7. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 10, odst. 2 buďtež ke konci vložena slova
"a veř. prací" a připojeno budiž:
"Při ustanovení method katastrálního
měření bude brán zřetel na
všechny geodetické vymoženosti i se zřením
k technické ekonomii, aby tak náklad na vyměřování
byl úměrný k hodnotě vyměřované
půdy."
8. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr. k §u 11:
K odst. 2 budiž připojeno:
"pokud nejdou neregulovanými řekami a potoky.
Hranice katastrálních území, pokud
nejsou současně hranicí státní,
které jdou středem pohraničních neregulovaných
potoků a řek, jsou pohyblivé podle toho,
jak se mění vodní tok povlovným odplavením
a naplavením."
V odst. 7 budiž vynechána počáteční
věta "Scházející nebo".
9. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 14, odst. 3 buďtež za slova "stavební
místa" vsunuta slova "dle stavebního řádu".
10. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 19, odst. 1 se věta: "jak byly zjištěny
při všeobecném katastrálním vcenění
(§ 2, odst. 2)" pozměňuje takto: "jak
budou zjištěny při občasných
revisích katastrálního vcenění".
11. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 28, odst. 2 buďtež slova "katastrální
mapa" nahrazena slovy "katastrální plán".
12. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 29, odst. 2 budiž slovo "třídenní"
nahrazeno slovem "šestidenní".
13. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 31 budiž odst. 2 doplněn zněním:
"Změny katastrálních území
vyvolané přirozenou změnou toků pohraničních,
naplavením a odplavením, provádí měřický
úřad z moci úřední, přímo
jako zápis. O zápisu pak uvědomí kromě
knihovního soudu i finanční úřad
II. stolice, případně politický úřad."
14. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 34 budiž vložen nový odst. 2: "Pozemky
bez katastrálního výnosu, které byly
přeměněny na pozemky s katastrálním
výtěžkem, zůstávají ještě
25 let daně prostými."
15. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 35 budiž vložen nový odst. 2: "Má-li
trvalá změna ve vzdělávání
za následek zvýšení katastrálního
výtěžku, předepíše se zvýšená
daň až jedenáctým rokem."
16. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 43, odst. 1 buďtež slova "s mapou katastrální"
nahrazena slovy "s plánem katastrálním".
17. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr. k §u
51:
V odst. 2 buďtež škrtnuta slova: "a zúčastněná
ministerstva", dále budiž v řádku
8 vloženo mezi slova "vedením" a "odborníka"
slovo "zeměměřičského".
Odst. 3 budiž doplněn zněním: "a
býti vlastnoručně podepsán dotyčným
měřickým úředníkem s
připojením jeho úředního titulu."
18. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 56 budiž v odst. 2 slovo "zdarma" nahrazeno
slovy "za ceny obvyklé".
19. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 59 budiž škrtnut celý odst. 2.
20. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 61 budiž v odst. 2 škrtnuto slovo "výkonným".
21. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 67 budiž odst. 1 doplněn: "na příklad
při zjištění změn pohraničního
toku a tudíž i hranice katastrálního
území".
22. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr. k §u
96:
Odst. 3 budiž škrtnut.
V odst. 4 buďtež za slovy "nedostaví-li
se" vložena slova "bez řádné
omluvy".
23. Eventuální návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr. k §u 96:
Nebude-li přijat náš pozměňovací
návrh k §u 96, buďtež v §u 96 škrtnuty
celé odst. 3 a 4.
24. Pozměňovací návrh posl. inž.
Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:
V §u 105 nechť začátek odst. 4 zní:
"Obcím, jimž by nebylo možno uhraditi výdaje
spojené s katastrálním měřením
a omezníkováním, poskytne na požádání
ministerstvo financí ze státních peněz"
atd.
25. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 1, odst. 2, lit. b) budiž navrhované znění
"archivy map katastrálních" nahrazeno
zněním: "katastrální archivy".
26. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 2, odst. 2 buďtež v poslední větě
slova "se jinak nepodává" nahrazena slovy
"jiné nevyplývá".
27. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 3, odst. 1 budiž počátek věty
"Pozemkový katastr slouží k tomu, aby
byl získán podklad..." nahrazen zněním
"Pozemkový katastr je podkladem...".
28. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 6 nechť se odst. 1, lit. A doplní slovy:
"indikační a plní náčrtky,
manuále, zápisníky úhlů a délek".
29. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 8, odst. 2 buďtež v poslední větě
za slovo "geometrům" vsunuta slova "a inženýrům".
30. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 11, odst. 2 budiž na konci připojen tento
dodatek: "pokud nejdou neregulovanými řekami
a potoky" a dále budiž připojena věta:
"Hranice katastrálních území,
pokud nejsou současně hranicí státní,
které jdou středem pohraničních neregulovaných
potoků a řek, jsou pohyblivé dle toho, jak
se mění vodní tok povlovným odplavením
a naplavením".
31. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů
k §u 14:
Odst. 1 nechť zní: "Budovy buďtež vyznačeny
v pozemkovém katastru podle svého účelu
půdorysem svého prostupu terrainem."
V odst. 3 budiž ve druhé řádce za slova
"stavební místa" vsunuta slova "ve
smyslu stavebního řádu".
32. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 21, odst. A, lit. c) budiž uvedeno:
"c) zahrady a chmelnice,".
33. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
K §u 31 budiž připojen nový odstavec:
"Změny katastrálních území,
způsobené přirozenou změnou toku pohraničních
naplavením a odplavením, provádí měřický
úřad z moci úřední přímo
jako zápis, vyžádav si souhlas finančního
úřadu II. stolice a příslušného
sborového soudu druhé stolice, po případě
politického úřadu."
34. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
K §u 34 budiž jako nový odst. 2 připojeno:
"(2) Pozemky bez katastrálního výnosu,
které byly přeměněny tak, že
poskytují katastrální výtěžek,
vtřídí se sice náležitě,
ale jsou po dobu 25 let daně prostými."
35. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 42 nechť odst. 1 zní:
"(1) Pozemkový katastr, desky zemské, knihy
pozemkové, knihy železniční, horní
a úřední soupis památek mají
se udržovati ve stálém vzájemném
souladu."
36. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 55 budiž škrtnuta lit. a).
37. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 56 budiž v odst. 2 slovo "zdarma" nahrazeno
slovy "za ceny v místě obvyklé",
38. Pozměňovací návrh posl. inž.
Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
V §u 96, odst. 1 nechť poslední věta zní:
"Osobě, jež se nedostaví, jsouc opětovaně
předvolána, může býti zdvojnásobena
tato pokuta."
39. Pozměňovací návrh posl. Chlouby
a soudr.:
V §u 9, odst. 1 se nahrazuje výraz "dva důvěrníci"
výrazem "tři důvěrníci"
a věta "platí za přijatý návrh,
pro který hlasuje předseda" větou "při
rovnosti hlasů rozhoduje předseda, komise, který
jinak nehlasuje."
40. Pozměňovací návrh posl. Chlouby
a soudr.:
V §u 11, odst. 7 nechť první věta zní:
"Scházející neb poškozené
pohraniční znaky nahradí stát."
41. Doplňovací návrh posl. Chlouby
a soudr.:
K §u 12 budiž připojen nový odst. 4:
"(4) Měřickým úředníkům
se ukládá přesné zjištění
a zaměření obecních pozemků
(polí, pastvin, cest a potoků)."
42. Pozměňovací návrh posl. Chlouby
a soudr.:
V §u 29, odst. 2 se v první větě nahrazuje
výraz "třídenní dobu" výrazem
"šestidenní dobu".
43. Pozměňovací návrh posl. Chlouby
a soudr. k §u 56:
V odst. 2 se nahrazuje slovo "zdarma" slovy "za
obvyklé ceny".
V odst. 3 se konec věty od slov "nemají nároků"
nahrazuje slovy "mají nárok na ušlou ztrátu
výdělku".
44. Pozměňovací návrh posl. Chlouby
a soudr.:
V §u 84 budiž odst. 3 škrtnut.
45. Pozměňovací návrh posl. Chlouby
a soudr.:
V §u 96, odst. 4 nechť počátek prvé
věty zní:
"Nedostaví-li se některý člen
komise, stanovené v §§ 9, 11, 61, 84 a 106 bez
řádné omluvy k řízení,......."
46. Pozměňovací návrh posl. Chlouby
a soudr.:
V §u 105 budiž odst. 4 škrtnut.
47. Resoluční návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr.:
Vláda se vyzývá, aby se postarala o vybudování
vysoké školy technické na Slovensku, v Bratislavě
nebo v Košicích.
Se zřetelem na zřejmý nedostatek zeměměřičských
sil, kterých bude třeba k provádění
zákona o pozemkovém katastru na Slovensku a Podkarpatské
Rusi, nechť se během jednoho roku zřídí
alespoň oddělení zeměměřičské
vysoké školy.
48. Resoluční návrh posl. inž. Nečase,
Remeše, Svobody a soudr. k §u 42:
Budiž účelnou organisací práce
a vhodnými opatřeními postaráno, aby
při urychlení prací katastrálních
bylo zajištěno i stejné tempo prací
vložkařských.
49. Resoluční návrh posl. Schweichharta
a soudr.:
Vláda se vybízí, aby co nejdříve
podala návrh zákona, jímž se pozemková
daň mění podle těchto zásad:
1. Příjem plynoucí z práce rolníka
samostatně hospodařícího jest osvobozen
od daně pozemkové.
2. Na příjem z majetku pozemkového přesahující
tuto hranici budiž uložena daň vzestupná,
která se vyměřuje z čisté hodnoty
půdy.
3. Pozemkový katastr budiž zrušen.
50. Resoluční návrh, posl. inž. Záhorského,
dr Patejdla, Bergmanna a druhů:
Vláda se vyzývá, aby předložila
co nejdříve Národnímu shromáždění
návrh zákona o zřízení Státní
zeměměřičské rady jako poradního
sboru vlády pro všechny věci zeměměřičské.
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu panu zpravodaji,
Zpravodaj posl. dr Černý: Slavná sněmovno!
Pan posl. Schweichhart zabýval se ve svém
doslovu odůvodňováním svého
návrhu, které vyznělo v konečném
návrhu jeho, aby katastr pozemkový byl zrušen,
a to z těch důvodů, že je prací
zastaralou, zaostalou, která snad duchem svým odpovídá
dobám svého vzniku, tedy zákonům z
r. 1869, případně z r. 1883, nikoliv však
zájmům a potřebám doby dnešní.
Pan posl. Schweichhart ve smyslu podaného návrhu
navrhoval změnu pozemkové daně v tom smyslu,
aby příjem, plynoucí z práce rolníka
samostatně hospodařícího, byl od pozemkové
daně osvobozen a aby na příjem z majetků
pozemkových přesahujících tuto hranici
byla uložena daň vzestupná, která se
vyměřuje z čisté hodnoty půdy.
O návrhu tomto bylo již dostatečně debatováno
ve výboru rozpočtovém a bylo naň mnou
jakožto referentem reagováno ve smyslu záporném
z toho důvodu, že přijetí návrhu
tohoto dotýkalo by se struktury našeho nového
daňového zákona.
Vážení pánové! Je nesporno, že
pozemkový katastr je do jisté míry prací
nebo dílem zastaralým, avšak není sporu
o tom, že i kdybychom dnes pořizovali nový
katastr pozemkové daně, sotva bychom jej mohli sdělati
příznivěji a moderněji, než je
právě katastr starý. Musili bychom se spokojiti
stejně tak, jako to činí starý katastr
daně pozemkové, jen s průměrným
výnosem půdy, který by rovněž
nemohl bráti zřetel ke všem otázkám
a náležitostem, které právě byly
naznačeny p. posl. Schweichhartem v jeho návrhu
a v jeho vývodech.
Pan prof. inž. Záhorský zabýval
se vládním návrhem právě projednávaným
velmi podrobně a velmi věcně. Konstatoval
a uznal přednosti zákona. Ovšem že na
druhé straně podrobil jej kritice mnohdy snad přísnější,
než bylo potřebí a než vládní
osnova zasloužila. Pan prof. Záhorský
zabýval se zejména - mimo jiná odborná
ustanovení vládní osnovy - §em 56 vládní
osnovy, a to odst. 4, kde pozastavoval se nad tím, že
obce jsou povinny podle tohoto paragrafu dodati zdarma do určené
doby měřickým úředníkem
pro podrobné nové měření: měřické
signály, kolíky, mezníky, různé
nářadí a různé potřeby.
V daném případě nejde naprosto o enormní
zatížení obce, naopak jde o věci celkem
nepatrné, malé hodnoty, které kromě
toho zůstávají i po vykonaném měření
vlastnictvím obce.
Pokud se týče §u 96 vládní osnovy,
zarazil se p. kol. prof. Záhorský nad dalšími
těžkými břemeny, která se zde
ukládají obcím v důsledku náhrady
nákladu obcí zaviněného, případně
v ohledu stanovených pokut. Chci říci k tomu
jen to, že obci ukládá se pokuta pouze při
opětném opominutí a že pokuta tato může
- tedy také nemusí - býti uložena a
že výměra její je tak nízká,
že jistě nemohla by býti níže stanovena.
Pokuta ukládá se sice až do výše
1000 Kč, ale může býti započato
s pokutou od 2 Kč, případně ještě
nižší. Tedy ani zde nevidím žádného
zatížení obcí, žádného
útoku na obecní samosprávu. Naopak myslím,
že je povinností všech obcí, aby ony v
prvé řadě hleděly zákony plniti
a staraly se o to, aby šly všude a za každých
okolností příkladem napřed. Je to
jakési preventivní opatření, které
zde dává obci povinnost, aby se starala o splnění
zákonů v každém směru. A při
tom její zatížení, které z toho
plyne, jak jsem si dovolil podotknouti, jest po mém soudu
nepatrné, a není tudíž ani třeba
bráti v úvahu obecní rozpočet, poněvadž
v obecním rozpočtu v každém případě
musí býti pamatováno na podobné případy,
kdyby obec byla povinna k podobným malým nákladům.
A kdyby snad obec nemohla ručiti za své představenstvo,
anebo snad představenstvo obce ručiti za to, že
obec bude plniti zákon, muselo by se pro takové
případy v rozpočtu nějakou položkou
pamatovati. Ale myslím, že k takovým případům
ani nedojde.
Pan prof. Záhorský vytýkal po mém
soudu velmi oprávněně ministerstvu financí,
že při sdělávání vládního
návrhu o pozemkovém katastru nebyli dotázáni
odborníci, zejména nejvyšší odborníci,
t. j. profesoři vysokých technických škol.
Myslím však, že tato námitka p. prof.
Záhorského spočívala na jistém
omylu nebo na jisté neznalosti skutkové podstaty
celé věci. Podařilo se mi za debaty zjistiti,
že ministerstvo financí skutečně obrátilo
se v r. 1924 na všechny vysoké školy technické,
tedy také na techniku pražskou, brněnskou a
německou vysokou školu technickou a předložilo
jim dotyčný vládní návrh k
posouzení. Některé ze zmíněných
vysokých škol podaly svá dobrozdání
a pozměňovací návrhy, na které
při sdělávání vládní
osnovy byl vzat náležitý zřetel. Ale
byla to právě pražská vysoká
škola technická, která poslala jako odpověď
ministerstvu financí tento přípis: "K
výše naznačenému tamnímu dopisu
oznamuje podepsané děkanství ve smyslu usnesení
profesorského sboru vysoké školy inženýrského
stavitelství ze dne 29. dubna 1924, že proti osnově
katastrálního zákona není zde námitek,
z kteréhož důvodu se také zdejší
profesorský sbor poradní schůze dne 24. dubna
1924 nezúčastnil." (Posl. inž. Záhorský:
To má své příčiny, že
se nebral zřetel na meritorní vyjádřeni!)
Jak jsem již poznamenal, souhlasil bych osobně
s názorem p. kol. inž. Záhorského,
kdyby k takové osnově, která má enormní
důležitost, nebyli bráni v potaz znalci vysokých
škol, ale myslím, že tím je celá
věc vysvětlena, poněvadž ministerstvo
financí skutečně se obrátilo s dotazem
na veškeré vysoké školy. Namítá-li
pan prof. Záhorský, že se to stalo r.
1924, pak podotýkám, že vládní
osnova, o níž dnes jednáme, byla hotova již
r. 1923 a že od té doby nestaly se v ní žádné
změny, nejvýše snad nějaké změny
formální.
Pan prof. inž. Záhorský odůvodňoval
ve svých vývodech dále přijetí
resoluce, kterou se vyzývá vláda, aby předložila
osnovu o zřízení zeměměřické
rady. Podobný návrh byl již předložen
v senátě pod tiskem 518, a to o organisaci zeměměřických
prací. V tomto vládním návrhu v §u
3, odst. 1 nařizuje se zřízení zeměměřických
rad v tomto znění: "Při ministerstvu
veř. prací zřizuje se poradní sbor
v technických záležitostech zeměměřických,
uvedených v §u 1, 2 a 4, zvaná státní
zeměměřická rada." Myslím,
že v tomto smyslu jest panu prof. Záhorskému
citovaným mnou vládním návrhem vyhověno.
Konečně chtěl bych reagovati několika
slovy na vývody kol. inž. Nečase. Pan
inž. Nečas zabýval se v úvodu
svých vývodů opět pozemkovou daní
a označil ji jako daň reakcionářskou,
nespravedlivou, která zejména postihuje drobné
naše zemědělce a přináší
výhody zemědělcům velkým. (Posl.
Mikulíček: Totéž jste tvrdil ve výboru!)
Já jsem nikdy nic podobného netvrdil. (Posl.
Mikulíček: Tvrdil jste, že pozemková
daň je nespravedlivá, že velké zatěžuje
sotva jednou čtvrtinou toho, čím zatěžuje
malé!) To je podstatný omyl, pane kolego, já
jsem naopak tvrdil a tvrdím znovu, že přináší
právě velmi značné a cenné
výhody malým zemědělcům. (Výkřiky
a odpor komunistických poslanců.)