V nejbližších dnech má se konati
v Bělehradě veliký proces proti 24 vůdcům
dělnického hnutí a revolučním
intelektuálům. Jsou žalováni na základě
zákona na ochranu státu a hrozí jim trest
smrti, v nejlepším případě trest
dlouholetého, až dvacetiletého žaláře.
Reakční teroristický a korupcí veskrz
prolezlý režim jugoslávský má
v úmyslu skoncovati proces během jediného
dne a odsouditi obžalované k smrti, případně
k dlouholetému žaláři. To se má
státi tak rychle proto, aby znemožněno bylo
obžalovaným, kteří jsou úplně
bez prostředků, opatřiti si obhájce.
Teroristický režim jugoslávský chce
skončiti proces během jediného dne také
hlavně proto, aby veřejnost, zejména veřejnost
dělnická a pokroková, byla postavena před
hotovou skutečnost a neměla možnosti protestovati
proti zločinnému jednání jugoslávského
vládního režimu a aby jí byla vzata
možnost upozorniti cizinu na zločin, který
má býti spáchán na obžalovaných.
Obžalovaní jsou: Radomír Vujovič, medik,
Otakar Kersovani, bývalý šéfredaktor
časopisu "Novosti" a generální
sekretář jugoslávské ligy proti teroru,
dr Labud Kusovač, žurnalista, dr Slavko Schlesinger,
redaktor "Novosti", dr Sima Markovič, bývalý
poslanec, Lazar Štefanovič, generální
sekretář neodvislých odborových organisací,
Nikola Kotur, studující architektury, Pavle Kovačevič,
student, Gojko Zamarčič, student, Gregor Vujevič,
student. Dále jsou žalováni mladiství
dělníci a dělnice: Luka Madjarač,
Vasilie Stokie, Vogoslav Todorovič, Sáva Medan,
Josip Gázi, Obre Nikolič, Danilo Guja, Alexandr
Zdravkovič, Miloslav Urosevič, Josip Radovolja,
Vukota Cetkovič, Petr Petkovič, Niko Vujevič.
Jmenovaní jsou všichni žalováni pro svoji
příslušnost ke komunistické straně
a pro činnost v odborových organisacích.
Jako obžalovací materiál slouží
řada časopisů a brožur v cizině
legálně vydaných. Dále pak opírá
se obžaloba o "doznání" obžalovaných,
které bylo vynuceno nelidským týráním,
jehož se na obžalovaných dopouštěla
bělehradská policie. Na řádění
policejních bestií upozorněna byla celá
veřejnost nejen komunisty, nýbrž i příslušníky
nesocialistických stran. Policejnímu řádění
a teroru v Jugoslavii vystaveni jsou všichni odpůrci
nynějšího vládního režimu,
zejména však dělníci a sedláci.
V posledních dnech vůdce chorvatských sedláků
Štěpán Radič upozornil celý svět
na zločinný násilnický režim
v Jugoslavii. Komunistická strana považuje za povinnost
proti tomuto řádění bílého
teroru co nejostřeji protestovat. Jako odsuzujeme bílý
teror v Jugoslavii, tak na druhé straně vyslovujeme
svoje sympatie obětem tohoto teroru. (Souhlas komunistických
poslanců.)
Stejně tak upozorňujeme celou veřejnost,
zejména však veřejnost proletářskou,
na řádění bílého teroru
v druhé zemi, která je členem Malé
Dohody, v Rumunsku. 30. ledna zahájeno bylo před
válečným soudem v Bukurešti líčení
proti bývalému poslanci a dělnickému
vůdci Borisu Štefanovu a jeho pěti soudruhům.
Boris Štefanov držen jest již dlouhou dobu ve vězení
pověstné rumunské siguranzy, kde je vystaven
nelidskému týrání. Jeho soudruh Tkačenko
byl rumunskou siguranzou úkladně zavražděn,
a když nepodařila se vražda chystaná proti
Borisu Štefanovu, má býti fysicky zničen
žalářním režimem. Proces Borise
Štefanova byl již devětkrát odročen,
protože prý chyběli důležití
svědci. Ve skutečnosti je tento proces odkládán
proto, že nebylo vůbec materiálu k podání
žaloby. Také Boris Štefanov má býti
souzen s vyloučením veřejnosti. Dva obhájci
z Paříže, Junker a Dalbert, kteří
přijeli do Bukurešti, aby převzali obhajobu
Borise Štefanova a soudruhů, byli bukurešťskou
vládou vypovězeni. Tento akt dokazuje, že zločin,
který chce spáchat rumunská justice na Borisu
Štefanovu, nesnese světla veřejnosti. Proti
tomuto zločinu protestovali francouzští socialističtí
a komunističtí poslanci a senátoři,
ba dokonce se k protestu připojilo i několik radikálních
socialistů francouzských. Také klub komunistických
poslanců v československém parlamentě
považuje za povinnost co nejostřeji protestovat proti
zločinu, který chce spáchati rumunská
justice na vůdci rumunského proletariátu.
Konečně považujeme za svoji povinnost protestovat
proti persekuci komunistů a levých socialistů
ve fašistickém Polsku. Vláda diktátora
Pilsudského chystá se k volbám do polského
sejmu. Polský sejm má býti povolným
nástrojem v rukou fašistického diktátora
Pilsudského. A proto volební přípravy
konají se ve znamení nejpustšího teroru.
Nejen že nejsou uznávány kandidátky
komunistické strany, nýbrž jsou znemožňovány
oposiční kandidátky vůbec. Oposiční
vůdcové, ať dělničtí nebo
rolničtí, jsou persekvováni a žalářováni.
Byla inscenována řada politických procesů.
V prosinci byl skončen v Lucku proces proti 57 ukrajinským
a židovským rolníkům a dělníkům
z okrajové oblasti polské Volyně. V lednu
konán byl obrovský proces ve Vladimíru
Volyňském. V Lucku i ve Vladimíru Volyňském
docházelo za procesu k provokacím a krutému
mučení, jehož obětí byli obžalovaní.
Všichni obžalovaní prohlásili, že
stali se obětí provokatéra Litvienice, jenž
byl ze začátku zatčen, pak však propuštěn,
aby ještě úspěšněji mohl
prováděti své provokatérské
řemeslo. Obžalovaný Liebermann doznal při
mukách na policii, že psal protokoly schůzí
strany. Ukázalo se později, že toto doznání
bylo nepravdivé, byloť vynucené mučením
na policii. Sami grafologové, povolaní soudem, konstatovali,
že předložený rukopis není rukopisem
obžalovaného. Přesto však byl obžalovaný
fašistickým soudem odsouzen ke 2 rokům těžkého
žaláře.
U jiného z obžalovaných nalezeno bylo při
prohlídce 160 archů papíru, 3 ocelová
pera a lahvička kopírovacího inkoustu, což
stačilo, aby i na něho podána byla žaloba.
Obžalovaný Vantucha dopustil se toho "zločinu",
že u něho byl nalezen dopis, adresovaný poslanci
Paszczukovi, v němž jej prosí, aby se ujal
jeho ženy, odsouzené k 6 letům žaláře
ve Vladimíru. Tento důkaz postačil soudu
ve fašistickém Polsku, aby odsoudil obžalovaného
k 6 rokům žaláře.
Mučení politických vězňů
není v Polsku zvláštností. Rány
kolbami, tisknutí rukou v železném lisu, bičování
na paty, vystavení vězňů za velikého
mrazu, štvaní psů na ženy, to vše
jsou methody policie v Polsku, zejména v okrajových
oblastech. Při procesu v Lucku odsouzeno bylo 150 dělníků
a rolníků úhrnem k 1050 rokům těžkého
žaláře, z toho 9 k žaláři
doživotnímu. (Slyšte!)
Persekuce nevztahuje se pouze na komunisty. Jsou jí vystaveni
i socialisté. Ba dokonce v těchto dnech zatčen
byl člen exekutivy II. internacionály dr
Kruk, jehož soudruh Moraczewski sedí ve vládě
p. Pilsudského. To jest něco podobného, jako
u naší sociální demokracie. Její
polská fronta sahá od Belvederu až do kriminálu,
tak jako zde svého času sahala od Pankráce
až po Hradčany.
Proti všem těmto aktům bílého
teroru, jak v zemích Malé Dohody, v Jugoslavii a
v Rumunsku, tak i v Polsku komunistická strana československá
jménem pracující třídy tohoto
státu co nejostřeji protestuje. Jsme přesvědčeni,
že bílý teror nezachrání buržoasii
a její režim před proletářskou
revolucí. Jsouce si vědomi této skutečnosti,
budeme my v Československu stejně jako naši
soudruzi zahraniční bojovati proti buržoasii
a jejímu aparátu všemi prostředky.
Pryč s bílým terorem! Pryč s fašistickou
diktaturou! Ať žije vláda dělníků
a rolníků! (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Krebs. Dávám mu slovo.
Posl. Krebs (německy): Slavná sněmovno!
Návrh zákona, jímž se dnes zaměstnáváme,
odůvodňuje se tím, že zrušení
pasových vis vyžaduje naléhavěji kontroly
domácího pracovního trhu než kdy jindy.
Důvodová zpráva pak uvádí,
že větší svazy zaměstnanců
v Československé republice žádaly podobného
zákona. A dále se při projednávání
v soc.-politickém výboru a rozpočtovém
výboru rozličně poukazovalo na to, že
i sousední země mají podobné zákony,
že tedy i Československá republika musí
míti takový zákon, aby chránila domácí
pracovní trh. (Předsednictví převzal
místopředseda inž. Dostálek.) Jest
zvláštní, že právě občanská
vláda, která nyní řídí
věci většiny, náhle uznává
žádost určitých odborových organisací
a s velkolepou rychlostí se přimlouvá, aby
se stala zákonem. (Výkřiky na levici.)
Nevíme sice, které organisace tuto žádost
pronesly, neboť víme, že i české
odborové oganisace jakož i jejich zástupci
ve sněmovně tento zákon v této formě
odmítají. Jest tedy více než zvláštní,
že si vláda náhle hraje na prováděcí
orgán nějakých anonymních organisací
a zde tak rychle splňuje žádost těchto
organisací, zatím co jinak při splňování
jiných organisačních požadavků,
kde skutečně jde o sociální a životní
zájmy příslušníků onoho
povolání, není hotova projeviti ani nejmenší
ochotu. (Souhlas na levici.) Ve skutečnosti skrývá
se za tímto zákonem přece něco jiného.
Nerad bych totiž řekl, že to jest obava před
přistěhovalectvím nových německých
sil do republiky, nýbrž považuji spíše
za zcela užitečný agitační a
propagační materiál pro určité
politické vrstvy v republice, aby právě takový
zákon byl položen na stůl poslanecké
sněmovny. Jen tak si lze vysvětliti, proč
se určitý tisk v české veřejnosti
zmocnil tohoto zákona a provozuje tak nenávistnou
propagandu. Nechci se blíže zabývati projevy
této části českého tisku, musím
se však vrátiti k něčemu, co se odehrálo
v soc.-politickém výboru poslanecké sněmovny.
Tam mezi jinými kol. posl. Tučný pronesl
tvrzení, jež není možno nechati nevyvrácené.
Nebyl bych se vracel k těmto projevům, kdyby to
nebyl býval kolega, jenž sám kdysi řídil
ministerstvo veřejných prací, byl tedy na
vysokém odpovědném místě v
této zemi a měl tedy i možnost opatřiti
si vždy svůj materiál a také musí
věděti, jak dalece jest odpovědný
za to, co praví. Kol. Tučný tam pravil,
že jest mnoho podniků v republice, v nichž nejen
pracují cizozemští dělníci, nýbrž
kde tito dělníci jsou ve většině
a zvláště poukázal na případ
železáren v Třinci. Ale ukazoval i na zaměstnávání
četných rakouských krejčí,
zvláště v Karlových Varech a v lázeňských
místech vůbec a konečně uvedl především
příklad, v němž poukazoval na poměry
v podniku "Kupferbergwerke Böhmen" v Povrlech v
politickém okrese ústeckém. Pravil tehdy,
že v tomto podniku jest zaměstnáno 27 československých
státních příslušníků,
kdežto všichni jiní tam zaměstnaní
jsou prý říšští Němci
nebo Rakušani. Mohu slavné sněmovně
vyložiti skutečný stav věcí,
abych ukázal, jakým agitačním a propagačním
materiálem se pracuje dokonce i ve výboru, jakým
jest výbor soc.-politický. Namáhal jsem se
zjistiti poměry v těchto podnicích a tu jsem
zjistil, že ze 798 dělníků jest 731
československých příslušníků,
že jest tam dále zaměstnáno 25 Rakušanů,
39 říšškých Němců,
2 jugoslávští a 1 polský dělník.
Uvedení říšskoněmečtí
a rakouští dělníci byli bez výjimky
ustanoveni již před válkou, většina
jich jest zaměstnána od založení tohoto
podniku v r. 1899. Z Rakušanů jest většina
kvalifikovaných dělníků, válcovačů
a drátařů ze Štýrska, z říšských
Němců jest skorem polovina mistrů, druhá
polovina jsou kvalifikovaní dělníci. Jde
většinou o Vestfálce, které jako odborné
dělníky v měďařství lze
nalézti na celém světě. Mistři
pro pročišťování mědi pocházejí
z Mansfeldu v německé říši a
jsou to rovněž kvalifikovaní dělníci,
kteří se jinde nenajdou. Nyní to srovnejte
s daty, která uvedl kol. Tučný. Vůbec
tedy nesouhlasí se skutečností, ani v tomto
jediném příkladu, že by snad Němci
z říše a z Rakouska zaplavovali náš
pracovní trh. Celkové naše sociální
poměry na to vůbec nevypadají. (Výkřiky
na levici.) Československá republika jest totiž,
bohužel musíme to říci, zemí,
jež jest na tom nejhůře v celé Evropě,
pokud jde o mzdové poměry. Podle naší
reálné mzdy jsme v Evropě na třináctém
místě a říšskoněmeckému
dělníku za normálních okolností
vůbec ani nenapadne, aby přišel do Československé
republiky, poněvadž již podpora v nezaměstnanosti
jest v německé říši vyšší
než zde u nás mzda, která stále ještě
není povolována horníkům, kteří
se právě nyní připravují ke
stávce. (Něm. výkřiky. - Souhlas
na levici.) Československo jest však mimo to typickou
zemí dělnického vystěhovalectví.
Mírovými smlouvami ztratili jsme velkou část
svých průmyslových odbytišť a nemohli
jsme jich znovu získati. Máme tedy dnes vystěhovalectví
snad ještě větší než kdy jindy,
které snad v budoucnosti velmi podstatně vzroste.
Nesmíme se klamati tím, že náš
průmysl je dnes lépe zaměsnán než
před 2 nebo 3 léty. Teprve před několika
dny - to jest příznačné - uzavřelo
Československo s německou říší
smlouvu o zaměstnání československých
zemědělských dělníků
v německé říši, tedy poskytlo
nejpádnější důkaz, že posíláme
dělníky hledající práci do
svých sousedních zemí a že tomu není
naopak. V Německu a v Rakousku jest nyní zaměstnáno
nebo vůbec žije devětkrát tolik československých
státních příslušníků
než je zde u nás říšskoněmeckých
nebo rakouských příslušníků.
Na území Československé republiky
máme 58.673 Rakušanů a 39.660 říšských
Němců, úhrnem tedy asi 90.000 cizinců
z těchto obou sousedních států. Naopak
máme v Rakousku 520.000 československých
státních příslušníků
a v německé říši 330.000 československých
státních příslušníků,
úhrnem tedy 830.000. (Výkřiky na levici.)
To jest tedy devětkrát více než
naopak. Při tom snad jisté vrstvy v Československé
republice měly na mysli, že většina z
těchto československých státních
příslušníků v říši
a v Rakousku jsou sudetští Němci; ale i to
jsou českoslovenští státní příslušníci
a kdyby byli postiženi odvetným opatřením,
týkalo by se to státu právě tak, jako
kdyby to postihlo Čechy. (Výkřiky posl.
inž. Junga.) Při tom dlužno uvážiti
- důvod, na nějž upozornilo "České
Slovo" - že právě mezi těmito československými
dělníky v Rakousku a v německé říši
jsou zaměstnáni převážně
dělníci, kteří pracují za nízké
mzdy, kdežto lepší místa v sousedních
zemích mají sudetští Němci. To
nenastalo z nějakých politických důvodů,
nýbrž ze sociálního složení
obou národů v naší zemi. Při
odvetných opatřeních, obáváme
se, nebo chcete-li, neobáváme se, mohli by právě
příslušníci vašeho národa
snad býti na tom hůře než naši.
Ale vyšetřujeme-li dnes, potřebuje-li republika
takový zákon, a vy říkáte,
že ho potřebuje, poněvadž i v sousedních
státech jsou takové zákony, musíme
se tázati, proč v sousedních státech
byly tyto ochranné zákony vytvořeny a proč
byl u nás vytvořen tento zákon. V německé
říši byl zaveden zákon o pracovním
průkazu ze dne 22. července.1922, tedy v době,
kdy německá říše byla ve velmi
těžké hospodářské krisi,
v době ohromné nezaměstnanosti a inflace,
kdy byla zničena německá měna, kdy
tisíce a tisíce průmyslových podniků
bylo zastaveno. V této chvíli byl v německé
říši zaveden tento nouzový zákon.
V Rakousku byl rovněž usnesen spolkový zákon,
jak se výslovně praví, o dočasném
omezení zaměstnání cizozemských
dělníků a zaměstnanců dne 19.
prosince 1925. Tedy i tam v době, kdy nezaměstnanost
dosáhla nejvyššího stupně a kdy
Rakousko bylo ve stavu zoufalství, krise, nezaměstnanosti
a nouze. Ale co máme u nás? V r. 1923 měli
jsme 321.000 nezaměstnaných. V prosinci 1927 máme
naopak jen 35.770 nezaměstnaných. Máme dnes
jen desetinu nezaměstnaných z r. 1923 a o nezaměstnanosti
již nelze vlastně dobře mluviti. To jest ta
část dělnictva, o níž jsem mluvil
dnes na začátku své řeči, která
právě pro ztrátu odbytišť Československé
republiky, pro roztříštění starého
hospodářského území jest trvale
odsouzena k nezaměstnanosti a jež pravděpodobně
v Československé republice nebude již nikdy
trvale zaměstnána, takže bude moci nalézti
znovu zaměstnání jen v sousedních
územích. Ochrana pracovního trhu jest u nás
v této chvíli nejen nepotřebná a zbytečná,
nýbrž zhoršuje i možnost napraviti všechny
nesnáze, které způsobila poválečná
doba. Tu se táži většiny, která
se dnes chystá přijmouti tento zákon: Nemají
snad ve střední Evropě nikdy padnouti zdi,
vystavěné proti jiným hospodářským
územím? Začínáme nebo aspoň
chceme začíti rušiti visa. Chceme tím
usnadniti styk mezi jednou a druhou zemí, ale v téže
chvíli zákonem o tak zvané ochraně
domácího pracovního trhu budujete novou závoru,
(Souhlas na levici.) jež nejen že neposkytne
žádné ochrany našim domácím
dělníkům, nýbrž naopak oné
části dělníků, kterou již
nebudeme moci zaměstnati a jíž náš
průmysl nebude moci nikdy zaměstnati, odnímá
možnost vystěhovati se do Rakouska nebo do jiných
sousedních států. Kdybyste se byli postavili
na opačné stanovisko, kdybyste byli řekli,
že Československá republika jest jediným
státem ve střední Evropě, jenž
takového zákona nemá a jenž právě
proto, že ho nemá, mravním právem může
žádati, aby i sousední státy zrušily
tato omezení, jež jsou jen výstřelky
poválečných poměrů, pak byste
konečně jednou, snad po prvé v dějinách
tohoto státu, měli možnost vzorně kráčeti
v čele rozvoje středoevropských poměrů.
Dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k zákonu
samému a k jeho jednotlivým ustanovením.
Jak jsem již uvedl v sociálně-politickém
výboru, bylo mnoho převzato z obdobných
zákonů německé říše
a Rakouska, byly doslovně převzaty celé kapitoly,
celé paragrafy. Ale bohužel, jak jsme musili výslovně
zjistiti, byly to vždy nejhorší paragrafy, vždy
ty, které mají nejhorší následky.
Tak nepřevzal československý zákon
právě výborných ustanovení
jak rakouského tak také říšskoněmeckého
zákona, že povolení přijímati
cizince vydávají okresní organisace - v každé
z obou zemí jsou jiné - tedy místní
správní úřady. Naopak vy jste povolujícím
orgánem ustanovili zemskou politickou správu. Táži
se většiny: Domníváte se skutečně,
že zemské politické správy jsou sbory
tak skvěle a tak rychle pracující, že
budou moci vydati v rozhodující chvíli povolení
nastoupiti práci dosti rychle? Můžete dále
ručiti i za to, že se při tomto povolovacím
řízení u zemské politické správy
bude postupovati také podle potřebné věcné
znalosti? Nevíme snad, že zemská politická
správa vydává každé povolení
tak, že se dotáže příslušné
okresní politické správy, která zase
vyšle do onoho místa četníka, tedy instanční
cestou, jež trvá nejméně 1 až 1 1/2
měsíce? Pak se spis vrátí a zemská
politická správa pravidelně rozhodne tak,
jak to navrhne politická správa I. stolice. Co vidíme
i u tohoto zákona - jest to zcela nepatrný, snad
podřadný zákon, jest však typický
pro celého ducha - jest naprosté vyloučení
všeho vlivu jak zájemců, tedy těch,
jichž se především týká,
tak také vyloučení všeho místního
spolurozhodování nebo místního vlivu.
Také tímto zákonem nezamýšlí
se nic jiného než zříditi ztrnulý
centralismus. Ani zde nechcete nic jiného než zříditi
československý výsostní stát,
v němž poddaný, nikoliv svobodný demokratický
občan - my jimi v tomto státě vůbec
nejsme - má prostě poslouchati byrokrata. (Souhlas
na levici.) O tom svědčí nejen toto ustanovení,
nýbrž i způsob, jak se tento zákon dostal
do sněmovny.
Když byly uveřejněny první narážky,
že vláda zamýšlí vydati takový
zákon, ozvala se ze všech zúčastněných
vrstev bouře protestu. Upozorňuji, že tento
zákon - právě proto, že se na něm
usnesla měšťácká většina
- nebyl předložen obchodním komorám,
aby o něm podaly posudek, že nebyly dotázány
ani Poradní sbor pro otázky hospodářské,
ani odborová komise, ba ani organisace podnikatelů.
Tento zákon prostě opsal nějaký ministerský
úředník od sousedních států
a nepřihlížel při tom k požadavkům
našeho hospodářství, nezkoumaje při
tom vůbec tržních poměrů této
země, a tak se stalo, že četná nutná
ustanovení v tomto zákoně scházejí.
Pro nás jest velice důležitá otázka
hraničářů. Připomínám,
že na celé šumavské hranici od Nýrska
až k Vyššímu Brodu sta a tisíce obyvatelů
Šumavy, tedy československých státních
příslušníků, pracuje jako lesní
dělníci v Bavorsku a že nyní snad učiní
velice špatné zkušenosti. Upozorňuji,
že na celé hranici od Aše až po Opavu tisíce
a tisíce pohraničních dělníků
odchází od nás na práci do německé
říše, kdežto říšští
Němci k nám vůbec na práci nechodí
nebo jen v nejřidších případech.
Především bych rád poukázal i
na to, že jsou v tomto návrhu zákona četná
ustanovení, proti nimž se velice energicky musíme
ohraditi. Tak na př. ustanovení, že má
zákon zpětnou platnost pro všechny cizozemské
zaměstnance a dělníky, kteří
od 1. května 1923 jsou v této zemi zaměstnáni.
To prakticky znamená, že když ročně
přichází do země asi 4000 cizích
dělníků a zaměstnanců, že
asi 12.000 lidí od zítřka, kdy zákon
nabude účinnosti, bude v naprosté nejistotě,
nebudou-li již příštího týdne
nebo příštího měsíce míti
v kapse rozkaz, aby se vzdali své dosavadní práce.
Proto jsme podali návrh, aby zákon získal
zpětnou platnost teprve od 15. listopadu 1927.
Dále bych upozornil, že vůbec není opravného
prostředku proti zamítavému rozhodnutí,
že tedy ten, jenž byl zamítnut, nemůže
se naprosto odvolati proti tomuto zamítnutí. Dále
bych rád poukázal na nynější
praxi, která i příště má
býti podržena, na mimořádně vysoké
poplatky za úřední výkony. Podle zákona
ze dne 16. prosince 1926 může ministerstvo sociální
péče nebo zemská politická správa
vybírati poplatky od 20 do 1000 Kč za každý
jednotlivý případ a také to činí.
Ba dokonce nad to se praktikuje, že každý podnikatel
za každého cizozemského dělníka,
lhostejno jakého druhu, musí zároveň
zaplatiti ročně 100 Kč jako poplatek za úřední
výkon, částku neobyčejně vysokou.
Při této příležitosti a při
způsobu, jak tento zákon povstal, rádi bychom
se přece tázali, zda poslanecká sněmovna
nepokládá způsob, jak se u nás v poslední
době, ale již i dříve dělaly
zákony, za ponižující, že se takové
řízení stále více rozmáhá.
Několik ministerských úředníků
vyrobí prostě návrh zákona, většina
jej přijme beze vší změny. Usilovali
jsme věcně založiti důvody svých
návrhů. Ve výborech jsme poukazovali, že
jednou z nejdůležitějších nutností
jest, aby povolovací místa byla přeložena
z oboru působnosti politické správy druhé
stolice do místních, okresních úřadů.
Všechny tyto věci byly zamítnuty, prostě
proto, poněvadž se většina vůbec
nenamáhá důkladně zkoumati věcné
důvody a poněvadž se na druhé straně
stalo zvykem, že vše, co povstalo v ministerstvu, většina
prostě přijímá a promrskává.
Rádi bychom se zde tázali, kdo vlastně jest
tvůrcem zákonů; jest to vůbec ještě
parlament či jsou to vlastně zcela neodpovědné
živly, jež tuto sněmovnu snižují
na stafáž, jež tuto sněmovnu stlačují
na povolovací stroj? Je-li většině dobře
v této úloze kývalů, pak velice litujeme
tohoto parlamentu a jeho většiny. Ale pak se také
nedivte, že se ztrácí důvěra
v každý parlamentarismus, jenž vlastně
by měl býti základem demokratické
správy, demokratické vládní soustavy,
že ztrácí v obyvatelstvu všechnu vážnost
a stále více pozbývá vážnosti.
V soc.-politickém výboru navrhli a odůvodnili
jsme resoluci. Tento resoluční návrh směřuje
k tomu, aby vláda byla vyzvána, aby použila
každé možné příležitosti,
aby se sousedními státy uzavřela zvláštní
smlouvy o zahraničním zákonodárství,
aby se odstranilo těžké zkracování
pracujícího obyvatelstva a hospodářských
poměrů, v zákonodárství, jímž
se cizinci vzájemně jen týrají. Tato
resoluce byla přijata. A téhož dne, kdy v Praze
zasedala mezinárodní odzbrojovací komise
se zahraničními zástupci, bylo by bývalo
velice zvláštní, kdyby většina
byla ve výboru zamítla takový resoluční
návrh, již proto, že zákon sám
předstírá, že jest jen přechodným,
výjimečným zákonem. Pánové,
právě tato resoluce bude snad ve zcela krátké
době zkušebním kamenem toho, mínili-li
jste to skutečně poctivě. Za krátko
bude zajisté možno s tím nebo oním sousedním
státem - nemusí to přece býti právě
Německo nebo Rakousko, sousedíme přece také
s Maďarskem, Polskem a Rumunskem - uzavříti
dohody, jež by umožnily odstraniti toto trýznění.
Z uvedených důvodů musí naše
strana hlasovati proti návrhu, poněvadž tento
zákon považuje za krok zpět v rozvoji spolupráce
národů a států. (Potlesk poslanců
něm. strany nár. socialistické.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Přerušuji projednávání tohoto
odstavce pořadu.
Nebude-li námitek, projednáme nyní z dnešního
pořadu ještě druhá čtení
a záležitosti imunitní. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Přistoupíme tudíž k projednávání
odst. 4, jímž jest:
4. Druhé čtení osnovy zákona o
náhradě ošetřovacích útrat
za příslušníky hlavního města
Prahy ve všeobecné nemocnici v Praze (tisk 1417).
Zpravodajem výboru pro veř. zdravotnictví
jest p. posl. dr Rehák.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Rehák: Nemám zmien a navrhujem,
aby bola osnova prijatá aj v čítaní
druhom.
Místopředseda inž. Dostálek:
Poněvadž není návrhů opravných
ani změn textových, přistoupíme ke
hlasování.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, tak ji poslanecké sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím poslanecká sněmovna
přijala tuto osnovu zákona též
ve čtení druhém.
Zbývá nám ještě hlasovati o resoluci,
otištěné ve zprávě výborové.
Kdo souhlasí s touto resolucí, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce tato jest přijata.
Tím vyřízen jest 4. odst. pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
5. Druhé čtení osnovy zákona, kterým
se stanoví doba nové organisace pro krajské
soudy v Pisku a v Plzni (tisk 1416).
Zpravodajem výboru ústavně-právního
jest p. posl. dr Daněk.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Daněk: Není oprav.
Místopředseda inž. Dostálek:
Návrhů oprav ani změn textových
není.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím poslanecká sněmovna
přijala tuto osnovu zákona také ve
čtení druhém.
Rozhodneme ještě o resolučních návrzích. Žádám pana zpravodaje, aby se o nich
vyjádřil.
Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno!
Již ve svém referátě vyjádřil
jsem se proti resolucím, které byly podány,
a na tomto zamítavém návrhu trvám.
Resoluce obsažené ve zprávě výborové
doporučuji ku přijetí.