Čtvrtek 15. března 1928

Těmito slovy dotkl jsem se vlastně základní otázky, jak pokud jde o zvýšení chuti ke stavbám a stavební činnosti, tak také pokud jde o zvýšení činží a zrušení ochrany nájemníků. Požadavek, aby platová schopnost nájemníků byla obnovena, nemůže se omezovati jen na státní zaměstnance, jest to všeobecný požadavek v nejvlastnějším slova smyslu, conditio sine qua non. Se zřetelem na levné činže a na zákon o ochraně nájemníků stlačuje se u nás nepřirozeně životní úroveň nájemníků, takže výdaje na životní potřeby jednotlivce jsou u nás ve srovnání s cizinou daleko nižší. Zvýšení činží, jež jest v zájmu podpory stavebního ruchu, zůstává však nemožným, poněvadž musí ztroskotati nikoliv na nechuti k placení, nýbrž na neschopnosti k placení nájemníků, poněvadž jinak životní úroveň nájemníků musila by býti ještě více snížena, co však sama vláda považuje za nemožné. Přes to však vláda nečiní nic, aby tento ošklivý zjev odstranila. Přes všechny prosby a upozorňování není rozřešena otázka pensistů, zaopatřovací zákony pro oběti války a oběti poválečné doby nebyly přiměřeně novelovány, úředníci a zaměstnanci byli propuštěni a vydáni na pospas hladovému životu, novelování pensijního pojištění soukromých zaměstnanců se protahuje po léta, sociální pojištění dělníků má býti zhoršeno, nepřihlíží se ke mzdovým a platovým bojům ve státním a soukromém hospodářství, dokud vláda katastrofálními stávkami není donucena, aby zasáhla. Jest to znamení slabosti a neschopnosti vlády a její sněmovní většiny, že se stále vyhýbá hloubce otázky a hledá východisko v žalostných provisoriích. Místo aby se životní podmínky nájemníků tak vyrovnaly, aby se umožnilo rychlé zvýšení činží v zájmu podpory stavebního ruchu, připouští se postupné a etapové malé zvyšování činží, které pro oživení stavební činnosti jest úplně bez účinku, které však nesnesitelně stlačuje životní úroveň nájemníků, naproti tomu pak je stát ve formě daní majetníkům domů odejme.

Tak hřeší vláda v oboru bytové otázky jak jen může a neuváží, že jednou nebude moci již nésti odpovědnosti za své chování.

Moje dosavadní vývody dostatečně odůvodňují, proč má strana tři předložené návrhy zákonů, týkající se podpory stavebního ruchu, odkladu exekučního vyklizení místností a ochrany nájemníků úplně zamítá.

Na tomto místě musím výslovně zdůrazniti, že především protestujeme proti soustavě vytloukání klínu klínem jednoročními provisorii. Vláda a parlament dopouštějí se jen těžkého porušování svých povinností, když stále a stále vyčkávají, až se přiblíží uplynutí provisoria, aby pak ve všem spěchu platné provisorium o ochraně nájemníků a o podpoře stavebního ruchu s několika změnami rozšířily na další rok, a tím vždy o jeden rok oddálily konečnou úpravu bytové otázky. Za takových okolností musí každé provisorium přes všechny změny nutně zůstati jen zkomoleninou, jež působí jen škody, poněvadž zvyšuje trvalou nejistotu. Neboť předpokladem úspěšného stavebního ruchu, základem rozumné stavební a bytové politiky jest klid, stálost a dlouhé trvání. Krátkodobá ustanovení a příkré změny jen škodí a musí působiti na zdražování stavebních cen a činží, stále více zhoršují podmínky pro obnovení normálního bytového hospodářství.

Povinností vlády jest neotáleti déle a přikročiti konečně k definitivnímu rozřešení bytové otázky s onou jistotou, která odpovídá důležitosti této otázky. Nájemníci a majetníci domů, tedy celá veřejnost právem očekává, že vláda nejpozději na podzim letošního roku předloží oběma sněmovnám návrh zákona, jenž ve velkých rysech na dlouhou dobu bude obsahovati všechna ustanovení, která podle domnění odborníků jsou schopna definitivně rozřešiti bytovou otázku a zavésti svobodné a normální bytové hospodářství v tomto státě. Nedostojí-li vláda této povinnosti, musí očekávati, že voličové při nejbližších volbách s hlasovacím lístkem v rukou zúčtují zcela energicky s ní a s vládní většinou.

Zabývati se dokonce ještě jednotlivými ustanoveními tří návrhů zákonů, které podle vůle vládní většiny jsou již tak jako usneseny, jest zbytečné, neboť marnost takového počínání jest již dosti známá z dřívějších případů.

Příležitosti, že právě mluvím, chci užíti k tomu, abych sněmovnu a zvláště pány z české vládní většiny vzal za svědky křiklavé nespravedlnosti, která se přihodila v posledních dnech v tomto státě a která zřetelně svědčí, že nikoliv všichni občané tohoto státu jsou před zákonem rovni. Prosím zvláště předsednictvo této sněmovny, aby případ, jejž nyní vylíčím, podle stenografického protokolu uvedlo na vědomí panu ministrovi vnitra a panu ministrovi spravedlnosti a aby je požádalo o nápravu.

My Němci jsme již zvyklí, že se slavnosti na paměť osob padlých dne 4. března netěší zvláštní přízni úřadů a že se nám Němcům při této příležitosti dělají všemožné těžkosti. Co se však stalo v Šumperku, to dokonce ještě ani v tomto státě nebylo.

V Šumperku vycházejí dva časopisy: "Nordmährischer Grenzbote", list nad stranami, ale s národním směrem a "Sudetenbote", stojící výhradně v službách německých vládních stran, zvláště Svazu zemědělců. Oba časopisy ve svém čísle ze dne 4. března uveřejnily krátké vzpomínky. V časopise "Nordmährischer Grenzbote" vyšel článek sen. dr Ledebura-Wichelna, jenž patří německé křesťansko-sociální straně lidové. Dovoluji si dámám a pánům tento článek uvésti na vědomí (čte):

"Ke 4. březnu. Od sen. dr Ledebura-Wichelna.

"Každá přirozená smrt jest zákonitým zánikem, každá násilná smrt protizákonným přerušením procesu, probíhajícího při součinnosti duše a hmoty podle určitých pravidel. Každá pravidelná smrt znamená přirozené oddělení, každá nepřirozená smrt násilné rozloučení duše a těla. Prostá lidová víra má pro to jemný cit a to jest příčinou, proč násilně oddělené duši tak často připisují neklidný návrat a neustálou touhu po pomstě. V této lidové víře jest mnoho pravdivého, neboť přirozeným zánikem idea působící v každém člověku buď se vyžila nebo ji dávno převzali noví nositelé a v přirozeném přetvoření působí jako dědictví dále.

"Jinak jest tomu, když živoucí ideál vede k neočekávané smrti toho, jenž vědomě nebo nevědomě byl nositelem tohoto ideálu. Předčasně přervaná myšlenka má silnější působivost než domyšlená; stává se věčnou výstrahou a bádavý lidský duch a upřímné nadšení stále se k ní vrací. Tak také dějiny sudetsko-německého lidu nepřestanou připomínati si těch, kteří dne 4. března 1919 radostně projevujíce svou národnost, žádající svobodného sebeurčení, byli hanebně skoseni.

"Smutný osud našich padlých v březnu zavinila snad jen neodpovědná lehkomyslnost. V očích příštího světa však tato vina nedá se nikdy odloučiti od soustavy onoho násilného nacionalismu, jenž stál u kolébky československého státu a jenž se i dnes ještě vyžívá v soustavném utiskování všech nečeských národů.

"Tak jako svazky krve jsou vždy nejsilnější a udržují pohromadě národ jako rodinu, tak také rozloučení zaviněné krví dá se nejtíže překlenouti. Proto bude duch sudetských Němců padlých dne 4. března 1919 tak dlouho jako výstražný stín státi mezi frontami národního boje, až náš národ kýženým zařazením do společnosti vyhovující jeho národnímu rázu dosáhne klidu, zajištěných kulturních a hmotných životních podmínek."

Tento článek, ačkoliv jej podepsal člen Národního shromáždění a nynější vládní většiny svým jménem, zabavila censura i s nadpisem od prvního až do posledního slova.

Prosím, poslyšte nyní článek uveřejněný v německém aktivistickém časopise, jenž ovšem vyšel anonymně (čte):

"Ke 4. březnu 1919.

"Lstivý úskok oloupil německý národ o zbraně; sám na sebe zapomínaje spoléhal na jiné. Pošetilý blud! S pohrdáním přepadl nepřítel nic netušícího. Vyžadoval poslušnosti a psího mlčení, tam kde dříve lákala sladká slova o svobodě a sebeurčení... Zraditi lid a vlast! Svedení a prodaní! Nekonečný bol křečovitě sevřel miliony srdcí a volal své zoufalé heslo: Národ jest v nouzi!

"Na ulicích stáli němečtí mužové, ženy a děti. Se žhavými zraky a chvějícími se pěstmi. Svatý, vášnivý žár planul ve slovech, jež, plná hněvivých žalob, vyslovovala třesoucí se ústa, všechno strhující, všechno plnící ocelovou vůlí nikdy nezapomenouti na tuto hodinu nejpotupnější hanby.

"Tisíce rukou zvedlo se k přísaze: Zástup zpíval. Tu to zarachotilo. Jako pronikavý smích proskočilo to řadami lidí. Nový pán zasílal svůj pozdrav. Strojní pušky pálily do hustých zástupů..…

"Krví se zbarvila země. Zranění pokrývali dlažbu, umírající a mrtví.... Chrapot a sténání, poslední pohledy, poslední kletby.

"Co kryjí hroby, jest pomíjivým dobrem. Co věčně žije, jest myšlenka a duch, jejž žádná dýka nemůže zabíti a žádná koule roztříštiti."

Tento článek týž censor propustil úplně bez závady. Zde máte důkaz, jak týž úředník užívá týchž zákonů proti rozličným občanům tohoto státu. Národní časopis nesmí vůbec psáti o 4. březnu, ale tisk německých vládních stran smí si vše dovoliti.

Táži se vás, pánové, táži se předsednictva sněmovny, táži se příslušných pánů resortních ministrů, jsou-li všichni občané státu před zákonem sobě rovni, můžeme-li my sudetští Němci mezi sebou vůbec ještě mluviti o "rovných mezi rovnými", slovo, jehož užil pan předseda vlády o příslušnících rozličných národů, obývajících tento stát. Domnívám se, že stěží zajisté dostanu od vás odpověď na tuto otázku. Ale jak hluboce korumpováni jsou čeští úředníci tohoto státu, kteří přes svou úřední přísahu v této formě provádějí zákony státu. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále p. posl. Langr.

Posl. Langr: Slavná sněmovno! Způsob, jakým řeší vládní většina jednu z nejdůležitějších otázek časových, otázku bytovou, je charakteristickou ukázkou neprogramovosti, bezmyšlenkovitosti a lehkomyslnosti dnešní českoněmecké vládní většiny. Po naprosto nemožném a nepromyšleném návrhu vlády na novelisaci sociálního pojištění dělnického přišla vláda se třemi stejně nepromyšlenými a nedomyšlenými návrhy na řešení otázky bytové. Když roku loňského projednávána byla vládní předloha o stavebním ruchu, zdůrazňovali referenti i mluvčí vládních stran, že předloha jest pouze provisoriem a že otázka stavebního ruchu musí býti řešena dlouhodobě a definitivně spolu s ochranou nájemníků. Již tehdy poukazovali jsme na škodlivost a neúčelnost zákona krátkodobého a dožadovali jsme se řešení definitivního. Tím, že vláda přichází, aby opětně odbyla důležitou otázku bytovou zákony pouze pro jeden rok, doznala, že není schopna promyšleného, cílevědomého činu, který by znamenal vyřešení této nad jiné důležité otázky.

Politika bytová, jejíž účelem by bylo opatřiti občanům levné a zdravé byty, je této vládě naprosto cizí. To, co vláda poskytuje stavebníkům projednávanou předlohou o stavebním ruchu, je naprosto nedostatečné a neodpovídá ani zdaleka současným neutěšeným poměrům bytovým. Pravou pohromou pro pracující lid je však předloha o ochraně nájemníků. Obě zásady, na nichž spočívá dosud platný zákon na ochranu nájemníků, totiž ochrana proti libovolnému zvyšování činží i ochrana proti bezdůvodnému vypovídání z bytů a provozovacích místností, byly zrušeny. Když vešla ve -známost některá ustanovení vládní předlohy, vyvolala v řadách nájemníků pravé zděšení. Tato protilidová předloha vládní zdála se však zástupcům vládních strana v soc.-politickém výboru příliš mírnou, takže odhlasovány byly dalekosáhlé změny, které znamenají další pronikavé zhoršení dosud platného zákona.

Tak zhoršen byl § 1 zákona na ochranu nájemníků, který mluví o tom, kdy má majitel domu právo, žádati okresní soud o výpověď nájemníka: "potřebuje-li pronajimatel bytu nutně pro své ženaté nebo vdané děti a opatří-li nájemníku byt náhradní, který soud uzná za dostatečný." Vládní osnova zákona uznávala, že soud může z tohoto důvodu výpověď uznati pouze v tom případě, když majitel domu dá nájemníku v náhradu byt, který je přiměřený. Toto slůvko "přiměřený" bylo vládní většinou zaměněno za slůvko "dostatečný" a tím smysl tohoto ustanovení byl velmi zostřen. Jest známo, jakým způsobem vykládají si soudy, které jsou povolány k tomu, aby rozhodovaly o důvodech výpovědi, smysl slova "dostatečný". Máme mnoho případů, kdy okresní soud uznal za dostatečný byt, který byl právě v tom stavu, že do něj zrovna nepršelo, který byl k obývání lidskému naprosto nezpůsobilý. Přes to soud uznal byt za dostatečný jen proto, aby umožněno bylo majiteli domu nájemníka domu z bytu vypověděti. Proto trvali jsme i tehdy, když jsme měli potěšení s některými stranami, které tvoří dnešní vládní většinu, jednati o zákonu na ochranu nájemníků, stále na tom, aby slovo "dostatečný" nebylo bráno do žádného ustanovení tohoto zákona, ale aby všude bylo slovo "přiměřený", jelikož za přiměřený byl považován byt, který co do rozlohy, co do výše nájemného i případně zařízení odpovídal bytu, ze kterého byl nájemník majitelem domu vypovídán. O toto ustanovení sváděli jsme vždy veliké zápasy s těmi pány, kteří zastávali i v poradách předběžných i v soc.-politickém výboru zájmy majitelů domů a podařilo se nám namnoze toto ustanovení v zákoně udržeti, až teprve nynější vládní většina uznala dnešní dobu za příhodnou k tomu, aby dala toto velmi strohé ustanovení do zákona.

Dalším velmi podstatným zhoršením §u 1 tohoto zákona je nové ustanovení, označené čís. 16, kde dovoluje se majiteli domu, aby vypověděl nájemníka z bytu o 4 nebo více obytných místnostech, když opatří tomuto nájemníku náhradní byt. Ve vládním návrhu bylo ustanovení, že v takovémto případě musí majitel domu stěhujícímu se nájemníku platiti stěhovací útraty. Avšak pánům z vládní většiny zdálo se býti toto ustanovení příliš mírné a proto vypustili toto ustanovení o hrazení útrat stěhovacích ze zákona. Také to je přirozeně podstatným zhoršením návrhu, s kterým přišla vládní většina, ale který byl v důsledcích usnesení koaličních stran tímto způsobem v soc.-politickém výboru změněn.

Dalším podstatným zhoršením zákona o ochraně nájemníků jest ustanovení §u 8, kterým se zvyšují činže. Původně byly podle vládního návrhu činže zvyšovány ve dvou termínech, a to od 1. července 1928 a od 1. ledna 1929, avšak z prvního zvýšení od 1. července 1928 byla vypuštěna ustanovení §u 12, kterými zatěžováni byli nájemníci do velmi značné míry a kterážto ustanovení byla příčinou častých a mnohdy i nákladných sporů mezi majiteli domů a nájemníky. Toto ustanovení §u 12 by bylo přibližně vyvážilo ono první 20% zvýšení od 1. července 1928, avšak i toto zdálo se býti pánům z vládní většiny příliš málo a proto přesto, že nechali v osnově zvýšení nájemného ve dvou termínech po 20%, vsunuli opětně do §u 12 zákona ona ustanovení, která zatěžují nájemníky z titulu platu na vodoměr, plynoměr a elektroměr, čištění domovní stoky, čištění žumpy, vymetání komínu a za odvážení popele a smetí z domu. Znamená tedy toto nové usnesení vládní většiny další zatížení nájemníků ve starých domech.

Daleko však horší je nové ustanovení §u 14, kterým se zavádějí t. zv. dobrovolné nájemní smlouvy. O tyto dobrovolné nájemní smlouvy sváděli jsme také po celá léta velmi těžké boje se zástupci měšťanských stran. Zástupcové měšťanských stran tvrdili, že prý není logické a správné, aby se zabraňovalo majiteli domu a nájemníku, uzavříti bez ohledu na ustanovení zákona smlouvu o výši nájemného a o výpovědní době. My jsme se ovšem stavěli velmi energicky proti takovémuto ustanovení zákona, jelikož jsme si byli velmi dobře vědomi, v jaké nevýhodě je zde nájemník vůči majiteli domu. Podle našeho názoru může o dobrovolné smlouvě nájemní býti řeč pouze tehdy, až na bytovém trhu bude dostatek uprázdněných bytů a až nájemník pod strašlivou tíhou špatných bytových poměrů nebude nucen přijmouti závazků, kterých by v budoucnu buď vůbec plniti nemohl anebo velmi těžce.

Tedy podle našeho názoru nynější poměry na bytovém trhu nejsou takové, abychom mohli připustiti t. zv. dobrovolné nájemní smlouvy, poněvadž v tomto případě všechny výhody by byly na straně majitele domu, a všechny nevýhody na straně nájemníka. (Tak jest!) Proto považujeme toto ustanovení §u 14 za velmi závažné poškození zájmů nejchudších širokých vrstev lidových.

Avšak ještě závažnější a drastičtější jsou ustanovení §u 31 předložené osnovy. Podle tohoto paragrafu dovoluje se obcím do 2000 obyvatel, aby se usnesla jejich zastupitelstva na zrušení ochrany nájemníků. Vážení pánové! Toto je - tak jako už celá řada jiných případů - vyloženě stranické ustanovení pro určitou skupinu obyvatelstva tohoto státu. Neváhám tvrditi, že je to nová koncese straně agrární. Jest jasné, že ve všech obcích do 2000 obyvatel, které jsou ve správě strany agrární, bude učiněno usnesení, aby ochrana nájemníků byla zrušena. Jest také jasné, že ve všech obcích, o které zde jde, v menšinovém území, v obcích, které jsou spravovány našimi německými spoluobyvateli, bude toto ustanovení zákona plně využito, aby páni domácí mohli beze všech těžkostí vypovídati české nájemníky.

Slavná sněmovno! Je-li toto ustanovení ustanovením vhodným právě v této době, kdy lid republiky Československé chystá se, aby oslavil desetileté výročí trvání tohoto státu, má-li toto ustanovení býti dáno do vínku všem těm ubohým lidem v menšinách, kteří po desetiletí sváděli veliké sociální a nacionální zápasy s naším starým nepřítelem, má-li toto býti jaksi dárkem k oslavám desetiletého trvání tohoto státu, pak myslím, že je to dárek velmi pochybné ceny a že také menšináři v uzavíraném území patřičným způsobem vzdají dík těm pánům, kteří toto neštěstí pro ně zavinili. (Tak jest!)

Vážení pánové! Nejde však pouze a výhradně o menšiny. Jde také o celá sta a tisíce malých pracujících lidí, dělníků, kteří právě vinou neutěšených bytových poměrů ve velkých průmyslových městech byli až dosud nuceni obraceti se na venkov, musili často konati několik hodin cesty pěšky ráno i večer, z práce i do práce. Také těchto malých lidí, těchto dělníků bude se velmi těžce dotýkati toto ustanovení, poněvadž zde budou dáni naprosto v šanc na milost a nemilost majitelů domů v obcích, které nemají více než 2000 obyvatelů.

Vážení pánové! Z těchto důvodů jsme namítali, že nemůže býti toto ustanovení schváleno poslaneckou sněmovnou. Prosili jsme zástupce měšťanských stran, aby od tohoto ustanovení v zákoně upustili, leč veškeré naše volání ukázalo se marným a pánové přímo tvrdohlavě stáli na tom, aby toto ustanovení bylo v zákoně ponecháno.

Další velmi nebezpečné ustanovení §u 31 jest obsaženo v čís. 4, kde se mluví, na které byty nemá se zákon o ochraně nájemníků v budoucnu vztahovati. Mají to býti všechny byty, které po vyhlášení tohoto zákona pronajímají se novému nájemníkovi nebo podnájemníkovi.

Vážení pánové a dámy! Bude-li toto ustanovení slavnou sněmovnou přijato, znamená rychlé, radikální zlikvidování tohoto zákona. Jaké máme vyhlídky z tohoto ustanovení zákonného? Už dnes máme 5 druhů nájemníků. Těmito ustanoveními tvoří se nový, šestý druh nájemníků. (Slyšte!)

Máme jeden druh nájemníků, kteří bydlí v novostavbách, které postaveny byly na základě zákonů o stavebním ruchu, kde stát poskytoval nejen záruky proti finančním ústavům, ale sám splácel a úrokoval garantovaný obnos 80 až 90%. Máme druh nájemníků, kteří bydlí v novostavbách, postavených. na základě pozdějších zákonů o stavebním ruchu, kde stát garantoval pouze do 45%. Máme nový druh nájemníků v novostavbách, které byly stavěny na základě loňského zákona a budou stavěny na základě zákona, který nyní projednáváme. Máme jeden druh nájemníků, kteří jedenkráte již vyměnili byt ve starých budovách a na základě ustanovení zákona o ochraně nájemníků bylo jim zvýšeno nájemné o 30%. A nyní děláme nový druh nájemníků, který ovšem na tom bude nejhůře, druh nájemníků, který bude musiti majiteli domu zaplatiti jakékoliv požadované nájemné, a nebude také, pokud se týče ochrany proti bezdůvodné výpovědi, žádným způsobem chráněn.

Slavná sněmovno! Toto ustanovení zákona je křiklavým bezprávím na malém člověku, na širokých vrstvách lidových. Není nám žádnou tajností, jakým způsobem se pronajímají uprázdněné byty ve starých budovách. Jsme si plně vědomi, že jen velmi malé procento majitelů domů jsou tak lidskými, že do uprázdněného bytu ve staré budově přijmou nového nájemníka a nezvýší horentním způsobem nájem nebo nedají si v nějaké formě vyplatiti vysokou náhradu. Ale přece jen tyto poměry, které jsou skutečností, byly poměry nelegálními, protizákonnými, a každý nájemník, který se nastěhoval do nového bytu, měl právo, aby mu okresní soud přezkoumal a přepočítal, je-li nájemné, které platí, podle zákona správné. V tom případě, kdy okresní soud uznal, že nájemné, které platí, je nesprávné, měl nájemník právo žádati od majitele domu, aby mu byly vráceny částky, které přeplatil.

Ustanovením §u 31 potvrzuje se zákonným způsobem ten způsob zadávání bytů ve starých budovách a ještě se zhoršuje. Nebude přece nikoho mezi námi, kdo by se domníval, že se najdou majitelé domů, kteří by tohoto ustanovení zákona plně nevyužili. Důsledek toho je, že za každý uprázdněný byt bude musiti nový nájemník zaplatiti přibližně tolik, kolik se platí v novostavbách. (Tak jest!)

Dalším důsledkem tohoto ustanovení je, že pro vysoké nájemné nebude možno, aby člověk, který se živí poctivě prací svých rukou, ať je to dělník, malý živnostník nebo střední, soukromý nebo veřejný zaměstnanec, do takového uprázdněného bytu se nastěhoval.

Toto ustanovení tedy považujeme za příliš tvrdé, za ustanovení, které má jediný účel, aby zákon o ochraně nájemníků ve dvou nebo třech letech byl přiveden ad absurdum. Není přece dobře možno, aby se vyvinuly u nás poměry, aby v jednom a témže domě byly tři druhy nájemníků: nájemníci, kteří v domě bydlí od r. 1914 nepřetržitě, nájemníci, kteří se přistěhovali po r. 1924 a platí o 30% více, a pak nájemníci, kteří se přistěhují po vyhlášení tohoto zákona a kteří budou musiti platiti čtyřnásobné až pětinásobné nájemné proti r. 1914. To jsou poměry neudržitelné, a ti, kteří jsou strůjci tohoto ustanovení v zákoně, jsou si příliš dobře vědomi, že ustanovení toto je zabijákem celého tohoto zákona. (Výborně!) Proto se také musíme se vším důrazem ohraditi proti tomuto útoku na ochranu nájemníků a musíme volati všechny lidi dobré vůle, aby s námi bojovali proti těm, kteří tímto způsobem útočí na nejdůležitější, existenční zájmy širokých vrstev lidových. (Výborně!)

Jsme si příliš dobře vědomi, že bytovou otázku nemůžeme trvale řešiti tímto způsobem, ochranou nájemníků ve starých domech, že je nutno přikročiti k jiným prostředkům na odstranění bytové nouze. Jsme si vědomi, že jenom oživení stavebního ruchu jest oním lékem, kterým vyléčíme tuto těžkou chorobu na těle našeho státu. Avšak v žádném případě nepokládáme osnovu zákona o stavebním ruchu, kterou projednáváme, za způsobilou, vyřešiti těžký problém bytový. Problém otázky bytové nespočívá pouze v tom, aby se stavělo, nýbrž hlavně v tom, aby se bydlilo, a levně bydlilo. Projednávaná předloha, jak jsem již řekl, sdělávána byla s hlediska pánů, kteří prohlašují, že státem bylo již proplýtváno 8-9 miliard Kč na stavební ruch, jak to bylo přednášeno na veliké schůzi členů spolku majitelů domů a domků zde v Praze a jak také p. zpravodaj soc.-politického výboru, kol. posl. Matoušek uvedl, že za 25 let stát vydá na stavební ruch 6.400,000.000 Kč.

Především je naší povinností, přes to, že jsme stranou oposiční, abychom velmi kategoricky ohradili se proti demagogickému svádění širokých vrstev lidových. Vážení pánové, já nevím, jak jeden z velmi vážených členů této sněmovny došel k těmto závratným cifrám, 8-9 miliard. Dovolím si tvrditi, že tyto cifry jsou velmi přehnané a že jich bylo patrně použito jen k tomu, aby vyvolaly náladu v obyvatelstvu proti osnově zákona. Pokud já mám vědomosti, až dosud vzal stát na sebe povinnost ze všech dosavadních zákonů o stavebním ruchu v částce 3.200,000.000 Kč. Tedy z toho je nad slunce jasnější, že cifra 8 až 9 miliard, která měla býti podle prohlášení jednoho člena této sněmovny proplýtvána státem, není správná a že byla silně přehnána.

Vážení pánové! Je nutno, abychom se podívali několik roků zpět, proč stát cítil se býti povinen, aby přímým způsobem podporoval stavební ruch. Nesmíme zapomenouti na strašlivé doby poválečné, kdy desítky tisíců rodin bylo naprosto bez přístřeší, že to bylo v dobách, kdy nebylo naprosto možno v dohledné době očekávati dosažení stabilisace cenové, pokud se týče ceny stavebních hmot a stavebních nákladů. V těchto dobách, kdy stavební náklady byly okrouhle 18kráte vyšší než roku 1914, bylo riskantním pro soukromého podnikatele i pro jednotlivce i pro družstva i pro obecní svazky, pouštěti se do staveb činžovních domů. V této době po této stránce naprosto nevyjasněné viděl se stát povinen, aby přispěl k řešení bytové otázky tím, že poskytoval záruky stavebním družstvům a soukromým podnikatelům, aby oživil stavbyschopnost těch, kteří musili nebo chtěli stavěti. Pouze z těchto důvodů byly podporovány stavby našimi zákony a pouze do té míry, aby zabezpečen byl stavebník do budoucna před možnými trvalými a pronikavými ztrátami. Že stát těmito zákony nechtěl dávati stavebníku presentů, vysvítá z ustanovení zákona o t. zv. právu regresním. Stát tímto ustanovením vyhradil si právo, aby v budoucnosti mohl požadovati od stavebníka náhradu za výlohy, které státu zákonem vznikly, když ukáží se poměry na bytovém trhu toho druhu, že by stavebník, který stavěl na základě zákona o stavebním ruchu, z prostředků veřejných se obohatil a že by bydlel daleko levněji ve vlastním domě, nebo v domě družstevním, postaveném na základě státní záruky nežli občan, který bydlí ve starém domě anebo v novostavbě, která stavěna byla bez podpory zákona o stavebním ruchu.

Tedy, slavná sněmovno, již tímto ustanovením zákona je nad slunce jasněji dokázáno, že stát neměl nijak v úmyslu dávati presenty našim stavebníkům. Podporoval-li stát stavby, podporoval je proto, poněvadž chtěl zabezpečiti stavebníka před možnými velikými ztrátami v budoucnosti. Je zajímavá jedna věc, že totiž všichni ti pánové, kteří tímto způsobem mluví o zákonu o stavebním ruchu a z tohoto hlediska tento zákon posuzují, dosud nikdy nepřišli s námitkami, že se také svého času zákonným způsobem dávaly v pravém slova smyslu veliké presenty průmyslníkům a hospodářsky silným jednotlivcům. (Tak jest! Výborně! - Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Pamatujeme se docela dobře na zákon t. zv. lex Rašín, kterým povolovaly se ohromné odpisy daňové průmyslníkům a podnikatelům, podniknou-li nějaké stavby. Vážení pánové! Dosud jsme nedostali do rukou ani nejmenší statistiky, jaké ohromné odpisy byly povoleny na stavby na základě tohoto zákona stavěné. Ti, kdo stavěli na základě tohoto zákona, nestavěli bytů pro své zaměstnance, nestavěli domy s malými byty, nýbrž stavěli veliké nákladné budovy o 5 až 6 pokojích, takže prostavěny byly ohromné peníze, o kterých, bohužel, není naprosto žádné evidence. O tomto mimořádném, podle mého hlubokého přesvědčení naprosto neproduktivním vydání státu, neslyšeli jsme dosud jediného slova ani zde v této slavné sněmovně, ani ve výboru soc.-politickém. (Slyšte!) Je patrně správné, když stát ze státních prostředků podporuje bohaté lidi, a je nesprávné, když stát cítí povinnost podporovati lidi chudobné.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP