Také návrh o exekučním vyklizení
místností, který se projednává
společně, byl rovněž zhoršen, zvláště
§ 5, který nyní ustanovuje, že vystěhovanému
nájemníkovi, jehož zařízení
jest uloženo u obce, jestliže je nepřevezme do
jednoho roku ode dne, kdy byly uloženy, obec ono zařízení
může prodati. Mnoho chudáků, které
postihlo neštěstí, že byli vystěhováni,
bude tímto ustanovením oloupeno o své zařízení,
na jehož opatření musili si po léta
utrhovati peníze od úst. Než to vše nechává
vládní strany chladnými, ony znají
jen jedinou touhu, učiniti konec ochraně nájemníků.
Nechť tekou slzy, nechť rodiny jsou rozvráceny,
nechť hynou útlé dětské životy,
co to vše znamená, jen když vlastníci
domů jsou opět pány v domě.
Řekl jsem již, že ochranu nájemníků
lze zrušiti, až bude opatřeno dosti bytů.
A jak je tomu u nás? Co učinila dosud vláda?
Prostředky, jichž zde bylo užito, byly pouze
prostředky k utišení a neměly pro znatelné
potírání bytové nouze významu;
také tento zákon přinese právě
tak málo pomoci jako dřívější.
Pouhou zárukou a skrovnou podporou stavební činnosti
se stavebnímu ruchu pomůže pramálo.
Lze mu pomoci jen vydatnou, přímou subvencí.
Proč se nezaloží přiměřený
stavební fond, z něhož by byly podporovány
nejen veřejné korporace, jako obce, družstva
atd., nýbrž z něhož by se poskytovaly
levné zápůjčky také soukromníkům?
Nechoďte nám stále se starou námitkou,
že na to není peněz. Víme, že na
mnoho zbytečných zařízení peníze
jsou. Na výzbrojní fond bylo na př. velkomyslně
věnováno 3.500 milionů, nesčetné
miliony na zbankrotělé banky, na stranická
zařízení vládních stran, jak
jsme to viděli při dovozních povoleních
na uhlí a na mnoho jiných věcí. Na
vražednou kulturu jsou k disposici miliony, na bytovou kulturu
jen uzavřené kapsy. Velkolepá vídeňská
bytová péče vzbudila obdiv i u nás.
Ale aby se napodobil vídeňský příklad,
k tomu nám schází dobrá vůle.
Stále se tvrdí a také páni zpravodajové
to tvrdili, že stavební činnost lze zvýšiti
jen zrušením ochrany nájemníků,
jen svobodným, nevázaným bytovým hospodářstvím.
Jak nesprávné jest toto tvrzení, ukazuje
nám právě vídeňská bytová
stavební politika, ukazuje nám to dále také
Maďarsko, kde již máme svobodné bytové
hospodářství. Následek toho jest ohromné
stoupnutí nájemného v Maďarsku, stoupnutí
pěti až osminásobné, které má
býti r. 1928 přizpůsobeno plně mírovému
nájemnému. Kdežto ve Vídni - přepočítáno
na naše peníze - stojí byt s jednou místností
ročně 360 K, musí se za něj v Budapešti
platiti 1800 K. Za dvoupokojový byt platí se ve
Vídni 500 Kč, v Budapešti 2500 K. Z obchodních
místností platí se ve Vídni průměrně
800 Kč ročně nájemného, v Budapešti
5000 Kč. Přes toto vysoké nájemné
se nové byty v Maďarsku nestavějí tak,
jak bylo třeba. Také budapešťská
obec přes svobodné hospodaření musila
stavěti obecní domy. Tu vidíme následující
věc: Ve vídeňských domech platí
se za jednopokojový byt ročně 420 korun,
v Budapešti 3765 korun. Za dvoupokojový byt platí
se ve Vídni 580 korun, v Budapešti 4860 korun. To
jsou rozdíly mezi svobodným a nuceným hospodařením.
Páni, kteří zde neustále mluví
o zrušení nuceného hospodaření
s byty, mají zde velmi názorný školní
příklad. Také u nás široké
vrstvy při jejich příjmu nemohou zaplatiti
nájemné v nově vystavěných
domech. Činí 3000 až 8000 Kč ročně
a ještě více. Musíme tedy podporovati
veřejnou stavební činnost, musíme
poskytnouti obcím a jiným veřejným
korporacím peněz na stavbu bytů. Heslo, že
obec staví příliš draho, jak dokazuje
Vídeň, neshoduje se se skutečností.
Vládní strany znemožnily nyní obcím
zákonem o obecních financích jakoukoliv sociální
činnost a také jakékoliv podporování
stavebního ruchu. Také to bude velmi na škodu
bytové péči a způsobí větší
bytovou nouzi. Tímto zákonem o podpoře stavebního
ruchu nelze napraviti škody, které jsou způsobeny
našemu lidu bytovou nouzí. Na nynějším
stavu se nic nezmění, ba zhoršenými
ustanoveními se situace ještě v podstatě
zhorší. Zhoršení způsobí
ještě také dočasná platnost zákona,
čímž vedle zdražení stavebních
hmot bude také dostatečně podporována
lichva se stavebními pozemky. Spíše by bylo
na místě, kdyby pan dr Sturm, jako tajemník
Německého sdružení stavitelů,
místo aby pronášel paličské řeči
proti ochraně nájemníků, hledal cestu,
jak by náklad na stavební hmoty, který stoupl,
opět zlevnil. Ovšem nesmí se to státi
na útraty dělníků. Jinak ještě
stoupne nájemné v nových domech, jež
lidé nezámožní nemohou dnes již
platiti, takže budou vůbec vyloučeni z bytů
v takových domech. Částka 120 milionů,
kterou poskytuje nynější zákon na podporu
stavebního ruchu, jest rozhodně příliš
nízká. Dále musíme se postaviti proti
snížení daňových úlev
a proti omezení daňového osvobození.
Již v soc.-politickém výboru jsem poukázal,
že praktikami úřadů pozbude zákon
o stavebním ruchu téměř účinku.
Tu prohlásil pan zpravodaj rozpočtového výboru,
že při vládní záruce 120 milionů
Kč jednotlivé žádosti musí býti
zkoumány ještě přísněji.
Jak se zdá, nemá ani tušení, jak v tomto
oboru úřady pracují. Uchazeči o státní
záruku musí prodělati skutečně
mučednictví, aby jejich žádosti byly
povoleny. Stavební oddělení zemské
politické správy nechává žádosti
ležeti několik měsíců. V okrese
falknovském bylo od května 1927 podáno asi
40 žádostí o státní záruku,
vyřízeny byly dodnes celé 4 kusy. Uchazeči
jsou trýzněni všemi možnými a nemožnými
prostředky. Jsou žádány doklady a přílohy,
jichž zákon vůbec nepředpisuje. Dnes
jest to již široce založená sabotáž,
která se provozuje s tímto špatným zákonem.
Pravdě podobně děje se to na vyšší
rozkaz. Zda se to praktikuje jen pro německé kraje,
či zda tím trpí také české,
nemohu říci. Kdyby se tento stav ještě
zhoršil, nezbude z podporování stavebního
ruchu vůbec nic. Ještě musím konstatovati,
že u loňského zákona německé
prováděcí nařízení bylo
vydáno příliš pozdě, čímž
rovněž byli němečtí uchazeči
poškozeni. Zatím co české prováděcí
nařízení vyšlo za 4 týdny po
vyhlášení zákona, musilo se čekati
na úřední německé vydání
10 týdnů.
Dámy a pánové! Jest prokázanou skutečností,
že u nás máme nejen velmi neutěšené
bytové poměry, nýbrž bytovou nouzi,
že horší již nemůže býti.
Proto musíme trvati na neomezené ochraně
nájemníků. Vláda tímto zákonem
činí právě opak, ona ochranu nájemníků
ruší a poskytuje pro podporu stavebního ruchu
úplně nedostatečné prostředky.
To však znamená vzrůst bytové nouze,
větší poškození lidového
zdraví, větší úmrtnost dětí,
další mravní rozklad naší mládeže,
což vše musí způsobiti degeneraci našeho
národa. Bytová péče jest jednou z
největších sociálních otázek,
jejíž řešení není úkolem
soukromého hospodářství, nýbrž
úkolem veškeré společnosti, úkolem
státu. Celou svou sociální péčí
v nemocnicích, v sociálních ústavech
pro mládež, ozdravovnách pro děti, sanatoriích
pro tuberkulosní, ústavech pro mrzáky atd.
vykonáváme jen Sisyfovu práci, jestliže
lidé budou musiti dále bydliti jako zvířata.
Skutečnou pomoc můžeme přinésti
jen, vysvobodíme-li široké vrstvy lidu z bytového
bahna a opatříme-li pro ně levná a
zdravá obydlí. Tyto zákony pomoci nepřinesou.
Podali jsme spoustu návrhů, ne snad agitačních,
k tomu jest pro nás celá ta otázka příliš
vážná, nýbrž návrhy, které
lze uskutečniti a které by podstatně přispěly
ke zlepšení bytových poměrů.
Vím, naše návrhy budou německými
a českými vládními stranami bezohledně
zamítnuty, ony provedou hanebný útok na přístřeší
pracujících lidí. Neboť ony se nejen
snaží lid vyhladověti, politicky jej zbaviti
práv, nýbrž lid má býti ještě
také větší měrou zbaven přístřeší.
Ale páni ve vládě nechť si nemyslí,
že ujdou odpovědnosti. Národ tím dříve
pozná, že nemůže očekávati
nic ani od nemilosrdných, bohaprázdných křesťanských
sociálů, ani od agrárníků a
živnostníků nemajících ani trošky
národního cítění. Občanský
blok od té doby, co má moc v tomto státě,
hospodaří v sociálním zákonodárství
jako slon v obchodě s porculánem, bezohledně
a surově jsou všechny sociální zákony
oslabovány. Tato zločinecká práce
má býti nyní opět korunována
tím, že se sáhne i k rozbití sociálního
pojištění. Jen tak pokračujte, pánové
z vládních stran, vezměte dělníkům
ten kousek skrovného přístřeší,
vyhoďte je na ulici, pošlete je na žebrotu, až
sestárnou a budou hladověti, ale nezapomeňte
při tom, že přijde den odplaty. Masy lidu čekají,
aby mohly vynésti rozsudek nad touto zavržení
hodnou politikou. Že to bude rozsudek smrti nad občanským
blokem, tím jsme si jisti. Budeme ovšem hlasovati
proti každému zhoršení ochrany nájemníků
a podporování stavebního ruchu. (Potlesk
něm. soc. demokratických poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Dávám slovo p. posl. Horpynkovi.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Když jsem před více než rokem měl
příležitost s tribuny této sněmovny
promluviti k provisorním zákonům o ochraně
nájemníků a o podpoře stavebního
ruchu, předloženým vládou, ukončil
jsem své tehdejší vývody výzvou
k vládě a k vládní většině,
aby nenechaly rok 1927 minouti bez užitku a aby vypracovaly
návrh zákona, jenž by velkoryse rozřešil
otázku podpory stavebního ruchu v souvislosti s
ochranou nájemníků a aby tento návrh
zákona včas předložily k projednání
zákonodárným sborům. Nemohl jsem tehdy
ovšem zamlčeti, že mohu míti málo
důvěry ve strany nynější vládní
koalice, které podle mého mínění
již se zřetelem na celou výstavbu vládní
většiny nemají ani schopnosti ani ctižádosti
rozřešiti bytovou otázku se všemi jinými
otázkami úzce s ní souvisícími.
Rok 1927 uplynul tedy zase marně a dnes, několik
dnů před koncem právní účinnosti
posledního provisoria na ochranu nájemníků
předkládá se posl. sněmovně
zase jen provisorní zákon, jenž má platiti
jeden rok, aby se na něm usnesla.
Tento všeobecný zjev žalostného "vytloukání
klínu klínem" s prozatímními
zákony v nejdůležitějších
sociálních a hospodářských.
otázkách má své poslední
a hluboké příčiny v politicky nejistém
postavení nynější vlády a většiny
stran, o niž se tato vláda opírá. Dnes,
hledíce zpět do minulosti, přehlížíme
celý politický proces vývoje, jenž nutně
musil vytvořiti nynější stupeň
nestálosti nynější vládní
většiny.
Na počátku prvního voleného parlamentu
Československa byla zde všenárodní česká
vládní koalice, složená z občanských
a socialistických stran českého národa
pánů sama. Tyto strany, lišící
se od sebe základními zásadami stranických
programů, ba dokonce světovými názory,
mohly právě po tak zvané sociální
revoluci přece svorně seděti spolu u vládního
stolu, poněvadž vůči vnějšímu
světu svého voličstva byly drženy pospolu
železným kruhem nutnosti, že musí celou
politickou moc sjednotit v rukou českého státního
národa a tak prokázati před celým
světem, že tento stát přes to, že
mu mírová konference proti právu vydala menšinové
národy, jest jednotným českým národním
státem. Dokud tedy šlo o to, aby do paragrafů
zákonů byly vloženy státně-politické
a nacionálně-politické útvary, bylo
snadno udržeti žádoucí svornost mezi neshodujícími
se stranami české občansko-socialistické
vládní koalice a českému lidu, jistě
politicky velmi zralému,. vysvětliti její
nutnost přes všechny zvláštní zájmy
sociální, kulturní a hospodářské.
