Středa 8. února 1928

Nebudu z uvedených důvodů mluviti podrobně o zákonu a chci se zmíniti jen o návrzích, které v této věci podáváme. K § 5, odst. 2 podáváme pozměňovací návrh, a to z těchto důvodů: Tento odstavec mluví o tom, že učitelé a učitelky s percentuelními platy mohou míti také nároky jen na percentuelní výměru z tohoto nového zákona - připomínám, že se jedná o staropensisty, ačkoli je to známo. Mezi osoby sem spadající nutno počítati také i katechety. Sem však ale nutno počítati hlavně industriální učitelky, odborné učitelky a některé "učitelské osoby", jak se říkalo v rakouských zákonech a jak jsme to převzali u nás, které nejsou plně zaměstnávány, nýbrž jen na určitý počet hodin, podle čehož se jim vyměřuje plata podle platu pensijní základna. Máme u staropensistů řadu takových osob s 25, 50 a 75% platu tehdejšího. Dovedete si představiti, když říkáme: staropensistům minimum zákona č. 103, když tahle osoba dostane z §u 5, odst. 2 nejvýše 25% z minimální pense, čili asi 1000 až 1100 Kč ročně. Dovedete si představiti, že to není spravedlivé, tím spíše, když tu jde o osoby, které snad po celý svůj život téměř vykonávaly na 75 až na 100% své povinnosti a teprve stářím, když nemohly do vzdálenějších vesnic docházeti na vyučování, byl omezen okruh jejich učitelské působnosti na nejbližší místa a tím klesl jejich plat na 25%. Taková osoba sloužila 30, 35 roků v plné práci a končí se 25% platu. Minimum pense pro vdovu po zřízenci je 4200 Kč ročně, po úředníku 6000 Kč ročně a pro tuto vdovu 1500 Kč. Ovšem, pánové, kteří dělali zákon čís. 103 a vydali určité pojednání o té věci už před tímto zákonem, tvrdí, že vlastně má taková osoba nárok na plné nezkrácené minimum. § 5, odst. 2 však krátí toto minimum tím, že říká: "a u jejich pozůstalých část nejnižší výměry pense učitelů plně zaměstnaných nebo jejich pozůstalých, a to v téže percentuální výměře, kterou je stanovena jejich dosavadní pensijní základna."

My navrhujeme, aby nespravedlivost tu obsažená byla aspoň částečně napravena, a to tím, že žádáme, aby na místo slov "v téže percentuelní výměře" byla dána slova: "v celé výměře podle §u 155 zákona ze dne 24. června 1926, čís. 103 Sb. z. a n.", a aby další slova téhož odstavce, "kterou je stanovena dosavadní jejich pensijní základna", byla škrtnuta.

Konstatuji, že tu jde asi o 900 učitelů a učitelek a 70 katechetů.

K § 6 ve věci železničářů navrhujeme, aby téhož ustanovení, jež mluví o pensistech z milosti, bylo užito i pro zaměstnance, kteří před přijetím do pensijního, případně provisijního fondu byli nuceni opustiti železniční službu pro neschopnost k této službě, pocházející z úrazu ve službě utrpěného; totéž platí i pro pozůstalé po takových zaměstnancích, i když smrt živitele nenastala přímo z utrpěného úrazu. (Posl. Buříval: Ale nikoli podle volného uvážení!) Ne, ne. My říkáme: "Téhož ustanovení je užíti." (Výkřiky.)

Zdůvodňoval jsem již v soc.-politickém výboru tento návrh jako naprosto nutný. U nás jsme měli úrazové pojištění jako samostatný institut pro všechny dráhy, samostatně spravovaný výborem z personálu atd. Kdo se nestal do doby svého úrazu členem pensijního fondu, obdržel po úrazu jen úrazovou rentu. Jinak byla renta vedle pense. Takových čistých rentistů máme dnes ne mnoho, ale přece jen ně kolik desítek, neřeknu-li stovek. (Posl. Koudelka: Asi tolik jako těch generálů!) O něco více než generálů, ale kdyby jim dali dohromady, to co dají těm 10 generálům, tak bychom je upokojili.

Jak vypadají tyto věci? Mám tu oficielní platový lístek. Člověk, který přišel na dráze o ruku a jinak byl zmrzačen, bere dnes rentu 80.10 Kč měsíčně; člověk, který ztratil oko a na základě toho o to druhé zvolna přichází, dnes již téměř nevidí, bere měsíčně 88.75 Kč. (Slyšte!) Žádáme, aby tito lidé byli pojati aspoň mezi pensisty z milosti.

Máme za to, že žádáme tak právem, a to proto, poněvadž nám byla vzata úrazová pojišťovna, která se mohla za spolučinnosti personálu o tyto záležitosti starati, a poněvadž železniční erár převzal všechny povinnosti a práva úrazové pojišťovny. Poněvadž se to stalo, aby tím vlastně byla započata akce na zrušení úrazového pojištění a ponecháno jen invalidní a starobní pojištění, máme za to, že plným právem můžeme žádati, aby funkci úrazovny převzala tady vláda, resp. ministerstvo železnic a aby převedlo prostě tyto staropensisty mezi pensisty z milosti, aby byli účastni aspoň toho malého zlepšení, jež se tu poskytuje. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Dále navrhujeme, aby § 8 byl celý škrtnut. Lituji, že nejsou přítomni pánové z lidové strany, abych jim to mohl říci do očí, z kterého důvodu. Je-li u vlády poctivý úmysl sociálně slabým pomoci aspoň tak, jak se pomáhá neknězům, pak není potřebí žádných zvláštních ustanovení a pak stačí ustanovení tohoto zákona. V témže momentu, kdy se dělají zvláštní zákony - viděli jsme to u kongruy a teď to vidíme znovu - zavání to neupřímností a záludností.

Kol. Buříval několikráte vzkřikl na referenta ono "podle volné úvahy". Jako bych se přimlouval, aby všude, kde jde o staropensisty, státní zaměstnance železniční atd., byla ona volná úvaha škrtnuta, tak se přimlouvám. ale z docela opačných důvodů, také za to, aby byla škrtnuta "volná úvaha" v §u 8, totiž slovo "může". Vážení pánové z lidové strany, v tomto případě z kněžské její jaksi smetánky, nepotřebují než "může". Pro lidovou stranu, pro kněze, ono "může" znamená více než "musí" Když zde nebudou takové veliké obnosy, toto "může" v §u 8 znamená pro lidovou stranu více, než kdyby dostali "musí" podle ostatních paragrafů jako ostatní státní zaměstnanci. Ta volná úvaha v tomto případě je velmi volná a my jsme to viděli u kongruy, jak se pracovalo. Prosím, od uzákonění zákona č. 103 uplynou v červnu t. r. dva roky, a my ještě nevíme, co bude stát kongrua. A ti pánové, kteří to vědí, se nám to stydí říci. Navrhujeme proto škrtnutí §u 8.

K §u 9 navrhujeme, aby platnost §u 17 zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n., byla zrušena pro pensisty a jich pozůstalé, jichž poměry upravuje tento zákon. Prosím, jde-li o staropensisty, u nichž je nejvyšší možnost dosáhnouti minima ze zákona č. 103 §u 155, pak myslím, že není potřebí zde kumulovat příjmy. V soc.-politickém výboru bylo řečeno, že 15.000 Kč ročně znamená dosti pro rodinu, i když jsou zde 3 výdělky a 4 výdělky, poněvadž se všechno kumuluje dohromady v pensích atd. Když jsou, řekněme, 2, 3 samostatné osoby a pense dohromady dělá 15.000 Kč, co vydělají tyto osoby nad, o to se krátí pense. Chceme, aby těm lidem, poněvadž se jedná o ty nejbídnější z bídných, pense nebyla zkrácena, poněvadž si musejí vydělávat, neboť nemohou býti živi, musejí si vydělávat, a proto trváme na tom, aby odstavec 3 §u 9 byl přijat.

A konečně žádáme v resolučním návrhu, aby - je to rozšíření toho slibu, které vláda dala do zprávy zpravodajem - vyšetřování ohledně poskytování darů z milosti i pro t. zv. čisté rentisty bylo prováděno s urychlením a blahovolně. Zvláště však, aby při posuzování případné majetnosti nebyl na závadu poskytnutí pense z milosti majetek, jehož čistý výnos pro uchazeče o pensi z milosti nerovná se požitkům pensijní základny té platové stupnice, ve které uchazeč byl před odchodem na odpočinek zařaděn. § 163 zákona č. 103 jaksi recipujeme zásadně sem.

Pánové, neřekl jsem vše, co bych měl říci. Řeknu vám upřímně: jako starému kozákovi v těchto věcech by se mně bylo jinak mluvilo, kdyby nebylo přijato ono ustanovení, že máme projednávat tyto 2 resp. 3 zákony společně. Já bych chtěl ne ze stranických důvodů, ne proto, že jsem snad z jiného světa, než ti lidé, o něž se jedná a kteří běhají v generálských uniformách nebo kutnách - ne, ale proto, že přece jenom nejsme odkázáni na to, abychom v té reakci posledního režimu utonuli úplně, proto, poněvadž bych rád, abychom svým staropensistům přinesli dar čistý, dar, z něhož by se mohli radovati. Měl bych apel k vládní většině v poslední chvíli v zájmu státu, zájmu těch, kteří stát milují a jej opravdu podporují a se obětují pro něj. Rozlučte tyto dva zákony, nenechte odhlasovati jubilejní dar pro staropensisty vedle onoho hnusného, do celého světa o nás jako o nejvyšších reakcionářích křičícího zákona o generálech.

Pánové, mnohý a mnohý z politiků, sedících dnes ve vládních lavicích, rozčiloval se nad výrokem jednoho českého magnáta, který prohlásil: "Čech je buď hulvát, nebo líbá ruku!" Co jsme měli radosti, že jsme se dostali z té sféry, z onoho ovzduší, ve kterém byl Čech hulvát nebo líbal ruku. Budete-li držeti zákon generálů vedle zákona staropensistů, vracíme se do toho ovzduší a do celého světa svým hlasováním o obou těchto návrzích vedle sebe ukazujeme, že Čech je takovým, jako byl a zůstal takovým, jako byl. On nám ubližoval, nám šlechtě vojenské a civilní, on nám bral statky, on nás soudil, on o nás zle mluvil tenkráte před 10 lety, ale v době jubilea založení svého státu vzpomenul si tento Čech na svoji starou povahu a z hulváta se stal otrokem. který líbá ruku kněží a generálů za všechno, co mu zlého udělali. (Výborně! Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Holota. Dávám mu slovo.

Posl. dr Holota (maďarsky): Ctená snemovňa! Ak pohliadneme na problém penzistov republiky, dospejeme k tomu zvláštnemu výsledku, že jeho úprava postupuje ešte vždy ďalej v tom nesprávnom smere, ktorým sa uberala hneď z prvopočiatku, priamo po štátnom prevrate.

Vláda nemohla sa vyhnúť úprave tejto pálčivej otázky. Pustila sa síce do jej riešenia, ale poneváč má záľubu len v práci záplatovacej, reparovala vždy penzijné pomery len niektorých kategorií verejných zamestnancov, a i to len prezatýmne a nikdy uspokojive. To bolo príčinou, že tak rečeno každoročne tvorila jeden taký záplatový zákon, čím vytvorila v tejto otázke pravú džungľu, v ktorej sa len málo ľudí vyzná. (Posl. Šafranko [maďarsky]: K čomu ste prispeli i vy, lebo najprv ste začali u kňazov a nie u chudobného ľudu!) To s kongruou nesúvisí; my prajeme každému, i vám, keď budete penzistom.

Pod nátlakom odborných sborov verejných zamestnancov a penzistov nahliadol i parlament, že tento systém udržovať nemožno, a preto ešte r. 1924 pri prejednávaní reštrikčného zákona a zákona č. 287/1924 rozlúčil sa s týmto systémom a uložil vláde, aby za účelom jednotnej úpravy otázky penzijnej vypracovala návrh všeobecného penzijného zákona a predložila ho čo najskôr parlamentu.

Od všadiaľ sa očakávalo, že vláda tomuto príkazu vyhovie, avšak stal sa pravý opak toho. Uplynuly od tých čias plné tri roky a výsledkom je polovičatý zákon, ktorý len medzerovite upravuje platy najstarších penzistov. Pán minister financií Engliš vždy prízvukoval, že všeobecný penzijný zákon už sa chystá, už je v práci; vyslovil to kategoricky r. 1926 v rozpočtovom výbore pri prejednávaní zákona č. 103 o úprave platov verejných zamestnancov a napriek tomu chce práve prejednávaným návrhom prilepiť novú záplatu k ostatným. Parturiunt montes et nascitur ridiculus mus. To nie je v poriadku. Desaťtisíce penzistov, ale i sám zákonodarný sbor republiky môžu očakávať, aby pán minister financií postupoval podľa príkazov vyjadrených v zákone a parlamentných rezolúciach a nie aby sledoval svoje vlastné zásady, ktoré sa tomu priamo priečia. Nech vyhovie čo najskôr tomuto príkazu a podá návrh všeobecného penzijného zákona, ktorý unifikuje všetky penzie.

Chybou je samo o sebe už to, že neriešil túto otázku už v rámci zákona č. 103 o úprave platov verejných zamestnancov. kde sa k tomu naskytovala najlepšia príležitosť. Napriek tomu, že vyznávam niečo docela opačného, než zásadu. z ktorej sa tento prejednávaný degenerovaný zákon zrodil, predsa chcem k nemu prehovoriť in merito v záujme verejnom.

Má tri ustanovenia, ktoré v núdzi prijímam i ja sám, lebo sú dobré. Jedno je 20%né prídavkové zvýšenie základnej penzie staropenzistov, ktorí neboli preradení, čo je predsa len pomocou, lebo znamená viac ako nič. Druhým je, že všetky kategórie penzistov zrovnoprávnujú sa s novopenzistami čo do obmedzenia výchovného prídavku, čo do sirotskej penzie, ako aj čo do srážky vedľajších zárobkov pri ich kumulovaní s pôžitkami penzijnými, čo znamená v dôsledku terajších srážok s penzií rozšírenie všetkých výhod platového zákona č. 103/1926 na všetkých penzistov, a napokon tretie, že účasť na minimálnej penzii rozširuje na všetkých penzistov, t. j. čo do penzijného minima unifikuje. Nechcem tomu veriť a predsa mám podozrenie, že je v tom taktika pána ministra financií. Činí tak preto, aby sa mohol vždy dovolávať zákona, v ktorom už čiastočne splnil príkaz ohľadne unifikácie penzií.

Proti týmto práve zmieneným výhodám má však návrh zákona o veľa viac chýb. V prvom rade, že týmto 20%ným základným prídavkom hádže len ohryzané kosti staropenzistom, ktorí už od deväť rokov v pravom smysle slova hladujú. To nie je tá veľkorysá úprava, ktorú sme očakávali, to. je zasa len provizorium, ktoré už teraz kričí po novšom a ďalšom usporiadaní.

Nesúhlasím s úpravou vo forme prídavku, lebo len jednu uspokojivú úpravu považujem za možnú, a to je úplné zrovnoprávnenie staropenzistov s novopenzistami, čím by zanikly rôzné kategórie penzistov. Zákon tento prináša pravý opak toho, lebo sriaďuje zasa skupinu penzistov novej kategórie. Som presvedčený, že vláda ani nezamýšľa vážne úplné prevedenie unifikácie, a tedy v danom prípade bolo by jej povinnosťou vyreparovať chyby tohoto návrhu zákona podľa naších pozmeňovacích návrhov. Najväčšou chybou a zároveň najkrivdivejšou jeho časťou je, že na penzistov župných, okresných a notárskych sa zákon nevzťahuje. Toto nemožné ustanovenie treba nezbytne opraviť. Je nápadné, že najväčšiu animozitu chová vláda voči bývalým uhorským župným zamestnancom a notárom. Podobne nevzťahuje sa návrh zákona na učiteľov cirkevných škôl, ďalej na penzionovaných profesorov stredných a vysokých škôl. Ohľadom týchto vyjadril sa síce zástupca vlády v jej mene, že o penzijných a zaopatrovacích pôžitkoch týchto bude postarané v zákone, ktorým bude upravená otázka vydržovania škôl. Tento sľub však nijako nemôže uspokojiť, lebo už z minulosti známe cenu takýchto sľubov vlády. Je nezbytným požiadavkom, aby pôsobnosť zákona rozšírená bola i na nich. Vidím v ňom penzionovaných železničiarov, avšak nenachádzam v ňom železničiarov na penzii z milosti. Týchto treba tam tiež pojať, ako aj bývalých zamestnancov štátnych železiarieň, ktorí patria tiež do sväzku penzijného fondu železničiarov.

Ohľadom penzií duchovných krivdivé je to ustanovenie návrhu zákona, podľa ktorého minister školstva len môže, avšak nie je povinný dať prídavok do 3000 Kč. Tak sa môžu politické a iné hľadiská voľne uplatňovať proti jednotlivým duchovným, ktorí sú mu nemilí a otvára sa veľké pole nespravodlivosti a bezpráviu. Takéto diškrecionálné právo vedie vždy ku zneužívaniu a nespravodlivostiam. Prečo sa činí výnimka práve s duchovnými penzistami? Tento diškrecionálny právny obor pána ministra školstva má byť zrušený.

Som presvedčený, že úprava podľa tohoto návrhu zákona neprivodí uspokojenie. K podporovaniu správnosti tohoto svojho presvedčenia nech mi je dovolené poukázať na dve okolnosti. Jedna vrhá svetlo na malichernosť úpravy. Úhrada nutná k úprave činí totiž podľa návrhu 67,000.000 Kč, a úpravy zúčastní sa 69.952 penzistov. Ak tieto úradné údaje prijmeme ako správne, pripadne na každého penzistu priemerne ročných 957 80 Kč, čo znamená mesačných 80 Kč.

Druhá okolnosť je, že v prípade, ak zákon tento nastúpi platnosť, nastane zasa nepomer, lebo budú prípady, že penzista, ktorému nebola služobná doba prepočítaná, obdrží väčšiu penziu, než penzista s rovnakou služobnou dobou, ktorému ona prepočítaná bola. Nastane tedy nový nepomer a nespravodlivosť. Chaos tedy nebude zažehnaný, ale bude sa len vzmáhať.

Nemožno mi znova nepozdvihnúť slovo v záujme prepustených bývalých uhorských verejných zamestnancov. Deväť rokov už neprestajne búchame na vráta vlády a jej ministerstiev v záujme týchto nešťastných parií, naše bolestné výkriky však zostávajú oslyšané. Vchádzame do desiateho roku jestvovania republiky. Dokončenie konsolidácie, reparáciu spáchaných chýb vytýčil najvyšší funkcionár štátu, sám pán prezident republiky. Ajhľa, ani keby sme akokoľvek hľadali, nenájdeme väčšiu chybu, vyžadujúcu si naliehavejšej opravy, nenájdeme hnisavejšiu ranu a pálčivejšiu hanobnú škvrnu na tele republiky, ako je táto.

Veď ešte i zákernému vrahovi, ktorý sa vo väzení slušne chová, udelí štát milosť po odpykaní určitej časti jeho trestu a vráti mu najväčší poklad ľudský, voľnosť, chlieb, život. Čo spáchali títo úbohí prepustení uhorskí verejní zamestnanci, že ani po desaťročnom hroznom utrpení a hlade nepokladajú ich za hodných tej milosti, ktorá i vrahovi patrí? Veď nevyhrožujú, slušne sa chovajú, nerebelujú, ale len prosia a zasa prosia. Vypočujte ich už konečne, lebo reprezentanti štátu márne predstupujú s vychlubovaním pred verejnú mienku Europy, prízvukujúc hlasne úplnú konsolidáciu štátu v jubilejnom roku, kým nezažehnajú bolestné kvílenie tých 1500 nešťastných prepustených a nedajú im penziou ich dobre zaslúženú odmenu za dlhé služby. Dotiaľ o tejto konsolidácii nemožno hovoriť a dotiaľ tomu ani verejná mienka Europy nebude veriť. Zmenou jediného paragrafu, ako som to osnoval vo svojom pozmeňovacom návrhu, bolo by im pomožené.

Aké nepriateľské city prechováva vláda voči osudu týchto jednotlivcov, to dokazuje fakt, že náš podrobný návrh zákona, podaný ešte r. 1926 našou stranou o revízii veci prepustených uhorských verejných zamestnancov, napriek tomu, že bol vytlačený a v parlamente rozdelený, ešte vždy nebol prejednaný, alebo na jeho základe urobený iný návrh.

Každý susedný štát, ešte i tie malé štáty, ktorých hospodárske položenie je horšie, ako je Maďarsko a Rakúsko, už dávno upravily otázku svojich penzistov, a to o veľa liberálnejšie a uspokojivejšie. Úprava táto stojí vysoko nad úrovňou úpravy veci penzistov štátu Československého. Len Československo je ten štát, ktorý na tomto poli ďaleko zaostáva za penzijnými pomery Nemecka, Rakúska a Maďarska.

Kým naša vláda už pred roky uzavrela, ratifikovala a uviedla v život penzijnú dohodu s každým svojím susedom a upravila medzištátne relácie ohľadne staropenzistov, dotiaľ s Maďarskom túto penzijnú dohodu ešte ani do dnes neuzavrela. Nuž ale trianonská mierova smluva priamo ukladá týmto dvom štátom, aby penzijnú dohodu uzavrely. Nechcem predpokladať - i keby všetky príznaky k tomu ukazovaly - že vláda chce sa stavať na to neľudské stanovisko, aby uzavretie dohody preťahovala a odďaľovala dotiaľ, kým sa ona nestane bezpredmetnou, kým všetci nezomrú, na ktorých sa ona vzťahuje. Netreba k tomu ani veľa času, podľa ľudského výpočtu nanajvýš ešte jedno jubilárné desaťročie a otázka bude vyriešená. Avšak záložní penzisti, ktorí požívajú penzijné zálohy na účet Maďarska, veľmi čakajú na pôrod tejto dohody, aby na miesto záloh dostalo sa im definitívnych penzijných pôžitkov v ich starobe. Kladiem otázku, čo môže tomu prekážať vtedy, keď je všeobecne známe, že Maďarsko a Československo uzavrely už obchodnú smluvu a dohodu ohľadne vyrovnania predválečných pohľadávok a dlhov a ohľadne vzájomnej výmeny pozemkových kníh. Keď tieto dohody mohly byť hrave uzavreté, čo môže prekážať tomu. že ešte ani do dnešného dňa nebola uzavretá dohoda penzijná, ktorá sa týka najmenej 45.000 ľudí?

Posl. kol. Hrušovský, o ktorom vieme, že na rečníckej tribúne objavuje sa obvykle v zástoji biblického Ezaua a Jakuba, s rozdielom, že ruka je Hrušovského, kdežto hlas je Benešov, vo svojej odpovedi, danej v tejto veci na moju poslednú reč, zvrhol ódium liknavosti pri uzavieraní tejto dohody na maďarskú vládu, a to fantastickým rozumovaním. Maďarský štát vraj naschvál nechce túto dohodu uzavrieť, aby tým zväčšoval počet nespokojných na Slovensku a tým stupňoval nespokojnosť.

Podľa môjho vedomia stojí vec docela ináč. Pán minister zahraničia Beneš v rokoch poprevratových zaujímal v tejto otázke stanovisko, že vec prepustených uhorských verejných zamestnancov nepatrí do oboru otázok, ktoré majú byť medzi týmito dvoma štáty upravené. Keď sa mu nepodarilo toto svoje stanovisko uplatniť a o otázke rozvinuly sa pojednávania, delegáti československej vlády vyslovili sa, že československý štát už naprosto uspokojil penzijné nároky všetkých bývalých uhorských verejných zamestnancov na Slovensku, že už nieto prepustených jednotlivcov s nárokom penzijným, lebo pokiaľ ešte sú tu nepenzionovaní prepustení zamestnanci, títo nie sú československými štátnymi občany. A totiž jestvovanie viac ako 1300 nepenzionovaných prepustených zamestnancov, československých štátnych občanov, proste zapreli.

Podľa toho československý štát žiadal, aby mu bola vydaná jemu pripadajúca kvóta z jednotlivých penzijných fondov v Budapešti, ktoré budú rozdelené. Je však prirodzené, že vzhľadom na to, že na Slovensku je ešte takmer 1300 prepustených verejných zamestnancov, československých štátnych občanov, s nárokom penzijným, maďarský štát neukazoval ochotu k vydaniu penzijnej kvóty, lebo prvým a najpodstatnejším predpokladom toho je, aby kvóta táto rozdelená bola k uspokojeniu penzijných nárokov tunajších prepustených zamestnancov. To bola príčina, že otázka táto ani do dnes nie je vyriešená. Podľa toho je eminentným záujmom československého štátu, aby najprv upravil vec prepustených zamestnancov, lebo až po úprave tohoto predpokladu budú vyhliadky na dohodu so štátom maďarským čo do rozdelenia penzijných fondov a zároveň na definitívnu úpravu penzijných pôžitkov záložných penzistov, československých štátnych občanov. Uzavretie tejto dohody, ktorá sa podobá dohode rakúskej, je jedným z najsúrnejších úkolov vlády. Dotiaľ nemožno vôbec hovoriť o konsolidácii.

Keďže návrh zákona neupravuje náležite pôžitky staropenzistov a ani na ostatných penzistov neberie zreteľ, o prepustených bývalých uhorských zamestnancov však vôbec sa nestará, ochotný som odhlasovať ho len v jednotlivých paragrafoch, v ostatných jeho častiach však ho neprijímam. (Potlesk poslanců maďarské strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je přihlášen p. posl. Čermák. Uděluji mu slovo.

Posl. Čermák: Slavná prázdná sněmovno! My tu komedii hrajeme teď s sebou. (Veselost.) Předem chci upozorniti na řeč posl. Brodeckého o pensistech učitelích, kteří šli podle percentuálního výměru do pense. Když my jsme v tomto smyslu podávali opravné návrhy ve výboru soc.-politickém a rozpočtovém, byli jsme zesměšňováni "Večerníkem Práva Lidu" ze dne 2. února, že prý komunističtí poslanci si ani tuto předlohu nepřečtou, že prý na tom nepracují, ale potom něco podávají, aniž vědí co. Dnes však jsme slyšeli, že to nebylo jen tak z nějaké nepřipravenosti, nýbrž pan Brodecký zde zdůrazňoval, že je to nutné a v tom smyslu také opravné návrhy podávají. Tedy páni z "Práva Lidu" nás chtějí mentorovati, ale teď nevíme, kde jsou ti hlupáci, zdali v redakci "Večerníku Práva Lidu", či na naší straně. Podle toho však, co jsme slyšeli, jsou hlupáci v redakci "Večerníku Práva Lidu".

Projednáváme vládní návrh o příplatcích státním zaměstnancům ve výslužbě, ale všechno toto plýtvání energií je zde úplně zbytečné, jako při všech jiných zákonech, které se zde projednávají. Předkládáte všechny tyto vládní návrhy parlamentu jen pro formu, abyste vzbudili zdání demokracie. Všechny vaše návrhy proběhnou mašinerií vašeho "demokratického" parlamentu a konečně vycházejí po celé té proceduře odtud tak, jak sem byly podány. Naše návrhy všechny zamítáte. V ústavních zákonech máte, že všechna moc pochází z lidu, ale ještě nikdy zde nebyla respektována vůle lidu. Vůle lidu je vůbec umlčována kulkou, pendrekem nebo kriminálem, jak se stalo nejednou, když velká většina obyvatelstva projevila svou vůli na ulici, když poznala, že zde nevládne a neslouží se lidu, že vůle mas není respektována, nýbrž že je zde zastřená diktatura buržoasie, zahalená rouškou t. zv. demokratického parlamentarismu. Jsou sem vysláni zástupci chudými pracujícími rolníky, dělníky, živnostníky, státními zaměstnanci atd., aby zde hájili jejich zájmy. Avšak jejich zájmy mimo komunistů nikdo nehájí. Zde děláte politiku v zájmu bank, velkoprůmyslu. velkostatků a hierarchie. Zastupujete zde všechno možné, i pána boha, jen ne pracující chudý lid. Všechny vaše zákony mají tendenci proti lidu a k jeho zotročení, bez rozdílu, jsou-li ve vládě socialisté či nikoliv, neboť socialisté slouží stejně věrně buržoasii a jejímu režimu ve vládě jako v loyální oposici, což již nesčetněkráte dokázali. Neštěstím proletariátu je, že ještě část pracujících jest ovládána klerikalismem, nacionalismem a sociálním patriotismem, a proto ta troufalost buržoasie, která neustoupí jenom moci. A vaší politikou hyenismu přesvědčujete proletariát sami, že to po dobrém nepůjde.

Abych přešel k věci. Ve vládním návrhu není snaha odčiniti křiklavé rozdílnosti. Tomu, kdo dostává požitky vyšší, bude tímto návrhem ještě více přidáno, a tomu, kdo dostává žebráckou almužnu místo pense, nebudou upraveny požitky k snesitelnějšímu životu. I po jiné stránce, jak uvedu, jsou strašlivé nesrovnalosti, které se namáháme - ale nadarmo odstraniti. Na př. popřevratoví pensisté, kteří odešli na odpočinek, a pensisté, kteří odešli do pense docela před 2 1/2 rokem, jsou zkráceni ročně až o 5080 Kč, takže mnozí v nejlepším případě mají 80% odpočivného nových pensistů. U učitelů jsou případy, kde za stejnou službu, za stejná léta, má starší pensista o 6000 až 10.000 Kč méně nežli jeho šťastnější mladší kolega. U pensistů měšťanských škol jeví se rozdíl ještě markantněji, neboť mají méně o 10 až 12 tisíc Kč ročně. Pamatujeme v našich návrzích i na ty vysloužilce a pensisty, kteří odešli do pense před 1. září 1919 a zvláště na zřízence a podúředníky, kteří sloužili řadu let ve stavu provisorním nebo z jakýchkoli důvodů nepostupovali a následkem toho jim také pense byla vyměřena z nižšího služného. A to by šlo odčiniti jen zrovnoprávněním a propočítáním služební doby pensistům. Tito nejubožejší nemohou vzhledem k svému stáří o žádné zaměstnání se ucházeti a také by se jim žádného zaměstnání vzhledem k nynějším poměrům a nezaměstnanosti nedostalo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP