Středa 1. února 1928

Posl. Moudrý: Slavná sněmovno! Organisace soudnictví na západě usnesena byla již r. 1921. Krajský soud a státní zastupitelstvo v Klatovech budou zřízeny teprve tohoto roku. Musím říci stručně a krátce, že skutečně toto opatření vyhovuje potřebám celého kraje pošumavského.

Nyní se zde však dostavily nesnáze rázu osobního. Především soudcové z Plzně a větších měst nepřihlásili se v konkursu na nová místa, neboť cítili by se postiženi hlavně proto, že by dostali menší činovné. Vláda tedy s přikročila ku pomoci tím, že vydává tento zákon, kterým připravuje nucené přeložení.

Ústavně-právní výbor cítil nedostatky tohoto opatření a proto se snažil vynahraditi je těm soudcům, kteří jsou překládáni z větších měst jako z Plzně do Klatov tím, že navrhl dvě resoluce.

První ukládá ministerstvu spravedlnosti,: aby při přemístění personálu od kraj. soudů v Plzni a v Písku postaralo se o řádné ubytování těchto osob a jich rodin. Tato resoluce ovšem vyslovuje všeobecné přání, ale myslím, že nepůjde tak rychle provésti takové opatření, aby v krátké době mohlo býti postaráno o řádné ubytování těchto osob.

Chtěl bych však obrátiti zřetel zejména ke druhé resoluci, která zní: "Ministerstvo spravedlnosti se vybízí, aby vzhledem k těžkým finančním a hospodářským poměrům přemísťovaných sil byly těmto hrazeny veškery výlohy stěhovací dle řádně vystavených účtů."

Tuto resoluci pokládáme za samozřejmost, poněvadž soudcové, kteří budou ex offo podle tohoto zákona překládáni, mají na to nárok samo sebou. Vidíme z toho pouze, že ústavně-právní výbor a ti, kteří o té věci rozhodovali, cítili zde svou povinnost k těm soudcům, kteří budou takovým způsobem do Klatov přesazeni, a snažili se osladiti ten přechod alespoň zmíněnou resolucí. Resoluce tato neznamená tedy nic, je to pouhé plácnutí do vody.

Proto náš klub podává resoluci, aby těm soudcům - a ne jen jim, nýbrž i všemu úřednictvu klatovskému - bylo vyhověno, poněvadž skutečně poměry drahotní v Klatovech se mění, Klatovy se stávají větším koncentračním bodem a cenová hladina stoupá.

Navrhujeme resoluci, aby Klatovy byly přemístěny do skupiny s vyšším činovným. Myslím, že je to jedině možná odpomoc a alespoň trochu spravedlivá náhrada za křivdu nebo, řekněme, nevýhodu, která postihuje soudce, kteří se dostanou z takového centra jako je Plzeň do menšího města jako jsou Klatovy.

Prosil bych, aby vládní většina nepokládala tuto naši resoluci jenom za oposiční gesto, nýbrž aby skutečně uvážila poměry, jak se hospodářsky vyvíjejí, aby uvážila rozdíl, jaký je mezi poměry, v nichž žije člověk v Plzni a v Klatovech, a aby nejen soudcům, nýbrž všem úředníkům, žijícím v takovém rostoucím středisku jako jsou Klatovy, kde populace neustále přibývá a kde se drahotní poměry na základě blízkosti hranic horší, vyšla vstříc tímto způsobem.

To by byla věcná poznámka k této předloze.

Chtěl bych použíti této příležitosti, abych pronesl některé stížnosti do postupu kraj. soudu v Plzni při systemisování míst pro nesoudcovský personál. Šlo o konkrétní případ, který pokládám za křivdu, spáchanou na úředníku, který nepatří do politické sféry pánů, sedících na nejvyšších místech u kraj. soudu, tím, že při systemisování míst byl přeskočen. Ačkoliv jsem u zemského soudu na tuto křivdu upozorňoval, přece jen nebyl tento nepoměr odstraněn a návrh plzeňského soudu byl přijat. Jsem přesvědčen, že zde rozhodovaly vlivy politické a že zde těmito vlivy bylo ukřivděno člověku a pracovníku, který skutečně byl uznán svými představenými za pracovníka vzorného. Myslím, že při dotazu na pana ministra spravedlnosti budu míti ještě příležitost, abych tento případ podrobněji rozebral.

Celkem uzavírám svůj výklad tím, že si přejeme, aby ta koncentrace v Pošumaví, která právě tímto zřízením krajského soudu pokračuje, byla usnadňována a aby se počítalo nejen s reformou u soudů, nýbrž aby se zde následkem toho také hledělo k důležitým dopravním prostředkům, které je potřebí v tomto ohledu upraviti, zlepšiti a zdokonaliti. Proto, poněvadž tato předloha znamená tak důležitý a významný čin pro reorganisaci správy soudní pro celé Pošumaví, vyslovujeme se o této osnově příznivě. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ku slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava je skončená.

Žiadam o prečítanie podaných rezolúcií.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Resoluční návrh posl. dr Meissnera, Pika a soudr.:

Ministerstvu spravedlnosti se ukládá, aby, obsazení soudcovských míst u kraj. soudu v Klatovech provedlo po řádném vypsání konkursu a k přesazení soudců od krajských i soudů v Písku a v Plzni z moci úřední přikročilo teprve tehdy, když by nebylo s dostatek řádně kvalifikovaných soudců o místa ona žádajících a když by místa zvláštní kvalifikace vyžadující nedala se obsaditi ani přidělením soudců dobrovolně za diety se hlásících.

Ministerstvo spravedlnosti nechť zahájí ihned jednání s ministerstvem financí, aby město Klatovy bylo zařazeno do vyšší třídy činovného, ježto běží o mimořádné poměry, jež dovolují, aby podle zákona takové povýšení města Klatov mohlo býti uskutečněno.

2. Resoluční návrh posl. Pika a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby s ohledem na veliký počet personálu nového krajského soudu v Klatovech dala zbudovati v Klatovech státní obytný dům činžovní, aby četným rodinám tohoto personálu zabezpečeny byly potřebné byty, ježto v městě tom jest citelný nedostatek přiměřených bytů.

3. Resoluční návrh posl. Moudrého, Bergmanna a druhů:

Vládě se ukládá, aby podle odst. 7 §u 12 platového zákona č. 103/1926 Sb. z. a n. zařadila město Klatovy do vyšší skupiny činovného.

Místopředseda dr Buday (zvoní): Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru ústavno-právneho, pánu posl. dr Daňkovi.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Oba páni řečníci, kteří k této osnově mluvili, nemluvili proti opatření zákona, jehožto znění samo ukazuje, oč jde, totiž proti stanovení doby nové organisace pro krajský soud v Plzni a v Písku. Vývody, které zde byly učiněny, týkají se spíše právě provedení tohoto zákona, resp. důsledků z tohoto zákona, t. j. opatření personálu pro nový krajský soud v Klatovech.

Pan kol. Pik zde mluvil, že jde o výjimečný zákon. Dovolil bych si poukázati, že nelze mluviti o nějakém výjimečném zákoně proto, poněvadž jde o zákon, který je výslovně ústavou nařízen, má-li vůbec dojíti k nějaké nové organisaci soudů, neboť § 99 úst. listiny výslovně praví, že v případě, má-li dojíti k přesaditelnosti soudců při nové organisaci, musí býti tato stanovena na určitou dobu. Tedy ústava sama, kterou jistě také odhlasovali příslušníci strany p. kol. Pika, zde výslovné k tomu dává oprávnění a také dává vládě právo, aby zákon tento mohla předložiti.

Je sice pravda, že platí nepřesaditelnost soudců.

Pan kol. Pik mluví o tom, že se dovolává osnova a důvodová zpráva starých zákonů. (Výkřiky posl. Pika.) Jde o to, aby soud v Klatovech byl obsazen skutečně silami kvalifikovanými, které do otázek soudcovských a vedení soudů jsou dobře zapracovány.

Pan kol. Pik vytýká, že se osnova dovolává starých rakouských zákonů. Výslovně konstatuji, že zůstal v platnosti zákon z r. 1873 a dále zákon z r. 1896, ale rovněž je v platnosti § 99 úst. listiny, který právě všechny tyto zásady řeší. Tedy myslím, že nejde snad pouze o dovolávání se starých zákonů, a i kdyby tomu tak bylo, máme v našem zákonodárství řadu starých zákonů, které musí platiti do té doby, dokud nemáme úplné vydání souborného zákonodárství a úplné náhrady všech zákonů, které platily za staré monarchie. (Posl. Pik: Před tím zákonem jste zrušili dvorní dekrety!) Ano, sněmovna má právo usnésti se, že některý starý zákon nemá platiti a že má platiti nový zákon. Na to je sněmovna, aby se usnášela o zákonech, které mají platiti pro novou formu našeho státu, tuto republiku.

Konstatuji jen mimochodem, že se nedotýká tento zákon soudcovské neodvislosti, neboť pojem soudcovské neodvislosti jest docela něco jiného, než pojem nepřesaditelnosti soudce. (Posl. Pik: Poněvadž je nutíte, aby si vydělávali a byli odvislí, když je dáte do horších poměrů!) Také k tomu přijdu, ale chci jen upozorniti, o co jde, že jde totiž o obsazení krajského soudu, instituce to velmi významné, kterou vítali oba páni řečníci přede mnou, která má opatřením svým vyhověti poměrům celých západních Čech. Jde o to, aby byl tento soud obsazen opravdu silami na všechny strany řádně kvalifikovanými. Upozorňuji, že právě tím, když bude vyřazeno sedm soudních okresů z obvodu krajského soudu v Písku a z obvodu krajského soudu plzeňského, se agenda jejich zmenší a v důsledku toho první musí přicházeti v úvahu soudcové, kteří u těchto dvou soudů v Písku a v Plzni dosud fungují, aby, byli-li zapracováni do agendy soudcovské a vedení soudů, mohli vésti dále agendu soudní při novém soudu v Klatovech. To myslím, že je naprosto správné. (Výkřiky posl. Pika.)

Je zde ovšem otázka, kterou pánové zdůrazňovali, otázka materielního poškození. Pokud zákon připouštěl, ústavně-právní výbor usnesl se na dvou resolucích. které ještě vysvětlím a které brání tomu, aby utrpěli nějakou materielní škodu právě ti soudcové, kteří budou přeložení z moci úřední. Je snad pravda, že Klatovy jsou v jiné činovní třídě než Plzeň. K tomu dovoluji si poukázati, že Klatovy nemají počet obyvatelstva, jaký podle zákona se výslovně vyžaduje, ale, jestliže jde o případ zvláštních poměrů, myslím, že zřízení krajského soudu někde, byť to byla věc význačná, přece jen to není věc tak mimořádná, že by musilo býti použito právě ustanovení tohoto zákona o platových poměrech, kterými by se přeřazovalo místo platově do jiné činovní třídy, poněvadž víme docela dobře, že by zde nastala velmi nepříjemná okolnost pro finance státu, totiž že by téhož práva domáhala se řada jiných měst všude, kdekoliv by takové poměry snad mohly nastati.

Podotýkám výslovně, jak jsem se už zmínil ve své řeči, že tento zákon se žádným způsobem nedotýká ústavy, tedy že není protiústavní, nýbrž že je naprosto v rámci §u 99 ústavy, a proto myslím, že výrok, že jde v tomto zákoně o protiústavní čin, nemá odůvodnění. Ostatně pro § 99, jak jsem již také řekl, hlasovali i pánové z klubu, ke kterému patřil a patří p. posl. Pik.

Dovolil bych si upozorniti, že také mínění, která zde byla pronesena, že by bylo možno vésti tento soud snad úředníky resp. soudci a dokonce také ostatními administrativními úředníky z Plzně nebo Písku, jsou naprosto absurdní, ježto takové vedení od nějakého jiného úřadu znamenalo by naprosté znemožnění jakékoli soudní agendy, poněvadž by všichni lidé, kteří by tam byli - a bylo by jich více od krajského soudu v Plzni a v Písku - naprosto nemohli by vyvinouti intensitu, jaká se vyvinuje zejména v prvých počátcích zařizování takové instituce, jako je krajský soud. I když snad v jednotlivých případech je možno, aby byl některý úředník tak exponován, že by mohl dojížděti výjimečně a pouze v jednom případě do jednoho určitého úřadu, nemohlo by se státi takovým pravidlem, jak je to žádáno se strany pánů řečníků, poněvadž by to ohrožovalo celou organisaci nového soudu, který si oba páni řečníci tak velmi přáli.

Není přece možno, jde-li o vytvoření takové instituce, jako je krajský soud, instituce, která má chrániti právo, aby byla prováděna zde úprava tak provisorního rázu, jakou oni navrhli, nýbrž jde-li o definitivní zařízení takového úřadu, je potřeba definitivní úpravy, která se může státi jen na základě zákona, který je předkládán.

K vývodům pánů řečníků přede mnou poukazuji, že podle prohlášení ministerstva spravedlnosti je o ubytování veškerého soudcovstva i úřednictva již postaráno (Hlasy: Čekají úplné nové činžáky!) a není tudíž naprosto obav, že by nebydlelo nebo bydlilo špatně.

Nyní dovolím si poukázati na resoluce, které byly odhlasovány ústavně-právním výborem. Ústavně-právní výbor měl na mysli právě otázku ubytování, které se dotýká prvá resoluce. Druhá resoluce usnesená ústavně-právním výborem týká se veškerých výloh stěhovacích podle řádně vystaveného účtu. Pan kol. Moudrý poukazoval, že snad je tato resoluce zbytečná. Jako referent přišel jsem však přece jen k přesvědčení, že je potřebí, aby tato resoluce byla ústavně-právním výborem odhlasována, poněvadž v případech takového úředního přemísťování úředníků hradí se sice náklady - říká se všechny náklady - ale nehradí se jim na př. pojištění, náklady balení, různé zpropitné atd. Tedy tyto výlohy, které jsou nuceni činiti v případech takových, když se stěhují zejména s celou rodinou a při větším množství nábytku, což činí značný peníz ve stěhovacích výlohách soudců, po případě také ostatních úředníků a zřízenců, kteří by byli přemísťováni. Touto resolucí se má tedy dosáhnouti toho, že vůbec veškeré výdaje, tedy také tyto další, kromě těch, které se obyčejně hradí, mají býti takovému přemísťovanému úředníku hrazeny. Myslím tudíž, že obě dvě resoluce jsou plně odůvodněny.

Nyní dovolil bych si říci ještě několik slov o resolucích, které byly v plénu navrženy a přečteny.

Především resoluce prvá, jíž se ukládá ministerstvu spravedlnosti, aby obsazení soudcovských míst u kraj. soudu v Klatovech provedlo po řádném vypsání konkursu a aby se k přesazení soudců od kraj. soudů v Písku a v Plzni z moci úřední přikročilo teprve tehdy, když by nebylo s dostatek řádně kvalifikovaných soudců o místa ona žádajících. Výslovně jsem se již zmínil, že nikoli ovšem konkursem, nýbrž dotazem bylo zjištěno, že by se asi dobrovolně nehlásili žádní soudcové, kdyby se vypsal konkurs ještě před tím, než by se provedlo opatření podle tohoto zákona. A právě tato okolnost také - pravím - to byla, která vedla k tomu, že se musilo z moci úřední sistovati právo, které jinak existuje, právo nepřesaditelnosti soudců.

V těže resoluci se dále praví.: "Ministerstvo spravedlnosti nechť zahájí ihned jednání s ministerstvem financí, aby město Klatovy bylo zařazeno do vyšší třídy činovného" atd. Také jsem se již zmínil, že, pokud bylo možno podle zákona zbaviti přemísťované soudce nějakých výdajů resp. nějakého materielního poškození, se ústavně-právní výbor o to staral, ovšem je zde závora platového zákona a není možno posouditi, jak jsem také řekl, že by bylo možno považovati toto za naprosto mimořádné opatření, na základě kterého mohlo se vzíti v úvahu opatření zákona platového, pokud se týká zařazení města Klatov do kategorie vyššího činovného, než je stanoveno pro město Plzeň.

Další resoluční návrh: "Vláda se vyzývá, aby s ohledem na velký počet personálu nového kraj. soudu v Klatovech dala zbudovati v Klatovech státní obytný dům činžovní, aby četným rodinám tohoto personálu zabezpečeny byly potřebné byty, ježto v městě tom je citelný nedostatek přiměřených bytů." Tedy především ústavně-právní výbor svou resolucí tuto otázku již řeší a za druhé pak také v prohlášení ministerstva spravedlnosti bylo výslovně konstatováno, že tam dostatek bytů je, a to bytů činžovních, takže tato resoluce rovněž nemá svého dostatečného odůvodnění.

A konečně třetí resoluce: "Vládě se ukládá, aby podle odst. 7 §u 12 platového zákona čís. 103/1926 Sb. z. a n. zařadila město Klatovy do vyšší skupiny činovného". - O této resoluci platí totéž, co o resoluci první.

Vyslovuji se proti těmto třem resolucím. (Souhlas.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Budeme hlasovať.

Osnova zákona má dva paragrafy, nadpis a úvodnú formulu.

Poneváč niet pozmeňovacích návrhov, hodlám o celej osnove dať hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námitky nebyly.)

Námietok proti tomu niet.

Prosím pánov poslancov, aby zaujali svoje miesta. (Děje se.)

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej dvoma paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou, v znení doporučenom pánom zpravodajcom, nech zdvihne ruku. (Děje se.)

To je väčšina. Tým posl. snemovňa prijala túto osnovu zákona v čítaní prvom.

Druhé čítanie navrhnem na poriadok budúcej schôdze.

Tým vybavený je 2. odst. denného poriadku.

Ak nebudú námietky, prejednáme záležitosti imunitné, ktoré sú na dennom poriadku. (Námitek nebylo.)

Námietok proti tomu niet.

Pristúpime teda k prejednávaniu 6. odstavca, ktorým je:

6. Zpráva výboru imunitného o žiadosti sedrie v Nitre za súhlas s trest. stíhaním posl. dr Jurigu pre prečin a priestupok podľa §u 15, č. 1 a 4 zákona na ochranu republiky a prečin urážky na cti podľa zák. čl. XLI z r. 1914 a posl. Tománka pre prečin podľa §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky (tisk 889).

Zpravodajom je p. posl. dr Daněk. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Podle oznámení okres. úřadu v Hlohovci konala se dne 12. srpna 1923 v Hlohovci schůze ľudové strany, na které mluvili poslanci dr Juriga a Tománek. Na této schůzi měl se vyslovovati posl. dr Juriga proti placení pokut, kdyby někomu byla uložena, dále pak se měl vysloviti nezdvořile proti slúžnému Ladislavu Sedlákovi, který byl na tuto schůzi úředně vyslán, a posl. Tománek líčil poměr Čechů ke slovenskému lidu jako nepřátelský.

K tomu dovoluji si podotknouti však, že dříve než došlo v této věci k projednávání v plenu posl. sněmovny, oznámilo vrch. stát. zastupitelství v Bratislavě přípisem ze dne 24. prosince 1927 předsednictvu posl. sněmovny, že žádost za vydání posl. dr Jurigy pro přečin a přestupek podle §u 15, č. 1 a 4 zákona na ochranu republiky (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.) a přečin urážky na cti podle zák. čl. XLI z r. 1914 stala se následkem vydané amnestie presidenta republiky z 2. června 1927 bezpředmětnou a jde tudíž pouze o vydání posl. Tománka pro přečin podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky.

V důsledku toho, že již imunitní výbor se usnesl stran všech deliktů, které zde byly, na nevydání obou pp. poslanců, doporučuji ve smyslu usnesení imunitního výboru posl. sněmovně, aby posl. Tománek k trest. stíhání pro uvedený delikt vydán nebyl.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen rozprava odpadá a přistoupíme proto ke hlasování.

Poněvadž, jak p. zpravodaj sdělil, byla žádost za souhlas s trest. stíháním posl. dr Jurigy odvolána, budeme hlasovati jen o vydání posl. Tománka.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Tománka.

Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Tománka.

Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

7. Zpráva výboru imunitního o žádosti zem. trest. soudu v Praze za souhlas s trest. stíháním posl. Haruse pro zločin veř. násilí podle §u 81 a §u 82, odst. II tr. zák., přečin podle §u 283 tr. z. a přestupek podle §u 3 zákona shromažďovacího a posl. Hrušky pro přečin podle §u 283 tr. z. a přestupek §u 3 zákona shromažďovacího (tisk 913).

Zpravodajem za omluveného p. posl. Koška je předseda imunitního výboru p. posl. Votruba. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavná sněmovno! Posl. Harus jest obviněn, že dne 23. července 1926 před 7. hod. večerní přišel v průvodu osob do Šeříkové ulice v Praze a tam konal tábor lidu v blízkosti budovy maďarského vyslanectví na znamení protestu proti trest. řízení vedenému v Pešti proti Rakosimu a spol. Na vyzvání hlídek stráže bezpečnosti, které vyzvaly posl. Haruse, aby ustal v řeči, odpověděl výsměchem strážníkům. Když policie zástup posluchačů rozptylovala a když došlo k zatýkání osob výzvy stráže neposlechnuvších, posl. Harus vmísil se v úřední výkon, ranil nadstrážníka Slabého na ruce, třikráte vyrval zatčeného z rukou stráže, při čemž povalil také nadstrážníka Šestáka na dlažbu.

Poněvadž tento čin posl. Haruse nemůže býti považován za takový, na který by se vztahovala poslanecké imunita, navrhuje imunitní výbor, aby posl. Harus pro uvedené delikty k trestnímu stíhání vydán byl.

V témže přípisu posl. sněmovně řízeném žádá zem. trest. soud za souhlas s trest. stíháním posl. Hrušky pro přečin podle §u 283 tr. z. a přestupek §u 3 zákona shromažďovacího. Ve spisech jest uvedeno pouze, že na témže neohlášeném táboře mluvil také posl. Hruška, aniž nějaké jiné obvinění proti tomuto poslanci jest uvedeno.

Imunitní výbor navrhuje, aby posl. Hruška k trest. stíhání vydán nebyl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP