V zahraniční politice je Maďarsko nepříjemným
problémem dnešní většiny, ale to
nebrání sympatiím k maďarské
reakci a napodobování reakčních ustanovení.
Cituji jen několik vět z důvodové
zprávy československé osnovy:
"Bylo by třeba sáhnouti k opatřením
zcela mimořádným, jako to učinily
sousední státy, na př. Polsko zavedením
náhlých soudů, nebo Maďarsko přechodným
zavedením tělesných trestů."
V dalším praví důvodová zpráva:
"Pokročilejší bylo zákonodárství
uherské." Tyto citáty mohou všechny svobodomyslné
vrstvy republiky znepokojiti, poněvadž ministerstvo
a vládní většina pracují cílevědomě,
a jestliže se dnes jen zmiňují o zavedení
tělesných trestů v Maďarsku, můžeme
býti připraveni, že při dalším
takovém "vývoji" našeho zákonodárství
dojde u nás i k zavedení tělesných
trestů.
Ještě několik slov o prvním článku,
podle něhož země zřídí
tyto robotárny, jež mají býti hospodárně
vedeny, poněvadž stát jen tehdy zemím
nahradí deficit, dojde-li k němu přes hospodárné
vedení. Výrobky robotáren mají býti
schopny konkurence, to jest lacinější než
u živnostníka. Byly sice podány dvě
resoluce na ochranu živnostníků, ale my známe
z prakse cenu resolucí. Živnostenská strana,
bude-li hlasovati pro osnovu, vytváří živnostníkům
špinavou konkurenci a dokáže tím, že
nehájí zájmů živnostnictva.
Ještě nebezpečnějším je
však, že v robotárně se pracuje jen za
stravu a několik haléřů a tím
se podporuje vzrůst nezaměstnanosti; dokonce může
býti použito této práce ku stávkokazectví.
Mnohokráte mluvili jsme již o zvláštním
výkladu, jehož vláda používá
pro slovo "unifikace" a o tom, že jsou unifikovány
vždy zákony horší a reakčnější.
Pěkným dokladem tohoto tvrzení je právě
projednávaná osnova. Rakouský zákon
č. 43 z r. 1872 dovoloval po odbyté tříměsíční
samovazbě počítati každé další
dva dny samovazby za dny tři, takže se tímto
způsobem trest podstatně zkracoval. Poněvadž
maďarské zákonodárství tohoto
ustanovení neznalo, neplatily tyto výhody pro území
Slovenska a Zakarpatské Ukrajiny.
Nyní při unifikaci unifikuje se tak, že výhoda
tato pozbývá platnosti též v historických
zemích. Toto stanoveno jest čl. IV osnovy. Poněvadž
však maďarské zákonodárství
neznalo ustanovení policejního dohledu, článek
V rozšiřuje tento hrozný zbytek policejního
státu na území Slovenska a Zakarpatské
Ukrajiny. Že na území Slovenska a Zakarpatské
Ukrajiny se policejní dohled nepraktikoval, uznává
výslovně důvodová zpráva. "Článek
V má platiti jen pro Slovensko a Zakarpatskou Ukrajinu,
kde instituce policejního dohledu není dosud trestnímu
právu známa." Policejní dohled jest
tudíž novým darem osvoboditelů lidu
Slovenska a Zakarpatska. Místo aby tento ostudný
zbytek nejtemnější doby policejního
Rakouska byl v historických zemích zrušen,
rozšiřuje se jeho platnost na celou republiku, a pod
odpovědností ministra Hlinkovy strany obšťastňují
se jím Slováci, Ukrajinci a Maďaři.
(Výkřiky posl. Bolena.)
Celý politický vývoj policejního dohledu
dokazuje, že hlavní roli hraje šikanování
politických odpůrců. Čeští
měšťáčtí politikové
vědí to zcela dobře ze svých vlastních
zkušeností z dob, kdy nesčetněkráte
psali, mluvili a agitovali proti policejnímu dohledu. Charakteristickým
dokladem toho je statistika z r. 1903, obsažená ve
3. svazku Mischler-Ulbrichově "Österreichisches
Staatswörterbuch". Podle této statistiky bylo
v Rakousku r. 1903 asi 2100 osob pod policejním dohledem.
(Výkřiky posl. Bolena.)
Podle národností, jak praví statistika, největší
počet pod dohledem stojících byl z Čech,
Moravy, ze západní a východní Haliče.
Kriminalita v Čechách nepřesahovala však
celkový průměr v celém Rakousku. Z
toho je jasno, že politicky, národnostně a
sociálně podezřelé Čechy mučilo,
pronásledovalo a znemožňovalo staré
Rakousko policejním dohledem. Nyní "osvoboditelé"
chtějí proti slovenským a zakarpatským
územím využíti této nejzrezavělejší
zbraně. (Výkřiky komunistických
poslanců.)
Že policejní dohled byl opravdu zbraní proti
politickým nepřátelům, dokazuje v
citované knize článek prof. Lenze. Už
Josefinský zákon z r. 1778 měl ten účel.
O §u 455 tr. z. z r. 1803 píše dr Lenz v komentáři:
"Damit war die Aufsicht als politische
Sicherungsmaßregel anerkannt und den politischen Organen
im Sinne der gemeinrechtlichen Doktrin vorbehalten worden."
Tentýž právník píše jako
kritiku policejního dohledu ve starém Rakousku:
"Die politische Aufsicht des geltenden Rechtes hat sich
nach den Erfahrungen der Praxis als eine vexatorische Maßregel
erwiesen, welche durch die indiskreten Nachforschungen der Polizei
dem Arbeitwilligen das ehrliche Fortkommen erschwert und den gemeingefährlichen
Gewohnheitsverbrechern nicht beizukommen vermag."
Dnes po 20 letech je tento posudek hanbou pro Československou
republiku a dokazuje, že žijeme v horším
policejním státě, než jakým bylo
staré Rakousko.
Podle osnovy není policejní dohled jen dohledem,
nýbrž znamená postavení mimo zákon,
omezení všech politických a soukromých
práv a úplné vydání policejní
zvůli na 3, event. na 6 let. (Výkřiky
posl. Bolena.) Jakmile soud vysloví pro odsouzeného
postavení pod policejní dohled, státní
policie vkládá ruku na nešťastníka
a dnem a nocí jej pronásleduje. Takový člověk
je internován. Nesmí opustiti jemu vykázané
místo, musí se hlásiti, kdykoli policie tak
nařídí, musí podávati též
zprávy o tom, s kým se stýká, nesmí
se účastniti shromáždění,
nesmí jíti do místností, jež
mu policie zakáže, nesmí sám veřejně
vystupovati, bez soudního povolení může
býti u něho prováděna policejní
prohlídka dnem i nocí, a to nejen prohlídka
domovní, ale i tělesná. Takový nešťastník
je tímto způsobem spoután na nohou i na rukou.
Ve středověku jmenovali tento stav "vogelfrei"
a znamenalo to pekelné trápení.
Dokázal jsem přehledem historického vývoje
a statistickými daty, že ustanovení osnovy
o policejním dohledu se vztahuje přímo proti
politicky nebezpečným elementům. V Rakousku
byli to v prvé řadě socialisté, v
druhé řadě nacionalisté. V příští
statistice budou v prvé řadě ovšem komunisté
a třídně uvědomělí dělníci,
t. j. revoluční dělnické hnutí
a v druhé řadě národnostní
menšiny, potlačované buržoasií.
Obsah policejního dohledu je prakticky využitelný
proti všem funkcionářům dělnického
hnutí a sekretář politického či
odborového hnutí, postavený pod policejní
dohled, nemůže agitovati na venkově, nesmí
navštěvovati místní skupiny, dopisy
a korespondence mohou mu býti kdykoliv prohledávány,
nesmí se stýkati se členy své organisace,
nemůže do dělnických domů, nesmí
na schůze a nemůže žádným
způsobem agitovati. Zákaz shromažďovací
ovšem nevztahuje se na valné hromady akciových
společností, ale na dělnické schůze,
zakázanými místy ovšem nebudou měšťanské
Besedy, nýbrž dělnické domy, místo,
kde se shromažďují lidé ve velikém
počtu ovšem neznamená kostel, nýbrž
lidový tábor. Buržoasie chce policejním
dohledem a pracovními koloniemi docíliti všeho
toho, nač neměla dosud dostatečných
prostředků.
Dodatkem chtěl bych pronésti ještě několik
slov o ostudách, které tato osnova ještě
způsobí. Byla už projednávána
ve dvou výborech. Oposice prokázala právnicky
nemožné slabosti této osnovy. Zástupce
ministerstva podal nepravdivé zprávy o tom, že
odborníci byli vyslechnuti. (Výkřiky posl.
Mikulíčka.) Konečně nyní
došlo k projednání osnovy, ale vládní
kruhy se už dohodly, že bude znovu vrácena výboru.
Nás ovšem tato komedie nemůže uspokojiti,
poněvadž víme, že neznamená ústup
dnešní vládnoucí většiny
a změnu třídního charakteru předlohy.
Dělnická veřejnost musí se během
této doby připravovati na ostrý boj. (Souhlas
komunistických poslanců.)
V roce desetiletého výročí utvoření
tohoto státu je zákon o donucovacích pracovních
koloniích a o policejním dohledu názorným
poučením pro celou dělnickou třídu,
pro pracující vrstvy a potlačené národy
o pravé podstatě měšťáckého
státu. Pryč s výjimečnými,
reakčními zákony! Pryč s měšťáckým
státem! Ať žije Svaz socialistických sovětských
republik evropských! (Potlesk komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Patejdl. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Patejdl: Slavná sněmovno! Při
posuzování předložené osnovy
zákona o nucených pracovních koloniích
je záhodno hledati pramen, neboli iniciativu, která
vzešla pro tento zákon. (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) Již z rozdané
zprávy ústavně-právního výboru
i z usnesení senátu vidíme, že podnět
vyšel z iniciativního návrhu pp. posl. Berana
a soudr., kteří podali návrh na vydání
zákona na zřízení pracovních
kolonií. Tento návrh zákona je přesně
formulován a také odůvodněn.
Jako hlavní důvod se uvádí při
tomto iniciativním návrhu zákona stále
se opětující útoky na majetek, na
bezpečnost osobní, loupeže a drancování,
zejména se strany potulných osob, jmenovitě
cikánů v republice. Zvláště se
béře zřetel k událostem, které
minulého roku se udály v jižních Čechách.
(Výkřiky posl. Mikulíčka.) Páni
navrhovatelé jsou toho názoru, že dosavadní
platné zákony nestačí k tomu, aby
zločinnost byla omezena. Dovolím si tvrditi, že
se mně zdá, že pp. navrhovatelé přece
jen úplně nevzali v úvahu platný zákon
o donucovacích pracovnách, poněvadž,
kdyby tento zákon byli vzali v úvahu, pak podle
mého názoru musili dojíti k přesvědčení,
že tento platný zákon již naprosto stačí,
aby cíl a účel, kterého oni chtěli
dosíci, byl dosažen. Nesmí se zapomínati,
že podle zákona o donucovacích pracovnách
z r. 1885 mohl a může soud vysloviti přípustnost
dání do donucovacích pracoven nejen v případě,
když se někdo potuluje, nemoha prokázati, že
nemá prostředků pro svou výživu,
nebo žebrá, nebo jiné svádí k
žebrání, zejména nedospělce,
nýbrž že podle tohoto zákona může
býti vyslovena přípustnost uzavření
v donucovacích pracovnách také u všech
osob, které jsou schopny k práci, ale nemajíce
příjmu nebo výdělku ohrožují
bezpečnost osob anebo majetku.
Jestliže vezmeme v úvahu toto ustanovení §u
3 zákona o donucovacích pracovnách, tedy
jasně musíme uznati, že to naprosto stačilo
a mohlo stačiti navrhovatelům a nebylo třeba
podle mého skromného názoru domáhati
se zvláště nějakého speciálního
zákona o zřízení nucených pracovních
kolonií.
Ale i když od toho odmyslíme a vezmeme v úvahu
přesné znění iniciativního
návrhu pp. posl. Berana a druhů, vidíme,
že tento návrh, srovnáme-li jej s návrhem,
se kterým přišla vláda, je daleko liberálnější
relativně než návrh, který nám
předložila vláda.
Pan posl. dr Meissner ve své obšírné
řeči ukázal na všechny rozdíly.
Já znovu opakuji, že se žádá při
recidivě zločinnosti, aby někdo byl třikrát
odsouzen pro zločin, a toto třetí odsouzení
musí obsahovati nejméně dobu jednoho roku,
tedy žádá se zde odsouzení vždy
pro zločin a třetí odsouzení, při
čemž výměra trestu nesmí býti
menší jednoho roku. Tedy toto srovnání
s předlohou, která se nám předkládá
- podle které stačí odsouzení dvakrát
pro přestupek a po třetí pro zločin
bez ohledu na délku odsouzení, jenom když je
zde podmínka určité pohnutky na př.
zahálčivost nebo ničemná lehkomyslnost
nebo hrubá zištnost - jasně ukazuje, že
předloha zde šla mnohem dále, než navrhovatelé
tenkráte zamýšleli.
Dále nesmíme pustiti se zřetele, že
iniciativní návrh pp. posl. Berana a druhů
zjevně a jasně vyloučil z platnosti tohoto
zákona t. zv. delikty politické, kdežto náš
vládní návrh a náš zástupce
vlády bránil se vší mocí, aby
tento doplněk byl do tohoto zákona dán (Slyšte!),
s odůvodněním, že těžko
se dá dělati rozdíl mezi delikty politickými
a nepolitickými, že tato hranice je těžko
hledatelná a že mnohý t. zv. delikt politický
je také nepolitickým, a na konec udělal koncesi,
že slíbil, že tato věta bude dána
do důvodové zprávy, že totiž v
důvodové zprávě bude vyznačeno,
že ustanovení čl. II, lit. b) nesluší
rozuměti tak, že by se vztahovalo také na delikty
politické.
Vážená sněmovno! Nemůže
býti pochybnosti - a p. posl. dr Meissner také
to jasně vyjádřil - že pro soudce jest
rozhodné znění zákona a že tedy
žádná důvodová zpráva
pro ně neexistuje. Sluší tedy vysloviti určité
podivení, jak se mohli páni z většiny,
byli-li již toho názoru, že zákon jest
neúplný, dát uspokojit prostým prohlášením
pana zástupce vlády, že důvodová
zpráva tento nedostatek napraví. (Výkřiky
posl. Sladkého.) Jestliže tedy srovnáme
vládní návrh a usnesení senátu,
tak jak se nám předkládá, s iniciativním
návrhem posl. Berana a soudr., musíme konstatovat,
že iniciativní návrh vzniklý tenkráte
z určité příčiny jest relativně
daleko liberálnější než tento vládní
návrh.
Zde tedy jest třeba se tázati, jaké to byly
příčiny, že vláda šla dále
než navrhovatelé, kteří tenkráte,
když návrh podávali, vycházeli z určitých
pohnutek a důvodů. Ovšem chci říci,
že od té doby, kdy návrh iniciativní
byl podán, byl odhlasován t. zv. zákon o
potulných cikánech, kde potulní cikáni
a tuláci jsou podrobeni daktyloskopickému antropometrickému
a všemu možnému pozorování, mají
zvláštní legitimaci, jsou nuceni hlásit
se všude, kde se objeví, a jsou podrobeni všemožným
omezením, takže musíme vysloviti pochybnost,
zda ještě bylo třeba doplňovat toto
opatření tímto zákonem. Proto nemohu
než opakovati to, co jsem říkal ve výborech,
že podle mého názoru, vystačilo by se
pro účel, kterého se chce dosáhnouti,
naprosto se zákonem o donucovacích pracovnách
a záleželo by jen na tom, aby se tento zákon,
když je třeba, důkladně prováděl.
(Výborné! - Tak jest!)
Jestliže již v čl. I, odst. 4 se vyhrazuje vydávání
podrobných ustanovení o nucených pracovnách,
koloniích a zadržení v nich vládnímu
nařízení, musím říci,
že opatření tak dalekosáhlá,
která se mají dotýkat omezení svobody,
která po případě mají za následek
uzavření určitých osob až 5 let
v pracovních koloniích neb donucovacích pracovnách,
zasluhují, aby byla vydávána jasně
v zákoně, poněvadž, myslím, pro
trestní právo by prováděcí
nařízení neměla v tomto smyslu existovat.
Předmětem největších výtek
jest lit. b) článku II. Zmínil jsem se již
o něm a tvrdím, že při stylisaci, kterou
má, dává možnost soudu při odsouzení
v třetím případě, i když
první dvě odsouzení byla jen pro přestupek,
když v třetím případě
dojde k odsouzení z téže pohnutky pro zločin,
vysloviti přípustnost uzavření v donucovací
pracovní kolonii bez ohledu na to, o jaký zločin
půjde. Tu, vážená sněmovno, přece
jen stojí za to, abychom se nad tím zamyslili, zdali
tak dalekosáhlá ustanovení mohou býti
přijímána, zejména když důvodem
tohoto zákona jest specielní opatření.
Iniciativní návrh zákona stejně jako
návrh proti cikánům byl zcela výjimečný
a rozšiřovat a používat ryze výjimečného
zákona k tomu, aby se řešil komplex otázek,
kterými by se po případě celé
trestní právo stavělo na hlavu, jest, prosím,
politika, se kterou nikdo v žádném případě
nemůže souhlasiti a proto také zejména
k lit. b) čl. II jsme podali pozměňovací
návrhy, které chtějí vyloučiti
jednak přípustnost uplatňování
tohoto zákona na delikty politické, jednak chceme
omeziti v krajních případech platnost toho
odstavce jen při vyložených zločinech
proti majetku, proti bezpečnosti života nebo proti
mravnosti. V takovém případě bychom
se neuzavírali jednati o tom, ale v té šíři,
ve které byl zde tento návrh podán referentem
a přes všechny opravné naše návrhy
zástupcem vlády hájen, ovšem s ním
souhlasiti nemůžeme.
Při čl. III jest jistě zajímavé
- což bylo také už předřečníky
uvedeno - že k tomu, má-li býti někdo,
kdo byl odsouzen a při němž byla vyslovena
přípustnost dání do nucené
pracovní kolonie, propuštěn podmíněně
z trestu, je třeba souhlasu politického úřadu
II. instance. Vážená sněmovno! To jest
jednak nedůvěra k soudům, jednak ustanovení
naprosto nepraktické. Jsem zvědav, kdo z úředníků
II. instance politické je v trestním soudnictví
tak zapracován a věnuje zejména této
otázce tolik pozornosti, aby mohl sloužiti za kontrolní
orgán pro soudce, pro senát, aby mohl rozhodovati,
má-li býti někdo propuštěn z
trestu, a nikoli radní komora, státní zástupce
a všichni ti, jichž životním povoláním
jest, aby na základě zákona vystupovali proti
určitému sociálnímu zlu, proti zločinnosti,
a aby snažili se je omeziti. To je naprosto nepřípustné.
A kdyby náš návrh, aby toto ustanovení
bylo změněno v tom smyslu, že politický
úřad II. instance může býti slyšen,
nemá však rozhodovati, byl zamítnut, musíme
vysloviti v zájmu celé věci se stanoviska
ryze právnického své nejhlubší
politování. (Tak jest!)
Zajímavá jest osnova také tím, že
řeší najednou otázku, která s
tímto výjimečným opatřením,
které se zde zamýšlí, nemá naprosto
nic společného.
Té okolnosti, že se zde má řešiti
otázka zakročování proti tulákům,
proti zločincům recidivním, používá
se, aby se najednou jedním paragrafem zrušil zákon
o t. zv. samovazbě. To znamená, kdyby byl přijat
čl. IV, zrušuje se prostě dosud platný
zákon, že za určitých podmínek
si může odsouzený zkrátiti dobu svého
vězení tím, že je-li dán do samovazby,
počítají se mu dva dny samovazby za tři
dny trestu.
Zajímavé jest odůvodnění. Vláda
a vládní zástupce navrhují zrušení
tohoto zákona těmito důvody: 1. že na
Slovensku toto ustanovení není platné. 2.
že naše trestnice a věznice nejsou zařízeny
tak, aby mohl každý, kdo by chtěl, se dostati
do samovazby. Myslím, že důvody jsou naprosto
neudržitelné. Kromě toho však uvádějí
ještě dále, že prý se zjistilo,
že řada zarputilých zločinců
používá zákona o samovazbě k
tomu, aby si zkrátili trest, načež vycházejí
předčasně z vězení a opětují
své zločiny.
K prvnímu důvodu, že neplatí ustanovení
o samovazbě na Slovensku, každý z vás
by odpověděl takto: Jde o unifikaci, rozšiřme
tedy platnost zákona o samovazbě na Slovensko a
Podkarpatskou Rus. Je k nepochopení, že se také
v tomto případě unifikuje z východu
na západ.
Druhý důvod, totiž ten, že naše věznice
nemají tolik cel, aby se mohly v nich samovazby odpykávati,
je technický. Na to je odpověď: Od toho je
ministerstvo spravedlnosti, aby dalo určitou položku
do rozpočtu, aby naše věznice byly podle toho
upraveny.
Ale nejzajímavější je důvod třetí.
Vážení pánové! Tento důvod
možno tvrditi jen tomu, kdo si nedá práce a
nepřečte si zákon z 1. dubna 1872, č.
43 ř. z., o přípustnosti samovazby. Přečtete-li
si ten zákon, seznáte, že o tom, zdali má
kdo býti dán do samovazby, nerozhoduje jen to, že
se dotyčný přihlásí. K tomu
je zde zvláštní komise kolegiálního
složení, která rozhoduje, zdali povaha dotyčného
odsouzeného je taková, že dává
naději na polepšení jeho v samovazbě.
Vážení pánové! Přichází-li
se s takovým odůvodněním, tedy je
to odůvodnění prostě neudržitelné.
Jestliže se vyskytly případy, že zarputilí
zločinci, kteří jsou nepolepšitelní,
se dostali do samovazby, pak, prosím, tu výtku třeba
adresovati těm, kteří jakožto členové
komise mají konati svou povinnost a rozhodovati o přípustnosti
samovazby, ale nemá se dělati z tohoto administrativního
nedostatku zvláštní důvod pro nové
zákonné opatření.
Bylo zde řečeno, že konec konců může
býti spor o to, osvědčil-li se zákon
o samovazbě nebo ne. Dobře, ale na takovéto
věci, slavná sněmovno, je čas, aby
se důkladně prostudovaly a prodebatovaly při
nové osnově trestního zákona. Tam
bude k tomu příležitost, ale ne zde upravovati
tuto věc logicky nesouvisící s celou materií
a snad se domnívati, že se udělá pokusný
balonek, nebo že se toho použije jako pokusného
králíka k určitému opatření.
K tomu, prosím, zákony nejsou, aby se takovým
způsobem zneužívalo věcí spolu
nesouvisících.
Mohl bych uvésti ještě mnoho dokladů
proti předložené osnově, ale vzhledem
k tomu, že byla zde již předřečníky,
zejména p. dr Meissnerem uvedena řada důvodů
a vzhledem k tomu, že mám přece naději,
že tato osnova bude vrácena výboru, mohu prohlásiti,
že veškeré námitky, které proti
osnově máme jako strana, uplatníme v ústavně-právním
a v rozpočtovém výboru. Měl-li bych
ještě něco dodati, řekl bych toto:
Zabýváme se zde dosti podrobně osnovou, týkající
se specielní věci, která podle mého
názoru již dosti byla odstraněna, totiž
přepadávání našich samot na venkově.
Myslím si, že po této stránce bylo již
mnoho zdokonaleno, ale je dobře, řeknu-li snad při
této příležitosti, že chtěl
bych znovu obrátiti pozornost slavné sněmovny
nejen na tyto případy, nýbrž i na to,
co znovu od nedávné doby, kdy jsme zde měli
debatu, týkající se interpelace případu
svatogotthardského, děje se na našem východě,
zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Vážená sněmovno! Máme-li za několik
dní možnost čísti, že se tam vyskytuje
celá řada zjištěných případů
špionáže, vidíme-li, že je to organisované
hnutí, které je vypočteno k tomu, aby ohrozilo
bezpečnost a jednotu československého státu,
pak myslím si, že při této příležitosti
mám právo říci slavné sněmovně,
že je třeba věnovati pozornost těmto
zjevům a hledati vinníky všude, kde jsou, neboť
nebezpečí, které odtamtud nám hrozí,
je daleko větší nežli kterékoliv
jiné. (Výborně! Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je paní posl. Blatná. Dávám
jí slovo.
Posl. Blatná (německy): Slavná
sněmovno! Tento návrh zákona vybízí
pás ke kritice takovou měrou, že ačkoliv
jest podán návrh, aby tato předloha byla
vrácena ústavně-právnímu výboru,
pokládáme za svou povinnost zaujmouti k němu
stanovisko. Již ve čtvrtek minulého týdne
ukázal soudruh dr Meissner s tohoto místa
na příkladech přímo groteskní
účinky zákona, který jinak působí
v historických zemích a jinak na Slovensku. Poukázal
na nemožnost tohoto zákona již proto, že
má docela různou zkušební lhůtu.
Domnívali bychom se, že nejpřednějším
úkolem zákonodárcovým by bylo, aby
vyrovnal takovéto nestejnosti v zákonodárství.
Ale u nás děje se něco docela jiného.
U nás se na starý a úplně zastaralý
zákon přímo očkují ideje jiného
nazírání na výkon trestu. Tím
se zanáší do návrhu zmatek a stává
se nelogickým, jednotlivá ustanovení stávají
se tak nejasnými a pojí je a udržuje pohromadě
jen jediná páska: to jest reakční
názor. Již ve čl. I se žádá,
aby byly zřízeny nucené pracovní kolonie,
aniž se v něm říká jediným
slovem, co má býti nejpodstatnějšími
známkami těchto trestních pracovních
kolonií. Ono slovo není definováno. Nevíme,
má-li ono slovo znamenati, že člověk
tam držený má býti pouze nucen, aby
tam zůstal, či zda má býti také
nucen, aby tam pracoval. Nevíme to, zákon nepodává
žádné zprávy, do jaké míry
má káranec svobodu jednání, zda sám
sjednává pracovní smlouvu nebo správa
ústavu za něj, zkrátka, jak daleko donucování
jde. Zákon nám neodpovídá na to, jak
tato pracovní smlouva vypadá a za jakých
podmínek bude uzavřena. Musíme také
žádati a také to navrhujeme, aby práce
v nucených pracovních koloniích nevykonávaly
tlak na mzdy dělníků venku. Žádáme
také, aby pro tyto dělníky platilo sociální
pojištění, aby mzdy také těchto
kategorií dělníků byly přizpůsobeny
mzdám dělníků svobodných.
Dovolte mi v souvislosti s tímto zákonem promluviti
o pracích vedoucích úředníků
v našich trestnicích. Vedoucí úředníci
v našich trestnicích jsou přímo zavaleni
správními pracemi. Vlastní své práci,
svému nejpřednějšímu úkolu,
zabývati se trestanci nemohou se vůbec věnovati.
Naši ředitelé, naši vedoucí úředníci
v trestnicích trestance sotva spatří. Vidí
ho jen tehdy, když vstupuje do trestnice; a tato chvíle
měla by býti více než správní
akt. Vidí ho jen, když z ústavu odchází,
a vedle toho jen tehdy, když jest jim trestanec předveden
pro disciplinární přestupek, tedy vždy
jen v situacích, které jsou pro trestance nesmírně
nepříznivé, a tak ředitelé
trestnic nepoznají ani jej, ani jeho duševního
života a tak jest jasné, že ředitel trestnice
nemůže na tento duševní život působiti.
V našich trestnicích chybí nejdůležitější
úředník, to jest psychiatr. Očekávali
bychom, že za takovýchto okolností budou kladeny
vyšší požadavky na způsobilost státi
se vězeňským dozorcem. Ale ani to se u nás
neděje, neboť nemůžeme přece předpokládati,
jak tomu chce tento zákon, že se v tom, že se
vězeňskému dozorci dává do
rukou zbraň, z níž lze lehčeji vystřeliti,
jeví vyšší způsobilost! U nás
se žádá méně než ve starém
Rakousku. Ve starém Rakousku žádalo se od dozorce,
aby měl alespoň odbornou průpravu. Žádala
se od něho odborná průprava v určitém
povolání, aby se pak v trestnici mohl státi
trestancům instruktorem v práci.
Ale u nás - aspoň v praksi - se to již nežádá.
U nás musí býti umístěni déle
sloužící poddůstojníci. Nechci
tím snad říci, že naši dozorci
vězňů převážnou většinou
neprokazují nejlepší vůli, že se
nechovají k trestancům blahovolně. Ale to
nestačí, víme-li, že lidé, kteří
přicházejí do trestnice, jsou nejsložitějším
lidským materiálem, jedni tupí, druzí
vášniví, s nimiž však lze vesměs
těžko jednati, že se na těchto lidech
již společnost všeobecně provinila, že
tito lidé nemají školního vzdělání,
že nebyli vyučeni žádnému povolání,
že tito lidé nebyli k práci téměř
vůbec vychováni. Tu pochopíme, že se
od dozorců vězňů musí žádati
více, že musíme od nich žádati
nejvyšší výkon, že však musíme
také žádati, aby měli pedagogickou průpravu.
Dovolte mi pronésti několik slov o pracích
trestanců a také o pracovním materiálu
a pracovních metodách v našich trestnicích.
Setkáváme se zde se zastaralými a úplně
primitivními pracovními zařízeními
a pracovním materiálem. Nalézáme tam
ještě ruční stavy, kde se tká
len a bavlna jako za dob našich babiček. Pak se lepí
papírové sáčky, v nekonečných
pletencích splétají se papírové
pásky, z nichž se pak vyrábějí
rohožky. To se děje ve století strojní
techniky, to se děje v době, kdy se venku provádí
racionalisace práce. Co si pak mají takoví
ubožáci počíti, když snad po letech
přijdou s takovýmito znalostmi do světa,
kde se vývoj řítí kupředu,
do světa, který se jim stal tak cizím, do
světa, který je přijímá jen
s nepřátelstvím? To jest nejhorší
kapitola našeho výkonu trestu, že zde není
nikoho, že zde není především stát,
jehož povinností by bylo říditi zařazení
propuštěného trestance do společnosti.
Propuštěný trestanec zahajuje u nás
boj o existenci s úplně nedostatečnými
prostředky, a kdo se pak může diviti, že
podlehne opět? Pánové a dámy! Zatím
co v Německu byl již v červnu 1923 usnesením
zemi výkon trestu povznesen na nový základ
- a praktikuje se to tam - zatím co ve Švýcarsku
a zvláště v Americe vzniká jedna vzorná
trestnice za druhou, tam, nikoliv jako u nás, kde trestanci
ve volné hodině ve dne jsou voděni jeden
za druhým do nějakého smutného dvora,
tam konají tělesná cvičení,
tam konají tělocvik, tam dostávají
tělesnou sílu, tam jejich vůle sílí,
tam se jejich sebeúcta opět probouzí a povznáší,
kdežto u nás jest tomu pravý opak. Statistikou
bylo prokázáno, že Němci. Švýcarové
a naprosto nesentimentální Amerikáni velmi
dobře počítali, že udělali velmi
dobré zkušenosti; neboť trestanci propuštění
předčasně, podmíněně,
na svobodě venku se osvědčují, jsou
vychováni pro svobodu a bez obtíží splývají
se společenským životem, kdežto u nás
se musí dopustiti nových poklesků, kdežto
u nás musí znovu plniti soudní síně,
znovu přijíti do vězení. Tak se mstí
tento náš úplně zastaralý výkon
trestu také čistě národohospodářsky,
mstí se také finačně, nechci naprosto
mluviti o daleko důležitější věci,
jevící se v plýtvání lidstvem
v našich trestnicích.
Slavná sněmovno! Při zběžné
návštěvě trestnice vždy v průvodu
ředitele musí laikovi zajisté ujíti
leckterá podstatná věc z výkonu trestu,
avšak co i za takovýchto okolností člověk
zjistí, jest více než dosti. Tento náš
zastaralý systém výkonu trestu chová
v sobě tolik nezákonností, že nemusíme
o tom říci již ani slova. Sama jsem zjistila,
že u nás po prvé potrestaní jsou stále
cpaní dohromady s několikráte již trestanými,
že první provinilci pracují společně
s několikráte již trestanými, čímž
jsou lepší živlové bez záchrany
vydáni na pospas živlům, kteří
vykonávají vždy větší vliv.
Viděla jsem, jak naše trestnice jsou zařízeny
nezdravotně a v každém směru zdraví
škodlivé, měli jsme na Borech epidemii tyfu
a viděli jsme, jak takové věci působí.
Kol. Landová-Štychová podala nám
s tohoto místa zprávu, jaké nenáležitosti,
jaké křivdy musí trpěti političtí
vězňové, ba občanský oposiční
list poukázal na to, jak se postupuje ve vzorné
trestnici na Pankráci proti politickým vězňům,
kteří tam zahájili hladovku. Oprava vrchního
zemského soudu neopravila podstatných obvinění.
Rozechvěni nad tím podali jsme v této sněmovně
iniciativní návrh, a kdyby byl tento náš
návrh přijat, bylo by to jedinou zárukou,
že tyto nezákonnosti v našem zastaralém
výkonu trestu budou napraveny.