A když se při všem nadšení pro český
národní. stát a při všem přesvědčení
o nutnosti čistě české vlády
přece ukazovaly trhliny ve všenárodní
koalici, byl zde neviditelný tmel, jímž se
tyto trhliny rychle mohly zamazati a jímž se koaliční
dílo mohlo sanovati. (Další věta
byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 15. března 1928 podle §u 9, lit. m)
jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 81 této těsnopisecké
zprávy.) Čeští státníci
a politikové sami slavnostně slovem a písmem
prohlásili před vlastním státem i
cizinou, že německé školství ve
všech svých formách a typech musí býti
decimováno a stlačeno na nižší
úroveň, aby na jeho útraty mohlo býti
vybudováno české školství až
do toho stupně, jejž dnes vidíme, že totiž
v obcích jednolitého německého jazykového
území v nedostatečných místnostech
německé obecné školy sedí napěchováno
70 a více německých dítek, vyučovaných
podle oddělení, kdežto v témže
místě pro 10 nebo 20 dětí přistěhovalých
Čechů jest za státní peníze
vybudován palác menšinové školy.
Podle zvláštního restrikčního
zákona byli němečtí státní
zaměstnanci tak důkladně oloupeni o svá
pracovní místa, jež byla obsazena Čechy,
že my Němci nemáme ani desítiny míst
ve státní službě, na něž
máme nárok podle klíče obyvatelstva,
obsazených svými německými rodáky.
[Další věta byla usnesením předsednictva
poslanecké sněmovny podle §u 9, lit.
m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 81 této těsnopisecké
zprávy.] Vezmeme-li k tomu ještě zákony
o dávce z majetku, o dávce z přírůstku
na majetku, o výměně válečných
půjček a j., které svým jednostranně
krutým prováděním proti Němcům
odňaly další miliardy německému
hospodářství ve prospěch českého,
pochopíme, že občansko-socialistické
vládě nebylo za těžko až do r.
1925 udržeti bez porušení svůj železný
koaliční kruh. Když jsme se však my sudetští
Němci stali chudým národem, jemuž Češi
bez ohrožení vážnosti státu nemohli
již nic tak velkoryse vzíti, když drobty z lupu
německé državy byly stále menší
a nepatrnější, ztratilo heslo o českém
národním státu svou přitažlivost
pro strany "pětky" a všenárodní
koalice rozpadla se tak důkladně, že parlament
sám po volbách v roce 1925 nebyl s počátku
schopen práce.
Jest to vědomá nepravda a úmyslné
klamání voličských mas, když
nynější německé vládní
strany dávají prohlašovati svým ministrem
Mayr-Hartingem na sjezdech stran v Trutnově a Hostinném,
že se všenárodní česká koalice
rozpadla proto, že Evropa jest prodchnuta locarnským
duchem a že německé vládní strany
musily bez podmínek a bez programu vstoupiti do národně
smíšené vládní většiny
na jaře 1926, aby znemožnily utvoření
nové národní české koalice,
a nyní přes bezúspěšnost své
politiky musí zůstati v této vládní
většině, aby zabránily návratu
české "pětky", jíž
si prý nikdo nepřeje ani v českém
politickém táboře. Rovněž klamné
jest tvrzení německých vládních
stran, že německý lid v tomto státě
mohl býti ušetřen mnoha škod, kdyby byl
německý aktivismus již dříve
mohl začíti se svým pokusem o spoluvládu.
Fakta, jež jsme zažili, pádně odporují
takovému lichému dovozování německých
vládních stran. Když se rozpadl německý
parlamentní svaz z r. 1920, německé vládní
strany se svým aktivismem a positivismem a se svou touhou
po účasti na politické moci dosti a často
nedůstojně nadbíhaly Čechům,
ale před jejich očima nenalezly milosti. České
občanské strany poznaly zcela přesně
chvíli, kdy směly nabízející
se Němce připustiti do vládní většiny,
aniž je účast Němců v tak zvané
moci mohla nějak rušiti v jejich čistě
česko-národním konceptu. České
vládní strany využily také šťastné
náhody, aby německé strany, nepromyšleně
se do vlády tlačící, udržely
až do dnešního dne v uměle vytvořené
bezvlivnosti a aby jim odepřely i nejmenší
úspěch jejich účasti ve vládní
většině.
Pan ministr Mayr-Harting měl spíše podle
pravdy oznámiti, že dnes v českém táboře
všechno touží po návratu všenárodní
české koalice a že si z Čechů
nikdo nepřeje již dalšího pokračování
nynější národně smíšené
koalice, že se zvláště právě
v jubilejním roce se zřetelem na cizinu nezdá
býti vhodnou. A tak vidíme všude stále
silnější a zřetelnější
sbližování mezi českými občanskými
stranami, které jsou ve vládě, a českými
socialistickými stranami, které jsou v oposici,
co se zvlášť zřetelně projevilo
při poradách o novelisaci zákona o sociálním
pojištění. Dříve v mezích
všenárodní koalice občanské a
socialistické strany v každé jednotlivé
otázce hledaly a uzavřely kompromis, při
čemž německé strany byly úplně
pomíjeny. Dnes se v nejdůležitějších
otázkách rovněž uzavírají
kompromisy mezi českými vládními a
oposičními stranami, jenže nyní se musí
německé vládní strany s urážlivým
posuňkem odstrčiti stranou a vyloučiti. Na
českém vládním systému ze dnů
všenárodní koalice, české vládní
koalice, nezměnilo se naprosto nic nyní, kdy máme
národnostně smíšenou vládní
většinu.
Tuto pro nás Němce zahanbující bezmocnost
a bezvlivnost německých vládních stran,
kterou ovšem samy nesmějí přiznati,
zavinily samy německé vládní strany.
Nechtěly viděti a nechtěly se dáti
poučiti oposicí, že právě chvíle
jejich vstupu do československé vlády byla
zvlášť příznivá k tomu,
aby českým vládním stranám
byl předložen jasně vytýčený
program s konkrétními požadavky, bez jejichž
splnění právě německé
strany do vlády vstoupiti neměly. Dnes víme
z řečí pana ministra pro věci zahraniční
dr Beneše, pronesených na obranu proti útokům
pana posl. Stříbrného, že na
jaře 1926 stát prodělal snad nejtěžší
krisi od svého vzniku, takže president státu
a ministr zahraničních věcí koketovali
s myšlenkou oktrojované změny ústavy
a diktátorské vlády, jež by byla neprodleně
musila vésti k občanské válce. Této
příznivé situace německé vládní
strany nevyužily, spokojily se tím, že hrají
úlohu politického rozprašovače perolinu,
jenž v otroctví má "zlepšovati ovzduší".
Když německé vládní strany tak
beze všeho přání zachránily český
stát z velkého nebezpečí, mohla česká
vláda blaženě žádati, aby se německé
vládní strany i dále gratis a franko daly
zapřáhnouti jako tažný dobytek do české
státní káry, kterou předseda vlády
tak mistrně řídí. Bez užitku
nechala se uplynouti i volba presidenta státu a tak německé
vládní strany mohly býti neustále
vydávány stále těžším
zatěžkacím zkouškám od vojenských
návrhů až ke správní reformě
a nemohly se proti této porobě nijak opříti.
Nyní Němci ve vládě vykonali bez odmluvy
svou povinnost a blíží se chvíle, kdy
jako přebyteční mají býti vyloučeni
z koalice, aby se na konec přece nestali obtížnými
spolužrouty u vládního žlabu.
Jsou zřetelná znamení, že národně
smíšená vládní koalice jest ve
stavu rozkladu a úpadku. Všechny návrhy zákonů,
jež byly překážkou návratu všenárodní
české koalice z občanských a socialistických
stran, byly díky německé vládní
pomoci vyřízeny, předseda vlády Švehla
zvítězil v několika rozhodných
bitvách proti nám Němcům s pomocí
německých vládních vojsk, a zbytek,
jejž dlužno ještě vyříditi,
není již tak závažný. Není
tedy také divu, že se náhodný útvar
nynější většiny stále více
drobí. Není totiž naprosto společných
zájmů, jež by německé a české
vládní strany udržovaly pohromadě. S
počátku občansko-konservativní vládní
většina zřetelně vyhlásila boj
socialistickým stranám a vytýčila
si za úkol soustavně rušiti sociální
prý vymoženosti socialistických stran z období
1918 až 1925. Tento negativní program, z něhož
do dneška nezbylo nic než nejistá novelisace
sociálního pojištění, není
ovšem trvalým poutem mezi Čechy a Němci
ve vládě prý jednotného českého
národního státu. Kdyby byly německé
vládní strany, využívajíce příznivé
shody okolností, při svém vstupu do vlády
rozřešily národní otázku v tomto
státě nebo její řešení
aspoň tak zahájily, jak to slibovaly svým
vlastním voličům ve volebním boji
r. 1925, pak by dnešní koalice měla sjednocující
moment v positivním programu a úkolu, jenž
by jí byl pomohl přes mnohou těžkost.
Ale tak německé vládní strany postavily
si národní vyrovnání od národa
k národu jako cíl na konec své cesty, k němuž
aby dospěly, Češi nikdy nedopustí. Uváží-li
se, že Švehlova vládní většina
byla číselně již tak nepatrná,
že na věčnou hanbu tohoto tak zvaného
právního státu musila sahati k překrucování
práva, aby oběma poslancům, kteří
přešli k oposici, Jos. Mayerovi a dr Jiřímu
Hanreichovi byly odňaty mandáty a tak vládní
koalice obohacena o dvě poslušné duše,
dlužno to jistě považovati za znamení,
že národně smíšená koalice
leží již v posledním tažení.
Výsledek obecních voleb však také dokázal,
že přívrženci německých
vládních stran mizejí stále více,
takže kdyby se již dnes provedly nové volby do
parlamentu, jistě by přinesly ten výsledek,
že německé vládní strany pro
pokles svých mandátů nemohou býti
vítanými spojenci jiných českých
občanských stran. Jest tedy jen přirozené,
když v českém denním tisku stále
častěji proskakují pověsti, že
předseda vlády svého nedobrovolného
odpočinku za své nemoci užívá
k tomu, aby se ohlédl po nové a lepší
koalici.
Za takových okolností není však ani
vláda ani vládní většina, o kterou
se opírá, schopna parlamentní práce
a také dosud provozovaná soustava sborové
diktatury vládní většiny musí
stále více a více selhávati.
Právě to, že bylo předloženo nové
dvanáctiměsíční provisorium
k zákonu o ochraně nájemníků
a o podpoře stavebního ruchu, jakož i způsob,
jak došlo k tomuto předložení, nejlépe
dokazuje, že vládní koalice, od samého
počátku křehká a nyní ve stavu
rozkladu, přes svůj na venek zdůrazňovaný
hospodářsko-politický základ, jest
naprosto neschopná velkoryse rozřešiti hospodářské
a sociálně politické otázky. V důvodové
zprávě k loňskému stavebnímu
provisoriu poukazovala vláda na vzájemnou a podmíněnou
závislost ochrany nájemníků a podpory
stavebního ruchu a prohlašovala, že podpora stavebního
ruchu z veřejných peněz může
býti zrušena, až poptávka a nabídka
na bytovém trhu budou aspoň částečně
vyrovnány, takže bude lze zrušiti také
ochranu nájemníků bez hospodářských
pohrom v sociálně slabších vrstvách
obyvatelstva. Táž vláda však v návrzích
zákonů dnes projednávaných prolamuje
tyto zásady, při nynější velice
nepříznivé situaci na bytovém trhu
vydává ustanovení o podpoře stavebního
ruchu, jež jsou daleko za opatřeními bývalého
císařského Rakouska, tedy na jedné
straně ruší veřejnou podporu stavebního
ruchu, na druhé straně však prohlašuje,
že široké zrušení ochrany nájemníků
není ještě možné, poněvadž
dosavadní podpora stavebního ruchu neměla
ještě kýženého úspěchu
a bytová nouze stále ještě nebyla odstraněna.
Vláda zapomíná na své zásady
a mění je z týdne na týden, jest tedy
nucena protloukati se od jednoho provisoria ke druhému
a moudře zamlčuje, že sama zavinila tyto nesnesitelné
poměry. Ministerstvo soc. péče slíbilo
již před rokem, že vypracuje statistiku, která
by poskytla přehled o počtu obyvatelstva a o počtu
bytů v jednotlivých obcích, o počtu
prázdných bytů, o počtu osob v jednotlivých
bytech, o počtu rodin bez bytů a mnoha jiných
věcech. Statistika, kterou má na příklad
Německo již od r. 1927, měla býti základem
definitivní úpravy ochrany nájemníků
a podpory stavebního ruchu. Ministerstvo soc. péče
však svého slibu nedodrželo, takové statistiky
do dneška není a předložená provisoria
byla beze všeho statistického základu vybudována
čistě na tom základě, že se strany
vládní většiny, chráníce
svých rozbíhajících se stavovských
zájmů, bez zřetele na všeobecné
blaho dohodly na tom kompromisem.
Vládě není neznámo, že při
dosavadní nedostatečné podpoře stavebního
ruchu bytová nouze vzrostla. Úřední
zprávy udávají, že od posledního
sčítání lidu v r. 1921 obyvatelstvo
Československa vzrostlo o 450.000 osob. Ale od r. 1921
bylo s pomocí státní podpory nově
vybudováno asi 60.000 bytů, kdežto počet
bytů zřízených bez veřejné
stavební podpory jest tak nepatrný, že s ním
není zapotřebí počítati. Předpokládáme-li,
že každý nově vystavěný
byt obývají 4 osoby, pak skorem polovina přírůstku
obyvatelstva nenašla místa v nových bytech.
Tento zjev, že vzrůst nových bytů tak
neuspokojivě zůstává pozadu za přírůstkem
obyvatelstva, měl by přece donutiti vládu
k přemýšlení a k energickým opatřením.
Při tom bylo by možno soustavně prováděné
rušení ochrany nájemníků, pokud
jde o výši nájemného, postaviti do služby
velkorysé podpory stavebního ruchu a zároveň
rozličná přání nájemníků
a majetníků domů a jejich opačná
stanoviska v této otázce vzájemně
přiblížiti. Ale vláda neučinila
naprosto nic, nýbrž nyní žádá.
aby parlament daroval život dvěma nedostatečným
provisoriím, jež nemohou míti jiného
výsledku, než že bytová nouze bude dále
vzrůstati a definitivní rozřešení
bytové otázky dlouhodobým zákonem
bude stále těžší. Liknavostí
vlády byly tábory organisovaných majetníků
domů a nájemníků zatlačeny
do stranicko-politického boje o moc, jenž sice politickým
stranám vládní většiny jest velice
nepříjemný, ale vůči němuž
vláda jest bezmocná a při tom hraje úlohu
starce, který sedí na střeše státu
a neví si pomoci.
Nedůslednost vlády při řešení
bytové otázky ukazuje se však ještě
i v jiném zjevu. Několikráte již vláda
prohlásila, že ze státních peněz
nemůže ničeho poskytnouti k podpoře
stavebního ruchu ani ve formě půjček
ani ve formě záruk, nýbrž že očekává,
že stavební ruch oživí jedině účast
soukromého kapitálu. Souhlasně s tímto
požadavkem postavila se na stanovisko, že soukromý
kapitál jen tehdy bude lze získati pro stavební
ruch, nebudou-li výnosnými jen nové domy,
nýbrž i staré. Neboť dokud stát
nezruší vázaného nuceného hospodářství
se starými byty, musí se každý stavebník
obávati, že stát jednoho krásného
dne vloží svou ruku i na byty v novostavbách
a jejich výnosnost učiní rovněž
tak pochybnou jako výnosnost starých staveb. Při
takových obavách nemůžeme ovšem
očekávati, že by se soukromý kapitál
zúčastnil staveb domů. Co činí
nyní vláda? Ut aliquid fecisse videatur, zvyšuje
v tomto návrhu zákona nájemné ve starých
domech znovu o 40% s tím výsledkem, že domácí
páni takové zvýšení nájemného
označují jako příliš nepatrné,
kdežto nájemníci prohlašují, že
jest pro ně nesnesitelné. Ale to jest vládě
docela lhostejné. Ona naprosto nechce tímto zvýšením
nájemného zvýšiti výnosnost starých
domů a tím oživiti soukromý stavební
ruch. Chce jen na útraty domácích pánů
a nájemníků míti nový užitek
a postupně kráčeti touto cestou, která
státu přinesla vzrůst příjmů
z domovní daně činžovní ze 46
milionů korun v r. 1920 na 100 milionů korun v r.
1928. A zatím co nájemníci a majetníci
domů bojují mezi sebou nejkrajnějším
způsobem, jest pan ministr financí tertius gaudens
v tomto sociálním boji. A to se zde v této
zemi nazývá řešením bytové
otázky.
A přece pan ministr financí mohl by právě
z titulu zvýšení příjmu z domovní
daně činžovní učiniti něco
pro zrušení ochrany nájemníků,
pokud jde o výši nájemného ve starých
domech, a v souvislosti s tím pro podporu stavebního
ruchu, aniž se vzdal své zásady, že stát
nelze již nutiti k tomu, aby poskytoval subvence na novostavby
nebo přejímal záruku za druhou hypotéku.
Nechce-li pan ministr financí zvýšený
příjem z domovní daně činžovní
přímo obrátiti na podporu stavebního
ruchu, může to učiniti alespoň nepřímo,
oklikou přes platy státních zaměstnanců.
Neboť státní zaměstnanci sledují
se zvláštním zájmem a s pochopitelnou
obavou se stanoviska svého hmotného stavu pochybenou
bytovou politiku v tomto státě. Jsou si vědomi,
že dosavadní podpora stavebního ruchu státem
pohltila již miliardy, neklamou se však o tom, odkud
stát vzal peníze na tuto podporu. Na jedné
straně musil stát dělati dluhy, na druhé
straně však musil zaváděti úsporná
opatření v jiných oborech státní
správy. A právě tato úsporná
opatření zvláště ucítili
státní zaměstnanci při svých
požitcích. Tak mohou státní zaměstnanci
plným právem o sobě tvrditi, že zvláště
na jejich útraty byly sehnány příspěvky
na státní podporu stavebního ruchu a mohou
se nadíti vděčnosti od těch, v jejichž
prospěch tato stavební podpora byla poskytnuta.
Nikdo nebude tedy státním zaměstnancům
zazlívati, když s obavami hledí vstříc
novému zvyšování nájemného
a žádají, aby se při postupném
zvyšování nájemného zvláště
přihlíželo k jejich hospodářské
výkonnosti. Státní zaměstnanci tedy
žádají, aby stát, považuje-li za
nutné dále zvyšovati nájemné
a zdaňuje-li zvýšené činže,
části vyššího výnosu z domovní
daně činžovní užil v zájmu
svých zaměstnanců a poskytl jim příspěvek
na nájemné, jenž by stále stejnoměrně
postupně vzrůstal tak, jako vzrůstají
činže ve starých domech. Tímto výdajem
získal by především stát výhodu,
že by nepatrným zvýšením platů
státních úředníků z
titulu příspěvku na nájemné
podal široké veřejnosti důkaz, že
zvýšení nájemného ve starých
domech, jež se stalo nutným, nepůsobí
nikterak tak ohromného zvýšení mezd
všech pracujících vrstev, jak se všeobecně
stále má za to a jak se toho demagogicky využívá.
Stát jako zaměstnavatel jest však také
povinen svým zaměstnancům vyšší
výdaje, způsobené stoupnutím činží,
vyrovnati zvýšením jejich požitků.
Tím spíše, že stát svým
vlastním zákonodárstvím své
zaměstnance k těmto výdajům nutí.
Neboť nelze zapomínati, že výše nynějších
požitků státních zaměstnanců
byla stanovena za předpokladu, že životní
index bude pozvolna klesati. Ale poněvadž se tento
předpoklad pro zvýšení činží
nedá realisovati, jsou požitky státních
zaměstnanců zřejmě vyměřeny
tak, že nesnesou dalšího zatížení
zdražením bytů.
Kdyby mi chtěl někdo namítnouti, že
chci již znovu zavésti soustavu platových přídavků
u státních zaměstnanců, když
přece teprve platový zákon č. 103
z r. 1926 přídavky odstranil, že však
snad státní zaměstnanci měli by se
domáhati přiměřeného zvýšení
činovného, což by mělo týž
výsledek, jest to zneuznávání skutečných
poměrů, jehož nelze ponechati bez odporu. Neboť
činovné jest přídavkem k základnímu
platu, jenž jest určen k tomu, aby se z něho
hradily výdaje státních zaměstnanců,
plynoucí z poměru činné služby.
Že činovné není bytovým ekvivalentem,
vyplývá již z toho, že státní
zaměstnanec v činné službě při
přeložení do výslužby ztrácí
celé činovné, ale jako pensista musí
přece bydliti a činži platiti. A poněvadž
každé zvýšení nájemného
musí ještě krutěji postihnouti pensisty
než státní zaměstnance v činné
službě, lze tuto otázku vyřešiti
jen přídavkem na nájemné k základnímu
platu státních zaměstnanců, jenž
musí býti úplně započitatelný
do pense. Pan ministr financí může tedy ihned
pomoci státním zaměstnancům, neboť
vyšší vydání jsou uhrazena zvýšením
příjmů z domovní daně činžovní,
zabrání tím zároveň nastávajícím
platovým bojům ve státním hospodářství
a ukáže, jak lze rozřešiti otázku
ochrany nájemníků tím, že se
povznese platová schopnost nájemníků.