Čtvrtek 15. března 1928

Dnešní bytová politika má dvě svoje stránky, a to předně vázanost hospodaření se starými byty a za druhé podporování stavebního ruchu. Bohužel, že otázka bytová jako veliký problém rozpadla se nám v tyto dvě skupiny, ve kterých bytová politika provozuje se příliš isolovaně a osamoceně, jak blíže ještě prokáži, a ne právě v zájmu jejího vhodného rozřešení. Důvodem k tomu je u nás devalvace a lpění na předválečných činžích ve znehodnocené měně. Poukazuje se se strany oposice, že Německo svými zákony zavedlo velikou a ohromnou vázanost hospodářství bytového. Ano, ale při předválečných činžích ve zlaté měně, a to nejenom v paritě předválečné, nýbrž i dokonce v nadparitě předválečné. Za takových okolností potom je situace naprosto jiná. Jestliže se žádá od nájemníků téměř 135% předválečných činží ve zlatě, pak je ovšem odůvodněno, jestliže s druhé strany také ukládá se břemeno vázanosti majitelům domů.

Ochrana nájemnická je výjimečným a nouzovým opatřením katexochen a jenom takové opatření může býti ospravedlněno a udržuje stav z doby válečné a snad poválečné bez zvláštních sociálních zřetelů a důvodů. Nemá také žádných reformních tendencí, neboť chrání ztrnule starý stav, a aby chránila slabé, chrání také zároveň silné. Brání záměně bytů při změnách v osobních a hospodářských poměrech rodiny a vyvolává tím velkou nehospodárnost s bytovou plochou starých bytů přes to, že právě v tomto oboru mělo by se dobře hospodařiti a sice jak ve prospěch státu, který musí přinášeti velké oběti při této nehospodárnosti, tak i ve prospěch samých nájemníků. Ona znesnadňuje také přestavby a přístavby starých budov a brání uvolňování bytů a jich směně, zejména pak směně obyvatelstva mezi městem a venkovem.

Bylo zkušeností dřívějších dob, že osoby, které dovršily své povolání, svůj životní úkol, které odcházejí do pense, odcházely z velkoměsta, aby učinily místo těm, které zase přicházely do povolání, a tak nastávala zdravá směna obyvatelstva a jisté vyrovnání mezi městem a venkovem. Co však vidíme dnes? Vidíme, že pensisté i ti, kdož dovršili své životní úkoly, zůstávají ve městech, ve starých bytech dále, že nikdo neodchází, zatím co noví přicházejí. A jakým způsobem má pak na př. ve Velké Praze býti vyřešena bytová otázka, jestliže stále noví přicházejí a nikdo neodchází, vyjímaje snad ty rodiny, které vymírají plně a které odcházejí tam, odkud není návratu? To znamená další důsledek, velice nepříznivý sociálně i politicky, to jest přeplňování velkých měst, problém, o kterém jsme tak často mluvívali a o kterém jsme si vždy řekli, že tomuto problému nutno čeliti v zájmu zdraví a v zájmu účelného rozvržení obyvatelstva mezi městem a venkovem. Nyní činíme pravý opak. Vytvořujeme velká města a odlidňujeme zároveň venkov. Tato nehybnost a nemožnost záměny je velkou překážkou bytového problému. Dlužno konečně poznati, že těžiště bytového problému neleží tak ve stavbách nových, které konečně také ukládají velké oběti jak státu, tak i soukromému kapitálu, ale spíše v racionelním hospodaření s bytovou plochou starých bytů, které representují přece jen ten největší komplex bytový, a že tam právě v tomto oboru dlužno činiti a lze také nejvíce činiti ve prospěch vyřešení otázky bytové.

Je ovšem velice nesnadný problém, jakým způsobem dobře hospodařiti s tímto komplexem. Je to problém, který přesahuje poněkud rámec obvyklých byrokratických metod, ale nutno také zde začíti s řešením. Vázanost hospodaření s byty je takovou pohodlnou metodou. Ale jestliže tváří se při tom někdo tak, jakoby s tímto principem vázanosti vynalezl Kolumbovo vejce, pak je na velkém omylu, poněvadž tato vázanost nás k cíli nepřivede.

Vzpomínám si na analogický případ, ovšem značně menšího rozsahu. Znal jsem kdysi velikou stanici železniční na českém jihozápadě, která byla velmi nedostatečně vypravena a která přesto měla ohromnou frekvenci vlakovou, kde bylo velmi choulostivo říditi dopravu, aniž by se stalo nějaké neštěstí. Byl tam šéf stanice, který opravdu toto umění zdánlivě ovládal. Když se ho kdosi ptal, jak je to možné, že při té velké frekvenci a nedostatečném vybavení této železniční stanice se tam nestalo neštěstí, přiznal se k metodě, které používá. Jakmile se stala nějaká maličkost, nepatrná odchylka ve vozbě, zastavil celou vozbu v celém nádraží a nepustil vlaky ven ani zpět. Tím bezpečnost byla sice zajištěna, avšak doprava vázla, zdržovaly se vlaky, ztrácelo čas obecenstvo a zdražovala se režie dopravy, avšak tento byrokratický kousek se velice líbil, neboť při této metodě mohla stanice zůstati nadále nedostatečně vybudována a nebylo tedy třeba nákladných investic. Uspořilo se sice na vybudování stanice, ale více se ztratilo na režii dopravy.

U nás je to s bytovou otázkou zrovna tak. Uzavře se celý stav bytový tak, jako byl před 10 lety, zůstane tak pořád dále a není potřebí o něčem přemýšleti, co by se dělati mělo. Tedy žádná směna, žádná výměna, žádné zlepšení, zůstane starý stav dále. Při tom ovšem velká skupina obyvatelstva, která má prospěch z této geniální úpravy věcí, k tomu tleská a přeje si, aby tato věc zůstala dále. Že to není reformou, víme a cítíme velmi dobře a nejlépe to cítí ti, kteří v této skupině nejsou, a své byty musí platiti ohromnými novými činžemi, jak se o tom ještě zmíním.

Dnes tedy držíme pevně toto vázané hospodářství. Při tom stavíme s tak zv. podporou státu, se zárukami, stavíme s velkými poměrně výhodami berními. Staví se takto přímo do modra, t. j. staví se dále, aniž bychom si mohli učiniti obraz, jak asi vypadá bytová nouze. Praví se, že musíme míti přebytek bytů, abychom mohli vyřešiti bytový problém a uvolniti, co je vázáno. Pravděpodobně vypadá věc tak, že budeme míti vázané hospodářství zrovna tak, jako kdysi měli jsme chlebové lístky, a při tom budeme míti nadbytek bytů. Chlebové lístky se po velikých bojích zrušily a ukázalo se, že druhého dne bylo již chleba více než s chlebovými lístky. Tytéž poměry mohou býti i při věci bytové. Ovšem něco jiného je při chlebě a něco jiného při bytech. Jestliže potom budeme míti přebytek bytů, pak národohospodářské důsledky mohou býti o mnoho nepříznivější, může nastati stavební krach, může nastati krach na trhu stavenišť a může také nastati otřes v našich úvěrových poměrech, poněvadž veliké ústavy jsou dnes interesovány na podnikatelství bytovém, a může se ukázati, že toto podnikání nebylo právě zdravé, čímž utrpí také náš kredit. (Výkřiky posl. Pika.)

Otázka je, má-li zájem stát, aby se stavělo přes míru, tedy aby se šlo do modra, aby se plýtvalo eventuelně majetkem a aby také se investovalo zbytečně, t. j. zdali je dokonce třeba riskovati stavební krach k tomu, aby se ad oculos ukázala absurdnost další vázanosti. Animujeme podnikatele ke stavbám, ale celý kalkul stavební je velmi labilní, staví se národohospodářsky možná na písku, t. j. kalkuluje se alespoň na písku, a vše záleží na trvalosti vázaného hospodářství s byty. Uvolnění může, jak jsem pravil, vyvolati také eventuelně pokles a krach stavební. Dnes jsou na vázanosti bytového hospodářství interesováni staří nájemníci. Možná, že přijde doba, kdy vázanost bude dokonce požadavkem podnikatelů a kdy bude zájmem národohospodářským, abychom se hájili před stavebním krachem tím, že by tato vázanost zůstala ještě dále zachována.

To jsou stinné stránky vázanosti bytového hospodářství. Chybí nám totiž přirozený korektiv, soutěž mezi oněmi oběma skupinami, mezi skupinou staveb a bytů starých a skupinou staveb a bytů nových. Mám pocit a obávám se, že nové byty, které stavíme s podporou a zároveň s velkým osvobozením daňovým, tedy s velkými obětmi veřejnými, jsou předraženy, a je to možno jen proto, poněvadž nemají konkurence bytů starých. Není tu tedy toho pružného regulátoru cen na trhu bytovém. Co cenové niveau starých nájmů se udržuje zpět, předražují se byty nové, a to právě následkem té umělé čínské zdi, kterou jsme postavili mezi oběma skupinami. A tím trpí právě noví nájemníci. Kdo to jsou? Lidé, kteří zakládají si teprve svou existenci, kteří si zakládají svůj krb, kteří začínají podnikati, ti ponejvíce odkázáni jsou na nové byty a na nové živnostenské místnosti, které jsou velmi drahé.

Chci nyní přejíti k otázce stavebního ruchu. Podmínkami stavebního ruchu jsou staveniště, materiál, práce, kapitál resp. úvěr. Prostředky, kterými podporujeme stavební ruch, jsou tak zv. státní podpora a daňové úlevy. Máme krásný soc.-politický plán, ale zdá se, že život je silnější než nejkrásnější sociální metody. Zdá se, že jsme bytový problém sociálně přepolitisovali a že jsme podcenili jeho hospodářskou stránku. A tato hospodářská stránka je u bytového problému jistě ještě význačnější než stránka sociální, ačkoli sociální význam bytové otázky nechci nikterak podceňovati nebo popírati.

Bylo to krásně vymyšleno: Stát poskytoval 35letou slevu daní, a o to mělo se zlevniti bydlení obyvatelstva. To jsou velmi krásné vidiny sociální politiky, ale život přináší drsnou skutečnost a rozčarování.

Stalo se tak ve dvou směrech. Předně výhod berních úlev bylo, jak skutečnost nás nyní poučuje, použito z největší části pro luxusní stavby. A přece nikdo nemyslel, že budeme poskytovati rozsáhlé, dlouhodobé berní úlevy na stavbu hotelů, kinematografů, kaváren, luxusních krámů, barů atd. A to byly právě objekty, které nejvíce se počaly stavěti, a poněvadž tyto objekty snesly velmi značný stavební náklad a také velmi značnou cenu staveniště, došlo k zjevu, o kterém se nechci šířiti a o kterém zde bylo mluveno, že jsme totiž vyhnali do výše ceny stavenišť a ceny stavebních potřeb, stavebního materiálu. Za druhé důsledek toho dále jest, že sleva daní, tato obět státu mizí v rukou majitele stavenišť nebo spekulanta s půdou a podnikatele, to jest, že tato sleva je zkapitalisována a pohlcena jako podnikatelský neb spekulační zisk majitele půdy a nedostává se buď vůbec nebo nedostává se plně do rukou těch, pro které tato sleva byla v prvé řadě určena, to je do rukou nových nájemníků. Nastala veliká spekulace se staveništi. Rekordní ceny stavenišť uvnitř Prahy, o kterých tolikráte bylo mluveno, jsou tak vysoké, že, jak jsem byl ujišťován se strany osob, které znají poměry americké, konkurují dokonce s cenami stavenišť ve velikých centrech amerických, ano i v samém New Yorku. Totéž platí o nynější výši nájemného, zejména v centru Prahy. I tyto činže v některých objektech konkurují zcela s činžemi v amerických městech. To jistě nebylo zamýšleno, když jsme se pokoušeli o to, abychom všemi možnými úlevami obrodili a umožnili stavební ruch, neboť tak chtěli jsme učiniti ve prospěch nájemců a ne ve prospěch podnikatelů a spekulantů s půdou.

Jak jest to s novými činžemi? Před válkou stál 3pokojový byt v Praze 1.200 K. To byl byt plně zdaněný. Ale chceme-li jej porovnávati s byty nezdaněnými, musíme odpočísti daň, a tu zbude asi 700 K jakožto nezdaněná část nájemného z tohoto bytu. Nyní nový 3pokojový byt se slevou daně stojí asi 15.000 Kč ročně, to jest více než 20kráte tolik, co činila předválečná činže stejného bytu v Praze. K čemu tedy, ptáme se, tyto veliké státní oběti? Nad tím musíme se jistě zamysliti a to bude také velikým problémem definitivního řešení bytové otázky v příštím zákoně, neboť nemůžeme ospravedlniti, aby stát nesl tak veliké oběti, respektive poskytoval tak veliké slevy daňové bez důvodů. Výsledek je, že bude tu skupina bytů 5 až 6kráte podhodnocených, chceme-li vyjádřit věc ve valutě plné, a druhá skupina bytů, které jsou ve znehodnocené valutě 20kráte přehodnoceny, respektive ve zlaté valutě aspoň třikráte přehodnoceny proti době předválečné.

Poukazovalo se - zejména pány z oposice - kterak je nemožno žádati od nájemníků zvýšení činže o nějakých 20 nebo 40% a dohromady o 100% proti předválečné nominální hodnotě. K tomu prý nejsou dnešní hospodářské poměry tak konsolidovány a poměry obyvatelstva, zejména dělnictva by prý něčeho podobného nesnesly. A hle, druzí, kteří nebydlí ve chráněných bytech, musí snésti ne dvojnásobné zvýšení, nýbrž i 20násobné zvýšení, a nemají žádné volnosti... A na to stát ještě přispívá velikými obětmi. Tedy to je problém, nad kterým se musíme zamyslit a který čeká ještě svého řešení. (Výkřiky posl. Langra.)

Není jistě nesnadné pro logickou hlavu pokusiti se o to, dosáhnouti jistého zdravého průměru činže a jistého spravedlivého vyrovnání mezi oběma těmito skupinami, tak, aby jedna skupina neměla činže přehodnocené dvojnásobně a druhá 20násobně, aniž by tu byla nějaká kriteria hospodářská a sociální, která by určovala, kdo ke které skupině náleží, poněvadž zde vládne ztrnulost nájemnické ochrany.

To vše není však jen vadné, nýbrž také drahé, a to velmi drahé. Drahé politicky, ale také finančně. Politicky drahé proto, poněvadž průtahy a bloudění v otázce bytové zneklidňují našeho občana, který chce míti především jistotu, bezpečnost svého bydlení. A také proto, že následkem opětovného opakování provisoria a prodlužování jeho otázka bydlení stává se dokonce vysloveně politickou věcí, kterou občan je při každém novém řešení znovu a znovu zneklidňován, strháván do víru agitace, tedy tam, kde občana nechceme míti nebo aspoň nechceme zbytečně míti.

Finančně je ta věc drahá proto, poněvadž stojí stále a stále trvalé veliké oběti veřejnosti, státu, autonomie atd. O té věci nechci se zde šířiti, každému je povědomo, jaké oběti stát přinesl a stále přináší. Mluví se o položce 31/2 miliardy Kč na vyřešení bytové otázky. Snad to bude o 100 milionů Kč méně dnes, a bude to o několik set milionů Kč více za krátkou dobu. Náš rozpočet pro r. 1928 vykazuje položku 267 mil. Kč na otázku bytovou. Avšak co nevidíme a nevyčteme z našeho rozpočtu, jest onen schodek, to, co uchází státu na dani činžovní nevalorisováním činží, co uchází autonomií na přirážkách, co uchází dále velikými osvobozeními novostaveb. Jsem přesvědčen o tom, že mírně počítáno, činí tato položka jistě tolik, co nacházíme v rozpočtu pro bytovou otázku, takže můžeme počítati s položkou asi půl miliardy korun, které vyžaduje bytová otázka na našem státě ročně.

Nelitovali bychom těchto výloh, kdyby opravdu získáno bylo tím levné bydlení, ale aby ještě při slevě daní a při dalších hotových obětech státu nové činže byly, jak jsem pravil, 15 až 20krát vyšší nežli předválečné, na to jsou tyto oběti státu a veřejnosti přece jen příliš veliké. A jest dále ještě otázka, jak dlouho budou trvati tyto oběti státu? Žádnou odpověď nedostáváme od odborného resortu. Neví se. Tak dlouho, až prý bude přebytek bytů. Parola je: stavěti dál - platiti dál. Stavíme tedy dál, stavíme babylonskou věž bytové politiky.

Pravil jsem, že jen skutečná vydání rozpočtová beze ztráty příjmu na daních činí za rok 1928 267 mil. Kč. Jestliže tuto cifru porovnáváme s jinými položkami rozpočtu, vidíme na př., že celý rozpočet ministerstva zemědělství na r. 1928 po odpočtu příjmu dotyčné položky činí přibližně 200 mil. Kč, kdežto jediná položka ministerstva soc. péče na bydlení dělá 267 mil. Kč. To si musíme, pánové, velmi dobře uvědomiti.

Já se ptám, co by vytvořilo naše zemědělství s podobnou investicí, která ročně se vkládá do rozpočtu pro otázku bydlení? Pravé divy by vytvořilo naše zemědělství, které je traktováno v rozpočtu velmi macešsky, a musil by žasnouti svět, kdyby sledoval pak, co dovede zemědělství v naší republice vytvořiti, kdyby se zemědělství dostalo náležité podpory v těch oborech, ve kterých celá veřejnost zůstává mu tolik dlužna.

Po válečných dobách, kdy zemědělství zůstala vypleněná a vyssátá půda, kdy vybrakován byl veškerý dobytek v našem zemědělství, musilo zemědělství vyřešiti bez jakýchkoli veřejných podpor celý problém chleba v zájmu naší republiky a učinilo tak dokonce bez celní ochrany, ano za nejhoršího valutárního dumpingu konkurujících států okolních a vyřešilo za několik let tuto otázku bez jakékoli podpory.

Co problémů zůstalo ještě nevyřešených! Problém vodního hospodářství, meliorací, problém elektrisace atd., kde počítáme s každou tisícovkou, a nikdo se nestará o to a neuzná, že je potřebí, aby rozpočet a investice ministerstva zemědělství tak vysoce důležité a naléhavé byly rozhojněny, aby zemědělství našemu uvolněna byla dráha k vyřešení velkého cíle, t. j. plné soběstačnosti naší zemědělské výroby v rámci naší republiky.

Nemohu se ubrániti pocitu, že je na čase, aby nastala také úměrnost v dotování zemědělských potřeb v poměru k potřebám jiným v rámci našeho rozpočtu, tedy výslovně pak pravím, náležitá úměrnost v dotování ministerstva zemědělství a zejména v oněch jednotlivých oborech, o kterých jsem se již zmínil, hospodářství vodního, meliorací atd., a aby také vedení naší bytové politiky se přeorientovalo v duchu dnešního režimu, t. j. v duchu hospodárnosti, která žádá, aby s nejmenšími obětmi bylo docíleno nejvyšších výsledků. Prozatím však nemůžeme mluviti ani o nejmenších obětech ani o největších výsledcích. Musíme hospodařiti, jak jsem již řekl, nejen s těmi veřejnými prostředky, které dává stát pro bytovou otázku, ale hlavně s bytovými prostorami starých bytů, neboť to je onen velký komplex, kde lze velmi mnoho uspořiti pro řešení bytové otázky, ale i mnohé špatnou politikou prohospodařiti.

Musíme organisovati a usměrňovati také stavební akci, akcentovati hlavně stavbu malých bytů a ne luxusních objektů, musíme přezkoumati otázku spekulace se staveništi a jejich předražování, a musíme vnésti racionalisační methodu také do našeho stavebnictví. K tomu bude zapotřebí velkorysého programu místo krátkodobých akcí a provisorií, s jakými se stále setkáváme. Žádali jsme, aby byl připraven velkorysý zákon bytový. Očekávali jsme, že se tak stane, ale nyní musíme opětně pracovati zase jen s provisoriem. Litujeme toho a proto jsme mohli souhlasiti pouze s krátkým, jednoročním provisoriem k tomu cíli, aby v brzku byl zabezpečen a uskutečněn zákon definitivní. Nemáme chuti vléci sebou do třetího desetiletí zbytky válečného hospodářství bytového, neboť chceme klid a bezpečnost i v bytových věcech, poněvadž běží zde o rodinný krb, tuto základní buňku lidské a občanské společnosti, běží nejen o zdraví člověka, ale i o důležitou složku vnitřního míru. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Neuzavíráme se obětem pro urychlené vyřešení této otázky, pokud oběti tyto budou účelné a úměrné nejen velikosti úkolu, ale i dosažitelnému výsledku. Musí tu proniknouti rozum, rozvaha a smysl pro spravedlivý kompromis všech zúčastněných skupin, jak jsem pravil již v úvodu své řeči. Přejeme si, aby definitivní řešení bylo včas připraveno a aby bylo konečně již zajištěno, že nebudeme do třetího desetiletí republiky valiti dále ten sisyfovský balvan bytové otázky, který nás tak neobyčejně zatěžuje, který odnímá nám síly a chuti k řešení jiných otázek, protože trvale zneklidňuje náš život. Prohlašuji, že strana naše bude hlasovati pro osnovy tak, jak schváleny byly výbory soc. politickým a rozpočtovým. (Potlesk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. Pik.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Pan posl. dr Viškovský obhajoval svoji stranu proti výtce, která prý spočívá v tom, že republikánská strana stranami socialistickými nazývána je stranou kapitalistickou. My známe velmi dobře konstrukci strany republikánské a ne

máme příčiny tvrditi, že strana republikánská co do svého složení organického je stranou kapitalistickou. Ona sice má ve svém středu velmi zámožné vrstvy, můžeme říci i kapitalistické jednotlivce, ale její složení je toho druhu, že nelze tvrditi, že by byla stranou kapitalistickou. Vytýkáme-li však straně republikánské, že její politika je více ve shodě se zájmy kapitalistických vrstev tohoto státu, pak činíme tak právem, neboť dnešní politika republikánské strany není ve shodě s majoritou příslušníků této strany. Republikánská strana skládá se nejvíce ze středních a menších vrstev zemědělských. To znamená, že tyto vrstvy nemají naprosto žádného direktního zájmu na té politické tendenci a linii, jakou v dnešním režimu sleduje strana republikánská. My také velmi dobře víme, že z řad příslušníků republikánské strany rekrutuje se velmi značný počet lidí pro armádu dělnickou. Průmyslová střediska na venkově ukazují, že právě z těchto vrstev zemědělského lidu veliké tisíce členů rodin venkovského lidu přicházejí do továren a stávají se dělníky, poněvadž grunt jejich rodičů nestačí na obživu celé rodiny. To znamená, že politika dnešní republikánské strany je v rozporu se zájmy dětí rodičů, kteří jsou příslušníky republikánské strany. (Souhlas.)

My vytýkáme straně republikánské, že ona dnešní svou koncepcí politickou stojí v rozporu se zájmy nejen veliké řady svých vlastních příslušníků, nýbrž hlavně se zájmy dětí příslušníků zemědělského stavu, které se stávají námezdními dělníky. (Tak jest!) Republikánská strana dnes stojí výbojně proti sociálně-politickým vymoženostem a zbytečně exponuje se i ve věcech, na kterých nemá naprosto žádného bezprostředního zájmu, ve věcech směřujících proti zájmům nejširších vrstev a také venkovského lidu. Dnešní koncepce strany agrární je zcela jiná, než byla ta, kterou representovala dřívější koalice, v jejíž čele stál min. předseda dr Švehla.

Jeho koncepce byla správná, poněvadž pochopil, že politika rolnické strany musí býti ve shodě také se zájmy pracujícího lidu. Tato původní koncepce Švehlova byla rozumná, byla úspěšná pro stát a vytvořila v naší republice velmi cenné dílo. My dnes vytýkáme republikánské straně, že tuto koncepci Švehlovu opustila a že se dostala na půdu zcela opačné politiky, na půdu vyhraněné politiky protidělnické a protisociální.

Když již o té věci se zmiňuji, jsem povinen také odmítnouti útoky agrárního tisku proti naší straně ve věci p. min. předsedy Švehly. My nemusíme dokládati, že jsme si osobnosti p. min. předsedy Švehly velmi vážili, my oceňujeme jeho práci a velmi si vážíme těch činů, které on pro stát a pro myšlenku plodné a dobré spolupráce vykonal. My si vážíme jeho energie, jeho státnických vloh a činů a jeho obětavosti, a třeba bychom s dnešní jeho politickou koncepcí nesouhlasili, jsme také přesvědčeni, že vniterně min. předseda Švehla je vzdálen té koncepce, kterou drsnou rukou proti dělnictvu uplatňuje dnešní režim. Kdybychom měli pitvati vnitro min. předsedy Švehly, poznali bychom, že velmi ho bolí, že věci v republice byly dohnány do těch poměrů, ve kterých stojíme, do těch ostrých bojů, které způsobuje dnešní režim, a že ho velice bolí, že bojovná fronta dnešního režimu vyvíjí se tak nenávistně, zejména proti dělnické třídě, s níž on před lety tak účinně na poli naší republiky pracoval.

My nechceme pochlebovati, ale myslím, že náš poměr k min. předsedovi Švehlovi, byť bychom s jeho politikou a vládou naprosto nesouhlasili, je loyální a lidštější nežli těch, kteří volají: Pane, pane, pane, ale ve svém nitru nemají té lásky a té loyálnosti ke svému vlastnímu předsedovi strany.

Pan posl. dr Viškovský srovnával dřívější vázané hospodářství s vázaností bytů a pravil, že v tom okamžiku, kdy byly zrušeny moučné a chlebové lístky, byl prý dostatek prostředků aprovisačních. Toto srovnání je velmi pochybené, neboť mouku a obilniny lze do republiky dovážeti, nelze však do ní dovážeti domy a byty. Kdyby byl možný export domů a bytů, mohl by platiti názor p. dr Viškovského, není-li však možný export, nemůže se srovnávati věc bytová s věcí aprovisační.

Dále p. dr Viškovský pravil, že prý je určitá nespravedlnost v tom, když ve starých bytech jsou činže nízké a v novostavbách vysoké. Pan posl. dr Viškovský však nešel k jádru věci, proč jsou byty v novostavbách drahé. Jsou drahé prostě proto, poněvadž odpadla podpora státní, a konečně proto, poněvadž hmoty stavební dosáhly takové výše, že předražují stavby a logicky i byty. Ale v této věci je také třeba postaviti otázku, jak žijí lidé, kteří jsou nuceni najímati za těžkých nájemních podmínek byty v novostavbách. Já, jako starosta velkého města průmyslového, mohl bych zde snésti drastické příklady a obrazy o krutosti poměrů, v nichž žijí rodiny, které jsou nuceny drahé byty najímati. Dnes pozorujeme, že nejen otec, ale i matka a všechny děti musí pracovat, aby mohli vyrovnati větší položku nájemného. Tím způsobuje se rozklad celého rodinného života. Rodina je odpoutána od poesie života rodinného, poněvadž téměř celá rodina je hnána za výdělkem. Tedy zde je třeba také posouditi, jak dnes lidé žijí, když musejí tak enormně -vysoké nájemné platiti. V dnešní den, kdy projednávají se zákony o bytových otázkách, miliony nájemníků v republice jsou pochopitelně znepokojeny, poněvadž vznikají oprávněné obavy před důsledky nových zákonů a obavy o ztrátu přístřeší. Také bezpřístřešní jsou velice rozrušeni okolností, že podle budoucích zákonů není žádné valné naděje na větší rozvoj stavebního ruchu a získání levných bytů.

Konečně také obecní správy, zejména velkých měst, s úzkostlivostí hledí vstříc těžké budoucnosti, neboť věci bytové nejvíce do poměrů obcí zasahují.

Soubor tří projednávaných předloh o bytových otázkách ukazuje, jak dnešní vládní režim lehkomyslně posuzuje. problémy doby poválečné. Referenti vládních stran při odůvodňování předloh naznačovali, že prý zhoršení podmínek pro novostavby a zvýšení činží jest v souvislosti s příznivým stavem hospodářským, který připouští, aby výhody na jedné straně byly podstatně zmenšeny a na druhé straně uloženy větší činžovní povinnosti na nájemníky s pronikavým uvolněním ochrany nájemníků. Toto tvrzení jest mylné a mohlo vyplynouti jen z povrchního posuzování vše obecné situace hospodářské a sociální a z přezírání skutečných poměrů širokých vrstev pracujícího lidu, jež jsou za dnešních mzdových, platových a drahotních poměrů velmi těžké. Stále zdůrazňovaná konsolidace hospodářská znamená prospěch pro vrstvy majetné, nikoli však pro široké vrstvy pracujícího lidu, jehož sociální úroveň jest za daných poměrů nejnižší.

Jest stejným omylem tvrzení, že rozvoj stavebního ruchu vyrovnává nabídku a poptávku a že jest proto možno zhoršiti podmínky budoucího podnikání stavebního a rušiti ochranu nájemníků. Od r. 1925 stavební ruch klesá, neboť obcím, družstvům a soukromníkům po zrušení dřívějšího zákona o podpoře stavebního ruchu znemožňují se zejména stavby malobytové, jichž jest nejvíce potřebí. Jest proto nejvěštím nebezpečím a malou známkou odpovědnosti, když navrhovanými předlohami zhoršuje se již dnes tak trapná situace bytová.

Dokud není rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou ve věcech bytových, pak každé drsné opatření způsobí těžké komplikace, těžce poškodí nájemníky a způsobí vzrůst počtu bezpřístřešných nebo špatně bydlících rodin, jichž číslice zvláště ve velkoměstech jest stále abnormální.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP