Úterý 17. ledna 1928

zem. trest. soudu v Praze ze dne 27. prosince 1927, č. Nt XIV 7/27-2, za souhlas s trest. stíháním posl. Mondoka pro zločin podle §u 15, č. 3 a §u 14, č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky (č. J 494-II),

sedrie v Bratislavě ze dne 12. prosince 1927, č. Nt 71/27, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 28. prosince 1927, č. 11.713/27, za souhlas s trestním stíháním posl. Gregorovitse pro přečin podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 495-II),

okr. soudu v Písku ze dne 27. prosince 1927, č. Nt 228/27-1, za souhlas s trest. stíháním posl. Školy pro přestupky podle §u 23 tiskového zákona a podle §§ 3 a 19 zákona shromažďovacího (c. J 496-II),

okr. soudu v Liberci ze dne 24. prosince 1927, č. T V 1610/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Windirsche pro přestupek urážky na cti podle §§ 491 a 496 tr. z. (č. J 497-II),

okr. soudu v Hodoníně ze dne 5. listopadu 1927, č. TV 626/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Mikulíčka pro přečin shluknutí podle §u 279 tr. z. a násl. (číslo J 498-lI),

sedrie v Košicích ze dne 15. prosince 1927, č. Nt III 273/27-2, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 31. prosince 1927, č. 12.445/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Fedora pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 499-II),

okr. soudu v Ružomberku ze dne 27. prosince 1927, č. Nt 25/27-2, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 30. prosince 1927, č. 11.833/27, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Labaje pro přečin urážky na cti podle §u 2 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 500-II),

kraj. soudu v Mor. Ostravě ze dne 2. ledna 1928, č. Nt VIII 2/27-4, za souhlas s trest. stíháním poslance dr Wolfa pro přečin urážky na cti podle §§ 487, 488 a 493 tr. z. ca B. Staňa (č. J 501-II).

Předseda: Odvolány byly žádosti imunitní.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě:

přípisem ze dne 26. prosince 1927, č. 11.734/27 odvolává žádost ze dne 24. dubna 1926, č. 5690/26, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Jurigy pro: I. přečin podle §u 14, č. 3, §u 14, č. 4, §u 14 č. 3, §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky a přestupek podle §u 46, zák. čl. XL z r. 1879, II. přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky, III. přečin podle §u 14, č. 1 a 3 zákona na ochranu republiky, přečin podle §u 176 tr. z. a §u 15, č. 2 zákona na ochranu republiky, IV. přečin podle §u 14, č. 1 a 3, §u 14, č. 5 a §u 14, číslo 3 zákona na ochranu republiky, V. přečin podle §u 14, č. 3, a §u 14, č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky (č. J 152-II, pres. sděl. 19. schůze),

přípisem ze dne 28. prosince 1927, č. 11.730/27, odvolává žádost ze dne 4. dubna 1927, č. 3587/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Surovjaka pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2, §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 362-II, pres. sděl. 75. schůze),

přípisem ze dne 24. prosince 1927, č. 11.729/27, odvolává žádost ze dne 6. dubna 1 927, č. 3588/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Siváka pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2, §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r, 1914 (č. J 363-II, pres. sděl. 75. schůze),

přípisem ze dne 27. prosince 1927, č. 11.731/27, odvolává žádost ze dne 17. ledna 1927, č. 534/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Siváka pro dvojnásobný přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2, §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 323-II, pres. sděl. 61. schůze),

přípisem ze dne 27. prosince 1927, č. 11.735/27, odvolává žádost ze dne 19. března 1926, č. 4081/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kršiaka pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2, §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 ca dr Mičura (č. J 124-II, pres. sděl, 17. schůze),

přípisem ze dne 24. prosince 1927, č. 11.732/27, odvolává žádost ze dne 20. prosince 1926, č. 16,042/26, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Kubiše pro přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2 a §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 315-II, pres. sděl. 61. schůze), přípisem ze dne 24. prosince 1927, č. 11.736/27, odvolává žádost ze dne 11. ledna 1926, č. 715/26, za souhlas s trest. stíháním posl. dr J u r i g y pro přečin výzvy k neplnění povinností a přestupek výzvy k hromadnému páchání přestupků podle §u 15, č. 1 a 4 zákona na ochranu republiky, přečin urážky na cti podle §u 2, §u 4, odst. II zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 47-II, pres. sděl. 7. schůze),

přípisem ze dne 2. ledna 1928, č. 9/28, odvolává žádost ze dne 9. října 1926, č. 13.067/26, za souhlas s trest. stíháním posl. S i v á k a pro přečin podle §u 14, č. 2 a §u 15, č. 2 zákona č. 50/1923 Sb. z. a n. a §§ 175, 176 tr. z. (č. J 284-II, pres. sděl. 43. schůze).

Zemský soud v Opavě přípisem ze dne 25. prosince 1927, č. Tk IX 164/26, odvolává žádost ze dne 12. února 1926, za souhlas s trest. stíháním posl. dr Schollicha pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky (č. J 105-II, pres. sděl. 12. schůze).

Sedrie v Bratislavě přípisem ze dne 13. prosince 1927, č. Tk X 631/25, odvolává žádost ze dne 11. ledna 1926, za souhlas s trest. stíháním posl. Čulena pro dvojnásobný přečin pomluvy podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2. §u 8, č. 3, §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 a přestupek rozšiřování nepravdivých zpráv podle §u 18, č. 1 zákona na ochranu republiky (č. J 63-II, pres. sděl. 7. schůze).

Předseda: Zápisy o 112., 115. až 119. schůzi byly ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyloženy, a poněvadž nebyly proti nim podány písemné námitky, jsou schváleny podle §u 73 jedn. řádu, byly podle téhož paragrafu vytištěny a počátkem schůze tiskem rozdány.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž jest:

1. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového o usnesení senátu (tisk 1037) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 123 a 364), kterým se mění a doplňují některá ustanovení zákonů o soudním řízení ve věcech občanských a o řízení exekučním (tisk 1383).

Zpravodajem výboru ústavně-právního je pan posl. dr Králík. Zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. dr Samek.

Dávám slovo prvému zpravodaji p. posl. dr Králíkovi.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! Ministerstvo spravedlnosti společně s ministerstvem unifikací a ostatními zájemníky chystá veliké dílo sjednocení zákonů, platných na území naší republiky. Není možno, aby v jednom státě byly platné pro různá území různé právní řády: Úkol sjednocení zákonů není nikterak snadný; pomyslíme-li, že téměř tisíc roků právní, ústavní a politický vývoj v zemích historických na straně jedné a Slovenska a Podkarpatské Rusi na straně druhé šly různými cestami, vidíme, že sjednocení zákonů je sice věc naprosto nutná, ale současně také věc velmi odpovědná a obtížná.

Osnova, kterou právě máme zde projednávati, jest součástkou velkého díla unifikačního a má býti společně s předlohou o osvojení, která současně v posl. sněmovně naší jest projednávána, poslední částečnou úpravou sjednocení zákonů před vrcholným dílem, jímž má býti vydání jednotných zákonů práv a formálního i věcného, platných pro celou naši republiku. Má se touto osnovou jednotně upraviti exekuční řízení na celém území republiky Československé. Ježto však nová úprava řízení exekučního jest v úzké souvislosti s některými částmi zákoníku občanského a řádů procesního i knihovního, musela se dotknouti i těchto oborů práva a stalo se to tím způsobem, že řády soudní a exekuční, platné v zemích historických, mění se celkem nepatrně, naproti tomu řády soudní a exekuční, platné na Slovensku a Podkarpatské Rusi, v míře značnější.

Povšechný účel této osnovy je úprava soudního řízení a exekučního řádu v bodech, které v praksi zavdávají nejvíce příčin ke stížnostem a pochybnostem, jakož i odstranění rozporů, které vznikají z různé úpravy práv a procesního i exekučního v historických zemích na straně jedné a na Slovensku i Podkarpatské Rusi na straně druhé. Účelu toho má býti dosaženo:

a) částečnou, celkem ovšem nepatrnou změnou soudního řádu a exekučního řádu, platného v zemích historických,

b) zavedením soudních prázdnin na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kteréžto instituce tamní soudní řád nezná,

c) částečnou změnou soudního řádu, platného na Slovensku a Podkarpatské Rusi, tím, že se určité předpisy jeho uvádějí v soulad s předpisy soudního řádu platnými v zemích historických,

d) podstatnou změnou exekučního řádu, platného na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, jednak tím, že se na místě předpisů do určité míry již zastaralých přejímají moderní a osvědčivší se předpisy exekučního řádu z r. 1896, jednak tím, že se odstraňuje instituce exekutorů, která dnes již nevyhovuje,

e) úpravou právní pomoci i výkonu exekucí mezi historickými zeměmi a Slovenskem a Podkarpatskou Rusí, aby rozpory při poskytování této právní pomoci důsledkem odlišné právní úpravy vznikající byly odstraněny.

Osnova tato obsahuje celkem 20 článků; z toho čl. I, II a IV se týkají zemí historických, ostatní články Slovenska a Podkarpatské Rusi.

K jednotlivým ustanovením osnovy dlužno uvésti: Za nynějšího přetížení soudů setkává se s potížemi namnoze téměř nepřekonatelnými uspořádání služby u soudů za doby řádných dovolených soudců i ostatního personálu soudního.

Umožniti řádný chod prací u soudů za dovolených bylo účelem §u 222 a násl. civ. řádu soudního z r. 1895, platného v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, které upravují soudní prázdniny. Ustanovení tato však objevila se nedostatečnými. Náprava sjednána má býti jednak prodloužením doby soudních prázdnin ze šesti týdnů na dva měsíce a přizpůsobením jich tímto způsobem k prázdninám školním, jednak dalším omezením předpisů o věcech feriálních, t. j. o oněch záležitostech, které se vyřizují i za doby soudních prázdnin, a konečně zavedením soudních prázdnin ve stejném rozsahu i na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde tato instituce dosud nebyla známa. Předpisy jednacího řádu soudního, vydaného nařízením z 3. května 1924, č. 99 Sb. z. a n., o době řádných dovolených (§§ 40 a násl.) tu nestačí, a je nutno upraviti i tam tuto otázku zákonem.

Rozšířením doby soudních prázdnin a omezením věcí feriálních nemají však trpěti zájmy obyvatelstva, hledajícího u soudů právní ochranu. I nová ustanovení připouštějí proto, aby i mimo případy, kde je věc prohlášena za feriální přímo zákonem, bylo umožněno v naléhavých případech projednání věci i za soudních prázdnin. Rozhodnutí o tom vyhrazeno je přednostovi soudu, po případě předsedovi senátu, jemuž jest věc přikázána. Ustanovení o věcech feriálních i o vlivu soudních prázdnin na řízení navrhují se pro obě právní oblasti stejná, ovšem s obmezeními, která vyplývají z dosavadní různosti práva procesního i hmotného.

Pokud jde o obmezení věcí feriálních dlužno zmíniti se o tom, že ustanovení o soudních prázdninách mají se vztahovati na příště i na řízení pozůstalostní, které rovněž - nejde-li o výminečně naléhavé případy - nelze pokládati za záležitosti, vyžadující rychlého vyřízení i o soudních prázdninách, a na nepatrné věci sporné. O těch platí dosud, že spory o hodnotu do 100 Kč - zákon č. 123/1923 ustanovení §u 224 c. s. ř. v tomto směru nezměnil platí za feriální. Nutno však přiznati, že v tomto směru šel zákon až příliš daleko, že nejsou všechny věci nepatrné naléhavými, a u těch, u kterých rozhodnutí nesnese odkladu, lze vystačiti s ustanoveními o prohlášení věci za feriální v jednotlivých případech. Jinak výpočet věcí feriálních shoduje se v celku s §em 224 c. s. ř. až na lit. b), která rozšířena na veškeré spory mezi zaměstnanci a zaměstnavateli z poměru služebního, námezdního a učebního, pokud tyto spory vůbec patří před soud.

Článek II obsahuje 4 oddíly:

Oddíl 1 doplňuje předpis §u 109 c. ř. s, o účinku odepření zaplacení doručného poplatku vzhledem k zjevům, které se v poslední době vyskytly v hojné míře zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi, že se totiž strany vyhýbají povinnosti zaplatiti doručný poplatek tím, že přijetí soudního spisu prostě odeprou. Pro Slovensko jest stejný předpis obsažen ve čl. III, č. 6.

Oddíl 2 rozšiřuje soudní prázdniny ze 6 neděl na 2 měsíce. S ustanovením tímto dlužno jen souhlasiti, neboť tím lze umožniti řádný chod práce u soudů a čeliti přetížení soudů. Současně byla provedena z části i nová úprava věcí feriálních; k tomu dlužno připomenouti, že nynější zněni §u 224, č. 4 c. ř. s. bylo upraveno se zřetelem na názor, hájený v nejnovější době nejvyšším soudem. Pravomoc přednosty soudu, resp. předsedy senátu, prohlásiti věc za feriální, jest totožná jako v čl. I.

Oddíl 3 upravuje běh lhůt po čas soudních prázdnin.

Oddíl 4 obsahuje ustanovení o soukromoprávních účincích, spojených s podáním žaloby, když byla žaloba soudem odmítnuta pro nepříslušnost soudu.

Čl. III jednak podrobněji upravuje právo chudých, jednak uvádí v soulad některé předpisy soudního řádu, platného na Slovensku a Podkarpatské Rusi, se změnami, zavedenými v tomto oboru zákony Československé republiky. Doplněk § 774 soud. řádu, platného na Slovensku a Podkarpatské Rusi, obsažený pod čís. 20, má odstraniti nepřístojnost, záležející v tom, že někteří soudcové přejímají za honoráře rozhodování sporů jakožto rozhodčí, čímž je rušen správný chod spravedlnosti, vykonávané řádnými soudy.

Čl. IV zavádí změny exekučního řádu, platného v historických zemích, a obsahuje 2 oddíly:

Oddíl 1 doplňuje výpočet exekučních titulů, jednak z důvodů unifikačních, jednak se zřetelem na změny, které nastaly v poslední době důsledkem předpisů v právu sociálně-pojišťujícím.

Oddíl 2 nově upravuje § 31, odst. 1 exekučního řádu z důvodu, že v Československé republice není instituce nejvyššího dvorního maršálka, který podle dřívější práva prováděl exekuci proti osobám exteritoriálním a exekuci v místnostech nebo budovách exteritoriálních vůbec. Se zřetelem na důležitost, mnohdy však i choulostivost věci, stanoví se nyní, že takové exekuční úkony lze vykonati jen za přítomnosti zástupce ministerstva věcí zahraničních; takovýmto zástupcem nemusí ovšem býti vždycky úředník ministerstva věcí zahraničních, nýbrž tímto zastoupením může býti pověřen i jiný státní úředník. Otázky, které osoby a které budovy neb místnosti jest pokládati za exteritoriální, zákon tento neřeší; zde platí všeobecné předpisy práva mezinárodního.

V ustanoveních čl. V a VI přizpůsobeno jest řízení při exekucích na věci movité a na pohledávky a jiná práva na Slovensku a Podkarpatské Rusi předpisům exekučního řádu z r. 1896, platného v zemích historických, které se v plné míře osvědčily. Bylo tu nutno především sáhnouti také na kořen zla, vyplývající z existence t. zv. exekutorů, jichž jest jednak nedostatek, jednak pak není jimi exekuce vykonávána tak, jak jest to v zájmu obecenstva; výkon exekuce dosavadními exekutory jest nepoměrně zdlouhavý a drahý poplatky jich jsou značné proto, že nejsou placenými státními zaměstnanci. Tam, kde exekutorů není, nutno vysílati na výkon exekucí kancelářské úředníky, kteří se tím zase vzdalují své úřední povinnosti, a práce jejich v kanceláři tím zase váznou.

Z dosavadních předpisů o exekuci na movité věci zůstanou na Slovensku a Podkarpatské Rusi v platnosti i na dále ustanovení o předmětech, z exekuce vyloučených, a excindačních sporech. Prvnější odpovídají lépe potřebám obyvatelstva na Slovensku a Podkarpatské Rusi, nežli by tomu bylo v případě přenesení dotyčných ustanovení na ostatním území platných, druhé pak nedotýkají se jen exekuce mobilární a nebylo proto dobře možno bez dalšího hlubokého zásahu do exekučního práva slovenského nahraditi je předpisy, odpovídajícími právu mimoslovenskému.

Velmi značné potíže vyskytují se při provádění exekucí na pohledávky, pak-li soud exekuci povolující a soud exekuční jsou v různých právních oblastech republiky Československé.

Ustanovení o exekuci na pohledávky liší se tu tou měrou, že exekuce na pohledávky jest téměř nemožná, má-li býti vykonána na Slovensku a Podkarpatské Rusi podle povolení soudů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Na území práva dříve rakouského provádí se exekuce na pohledávky jednoduše tím způsobem, že poddlužníkovi doručí se zápověď plniti dlužníkovi, a doručením zápovědi této nabývá věřitel zástavního práva na pohledávce dlužníkově. Zpeněžení zabavené pohledávky pak provede se prostě tak, že zabavená pohledávka přikáže se věřiteli buď přímo na místě placení nebo k vybrání. Podle práva dosud platného na Slovensku naproti tomu je nutno, aby výkonný orgán u dlužníka provedl zabavení pohledávky a sepsal o tom protokol. Tím se výkon exekuce na pohledávky oproti území mimoslovenskému neobyčejně zdražuje, a to zejména v případech, kde dlužník bydlí mimo sídlo soudu. Prosté doručení platební zápovědi poddlužníkovi vydané soudem mimoslovenským nezakládá tu zástavního práva na dlužníkově pohledávce, zapotřebí je, i když soud mimoslovenský takovou zápověď vydal, k provedení vždy ještě součinnosti i výkonného orgánu, která podle práva mimoslovenského jest úplně zbytečná. Ustanovení práva tohoto o výkonu exekuce na pohledávky velmi dobře se osvědčují, vedou nepoměrně rychleji k cíli, nežli způsob exekuce předepsaný právem slovenským, a což jest nejhlavnější, výkon exekuce podle práva mimoslovenského je nepoměrně lacinější. Spojen jest s jediným vydáním na doručení platební zápovědi, kdežto součinnost výkonného orgánu, předepsaná na Slovensku a Podkarpatské Rusi, je spojena s náklady velmi značnými.

Co platí o exekuci na pohledávky, platí obdobně i o exekuci na jiná majetková práva, která podle rakouského práva zabavují se způsobem zcela obdobným jako pohledávky.

Nová ustanovení o exekuci na věci movité, na pohledávky i na jiná práva majetková jsou ve čl. VI upravena shodně s obdobnými ustanoveními exekučního řádu č. 79/1896 ř. z. až na nepatrné celkem odchylky, které se staly na podnět slovenské legislativní komise pro právo procesní vzhledem na tamní odlišné poměry hospodářské, právní a kulturní.

Do čl. VII a VIII byly pojaty předpisy o vymáhání pokut a soudních poplatků civilních vzhledem k potížím, které se vyskytly při vymáhání těchto platů a jimiž jest dosvědčena nedostatečnost úpravy dosavadní. Upraveny jsou rovněž obdobně jako předpisy platné o tom na území ostatním.

Předpisy čl. IX recipují pro Slovensko ustanovení o exekuci podle exekučních titulů cizozemských, platné podle §§ 79 a násl. exekučního řádu mimoslovenského. Dualita práva působila a působí tu veliké potíže při sjednávání smluv mezistátních o právní pomoci a vykonatelnosti našich rozsudků v cizině a navzájem cizích ve zdejším státním území. Přijata byla ustanovení exekučního řádu z r. 1896 především z toho důvodu, že jsou pružnější, nežli dosavadní ustanovení slovenská a skytají proto možnost lepší úpravy otázky této v poměru k státům, s nimiž jest Československá republika v hospodářských stycích.

Čl. X odstraňuje instituci exekutorů, o níž jsem se již zmínil při exekuci na movitosti. Aby byl přechod do nových ustanovení spojen vůči dosavadním exekutorům s tvrdostí co možná nejmenší, vyhrazuje jim osnova právo, ucházeti se o místa nových orgánů výkonných, a to v pořadí přednostním před jinými uchazeči. Přiznává se jim také nárok na započítání dosavadní doby činnosti jako exekutorů do doby rozhodné pro nabytí nároků na výslužné a platy zaopatřovací, i pro postup do vyšších platových stupňů, avšak toliko s podmínkou, že zaplatí příslušné pensijní příspěvky, které jsou povinni platiti ostatní státní zaměstnanci.

Čl. XI mluví o zavedení soudních prázdnin a určení věcí za feriální na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Čl. XII a XIII zavádějí i na Slovensku a Podkarpatské Rusi ustanovení, vydaná pro ostatní území novelou na úlevu soudům z 1. června 1914, č. 118 ř. z., pokud jde o pořizování vyhotovení soudních rozhodnutí atd. a podepisování jich jednak kanceláří soudní, jednak soudci samotnými. Ustanovení tato, zejména předpis čl. XIII - odpovídají čl. I, č. 11 novely o úlevě soudům - osvědčila se na ostatním území státním velice dobře. Byla ostatně i některými soudy na Slovensku již praktikována, a to s úspěchem v obvodu soudní tabule košické; prakse tato neměla však dosud zákonného podkladu, narážela proto na četné potíže a nebyla rozšířena u všech soudů. Bude ovšem nutno, aby stejně, jako se to stalo po vydání novely z r. 1914 na území mimoslovenském, zavedeny byly úřední vzorce pro podání stran; tím však vyhověno bude potřebě v tom směru na Slovensku a Podkarpatské Rusi naléhavě pociťované a zavedena bude do spisů soudních, pokud ovšem je to vůbec možno, jednotná forma v celém státním území.

Čl. XIV až XVII obsahují předpisy pro poskytování právní pomoci a výkon exekucí na dobu, než dojde k úplnému sjednocení řádů soudního a exekučního, a odstraňují tak rozpory, které až dosud z nejednotnosti těchto řádů vznikají.

Čl. XVIII odstraňuje nedopatření, které se stalo při projednávání zákona č. 117/1924 Národním shromážděním, které sice nezpůsobilo v praksi žádných obtíží; aby však bylo se vyvarováno jich i v budoucnosti, doporučuje se nedopatření napraviti.

Čl. XIX jest jen formálního rázu. Již zákon č. 161/1921 obsahuje obdobné ustanovení; ježto však výpočet tam obsažený není úplný a mohly by se vyskytnouti i pochybnosti, zda-li v některých věcech, vyhrazených dříve kurii, nemá rozhodovati soudní tabule, bylo opětováno ve znění zcela všeobecném a pokud možno nejširším.

Čl. XX upravuje otázku účinnosti zákona. Účinnost tuto bylo jinak upraviti, pokud jde o články, které obsahují předpisy o soudních prázdninách a o věcech feriálních, a jinak opět, pokud jde o předpisy ostatní. Poněvadž jest v zájmu řádného chodu prací u soudů záhodno, aby předpisy o soudních prázdninách a o věcech feriálních nabyly účinnosti pokud možno nejdříve, bylo nutno účinnost těchto předpisů stanoviti již dnem vyhlášení. Předpisy ostatní potřebují ke svému provedení určitých opatření; proto účinnost jich byla stanovena na první den třetího měsíce po měsíci, ve kterém tento zákon bude proveden.

Ústavně-právní výbor podle svého usnesení ze dne 7. prosince 1927 odporučuje posl. sněmovně přijetí vládní osnovy ve znění, schváleném senátem. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor rozpočtový - p. posl. dr Samkovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP