Předloha zákona o stavebním ruchu, jak již
jsem zde uvedl, naprosto nás neuspokojuje. Ten, kdo bude
stavěti podle tohoto zákona, nemá naprosto
žádné výhody od státu, jedině
tu, že budou mu poskytnuty určité úlevy
daňové a že stát převezme ze
40% záruku proti finančnímu ústavu,
který na druhou hypotéku stavebníku půjčí.
Tedy jsou to sice úlevy, ale slavná sněmovno,
tyto úlevy daleko nestačí k tomu, aby na
bytovém trhu nastalo určité uklidnění.
Vezmeme-li v úvahu rapidní vzestup cen stavebních
hmot, uvážíme-li, že podle tohoto zákona
stavebník bude roku letošního a na začátku
roku příštího stavěti o 20 až
30% dráže, než stavebník podle zákona
loňského, pozorujeme, že tímto zákonem
vyrobíme zase novou třídu nájemníků
v novostavbách.
Zvýšení cen stavebních hmot nemůže
se projeviti nikde jinde než v nájemném. Ať
již staví soukromý podnikatel ze spekulačních
důvodů, ať družstvo nebo obec, vždycky
se zvýšení stavebních nákladů
s matematickou přesností projeví ve výši
nájemného.
Podle dosavadního zákona o stavebním ruchu
pohybuje se cena za jednu obytnou místnost v novostavbě
mezi 1800 až 2400 Kč ročně, to znamená,
že člověk, který potřebuje se
zřetelem na větší počet příslušníků
své rodiny dvoupokojový byt, musí za něj
zaplatiti ročně okrouhle 6000 Kč a že
vedle tohoto velikého nájemného musí
nájemník položiti 20 až 30 tisíc
Kč jako vklad do stavebního družstva.
Slavná sněmovno! Když byla projednávána
tato předloha zákona, přišli zástupcové
naší strany v soc.-politickém výboru
s řadou opravných návrhů, které
směřovaly ne k tomu, aby demagogickým způsobem
rozjitřovaly náladu v širokých vrstvách
lidových, nýbrž pouze k tomu, aby na základě
tohoto zákona bylo umožněno stavěti
družstvům, která stavějí pro
malý pracující lid. (Výborně!)
Proto jsme navrhovali, aby ony úlevy daňové,
které poskytovány byly dosavadně platným
zákonem, nebyly snižovány, jak navrhuje tato
předloha zákona. Žádali jsme dále,
aby procento, které stát garantuje, bylo zvýšeno
do cifry 90, totiž aby obnos, který garantuje stát
s I. hypotékou, šel až do 90%. Dále jsme
navrhovali, aby v §u 39 byla limitovaná částka,
které může ministerstvo soc. péče
použíti ke státním garanciím,
do výše 120 mil. Kč, zvýšena, poněvadž
i toto ustanovení pokládali jsme za naprosto neúčelné,
ježto nemá také naprosto žádného
věcného podkladu.
V zákoně je ustanovení, že na státní
garancii podle tohoto zákona nemá nikdo práva.
Dále je tam ustanovení, které ponechává
možnost, ba téměř ukládá
povinnost ministerstvu soc. péče, aby zkoumalo,
v jakých majetkových a sociálních
poměrech žije žadatel o státní
garancii, a aby podle toho vyřizovalo podané žádosti.
To znamená, že ministerstvo soc. péče
má plně v rukou, komu tuto státní
garancii poskytne nebo neposkytne.
Podle dosavadní praxe je nám známo, že
ministerstvo soc. péče poskytuje státní
garancii podle tohoto zákona pouze oněm osobám,
které poskytují záruku, že budou schopny
plniti veškeré povinnosti, zákonem jim uložené,
tedy že ministerstvu soc. péče a tím
státu nevznikají naprosto žádná
vydání, není zde žádného
risika, které by opravňovalo vládu k onomu
ustanovení o 120 milionech Kč, které je brzdou
rozvoje stavebního ruchu. (Tak jest!)
Nechápeme, z jakých důvodů ministerstvo
financí tak houževnatě trvá na tomto
ustanovení. Možná, že snad to má
býti donucovací prostředek, aby slavná
vládní koalice už jedenkráte přikročila
k definitivnímu řešení bytové
otázky zákonem dlouhodobým. Ale, slavná
sněmovno, tento donucovací prostředek už
byl obsažen v loňském zákoně.
Vidíme však, že neměl naprosto žádné
účinnosti na pány z vládní
většiny a že tito pánové přišli
zase letos s tím, abychom projednávali zákony
s jednoroční lhůtou, tedy zákony provisorní,
které nejsou schopny řešiti a léčiti
bytovou otázku, ale které jsou s to pomáhati
k rozmáhání lichvy se stavebními hmotami.
(Výborně! Tak jest!)
Vážení pánové, pro nás
zde neexistuje žádný důvod, kterým
by ministerstvo financí mohlo odůvodniti toto protilidové
ustanovení, které ve značné míře
brzdí dobrou snahu našich stavebních družstev,
která v otázce bytové vykonala pro stát
veliké věci a kterým by stát měl
býti za tuto jejich blahodárnou činnost vděčným.
Řekl jsem, že takovýmto projednáváním
zákona na krátkou dobu, pomáháme lichvě
se stavebními hmotami. Ten, kde jen trochu zná poměry
na bytovém trhu, jest si vědom jedné věci,
že totiž ceny stavebních hmot, které na
př. v letech 1925 a 1926 pohybovaly se okrouhle na sedmi
až osminásobné výši proti r. 1914,
od této doby pronikavým způsobem byly zvýšeny.
Mluvím zde jen o nejdůležitějších
potřebách ke stavbám. Především
jsou to cihly. Pročtete-li si kolektivní smlouvy
cihlářského dělnictva, uvidíte,
že cihlářskému dělnictvu od r.
1925 jen v několika málo výjimečných
případech byly zvýšeny mzdy o 5 až
10%, ve veliké většině případů
však mzdy tyto zůstaly tytéž jako v letech
1924 a 1925 přes to, že cena cihel od r. 1925 zvýšená
pro letošní sezónu, jak se ohlašuje, nově
má býti zvýšena o 50 až 80 Kč
na 1000 kusech. Daleko horší je to však se stavebním
dřívím, u kterého se ohlašuje
zdražení o 30 až 40% pro letošní
sezonu.
Rád bych věděl, kde jsou důvody pro
toto strašlivé zvýšení cen stavebních
hmot. Známe přece dostatečně poměry
dělnictva, které živí se prací
v lese, které zaměstnáno je na pilách
atd. Víme, že toto dělnictvo má denně
12, maximálně 14 Kč. Víme také,
že cena stavebního dříví na místě
nebyla zvýšena než o 20%. Ale přes to
víme, že právě obchodem a meziobchodem
zvyšována je cena stavebního dříví
o 40 až 60%. Měl jsem možnost konstatovati případ,
kde obchodník dřívím, který
koupil na pile stavební dříví, dal
účet za toto dříví adresovati
přímo na toho, kterému toto dříví
zprostředkoval, a za toto zprostředkování
obchodu dal si vystavěti účet o plných
100% vyšší, než jak na místě,
na pile, za dříví platil. (Slyšte!)
Vážení pánové, tento pán
nejen že vydělal 100% čistého zisku
bez jakékoli námahy, ale vyhnul se také placení
daně z obratu, poněvadž přímo
dal účet psáti na toho, který od něho
dříví objednal.
To je jen jeden z mnoha případů, jakým
způsobem zneužívá se dnešní
bytové nouze a jakým způsobem jednotlivci
obohacují se na úkor veřejného zájmu.
Totéž se děje se stavebním kamenem a
totéž, vážení pánové
a dámy, je s pracemi stavitelskými. Mám zde
při ruce ceník stavitelů, jakým způsobem
kalkulují práci na stavbách tomu, pro koho
práci vykonávají. Mám zde také
kolektivní smlouvu, mzdový ceník zednického
dělnictva, a je to zajímavé. Stavitel kalkuluje
za každou jednotlivou sílu, kterou má na stavbě,
stavebníkovi tyto částky:
Přední dělník zednický má
podle kolektivní smlouvy mzdy za jednu hodinu 5,10 Kč.
Stavitel však stavebníku účtuje za každého
dělníka bez rozdílu 10 Kč za jednu
hodinu, (Slyšte!) to znamená, že vydělává
na jednom dělníkovi zednickém 4,90 Kč
za jednu hodinu. A můžeme si lehce vypočítati,
když takový zednický mistr nebo stavitel zaměstnává
na stavbě 30 až 40 lidí, jaké obrovské
částky jsou to v jednom týdnu.
Zedník podřadný podle kolektivní.
smlouvy má 3,60 Kč až 4,80 Kč za hodinu.
Za takového dělníka počítá
si zaměstnavatel však 8,20 Kč. Nádenice
má 1,70 až 2,40 Kč, a počítá
si za ni 5,20 Kč za hodinu.
Slavná sněmovno, charakteristické je však
jedno: páni stavitelé počítají
stavebníkovi také za každou pracovní
hodinu učně, za kterého si vybírají
4,80 Kč za hodinu. Byl jsem přítomen projednávání
osnovy zákona o sociálním pojišťování
dělnickém, kde pánové si velmi stěžovali,
jak mnoho jsou podnikatelé a živnostníci zatíženi
tím, že musí platiti premie do sociální
pojišťovny. Tato premie podle dosud platného
zákona činí 4,30 Kč týdně
a tuto svou nespokojenost odůvodňovali tím,
že prý učedník jim nic nevydělává,
že je to prý balast a ohromné finanční
zatížení pro podnikatele, má-li za tohoto
učedníka ještě premii platiti. Zde však
vidíme na příkladu pánů stavitelů,
že tento učedník nepracuje zadarmo. On sice
pracuje zadarmo snad tomu panu zaměstnavateli, ale nepracuje
zadarmo pro toho, pro koho ty práce vykonává,
tím že si pan stavitel účtuje za každou
hodinu odpracovanou učněm 4,50 Kč. To znamená
za 8 hodin práce 36 korun za den a přece nemůže
pan stavitel platiti 4 Kč 30 hal. týdně premii
do soc. pojišťovny.
I zde je viděti, že ani po této stránce
není všechno v pořádku, že i páni
stavitelé dovedou velmi dobře využitkovati
dnešní situace na bytovém trhu a že dovedou
dobře kalkulovati, ovšem ve svůj prospěch,
avšak v neprospěch těch, kteří
stavby podnikají.
Daleko drastičtější jsou poměry
pokud se týče opatřování stavenišť.
Zde právě je křiklavé, že se
přichází s řešením bytové
a stavební otázky pouze na krátkou dobu jednoho
roku, čímž se otevírá pole nezřízené
lichvě se stavebními pozemky. Nemůžeme
nikdy uznati za správné, aby se jednotlivci soukromí
anebo silné finanční ústavy obohacovaly
na úkor širokých vrstev lidových. Dávno
jsme již volali po zákonné ochraně,
volali jsme po určitých opatřeních,
která by byla s to zabrániti tomuto nezřízenému
lichvaření stavebními hmotami. Když
jsme projednávali tyto zákonné osnovy, sami
pánové z vládní většiny
si velmi trpce stěžovali, že stav by jsou zdražovány
umělým způsobem výrobci stavebních
hmot. Ale přišli-li jsme kdy s nějakým
radikálním řešením, které
mělo do budoucna zabrániti této lichvě,
vždycky jsme se potkali s nepřekonatelným odporem
právě u těch pánů, kteří
si s námi na lichvu stavebními hmotami stěžovali.
(Slyšte! Slyšte!)
Slavná sněmovno! To jsou poměry, které
nutí každého poctivého člověka
k přemýšlení. Dávno jsme se dožadovali,
aby byly touto sněmovnou bytové otázky řešeny
trvale. Jsme si příliš dobře vědomi,
že současné bytové poměry nejsou
trvale možné. Jest nám naprosto jasno, že
je neudržitelno, aby na bytovém trhu byly takové
poměry, že je 6 druhů nájemníků.
Víme dobře, že budeme jednou musiti přikročiti
k tomu, aby se ceny nájemného sobě přibližovaly.
Ale jakým způsobem chcete toho docíliti?
Chcete toho docíliti snad tím, že pouze podle
pravítka nakreslíte si ceny bytů ve starých
domech bez ohledu na to, jsou-li nájemníci schopni
platiti tak vysoké činže čili nic? My
bychom se nerozpakovali hlasovati pro zvýšení
činží ve starých budovách, kdyby
měla slavná vláda dosti odvahy a dobré
vůle řešiti také otázku mezd
dělnictva, příjmů státního
a veřejného zaměstnanectva (Výborně!
- Potlesk poslanců čsl. strany nár.
socialistické.), kdyby tato slavná vláda
nestála vždycky na stráži, když se
dělnictvo ocitne ve mzdovém zápase se zaměstnavatelem,
aby chránila zaměstnavatele a nutila dělníka
pracovati za nejnižší mzdu, jaká jest
možná. Nebránili bychom se tomu, aby nastalo
určité vyrovnání, ale vyrovnávati
vždycky, stále a důsledně na úkor
těch nejubožejších, na úkor těch,
kteří dalšího zatěžování
nesnesou, na to nás nikdy nedostanete. (Výborně!)
Vážení pánové! My bychom se nebránili
zvýšení nájemného ve starých
budovách, ale musili bychom se brániti tomu, aby
ono zvýšení, které by vyplývalo
ze zvýšení nájemného, připadlo
cele a trvale do kapes pánů majitelů domů.
(Výborně!) Tato otázka není
tak jednoduchá. Zde se velmi silně rozcházíme
v názoru, má-li majitel domu morální
právo žádati, aby nájemné, které
jsme platili r. 1914, bylo sedmkrát nebo až osmkrát
zvýšeno v jeho vlastní prospěch. Známe
mnoho případů, kdy majitelé domů
ne z lidskosti a ani z ohledu na to, jestli široká
veřejnost potřebuje bytu, čili nic, pouštěli
se do staveb činžáků nebo činžáky
kupovali, nýbrž stavěli a kupovali pouze proto,
že byli přesvědčeni, že v činžácích
budou jejich peníze nejspolehlivěji a také
nejvýhodněji uloženy.
My jsme si také vědomi, že majiteli domu, který
vlastní už dům 40, 50, 60 roků a který
si vykalkuloval nájemné do té výše,
aby v nájemném obsažena byla již ona kvota,
kterou potřebuje k amortisování kapitálu,
který do budovy vložil, v mnoha případech
nájemnictvo celý investovaný kapitál
splatilo i s úroky. (Výborně!) Dále
je nám známo, že je mnoho těch, kteří
si postavili nebo koupili činžovní dům
dávno před válkou, ale kteří
nemajíce dostatek vlastních prostředků,
vypůjčili si na I. a II. hypotéku od finančních
ústavů. Vážení pánové!
Já kladu velmi slušný dotaz, v kolika případech
se zjistilo, že by takový majitel domu přišel
z vlastní iniciativy do takového finančního
ústavu a řekl by: já chci valorisovati nájemné,
a já vám budu valorisovati svůj dluh, který
zde mám. Takový případ jsme zde neměli,
aby majitel domu přišel do záložny, která
mu půjčila ve zlaté hodnotě 1913 a
1914 peníze, ze kterých platí 41/2
%, a aby řekl: pro pána boha, já vás
tím okrádám, já vám musím
platiti 20%, abych to nahradil. Ale valorisovati nájemné
a nechati si z cizího vydluženého kapitálu
platiti horentní úroky, na to jsou páni pohotově.
V tom je tedy zásadní ohromný rozdíl
názorů, má-li majitel starého domu
právo žádati valorisaci nájemného
pro svůj vlastní prospěch. Kdyby platové
a mzdové poměry a platy státních a
veřejných zaměstnanců byly toho druhu,
že bychom mohli k tomu dáti souhlas, aby se valorisovalo
nájemné ve starých budovách, pak je
nebudeme valorisovati pro majitele domů, a jestli vy, pánové,
tak uděláte, pak je to vaše záležitost
(Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.), ale my je nebudeme valorisovati
do kapes majitelů domů, nýbrž pro veřejné
účely, aby nešťastníci, kteří
vůbec nebydlí, nebo draho bydlí v novostavbách,
mohli bydliti, aby se pro ně mohly postaviti byty s přijatelným
nájemným, aby se valorisace nájemného
neukázala býti desetinásobná proti
r. 1914.
Pánové, vy stále mluvíte o valorisaci,
ale valorisujete pouze to, co je k vašemu dobru. Ale abyste
valorisovali platy a mzdy, to vám jakživo nenapadlo.
(Tak jest!) Táži se, které odvětví
průmyslové výroby valorisovalo dělnictvu
mzdy, kolik kategorií státních a veřejných
zaměstnanců má valorisovány své
platy. Vážení pánové, vy chcete
stále valorisovati vydání, ale příjmy
valorisovati nechcete. Je řada věcí, které
také nejsou valorisovány. Což pak je to valorisace,
když jsem platil za oblek v r. 1914 45 až 50 K a dnes
po mně žádá krejčí 800
až 900 Kč? Což pak je to valorisace, když
prádlo stojí 20 až 25krát tolik, než
stálo v době předválečné?
Na to by také měla slavná vláda dohlédnouti,
kde jsou toho příčiny, že se zde valorisace
docíliti nedá, a jistě by přišla
na zjevy, že velmi podstatná část abnormálních
nákladů na tyto nezbytné životní
potřeby zůstává jednak v kapsách
velkovýrobců, jednak v daleko větším
ještě měřítku v rukách
obchodníků a meziobchodníků.
Chceme-li býti spravedliví, chceme-li mluviti o
valorisaci, musíme se napřed podívati, je-li
valorisace všude zavedena a teprve pak lze mluviti o tom,
aby se zavedla také na tomto poli.
Pro všechny tyto důvody, které jsem zde uvedl,
je přirozeno, že klub náš nemůže
hlasovati pro tyto předlohy. Je přirozeno, že
klub cítil se povinen podati celou řadu opravných
návrhů, a to pokud se týká zákona
o ochraně nájemníků v tom smyslu,
aby všechna protilidová, nespravedlivá a tvrdá
ustanovení této předlohy byla odstraněna,
aby dosud platný zákon byl o další rok
prodloužen a aby v této době vláda snažila
se za pomoci povolaných činitelů a odborníků
vypracovat osnovu zákona, kterou by definitivně
vyřešila tuto naléhavou otázku. Pokud
se týká zákona o stavebním ruchu,
žádáme, aby ustanovení zákona
dosud platná o daňových úlevách
byla zachována a aby obnos, který v §u 39 je
limitován na 120 mil., byl zvýšen na 300 mil.
Kč a aby také toto provisorium bylo provisoriem
posledním, aby vláda po této stránce
přišla s dlouhodobým řešením.
Slavná sněmovno! Ve své řeči
poukázal jsem na několik zjevů, které
nijak nepřispějí k povznesení nálady
při oslavě desetiletého trvání
tohoto státu. Kdo měl možnost pozorovati krásné
nadšení našeho malého, pracujícího
člověka v onu velikou a slavnou hodinu, kdy proklamována
byla samostatnost tohoto státu, kdo měl možnost
viděti, jaká radost, nadšení a láska
k tomuto státu sálá z očí malého
člověka, podivil by se, jaká změna
stala se za pouhých 10 let.
Vážení pánové! Vy, kteří
béřete na sebe odpovědnost nejen za to, co
zde konáte protilidového, zpátečnického,
reakčního, ale také za to, že ubíjíte
krásné, vznešené city v srdci našeho
malého člověka, měli byste si vzpomenouti,
je-li právě dnes nejvhodnější
doba, abyste oklešťovali sociální pojištění
dělnické, abyste z něho vyřazovali
statisíce těch nejpotřebnějších,
je-li dnešní doba nejvhodnější,
abyste provokovali ten krásný cit našeho člověka
tím, že odměňujete ty, kteří
se nejvíce na českém národě
za světové války prohřešili,
generály, a že nakonec vyvrcholujete tyto reakční
útoky útokem na ochranu nájemníků
a špatným zákonem o stavebním ruchu.
Myslíte-li si, že to jsou prostředky k tomu,
abyste nadšení v myslích a srdcích našeho
malého člověka udrželi, pak jste na
strašném omylu. Na tom božím světě
se všechno mění, dnes jste vy nahoře
a pozítří budou nahoře druzí,
a abyste nahoře stále nebyli, o to již se postará
malý, vámi týraný pracující
lid. Vždyť přijde doba, kdy tento lid bude moci
s vámi účtovati a zúčtuje takovým
způsobem, abyste si do budoucna předložili,
pracovati v zákonodárných sborech způsobem,
který znamená vyloženou reakci sociální,
kulturní i politickou.
My jsme pevně přesvědčeni, že
doba reakce může trvati 2, 3, 4 léta, ale že
reakce nemůže býti trvalým zjevem v
republice Československé, v republice demokratické.
Ne nadarmo dali jsme našemu občanstvu určitá,
výsostná, veliká práva občanská
v této republice. Toto občanstvo dnes nebo zítra
přijde k tomu přesvědčení,
že jeho svatou povinností jest, aby svých výsostných
občanských práv použilo k tomu, aby
svrhlo se sebe jařmo despocie a reakce, kterou jste nastolili
vy. (Potlesk poslanců čsl. strany nár.
socialistické.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Bezděk. Uděluji mu slovo.
Posl. Bezděk: Slavná sněmovno! Z toho,
že již po několikáté projednáváme
otázky bytové, je viděti, že tato otázka
jest jakýmsi nezmarem, který se ustavičně
a ustavičně do této síně vrací,
a o němž musí býti jednáno. Z
toho je také viděti, že otázka není
jednoduchá, nýbrž velmi spletitá, když
ještě v 10. výročí republiky
není možno definitivním způsobem ji
nějak vyřešiti. Důvodová zpráva,
která provází vládní návrh
zákona o ochraně nájemníků,
praví, že návrh neuspokojil ani majitelů
domů ani nájemníků, ani členů
soc.-politického výboru, zastupujících
zájmy různých kruhů občanstva.
Tedy opravné návrhy stran vládní většiny
směřují zejména k rozšíření
smluvní volnosti, k lepší úpravě
ustanovení o přípustném zvyšování
nájemného a k rozšíření
výpovědního práva vlastníka
domu ve prospěch jeho a ve prospěch jeho nejbližších
příbuzných.
Velectění! Zákonodárce se snaží
aspoň postupným způsobem dostoupiti k poměrům
obvyklým. (Výkřiky poslanců čsl.
strany nár. socialistické.) Já nehájím
majitelů domů. Nám musí záležeti
na majitelích domů i na nájemnících,
a tato otázka se nemůže řešiti
ani s hlediska majitelů domů, ani nájemníků,
nýbrž s hlediska národohospodářského
a s hlediska potřeb státu. (Výkřiky
posl. Zeminové.)
Kdo jste z průmyslového města a kdo by zastával
naprosto třídní stanovisko, i když je
to strana socialistická, sejdete se na periferiích
velkých měst a blízkých vesnic se
svými vlastními stoupenci, kteří nikdy
nepotvrdí zásady, které zde pronesl p. kol.
Langr. My a zvláště já se naprosto
nemohu postaviti na stanovisko třídní, nýbrž
musím se postaviti na stanovisko vyrovnávací.
A konečně jest zásada, že v důležitých
případech, když řeší se
vážné a dalekosáhlé otázky
a tomu bylo tak u nás v letech poválečných
zvláště v ohledu bytovém - má
stát nejen právo, nýbrž i povinnost,
aby zasahoval i do hospodářského života
jednotlivců.
Jsou takové otázky, na kterých má
stát mimořádný zájem a na něž
si musí vyhraditi rozhodující vliv. Bývají
řešeny případy, při nichž
by zvůle jednotlivců mohla poškoditi státní
zájem, zvláště v dobách vážných,
nebo kde by chorobně vypjatá ziskuchtivost mohla
býti vážným nebezpečím
pro velikou část obyvatelstva. Ale i v takových
případech nesmí stát jíti příliš
daleko, nýbrž jen potud, pokud je to nutné
k ochraně státních zájmů.
V dobách mimořádných, jako je válka
a těžké poměry poválečné,
je potřebí - a bylo potřebí - mimořádných
prostředků a opatření. Vidí-li
se však, že jsou občané, jimž se
takové nepřirozené spoutání
občanského, případně hospodářského
života líbí, kteří by z takového
výjimečného stavu udělali trvalé
zařízení, nezbývá než
z této ideologie je vyprostiti a přesvědčiti
je o důležitosti a prospěšnosti oprávněné
hospodářské samostatnosti.
Velevážení! Tyto poměry nejsou jen v
naší Československé republice, bytové
poměry musily býti řešeny ve všech
státech. Vidíme, že na př. v západních
státech jsou s bytovou otázkou už téměř
hotovi. Nechci rozbírati, jakým způsobem
byly tam bytové poměry řešeny, ale prosím,
poohlédněme se po našem okolí. V Německu
prodloužena jest ochrana nájemníků do
15. února 1928. O další úpravu na 3
roky se jedná. Vázanosti však tam nepodléhají
místnosti výdělečné, klubové,
spolkové, velké byty a veškeré místnosti,
které byly v podnájmu pronajaty s nábytkem.
Nejmenší činže je 120% ve zlatě
a z toho připadají 30% daně prosté
majitelům starých domů na jich udržování.
Tedy Německo, které je převážnou
většinou státem průmyslovým a
kde musí býti proto přihlíženo
na potřeby a poměry dělnictva, zcela jiným
způsobem řeší bytovou otázku
než u nás.
V Maďarsku ochrana nájemníků je téměř
již zrušena, až na nepatrné výjimky.
Jugoslavie prodloužila zákon, kterým se ochrana
nájemníků prodlužuje, do 30. dubna 1928.
Bytové poměry jsou tam už dávno do jisté
míry vyřešeny. Právě před
2 lety, když byla delegace tohoto slavného sboru v
Jugoslavii, byla zrušena ochrana nájemníků
v Bělehradě; a tu jsme byli svědky, že
tam tehdy opravdu činže vylétly do výše.
Proto bylo nutno ještě se k ochraně nájemníků
vrátiti, ovšem v míře už značně
omezené.
V Polsku jest ochrana nájemníků nepatrná.
Byla tam obnovena smluvní volnost, což má veliký
význam, a tím ochrana potřebná do
té doby mizí.
V Rakousku jsou ovšem poměry po této stránce
neutěšené. Je tam ochrana nájemníků,
a bude se v nejbližší době jednati o její
prodloužení. Činže jsou tam nižší
než u nás, nájemníci však platí
daně a dávky, jakož i opravy domů, a
majitel domu není státním posluhou v tomto
směru.
Vidíme, že ve všech státech, i ve státech
okolních, tyto poměry se vážně
řeší a že nemůže tato otázka
zůstati na mrtvém bodu ani v naší Československé
republice.
Jest otázka: Je možno úplně zrušiti
ochranu nájemníků? Na tuto otázku
odpovídají organisace, resp. jejich zástupcové,
že jsou přesvědčeni, že ochrana
nájemníků podle nynějších
tendencí nemůže trvati věčně.
To je stanovisko i nájemníků. Ale také
uznávají, že se musejí hledati cesty,
ovšem schůdné, k její snad jiné
definitivní úpravě. Bohužel, že
p. kol. Langr ve své ostré kritice nenaznačil
cest, které by byly nynější vládní
většině vodítkem, jakým způsobem
mohla by tato palčivá otázka šťastně
býti rozřešena.
Nájemníci, či lépe řečeno,
funkcionáři nájemnických organisací
hájí zásadu: Dokud není dostatek bytů,
nelze ochranu zrušiti, a dokud nejsou výdělkové
a životní poměry stabilisovány i podle
zvýšené činže, nelze činže
překotně zvyšovati. Nelze překotně
zvýšiti bez vnitřních otřesů
činže, jak si to představují majitelé
domů a stavitelé, a nelze také v krátké
době zrušiti nebo zhoršovati ochranu. Úprava
bytové otázky má býti řešena
na základě vypracování dlouhodobých
zákonů na ochranu nájemníků
a o stavebním ruchu.
Naproti tomu organisace majitelů domů a také
stavitelé namítají, že zákonná
ochrana nájemníků chrání i
občany zámožné, kteří
potřebu bytovou platí nepatrným a mnohdy
směšným dílem svých příjmů.
Proto je demoralisací obyvatelstva, ježto svádí
k lehkomyslnosti a spoléhání se, opatřovati
své potřeby bytové na úkor někoho
cizího. Konečně omezuje disposiční
právo vlastníka domu, proto má býti
zrušena, ne-li ihned, pak v době brzké.
Žádána prozatímně naprostá
smluvní volnost nájemní, rozšířené
právo výpovědní a daňové
úlevy pro majitele domů s malými byty. Požadavky
tuto vyslovené jsou oprávněné jak
na straně nájemníků, tak i u majitelů
domů. Některé vyslovené požadavky
v podaných memorandech jsou však přehnané,
že naprosté splnění jejich by nepřivodilo
klid a pořádek v bytových záležitostech
nikdy. Taková stanoviska byla hájena již před
10 lety a, bohužel, dnes již málo se změnila.
Proto také s definitivním vyřešením
otázky bytové tak pozvolna postupujeme.
Bohužel jest litovati, že někteří,
i vážní činitelé, využívají
této otázky bytové mnohdy politicky. Je přirozeno,
že v městech, kde je 20% nájemníků,
mnohem lépe lichotí, mluví-li se ve prospěch
nájemníků. Na druhé straně
na venkově, kde je poměr opačný, zamlouvá
se zase, mluví-li se ve prospěch majitelů
domů a domků. Tedy politik, národohospodář,
který chce řešiti tyto otázky se stanoviska
státního, ve prospěch státu, nemůže
se přikloniti nikdy na tu neb onu stranu úplně,
nýbrž musí si vyhlédnouti zde svou cestu
a řešiti tyto otázky bez ohledu na líbivost
té neb oné strany. Bohužel, že tentokráte
se staly v této věci přehmaty se stran a
osob, od nichž bychom toho nejméně byli očekávali.
Také považuji za velkou chybu, že předčasně
byla naše široká veřejnost pobouřena
oznámením pronikavého řešení
otázky bytové tím, že by měla
býti zrušena ochrana nájemníků.
Nájemníci byli zbytečně, bezdůvodně
drážděni. Jak vládní návrh
zákona a zpráva, které jsou sněmovně
rozdány a o nichž dnes jednáme, dokazují,
byla tato otázka řešena s velkou rozvahou.
Úplné zrušení ochrany nájemníků
je však v zásadě nutné a bude prospěšné,
a to i podle vládního názoru i podle názoru
odborných znalců a národohospodářů.
Avšak je možné jen postupné odstraňování
ochrany nájemníků, a to především
úpravou nájemného ve starých domech,
aby se dospělo k poměrnému vyrovnání
nájemného v domech nových a úplnému
odstranění ochrany před výpovědí
teprve tehdy, až bude zajištěna dostatečná
nabídka bytů. K tomu nutno působiti podporou
staveb, zvláště domů s malými
byty.
Dosavadní zákony o stavebním ruchu, jež
měly odpomoci nedostatku bytů, splnily svůj
úkol jen částečně. Pomocí
jich nebyla řešena palčivá otázka,
jak odstraniti nedostatek malých bytů. To se stalo
jen měrou nedostatečnou, spíše jimi
byla řešena bytová reforma. Postup měl
býti opačný: napřed odpomoci nedostatku
malých bytů a pak přikročiti k bytové
reformě. Při zákonné ochraně
nájemníků má býti přihlíženo
k tomu, aby chráněni byli jenom ti, kdo ochrany
potřebují, ne však lidé zámožní,
jejichž příjmy jsou takové, že
jim umožňují, aby starali se sami o sebe a
nedávali se vydržovati od majitelů domů,
hospodářsky velmi často slabších.