Čtvrtek 15. března 1928

Jsem povinen, abych nejen s hlediska zájmů obyvatelstva, ale zvlášť se stanoviska samosprávy ukázal na nevhodnost vládních předloh pro řešení těžkého problému nouze bytové. Obce měly, mají a budou míti největší svízele s otázkou bytovou, jak umístiti rodiny bezpřístřešné a jak opatřiti domovské příslušníky, deložované po platné soudní výpovědi. Obcím nelze upříti, že v době poválečné vykonaly velké dílo při řešení problému bytového přímou a nepřímou podporou stavebního ruchu. Ve velkých městech dosahují náklady obce velikých milionů, jež jsou investovány na zřizování nových ulic, kanalisace, stok, přípojek vodovodních a osvětlovacích. V poválečných rozpočtech obecních shledáváme, že tyto položky tvoří největší výdaje obecní a že obce touto nepřímou pomocí stavebnímu ruchu vykonaly velmi mnoho při řešení nouze a reformy bytové. Také přímé zasahování obcí do řešení nouze bytové bylo velmi účinné. Svědčí o tom statistika o stavebním ruchu v republice, zejména pak z doby stavebního podnikání podle dřívějších, výhodnějších zákonů o podpoře stavebního ruchu, jichž tvůrcem byla dřívější koalice. Podle zákona z r. 1919 byly do konce února 1928 za státní podpory v republice provedeny stavby: stavebními družstvy 1297 obytných domů se 17.192 byty a 12.929 rodinných domků se 14.446 byty o stavebním nákladu 2.683,855.964 Kč, dále soukromníky 1325 obytných domů s 8.477 byty a 10.514 rodinných domků s 11.889 byty o stavebním nákladu 1.181,219.345 Kč a konečně obcemi 1453 nájemních domů s 12.861 byty a 618 rodinných domků se 677 byty o stavebním nákladu 941,488.637 Kč. Tato čísla ukazují, jak silně participovaly obce na stavebním ruchu a jak byly nuceny starati se o své příslušníky, aby nedošlo k těžkým následkům, jaké způsobuje bezpřístřešnost rodin ve velikých střediscích průmyslových. Při dřívější státní podpoře bylo možno stavěti obytné domy s malými byty s přiměřeným nájemným pro nejchudší vrstvy. Dříve v takových domech 1 obytná místnost stála 600, nejvýše 800 Kč. Od doby zrušení zákona o podpoře stavebního ruchu, t. j. od r. 1925 táž jedna obytná místnost jest zatížena nájemným od 1400 až do 1600 Kč, což při dnešních mzdových poměrech znamená, že byty v novostavbách jsou nedostižné pro nejchudší vrstvy dělnické. Tím se stává, že tyto rodiny hledají ubytování nejprimitivnější, že vznikají ve velkoměstech barákové kolonie, že vzniká hromadné ubytování v malých bytech a že tudíž za nouzí bytovou následuje zdravotní a mravní zkáza pro ty, kteří postrádají řádného bydlení. Obce nemohou uspokojiti bytové požadavky nejchudších, neboť chudé rodiny nemohou najímati drahé byty v novostavbách.

Bylo již dříve chybou, že zákon nepřihlížel k situaci obcí a že aspoň obcím nebyla přiznána státní podpora pro stavby malobytové, pro stavby nouzové a pro adaptace neobytných budov na domy obytné. Zákony ukládají obcím povinnost starati se o příslušníky, určují, že obec má uschovati nábytek soudně vystěhovaných a o něj pečovati, ale naproti tomu nedává se obcím možnost, aby mohly pro nejchudší a bezpřístřešné příslušníky budovati obytné domy s levnými byty. Naopak nové reakční zákonodárství i to, co dosud v ohledu sociální péče konaly, znemožňuje jim konati citelným odnímáním jejich příjmů a ubíjením jejich hospodářské a finanční základny.

Projednávaný zákon o stavebním ruchu nezlepší, nýbrž zhorší poměry. V zákoně není žádného ustanovení, kterým by umožněna byla stavba laciných obydlí pro nejchudší vrstvy. Státní záruka pro stavební úvěry nemá žádné zvláštní ceny, neboť přísné podmínky staveb zdražují stavební podnikání, jež dnes jest již dosti ochromováno enormním stoupnutím cen hmot stavebních. Naproti tomu ruší předloha řadu daňových a poplatkových úlev, takže napříště byty v novostavbách budou ještě dražší než za účinnosti dosavadního zákona. Dočasné osvobození od daně domovní a přirážek udílí se nyní pouze na dobu 15 let místo dřívějších 25 let. Stavby domů s malými byty a malými provozovnami mají osvobození od daní a přirážek na dobu 25 místo dřívějších 35 let. Osvobození od dávek jest rovněž kratší o 5 až 15 let proti dřívějšku. Pro úpravu budov neobytných na obytné snižuje se osvobození od daní a přirážek na 15 let proti dřívějším 25 letům, ale neposkytuje se jim osvobození od dávek, což jest nespravedlivé, neboť takové adaptační projekty podnikají se obcemi právě pro nejchudší bezpřístřešné rodiny. Lze tedy shrnouti, že nynější předloha o stavebním ruchu znamená zhoršení podmínek a že následkem toho nastane všeobecný pokles v podnikání stavebně bytovém. Dnešní vláda ukazuje se tu nikoli jako přítel a podporovatel, nýbrž jako škůdce a znemožňovatel stavebního ruchu.

Vláda nemá také dosti odvahy k řešení problému cenového. V zákoně není žádného ustanovení proti lichvě cenové, není tu žádného korektivu pro normalisaci cen stavebních hmot a nenalézá se v něm vůbec žádných cest a prostředků pro zlevnění stavebního podnikání a tím pro udržení snesitelného nájemného v novostavbách. Také ustanovení o vyvlastňování pozemků pro účely staveb a komunikací není dostatečné a nečelí se jím spekulaci pozemkové. V předloze na př. chybí ustanovení, že také pozemky sice neparcelované, avšak tvořící mezery v zastavěných částech města mohou býti vyvlastněny. Není také v předloze dostatečného vyjasnění o tak zv. vzrostlých sadech, což v praxi způsobuje nejvíce potíží, neboť mnohdy běží o pozemky, na kterých stojí několik bezcenných stromů nebo keřů a jež nelze pro dosavadní ustanovení vyvlastniti přes to, že pozemky ty jsou podle regulačního plánu určeny k zastavění. Proto by měla nastati v zákoně korektura v tom smyslu, že ve městech může býti vyvlastněn pozemek s jakýmkoli porostem, který podle platného regulačního plánu určen jest pro zastavění. Zákon měl počítati také s tím, že spekulační stavební pozemky měly býti postiženy zdaněním ve prospěch nouzových ubytovacích staveb obecních, aby tak majetní držitelé byli nuceni buď k zastavění pozemků nebo k přiměřené platbě z pozemků nezastavěných. Dnešní režim však nemá dosti dobré vůle, stíhati spekulanty jako stíhá snižováním výhod nejchudší vrstvy obyvatelské.

Projednávaná osnova o ochraně nájemníků neznamená ochranu, nýbrž uvolnění dosavadní ochrany. Je pochopitelné, že nová ustanovení o výpovědi z bytů zapůsobí těžce na poměry v obcích. Volnost výpovědní pro nájemníky nastěhované po účinnosti tohoto zákona a zostření zákona ve věci výpovědní vůbec budou míti veliký účinek na zvýšení fluktuace bytové a bezpřístřešnosti. Při tom ještě ustanovuje nový zákon, že ochrana nájemníků ruší se v obcích pod 2000 obyvatel, pakli se na tom usnese obecní zastupitelstvo. To znamená, že více než dvě třetiny obcí v republice jsou v nebezpečí naprosté volnosti výpovědní proti nájemníkům. V obcích, kde mají majoritu stoupenci dnešního reakčního režimu, využije se tohoto ustanovení proti nepohodlným osobám, které, zbaveny přístřeší, mohou býti z obce vůbec vypovězeny. Tím se stane, že z oněch téměř 12.000 obcí nastane invase z bytů vypovězených rodin do obcí domovských a do nejbližších měst, takže bytová krise bude tím způsobem vybičována do všech krajností se všemi stinnými následky. Největší nebezpečí vzniká tu pro dělnictvo, které z důvodů politických stane se předmětem politické msty a bude volností výpovědní vyhazováno z bytů a obcí. Nejnebezpečněji budou pak postiženi dělníci v místech menšinových, kde nacionální šovinism bude kořistiti z tohoto zákona, jak jej za souhlasu většinových stran českých předložila vláda. Ze zákona stane se bič proti chudině a proti dělnickým menšinářům. V menšinových místech jest veliké rozčilení a zvláště jest lid rozhorlen v těch místech, kde jest dán na milost a nemilost příslušníkům německých vládních stran, kteří ve vypovídání z bytů a z obcí budou na prvém místě. Poukazuji tu zejména na celou smíšenou oblast západočeskou, která zvláště v hornických obvodech bude tímto krutým ustanovením projednávaného zákona těžce poškozena. Naši menšináři nezapomenou, že tento bič proti nim pomáhají plésti české občanské strany, které tak rády ohánějí se ochranou menšin. Tyto strany nerespektovaly hlasu ani Národní rady ani obranných jednot a tyto strany ztratily nejen kontakt, ale ztratily veškerý cit naproti těm dělníkům, kteří tvoří podstatnou část českých menšin, kteří mají největší zásluhu o to, že český živel dělnický uchoval tyto úseky našeho veřejného života. Osud těchto rodin je našim vlastencům lhostejný. Naši vlastencové činí tu koncese německé buržoasii, která chce pronásledovati dělníky německé, ale která při tom také bude pronásledovati dělníky české. (Tak jest!) Tato hanba zůstává skutečně jednou z největších právě v jubilejním roce naší republiky. My zde důrazně žádáme, aby tento ohavný odstavec zákona byl odčiněn. Žádáme to nejen ve jménu českých dělnických rodin, které žijí v menšinách, nýbrž i v zájmu německých dělníků, poněvadž víme, že vzteklá buržoasie německá bude potírati německé dělníky stejně jako české. Proto je nejvyšší potřebou, aby v zájmu dělníků a v zájmu menšin toto ostudné ustanovení bylo ze zákona vyňato, neboť bude-li v zákoně ponecháno, dává se tím dělnictvo v menšinách všanc libovůli majorit německých obecních zastupitelstev. (Tak jest!)

Ve větších obcích již dnes jsou přeplněna skladiště nábytkem deložovaných rodin. Po schválení tohoto zákona bude ještě hůře. Také tato předloha ukládá obcím za povinnost uschovati a opatřovati deložovaným rodinám nábytek. Při tom jim ponechává odiosní právo, aby mohly podati po roce návrh, by uschovaný nábytek byl dražebně prodán. Je to přímo výsměch obcím, neboť málokterá z nich se odváží ničiti poslední majetek nebohých rodin, které byly vyhozeny na dlažbu z dopuštění tohoto zákona, jenž jest dílem dnešního cynického reakčního režimu. Při tom zákon ustanovuje, že vyjádření pro soud při jednání o odkladu exekuce nepřísluší postižené obci, nýbrž vzdálené okresní správě politické. Obcím se ukládají pouze povinnosti, ale práva nijaká. V předloze jest nové ustanovení, že obce mají míti v evidenci prázdné byty a že se ustanovuje ohlašovací povinnost. Nepraví se však, zda obec má právo sama prázdný byt obsaditi, když tak neučinil sám majitel domu do nařízené lhůty. Tato nejasnost ukazuje, že běží o novou evidenční povinnost, ale o právo obce nikoli. Je žádoucno, aby prováděcí ustanovení jasně po vědělo, jak má býti naloženo s prázdnými a úmyslně neobsazenými byty.

V celku můžeme říci, že navržené zákony nejsou žádným prospěchem pro obyvatelstvo, že nejsou s to bídu bytovou odstraniti, nýbrž že ji ještě zvýší a poměry zkomplikují. Provisorní charakter zákonů ukazuje, že nastane v praxi veliký zmatek, že vzniknou těžké případy procesní a že soudy budou zahrnuty tisíci a desetitisíci procesy výpovědními. Dnešní vláda na těchto předlohách dokazuje, že nemá schopnosti, řešiti těžké problémy sociální a že jest jí osud chudého lidu lhostejným. Obyvatelstvo republiky znovu jest přesvědčováno, jaké zlo spočívá v dnešním režimu a že jediná cesta k lepším poměrům vede přes jeho porážku.

Mluví-li se již dnes o budoucích definitivních zákonech bytových, trváme, aby obsahovaly státní podporu stavebního ruchu, zvláštní ustanovení o podpoře bytových staveb obecních a družstevních, vyvlastňování pozemků podle zásad dřívějších zákonů, právo obce na zábor a obsazení prázdných bytů, zvláštní podporu pro nouzové ubytování deložovaných rodin s minimálním nezdanitelným příjmem, opatření proti lichvě se stavebními pozemky a hmotami, příznivější daňové a přirážkové výhody pro novostavby, přestavby a nástavby, a konečně dopravní výhody pro stavby malobytové. Jiným řešením bytová nouze nebude odčiněna, jak to právě dokazují projednávané zákony, o nichž možno říci, že jsou nejhorším typem z celého zákonodárství světového. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. Šafranko.

Posl. Šafranko: Vládné predlohy: ochrana nájomníkov, vykľudenie z bytov a stavebný ruch sú súčiastkami celkového štabilizačného plánu dnešnej buržoáznej vlády, slúžiacimi k tomu cieľu, aby na účet širokých pracujúcich vrstiev bytové hyeny mohly zbohatnúť. Dnes, keď mzdy boly snížené na najnižšiu úroveň a drahota stúpa, keď následkom veľkej nezamestnanosti robotníctvo, hlavne na Slovensku, je v úžasnej biede, má byť tomuto robotníctvu zvýšené nájomné a tým táto bieda stupňovaná. Predloženými osnovami sa podrobne zaoberali mojí súdruhovia a ja len chcem poukázať na korupčnú podstatu kapitalistického spoločenského poriadku aj na poli bytovej otázky.

Uvediem príklad korupčného úplatkárskeho spôsobu udeľovania stavebnej subvencie stavebnému a bytovému družstu "Legie" vo Zvolene, z ktorého je vidieť, že veľkí vlastenci za spoluúčinkovania štátnych úradov okradli štát o veľké obnosy a že peniaze, určené na vystavanie obytných domov pre chudobných robotníkov, dostaly sa do vrecka týchto korupčníkov.

Stavebné a bytové družstvo vo Zvolene vystavalo veľký činžák r. 1925/1926. Na stavbu bolo poskytnuté 45% štátnej subvencie podľa zákona o stavebnom ruchu. Aby družstvo dostalo od štátu vyšší obnos, dohodla sa správa družstva na čele s pánom riaditeľom Cyrilom Paulinym, so staveb. podnikateľom Jaroslavom Benediktom, Praha II., Spálená ul. 25 n., fingovanými účty zvýšiť stavebné náklady. Na dôkaz, že toto tvrdenie odpovedá pravde, uvádzam výpis z dopisu podnikateľskej firmy Benedikta na staviteľa Nováka, ktorý za firmu prevádzal stavbu družstva vo Zvolene, ktorý znie nasledovne:

"Razítko technické kanceláře. Jaroslav Benedikt, architekt a stavitel, Praha-II., Spálená 25 n. Praha, dne 21. ledna 1926.

Pan F. Novák, stavitel, stavba činž. domů stav. a byt. družstva "Legie" Zvolen. Č. j. 50-1926 B."

Predčítam len predposledný odstavec (čte):

"Aby mně bylo dobře rozuměno, chci tím říci asi tolik, aby z položek za základy účtovaných byl znatelný přesně rozdíl mezi skutečným provedením a mezi účtováním fingovaným, jež děje se pouze na přání družstva.

S pozdravem Razítko firmy: Jaroslav Benedikt v. r. Za správnost výpisu: Karel Řízek, razítko: Obecně prospěšné stavební a bytové družstvo "Legie" ve Zvoleni."

Je zaujímavé, že ministerstvo soc. pečlivosti, ktoré pri udeľovaní subvencie na stavby rodinných domkov chudobných robotníkov, maloroľníkov a remeselníkov desať ráz vyslalo komisie na preskúmanie pravdivosti rozpočtov stavieb, pokiaľ z desiatych jednomu poskytlo štátnu subvenciu, v tomto prípade bez všetkého zvýšilo stavebný úver so 2 mil. Kč na 2,400.000 Kč. Toto zvýšenie stalo sa čiste na protekčnú intervenciu menovaného staviteľa Jaroslava Benedikta, čo dokazuje druhý jeho dopis predsedníctvu stavebného a bytového družstva "Legie" vo Zvolene, v ktorom sa píše (čte):

"Razítko: Jaroslav Benedikt, architekt a stavitel, Praha II., Spálená 25 n. Č. j. 249.

Praha, dne 28. února 1927.

P. T. Předsednictvu obecně prospěšného stavebního a bytového družstva "Legie" ve Zvoleni.

V záležitosti zvýšení nákladu ministerstva soc. péče na stavbu Vašich 8 činžovních domů sděluji s Vámi zdvořile, že se mi podařilo docíliti podstatného zvýšení při první skupině a udržeti povolené náklady v nezměněné výši na skupinu druhou, čímž docíleno, že při první skupině zaručený stavební úvěr, státem se 2 mil. Kč zvýšen byl na 2,400.000 Kč. Předpokládám, že Vás toto abnormální zvýšení bude moci plně uspokojiti. Zmíněná tato věc byla v předminulém týdnu schválena v meziministerské komisi a z výpravny ministerstva soc. péče buď odešla koncem minulého týdne anebo odejde počátkem tohoto týdne, takže oficielní zprávu budete míti v několika dnech v rukou. V úctě veškeré Jaroslav Benedikt v. r. Za správný opis: K. Řízek a zase razítko: Obecně prospěšné stavební bytové družstvo "Legie" ve Zvoleni. Zvoleň, dne 25. února 1928."

Z dopisu zrejme vysvitá, že ministerstvo soc. pečlivosti na intervenciu Jaroslava Benedikta zvýšilo subvenciu o 400.000 Kč bez povinného vyšetrenia bez toho, že by sa bolo presvedčilo, či udaje zainteresovaného staviteľa a družstva sú správné.

Pri tom je ešte zaujímavé, že p. Benedikt ako staviteľ podľa jeho priznania má takú ohromnú protekciu na ministerstve soc. pečlivosti, že ako zainteresovaný podnikateľ si môže vymôcť zvýšenie subvencie o 400.000 Kč.

Ale bolo by omylom domnievať sa, že p. riaditeľ Pauliny a staviteľ Benedikt robili tento podvod z lásky k družstvu. Nie. Veľké vlastenectvo vynikajúceho činiteľa národných demokratov (Slyšte!) p. Paulinyho a p. Benedikta nesiaha tak ďaleko. Pán Benedikt si spravil dobrý obchod jednak s tým, že zo zvýšenej subvencie dal si vyplatiť 14% úrokov z neoprávnených účtov. Mimo toho s tým, že výstavba v kubatúrach nesúhlasí s vyúčtovacími plány podnikateľskej firmy v čiastke o Kč 155.077. Teda vlastenectvo títo páni dajú si zaplatiť výborne. Pri prevedení kolaudácie ministerstvom ver. prác staveb. radcom inženierom K. Boháčom dňa 15. mája a 16. novembra 1926 vyšlo na javo, že stavba nebola prevedená podľa schválených plánov ministerstva ver. prác, napriek tomu ministerstvo soc. pečlivosti poukázalo povolené náklady s dosiahnutým zvýšením v nezmenenej výške. Že vedenie družstva v čele s p. riaditeľom Paulinym pracovalo ruka v ruke s p. Benediktom, dokazuje tá okolnosť, že 14% úroky z neoprávnených účtov boly vyplatené p. Benediktovi vedením družstva, ačkoľvek súdny revízor vopred upozornil funkcionárov družstva na nesprávnosť a podvodné ujednanie vyplatených úrokov.

Na zbahnelosť, hnilosť a korupčnosť kapitalistického spoločenského poriadku je charakteristické, že súdnou revíziou boly zistené všetky tie podvody, spáchané vedením družstva v čele s p. riaditeľom Cyrilom Paulinym, staviteľom Benediktom a úradníkmi ministerstva soc. pečlivosti a revizný nález, odovzdaný (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.) sedrii v Banskej Bystrici k súdnemu pokračovaniu, ale od 30. augusta 1927 štátné zastupiteľstvo, ktoré ináč za každý bagateľ dáva zatvárať funkcionárov komunistickej strany, týchto korupčných zlodejov nechá na slobode, ba celé vyšetrovanie vedie tak, aby sa tým obrvlasteneckým banditom nič nestalo.

Aby táto hnusná korupčná aféra popredných činiteľov strany "čistej ruky" národne-demokratickej nemohla byť ututlaná, prehlašujeme, že budeme sledovať vyšetrovanie a postup štátneho zastupiteľstva a odhaľovať činnosť na zatušovanie celej veci. (Výkřiky komunistických poslanců.) Vieme veľmi dobre, že celá vlastenecká cháska so svojími špinavými plátkami sa vrhne na nás, že sme sa opovážili ich privilegiá na okrádanie štátnej pokladnice odkrývať a budú sa snažiť dokazovať, že je to boľševíckym výmyslom a nactiutrhačstvom týchto šľachetných pánov a vlasti oddaných verných synov národa, aby celú vec mohli ututlať.

Prehlašujeme, že toto tvrdenie o úplatkárskej korupčnej afére vedenia družstva, staviteľa Benedikta a zúčastnených ministerstiev sa zakladá na pravde a dokazujem to nálezom ústredného družstva v Bratislave, ako revíznej centrály, ktorá znie nasledovne (čte):

"Výpis nálezu o revisi, konané dne 24. až 28. listopadu 1927, Legiojednotou, svaz legionářských družstev v Praze u Stavebního a bytového družstva "Legie" Zvolen.

Titl. představenstvo a rado dozorčí! Na základě předchozího nálezu o revisi, provedené u titl. družstva dne 24. až 28. listopadu 1927 podává představenstvo Legiojednoty v Praze následující dobrozdání: Vzhledem k uvedeným důvodům v úřední zprávě revisora podepsaný svaz trvá na tom, aby záležitost tato byla sou. dem řešena a zjednán tak pravdě a právu průchod. Žádáme neprodleně, abychom byli o postupu soudu, jakož i o jeho výsledku vyrozuměni. S družstevním pozdravem Josef Kápar v. r., Jan Černík v. r. Razítko Legiojednoty".

Je tu výpis zo "zprávy o revisi konané dne 24. až 28. listopadu 1927 Ústředním družstvem Bratislava, č. j. 13.375/27 C. P. u Stavebního a bytového družstva "Legie" Zvolen".

"Poznámky: Ústredného družstva v Bratislave ako revíznej centrály podľa zákona zo dňa 15. apríla 1919, č. 210, a prevádzajúceho nariadenia zo dňa 19. augusta 1919, č. 492 Sb. z. a n. republiky Československej."

"Ústredné družstvo vzalo na vedomie výsledok zákonnej revízie vykonanej vo Vašom družstve a pripomína všetkým činovníkom, že táto revizná zpráva spolu s poznámkami sedrie musí byť pojednaná na spoločnej schôdzi členov správy aj dozorného výboru. Okrem toho musí byť jej doslovné prečítanie dané na program najbližšieho valného shromaždenia.

Z revíznej zprávy je zrejmé, že niektorí funkcionári družstva neplnia svoje povinnosti podľa predpisu stanov a obchodného zákona a preto budú tiež za následky zodpovedať.

V ostatnom upozorňujeme na obsah revíznej zprávy s príkazom, aby patričné bolo zariadené.

Žiadame, aby ste nám priloženým korešpondenčným lístkom potvrdili príjem tejto revíznej zprávy.

V Bratislave, dňa 6. decembra 1927. Súhlasí s originálom. Za správnosť výpisu K. Řízek. Jozef Zima. Razítko družstva vo Zvolene."

Myslíme, že nikto nebude považovať za boľševíkov pánov, ktorí sú vo vedení ústredného družstva v Bratislave, a hlavne nie pánov, ktorí revíziu konali. Sú to všetci vlastenci. protikomunisticky založení ľudia, ktorých vôbec nie je možné podozrievať z boľševíckej propagandy. A predsa museli konštatovať, že vedenie družstva s riaditeľom Cyrilom Paulinym v čele, s pánom staviteľom Benediktom a zúčastnení úradní činitelia ministerstva soc. pečlivosti spáchali podvod a tým dopustili sa trestného činu.

Zaujímavé je, že vo vedení družstva bral účasť ako účtovník Alojz Čermák, kapitán III/25 poľného prápora vo Zvolene. Podľa revízneho nálezu, kde sa zistilo, že pri stavbe legiodomu boly prevedené podvody, vedenie družstva sa obrátilo na veliteľstvo 10. pešej divízie, aby proti pánu kapitánovi Alojzovi Čermákovi zakročilo. Ale podľa opisov dopisov družstva na veliteľstvo divízie, ako aj odpoveď divízie družstvu, veliteľstvo divízie jednanie p. kapitána Čermáka schvaľuje. Dopis znie nasledovne (čte):

"Při stavebním a bytovém družstvu Legie-Zvolen nachází se jako člen p. kapitán Alois Čermák, III/25 polní prapor Zvolen. Jmenovaný p. kapitán má přidělený rodinný byt ve státních domech ve Zvolenu a mimo toho zastával funkci účetního při stavebním a bytovém družstvu Legie-Zvolen. S poukazem na obsah příl. č. 1 předpokládám, že se nesrovnává s vydanými předpisy pro příslušníky čsl. armády, aby důstojník čsl. vojska konal mimořádnou službu za odměnu v takovém družstvu, ve kterém se pracuje s fingovanými účty. Na důkaz pravdy dovoluji si předložiti přílohu č. 2 a přílohu č. 3, to jsou výpisy konečné rozvahy revisních zpráv.

Při dotazu na velitelství 10. pěší divise, zdali postup kapitána A. Čermáka schvaluje, rozhodnuto č. j. 4201/1 osob. dův. 1927 ze dne 18. listopadu 1927, pro p. kapitána A. Čermáka příznivě."

Táto hnusná korupčná aféra nám jasne dokazuje, že proletariát v kapitalistickom spoločenskom poriadku nemôže očakávať ani od t. zv. sociálnych zákonov nejaké zlepšenie svojích pomerov, že výhoda zo zákona o stavebnom ruchu neplatí pre chudákov, lebo to potrebujú vysokí, vlasteneckí, skrz na skrz zhnilí a korupční páni a preto je nutno mobilizovať široké massy proletariátu, aby spoločnou silou zahnali celý ten korupčný režím ku všetkým čertom a na miesto neho vybudovali režím spravodlivý, proletársky. (Potlesk komunistických poslanců.) -

Místopředseda dr Buday (zvoní): Dalším zaznačeným rečníkom je pán posl. Chalupa. Dávám jemu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP