Ochrana nájemníků nepředpokládá
pečovati o pohodlné bydlení nájemníků
ve velkých městech, ale musí býti
umožněn snesitelný život všem občanům,
tudíž i mladým lidem, kteří vstupují
v život a kterým nynější systém
ochrany nájemníků rodinný život
ztěžuje, ba namnoze znemožňuje. Mladí
lidé, dělníci, úředníci
i živnostníci musí platiti největší
činže v nových domech, dostanou-li byty v nich
nebo odváží-li se vůbec byt v novém
domě si najmouti, ač jejich platy jsou nízké
a vstup do života těžký. Zde právě
se jeví rozpor, na který poukazoval p. kol. posl.
Langr, že jsme vytvořili několik typů
ochrany nájemníků a několik typů
podpor stavebního ruchu. To je pravda, ale nejkřiklavějším
rozporem je, když bohatý obchodník nebo vysoký
úředník s pěkným platem nebo
jiný zámožný člověk ve
starém domě bydlí za lacinou činži,
kdežto malý úředník, dělník
a živnostník v novém domě musí
platiti činži ohromnou, téměř
polovinu veškerých svých měsíčních
příjmů. Vytvořili jsme stav do budoucnosti
nemožný, poněvadž sociální
poměry ho na dlouhou dobu nesnesou.
Uzákonění ochrany nájemníků
na všechny vrstvy obyvatelstva, tedy i na zámožné
a jak správně majitelé domů a jejich
organisace vytýkají - na milionáře,
na občany ve válce a v době poválečné
zbohatlé, bylo také jednou z příčin,
že soukromý stavební ruch byl podlamován
následkem zbytečné - a můžeme
říci - nemravné ochrany občanů
zámožných. Nepříznivý
osud majitelů domů odstrašoval také
lidi majetné, aby vkládali své kapitály
do novostaveb, jelikož nevěřili, že jejich
budovy, nově postavené s velkým nákladem,
nepotká časem osud majitelů domů postavených
v době předválečné, když
se u nás poměry vlivem některých stran
vyvíjely tak, jakoby zákonná ochrana měla
býti zřízením trvalým.
Majitelé domů s malými byty, v nichž
zpravidla bydlí dělnictvo, jsou nejtížeji
poškozováni dosavadní zákonnou úpravou
bytovou. Majitelé takových domů zpravidla
pocházejí z vrstev malých a šetrností
a odříkáním dopomohli si k majetku.
Obydlí těchto domů s malými byty bývají
přelidněna. Také dítek v takových
domech je poměrně mnohem více než v
domech s velikými byty; a právě tato přelidněnost
vyžaduje zvýšené náklady na udržování
domů; a těmto držitelům domů
s malými byty nebylo dovoleno ani byty úměrně
zdražovati, ani nebyly jim poskytnuty mimořádné
úlevy daňové. Pakli je tu brán zřetel
na neschopnost nájemníků z řad dělnictva
platiti vyšší činži a tito jsou chráněni
zákonem, není správné tuto ochranu
skýtati na úkor držitelů domů
s malými byty, kteří si pomohli k těmto
domům namnoze těžce, s velkou šetrností
a dlouholetou pracovitostí. Vždyť za šetrnost
občan nemá býti trestán. Bylo-li dosud
uznáváno, že dělnictvo je neschopno
platiti zvýšenou činži, pak stát
má poskytnouti daňové úlevy majitelům
domů s malými byty. A poněvadž je zde
rozpor, co je malým bytem, dalo by se lehko odhadnouti,
že malým bytem je, ne jak praví dnešní
zákon o stavebním ruchu, byt o 80 m2,
nýbrž byt do 40, resp. 60 m2. Pro takový
byt měly by býti zmíněné úlevy
také poskytnuty. To by se ovšem nedělo na úkor
dělnictva a jeho mezd, nýbrž bylo by to na
úkor státu a jeho výnosnosti daňové.
Každá novelisace zákonů bytových
byla navrhována za předpokladů, že bytové
poměry budou uspořádány aspoň
k částečnému uspokojení, když
všeobecného uspokojení stále ještě
dosíci nelze. Každý návrh na vyřešení
této důležité otázky je pečlivě
zkoumán a jeho důsledky domyšleny.
Ústředna čsl. obchodních a živnostenských
komor zastává stanovisko, že nelze překotně
uvolniti dosavadní ochranu nájemníků,
pokud jde o důvody výpovědní. Pokud
jde o přípustné zvýšení
činže, je pro takové zvýšení,
které by přibližně odpovídalo
dnešním hospodářským a cenovým
poměrům. To platí nejen o bytech, nýbrž
zejména o živnostenských provozovnách.
Úměrné zvýšení činží
za současného ponechání ochrany, pokud
jde o důvody výpovědi, znamená schůdnější
cestu pro kýženou likvidaci bytové vázanosti,
než by byl postup opačný.
Zvýšení činže má býti
prováděno jen úměrně a snesitelně.
Úprava odhodlává se zvýšiti základní
činže z r. 1914 ve dvou lhůtách po 20%.
U malých bytů zdražení bude dne 1. ledna
1929 činiti zvýšení nájemného
90% základního nájemného z r. 1914.
Ustanovení §§ 8 až 12, jež stanoví
nájemné, nevztahují se na nájemní
smlouvy učiněné v době od 1. května
1922 do 31. března 1925 na dobu delší tří
let, která dosud neprošla, o bytech skládajících
se mimo kuchyně a pokoje pro služebné ze 4
nebo více obytných místností, nebo
o místnostech užívaných k výdělečné
činnosti, které nejsou částí
bytu, a na nájemní smlouvy učiněné
v době od 1. dubna 1925 do 31. března 1928 aspoň
na dobu 5 let, o bytech skládajících se mimo
kuchyň a pokoj pro služebné ze tří
nebo více obytných místností nebo
o místnostech užívaných k výdělečné
činnosti, které nejsou součástí
bytu, a nyní toto ustanovení doplněno na
nájemní smlouvy učiněné po
31. březnu 1928 aspoň na 4 léta.
Toto ustanovení o přípustnosti volné
úmluvy nájemného nečiní rozdílu
co do velikosti bytu a vztahuje se i na jiné místnosti
než na byty a živnostenské provozovny, chrání
je však před výpovědí.
Tedy se stanoviska těch, kteří za každou
cenu nechtějí připustiti odbourávání
zákona o ochraně nájemníků,
je přirozeně možno ustanovení toto považovati
za jistou trhlinu. Prosím, vždyť i v řadách
nájemníků je názor, že věčně
tato ochrana trvati nemůže, tedy že postupným
způsobem nějak se musí odbourávati.
Způsob, jakým má býti toto odbourávání
prováděno, je tak šetrný, že z
dosavadních bydlících není vlastně
nikdo poškozován. Také nemůže býti
nikdo k úmluvě nucen, ježto úmluva může
býti jenom dobrovolná. Takovou cestou, takovým
postupem se můžeme přiblížiti normálním
poměrům.
§ 31 obsahuje proti vládnímu návrhu
nové ustanovení, podle něhož se může
obec s méně než 2000 obyvateli, která
v den vyhlášení zákona nebyla místem
zcela dani činžovním podrobeným, usnésti
po schválení zemské politické správy
na zrušení ochrany nájemníků.
Toto ustanovení by podle mého soukromého
názoru mohlo býti rozšířeno a
obcím vůbec poskytnuta možnost rozhodovati
samostatně, zda je možno a účelno ochranu
nájemníků zrušiti.
Podobného ustanovení bylo též použito
v jiných státech, takže nebyly na místě
poznámky, že obce mají rušiti zákony.
To je věc, s hlediska autonomie obce v tomto směru
přípustná a není také úplně
nová, poněvadž v jiných státech
tohoto postupu bylo také použito a osvědčil
se dobře. Kdo je více povolán než obce,
aby dovedl posouditi a rozhodnouti, zdali je v místě
bytová nouze a je-li tam potřebí ochrany
nájemníků? Proto si občanstvo volí
obecní zastupitelstvo, aby jeho zájmy v obci chránilo.
Pokud se týče obav, že snad z důvodů
sociálních i národnostních mohly by
zde býti učiněny nějaké přehmaty,
musím zdůrazniti, že zákon na to pamatuje,
aby v takových případech každé
usnesení obecního zastupitelstva, v němž
jde o zrušení ochrany nájemníků,
schválila také zemská správa politická.
Tedy myslím, že tyto obavy, které jak od hraničářů,
tak i s hlediska sociálního byly pronášeny,
nejsou dostatečně odůvodněny.
Také obchodní a živnostenské komory
jsou toho názoru, že zejména v menších
obcích s 1000 až 2000 obyvateli není bytové
krise takové jako ve větších městech
a velkoměstech, a proto doporučují, aby po
slyšení příslušných zájmových
korporací mohla býti ochrana nájemníků
úplně zrušena. Myslím, že obchodní
komory byly si tohoto nového zařízení
plně vědomy, než se odhodlaly k tomuto doporučení.
Ustanovení toto bude míti dále dobrý
výsledek, že teď řada bytů v těchto
malých obcích se vyskytne, poněvadž
mnozí majitelé domů úmyslně
své místnosti tak zařídili, zastavili,
nebo tak je znehodnotili, aby nebyly k obývání
způsobilé. Dnes, když majitel domu bude věděti,
že vezme-li si nájemníka, kterého snad
po čase, kdyby nebyl spokojen, může opět
vypověděti... (Posl. Pik: Vyhoditi!) Prosím,
pane kolego, to je přirozeno, že nemůžeme
trvati nikdy na tom, aby majitel domu nesměl jedenkráte
vypovídati nájemníky z bytu, jako nikdy nedocílíme
toho, aby dělník nedostal výpověď
z práce. K tomu jsou někdy důvody, někdy
nejsou důvody, někdy je málo práce,
někdy není zaměstnavatel spokojen, někdy
se strany neshodnou a musí býti tedy přípustno,
aby dělník dostal výpověď z práce.
Z práce je propuštěn státní zaměstnanec,
úředník z jistých příčin
a musíme jedenkráte v normálních poměrech
připustiti, aby majitel domu mohl dáti nájemníkovi
výpověď. V tomto případě
jde o to, že nejde snad o nájemníky, kteří
by byli vypovídáni, nýbrž o byty, které
budou nově teď zřízeny, uzpůsobeny,
takže odpomůžeme celé řadě
nedostatku bytů tímto ustanovením... (Posl.
Pik: Na nové byty se nevztahuje ochrana nájemníků!)...
a přijdeme k normálním poměrům.
Je pravda, že na tyto byty se ochrana nájemníků
nevztahuje. Ale zde toto ustanovení teprve také
přijde, toto až dosud nebylo, to bude teprve uzákoněno.
(Posl. Pik: Pro novostavby zákon neplatí!) Pro
novostavby ovšem ne, ale pro byty upravené ve starých
domech ochrana nájemníků až dosud platila.
Vyloučení nových nájmů ve starých
domech z ochrany nájemníky nepoškozuje, a je
uznáván již faktický stav, že bez
dohody s vlastníkem domu nelze v jeho domě získati
uprázdněný byt. Pochopitelná nechuť
vlastníka starého domu dávati do nájmu
uprázdněný byt nebo jinou místnost
a tím zbaviti se na dobu trvání ochrany nájemníků
disposice s pronajatými místnostmi jistě
přestane, bude-li vlastník míti možnost
s pronajatým bytem volně disponovati, věda,
že v případě potřeby bude moci
svobodně užíti svého výpovědního
práva.
Dalším novým zařízením
je, že vládním nařízením
budou stanoveny podmínky, ve kterých jsou obce povinny
vésti seznam uprázdněných bytů
a jiných místností a zprostředkovati
jich pronájem. Vyhláškou obce určí
se ohlašovací povinnost pronajimatelova. Pronajimatele,
kteří poruší tuto povinnost, potrestá
politický úřad I. stolice peněžitou
pokutou do výše 500 Kč anebo v případě
nedobytnosti vězením do 5 dnů. Důvodová
zpráva praví, že toto nové ustanovení
je fakultativní, tedy jedná se zde o fakultativní
zprostředkování bytů obcemi. O novotě
této jsou projevovány pochybnosti a je označována
za nepříznivou majitelům domů. Tímto
ustanovením má však býti čeleno
lichvě zprostředkovatelen a různých
kanceláří bytových. Uvidíme,
jak nové zařízení osvědčí
se v praxi. (Posl. Pik: Špatně, poněvadž
obce nemají žádnou exekutivu! Nemohou zabrati
tedy prázdně byty! Mají povinnosti administrativní
a finanční, ale žádné právo!)
Dosavadní zprostředkovatelny bytů přijímaly
ohlášky prázdných bytů, vystřihovaly
inserty ze všech novin a tím získávaly
přehledu o uprázdněných bytech, bytech
nabízených k pronajmutí. Ti, kteří
na takové kanceláře se obracejí, musejí
za několik adres platiti značnou částku
a mají také výhodu, že prohlédnou
řadu bytů ve velkých městech, kde
mají možnost přesvědčiti se o
mizerii bytové a o špatném sociálním
postavení jednotlivých občanů, kteří
si takové nájemníky berou z toho důvodu,
aby své živobytí lépe uchrániti
mohli, ale zpravidla upokojení nedocházejí
a takového bytu, kterého by potřebovali,
málokdy nacházejí. Zato ještě
je nutno hodně platiti.
Z toho důvodu, budou-li míti obce možnost přehledu
uprázdněných bytů, bude znemožněna
taková lichva různých kanceláří
zprostředkovacích a poznáme, zda toto zařízení
bude míti také pro budoucnost kýženou
cenu a výsledek.
Je namítáno, že zákon tento se nevztahuje
na domy, které jsou od 1. listopadu 1918 ve vlastnictví
osady, obce, okresu, župy, země, sociálně
pojišťovacích ústavů nebo stavebních
sdružení, která byla ministerstvem soc. péče
uznána za obecně prospěšná, na
domy a objekty ve vlastnictví nebo správě
státu a na domy a objekty, které jsou ve vlastnictví
nebo správě železnic nebo železničních
fondů.
Zvláště majitelé domů poukazují
na rozdílnost, proč jejich byty podléhají
zákonné ochraně nájemníků,
proč je jim vzato disposiční právo,
když tyto korporace nejsou zákonem postiženy.
Když toto ustanovení - není nové, je
starého data - bylo vkládáno do zákona,
bylo předpokládáno, že právě
obce, země a stát budou dbalé toho, jaké
právo se jim poskytuje tímto zákonem, že
jej nebudou zneužívati, že budou také
příkladem majitelům domů, jak nutno
postupovati, kdyby došlo ke zrušení ochrany nájemníků.
Je nutno konstatovati, že řada obcí tohoto
svého práva nezneužila a opravdu stala se příkladem
majitelům domů, jak v takovém případě
nutno postupovati. Staly se ovšem také přehmaty,
jako všude a ve všem na světě.
Více než do obcí, stěžováno
si však do státu, že namnoze svého práva
zneužívá. To je nutno zameziti. Státní
správa by neměla (Výkřiky posl.
Pika.) takového práva, které jí
bylo občanstvem dáno do rukou, zneužívati.
Zrušiti toto ustanovení by nebylo správné,
tím bychom se nepřiblížili ke kýženému
odstranění ochrany nájemníků
a zjednodušení svých bytových poměrů.
Pokud se týká zákona o stavebním ruchu,
nepřináší mnoho změn. Ovšem
změna, kterou přináší, je dalekosáhlého
významu. Až dosud, zvláště roku
minulého, při zákonu o stavebním ruchu,
který byl s velkou nejistotou přijat a který
byl velmi přísně minulého roku kritisován,
takže bylo velmi povážlivé, co jistý
pan poslanec prohlásil, že by rád věděl,
kdo by za zákon měl právo i povinnost se
stydět, dospěli jsme k příjemnému
překvapení. Žádný dosavadní
zákon neřešil tak pronikavě stavební
ruch jako zákon poslední. Tím, že otevřeně
bylo řečeno, že každý stavebník
má právo využíti dobrodiní, že
stav ba bude osvobozena po 25, resp. 35 roků ode všech
daní, dávek a přirážek, povzbudil
se takový stavební ruch, který nám
zavinil všeobecnou drahotu pozemků a všech materiálií
stavebních. Není tím vinen přímo
zákon, aleje tu zase zákon nabídky a poptávky.
Právě tím, že se začalo velmi
stavěti, byla velká poptávka po dříví,
cihlách, železe a jiných stavebních
hmotách a právě proto ceny vysoko stouply.
Proti prodloužení zákona o stavebním
ruchu pouze na jeden rok mluví zjevy, které vyvolala
jen jednoroční úprava zákona o stavebním
ruchu r. 1927. Ustanovení o osvobození od činžovní
daně s přirážkami a od obecních
dávek pro stavby dokončené do konce r. 1928
a ustanovení o záruce pro stavby začaté
po 31. březnu 1928 a dokončené do konce r.
1928 způsobila velikou a naléhavou poptávku
po stavebních pozemcích a stavebních hmotách,
hlavně cihlách, v jejímž důsledku
ceny i pozemků i stavebních hmot citelně
již r. 1927 stouply a také letos stále stoupají.
Aby se však tyto zjevy neopakovaly neb aspoň přivedly
na nejmenší možnou míru, toho se dá
dosáhnouti snížením výhod a úlev
pro stavby domů s velkými byty, čímž
poněkud má býti sražena konkurence na
trhu se stavebními hmotami.
Dovolím si prohlásiti, že kdyby nebylo bývalo
takového pronikavého zdražení těchto
hmot, nevím, jestli by se byl zákonodárce
odhodlal daňové výhody tak snížiti,
jak byly sníženy. Nevím, je-li to úplně
správným a osvědčí-li se to
také pro budoucnost, že dosti značné
tyto výhody byly nyní redukovány.
Spekulace s pozemky stavebními dostoupila neslýchaného
rozpětí zvláště v Praze, v Brně
a jiných velkých městech a konečně
i na menších místech kolem velkých měst
se zračí zrovna taková spekulace a drahota
pozemků. Spekuluje se s pozemky soukromníků
i s pozemky vyvlastněnými. Aspoň s vyvlastněnými
pozemky spekulovati mělo by býti znemožněno,
nad čímž dozor mají vésti obce.
Bohužel, jsme svědky, že obce namnoze jsou příkladem
zdražovatelům pozemků a celé té
spekulaci i při vyvlastňování. Ustanovení
o přiměřené náhradě
mělo a má na mysli chrániti soukromé
vlastnictví majitelů pozemků, aby při
vyvlastňování nebyli ochuzováni a
zkracováni. I jiné případy zdražování
se vyskytují. Po té stránce bylo v úmyslu
a snad možná, že i pro příští
dobu, až definitivně zákon bude řešen,
bude pomýšleno na to, aby vyvlastňovací
právo obcí bylo znovu upraveno. Ovšem jsou
tu příklady, které jsou nebezpečím
pro budoucnost. Pro tyto důkazy nemusím jíti
daleko, takové případy byly v Praze, Brně
a v jiných městech.
Na druhé straně jsou zjevy zvláště
pozoru hodné. Na příklad obec pražská
pronajala za nízký obnos pozemky na nouzové
domečky uchazečům, kteří se
dožadovali pomoci, že nemají kde bydleti právě
pro bytovou a pozemkovou lichvu. Jakmile si však postavili
lacinou, jednoduchou, dřevěnou boudu, podpronajímali
ještě větším chudákům
pozemky nebo místnosti v boudě za nájemné,
které se rovnalo nájemnému za slušně
vybudované byty. Ochrany nájemníků
a z ní vyplývajících důsledků
hledí využíti mnoho příživníků,
proti nimž je ochrana nedostatečná, případně
nemožná. Konečně i družstva, která
by měla předcházeti dobrým příkladem,
dopouštějí se nesprávností. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Zákon jest pouze provisoriem na jeden rok. Máme-li
býti objektivními a uvážíme-li
celou situaci, jak se vyvíjela letošního roku,
musíme říci, že nebylo lze ještě
předložiti definitivní zákon, který
by bytové poměry řešil do budoucna s
hlediska národohospodářského a také
s hlediska odborníků. Vyskytly se zvláště
zjevy ve stavebním ruchu, o nichž jest nutno uvažovati
a je zkoumati. Když byl připraven definitivně
velký zákon na řešení bytových
poměrů, bylo uvažováno o tom, že
bude i nadále potřebí podporovati stavební
ruch podporami státními, jako v dřívějších
zákonech, kde placeny byly podnikatelům staveb z
malých bytů úroky a anuity, a bylo v této
veliké osnově zamýšleno, aby všichni
nájemníci ve starých domech a také
majitelé starých domů zvýšenou
činži skládali do fondu, ze kterého
by se tyto stavby podporovaly. Ustanovení toto vyžadovalo
mnoho studií a zkoumání. Velmi důkladně
se tímto zařízením obíral Poradní
sbor pro otázky hospodářské a doporučil
takové zřízení, ale, jak vidíme,
prozatímní loňský zákon o stavebním
ruchu, který byl na jeden rok, který neřešil
tyto podpory, nýbrž dával záruku, a
který byl všeobecně uznáván za
nedostatečný, poněvadž se vztahoval
na malý počet stavitelů domků, ale
dával pronikavé výhody daňové,
se mnohem lépe osvědčil než všechny
předcházející zákony. Tedy
jest nutno po této stránce uvažovati, je-li
do celkového rámce zákona, který bude
musiti definitivně řešiti naši bytovou
otázku, zapotřebí ještě dále
vkládati ustanovení o fondu, ze kterého by
byly podporovány stavby po způsobu dřívějších
zákonů. Myslím, že pro příští
dobu stačí bytový fond pro družstva
a že v dohledné době, tedy v několika
letech, kdy dojde k vyrovnání mezi nájemníky
a majiteli domů, kdy tuto otázku podaří
se snad šťastně rozřešiti - zůstane
starost o bytovou péči i na příští
léta - bude úplně vyhovovati podporování
družstev s malými byty.
Resoluce, v nichž se vládě doporučuje,
aby připravena byla ministerstvem soc. péče
anketa o trvalé úpravě bytové otázky,
a to jak ochrany nájemníků, tak podpory stavebního
ruchu, a aby k anketě byly přizvány ústředny
odborových organisací zaměstnaneckých
i zaměstnavatelských, jakož i vedoucí
korporace majitelů domů a nájemníků,
ústřední svaz bytových družstev,
svazy měst a ústřední jednota pro
reformu bytovou, nutno jenom vítati. Ovšem postaví-li
se tyto korporace zase jenom na svá třídní
hlediska, nevzejde z těchto porad nic kloudného,
jak jsme viděli na řadě takových porad,
které již byly konány. Bude-li však tato
porada obírati se otázkami s hlediska širšího,
s hlediska národohospodářského, státního,
pak možno také dosáhnouti výsledků.
Byla zde vyslovena řada přání různých
korporací, které by chtěly po způsobu
státu, země, obce a stavebních prospěšných
sdružení a jiných korporací, na něž
se zákon o ochraně nájemníků
nevztahuje, aby do tohoto zákona byly pojaty. Je to především
obec brněnská. Městská rada zemského
hlav. města Brna a kuratorium dobročinné
nadace Valentina Falkensteinera domáhají se též,
aby příslušné domy byly vypuštěny
z ochrany nájemníků. Dále domáhají
se této výhody různá zařízení
sociální, na příklad německá
sociální péče domáhá
se, aby její domy, poněvadž jsou věnovány
péči o mládež, byly vypuštěny
z ochrany nájemníků. Téže výhody
domáhají se i jiné sociální
ústavy a konečně i městské
spořitelny.
Myslím, že v provisoriu nebylo možno tyto výhody
řešiti, tyto žádosti po dobu tohoto provisoria
zůstávají nevyřízeny a bude
nutno v příštích dobách, kdy
bude jednáno o definitivním zákonu bytovém,
těmito žádostmi se také obírati.
Tedy proto, že jde o provisorium a že je zde opravdu
vážně míněno, aby toto provisorium
bylo už posledním, že je míněno
řešiti tuto otázku s hlediska všestranného
na delší dobu, budeme pro návrh zákona
hlasovati. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Tichý. Uděluji mu slovo.
Posl. Tichý (německy): Slavná
sněmovno! Otázka ochrany nájemníků
jakož i podpory stavebního ruchu jsou nepochybně
nejdůležitější sociální
problémy, jež jest v tomto státě řešiti.
Jest jen litovati, že na tyto nejen pro majitele domu, nýbrž
i pro nájemníka tak velice důležité
otázky, nepohlíží se snad, jak by někdo
myslil, se stanoviska vědeckého nebo se stanoviska
našeho národního hospodářství,
nýbrž se stanoviska holé stranické politiky,
kterážto pozorování musejí vésti
k demagogickým frásím a arci též
k chytání voličů. Možno se jen
podívati, aby to bylo dokumentováno, na velké
veřejné projevy, které se obíraly
touto otázkou právě v poslední době.
V Ústí se konalo 12. února shromáždění
majitelů domů a my víme, že v tomto
shromáždění udávali ton páni
majitelé domů z řad něm. strany národní
a německých demokratů. Již sestavení
a ton referátů, zvláště pak odpor
při řeči kol. Krumpe ze strany křesťanskosociální
a kol. Fischera ze svazu zemědělců,
který jest obráncem radikálního zrušení
zákona na ochranu nájemníků, tudíž
nejzazšího požadavku majitelů domů,
dávají vycítiti, jaký účel
mělo toto shromáždění. Refrén
shromáždění nebyl ovšem jiný
než jak se dalo očekávati: "Veškerou
bídou majitelů domů jsou vinny německé
vládní strany a tudíž ani hlasu německým
vládním stranám při příštích
volbách do okresních a zemských zastupitelstev!"
(Výkřiky na levici.)
Právě o 14 dní později konalo se v
Teplicích-Šanově shromáždění
nájemníků, ve kterém ovšem hrály
zas prim socialistické strany, a refrén v tomto
shromáždění byl týž: "Německé
vládní strany jsou vinny vší bídou
nájemníků a tudíž - jako na shromáždění
majitelů domů - ani hlasu německým
vládním stranám při příštích
volbách!" Pozorujeme-li toto demagogické tažení,
ať jest inscenováno zde či tam, musíme
mimovolně dojíti k přesvědčení,
že se tato shromáždění a projevy
nepořádají snad především
proto, aby na jedné straně byly prosazeny oprávněné
požadavky majitelů domů, nebo aby se na druhé
straně zjednalo právo přáním
nájemníků. Ne, tato shromáždění
jsou pouze prostředkem k cíli, aby mohly určité
politické strany uvařiti při tom svoji polívčičku,
aby mohli chytati voliče, především
však aby ponižovaly německé vládní
strany před německým voličstvem. Právě
před několika dny konalo se stejné shromáždění
nájemníků v Karlových Varech. Na konec
se z něho vyklubala voličská schůze
sociálních demokratů před karlovarskými
obecními volbami. A stejné projevy, schválené
obecními zastupitelstvy, nemají jiné než
politicko-demagogické účely, mají
přivoditi jen přetahování voličů
a vybíti se politicky proti vládním stranám.
(Posl. Heeger [německy]: Co tomu řeknou živnostnici
v Karlových Varech?) Pane kolego, na to já ještě
přijdu.
Rozumný člověk nebude brániti zástupcům
proletariátu, aby se zastávali zájmů
dělnictva, v tomto případě zájmů
nájemníků. Naopak jest to jejich povinností,
jako jest naší vážnou povinností,
abychom... (Posl. Heeger [německy]: Mluvíte
o demagogii, a na shromážděních mluvili
vaši zástupci zároveň jedním
dechem vlevo i vpravo!) Za to nemohu. Vyslechněte nejdřív,
jaké zaujímám k tomu stanovisko. Také
my považujeme za svoji vážnou povinnost, abychom
kráčeli zde střední cestou, poněvadž
jsme stranou hospodářskou a nemůžeme
si přáti, aby zbytky vázaného hospodářství
zůstaly na věčné časy. Proto
tak, jako jsou rádi konsumenti, že se zbavili vázaného
hospodářství, pokud šlo o potraviny
a spotřební předměty, právě
tak pociťovali živnostníci a zemědělci
toto vázané hospodářství jako
diktaturu a ponížení. Pouze v bytových
otázkách zůstalo vázané hospodářství
dodnes v platnosti. To spočívá v tom, že
v tomto státě byla po převratě učiněna
chyba, že byl řešen jeden sociálně
politický zákon po druhém zvláště,
aniž se uvážilo, že měly být
všechny dohromady řešeny najednou, kolektivně.
Kdyby se tak bylo stalo, byli bychom dnes v naší sociální
politice mnohem dále a nepřivodila by žádná
z otázek takové otřesy našeho veřejného
života, jichž jsme opět a opět zase svědky.
V otázce samé jest stanovisko mé strany pevně
vytýčeno. (Německé výkřiky
na levici: O tom vytýčeni raději nemluvme!)
Jaké stanovisko vy k tomu zaujímáte,
je mně docela lhostejné. Vám nejsem povinen
klásti účet. K tomu není nám
potřebí, jak páni protivníci tvrdí,
tance mezi vejci, poněvadž německý stav
živnostenský, ať se skládá z nájemníků
či majitelů domů, naše stanovisko schvaluje
a pro ně má porozumění, jako nám
až dosud již v jiných otázkách
rozuměl. (Posl. Heeger [německy]: Maloživnostníci
však tomu nerozumějí!) Tuto starost přenechte
nám, pane kol. Heegře. Pozorujeme to nejlépe
přese všechno demagogické štvaní
a boj proti nám na svých úspěších
při posledních obecních volbách a
na všestranném posílení našeho
hnutí. (Posl. Heeger [německy]: Není větších
demagogů nad vás!) Nu ovšem, zcela určitě.
Úspěch při posledních obecních
volbách jest nejlepším důkazem, že
nám naši lidé dobře rozumějí.
Naši živnostníci, kteří jsou nájemníky,
úplně nahlížejí, že požadavek
majitelů domů na přiměřené
zvýšení činže je zcela oprávněný.
Nesou toto zvýšení rádi, jen když
jsou zbaveni soužení a starostí, že dnes
nebo zítra budou bez bytu. Na druhé straně
chápou naši živnostníci, kteří
jsou majiteli domů, velmi dobře, že za naší
doby není ještě dlouho možno odstraniti
radikálně ochranu nájemníků.
S rozeštváním živnostnictva, ať jsou
již nájemníky či majiteli domů,
budou míti naši protivníci málo štěstí.
Mohu jim to říci již dnes. Živnostníci
nepůjdou již na lep, poněvadž určitě
vědí, že nejde zde o lásku ke stavu
živnostenskému, nýbrž čistě
o holý stranický egoismus, který si chce
na laciný způsob získati stoupence. (Posl.
Heeger [německy]: Mali obuvníci a krejčí
říkají vám něco jiného,
pane kolego!) Myslím, že přijdu do styku
s malými obuvníky a krejčími při
nejmenším právě tak často jako
vy. (Posl. Heeger [německy]: Víte snad, že
ve Slezsku došlo k projevům proti chováni vaši
strany?) O tom nevíme ničeho. (Posl. Heeger:
[německy]: Jde-li o nepříjemné
věci, nechce nikdo o tom vědět!) Vy máte
také za sebou politicky těžké časy,
avšak my je ještě nemáme. Je skutečností,
a přes to se nedá přejíti ani v kruzích
rozumných a nepoštvaných nájemníků,
že ochrana nájemníků je zbytkem válečných
opatření. Československý stát
je po Rusku a Rakousku nejzaostalejším v rušení
těchto donucovacích opatření. (Posl.
Heeger [německy]: Chcete, aby lidé platili, až
budou černí?) Kdo to říká?
Vše, co dosud bylo podniknuto pod titulem stavebního
ruchu ke zmírnění bytové nouze nebo
k odstranění zákona na ochranu nájemníků,
bylo hudlaření. Dnes víme, že všechny
až dosud provedené subvenční stavby
přišly skorem výhradně k dobru jen lépe
sociálně situovaných, zatím co hospodářsky
slabí, velká masa trpících bytovou
nouzí, zůstali skorem nedotčeni tímto
dobrodiním. Jde zde o sociálně politické
zákony z doby, kdy jsme ve vládě nebyli.