Úterý 17. ledna 1928

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor, o jehož usnesení mám čest referovati, pojednal o vládním návrhu zákona, kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákonů o soudním řízení ve věcech občanských a o řízení exekučním, jen potud, pokud z jeho uskutečnění vyplyne větší zatížení státních financí.

Státu vzejde větší vydání ze změny organisace exekuční služby na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, jak ji navrhuje čl. X. Výkon exekuce má se totiž díti napříště zásadně tak, jak děje se v t. zv. zemích historických.

Zásadně prováděny budou exekuce zaměstnanci soudní kanceláře, t. j. zřízenci a podúředníky, výjimečně pak úředníky; u větších soudů mají býti ustanoveni zvláštní podúředníci pro exekuční službu, tedy specielní orgány.

Poněvadž doposud provádění exekucí obstarávali exekutoři, nikoliv tedy zřízenci kanceláře soudní, znamená schválení čl. X. návrhu, že stát bude musit do soudní kancelářské služby takovéto osoby přijmouti. Přednost při tom budou míti, kdo dnes exekuční agendu obstarávají jako soudní exekutoři. Náklad s ustanovením nových sil spojený nebude však značný, poněvadž nejde o značný počet zaměstnanců. V úvahu přijdou totiž jen větší soudy, počtem asi 12; pokud se týče soudů ostatních, bude exekuční agenda obstarávána zaměstnanci soudní kanceláře, kteří již ve služebním poměru ke státu jsou.

Oproti tomuto většímu vydání státnímu jako aktivní položka stojí značné výhody, jež vyplynou stranám, zejména tedy stranám, proti nimž se exekuční řízení provádí. Výhody tyto, jistě značné, převýší ona celkem nepatrná větší vydání, která budou reformou způsobena státu. Jest možno, že nepatrná větší vydání vzniknou ještě prováděním jiných navržených změn. Výši těchto nepatrně zvýšených vydání není možno přesně určiti. Všechna vydání však, která by přibyla státu v důsledku přijetí osnovy, budou uhrazena v mezích rozpočtových položek na r. 1928 již povolených, takže není zapotřebí činiti žádných opatření budgetních.

Poněvadž, jak ze zprávy výboru ústavně-právního jest zřejmo, provádění reformy jest naléhavě nutné a prospěšné z důvodů justiční služby, rozpočtový výbor shodně s výborem ústavně-právním navrhuje, aby předloha byla schválena ve znění přijatém senátem. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této osnově jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu a navrhuji, aby podle usnesení předsednictva byla řečnická lhůta stanovena 25 minutami.

Jsou proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není, navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni: na straně "proti" pp. posl. Haken a dr Dérer; na straně "pro" p. posl. dr Slávik.

Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníkovi na straně "proti", p. posl. Hakenovi.

Posl. Haken: Pan ministr zahraničí dr Beneš ujišťoval při projednávání rozpočtu v rozpočtovém výboru, že zahraniční politika československá je mírumilovná a že vláda má snahu k naprostému udržení míru. Prohlásili jsme hned, že tyto mírumilovné tóny jsou pouze zástěrkou k zastření válečných příprav, jež činí Československo ve spojení s kapitalistickým západem proti Sovětskému svazu a proti revolučnímu hnutí v Číně.

Uplynulo pouze několik týdnů od mírového zpěvu ministra Beneše a drsná fakta drtí všechny mírové fráse a ukazují, že též Československo je ve válečné frontě a že je v ní činitelem aktivním.

V Manille na Filipínských ostrovech byla objevena zásilka československých zbraní pro Čínu. 40.000 československých pušek s příslušnou municí z Československa zasláno bylo čínskému arcikontrarevolucionáři, krvavému vrahu Čangsolinovi. Taková je skutečnost. Československá vláda nese přímou odpovědnost za tuto skutečnost. Není možná a není na místě výmluva o zaměstnání dělnictva, o nutnosti opatřiti výživu pro dělnictvo, z toho důvodu, že dělnictvo sice je nuceno v kapitalistických státech k výrobě válečného materiálu, ale nemá možnosti rozhodovati o účelu jeho. Ačkoliv s tohoto místa jsme nuceni protestovati co nejostřeji proti tomu, aby československá vláda stávala se spolupracovnicí na frontě imperialistických vykořisťovatelů, mezinárodní reakce a kontrarevoluce, přece jen víme, že náš hlas nebude slyšen u buržoasní kapitalistické vlády a že je třeba, abychom svůj hlas obrátili k pracujícímu lidu, k dělnictvu a jemu ukázali povinnost, brániti se tomu, aby výrobky, jím vyrobené, stávaly se předmětem válečných akcí proti revoluci a proti dělnictvu. (Posl. Kopasz: Ten francúzsky maršál bol tu preto, aby sa tá zásielka tam poslala!) Jistě. Tohle byl jen příděl, který Československo v dodávce zbraní čínským kontrarevolucionářům dostalo. O větší příděly rozdělí se větší dodavatelé.

A my jsme nuceni nejen protestovati proti tomuto činu zde, proti vládě, nýbrž jsme nuceni obrátiti se také k dělnictvu československému, aby o této otázce samo vážně uvažovalo a rozhodovalo. A k dělnictvu československému pravíme: Tím je vám dokázáno, že i československá buržoasie stojí v řadě aktivních katanů čínského pracujícího lidu. Leč nejen to. Ozbrojování loupežných band Čangsolinových je současně ozbrojováním armád proti Sovětskému svazu. A zasílá-li Československo zbraně Čangsolinovi, kdo za to ručí, že nepomáhá ozbrojovati také armádu Pilsudského, Horthyho a Bratianu, namířené přímo proti Sovětům? Je tedy zároveň jisto, že československá buržoasie aktivně spolupřipravuje i válku proti Sovětskému svazu. (Posl. Mikulíček: Jenže se jim to může zvrtnouti!) Musí se jim to zvrtnout. O to tu jde, že se jim to musí zvrtnout.

Takto je před celým světem prokázáno, že československá buržoasie stojí v jednotné frontě s imperátory a organisátory proti čínskému pracujícímu lidu, s osnovateli křižácké války proti Sovětskému svazu, v jednotné frontě s Anglií, Francií a ostatními imperialistickými žraloky. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Na ozbrojování čínské protirevoluce zbraněmi československými má přímou účast československá vláda. Bez její vůle a bez jejího souhlasu by k tomu nemohlo dojíti. Proletářům Československa pravíme: Stojíte tváří v tvář skutečnosti, že máte býti proti své vůli donuceni k přímé pomoci vrahům čínského dělnictva a rolnictva, k přímé účasti na válečných přípravách proti Sovětům. Nezapomínejte, že jde o vaši nejvlastnější věc! Každá puška, dodaná čínské a mezinárodní kontrarevoluci, obrátí se nakonec proti vám. Protestujte v závodech a na veřejných projevech co nejostřeji proti ozbrojování vraha Čangsolina Československem a semkněte se v jednotné frontě na obranu čínské a ruské revoluce! Dělníci ve zbrojovkách, postavte se co nejrozhodněji proti tomu, aby vámi vyrobené zbraně sloužily k vraždění čínských proletářů! Železničáři, kontrolujte všechny zásilky a nepřipusťte přepravu zbraní! Dělníci socialistických stran, nedovolte, aby vaši vůdcové schvalovali ozbrojování kontrarevoluce. Ani jediná zbraň pro čínskou kontrarevoluci! Ani jediná zbraň proti Sovětskému svazu! Ruce pryč od revoluční Číny! Pryč s buržoasní vládou, která ubíjí pracující lid doma a dodává zbraně k vraždění čínských dělníků a rolníků! Ať žije vítězná čínská a světová revoluce!

V kapitalistických státech jsou dělníci nuceni vyráběti válečné prostředky, ale o jejich určení rozhodují nikoli oni, nýbrž vládnoucí buržoasie. Dělníci protestují proti tomu, aby výrobků jejich práce bylo buržoasií užíváno proti dělnictvu, ať je kdekoli (Konec věty byl usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 17. ledna 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučen z těsnopisecké zprávy. Viz str. 3 těsnopisecké zprávy o 121. schůzi posl. sněmovny.) Dělnictvo je v kapitalistických státech nuceno vyráběti zbraně, ale jejich pánem jest jejich třídní nepřítel, buržoasie. (Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 17. ledna 1928 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz. str. 3 těsnopisecké zprávy o 121. schůzi posl. sněmovny.) (Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. dr Slávik. Dávám mu slovo.

Posl. dr Slávik: Slávna snemovňa! Usnesenie senátu Národného shromaždenia republiky Československej o zmene a doplnení niektorých ustanovení zákonov súdneho pokračovania (tlač 1037) je vítané vo všeobecnosti, až na čís. 20 článku III, kde stojí toto: "Soudce z povolání nesmí převzíti ustanovení rozhodčím soudcem, dokud jest v činné službě." Rozumiem tento zákaz čisto so stanoviska štátnej služby avšak nepochopiteľným mi je on, keď sa dívam naň so stanoviska sudcu. Miesto toho, aby sme sa usilovali hmotný blahobyt sudcu polepšiť a jeho auktoritu zdvihať v očiach obecenstva, odnímame týmto zákazom i posledný zdroj výživy, dosiaľ zákonom povolený, rešpektíve nezakázaný.

Odhliadnuc od toho že rozhodčí sudca zriedka kedy funguje a tak nemôže zanedbávať svoje úradné funkcie, zákaz tento pozbavuje auktority sudcu a namierený je proti záujmom širokého obecenstva. Rozhodčí sudca je oboma spornými stranami vyvolený spoločný dôverník a ako taký i najlepšie vyhovuje záujmom oboch strán. Prečo treba práve sudcu v činnej službe pozbaviť tejto funkcie? Sudca je neodvislý od stránok a prečo má byť sverená táto dôležitá funkcia laikovi, nesudcovi alebo len sudcovi mimo činnej služby?

Navrhujem preto, aby čís. 20 článku III pozmenené bolo v tomto smysle: "Soudce z povolání nesmí převzíti ustanovení rozhodčího soudu, dokud jest v činné službě, vyjmouc ustanovení za předsedu."

Už dvakrát som mal príležitosť upozorniť slávnu snemovňu na neblahý stav naších sudcov a súdnictva. A teraz znova sa mi naskytuje možnosť osvetliť jednak zbytočné zahrnovanie súdov a sudcov novými úkoly, ktoré dosiaľ súdy nevykonávaly alebo len obmedzene prevádzaly, jednak poukázať na neprajný postup našej vlády v oči naším sudcom.

Na Slovensku od prevratu menily sa obvody okresných súdov a sedrií, avšak nemenily sa obvody súdnych tabúl so sídlami v Bratislave a v Košiciach. Preto v nedostatku spoľahlivých základov nemôžem porovnávať zaťaženie súdov okresných a sedrií s predošlými časy, avšak môžem srovnať pomery súdnictva súdnych tabúl, ako ich zastihnul prevrat a aké sú dnes.

Od prevratu - mimo všeobecného vzostupu riadnej agendy súdnej - bolo pridelené súdom ešte stopovanie pre zločiny, veci bytové, záležitosti pozemkovej reformy, rozhodovania v záležitostiach závodných výborov, veci poručenské, rôzné komisie, celý rad iných nesporných záležitostí a najnovšie ešte i daňová agenda.

Už vzhľadom k tomuto bolo treba, aby dosavádny počet sudcov bol zvýšený. Miesto tohoto ale zvýšené boly úkoly pracovné, lebo asi jedna tretina systemizovaných miest vôbec nebola obsadená, tak že asi dvě tretiny počtu bývalých sudcov musely zdolávať túto zvýšenú a novými úkoly rozmnoženú agendu.

Podľa úradného štatusu z r. 1922 a sudcovského štatusu z r. 1923 bolo v obvode súdnej tabule v Bratislave systemizované celkom 351 miest sudcovských a podľa nového platového zákona a systemizácie na jeho základe je ich iba 313, teda o 38 miest menej, a z týchto 313 miest je ešte neobsadené 47 miest, tak že v tomto obvode dnes účinkuje o 85 sudcov menej ako počas prevratu, kdežto by ich malo byť - s ohľadom na rozmnoženú agendu - aspoň o toľko viac.

V obvode košickej súdnej tabule, t. j. vo východnom Slovensku a v Podkarpatskej Rusi bolo r. 1922 systemizované 218 miest sudcovských, avšak z ních obsadené bolo iba 156 miest. r. 1923 zo systemizovaných 240 sudcovských miest a 71 čakateľských miest bolo obsadené iba 181, r. 1926 systemizované bolo 265 sudcovských a 40 čakateľských miest, z čoho je obsadené iba 208 sudcovských a 24 čakateľských síl, tak že schádza 57 sudcov a 16 čakateľov. Tu ešte nutno poznamenať, že účinkuje tu 18 sudcov vyše 60ročných, ktorí hocikedy môžu odísť do zaslúženej penzie.

Nedostatok sudcov v rokoch 1922 a 1923 bol krytý prideľovaním sudcov z Čiech a Moravy, čo je teraz nemožné, lebo organizácia je už ukončená a nedostatok sudcov je i v Čechách a na Morave.

Poneváč podľa tohoto stavu museli všetci sudcovia pracovať vysoko nad priemer, uznanlivý človek by očakával, že sa týmto prácou preťaženým sudcom dostalo alebo dostane značného zlepšenia materiálneho. Miesto tohoto však stal sa pravý opak!

Ešte r. 1922 bolo v obvode súdnej tabule v Bratislave systemizované 88 miest tabulárnych sudcov VI. hodnostnej triedy a v obvode súdnej tabule v Košiciach 67 takýchto miest, pri čom každý sudca započína svoju dráhu ako okresný sudca VIII. hodnostnej triedy.

Po zavedení reštringčného zákona, ktorý sa na súdy nevzťahuje, objavuje sa v úradnom štatuse na r. 1924 v obvode súdnej tabule v Bratislave len 67 miest tabulárnych sudcov VI. hodnostnej triedy, teda o 21 menej voči r. 1922 a v obvode súdnej tabule v Košiciach iba 51 takýchto miest, čiže o 16 menej ako r. 1922.

Podľa nového platového zákona je však systemizovaných miest tabulárnych sudcov v obvode súdnej tabule v Bratislave len 30, teda voči r. 1922 menej o 57, a voči r. 1924 menej o 37, a v košickom obvode súdnej tabule je ich iba 28, totiž voči r. 1922 menej o 39 a voči r. 1924 menej o 23, a každý sudca začína svoju dráhu ako sudca zväčša bez, funkčného služného.

Takto sudcovský stav ztratil na Slovensku od prevratu 97 miest tabulárnych sudcov VI. hodnostnej triedy a jednu hodnostnú triedu pri započatí dráhy. Toto je taká materiálna ujma, že je pochopiteľné, že takmer každý sa rozmýšľa, či má vstúpiť do súdnej služby, a ak vstúpil, či v nej má zostať.

Toto je rozhodujúcim pre budúcnosť stavu sudcovského a pre jeho dorast.

Ešte horšie sú na tomto tí sudcovia, ktorí už rad rokov pôsobia u súdu.

Títo sú podľa nového platového zákona prevádzaní takým spôsobom, že sa tu porušuje § 99 úst. zákona.

Najlepšie je to vidieť na príklade. Vezmime si tabulárneho sudcu, ktorý pred 6 rokmi bol vymenovaný prezidentom republiky na systemizované miesto tabulárneho sudcu VI. hodnostnej triedy u sedrie. Podľa nového platového zákona a systemizácie nebolo u tejto sedrie systemizované žiadné miesto tabulárneho sudcu v V. funkčnej stupnici, a preto prevedú tohoto tabulárneho sudcu do VI, stupňa funkčného služného. Toto je už nesprávné, ba protizákonné, lebo i vtedy, keď nebolo u sedrie znova systemizované žiadné miesto v V. funkčnej stupnici, týmto už driev systemizované miesto tabulárneho sudcu nebolo zrušené a ani nemohlo byť zrušené, lebo sudcovia z povolania sú ustanovení na svoje miesta trvale podľa §u 99 ústav. listiny. Miesto to tedy ďalej trvá a sudcovi, ktorý bol prezidentom republiky menovaný na toto miesto, náleží plat zodpovedajúci tomuto miestu (§ 40) podľa relácie §u 152 platového zákona.

Podľa prevodu dosavádneho a podľa stanoviska ministerstva spravedlnosti bol by menovaný sudca degradovaný, a to zo VI. hodnostnej triedy do VII. hodnostnej triedy, hoci menovanie deje sa do VI. hodnostnej triedy prezidentom republiky a do VII. hodnostnej triedy vládou.

Poznám senátneho predsedu pri súdnej tabule v Košiciach, ktorého p. prezident republiky menoval do IV. hodnostnej triedy, kdežto pôžitkovým zákonom je zaradený do V. stupnice, čo pri penzionovaní činí základ výslužného o 9000 Kč menším, tak že jeho základný plat po 40ročnej službe je práve toľký, ako u počiatočníka.

Toto preraďovanie nevyhovuje ani organizačne, lebo tabulárnym sudcom navrhovaný predseda sedrie dostane vyšší plat ako sám jeho navrhovateľ, ktorý prevádza nad ním dohľad.

Toto isté máme aj u prednostov okresných súdov a sudcov tam pôsobiacich, preto potrebné bolo zaviesť funkčné služné pre prednostov okresných súdov a pre sudcov tam pôsobiacich, tak podobne i pre senátnych predsedov u sedrie a súdnej tabule.

Okresný sudca nad 2400 Kč v plate nemá ďalšieho postupu, prednosta okr. súdu nemá viac platu ako tamojší sudca, kdežto sedriálny sudca dostane 3900 Kč a postupuje v služnom, čoho následkom bude, že každý okr. sudca bude sa ťahať k sborovému súdu. Záujem obecenstva je však ten, aby dobrý okresný sudca poznajúci charakter a pomery ľudu svojho okresu, zostal na mieste a tak mohol postupovať. Má sa honorovať nie pridelenie k jednotlivému a či k sborovému súdu, lež sudcom vykonaná funkcia. Slovom, treba zaviesť postupovanie v mieste.

Takéto degradovanie podľa §u 99 úst. listiny je možné iba v dobe novej organizácie súdnej na dobu zákonom stanovenú alebo podľa právoplatného disciplinárneho nálezu. Poneváč tu niet ani jedného, ani druhého prípadu, preto takéto sosadenie je neprípustné.

Bolo by síce možné vziať i sudcom nadobudnutné práva, ale to by sa muselo diať zákonom, l a to ústavným zákonom, ktorý by zmenil dosavádnu ústavnú listinu. Poneváč ale takýmto zákonom nie je nový platový zákon a tiež v ňom niečo podobného nie je vyslovené, ba naopak, § 152 uvádza - správnu reláciu prevodnú, podľa ktorej pri - nedostatku iných prechodných ustanovení, - ktoré by sa mohly vzťahovať na sudcov, požívajúcich zvláštnej ochrany ústavnej listiny, preto treba previesť prevod všetkých dosavádnych sudcov.

Nový platový zákon môže byť používaný v plnom rozsahu pre tých, ktorí po jeho zavedení nastúpili službu k súdom, na starších sudcov však iba po ich riadnom prevedení podľa §u 152 platového zákona.

Ustanovenia §u 202 platového zákona podľa §u 203 neplatia o sudcoch úplne, lež iba obdobno, totiž natoľko, nakoľko sa daly použiť na sudcov, ale použiť ich podľa stanoviska ministerstva spravedlnosti je vylúčené §om 99 úst. listiny.

Toto je nehodná odplata za dosavádnu záslužnú prácu starším sudcom!

Toto je generálny útok proti stavu sudcovskému, ktorého účinky odnesú nielen sudcovia, lež i obyvateľstvo, lebo následok toho bude aspoň sníženie kvality stavu sudcovského a je všeobecne známé, čo stojí civilný spor pred sudcom, ktorý nie je na výške svojho povolania, a aké rozsudky môžu sa očakávať od takých sudcov v trestnom pokračovaní. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Dérer. Dávám mu slovo.

Posl. dr Dérer: Slávna poslanecká snemovňa! Usnesenie senátu, ktoré dnes pojednáva poslanecká snemovňa a prijatie ktorého doporučuje i ústavno-právny výbor posl. snemovne, znamená na Slovensku krok ďalej v otázke unifikácie veľmi dôležitej časti právnej materie, totiž zákona exekúčneho.

V ústavno-právnom výbore sme síce kritizovali spôsob, akým sa táto unifikácia prevádza vzhľadom na to, že neunifikuje sa celý exekúčny zákon, ale len jedna jeho časť a neunifikuje sa takým spôsobom, že by ohľadne platnosti právnych noriem v budúcnosti všetky pochybnosti boly vylúčené. Napriek tomu považujeme tento zákon za krok vpřed a pri našom chovaní sa v oči nemu v tejto snemovni sme vedení týmito ohľadmi.

Pri tejto príležitosti však, vzhľadom na to, že sa jedná o vládny návrh, musíme zdôrazniť, že stanovisko naše k tejto vládnej predlohe neznamená nijakým spôsobom zdôrazňovanie snáď nejakej dôvery v oči dnešnej vláde a v oči dnešnej vládnej majorite. Naopak, udalosti posledných dňov, ktoré sa odohraly menovite na Slovensku, nás posilňujú v našom krajnom nedôverčivom stanovisku v oči dnešnej vláde. My sa tu usnášame na zákonoch unifikačných, a naproti tomu veľmi významný činiteľ jednej slovenskej politickej strany, a k tomu ešte vládnej politickej strany, dal výraz svojmu stanovisku, že v jubilejnom roku Československej republiky nastane deň, ktorým prestáva platnosť všetkých zákonov v Československej republike (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců: Slyšte! Hanba!), prestáva platnosť ústavy československej (Slyšte!), prestáva platnosť povinnosti poslušnosti štátnych občanov v oči československým štátnym orgánom (Slyšte!), ba dokonca prestáva i platnosť vojenskej prísahy (Slyšte!) slovenských a maďarských vojakov v oči Československej republike. (Výkřiky posl. Tomáška.)

V prvý deň tohoto jubilejného nového roku objavily sa zjavy, ktoré veľmi charakteristicky posvietily na, pomery naše, tak čo sa týka zahraničnej situácie nášho štátu, ako i čo sa týka vnútro-politickej situácie nášho štátu, a to na tom bode, kde je on najcitlivejší. Na Nový rok objavené boly zásielky zbraní, ktoré ozbrojiť maly naších súsedov tým cieľom, aby oni válečnou výpravou uskutočnili, čo na inom poli objavené bolo ako tiež jeden válečný cieľ proti našej Československej republike.

Bol to novoročný článok p. posl. dr Vojtecha Tuku. Aby slávna poslanecká snemovňa bola úplne informovaná o tom, že čo tento článok obsahuje, dovoľujem si najvypuklejšie časti tohoto článku prečítať.

On síce označil článok tento ako štátno-filozofickú úvahu, a vychádza v tomto článku a vo všetkých konzekvenciách v tomto článku vyvodených z faktu, že turčiansko-sv.-martinská známa deklarácia slovenského národa bola podmienená, bola časove obmedzená len na 10 rokov nejakou tajnou alebo inou klauzulou. (Výkřiky posl. Tomáška.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP