Středa 8. února 1928

24. Pozměňovací návrh posl. dr Sterna a soudr.:

V §u 11 nechť odst. 2 zní:

"Trestni podle těchto ustanovení jsou jen zaměstnavatelé, nikoliv zaměstnanci."

25. Pozměňovací návrh posl. Schäfera a soudr.:

§ 15 nechť zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti zároveň se zákonem o povinném zprostředkování práce. Provede jej ministr soc. péče v dohodě se zúčastněnými ministry."

26. Resoluční návrh posl. Schäfera a soudr.:

Vláda se vybízí, aby do 14 dnů podala poslanecké sněmovně návrh zákona o povinném zprostředkování práce.

27. Resoluční návrh posl. Schäfera a soudr.: Vláda se vybízí, aby, než vydá prováděcí nařízení, vyžádala si posudek odborových organisací zaměstnanců, a než nařízení nabudou účinnosti, předložila je soc.-politickému výboru.

28. Resoluční návrh posl. Tučného, Pechmanové, Bergmanna a druhů:

Ministerstvu soc. péče se ukládá, aby ve lhůtě jednoho měsíce předložilo posl. sněmovně k projednání osnovu zákona o zprostředkování práce.

29. Resoluční návrh posl. dr Sterna a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby uzavřela s cizími státy úmluvy o úplné svobodě zaměstnávání cizinců a o zajištění stejných pracovních podmínek cizím zaměstnancům jako domácím.

30. Resoluční návrh posl. dr Sterna a soudr.:

Vládě se ukládá, aby do měsíce předložila posl. sněmovně návrh novelisace zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 236 Sb. z. a n., o státní příslušnosti a domovském právu, kterýžto návrh by byl vybudován na zásadách obsažených v návrhu posl. dr. Gátiho a soudr., tisk 4690 prvního voleb. období.

31. Resoluční návrh posl. dr Sterna a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila návrh novelisace zákonů o závodních výborech a radách, kterým by se závodním výborům a radám zaručovalo právo, aby bez jejich souhlasu nebyli přijímáni a propouštěni zaměstnanci.

32. Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Vláda se vyzývá, aby užila vší možné příležitosti, aby s jinými státy, zvláště pak se sousedními státy hraničícími s Československou republikou zahájila jednání o uzavření smluv, směřujících ke vzájemnému zrušení zákonodárství o cizincích.

33. Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Vláda se vybízí, aby u zemských ústředních pracovních úřadů v Čechách a na Moravě-Slezsku zahájila příslušné kroky, aby v těchto úřadech byli ustanoveni také němečtí úředníci v takovém počtu, jak to odpovídá počtu německého obyvatelstva.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. Votrubovi.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Vládní osnova zákona na ochranu trhu práce, o které jsme právě jednali, vyvolala velký zájem v této sněmovně. Bezmála celé dvě schůze byly projednávání tohoto zákona věnovány. Mluvilo se pro zákon ten, ale více se mluvilo se strany oposice proti zákonu, s výjimkou kol. Tučného, který se věcně díval na ustanovení této vládní osnovy a prohlásil jménem své strany, že budou pro ni hlasovati, předpokládajíce, že praxe ukáže, že tato předloha-dělnictvu neškodí a zaměstnancům našim též ne.

Námitky, které byly v debatě proneseny, rozdělil bych ve dvě skupiny. Do prvé skupiny bych dal námitky, které jsem již ve svém úvodním referátě vyvrátil, a do druhé skupiny bych dal námitky a náměty, které průběhem debaty k jednotlivým paragrafům vládní osnovy byly učiněny. Že ovšem se při tom ohřála také polívčička jiná, která s projednáváním vlastní osnovy zákonné neměla co činiti, náleží už ke způsobu parlamentního projednávání předloh u nás.

Tedy napřed budu mluviti o námitkách, které jsem už vyvrátil v úvodu svého zahajovacího referátu a o kterých přece jen zde bylo mluveno řečníky, kteří přihlásili se proti předloze.

S několika stran se zde zase opakovala otázka, zdali je potřebí vůbec zvláštního zákona na úpravu ochrany trhu práce, nedostačí-li dosavadní opatření administrativní, která zde máme. Ovšem, že je zapotřebí zákona. Dovolávám se toho, co jsem řekl včera, že by zákona nebylo potřebí, kdyby dostačovala dosavadní administrativní opatření, kdyby nebylo rozhodnutí správního soudu, že výnosy, o něž opírá svou praxi Zemský úřad práce, nemají platnosti, protože nařízení ta nebyla vyhlášena ve Sbírce zákonů a nařízení, takže všecka tato praxe Zemského úřadu práce může býti brána v odpor a judikatura může se podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu zaříditi. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) A poukázal jsem také, když v jiných státech otázka tato je upravena cestou legislativní, že nevidím důvodu, proč bychom u nás měli býti v nevýhodě, že bychom se musili spokojiti s dosavadní úpravou, která naprosto nedostačuje.

Pokud se týče dne účinnosti tohoto zákona, t. j. 1. května 1923, poukazuji zase na své včerejší vývody, že toto ustanovení je daleko liberálnější, než mají státy jiné. Stačí zde poukázati na Rakousko nebo na Německo. A když řeknu, že v celém tomto zákoně neděláme nic jiného, než co činí naši sousedé, musíme uznati, že postup náš v otázce účinnosti zákona je daleko blahovolnější než jinde. To platí zejména o dni 1. května 1923, který v otázce povolení k zaměstnávání má býti rozhodujícím. Den tento navrhuje se u nás za rozhodující vzhledem k příslušnému ujednání se státem německým, které v té době s tímto státem bylo konáno, a od kteréhož dne stát náš v otázce povolení příchodu cizinců za účelem zaměstnávání má volnou ruku. Vždyť v Německu za rozhodující den volen byl při zemědělském dělnictvu den 1. ledna 1913 - tedy o celých 10 let dříve - a u dělnictva nezemědělského den 1. ledna 1919. Také srovnáme-li rakouský zákon, který volí den 1. ledna 1923, musíme uznati, že náš rozhodující den 1. května 1923 je volen přece jen způsobem daleko blahovolnějším.

Kol. Klein a řada jiných řečníků vyslovili obavy před represaliemi. Nechápu, proč by měly přijíti represalie, když my jenom dáváme formu zákona praxi, kterou jsme dosud měli. Račte se podívati, jaký postup byl dosud, a uvidíte, že ten postup je vtělen v jednotlivé paragrafy zákona. Chceme to však míti v zákoně upraveno a konec konců máme přece možnost se domluviti s ostatními státy podle ustanovení §u 13. Když jmý stát ustanoví příznivé podmínky pro naše pracovní síly, pak, prosím, je ministr soc. péče §em 13 zmocněn, aby po dobrozdání odborových organisací způsobem nařizovacím totéž učinil. V tom vidím jen výhodu. Vidím, že celý ten zákon spěje nakonec k té volnosti pracovního trhu, po které se zde volá, a že jednou se dočkáme, že zdi mezi státy v této věci u nás padnou.

Kol. Klein se dovolává ženevské konference. Také vím o této ženevské konferenci a citoval jsem včera část protokolu o schůzi ekonomického výboru ženevské konference, ze kteréž bylo patrno, že právě tato ženevská konference mluví pro zákonnou úpravu otázky ochrany trhu práce ve všech státech. Dovolávati se tedy ženevské konference, když mluvíme proti zákonu, neodpovídá smyslu protokolu ženevské konference a její národohospodářské sekce.

Vytýká se nám, že jsme nepřišli se žádnými daty, kolik našich dělníků je v cizině a kolik je cizích dělníků u nás. Abychom mohli přesně říci, kolik našich dělníků je v cizině, je těžká věc, poněvadž by to musily říci státy, kde naši dělníci pracují. Ale ty to neučiní a tuto statistiku neuveřejní, vědí to sice, ale skrývají to. Můžeme jen spolehnouti, co se povídalo, že totiž celkově v Německu je 33.500 našich dělníků vyjma Saska, kde jich je 50.000, ve Vídni samotné 120.000 našich dělníků. Snad je tato cifra větší, kdo ví. Já sám jsem toho mínění, že máme v cizině našich dělníků více, než je cizích dělníků u nás (Posl. Klein: V tom to právě vězí!), ale neračte zapomínati, že pokud se Vídně týče, děje se tam týž proces jako v Německu, že po řadě let, když si vydrží právo na příslušnost, stávají se tam naši lidé příslušníky tamějšího státu, a nelze tedy pak mluviti, že máme export pracovních sil. To jsou pracovní síly, které patří Rakousku a Německu.

Mohu říci, že podle statistiky, kterou citoval sám dr Rauchberg na té známé schůzi, která byla svolána sociálním ústavem ministerstva soc. péče, za dobu 4 let jenom ve Vídni přijalo státní občanství rakouské více než 13.000 našich příslušníků.

Kol. Tučný mluvil pro přijetí předlohy, ovšem vytýkal jí řadu vad. Tak na př. není podle jeho názoru úplně správné, když povinnost vyžádati si vyjádření ústředen odborových organisací zaměstnaneckých i zaměstnavatelských klade se ministru soc. péče v §u 13. který prý vlastně neobsahuje nic jiného, než ustanovení, kdy zákon se prováděti nebude. Zrovna tak to není. Tak na př. mají-li se vydati zvláštní předpisy pro cizince, kteří nebydlíce trvale na území Československé republiky přecházejí hranice za zaměstnáním, tedy se provádí zákon. Stejně tak, aby určitá zaměstnání, druhy zaměstnání nebo výkony z platnosti zákona nebo z platnosti jednotlivých ustanovení zákona ministr vyňal, případně tyto výjimky opět odvolal, nejsou negativní činností, že by se zákon přestal prováděti, nýbrž činnost, která se zde ukládá, je positivní.

Ostatně poukazuji, že jako referent učinil jsem návrh k §u 13 z toho důvodu, poněvadž při projednávání §u 5, kde si kol. Tučný a ještě jiní řečníci přáli míti právě vsunutou tuto vložku - o povinnosti ministra soc. péče vyžádati si vyjádření zúčastněných ústředen zaměstnanců a zaměstnavatelů - bylo prohlášeno zástupcem ministerstva soc. péče, že v tomto případě ministerstvo si vždycky vyžádá dobrozdání příslušné odborové korporace jak zaměstnavatelské, tak zaměstnanecké. Tím zároveň musím se vysloviti proti všem návrhům, podaným pokud se týče nějaké komise, jako proti návrhům, které by provádění tohoto zákona ztěžovaly.

Nyní mám zde některé námitky, které byly učiněny během debaty, a to nově. Tak na př. vytýká se této předloze, že zde není nic o rekursní cestě. To je ovšem zcela přirozené, poněvadž posud platí všeobecné předpisy o správním řízení. Tyto platí do 30. června letošního roku. Jsou ovšem poněkud různé v Čechách, poněkud jiné na Moravě a ve Slezsku a jsou docela jiné na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Od 1. července letošního roku budou však platiti jednotné předpisy podle zákona o organisaci veř. správy čís. 125 z r. 1927.

Dále se vytýká, že schází tam ustanovení a že by se mělo do zákona dáti: "Není-li žádost za povolení k zaměstnání cizince do 14 dnů vyřízena, lze toto nevyřízení pokládati jako povolení této žádosti." To ovšem nelze nijak připustiti, poněvadž právě v pochybných případech šetření ministerstva soc. péče a jeho dotazování se organisací zaměstnaneckých i zaměstnavatelských bude trvati jistě mnohem déle než 14 dnů, a proto je potřebí vyčkati, aby ministerstvo nerozhodlo bez dobrozdání těchto organisací.

Další námitka je, že ustanovení §u 13, lit. d) o zvláštních předpisech mohlo by vyvolati podezření, co se těmito zvláštními předpisy myslí. Mohu říci, že již dneska mezi Německem a Rakouskem jsou zvláštní předpisy pro t. zv. "Grenzgänger", pro ty, kteří přecházejí hranice, a že § 13 má právě toto na mysli. Ostatně vysvítá to nejen zde z §u 13, lit. d), nýbrž i z lit. c) téhož paragrafu, kde se praví, že ministr soc. péče se zmocňuje, aby stanovil pro zaměstnání příslušníků jednotlivých států podmínky obdobné, jaké platí v dotyčném státě pro zaměstnání příslušníků československých.

Kol. Krebs nemohl pochopiti, proč povolení k zaměstnání cizince podle §u 5 může udělovati jenom politická správa zemská a ne okresní. To je zcela jednoduché: proto, že pro rozhodnutí o takové žádosti nemůže býti směrodatným poměr zaměstnanosti nebo nezaměstnanosti v malém obvodu jedné okr. politické správy, nýbrž že nutno zde bráti ohled na poměry na trhu práce v celém území jednoho územního zemského svazku. Tedy to mohou býti jenom politické úřady II. instance. Ostatně s tím úplně souhlasí stanovisko ústředny obchodních a živnostenských komor, které zde citoval kol. Tučný a které mluví právě pro § 5 vládního návrhu, poněvadž k němu ústředna připomíná: "S některých stran navrhovanou příslušnost politických úřadů I. instance nelze doporučiti, poněvadž tyto úřady nejen by neměly potřebného přehledu o pracovním trhu, ale ani by nemohly tohoto přehledu úplně nabýti." Byla podána řada pozměňovacích a doplňovacích návrhů k jednotlivým paragrafům tohoto zákona. Lituji, že nemohu se pro přijetí ani jednoho vysloviti, neboť jsou mezi nimi velké rozpory. Kdežto na př. p. posl. Klein navrhuje škrtnutí §u 10, vyzdvihuje kol. Tučný silně, že klade velkou naději v úspěch působení tohoto zákona právě jen pod podmínkou, když § 10 bude striktně a bezohledně prováděn. Jsou navrhovány vedle toho věci, které se zákonem samým nemají vůbec souvislosti, a poněvadž soudím, že vládní návrh jest s to splniti všechna přání, která mají naši zaměstnanci do úpravy ochrany trhu práce, navrhuji slavné sněmovně, aby přijala předlohu tuto a jednotlivé paragrafy tak, jak ve zprávě soc.-politického výboru jsou uvedeny. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Osnova má 15 paragrafů, nadpis zákona a úvodní jeho formuli.

Došly pozměňovací návrhy a míním tudíž dáti hlasovati takto:

Nejprve o návrhu posl. Horpynky na přechod k pořadu.

Bude-li zamítnut, přikročili bychom k meritornímu hlasování o osnově, a to v tomto pořadí:

Především o celé osnově v celkové úpravě návrhů posl. Kleina, Tayerle, dr Wintra, Johanise a soudr.

Bude-li tato celková úprava zamítnuta, hlasovali bychom o osnově podle celkové úpravy návrhů posl. Krebse a druhů.

Bude-li tato celková úprava zamítnuta, budeme hlasovati o osnově podle jednotlivých návrhů ostatních a podle výborové zprávy takto:

O §u 1 nejprve ve znění návrhu posl. dr Sterna a soudr.; bude-li zamítnuta, budeme o §u 1 hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 2 nejprve v úpravě návrhu posl. Tučného, Pechmanové, Bergmanna a druhů; bude-li zamítnuta, v úpravě návrhu posl. dr Dérera, inž. Nečase a soudr.; bude-li i ta úprava zamítnuta, budeme o §u 2 hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 3 bychom hlasovali nejprve ve znění návrhu posl. dr Sterna a soudr.; bude-li zamítnuto, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 4 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 5 bychom hlasovali nejprve ve znění návrhu posl. Schäfera a soudr.; bude-li zamítnuto, budeme o §u 5 hlasovati podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o doplňovacím návrhu posl. Tučného, Pechmanové, Bergmanna a druhů na vsunutí nového §u 6 za § 5 osnovy.

O §§ 6 až 10 budeme hlasovati podle zpráv výborové.

O §u 11 bychom hlasovali nejprve v úprav. návrhu posl. dr Sterna a soudr.; bude-li zamítnuta, budeme o §u 11 hlasovati podle zprávy výborové.

O §§ 12, 13 a 14 budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 15 bychom hlasovali ve znění návrhu posl. Schäfera a soudr.; bude-li zamítnuto, budeme o §u 15 hlasovati podle zprávy výborové.

Konečně budeme hlasovati o nadpisu zákona a úvodní jeho formuli, a to podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému pořadu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Prosím paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí s návrhem p. posl. Horpynky na přechod k pořadu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s celkovou úpravou osnovy podle návrhů pp. posl. Kleina, Tayerle, dr Wintera, Johanise a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.).

To je menšina. Tato úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí nyní s celkovou úpravou osnovy podle návrhů pp. posl. Krebse a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina, i tato úprava je zamítnuta.

§ 1. Kdo souhlasí s §em 1 ve znění navrženém pp. posl. dr Sternem a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava ta je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 1 je schválen podle zprávy výborové.

§ 2. Kdo s tímto paragrafem souhlasí v úpravě návrhu pp. posl. Tučného, Pechmanové, Bergmanna a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava ta je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §em 2 v úpravě návrhu pp. posl. dr Dérera, inž. Nečase a soudr., prosím, aby zdvihl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Rovněž tato úprava je zamítnuta.

Kdo s §em 2 souhlasí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 2 je schválen podle zprávy výborové.

§ 3. Kdo s §em 3 souhlasí ve znění návrhu pp. posl. dr Sterna a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo s §em 3 souhlasí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 3 je schválen podle zprávy výborové.

§ 4. Kdo s §em 4 souhlasí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 4 je schválen podle zprávy výborové.

§ 5. Kdo s §em 5 souhlasí ve znění návrhu pp. posl. Schäfera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 5 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 5 je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí nyní s doplňovacím návrhem pp. posl. Tučného, Pechmanové, Bergmanna a druhů na vsunutí nového §u 6 za § 5 osnovy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržený nový § 6 je zamítnut.

Kdo souhlasí s §§ 6 až 10 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 6 až 10 jsou schváleny podle zprávy výborové.

§ 11. Kdo s tímto §em 11 souhlasí v úpravě návrhu pp. posl. dr Sterna a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 11 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 11 je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s §§ 12, 13 a 14 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, §§ 12, 13 a 14 jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s § 15 ve znění návrhu pp. posl. Schäfera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava se zamítá.

Kdo souhlasí s §em 15 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, § 15 je schválen podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s nadpisem zákona a úvodní jeho formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, nadpis zákona a úvodní jeho formule jsou schváleny podle zprávy výborové.

Tím poslanecká sněmovna přijala osnovu tuto ve čtení prvém podle zprávy výborové a je vyřízen prvý odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, přikročili bychom nyní k jednání o 4. odst. pořadu.

Potom zařadil bych hlasování o návrzích pp. posl. Buřívala, dr Frankeho a druhů. pp. posl. Tomáška, Tauba a soudr. a pp. posl. Tauba, Tomáška a soudr. podle §u 46 jedn. řádu na povolání členů vlády do schůze sněmovny.

Na to započali bychom projednávati 2. a 3. odstavec dnešního pořadu a po přerušení jednání o něm věci imunitní.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy postupovati podle mého návrhu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP