Pátek 16. prosince 1927

7. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 10, odst. 2 buďtež ke konci vložena slova "a veř. prací" a připojeno budiž: "Při ustanovení method katastrálního měření bude brán zřetel na všechny geodetické vymoženosti i se zřením k technické ekonomii, aby tak náklad na vyměřování byl úměrný k hodnotě vyměřované půdy."

8. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr. k §u 11:

K odst. 2 budiž připojeno:

"pokud nejdou neregulovanými řekami a potoky. Hranice katastrálních území, pokud nejsou současně hranicí státní, které jdou středem pohraničních neregulovaných potoků a řek, jsou pohyblivé podle toho, jak se mění vodní tok povlovným odplavením a naplavením."

V odst. 7 budiž vynechána počáteční věta "Scházející nebo".

9. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 14, odst. 3 buďtež za slova "stavební místa" vsunuta slova "dle stavebního řádu".

10. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 19, odst. 1 se věta: "jak byly zjištěny při všeobecném katastrálním vcenění (§ 2, odst. 2)" pozměňuje takto: "jak budou zjištěny při občasných revisích katastrálního vcenění".

11. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 28, odst. 2 buďtež slova "katastrální mapa" nahrazena slovy "katastrální plán".

12. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 29, odst. 2 budiž slovo "třídenní" nahrazeno slovem "šestidenní".

13. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 31 budiž odst. 2 doplněn zněním: "Změny katastrálních území vyvolané přirozenou změnou toků pohraničních, naplavením a odplavením, provádí měřický úřad z moci úřední, přímo jako zápis. O zápisu pak uvědomí kromě knihovního soudu i finanční úřad II. stolice, případně politický úřad."

14. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 34 budiž vložen nový odst. 2: "Pozemky bez katastrálního výnosu, které byly přeměněny na pozemky s katastrálním výtěžkem, zůstávají ještě 25 let daně prostými."

15. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 35 budiž vložen nový odst. 2: "Má-li trvalá změna ve vzdělávání za následek zvýšení katastrálního výtěžku, předepíše se zvýšená daň až jedenáctým rokem."

16. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 43, odst. 1 buďtež slova "s mapou katastrální" nahrazena slovy "s plánem katastrálním".

17. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr. k §u 51:

V odst. 2 buďtež škrtnuta slova: "a zúčastněná ministerstva", dále budiž v řádku 8 vloženo mezi slova "vedením" a "odborníka" slovo "zeměměřičského".

Odst. 3 budiž doplněn zněním: "a býti vlastnoručně podepsán dotyčným měřickým úředníkem s připojením jeho úředního titulu."

18. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 56 budiž v odst. 2 slovo "zdarma" nahrazeno slovy "za ceny obvyklé".

19. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 59 budiž škrtnut celý odst. 2.

20. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 61 budiž v odst. 2 škrtnuto slovo "výkonným".

21. Doplňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 67 budiž odst. 1 doplněn: "na příklad při zjištění změn pohraničního toku a tudíž i hranice katastrálního území".

22. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr. k §u 96:

Odst. 3 budiž škrtnut.

V odst. 4 buďtež za slovy "nedostaví-li se" vložena slova "bez řádné omluvy".

23. Eventuální návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr. k §u 96:

Nebude-li přijat náš pozměňovací návrh k §u 96, buďtež v §u 96 škrtnuty celé odst. 3 a 4.

24. Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

V §u 105 nechť začátek odst. 4 zní:

"Obcím, jimž by nebylo možno uhraditi výdaje spojené s katastrálním měřením a omezníkováním, poskytne na požádání ministerstvo financí ze státních peněz" atd.

25. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 1, odst. 2, lit. b) budiž navrhované znění "archivy map katastrálních" nahrazeno zněním: "katastrální archivy".

26. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 2, odst. 2 buďtež v poslední větě slova "se jinak nepodává" nahrazena slovy "jiné nevyplývá".

27. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 3, odst. 1 budiž počátek věty "Pozemkový katastr slouží k tomu, aby byl získán podklad..." nahrazen zněním "Pozemkový katastr je podkladem...".

28. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 6 nechť se odst. 1, lit. A doplní slovy: "indikační a plní náčrtky, manuále, zápisníky úhlů a délek".

29. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 8, odst. 2 buďtež v poslední větě za slovo "geometrům" vsunuta slova "a inženýrům".

30. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 11, odst. 2 budiž na konci připojen tento dodatek: "pokud nejdou neregulovanými řekami a potoky" a dále budiž připojena věta:

"Hranice katastrálních území, pokud nejsou současně hranicí státní, které jdou středem pohraničních neregulovaných potoků a řek, jsou pohyblivé dle toho, jak se mění vodní tok povlovným odplavením a naplavením".

31. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů k §u 14:

Odst. 1 nechť zní: "Budovy buďtež vyznačeny v pozemkovém katastru podle svého účelu půdorysem svého prostupu terrainem."

V odst. 3 budiž ve druhé řádce za slova "stavební místa" vsunuta slova "ve smyslu stavebního řádu".

32. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 21, odst. A, lit. c) budiž uvedeno:

"c) zahrady a chmelnice,".

33. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

K §u 31 budiž připojen nový odstavec:

"Změny katastrálních území, způsobené přirozenou změnou toku pohraničních naplavením a odplavením, provádí měřický úřad z moci úřední přímo jako zápis, vyžádav si souhlas finančního úřadu II. stolice a příslušného sborového soudu druhé stolice, po případě politického úřadu."

34. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

K §u 34 budiž jako nový odst. 2 připojeno:

"(2) Pozemky bez katastrálního výnosu, které byly přeměněny tak, že poskytují katastrální výtěžek, vtřídí se sice náležitě, ale jsou po dobu 25 let daně prostými."

35. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 42 nechť odst. 1 zní:

"(1) Pozemkový katastr, desky zemské, knihy pozemkové, knihy železniční, horní a úřední soupis památek mají se udržovati ve stálém vzájemném souladu."

36. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 55 budiž škrtnuta lit. a).

37. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 56 budiž v odst. 2 slovo "zdarma" nahrazeno slovy "za ceny v místě obvyklé",

38. Pozměňovací návrh posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

V §u 96, odst. 1 nechť poslední věta zní:

"Osobě, jež se nedostaví, jsouc opětovaně předvolána, může býti zdvojnásobena tato pokuta."

39. Pozměňovací návrh posl. Chlouby a soudr.:

V §u 9, odst. 1 se nahrazuje výraz "dva důvěrníci" výrazem "tři důvěrníci" a věta "platí za přijatý návrh, pro který hlasuje předseda" větou "při rovnosti hlasů rozhoduje předseda, komise, který jinak nehlasuje."

40. Pozměňovací návrh posl. Chlouby a soudr.:

V §u 11, odst. 7 nechť první věta zní: "Scházející neb poškozené pohraniční znaky nahradí stát."

41. Doplňovací návrh posl. Chlouby a soudr.:

K §u 12 budiž připojen nový odst. 4:

"(4) Měřickým úředníkům se ukládá přesné zjištění a zaměření obecních pozemků (polí, pastvin, cest a potoků)."

42. Pozměňovací návrh posl. Chlouby a soudr.:

V §u 29, odst. 2 se v první větě nahrazuje výraz "třídenní dobu" výrazem "šestidenní dobu".

43. Pozměňovací návrh posl. Chlouby a soudr. k §u 56:

V odst. 2 se nahrazuje slovo "zdarma" slovy "za obvyklé ceny".

V odst. 3 se konec věty od slov "nemají nároků" nahrazuje slovy "mají nárok na ušlou ztrátu výdělku".

44. Pozměňovací návrh posl. Chlouby a soudr.:

V §u 84 budiž odst. 3 škrtnut.

45. Pozměňovací návrh posl. Chlouby a soudr.:

V §u 96, odst. 4 nechť počátek prvé věty zní:

"Nedostaví-li se některý člen komise, stanovené v §§ 9, 11, 61, 84 a 106 bez řádné omluvy k řízení,......."

46. Pozměňovací návrh posl. Chlouby a soudr.:

V §u 105 budiž odst. 4 škrtnut.

B. Návrhy resoluční.

47. Resoluční návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby se postarala o vybudování vysoké školy technické na Slovensku, v Bratislavě nebo v Košicích.

Se zřetelem na zřejmý nedostatek zeměměřičských sil, kterých bude třeba k provádění zákona o pozemkovém katastru na Slovensku a Podkarpatské Rusi, nechť se během jednoho roku zřídí alespoň oddělení zeměměřičské vysoké školy.

48. Resoluční návrh posl. inž. Nečase, Remeše, Svobody a soudr. k §u 42:

Budiž účelnou organisací práce a vhodnými opatřeními postaráno, aby při urychlení prací katastrálních bylo zajištěno i stejné tempo prací vložkařských.

49. Resoluční návrh posl. Schweichharta a soudr.:

Vláda se vybízí, aby co nejdříve podala návrh zákona, jímž se pozemková daň mění podle těchto zásad:

1. Příjem plynoucí z práce rolníka samostatně hospodařícího jest osvobozen od daně pozemkové.

2. Na příjem z majetku pozemkového přesahující tuto hranici budiž uložena daň vzestupná, která se vyměřuje z čisté hodnoty půdy.

3. Pozemkový katastr budiž zrušen.

50. Resoluční návrh, posl. inž. Záhorského, dr Patejdla, Bergmanna a druhů:

Vláda se vyzývá, aby předložila co nejdříve Národnímu shromáždění návrh zákona o zřízení Státní zeměměřičské rady jako poradního sboru vlády pro všechny věci zeměměřičské.

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji,

Zpravodaj posl. dr Černý: Slavná sněmovno! Pan posl. Schweichhart zabýval se ve svém doslovu odůvodňováním svého návrhu, které vyznělo v konečném návrhu jeho, aby katastr pozemkový byl zrušen, a to z těch důvodů, že je prací zastaralou, zaostalou, která snad duchem svým odpovídá dobám svého vzniku, tedy zákonům z r. 1869, případně z r. 1883, nikoliv však zájmům a potřebám doby dnešní. Pan posl. Schweichhart ve smyslu podaného návrhu navrhoval změnu pozemkové daně v tom smyslu, aby příjem, plynoucí z práce rolníka samostatně hospodařícího, byl od pozemkové daně osvobozen a aby na příjem z majetků pozemkových přesahujících tuto hranici byla uložena daň vzestupná, která se vyměřuje z čisté hodnoty půdy.

O návrhu tomto bylo již dostatečně debatováno ve výboru rozpočtovém a bylo naň mnou jakožto referentem reagováno ve smyslu záporném z toho důvodu, že přijetí návrhu tohoto dotýkalo by se struktury našeho nového daňového zákona.

Vážení pánové! Je nesporno, že pozemkový katastr je do jisté míry prací nebo dílem zastaralým, avšak není sporu o tom, že i kdybychom dnes pořizovali nový katastr pozemkové daně, sotva bychom jej mohli sdělati příznivěji a moderněji, než je právě katastr starý. Musili bychom se spokojiti stejně tak, jako to činí starý katastr daně pozemkové, jen s průměrným výnosem půdy, který by rovněž nemohl bráti zřetel ke všem otázkám a náležitostem, které právě byly naznačeny p. posl. Schweichhartem v jeho návrhu a v jeho vývodech.

Pan prof. inž. Záhorský zabýval se vládním návrhem právě projednávaným velmi podrobně a velmi věcně. Konstatoval a uznal přednosti zákona. Ovšem že na druhé straně podrobil jej kritice mnohdy snad přísnější, než bylo potřebí a než vládní osnova zasloužila. Pan prof. Záhorský zabýval se zejména - mimo jiná odborná ustanovení vládní osnovy - §em 56 vládní osnovy, a to odst. 4, kde pozastavoval se nad tím, že obce jsou povinny podle tohoto paragrafu dodati zdarma do určené doby měřickým úředníkem pro podrobné nové měření: měřické signály, kolíky, mezníky, různé nářadí a různé potřeby. V daném případě nejde naprosto o enormní zatížení obce, naopak jde o věci celkem nepatrné, malé hodnoty, které kromě toho zůstávají i po vykonaném měření vlastnictvím obce.

Pokud se týče §u 96 vládní osnovy, zarazil se p. kol. prof. Záhorský nad dalšími těžkými břemeny, která se zde ukládají obcím v důsledku náhrady nákladu obcí zaviněného, případně v ohledu stanovených pokut. Chci říci k tomu jen to, že obci ukládá se pokuta pouze při opětném opominutí a že pokuta tato může - tedy také nemusí - býti uložena a že výměra její je tak nízká, že jistě nemohla by býti níže stanovena. Pokuta ukládá se sice až do výše 1000 Kč, ale může býti započato s pokutou od 2 Kč, případně ještě nižší. Tedy ani zde nevidím žádného zatížení obcí, žádného útoku na obecní samosprávu. Naopak myslím, že je povinností všech obcí, aby ony v prvé řadě hleděly zákony plniti a staraly se o to, aby šly všude a za každých okolností příkladem napřed. Je to jakési preventivní opatření, které zde dává obci povinnost, aby se starala o splnění zákonů v každém směru. A při tom její zatížení, které z toho plyne, jak jsem si dovolil podotknouti, jest po mém soudu nepatrné, a není tudíž ani třeba bráti v úvahu obecní rozpočet, poněvadž v obecním rozpočtu v každém případě musí býti pamatováno na podobné případy, kdyby obec byla povinna k podobným malým nákladům. A kdyby snad obec nemohla ručiti za své představenstvo, anebo snad představenstvo obce ručiti za to, že obec bude plniti zákon, muselo by se pro takové případy v rozpočtu nějakou položkou pamatovati. Ale myslím, že k takovým případům ani nedojde.

Pan prof. Záhorský vytýkal po mém soudu velmi oprávněně ministerstvu financí, že při sdělávání vládního návrhu o pozemkovém katastru nebyli dotázáni odborníci, zejména nejvyšší odborníci, t. j. profesoři vysokých technických škol. Myslím však, že tato námitka p. prof. Záhorského spočívala na jistém omylu nebo na jisté neznalosti skutkové podstaty celé věci. Podařilo se mi za debaty zjistiti, že ministerstvo financí skutečně obrátilo se v r. 1924 na všechny vysoké školy technické, tedy také na techniku pražskou, brněnskou a německou vysokou školu technickou a předložilo jim dotyčný vládní návrh k posouzení. Některé ze zmíněných vysokých škol podaly svá dobrozdání a pozměňovací návrhy, na které při sdělávání vládní osnovy byl vzat náležitý zřetel. Ale byla to právě pražská vysoká škola technická, která poslala jako odpověď ministerstvu financí tento přípis: "K výše naznačenému tamnímu dopisu oznamuje podepsané děkanství ve smyslu usnesení profesorského sboru vysoké školy inženýrského stavitelství ze dne 29. dubna 1924, že proti osnově katastrálního zákona není zde námitek, z kteréhož důvodu se také zdejší profesorský sbor poradní schůze dne 24. dubna 1924 nezúčastnil." (Posl. inž. Záhorský: To má své příčiny, že se nebral zřetel na meritorní vyjádřeni!) Jak jsem již poznamenal, souhlasil bych osobně s názorem p. kol. inž. Záhorského, kdyby k takové osnově, která má enormní důležitost, nebyli bráni v potaz znalci vysokých škol, ale myslím, že tím je celá věc vysvětlena, poněvadž ministerstvo financí skutečně se obrátilo s dotazem na veškeré vysoké školy. Namítá-li pan prof. Záhorský, že se to stalo r. 1924, pak podotýkám, že vládní osnova, o níž dnes jednáme, byla hotova již r. 1923 a že od té doby nestaly se v ní žádné změny, nejvýše snad nějaké změny formální.

Pan prof. inž. Záhorský odůvodňoval ve svých vývodech dále přijetí resoluce, kterou se vyzývá vláda, aby předložila osnovu o zřízení zeměměřické rady. Podobný návrh byl již předložen v senátě pod tiskem 518, a to o organisaci zeměměřických prací. V tomto vládním návrhu v §u 3, odst. 1 nařizuje se zřízení zeměměřických rad v tomto znění: "Při ministerstvu veř. prací zřizuje se poradní sbor v technických záležitostech zeměměřických, uvedených v §u 1, 2 a 4, zvaná státní zeměměřická rada." Myslím, že v tomto smyslu jest panu prof. Záhorskému citovaným mnou vládním návrhem vyhověno.

Konečně chtěl bych reagovati několika slovy na vývody kol. inž. Nečase. Pan inž. Nečas zabýval se v úvodu svých vývodů opět pozemkovou daní a označil ji jako daň reakcionářskou, nespravedlivou, která zejména postihuje drobné naše zemědělce a přináší výhody zemědělcům velkým. (Posl. Mikulíček: Totéž jste tvrdil ve výboru!) Já jsem nikdy nic podobného netvrdil. (Posl. Mikulíček: Tvrdil jste, že pozemková daň je nespravedlivá, že velké zatěžuje sotva jednou čtvrtinou toho, čím zatěžuje malé!) To je podstatný omyl, pane kolego, já jsem naopak tvrdil a tvrdím znovu, že přináší právě velmi značné a cenné výhody malým zemědělcům. (Výkřiky a odpor komunistických poslanců.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP