Jest nepopiratelné, že lze odstraniti ochranu nájemníků
jen velkorysým stavebním ruchem, který by
stejnoměrně pokračoval. Nejtíže
trpí města bytovou nouzí a zly tohoto donucovacího
zákona. Víme, že po převratu došlo
k doslovnému stěhování národů.
Přes půl milionu venkovského obyvatelstva
obrátilo se do měst, poněvadž následkem
uzávěry hranic vůči sousedním
státům byly hermeticky uzavřeny tyto přirozené
vystěhovalecké oblasti. Přirozený
následek toho byl, že v městech řádila
bytová nouze a nezaměstnanost, zatím co zemědělec
v kraji si stěžuje na nedostatek lidí a dostane
dnes čeledíny a děvečky jen s největší
námahou a za velký plat. (Výkřiky
na levici.) Náhodou jsem starostou města v kraji
a znám docela dobře poměry. Skicuji zde jen
skutečnosti. Mimo to jest ovšem v kraji množství
prázdných bytů. To jsou skutečnosti,
jež nelze bez pozornosti přejíti, posuzuje-li
člověk tuto palčivou otázku objektivně
a nikoli stranickými brýlemi.
Velká masa nájemníků... (Posl.
Heeger [německy]: Windirsch se raduje z vašich pokroků!)
Vždyť je mým kolegou.
Velká masa nájemníků stojí
na stanovisku - a toto právo nelze jim upírati -
že právě zas hospodářsky nejslabší
by byli radikálním zrušením zákona
na ochranu nájemníků vyhozeni na ulici a
že by to musilo vésti k těžkým
sociálním otřesům. Přes tuto
skutečnost upadli jsme i tentokrát do téže
chyby: upraviti otázku ochrany nájemníků
a též otázku stavebního ruchu provisorně.
Takovými provisoriemi neprospějeme ani nájemníkům
ani majitelům domů. Bylo by bývalo dosti
času, aby se pomýšlelo na trvalý, při
nejmenším víceletý zákon.
Že se nenašlo tolik odvahy, spočívá,
bohužel, v našich nezdravých politických
poměrech. Pokud byli ve vládě socialisté
a měli tam, jak známo, velké slovo, přece
opominuli vyřešiti tento veliký problém
trvalým zákonem, poněvadž stál
v popředí vždy ohled na jich občanské
koaliční druhy, a dnes máme tak zvanou občanskou
většinu, a ani v ní nemá nikdo odvahy
problém trvale vyřešiti, poněvadž
proti tomu mluví prý politické okolnosti.
Nelze popříti, že dnešní stav bytového
trhu jest neudržitelný. Především
jest to nerovnost činží v nových a ve
starých domech. Vedle tisíců lidí,
jež jsou chráněni zákonem nájemnickým,
vzrůstá den ze dne celý voj nájemníků,
kteří ochrany nepožívají, musí
platiti vysoké činže, ačkoliv nejde
ve většině o lidi, jež by bylo možno
počítati k hospodářsky silnějším.
Poněvadž však vládní předloha
jest provisoriem, nebylo možno do ní vměstnati
všechna přednesená přání
zájemníků. To vše nutno ponechati trvalému
řešení této otázky.
Chci se teď v hlavních rysech obírati některými
ustanoveními zákona na ochranu nájemníků
a zákona o stavebním ruchu. Proti dosavadnímu
stavu byly vyňaty z ochrany zákona byty se 4 a více
pokoji. Zůstávají tudíž veškeré
menší byty pod ochranou zákona jako dosud.
(Posl. Hackenberg [německy]: Také ve venkovských
obcích?) K tomu ještě přijdu.
Ochrana nájemníků pro živnostenské
provozovny zůstává rovněž beze
změny, přes to, že byl vážný
úmysl, právě tuto ochranu zrušiti. Nebyli
bychom mohli to připustiti za žádných
okolností, poněvadž zrušení ochrany
nájemníků pro obchodní a provozovací
místnosti by bylo přímo katastrofou pro živnostníky.
(Posl. Dietl [německy]: Přijde právě
na velkou protekci!) To není protekcí, ale já
vím, že v Berlíně a ve Vídni,
právě tam, kde sociální demokraté
mají v obcích velké slovo, byla odstraněna
ochrana nájemníků pro obchodní místnosti.
Tomu jste nezamezili. (Posl. Dietl [německy]: Ale, ale!)
Ano, tak je to.
Vládní předloha přináší
volnost smluv nájemních pokud se týkají
bytů ve starých domech, které byly uzavřeny
na dobu delší než čtyřletou po
31. březnu 1928. Největší rozruch v
kruzích nájemnických vyvolalo zvýšení
činží, přes to však prohlašuje
velká část nájemníků,
že ponesou rádi zvýšení činží,
mohou-li jen zůstati v bytě.
Zvýšení činží musilo nastati,
poněvadž většina majitelů domů
je přímo v zoufalé situaci, zvláště
ti, kteří nemají ani jiného příjmu
ani jmění. Statisticky je prokázáno,
že před válkou vynášel kapitál
uložený v domech pouze 2%, zatím co se dnes
toto ve většině domů utváří
ještě nepříznivěji v poměru
ke dnešním hodnotám. Prosím, račte,
páni sociální demokraté, vyslechnouti
své lidi, kteří jsou majiteli domů.
Ti mluví zcela jinak, když se s nimi o tom mluví.
(Posl. Heeger [německy]: Jsou také živnostnici,
kteří mluví jinak než vy!) To je
možné. Ale těmto skutečnostem se nevyhneme.
Proto by bylo nutno zvýšiti nájemné
od 1. července 1928 o 20% a 1. ledna 1929 o dalších
20%. Jen u velkých provozoven jest to 30% a u velkých
bytů s více než 4 pokoji zvyšuje se mírová
činže ještě o dalších 20%.
Uváží-li se, že tato zvýšení
nájemného nebudou osvobozena ani od daní
ani od přirážek, nutno při střízlivém
a objektivním uvážení zjistiti, že
nelze vůbec mluviti o obohacování majitelů
domů. Proti tomu, že všichni ti, kdož byli
povinni platiti daň z příjmu větší
než 100.000 Kč ročně v letech 1924,
1925 a 1926, jsou vyňati z ochrany nájemníků,
nebude moci nikdo ničeho namítati. Majitelé
živnostenských provozoven jsou z tohoto opatření
vyňati.
Hlavní průlom a částečné
odstranění zákona na ochranu nájemníků
možno spatřovati v ustanovení, že v obcích
do 2000 obyvatelů možno ochranu nájemníků
na návrh obecního zastupitelstva zrušiti, bylo-li
toto usnesení schváleno zemským úřadem.
Bude to zde záviseti pouze na složení obecního
zastupitelstva, bude-li tohoto ustanovení zákona
použito čili nic. Ani obecní zastupitelstvo
s občanskou většinou nezruší ochranu
nájemníků za každou cenu, pozná-li
z vlastní zkušenosti, že obec trpí bytovou
nouzí.
Přicházím nyní k zákonu o stavebním
ruchu. I zde znamená každé provisorium přímo
neštěstí. Poslední zákon, vytvořený
loni, podporoval sice stavební ruch, nikoli však ve
směru, který jsme si všichni přáli.
Dnes je známo, že osvobození od daní
a přirážek na 25 let pro domy s velkými
byty má za následek, že se takových
staveb zmocnila spekulace, zatím co stavby s malými
byty přes osvobození od daní na 35 let nebyly
nijak prováděny ve stejné míře.
Touto částečně uměle přivoděnou,
zvláště krátkým provisoriem podporovanou
stavební činností stouply nadmíru
stavební výdaje, takže již loňského
roku bylo menším lidem velmi těžké
postaviti si vlastní domov. Podpora stavebního ruchu
musí býti proto rovněž řešena
dlouhodobým zákonem, pak zmizí i bytová
nouze. Pouze státní zárukou se tomu mnoho
nepomůže. Nezbude nic jiného, než aby
stát takové stavby subvencoval, jako to činil
dříve. Mimo to musí dáti spořitelny,
zvláště však také sociální
ústavy, úrazovny, ústřední
pojišťovny a pensijní ústavy k disposici
levný, ne více než 5% stavební úvěr,
pak teprve možno mluviti správně o podpoře
stavebního ruchu. Dále je však též
nutno, aby podnikatelé staveb požívali podle
zákonných ustanovení jistoty svých
pohledávek, aby nebyli podváděni nesvědomitými
stavebními spekulanty, jak se bohužel často
stává.
Všechny tyto otázky musejí býti a budou
realisovány v rámci definitivního zákona;
a pouze se zřetelem k tomu, že se tak stane, budeme
hlasovati pro oba zákony. (Potlesk poslanců něm.
strany živnostenské.)
Předseda (zvoní): Dále má
slovo p. posl. Haiblick.
Posl. Haiblick [německy]: Právě
se nám oznamuje, že tajemník pražské
organisace nájemníků svolal veřejný
projev, aby nájemníci zaujali stanovisko ke zhoršení
ochrany nájemníků.
Poněvadž nájemníci chtějí
hájiti své právo, postavily se úřady
proti nájemníkům a zakázaly tyto veřejné
projevy. Protestujeme jménem komunistické frakce
proti tomuto zákazu a žádáme, aby projev
byl okamžitě povolen. Pan Tichý ze živnostenské
strany měl zde právě typickou řeč,
v níž si stěžoval, že projevy jsou
pořádány dělnickými stranami,
kde se nájemníkům poukazuje na dalekosáhlost
zhoršení ochrany nájemníků. Pan
Tichý shledává neslýchaným,
že nájemníci jsou poučováni o
hanebnostech vlády. Vyjadřuje-li dnes pan Tichý
jako příslušník vládní
strany zde otevřeně svoje nepřátelství
k nájemníkům a rozčilují-li
ho tak veřejné projevy, můžeme chápati,
jak energicky bude potom postupovati vláda proti pracujícímu
obyvatelstvu. (Posl. Stenzel [německy]: Co říkal
kol. Tichý, jest právě opak! - Posl.
Tichý [německy]: Zneužiti takových projevů!)
Pan Tichý si stěžoval na skutečnost,
že dělnické strany zjišťují,
že nynější novelisací zákona
dochází k ohromnému zhoršení
ochrany nájemníků. Tuto skutečnost
zjistil i pan Tichý. Nemůžeme zákaz
jinak označiti než jako provokaci pracujícího
obyvatelstva a nájemníků, poněvadž
se odvažují vystoupiti proti vašim hanebnostem.
Vláda předkládá návrh, který
způsobí těžké škody pracujícímu
obyvatelstvu. Podle tohoto zákona ochrana nájemníků,
která byla beztoho velmi ubohá, nejen utrpí
trhliny, nýbrž bude odstraněna. Při
posuzování vládního návrhu
nutno si postaviti otázku: Využili nájemníci
práva jim příslušejícího,
a ne-li, proč se tak nestalo? Projednávají-li
se práva nájemnická s tohoto stanoviska,
nutno připustiti, že nájemníci, obzvláště
dělníci, musejí dostati více práv,
neboť tisíce nájemníků platí
více činže, než jsou povinni podle zákona.
Tisíce nájemníků jest deložováno
z malicherných důvodů a tisíce nájemníků
podléhá domácím řádům
a soukromým smlouvám, k nimž by podle zákona
nebyli povinni. A i v případě, žalují-li,
bývají nájemníci ošizeni. Již
z toho možno viděti, že nájemníci
přáli si zlepšení ochrany nájemníků
a nikoli zhoršení. Vládní návrh
jest atentátem na práva nájemnická.
Vláda chce učiniti pořádek v chaosu
bytového zákonodárství, ale, jak se
sluší na vládu kapitalistů a velkoagrárníků,
na útraty ubohých nájemníků.
Stabilisační plány buržoasie projevují
se v zákoně o ochraně nájemníků.
Je-li dělník podváděn již při
mzdě, chce se nyní přikročiti k tomu,
aby nejubožejším byla ještě vzata
střecha nad hlavou. Vládní předloha
přináší řadu nových důvodů
k výpovědi a zhoršení ochrany nájemníků.
Podle nynějšího zákona na ochranu nájemníků
mají nárok na byt dědici po smrti nájemníkově,
naproti tomu podle nové vládní předlohy
mají nárok na byt pouze členové rodiny.
To znamená veliké zhoršení zákona
na ochranu nájemníků. Tak bude docházeti
k případům, kdy děd, strýc
atd. platil za nájemníka, a vnukové, kteří
bydlili ve společné domácnosti, budou nyní
deložováni, poněvadž nejsou členy
rodiny. Další ustanovení, kterým bylo
obcím až do 2000 obyvatel dáno právo
se usnésti, zda zákon na ochranu nájemníků
pro ně platí, jest bezpříkladným
ve vyrábění zákonů reakční
vlády. Tu budou měšťácké
strany v obcích podle chuti zrušovati ochranu nájemníků.
Bude velice málo malých obcí, které
tohoto práva nevyužijí. Vládní
strany mluvily během obecních voleb mnoho o tom,
že do obcí nepatří politika. Poněvadž
nyní se obcím dává právo ochranu
nájemníků podle chuti zrušovati, vnášejí
vládní strany své brutální,
dělnictvu nepřátelské stanovisko i
do obcí. Ovšem všichni právně myslící
mužové v obcích na toto právo nakašlou,
a to tak dlouho, dokud nebude bytová nouze odstraněna.
Především budou dělničtí
zástupci v obcích poučovati obyvatelstvo
o vaší hanebnosti a svolávati je do boje proti
takovému vyrábění zákonů.
Na jedné straně jsou obce zákonem o obecních
financích olupovány o každou možnost opatřiti
si prostředky na stavbu bytů, na druhé straně
se dává obcím právo odstraniti ochranu
nájemníků. Podle této politiky pozná
dělnictvo své nepřátele a své
pravé přátele. Touto dvojsmyslností
se charakterisují samy koaliční strany. Nemají
odvahy, aby přímo vystoupily a řekly: Pryč
s ochranou nájemníků!, ačkoli činí
totéž. Na tomto způsobu politiky jest zřejmě
patrný jesuitský trik. V obcích, kde je silně
zastoupeno dělnictvo a dělníci organisovaní
křesťansky i jinak, nemohou vládní strany
hájiti brutální stanovisko domácích
pánů. Tam si hrají na radikála, aby
nebyly dělnickými voliči vyhnány.
Tento trik se vám tentokráte nepodaří.
Dělníci si pamatují takové hanebnosti,
budou přesně sledovati, která strana hlasovala
pro zhoršení zákona o ochraně nájemníků.
Bezohlednost vládních stran ukazuje se zvláště
v dovolení soukromých smluv. Podle dosavadního
zákona na ochranu nájemníků majitel
domu, byl-li zažalován, musil přeplacenou činži
nájemníkovi vrátiti. Avšak podle vládní
předlohy nejsou majitelé domů již povinni
přeplacenou činži vraceti. Je možno zákonitě
stanoviti ještě větší darebáctví?
Když kupující koupí v obchodě
1 kg mouky za 2 Kč, ve skutečnosti však zaplatí
4 Kč, jest kupec po bezvadných důkazech povinen
vrátiti přeplatek kupujícímu. Zaplatí-li
však nájemník za svůj byt místo
100 Kč 200 Kč, není majitel domu již
povinen přeplacenou částku navrátiti.
A taková výroba zákonů chce si ještě
činiti nárok, aby široké masy zákony
zachovávaly. To je přímo dar lichvářům!
Bez nadsázky možno říci:
Vláda vydává heslo: "Bytoví lichváři,
spojte se proti ubohým nájemníkům!"
Než to není všechno. Vládní strany
si říkají: Jsme-li zde k tomu, abychom pomáhali
lichvářům, pak hned jak se patří!
Referent o těchto vládních předlohách
hájil jako jediné vyhnutí zvýšení
činže o 20%, případně 40%. Činže
má býti zvýšena od 1. července
1928 u bytů s 1 až 2 pokoji o 20%. Totéž
zvýšení činží má
býti provedeno 1. ledna 1929. Dělnictvo nemůže
snésti dalšího zatížení,
poněvadž bída dosáhla vrcholu. Později
to ještě dokážu. Následek zvýšení
činží jest pro pracující obyvatelstvo:
zvýšená bída. Jinými slovy: méně
chleba, zemáků a zeleniny. O ostatních předmětech
potřeby a potravinách nelze vůbec mluviti,
poněvadž dělník musí následkem
vaší lichvářské politiky považovati.
maso za předmět luxusní. Následkem
zvýšení činží bude mnoho
dělníků nuceno vzdáti se svých
bytů a sdíleti s jinými druhy v utrpení
bídnou díru, poněvadž nejsou s to, aby
platili činži. Jaké bídné díry
jest nuceno pracující obyvatelstvo obývati,
nechce nikdo z vládních stran věděti,
jinak by si byla vláda již dávno založila
statistiku. Požadavky nájemnických organisací
jsou vládě již po léta známy.
Mnohými projevy vyzývali nájemníci
vládu, aby si založila statistiku za účelem
kontroly bytové nouze.
Několik číslic o bytových poměrech
v Podmoklech ukazuje, že jest na čase bytovou nouzi
potírati radikálními prostředky. Ve
třech případech jsou 2 rodiny v 1 jizbě,
v 51 případě 2 rodiny ve 2 pokojích,
v 23 případech 3 rodiny ve 3 pokojích. Ve
271 místnostech bydlí 650 osob. Pod označením
pokoj dlužno vyrozumívati zde sklepní díry,
jež jsou po celý rok vlhké a plesnivé,
kam proniká déšť a sníh skulinami,
takže takové díry nelze obývati. A přece
musí dělnictvo takových děr používati,
poněvadž vláda ničeho nepodniká,
aby odstranila bytovou nouzi.
Úplně stejně, jako se zhoršením
ochrany nájemníků, má se to i s novelisací
zákona o stavebním ruchu. Křesťanští
sociálové se chlubí, že místo
o dřívějších 120 mil. vznesli
požadavek 250 mil. Kč, od nichž si slibují
zmírnění nynější bytové
nouze. Těchto 250 mil. jest i v tom případě,
že budou povoleny, pouze kapkou vody na horký kámen.
Bytovou nouzi nelze odstraniti takovými prostředky,
které jsou přec jen napalováním. Zde
mohou pomoci jen radikální prostředky: Předně
musili by býti podnikatelé, velkostatkáři
a banky přinuceni, aby stavěli domy pro dělníky
a zaměstnance, za druhé musilo by býti dáno
obcím právo k zabírání bytů.
Aby bylo umožněno stavěti byty méně
zámožným, musila by býti vyvlastněna
půda spekulantům s pozemky a odevzdána méně
zámožným buď bezplatně nebo za
velmi levnou cenu. Poněvadž je provozována
lichva stavebními hmotami, je nezbytně nutno, aby
byly závody, v nichž se stavební hmoty vyrábějí,
postaveny pod kontrolu a především musilo by
se co nejostřeji postupovati proti obchodníkům,
kteří nouze o stavební hmoty využívají
k ohromnému obohacení. Kontrolu musily by prováděti
závodní výbory a odborové organisace,
jakož i zájemníci, poněvadž jen
ti dávají záruku skutečné kontroly.
U závodních výborů a dělnických
organisací není směrodatnou žádostivost
profitu, nýbrž potřeba.
Návrhem zákona o stavebním ruchu zavádí
se mzdové rozhodčí soudy. Tento návrh
nemá za účel nic jiného, než
aby chránil výtěžky stavebních
podnikatelů. Chce se tím znemožniti, aby dělnictvo
vedlo boj za své požadavky prostředky a v době,
které považuje pro sebe za nejvýhodnější.
Tato předloha jest novou ranou vedenou. proti zájmům
dělnické třídy. Jsou-li mzdové
rozhodčí soudy povolány k tomu, aby srovnávaly
konflikty mezi podnikateli a dělnictvem, ví každý
dělník, že mzdové rozhodčí
soudy rozhodují v zájmu podnikatelů. Pokrytectví
rozhodčích soudů jest dělnictvu dostatečně
známo. Právě při poslední hornické
stávce mohli jsme viděti, co to znamená "rozhodčí
soud". Ačkoli horníci měli 100% právo
zamítnouti prémiový systém, prodloužení
pracovní doby a ostatní zhoršení a proti
nim bojovali, vzali tak zvaní vládní neutrálové
stanovisko uhlobaronů za vlastní a pokoušeli
se je prosaditi do poslední chvíle. Že závěr
jednání vyzněl jinak, nelze přičítati
tomuto druhu "rozhodčího soudu", nýbrž
jednotně a zostřeně vedenému boji
hornictva. Při tomto boji mohli se horníci stále
ještě rozhodovati, zda jsou srozuměni s návrhy
vyjednavačů čili nic, naproti čemuž
stojí v §u 23 zákona o mzdových rozhodčích
soudech, že proti rozhodnutí mzdového rozhodčího
soudu není dalšího odvolání.
Tím se vměstnávají horníci
do svěrací kazajky. Nepostačuje, že
se stát až dosud staví svým celým
potlačovacím aparátem na stranu podnikatelů,
mají býti ještě také znemožněny
boje hornictva a později veškerého dělnictva.
Jsme toho přesvědčení, že třídně
uvědomělé, revolučně smýšlející
dělnictvo nedá si vůbec předepisovati
své bojové prostředky a své boje,
nýbrž povede boje tak, aby si zajistilo vítězství
dělnické třídy.
Dnes projednávané bytové zákony jsou
zákony úplně protidělnickými.
Těmito zákony se ukládají předně
dělnictvu nová břemena, za druhé jest
olupováno ještě o ta ubohá práva,
za třetí má se státi ještě
ochotnějším předmětem kapitalistického
vykořisťování.
Kapitalisté jsou toho mínění, že
vše, co si musí dát dnes dělníci
od nich líbiti, ještě nepostačí,
a neustále usilují, aby učinili dělníkům
život ještě nesnesitelnějším.
Příkladem závodu se zvlášť
ostrým postupem je továrna na porculán Alp
v Hlubanech u Podbořan. V této továrně
jest dělnictvo neslýchaně vykořisťováno
a šikanováno. Nadává se jim utrhačů,
líné čeládky, darebáků
atd. Není to ojediněle, je to stále na denním
pořádku. Hrozné jest tam jejich vykořisťování.
Dělníci pracují 10, 12, 13, dokonce 16 hodin.
Nikdo, ani státní úřad se o to nestará.
Poněvadž jsou tam dělníci nespravedlivě
propouštěni a mnohým se nadává,
zkusil jsem v tomto závodu zakročiti u ředitelství
a tam vyjednávati, aby nastaly urovnané, rozumné
poměry. V téže chvíli vystoupil tento
pán, vyhnal mne ze závodu, a nejen to, ještě
zakročily také úřady, aby tohoto podnikatele
chránily. Dělnictvo v tomto závodě
nemá možnosti se brániti, nemá možnosti
jíti k soudu neboť je myslitelné, aby za daných
nájemných poměrů žaloval dělník
takovou závodní veličinu? Jakmile se toho
odváží, jest propuštěn. Následek
toho je, že dělník musí trpělivě
snášeti vše, co takový závodní
tyran provádí. Za takových strašných,
nepopsatelných poměrů musí tam dělníci
pracovati. Postavení dělnictva je stále neudržitelnější.
Jak jest tomu se mzdami a poměry v továrně
Alp, jest tomu i v mnohých jiných závodech.
Mzdy jsou špatné všude. Ústřední
ústav pro sociální pojištění
v Praze vydal statistiku, podle níž vypadají
dělnické mzdy takto: Denní mzdu do 6 Kč
vydělá si v Československu 217.998 osob,
denní mzdu od 6 do 10 Kč 343.536 osob, denní
mzdu od 10 do 14 Kč 475.303 osoby, 14 až 18 Kč
309.210 osob, denní mzdu od 18 do 22 Kč 259.850
osob, denní mzdu od 22 do 25,50 Kč 181.931 osoba,
od 25,50 do 28,50 Kč 120.835 osob, od 28,50 do 31,50 Kč
94.517 osob, od 31,50 do 34,50 Kč 80.837 osob, více
než 34,50 Kč pouze 218.287 osob. Vidíte tudíž,
že počet dělníků, kteří
vydělají 6 až 14 Kč rapidně stoupá,
přes 14 Kč denního příjmu počet
klesá, od 31,50 do 34,50 Kč jest pouze 80.000 dělníků.
Jak mají za těchto nanejvýš špatných
mzdových poměrů dělníci snésti
zvýšení činží o 20%, jak
mají snésti zdražení?.
Jak stabilisovali kapitalisté své panství
na úkor dělnictva, jest viděti z této
statistiky: R. 1921 byla v Čechách průměrná
dělnická mzda 31,79 Kč, r. 1922 32,24 Kč,
r. 1923 27 70 Kč, r. 1924 26,99 Kč a od r. 1924
nenastalo zlepšení, nýbrž zhoršení,
drahota stoupla, postavení dělnictva se stále
více obracelo v jeho neprospěch. Nelze pochopiti,
jak může vyjíti dělník se svojí
mzdou, zvláště když se mu odnímá
20% celého jeho příjmu přímými
a nepřímými daněmi. Smí se
mu pověsiti na krk ještě další
břemena? Vykořisťování dělnictva
je stále krutější. Tak lze vyjmouti
na př. ze zpráv železáren, že proti
r. 1920 stoupla výkonnost dělníkova o 20%
za hodinu, v hornictví o 50%. Ve sklářském
průmyslu byla rovněž provedena tato racionalisační
methoda. Tak na př. zhotovil r. 1914 v továrně
na žárovky v 10 pracovních hodinách
dělník 700 kusů žárovek, což
byl přirozeně výkon nejvyšší.
R. 1924 musilo býti v 8 hodinách vyrobeno 850 kusů
žárovek a r. 1927 musil dělník za 8
hodin vyrobiti 850 žárovek jako minimální
výkon. Nevyrobí-li dělník více,
jest propuštěn. Tak se poměry vůči
pracujícím masám neustále zostřovaly.
Podnikatelé neustále vyhledávají nové
methody vykořisťování. Tak jsou na př.
zaměstnáváni podnikateli restringovaní
a propuštění státní a železniční
úředníci. Tito státní úředníci
dostanou od podnikatelů měsíční
plat od 200 do 600 Kč. K takovému využití,
takovému nespravedlivému vykořisťování
pracovních sil podnikateli státní aparát
přihlíží nečinně. Jinak
je tomu u Schichtových závodů. Schichtovy
závody zaměstnaly pensionované důstojníky
a lépe je platí, za což jsou tito důstojníci
v závodu také energičtější.
Zavedli v provozu vpravdě vojenský režim.
Postavení dělnictva se stále zhoršuje,
stále je těžší sehnati životní
potřeby. Podle statistiky dr Kollara spotřebuje
dnes dělnictvo o 29% méně masa než před
válkou, uzenin o 49% a pečiva o 29% méně
než před válkou. Z toho je viděti, že
hlavní potravinou pracujícího obyvatelstva
jsou káva, chléb, zemáky a pod. Chleba a
mouky spotřebuje se po válce v poměru k předválečné
době o 50% více, zemáků o 71%.
Za těchto poměrů bude a musí se dělnictvo
ptáti: Máme k tomu přihlížeti,
jak jsme olupováni o poslední práva, jak
nám měšťácká vláda
bere kousek po kousku poslední skývu chleba? Pracující
masy se semknou a musí se za daných poměrů
stále těsněji semknouti a vejíti v
boj proti měšťácké reakční
vládě a vésti jej tak dlouho, až tato
kapitalisticko-reakční vláda bude odstraněna.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Viškovský. Uděluji mu
slovo.
Posl. dr Viškovský: Slavná sněmovno!
Otázka bytová od dob válečných
a poválečných zůstává
nám věrným, ale nevlídným a
neodbytným průvodcem i v době mírové.
Jest již dnes jisto, že tento problém převedeme
do druhého desetiletí trvání naší
republiky. Ale nechci býti pesimistou. Vyřešili
jsme jiné těžké otázky, vyřešili
jsme téměř během desetiletí
skoro úplně problém pozemkové reformy,
problém dosahu ohromného. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Vyřešili
jsme téměř otázku nezaměstnanosti
a jiné a jiné problémy a vyřešíme
jistě i tento problém, budeme-li míti silnou
vůli a odhodlání tak učiniti a budeme-li
ochotni přinésti dostatečné oběti,
ovšem oběti všech zúčastněných
činitelů, tedy nejen státu a majitelů
domů, nýbrž i dalšího účastníka,
t. j. skupiny nájemnické. Musí u nás
konečně uzráti přesvědčení,
že řešení tohoto problému nelze
protahovati, nemají-li tyto průtahy působiti
velmi vážné hospodářské,
sociální i politické újmy v našem
státě. Potřebujeme klidu, a problém
bytový, pokud trvá, přináší
jen zneklidňování našeho veřejného
a soukromého života, neboť nejistota bydlení
vytváří ovzduší a mentalitu ne
právě příznivou dílu pacifikačnímu,
které je nejbližším úkolem naší
republiky, zvláště když otázka
tato stává se předmětem agitace, jak
se s tím trvale setkáváme. Viděli
jsme, že obecní volby v celé řadě
stran prováděny byly pod tlakem demagogických
hesel, že voličstvu bylo prohlašováno,
že má býti vyhozeno na dlažbu, jestliže
strany většiny zvítězí při
volbách. A tak je zřejmo, že veliká
část voličstva jest agitací touto
zmatena a ustrašena a že tím neprospívá
se klidu a vnitřnímu míru v naší
republice, neboť není vděčnější
agitační látky, nežli bída a
tíseň obyvatelstva vůbec a specielně
tíseň bytová. Mám pocit, kdyby mělo
dojíti a kdybychom stáli na prahu rozřešení
otázky bytové, že bude mnoho těch, kteří
se budou těžko loučiti s tímto problémem,
jehož dnes mohli tak dobře využívati při
agitacích volebních a při svých politických
machinacích vůbec. My, kteří chceme
mír a po řádek, tím více si
přejeme vyřešení této otázky
a přejeme si míti také jasno v otázce
bytové, ne snad pouze s hlediska jedné skupiny obyvatelstva,
nýbrž objektivně s hlediska celku, zejména
s hlediska státu, který jest nejvíce interesován
na tom, aby tato otázka byla vyřešena v zájmu
vnitřního klidu.
Tak často se nám vytýká, a specielně
naší straně, že v otázce bytové
zaujímáme jednostranné stanovisko, a to stanovisko
kapitalistické. Já bych byl velmi rád, kdyby
již byl učiněn konec této legendě,
že jsme stranou kapitalistickou, a těmto výtkám,
že v té či oné otázce, specielně
v otázce bytové, zastupujeme kapitalismus. Analysujme
ten milion voličů, kteří hlásí
se k naší straně! Kolik je tam kapitalistů
a jaký my máme zájem, abychom kapitalistické
vrstvy nějakým způsobem zastupovali a hájili
a jejich jménem mluvili? (Výkřiky.) Největší
část tohoto voličstva je drobný lid,
který pracuje na své půdě a je v prvé
řadě dělníkem na vlastní půdě.
Ale tento drobný lid cítí úctu k majetku,
úctu k soukromému vlastnictví, které
je mu východiskem jeho výdělku, vlastnictví,
které je posvěceno jeho těžkou prací
nebo které je dílem a výsledkem jeho dlouholeté
spořivosti. A to, prosím, nelze vytýkati
jako zločin nebo označovati jako stanovisko kapitalistické.
Také majetek domovní není a nemůže
býti označován všeobecně tak
lehce, jak to činí páni z oné strany,
jako výsledek nějaké loupeže. Také
on je z velké části dílem veliké
spořivosti obyvatelstva a dílem podnikavosti, vlastností,
kterých si můžeme v našem státě
jenom přáti. Můžeme býti jen
rádi a vděčni tomu, že se stavělo
před válkou, právě tak, jako jsme
vděčni a vítáme a podporujeme to,
že se staví nyní po válce. Vítáme
proto každé podnikání stavební
a jsme proto ochotni také každé stavební
podnikání podporovati. Ale při tom ovšem
nepodceňujeme otázku bytovou. Uložili jsme
vědomě veliká omezení domovnímu
majetku v zájmu bezpečnosti bydlících,
v zájmu klidu nájemníků, v zájmu
ochrany proti eventuálnímu obávanému
vykořisťování této skupiny. To
však lze ospravedlniti jenom panující tísní,
ne snad jakožto trvalý stav, a lze držeti jenom
po určitou dobu a v míře skutečné
potřeby.
Osnovami, které předloženy byly slavné
sněmovně, upravují se opětně
provisorní poměry bytové po dobu dalšího
roku a strany většiny nepokládaly za vhodné,
aby v rámci tohoto provisoria činěny byly
nějaké překotné změny, aby
činěn byl nějaký skok do tmy a do
nejistoty. Nechtěli jsme činiti nic dobrodružného.
Specielně však dokazují tyto osnovy, že
nám bylo vzdáleno to, co nám bylo vytýkáno
a s čím bylo agitováno při volbách.
My nechceme nikoho vyhnati z bytu a nikoho nechceme vyhazovati
na dlažbu, pokud udržení dosavadního nájemního
poměru je odůvodněno sociálními
a hospodářskými důvody.
Avšak nepokládáme za nutné ani za ospravedlněné,
aby udržováni byli obětmi z té či
oné strany příživníci bytové
ochrany, kteří ani z důvodů sociálních,
ani hospodářských bytové ochrany nepotřebují
a jí nezaslouží, avšak z této bytové
ochrany tyjí. (Tak jest! Výborně!) Chceme
tedy vnésti kus morálky do bytového problému,
čili chrániti to, co ochrany má potřebí,
vylučovati ochranu tam, kde dosavadní chráněnci
chtějí žíti na cizí útraty
a při tom komplikovati řešení bytového
problému, a tak chceme postupně dostati se až
k likvidování nynějšího vázaného
hospodářství bytového.