Pátek 16. prosince 1927

V §u 6 navrhovali jsme doplnění v tom směru, aby za podstatnou část pozemkového katastru, za operát měřický byly považovány nejen mapy, nýbrž i doklady k nim, t. j. indikační skizy, polní náčrtky a manuály. To je velmi důležitý detail, neboť kdykoliv v budoucnosti je tak dána možnost snažší orientace i kontroly. Odborné kruhy na tento nedostatek samy poukazovaly. Byl-li náš příslušný pozměňovací návrh zamítnut, pak nutně vyžadují věcné zájmy, aby bylo k naší žádosti přihlédnuto alespoň v příslušném prováděcím nařízení.

V §u 10 navrhovali jsme, aby k rozhodování o instrukcích, jež budou obsahovati návody pro vykonávání katastrálních měřičských prací a jich metody, bylo vedle ministerstva financí, spravedlnosti, zemědělství a nár. obrany kompetentní též ministerstvo veř. prací. Náš pozměňovací návrh byl odmítnut s poukazem na "ústřední úřad", jenž však vlastně neexistuje. Mluvil o tom také p. prof. Záhorský.

Zamítnut byl náš návrh, aby při ustanovení metod katastrálního měření byl brán zřetel na všechny geodetické vymoženosti i se zřením k technické ekonomii, aby tak náklad na vyměřování byl úměrný k hodnotě vyměřené půdy. Rakouské a uherské katastrální předpisy připouštěly celkem dvě měřičské metody: starší - grafickou s měřičským stolem pro venkov a novější - polygonální, čili numerickou pro města. Odborné kruhy, jež se změny ve věci metod katastrálního měření námi požadované domáhaly, ukazují však správně na to, že pracovní ekonomie nedá se směstnat výlučně jen do těchto dvou metod, poněvadž každý odborník musí uznati, že na př. poměrně laciná grafická metoda, která velmi dobře vyhovuje v úrodných zemědělských krajích, je ještě příliš neúsporná pro krajiny chudé, v nichž největší přesnost věnovaná zaměření situace vyzní na prázdno, poněvadž již samy držebnostní poměry k půdě jsou tak neujasněné a neustálené, že se situace majetkových hranic mění každým novým oráním. Je tedy příkazem zákonodárné opatrnosti, aby bylo na tyto věci také pamatováno.

V ustanoveních, týkajících se hranic katastrálních území, pokládali jsme za nutný dodatek, že omezníkování - nepěkné, nesprávné a nečeské slovo - hranic katastrálních není nutno v případě, když jdou neregulovanými řekami a potoky. Omezníkování neupravených pohraničních toků není totiž ani lehce proveditelné, ani trvalé. Náš, z povahy věci vyplývající, příslušný pozměňovací návrh byl však zamítnut. Stejně zamítnut byl náš pozměňovací návrh, týkající se hranic katastrálních území a znějící takto: "Hranice katastrálních území, pokud nejdou současně s hranicí státní, které jdou středem neregulovaných pohraničních potoků a řek, jsou pohyblivé podle toho, jak se mění vodní tok povlovným odplavením a naplavením." Spolek čsl. geometrů ukazoval na nutnost tohoto doplňku z toho důvodu, že nynější zákonné předpisy o takové hranici byly nejasné a vedly k nestejné evidenční praxi, která mnohdy ve svých důsledcích vyvolala zmatečné poměry. Námi navrhované znění umožnilo by postupně odstranění značných nesrovnalostí a znemožnilo by do budoucna chaos v otázce nazírání na měnitelnost. resp, neměnitelnost hranice katastrálních území v pohraničních parcelách vodních. Podotýkáme ještě, že tato změna ustanovení - námi v souhlase s odbornými kruhy požadovaná - je v zásadě uplatněna v Německu.

V rozpočtovém výboru byly předmětem větších debat §§ 14 a 80, jež se týkají schválení oddělení, resp. odprodeje stavebního místa příslušným stavebním úřadem. Náš pozměňovací návrh, jenž položil důraz na stavební řád, byl zamítnut. "Věstník inženýrské komory" věnoval věci také delší úvahy a vyslovoval pochyby o účelnosti příslušných paragrafů osnovy s poukazem na omezování vlastnických práv majitelů pozemků.

Pokud se týče sazeb jakostních tříd, navrhovali jsme principielní změnu v tom smyslu, aby tu byly směrodatny pro ministerstvo financí pro sazební stupnici upravené výtěžky pozemků z 1 ha plochy, jak budou zjištěny při občasných revisích katastrálního ocenění. Osnova však bere za základ výtěžky, jak byly zjištěny při všeobecném katastrálním vcenění. Zde jde o otázku správného ocenění, daňovou spravedlnost nebo nespravedlnost. Na čí straně je snaha po ocenění objektivním a vždy podle povahy věci změny vyžadujícím, je očividno z textu osnovy i námi požadované změny.

Pro řízení reklamační navrhovali jsme změnu v tom smyslu, aby operáty katastrální byly vyloženy v obcích k nahlédnutí po dobu "alespoň 6 dnů" a ne - jak osnova navrhuje - "alespoň třídenní dobu". Poměry slovenské a podkarpatoruské - a pro Slovensko a Podkarpatskou Rus má katastrální zákon zvlášť velký význam - vyžadují nezbytně této minimální lhůty.

Pokud jde o změny katastrálních území, navrhovali jsme v souhlase s dobrozdáním odborníků, aby změny katastrálních území, vyvolané přirozenou změnou toků pohraničních naplavením a odplavením, prováděl měřičský úřad z moci úřední přímo jako zápis a aby o zápisu uvědomil kromě knihovního soudu i finanční úřad II. stolice, případně politický úřad. Důvodem k tomuto požadovanému doplňku zákona je, že taková změna katastrálního území je způsobena bez vůle kohokoliv - živlem - a netřeba tedy, aby různé úřady zasahovaly do provedení zápisu o změně. Úsporné provádění agendy úřední vede k tomu, aby pouze katastrální úřad řešil s konečnou platností otázku takovéto změny katastrálního území.

V zájmu zintensivnění zemědělství a v zájmu přeměňování ploch neplodných v plochy kultur výnosnějších podali jsme návrhy na osvobození těch pozemků po dobu 25 let, jež byly s ploch bez katastrálního výnosu přeměněny na pozemky s katastrálním výtěžkem - při trvalých změnách ve vzdělávání a zvýšení katastrálního výtěžku navrhovali jsme předepsání zvýšené daně až 11. rokem. S poukazem na daňovou reformu byly tyto naše návrhy zamítnuty.

V zájmu ochrany stran a záruky dokonalosti plánu, navrhovali jsme k §u 51 dodatek v tom smyslu, že předložený plán má vyhovovati nejen vládním nařízením a instrukcím, ale býti i vlastnoručně podepsán dotyčným měřickým úředníkem s připojením jeho úředního titulu. Také tato změna - po jejímž uzákonění volají ostatně i odborné kruhy byla zamítnuta. Těžce doléhá navrhovaná osnov a katastrálního zákona v několika paragrafech na obce.

Zmiňovali se o této věci všichni předešlí řečníci, a je charakteristické, že tuto věc také probíral pan kol. Bečák, příslušník strany republikánské, který měl dobrou příležitost upozorniti své kolegy, zasedající ve výboru rozpočtovém, kde se zákon projednával, aby přihlíželi k tomu, aby ze zákona byly odstraněny aspoň některé úplně bezpotřebné tvrdosti Pan kol. Bečák volá dokonce nyní pana ministra financí a upozorňuje ho na tuto okolnost. Je pochopitelno, že zákon, jímž se ukládají občanstvu povinnosti, je opatřen trestními sankcemi.

Je pochopitelno, že se počítá jako u každé reformy - i u katastrálního zákona v určitých případech na odpor a že zákon snaží se o jeho znemožnění. Ale bezpotřebno je několik ustanovení opravdu tvrdých, jež jsou obsažena v §§ 105, 96, 56 a 7. Nebudu tyto věci, jak jsem měl původně v úmyslu, více rozebírati pro krátkost lhůty a vzhledem k tomu, že se jich dotkl předešlý pan řečník. Řeknu jen stručně. § 56 ukládá obcím řadu povinností, jimž dostáti je řadě obcí, zvláště na Slovensku a Podkarpatské Rusi, dosti těžko. Ukládá obcím i značné výlohy. Podáváme k §u 56 pozměňovací návrh, zmírňující tyto povinnosti, k §u 96 pak návrhy na škrtnutí dvou nejtvrdších odstavců 3 a 4. Obce jsou pod!e posledních zákonů povinny hospodařiti podle určitých předpisů, jich výdaje jsou omezeny - pokuty a náhrady vyžadované podle §u 96 i na funkcionářích obce, požadované až do výše 1000 Kč, mohly by proto často stihnouti nevinné, a to tím více, že příslušná klausulka v §u 105, odst. 4, jež by u obcí chudých mohla připustiti výjimku, je příliš neurčitá. Je pro jednání ve výboru charakteristické, že byl zamítnut i pozměňovací návrh, jímž v odst. 4 §u 96 měla býti pokuta vyměřena jen tenkráte, když se členové komise ustanovené v §§ 9, 11, 61, 84 a 106 nedostavili "bez řádné omluvy".

Nechci se dotýkati dalších námi navrhovaných změn. Jen stručně poznamenám, že naše pozměňovací návrhy, týkající se změny označení slov "mapa katastrální" na slova "katastrální plán" v §§ 2, 3, 6, 8, 28, 42, 43, 72 a 91, jsou požadavkem odborných kruhů, které správně odůvodňují, že označení "katastrální mapa" je zastaralé a neodpovídá pojmům vědeckým ani odbornému názvosloví.

Na druhé straně třeba odsouditi, že navrhovaný zákon opustil starý a dobrý termín "katastrální obec" a zavedl neurčitý a pochybený termín "katastrální území". Stejně nešťastným bylo nahražení dobrého i v lidu dobře vžitého a pochopeného slova "evidence" slovem "vedení", jemuž může býti přikládán i význam jiný. Také označení "užité právo stavební" v zákoně nutno označiti za pochybené.

Nebudu se dotýkati druhých věcí v osnově, pravopisných chyb proti duchu jazyka českého, který je opravdu v této osnově značně porušen. Otázku tu probíral také prof. Záhorský a já jen podotýkám, že otázky názvosloví dotýkáme se tentokráte proto, že katastrální zákon je jedním z nejdůležitějších, v některých oborech základním a má mu i v tomto směru býti věnována větší pozornost.

Rozpočtový výbor zamítl i všechny naše resoluce a přijal pouze jedinou, senátem doporučenou, i s pravopisnou chybou v ní obsaženou, v níž se vláda vyzývá, aby ulevila majitelům chmelnic, jež mají býti počítány při rozvrhu katastrálního výtěžku za role. Za to rozpočtový výbor - nebudu tuto věc probírati, poněvadž byla předešlými řečníky po právu odsouzena - zamítl všechny resoluce naše. Zamítl i resoluci, kterou se dožadujeme zřízení technické školy nebo alespoň technické fakulty na Slovensku se zeměměřickým oddělením. Upozorňuji na to, že při projednávání zákona o zeměměřickém studiu, usneslo se Národní shromáždění jednomyslně na podobné resoluci dne 14. července 1927. Tenkráte byl zpravodajem osnovy poslanec republikánské strany p. dr Štefánek, dnes je zpravodajem poslanec téže strany p. dr Černý a táž resoluce byla výborem zamítnuta.

Osnova zákona, ani důvodová zpráva k ní, jak byla předložena v senátě, nemluví nikde o prostředcích, jimiž má býti dosaženo provedení katastrálního zákona. Zmiňuje se jen o nákladech, jež jsou rozvrženy na 20 let po 10 milionech ročně, ale stranou je nechána úplně otázka organisačních předpokladů a dorostu, který musí být k provedení práce odborně vychován. Jenom Slovensko by k rychlé restauraci samotného pozemkového katastru potřebovalo asi 500 zeměměřičů vedle asi 1500 pomocných sil. Nadcházející velké úlohy meliorační, komasační atd., zvyšují na dlouhá léta tuto potřebu. Přimlouvám se proto ještě v plénu za přijetí naší příslušné resoluce. Je ostatně starým přáním Slovenska a na Slovensku je to poslanci všech stran lidu slibováno.

Budiž dovoleno, abych se jen několika slovy dotkl, ježto jde o předlohu, na níž mají zvláštní zájem zeměměřiči, hlavního jejich stesku z poslední doby. Jak známo, byla při systemisaci naprosto znehodnocena technická práce. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Tak je tomu i u zeměměřičů. Uvedu jen dva případy k ilustraci. Ve finančním oboru, kde z měřického úřednictva je největší počet, je systemisováno míst geometrů: v 1. plat. stupnici 0, ve 2. plat. stup. 1, ve 3. plat. stup. 12, ve 4. plat. stup. 29, v 5. plat. stup. 142, v 6. plat. stup. 294. Podle poměru, jaký stanoví důvodová zpráva k platovému zákonu na str. 127, měla by však býti pro geometry asi tato systemisace: v 1. plat, stupnici 4 místa, ve druhé 12 míst, ve 3. 51 místo, ve čtvrté 88 míst, v páté 129 míst a v šesté 194 míst. Z uvedeného vysvítá, že systemisace zařazuje do nejnižších dvou platových stupnic přes 91% měřických úředníků finančního resortu, kdežto podle zásad platového zákona mělo by býti v těchto dvou stupnicích jen 67%. Při nepatrném počtu 42 úředníků, t. j. 8,8%, kteří by mohli dosáhnouti vyšší stupnice, nežli je 5, nelze téměř mluviti o dvojím povýšení, o kterém se předpokládalo, že bude dostupno každému dobře kvalifikovanému úředníku. To odporuje opět duchu platného zákona. Tím méně lze však mluviti o odměňování úředníků výborně kvalifikovaných, jimž mělo se dostati jmenování do služeb vyšších.

Horší ještě poměry jsou v oboru ministerstva veř. prací, u zemské politické správy v Praze. Z 5 míst měřických úředníků byla 3 místa, t. j. 60%, zařazena do 6. plat. stupnice a 2 místa, t. j. 40%, do 5. stupnice, a že tedy těmto úředníkům není dostupna ani 4. plat. stup., která je přeci dosažitelná i úředníkům služební třídy IV. Jaké důvody vedly k takovému podceňování zeměměřičů, je nepochopitelné. Nebylo zde přece obavy, že by vyšších míst se dostalo také úředníkům, kteří by toho nezasluhovali, neboť jde o úředníky výborně kvalifikované a mající již kolem 30 let skutečné služby. Také námitka o příliš malém stavu nedá se udržeti, neboť jinde jsou stavy ještě menší a místa byla přece rozdělena mezi téměř veškeré stupnice (5 až 2). Důvod takový nebyl by také ani spravedlivý, neboť se domnívám, že má býti odměňována práce úřednictva a ne jeho počet.

Uvedli jsme zde sice pouze dva obory státní správy, avšak ani v jiných oborech nebylo měřické úřednictvo hodnoceno lépe. Je jisto, že nezasloužené podceňování a nepochopení tohoto stavu trvá, a je tu třeba brzké a rozhodné nápravy, neboť geometry čekají velké úkoly při nadcházejících pracích katastrálních a komasačních.

Pan kol. Bečák vřele mluvil o potřebě komasaci a uváděl zde několik známých dat z tohoto oboru. Bylo by však účelnější a praktičtější, kdyby p. kol. Bečák nemluvil zde o těchto věcech, nýbrž se zasadil u předsedy strany a u své vlády uplatňoval tyto snahy. Zcelovací předloha - objektivní ovšem - byla by zárukou nejlepšího zintensivnění zemědělství u nás a byla by uvítána i námi oposičními stranami, které právě také věcně diskutovaly. Nebude ovšem potřebného aparátu zeměměřičského, bude-li s geometry zacházeno jako dosud. Je přirozeno, že se odejme chuť ke studiu zeměměřičskému mladé generaci, budou-li podmínky existenční tak chatrné, jak jsou dnes upravovány. Podcenění práce zeměměřičské náleží vlastně, jak již bylo řečeno, k všeobecně neblahému zjevu, provázejícímu celou systemisaci, totiž podceňování technické práce vůbec.

K zákonu stavíme se, jak jsem již s počátku zdůraznil, positivně a litujeme jen toho, že námitky oposice byly v senátě i posl. sněmovně šmahem zamítány, ač se opíraly o věcná dobrozdání odborných kruhů, ač tu jde o řadu změn věcných, sloužících zájmu celku. Takovéto odbývání oposice, zvláště ve výborech, považujeme za zjev ohrožující samotné základy zdravého parlamentarismu u nás. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Koberg. Dávám mu slovo,

Posl. dr Koberg (německy): Pánové! Nyní platná zákonitá ustanovení o katastrálním řízení a o vedení evidence katastru pozemkové daně jsou roztroušena v 31 zákonech a nařízeních, při čemž dlužno přihlížeti ještě k tomu, že mimo to pro Slovensko platí ještě maďarské a pro Hlučínsko říšskoněmecké, vlastně pruské zákony a nařízení. To jest rozhodně stav, jenž skutečně naléhavě vyžaduje jednotné úpravy. Dlužno tedy uvítati, že se zde chce konečně jednou učiniti pořádek a že se usiluje o sjednocení všech těchto zákonů a nařízení. Všeobecně se tomu vyhovuje tímto návrhem, poněvadž když se stane zákonem, budou zbaveny účinnosti uvedené četné zákony a nařízení, jak se to vypočítává a výslovně stanoví v čl. II a v čl. III. S tohoto hlediska dlužno tedy rozhodně nový zákon uvítati.

§ 2 ve hlavě II ustanovuje, že katastrální měření a šetření a jejich výsledky, tedy popisy hranic katastrálních území, katastrální mapy a jejich doklady, odhadní, vceňovací a vtřiďovací operáty, jakož i ostatní písemné katastrální operáty a příslušné sbírky listin, provedené podle dosavadních zákonných ustanovení, že všechny tyto věci zůstávají v platnosti, pokud tento zákon v §u 28 nebo v III, nebo IV, hlavě nic jiného nestanoví nebo pokud se z těchto ustanovení jinak nepodává. Při tom se neprovede základní nové sepsání katastru v celé republice, to se provede tedy jen ve zvláštních případech, které chci nyní zcela krátce uvésti. Všeobecně mluvilo se již dnes o tom tolik, že mohu zůstati zcela stručným.

§ 28 jedná o obnovování pozemkového katastru a zde se praví:

"(1) Stane-li se některý katastrální operát anebo jeho část pro svoje opotřebení k dalšímu užívání nezpůsobilým, nahradí se jeho opisem aneb otiskem podle právě platného stavu.

(2) Pozbude-li katastrální mapa stanovené přesnosti nebo vyžaduje-li se pro změnu poměrů větší přesnosti nebo jiného měřítka, kterémuž požadavku nevyhovuje dosavadní mapa, budiž sdělán nový měřický operát podle ustanovení II. hlavy zákona a podle výsledků opraven také operát písemný.

(3) Ztracený nebo zničený operát anebo jeho část nahradí se druhopisem podle za chovaných pomůcek. Není-li potřebných pomůcek pro pořízení druhopisu, vyhotoví se celý nebo částečný operát jako "náhradní operát" novým řízením v nezbytně nutném rozsahu podle ustanovení tohoto zákona."

Tak se tedy praví v §u 28 a proti tomuto zásadnímu paragrafu nelze proto i s našeho stanoviska nic namítati. V těchto bodech se tedy provádí nutné obnovení pozemkového katastru podle jednotných ustanovení pro celou republiku, což jistě dlužno schváliti.

Hlava III mluví o vedení pozemkového katastru, jež dlužno v celé republice prováděti jednotně, a tato hlava obsahuje všeobecné předpisy, základní ustanovení, jak dlužno pozemkový katastr udržovati ve stálé shodě se skutečným stavem a to jednak vyšetřováním a prováděním nastalých trvalých změn katastrálních území, držitele nebo jeho jména, předmětu měření, předmětu výtěžkového, zdělávání, jakostních tříd, pokud jde o změny místní, zaplavovaného území, práva ke stavbě nebo změn jiných předmětů šetření (pozemky, jež jsou odňaty hospodářství zemědělskému nebo lesnímu), jednak opravováním prokázaných nepřesností a chyb. I proti tomu nelze ovšem s věcného stanoviska nic namítati.

Hlava IV obsahuje pak přechodná ustanovení. V odst. A jsou všeobecná ustanovení, v odst. B ustanovení pro území, která dosud nemají nových pozemkových knih, a v odst. C ustanovení pro území, která dosud nemají správných katastrálních map. l proti tomu ovšem nelze nic namítati. Těmito třemi hlavami jsou tedy v podstatě vyznačeny práce, vyplývající z celého zákona.

Nyní k samému znění zákona. Tu by bylo ovšem zapotřebí rozličných změn, jak to také uváděli i předcházející řečníci. Chci se proto omeziti jen na zdůraznění tří bodů, které zvláště bijí do očí a dosud, pokud jsem slyšel, nebyly ještě zdůrazněny,

Za prvé: § 12 jedná o ustanovení a udržování držebnostních hranic. Podle praktických zkušeností mělo by to býti doplněno, a to tak, aby jako nový odst. (4) byla připojena tato věta: "Obce jsou povinny ihned všechny veřejné cesty, které zanikly a jejichž hranice jsou již neznatelné, podle podrobných výměrů map obnoviti, bdíti přesně nad jejich omezením a učiniti přítrž manipulacím sousedních držitelů, tedy odorávání cest nebo jejich zužování, jež by snad i později bylo lze pozorovati. Útraty obnovení hradí stát".

Odůvodnil bych to takto: Mnoho polních cest, zvláště v horských krajinách, nelze dnes užívati a ony zanikají, čímž se hospodaření na přiléhajících polích značně ztěžuje. Pro takový zánik jsou držitelé pozemků často nuceni jezditi sem a tam přes pozemky jiných držitelů, čímž ovšem vznikají velké spory. Mnoho sporů povstalo jen z této okolnosti. Takové poměry jsou v četných obcích již dlouhou dobu a nynějším sousedním držitelům nelze zde ani to přímo vyčítati, poněvadž tyto věci sahají často o celý lidský věk dozadu. Také na obcích nespočívá vina, neboť i když se často nestaraly o udržování polních cest, dlužno přece přihlížeti k tomu, že jde hlavně o zcela chudé obce, které právě nejsou s to, aby sehnaly potřebné peníze na obnovení cest. Proto bylo by si přáti, kdyby útraty obnovení byly hrazeny ze státních peněz, a to tím spíše, že zákon o obecních financích obcím znemožňuje z vlastních peněz hraditi podobné výdaje. Proto bylo by dlužno pokud možno omeziti i jiná břemena, obsažená v §§ 55 a 56 návrhu zákona, která mají býti uložena obcím. Příslušné ustanovení §u 105, podle něhož ministerstvo financí může chudým obcím poskytovati bezúročné zálohy, jest příliš úzké. Chudými obcemi jsou dnes skoro všechny obce a víme, že vyrovnávací fondy jsou dnes nejméně desateronásobně přepsány, právě proto, poněvadž obce mající takové schodky, nemohou činiti nic jiného, než obraceti se na vyrovnávací fond. Za takových poměrů jest to rozhodně příliš silné, aby obcím byla nyní ukládána ještě nová břemena, ačkoliv jest známo, že nastává hospodářské zhroucení obcí.

Jako druhý bod uvedl bych § 23, jenž ustanovuje jakostní třídy. I zde jest podle našeho mínění nutná změna, a sice měl by býti první odstavec §u 23 změněn tak, aby počet jakostních tříd v jednom vceňovacím okrsku pro totéž vzdělávání nesměl překročiti nikoliv 9, jak jest v návrhu, nýbrž 10 stupňů. Desátá jakostní třída dosud existuje a není žádného důvodu a zákon také žádného neuvádí, aby tato třída byla zrušena. Jest naopak pro nejhorší půdy, zvláště u nás ve Slezsku v horách, naléhavě nutno, aby, když nebudou dosavadní jakostní třídy již rozmnoženy, přece byla dosavadní desátá jakostní třída dále zachována.

Konečně ještě jeden bod. Není pochybnosti, že novou organisací katastrální služby nastane zvýšení stavu úředníků u katastrálních úřadů. Na to se poukazuje již v odst. 2 §u 1. Jest jasno, že vláda rozhodně bude pomýšleti umístiti nyní v katastrálních úřadech část schopných, snad lépe řečeno neschopných úředníků pozemkového úřadu, kteří nyní pro brzké ukončení první části pozemkové reformy se uvolní, a německé vládní strany měly tady vlastně žádati, aby tyto katastrální úřady v jednotlivých krajích byly obsazeny úředníky, pocházejícími z příslušného národa. S tímto návrhem byly by jistě souhlasily všechny národní menšiny. Přes to si i tentokráte zase vládní strany netroufaly vznésti takový samozřejmý požadavek a naopak již ve výboru zamítly všechny příslušné návrhy. To charakterisuje zase tak správně strach našich vládních panošů, kteří sice nyní při projednávání státního rozpočtu zaujali velice příkré stanovisko zvláště proti pozemkovému úřadu, aniž však z toho také při nejbližší příležitosti skutečně vyvodili důsledky. Tak by bylo ještě možno v zákoně nalézti množství vad, které by bylo lze kritisovati a které by zasluhovaly, aby byly zlepšeny. Při takovémto parlamentním projednávání to však nemá žádného účelu, a proto mohu jen prohlásiti, že se připojujeme k pochybnostem a k pozměňovacím návrhům, podaným posl. Schweichhartem. Ale musíme také na druhé straně uznati přednosti zamýšlené nové úpravy, jejíž nutnost jsem na počátku svých vývodů vyložil, a proto budeme v zájmu zvláště německého zemědělství, které naléhavě potřebuje a přeje si, aby nový katastrální zákon byl vydán, přese všechny nedostatky pro tento zákon hlasovati. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo už přihlášen, rozprava je skončena. Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

Návrh zákona katastrálního budiž vrácen, resp. přikázán k projednání výboru pro dopravu a veř. práce a výborům zemědělskému a ústavně-právnímu a budiž při hlasování podle §u 58 jedn. řádu provedeno sčítání hlasů.

A. Návrhy pozměňovací a doplňovací.

2. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

Ve čl. II vypouští se věta: "zákon ze dne 12. července 1896, č. 121 ř. z., o revisi katastru pozemkové daně."

3. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 1, odst. 2, lit. b) buďtež slova "archivy map katastrálních" nahrazena slovy "archivy operátů katastrálních".

4. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 2, odst. 2 buďtež slova "katastrální mapy" nahrazena slovy "katastrální plány".

5. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 3, odst. 1 budiž slovo "map" nahrazeno slovem "plánů" a dále budiž odst. 1 doplněn větou:

"Revise pozemkového katastru provádí se každý třetí rok na základě zvláštního zákona. Pokud nebude vydán, provádějí se revise pozemkového katastru podle §u 19."

6. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V odst. 1, lit. A budiž za slovy "operát měřický, t. j." doloženo "plány a doklady k nim, to jest indikační skizzy, polní náčrtky a manuály".

V odst. 2 budiž slovo "mapy" nahrazeno slovem "plány".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP