel umírá 195,5 tuberkulosou, roku 1926 však
již 196,36.
Může se mi namítnouti, že v otázce
bytové bylo v Anglii pracováno daleko dříve
a důkladněji. To třeba doznati. My jsme poněkud
více v této věci počali pracovati
od r. 1902, kdy ovšem vliv socialistických stran byl
malý, kdy poskytnuty byly prvé velké výhody
daňové, a zejména ovšem od r. 1910,
kdy zákon rakouský, žel v mnohém směru
lepší zákonů, jež nyní projednáváme,
povzbudil k čilejšímu zakládání
stavebních družstev a většímu stavebnímu
ruchu.
A tak konstatování, že přicházíme
později, může býti jediným správným
důvodem, že musíme vykonati více a že
musíme to vykonati rychleji a lépe. Dnešní
opatření nemohou mne zbaviti domněnky, že
chudým stavebníkům se má dostati co
nejméně, aby se udržela na stejné výši
výnosnosti renta kapitálů, uložených
v budovách a aby také všechno stavební
podnikání bylo náležitým pramenem
obohacení. Podívejme se zběžně
na náklady, které rozhodují o ceně
stavby a tím ovšem o drahotě bydlení.
Jsou to především: stavební místo,
vyměření a zakatastrování stavebního
pozemku, cena stavebních hmot, mzdy, výdělek
podnikatelský, úvěr, daně a dávky
státu, poplatky převodní atd. A tu především
se pozastavím u prvního.
Při stavebních místech - pod rouškou
kapitalistické zásady, že cena se vyrovnává
nabídkou a poptávkou - trpěna je lichva vědomě
a mlčením dokonce je podporována. Ptám
se, proč vláda mlčí k návrhu
sen. Modráčka, který navrhoval v této
věci trestní ustanovení na stíhání
lichvy se stavebními pozemky, který navrhoval, aby
obce měly právo určovati obecnou cenu stavebních
pozemků a dále navrhoval, aby obce měly právo
zabrati stavební pozemky a přiděliti je za
cenu obecnou zájemníkům a stavebníkům.
A kdyby se tento návrh sociálního demokrata
zdál měšťanské společnosti
příliš radikálním, má
vyloženu cestu jinou, cestu mírnější.
Běží zde jen o zabrzdění prodávání
stavebních pozemků ne ke stavbě, ale na spekulaci.
Prostředek je zde zcela jednoduchý. Zavedení
samostatné dávky obecní z nezastavěných
pozemků stavebních s progresivním stoupáním,
tedy s rostoucím břemenem. Opatření
toto nutilo by k prodeji, dokud jest čas, a držení
stavebního pozemku činilo by tento čím
dále tím méně cenným při
stoupající dávce a přirozeně
stoupala by nabídka stavebních pozemků a
také klesala by cena stavebních pozemků.
Obec by v takových případech mohla stavební
pozemky zakupovati, levně je přenechávati
stavebníkům a měla by možnost především
stavební podnikání účelně
regulovati.
Na tuto palčivou otázku návrh odpovídá
mdle ustanovením o vyvlastnění, jež
v praxi nemá ceny, a stavitelé dokonce projevili
návrhem do odst. 5 přání, aby možnost
vyvlastnění netýkala se pozemků ať
parcelovaných či neparcelovaných, jichž
majitelem jsou stavební živnostníci, to jest,
stavitelům mají býti otevřeny dokořán
dvéře pro lichvu stavebními pozemky. Ustanovení
toto, pravda, do zákona pojato nebylo, ale také
nebylo pojato do zákona ničeho, co by skutečně
lichvu stavebními pozemky zabrzdilo.
Máme chvalitebný zvyk, ovšem, když se
nám to hodí do krámu, dovolávati se
zákonodárství ciziny. Poukazuji zde na zákonodárství
německé, kde již od r. 1902 velmi pilně
tato otázka se sleduje. Z r. 1902 je ustanovení
zákona platné ve Frankfurtě n. M., jímž
bylo pracováno proti lichvě tím, že
držitelé stavebních pozemků byli zavázáni
dáti 30% na ulice a nezastavená prostranství,
jako jsou náměstí, a v tomto zákoně
se pokračovalo. R. 1919 dokonce tato kvota postoupených
pozemků obci stoupá na 50% a tím obce aspoň
při vzrůstajících nákladech
chrání sebe samy. Kdo to vše nevidí.
nepracuje proti lichvě se stavebními pozemky, zatěžuje
vědomě stavebníka, zatěžuje obec
a všechny oběti státu, které jsou dávány,
jsou nadarmo.
Povšimnutí zasluhuje náklad za odměření
a zakreslení stavebních pozemků, který
zejména ve venkovských místech není
v žádném poměru k ceně stavebního
pozemku.
Velmi smutná je kapitola o ceně stavebních
hmot. Smutná proto, že stát jako vlastník
jedné z nejdůležitějších
stavebních hmot jde šlechetně zdražovatelům
v čele. Výmluva je velmi jednoduchá. Státní
lesy, které máme v rukou, mají býti
jako státní podniky obhospodařovány
podle zásad, které platí pro soukromé
hospodaření. - Jak tyto zásady vypadají
v praxi, ukázal zde mnohokráte klubovní kolega
inž. Nečas. Naše dřevní
bohatství je dáno v plen soukromým podnikatelům
a bankám a zneužívá se ho dokonce i
k politické korupci. A jako ilustrace k lichvě stavebními
hmotami dnešního dne docházejí nás
právě zprávy, že cihly, které
označeny byly podle statistického úřadu
v normálně ceně 320 Kč za 1000, dnes
v blízkosti cihelen není možno dostati laciněji
než za 470 Kč. (Slyšte!) O mzdách
jistě že bude míti příležitost
zmíniti se některý kolega z našeho klubu
jinde.
Pro nás má velikou důležitost drahota
úvěru. Všechna naše politika ku zlevnění
úvěru směřuje nejen k zlevnění
stavebního podnikání, ale podnikání
vůbec. V tomto směru musíme s uznáním
konstatovati úsilí ministerstva financí i
Národní banky po zlevnění. Než
jak se jeví toto zlevnění v praksi? Většina
drobných stavebníků nestačí
pravidelně s levnějším hypotekárním
úvěrem, ovšem podotýkám, že
by bylo velmi dobré konstatovati, zda tento hypotekární
úvěr skutečně úměrně
klesá s úrokovou mírou, jako u nás
skutečně poklesá u Národní
banky. Přirozeně stavebník nemůže
zbytek stavebních nákladů krýti ničím
jiným než úvěrem směnečným
a tento úvěr je u nás neustále drahý.
Žel, že namnoze nesvědomitými podnikateli
jsou stavebníci přímo hnáni do katastrofy.
Jsou stavitelé, kteří slíbí
postaviti dům, seženou hypotekární úvěr,
něco se nedostává, řeknou, to ostatní
se vám počká, ale, jakmile dům je
dostavěn, uhodí na stavebníka, aby zbytek
doplatil, a nesežene-li zbytek nedoplatku, nastávají
smutné konce stavebníka, který přichází
o veškeré úspory.
Ve věcech daní a dávek jak stát, tak
obce vycházely dosti vstříc, žel, že
tyto výhody jsou neustále zmenšovány
a upravovány vzhledem k novele zákona o přímých
daních. A tak vidíme, že z 50letého
osvobození r. 1921 přicházíme k 25letému
osvobození r. 1928. Jsme konečně tam, kde
jsme byli za Rakouska r. 1902, kdy bylo poskytnuto osvobození
na 24 let, ovšem za docela jiných bytových
poměrů. Toto snížení je v přímém
odporu se stoupající drahotou stavebních
pozemků a všech stavebních nákladů
a nemůže přinésti onoho vzpružení
stavebního podnikání, kterého by bylo
potřebí.
Dovoluji si zde upozorniti na názor podnikatelů,
kteří se domáhají stejné stavební
úlevy také pro budovy a provozovny velké.
Tento názor vyplývá vůbec z nepochopení,
že se má řešiti palčivá
otázka bytové nouze, a z domnění,
že lze při této příležitosti
také trhnouti něco pro sebe i vrstvám zámožným.
Toho doklad nalézáme také v přání,
aby v §u 30 o státní záruce bylo vypuštěno
ustanovení, že záruky lze docíliti jen
pro vrstvy méně zámožné, poněvadž
zámožnost je pojem velmi neurčitý. Připouštíme,
že tuto nesnáz mohou míti právě
jen ony vrstvy zámožnější. Tam
jistě, činí-li majetek 100.000 Kč,
jest tento majetek malým pro toho, kdo vlastní jeden
milion, ale nemůže to býti skutečně
obtíží pro rozlišování u
chudáků, kteří mohou ztěží
sehnati zvýšené stavební prostředky,
nyní dokonce 25%, a ostatní budují na úvěr.
Tato obava rozpoznání zámožnosti a nezámožnosti
vůbec neexistuje.
Chci však poukázati na jistý nepoměr,
jaký se jeví ve slevě daní pro místa,
která dani činžovní jsou podrobena,
a pro místa, která dani činžovní
nepodléhají. Předloha skýtá
úlevu daní a přirážek na 25 let,
při dávkách obecních na 20 let. Za
podklad výpočtu může nám pro
průměr posloužiti náklad na obytný
domek o 2 místnostech, jehož náklad můžeme
odhadnouti na 50.000 Kč stejně na venkově
jako v městech, neboť oč je místo stavební
levnější na venkově, o to jsou zvýšeny
jiné stavební náklady. Daň domovní
ze 2 obytných místností činí
10 Kč. K tomu 470% kumulovaných přirážek
je 47 Kč, tedy daně a přirážky
činí 57 Kč, a za 25 let - pomíjím
zde ovšem složité úrokování,
které bylo by ovšem daleko více ku prospěchu
tam, kde daň bude slevena více - činí
tento příspěvek pro stavebníka na
venkově ve slevě daní na 25 roků 1.425
Kč.
Postaví-li se tentýž domek v místě
dani činžovní podléhající,
jeví se propočet takto: nájemné, nebo
nájemní hodnota, má-li býti náklad
50.000 Kč aspoň 4% úrokován, by činila
2.000 Kč. Z toho daň činžovní
činí 8%, t. j. 160 Kč a jedna polovina kumulovaných
přirážek ze 470%, t. j. 235%, činí
376 Kč. Tedy na 25 roků dohromady 25kráte
536, t. j. 13.400 Kč. Ale musíme dále počítati
s dávkou z nájemného, která může
býti vyměřena až do 40% výše
nájemného, to činí 800 Kč;
při 20 letech dělají tyto slevené
dávky 16.000 Kč. Tedy dohromady na tento domek,
který je postaven v místech, která podléhají
dani činžovní, dává se příspěvek
v této slevě daní 29.400 Kč. To by
v procentech znamenalo, že na venkově v místech,
která nepodléhají dani činžovní,
přispívá se slevou daní na potřebný
stavební náklad 2,8%, v místech, která
podléhají dani činžovní 58,8%,
tedy 20kráte více.
Tento nepoměr je zajisté velmi křiklavý,
i když připustíme, že po 20 a 25 letech
bude stavebník v místech, která dani činžovní
podléhají, platiti daleko více na dávkách
a daních - a když připustíme také
větší potřebu staveb v městech.
Jedno však nesmíme pouštěti se zřetele,
že náklad je přibližně stejný,
a že opotřebování budovy a amortisace
budovy musí býti stejná.
Tato věc mluví velmi naléhavě právě
při zaváděné platnosti ustanovení
§u 31, odst. 6., ad 2. Toto ustanovení na venkově
požene přímo lidi k tomu, aby přikročili
ke stavbě a zbavili se tak nejistoty, do které jsou
postaveni právě tímto ustanovením.
Zde jeví se nutnost určitého vyrovnání,
které by mohlo býti dosaženo delším
osvobozením, neboť stát dává,
i kdyby bylo osvobození zvýšeno na 35 let,
pro tyto venkovské stavby daleko méně než
v místech, která dani činžovní
podléhají.
A nyní chci několika slovy reagovati na to, jakým
způsobem dívají se soukromí podnikatelé
na stavební ruch a ochranu nájemníků.
Tyto vrstvy tvrdí, že zájmu veřejnému
musí býti dávána přednost před
zájmem soukromým, že zde musí býti
prominut zájem nájemníků. My nepopíráme,
že stavební podnikání je důležitým
odvětvím výrobním, které má
míti zájem veřejnosti. Jiná věc
však je, zda také soukromý zájem majitelů
domů možno srovnávati v našich poměrech
se soukromým zájmem nájemníků.
Oč jde majitelům domů? Zhodnotiti kapitál
uložený ve stavbě nebo do značné
míry také kořistiti ze znehodnocení
koruny a vůbec také ze stoupajících
nákladů. Oč jde naproti tomu nájemníkům?
O pouhé uhájení existenční
potřeby bydlení, neboť za dnešních
platů a mezd a za dnešní drahoty životních
potřeb dalšího zatížení
v tomto směru nesnesou.
Jsou zde tedy postaveny proti sobě zájmy příliš
různorodé - a budiž mi dovolen ten výraz,
když hovoříme o hospodářských
otázkách - různorodé mravně.
Na jedné straně jde o zisk mrtvého kapitálu,
na druhé straně jde o životní zájmy
milionů občanů této republiky. Souhlasím
s tím, aby úlevy byly vztáhnuty také
na přístavby, přestavby a nástavby,
poněvadž jistě i staré domy nutno udržovati
tak, aby byly způsobilé k obývání
a také každá změna této budovy
nástavbou, přístavbou atd., pokud by skutečně
vyhovovala tendencím zákona a rozmnožovala
by byty malé a zmírňovala by nouzi, skutečně
měla by míti nárok, aby se jí náležitých
úlev dostalo.
Podnikatelé si stěžují, že je všeobecný
zlořád placení odstupného, ale, prosím,
tato věc nechť je především adresována
do řad jejich vlastních. Tato věc se nemůže
týkati drobného nájemníka. Ten je
rád, že zůstává a kdyby šlo
o takový případ, tolik chytrosti u každého
nájemníka předpokládám, že
se nedá odbýti se 2000, 3000 a 4000 korunami, které
nestačí snad ani na 11/2 roku
nájemného. Zde může jíti jen
o držitele bytů velkých, krámů
a velkých provozoven. Myslím, že by zde odpomoc
byla velmi lehká, totiž kdyby se zákonně
stanovila norma odstupného a stanovily se tresty na překročování.
Ovšem toto ustanovení zařezávalo by
se trochu do posvátné zásady tvoření
cen podle nabídky a poptávky. A na to není,
myslím, chuti, poněvadž jak majitelé
domů, tak také uživatelé a nájemníci
velkých provozoven jsou příslušníky
jedné třídy, třídy kapitalistické
a jak je známo podle přísloví: "Vrána
vráně oči nevyklove."
Velmi nás zajímá tvrzení, že
dnes není vlastně žádná nouze
o byty - já se ještě touto otázkou budu
zabývati, ale musím dodati, že jenom pro ty,
kteří skutečně dnes horentní
ceny za tyto byty mohou zaplatiti.
Stavitelé a podnikatelé volají dále
po umožnění výpovědí nájemníkům
ve starých domech z důvodů zbourání.
Především je velmi relativní, co to
je "starý" dům. Podle praxe, která
je nyní, byl by každý dům starý,
který by se vyplatilo zbourati, jak se to vyplácí
už nyní přes to předstírané
odstupné a neznamenalo by to nic jiného, než
dosavadní domy přestavěti a na jejich místech
skutečně postaviti domy nové s byty, jichž
uživatelé by již nepožívali žádné
ochrany zákonné - tedy nové uvolnění,
opravdu velmi vděčný pendent k ustanovení
§u 31, odst. 4. Velmi zajímavý je důvod
podnikatelů pro zvýšení nájemného,
že - podle jejich tvrzení - ten, kdo má dnes
50.000 Kč ročně důchodu, může
směle dáti 10.000 Kč na byt. Myslím,
že toto tvrzení v praxi neobstojí. Ten, kdo
může skutečně dáti 10.000 Kč
za byt, velmi dobře si spočítá, že
vlastně 10.000 je 8% úrok ze 125.000 Kč a
postaví si raději dům sám.
Také nelze se odvolávati na vzestup mezd. Myslím,
že v této době, kdy se svádí
řada mzdových bojů a kdy sami zaměstnavatelé,
nebo aspoň inteligence - inženýři, kteří
v provozu jsou zaměstnáni, uznávají,
že při horentních dnešních cenách
stavebních hmot opravdu mzdy, které jsou vypláceny
dělníkům, jsou pod úrovní existenční,
stesk do vysokých mezd není odůvodněn.
Podnikatelé konečně nejsou vybíraví
a chytají se, čeho mohou. Uvolnění
nájemních místností má býti
poskytnuto za všech okolností, potřebuje-li
jich majitel domu sám pro sebe a dovolávají
se práv udělených missím cizích
mocností.
Faktem je, že takoví majitelé domů mají
již nyní značný počet bytů
uvolněn a tyto byty jsou prázdné. Další
uvolnění nemá jiného významu,
než právě další disposiční
právo s byty. Vyslovené přání
neříká, co se stane s oněmi byty,
které jsou uprázdněny. Budou opět
pronajaty? Zajisté, že budou. Ustanovení právě
projednávané předlohy jim dává
možnost pronajmouti je za smluvenou cenu, ke které
se skutečně nájemník zaváže,
ovšem za cenu, která daleko bude vyšší
než byla dříve.
Odvolání na cizí misse ovšem kulhá,
poněvadž toto odvolání jest vázáno
právem reciprocity, že stejným způsobem
bude také nakládáno s našimi missemi
v cizině, pokud tam mají naše misse vlastní
domy.
Velmi překvapujícím je tvrzení, že
sleva daní v nových domech šla by k dobru nájemníkům.
To jednak odporuje faktu, že daň činžovní
je vlastně placena nájemníkem, jako daň
spotřební z bytu, jednak je to čisté
popření zásad soukromokapitalistického
podnikání. Činže nebyly menší,
poněvadž byty v novém domě mohly konkurovati
bytům starým z důvodu menšího
daňového zatížení a nemohly býti
menší, poněvadž stavitelé doznávají
sami, že pravidelně i za normálních
dob stavební náklady alespoň o 2 % ročně
stoupají.
Faktem je, že toto osvobození od daně je vždycky
velmi dobře - zejména při prodeji a při
převodu - zakalkulováno do aktiv domu, nikoliv jako
důchod, který by měl býti vyvážen
menším nájemným.
Zcela pochopitelným je přání podnikatelů,
jímž se dožadují - jako svědectví
dostatku i nedostatku bytů - poměru nabídky
a poptávky a odmítají šetření
statistická.
To je velmi tvrdá zásada kapitalistická.
Tento doklad o stavu bytové nouze či přebytku
bytů byl by docela klamným. O tom nám právě
může dáti vysvětlení pečlivá
statistika bytová, neboť spousta lidí pro nedostatek
a drahotu bytů bydlí mimo své působiště,
veliké množství lidí vůbec nebydlí
nebo bydlí velmi nedostatečně - 2 až
3 rodiny dohromady v jednom bytě, naproti tomu však
můžeme konstatovati, že v Praze je dnes 800 bytů
prázdných. Všichni téměř
zůstávají v bytech, které nikterak
neodpovídají zdravotním požadavkům.
Jaké zde může dáti svědectví
poměr poptávky a nabídky o nedostatku či
přebytku bytů?
Podle této liberalistické zásady jsme na
nejlepší cestě, že prázdných
bytů bude dosti - již jsem řekl, že je
jich v Praze 800 a lidé budou nadále bydleti jako
zvěř.
Mylným je tvrzení, že zůstanou nepronajaty
byty nejdražší a že zůstanou nepronajaty
byty nejhorší. To první může býti
snad pravdou, ale strašně se mýlí ti.
kteří myslí, že nebudou pronajaty byty
nejhorší. Každý si vyhledá byt
nejlacinější, třeba nejhorší,
poněvadž za dnešní doby, kdy náklad
na byt je značnou položkou v udržování
domácnosti, hledí se na něm nejvíce
ušetřiti a nebude nikdo hledět na to, bydlí-li
špatně, nýbrž především
bydlí-li lacino.
Zajímavým je doznání, že uvolnění
činží působí určité
potíže v jisté části obyvatelstva.
Ukazuje se na úřednictvo, a byli bychom zvědavi,
zda by byl dodržen naznačený slib, že
v tom případě, kdyby skutečně
ke zvýšení cen bytů došlo, byly
by také přiměřeně vyrovnány
mzdy.
Za nehoráznost čistě podnikatelskou musíme
považovati srovnání nákladů sociálního
pojištění s nákladem na zvýšení
činží.
Předem s díky kvitujeme tvrzení, že
ani "to", totiž to pojištění,
nevyvolalo podle mínění podnikatelů
a stavitelů nějaké národohospodářské
poruchy. Je to velmi cenné doznání se stanoviska
stavitelů. Se vší rozhodností se však
stavíme proti tomu, aby zájem 21/2
mil. lidí, spočívající
jen ve spravedlivé ochraně ve společnosti
lidské slabých, invalidů a starců
práce neschopných, byl srovnáván se
zájmem lidí majetných, jimž především
jde o zvýšení renty kapitálové,
uložené v domech. Nejoblíbenější
písničkou vůbec těch, kdož chtějí
řešiti bytovou krisi podle method kapitalistických,
je tvrzení o vyrovnání činží
- už se připouští jenom částečně
vyrovnání činží - v domech starých
s činžemi v domech nových. Připusťme
jen nejmírnější možnost, že
činže podle této methody by byly valorisovány.
Domyslili navrhovatelé vůbec důsledků
takovéto úpravy? Chci ukázati, co by to znamenalo
u úřednictva, zřízenectva a dělnictva,
ovšem jen přibližně, ač by tento
problém měl býti velmi dobře znám
u kruhů povolaných a těšiti se zasloužené
pozornosti. Jestliže těchto dat dnes neznáme,
svědčí to o tom, že jsou zde značné
rozpaky z těch důsledků, a že tato data
se nám nesdělují proto, aby ve veřejnosti
nevyvolala pobouření.
R. 1926 tento sněm odhlasoval zákon č. 103
o úpravě platů státních zaměstnanců.
Tam bylo také upraveno příbytečné.
Ovšem že je zahrnuto v t. zv. činovném,
které nemá jen sloužiti k uhrazení příbytečného,
nýbrž také k vyrovnání drahotních
poměrů v místech.
Za jakých předpokladů byl tvořen §
12 k zákonu čís. 103 z r. 1926 o úpravě
platových poměrů státních zaměstnanců?
Především byli státní zaměstnanci
rozděleni do čtyřech skupin. Hlavní
města, dále města s více než
25.000 obyvateli, dále města od 2000 do 25.000 obyvatel
a konečně všechna místa ostatní.
Odst. 6. výjimečně připouštěl,
že mohou býti jednotlivé obce vzhledem k mimořádným
drahotním poměrům zařaděny
vládním nařízením do vyšší
skupiny měst. Toto výjimečné ustanovení
mělo by býti vlastně pravidlem za dnešních
poměrů, neboť drahotní poměry
se dnes vyrovnávají, ba v místech větších
větší výběr a nabídka
umožňují při nejmenším lepší
kvalitu zboží za stejných cen.
Já zde při vyšetřování
důsledků, jaké by měla za následek
valorisace činží, užiji jenom srovnání
tříd nejnižších kategorií
státních úředníků 5.,
6. a 7. platové stupnice. Tam příbytečné,
u 7. stupnice, u nejnižšího, pohybuje se mezi
23% až 21,5% základního služného,
u platové stupnice 6. jest rozpětí mezi 14,9%
až 16,7%, u stupnice 5. příbytečné
kolísá mezi 10,8% u nejnižší platové
stupnice a stoupá až na 12,7% u nejvyššího
platu.
U zřízenců béřu za základ
stupeň 4. až 7., kde činovné je jednotné,
1656 v nejnižší třídě a
3000 v nejvyšší třídě. Tam
činí toto rozpětí u třídy
4. 20,4% až 30% základního platu, u 5. platové
stupnice činovné pohybuje se mezi 19% a 30%, u 6.
platové stupnice mezi 17,8% až 27,1% a konečně
u poslední stupnice činí toto rozpětí
činovného, přihlížeje k základnímu
platu, mezi 17,8% až asi 26%.
Co by to znamenalo, kdyby za těchto okolností měly
býti činže skutečně valorisovány?
Nejméně ztrojnásobení činovného,
které se pohybuje podle vyšetřeného
mezi 25 až 30% základního platu. Tyto personální
náklady musily by býti zvýšeny ještě
o jednou tolik, než obnáší základní
služné, to znamená větší
výdaj ve státě o mnoho miliard.
Pan ministr financí dr Engliš, když tato
předloha se projednávala a také v odpovědích
na dotazy konstatoval, že není možno valorisovat
platy státních zaměstnanců, ale když
běží o činže, když běží
o soukromý důchod, tu tato valorisace se docela
klidně připouští, naopak je docela žádoucí.
Ale, prosím, to jsou aktivní státní
zaměstnanci. Jak je v této věci postaráno
o pensisty? My jsme nedávno projednali zákon o úpravě
staropensistů. Kam stačí tato úprava,
která byla poskytnuta staropensistům? Snad jenom
na příplatek k nájemnému, o nějž
dnes nájemné podle zákona, jejž projednáváme,
bude zvýšeno. Ve starém Rakousku, kde byly
poměry bytové daleko snesitelnější,
pamatovalo se v této věci na pensisty. Tam si pensisté
aspoň platili na pensi ze základního služného
určitý příspěvek pro nejnižší
třídu činovného a tím přirozeně,
když odcházeli do pense, měli nárok
nejenom na pensi, ale i na určitý příspěvek
na bydlení. Myslím, že bez tohoto opatření
do budoucnosti není možno se skutečně
obejíti a každé váhání
v této věci znamená skutečně
škody nejenom pro státní zaměstnance,
nýbrž i pro státní správu, která
bez úhrady těchto příplatků
státních zaměstnanců bude musiti jednou
k této věci sáhnouti.
Ovšem, úprava činovného tak, jak je
vyměřena, nikterak neodpovídá nynější
potřebě a drahotním poměrům.
Na první pohled je viděti, že příbytečné
je stanoveno tak, aby čím větší
plat, tím také větší bylo stanoveno
příbytečné, tedy s vyššími
platy stoupá podle tohoto zákona také potřeba
většího nákladu na byt. To není
ovšem v souladu se skutečnou potřebou bytu.
Velikost bytu má býti správně odhadována
podle počtu členů rodiny, a nikoli podle
platové stupnice. Může se mně říci,
že jsou zde také určité rodinné
příplatky, ale tyto rodinné příplatky
jsou dávno pohlceny onou vlnou drahotní, která
nezná zastavení. Ustanovení o odpočivném
neodpovídá skutečným cenám
bytu. Činovné má nejen přispívati
na opatření bytu, nýbrž i vyrovnávati
drahotní poměry vůbec a na tyto další
potřeby skutečně nestačí, poněvadž
nekryje ani potřeby bytové.
Činovné bylo stanoveno před zákonem
o nové úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy a dnes, prosím,
těmto státním zaměstnancům,
kteří mají byty najaty, ukládá
se velmi citelná dávka z nájemného,
která může stoupnouti až na 40%. A tento
zákon č. 103 byl stanoven také před
platností zvýšení činží,
jež projednáváme právě podle
zákona nynějšího.