Středa 14. prosince 1927

Ježto pak podle platného zákona musily pojišťovny (pokladny) shora zmíněné likvidovati již koncem tohoto měsíce. je nezbytně nutno učiniti urychleně zákonné opatření k prodloužení uvedené lhůty, ještě než vyprší.

Tento plně oprávněný požadavek, zachovati živnostenské společenstevní, gremiální atd. nemocenské pokladny zákonem, umožní, aby při projednávání vládního návrhu o změně některých ustanovení zákona č. 221/1924 o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří (tisk č. 1225/I posl. sněm.) živnostenské i průmyslové kruhy uplatnily své snahy, rozšířiti počet nemocenských pokladen pro své zaměstnance z důvodů naprosto věcných, to jest, prospěti na základě největší hospodárnosti ke zlepšení léčebné. péče těm, kteří potřebují řádného ošetření při svém onemocnění.

Není oprávněná námitka, že touto snahou chceme tříštiti pojištění. Živnostenské společenstevní a gremiální nemocenské pokladny mají svou úctyhodnou historii, zaznamenávají svoji činnost dříve, nežli okresní nemocenské pokladny, hospodařily dobře a konaly nejsvědomitěji svou povinnost vůči svému členstvu.

Tyto nemocenské pokladny dávají plnou záruku, že v sociálním pojištění, které jest rozšířeno o invalidní a starobní pojištění, vyhoví všem zákonným předpisům, a není naprosto žádné obavy, že by mohli pojištěnci býti poškozeni.

Pojištěnci ze zaměstnanců živnostenských a obchodních nikdy nezneužívali svých nemocenských pojišťoven a proto byly vždy v dobrém hospodářském stavu, a tudíž plným právem spolupracují se svými zaměstnavateli, aby byli pojištěni u svých živnostenských nemocenských pokladen, kde by sami spolurozhodovali.

Živnostenský dělník má pevnou vůli státi se samostatným a podle nynějšího zákona o sociálním pojištění, odchází-li z pojištění, nemá nároků na zaplacené příspěvky, které třeba po léta platil.

A zde jest také důležitý moment, který volá uchrániti tyto jinak ztracené příspěvky, že budeme se domáhati sociálního pojištění samostatně výdělečně činných, jehož vedoucími činiteli budou živnostenské společenstevní a gremiální nemocenské pojišťovny.

Mohu dáti ujištění, že naše kruhy živnostenské a obchodní neuplatňují v tomto případě žádné zájmy sobecké, nýbrž jedině a výhradně účel správného hospodářství v sociálním pojištění ve prospěch živnostenských pojištěnců. neboť sociální pojištění nesmí býti břemenem dělníka, zaměstnavatele ani státu a je jisto, že z přiměřených prostředků, je-li s nimi účelně nakládána, nejen může býti učiněno vše, co trpící člověk potřebuje, nýbrž že nahospodařené peníze v sociálním pojištění musejí přinášeti dobrodiní celému lidstvu.

Slavná sněmovno, z těchto důvodů doporučuji, aby se posl. sněmovna usnesla na tomto zákoně ve znění vládního návrhu tisk 1340. (Potlesk. - Výkřiky komunistických poslanců.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): K tejto veci prihlásení sú rečníci. Preto zahájim rozpravu.

Navrhujem podľa usnesenia predsedníctva, aby lehota rečnícka bola ustanovená na 25 minút. (Námitky nebyly.)

Námietok niet. Navrhnutá lehota je prijatá.

Ku slovu sú prihlásení dosiaľ rečníci: na strane "proti" pp. posl. Johanis, Štětka, Schmerda; na strane "pro" p. posl. Horpynka.

Udeľujem slovo prvému zapísanému rečníkovi na strane "proti" pánu posl. Johanisovi.

Posl. Johanis: Slavná sněmovno: Vládní návrh zákona, o němž pan kol. Vávra podával zprávu " který má číslo 1346 a který nebyl ve výboru soc. politickém z několika důvodů projednán, takže presidium sněmovny muselo stanoviti referenta ve smyslu jedn. řádu, jest kuriositou ve věcech dělnického pojištění se zřetelem k tomu, že po třetí se prodlužuje tímto návrhem činnost malých pojišťoven, které měly býti zákonem ze dne 9. října 1924 zrušeny, nikoli z nějakých důvodů politických nebo jiných, nýbrž čistě z důvodů věcných a odborných, poněvadž tehdy užší výbor soc. politický a sněmovna uznávaly za vhodné, aby pojištění dělnické, které representuje zákon z 9. října 1924 bylo obstaráváno určitými většími celky, kteréžto celky mohou jednak lépe pojištění jako opatření prováděti, jednak administrativně jsou pohotovější. I zřetelem k poměrům Ústřední soc. pojišťovny vycházelo se z hlediska, aby v určitém obvodě byl ústav jediný - ne podle jména, na jménu nezáleží - nýbrž který by jedině obstarával nejdůležitější opatření, které jest spojeno s pojištěním nemocenským, invalidním a starobním.

Pan zpravodaj Vávra řekl - nebudu dlouho s ním polemisovati, chci býti co nejstručnějším - že prý pojišťovny společenstevní, které hájil, mají svou tradici a dobře prý se osvědčily. (Hlas: Mají tradici!) Tradici má také jiné zřízení a mění se. Chci jen konstatovati. že měly snad svůj důvod k trvání tehdy, dokud nebylo stanoveno povinné pojištění zákonem z roku 1888. Staré společenstevní nemocenské pokladny byly jakýmsi cechovním opatřením, které dělníkovi zaručovalo jen léčení v některé nemocnici řádové. Nemocenské pojištění do roku 1888, jak pánové vědí, podobalo se více spolkovému podpůrnictví a cechovnímu zřízení, které fakticky pojištěním nebylo. Ponechání malých pokladen resp. dnes pojišťoven se pánové dovolávali více z důvodu politické prestiže. Je smutné, že se věc neposuzuje s hlediska odborného a věcného, nýbrž některé strany v nynější koalici vzaly si za politický postulát prodlužovati život malým, života neschopným ústavům a považují to za svůj prospěch, když jednotnosti v organisaci dělnického pojištění překáží.

Celá osnova je dělána velmi suše, nejsou tam žádná čísla, aby se v tom nikdo nevyznal, a ovšem také zákon č. 1346 neřekl, o kolik pojišťoven jde, kolik jich existovalo 1. června 1926. Pánové, dovolte, abych konstatoval, že jde celkem v republice o nepatrný počet ústavů, které většinou nemohou prosperovati dobře. Ne, že by nebylo dobré vůle. Já sám při prodlužování zákona jsem konstatoval, že v některých společenstevních pojišťovnách jest dost dobré vůle, ale není možno - ukáži to na číslicích u některých pojišťoven - při 500 nebo 400 pojištěncích, aby nějaká pojišťovna činnost, kterou jí zákon ukládá, prováděla. O německých to platí více než o českých. Že středostaváci němečtí v čele s kol. Tichým, považují za hlavní svůj politický úspěch, že zachovávají nepatrné, života neschopné ústavy, je jejich věcí.

Máme společenstevní pojišťovny: V Duchcově, která měla býti zrušena, se 634 pojištěnci 1. ledna 1924, 1. června 1927 měla jich již jen 587. Georgswalde 1. ledna 1924 se 1533 pojištěnci, Cheb (gremiální) 688, Chomutov 2721, Jablonec n. N. (gremiální) 2871, Karlovy Vary (hostinští) 935, Karlovy Vary (gremiální) 1647, Liberec (gremiální) 3179, Liberec (krejčí) 778, Mariánské Lázně 1304, Mimoň 522, Praha (cukráři) 1195, Praha, (hostinští) 7108, Praha (krejčí) 7900, Praha (prádelníci) 511, Praha (gremiální) 16866, Praha (obchodníci uhlím a dřívím) 2305, Praha (pekaři) 2148, Praha (truhláři) 2771, Rumburk 3015, Smiřice 563, Teplice-Šanov (gremiální) 1284, Ústí n. L. 2508, Vinohrady 1819, Boskovice 1625, Brno (kavárníci) 2184, Brno (gremiální) 1713, Brno (oděvníci) 2673, Brno (stavební živnosti) 1809, Červená Voda 879, Loštice 401, Mor. Třebová 668 a Olomouc 1037. Celkem je to 33 pojišťoven společenstevních a gremiálních, z nichž mělo býti 1. července 1926 zrušeno 29 a měly zůstati 4, jako ústavy velké, když se předpokládalo, že minimum pojištěnců má každý ústav míti 4000. Ale nejen u společenstevních nýbrž i u spolkových nemocenských pojišťoven zákon celkem nic neměnil, protože 1. července 1926 byly jen 3 velké, které měly více než 4000 členů, a ty měly zůstati dále.

Nyní přijdou zapsané pojišťovny, které se rovnají počtem malým pojišťovnám společenstevním. Těch je 11, mělo jich býti zrušeno celkem 6, takže by jich zůstalo 5.

Konstatuji tyto cifry jako charakteristiku, že nejde o žádný veliký počet nových ústavů, a jestliže pánové přece jen přicházejí s názorem, aby tyto pojišťovny ještě dále existovaly, mluví pro to čistě důvody, řekl bych, stavovské a nikoliv věcné, a pojištění celkovému to jen škodí.

Já bych k svému tvrzení chtěl dodati, že je to nejlépe viděti na poslední zprávě, kterou vydalo ministerstvo soc. péče za r., 1924. My jsme již před rokem konstatovali, když šlo o statistiku za r. 1923, že tvrzení, že vedení nemocenských pojišťoven společenstevních, malých, je levnější, je nesprávné. Dnes máme v rukou statistiku ministerstva soc. péče za rok 1924 a vidíme znovu, že náklady správní u okresních nemocenských pojišťoven činí z předepsaného pojistného 13.40, u okresních ústavů zemědělských 19,94, u společenstevních 16,81, takže je viděti, že i náklady správní u společenských a zemědělských pojišťoven jsou větší než v nemocenských pojišťovnách okresních.

To chci jenom k orientaci konstatovati, abych dodal, že je pochopitelno, že musí býti náklady správní u nemocenských pojišťoven, nejen tedy u společenstevních, ale u každé malé nemocenské pojišťovny větší proto, že administrativa stojí více peněz.

Vláda však ve svém návrhu nezůstává jen při prodloužení života malým společenstevním pojišťovnám. Vláda ve své osnově, kterou podala 25. října 1927 a která vyvolala tolik nelibosti ve veřejnosti, znovu navrhuje, aby společenstevní nemocenské pojišťovny a malé pojišťovny vůbec nejen trvaly dále, ale snižuje počet pojištěnců tak, že na př. navrhuje, aby u společenstevních nemocenských pojišťoven místo 4.000, jak to bylo v zákoně č. 221, bylo jenom 2.000 pojištěnců, u pokladen gremiálních, kde podmiňoval zákon z 9. října 1924 2000 pojištěnců, bylo nyní 1000. V tříštění pojištění nynější režim nejen pokračuje, dosud třikrát nechal prodloužiti život malým ústavům života neschopným, ale chce je ještě udržeti dále návrhem, který, jak jsem již řekl, ve sněmovně 25. října 1927 podal. Musíme vysloviti politování nad tím, že věcné důvody ve sněmovně nepůsobí. Pánové naříkají, že správní náklady u pojišťoven jsou velké. Tato věc bude ještě podrobně prodebatována nejen ve výboru, ale i ve sněmovně. Chci však konstatovati, máme-li šetřiti na nákladech administrativních, že musíme míti ústavů co nejméně. Pánové, kteří vedou jednotlivé obory u Ústřední sociální pojišťovny, by mohli vyprávěti nejlépe o tom, jak správa ve všech malých ústavech vypadá, jak se v praxi neosvědčuje dělati mnoho úřadů a mnoho jednotek bez ohledu na to, jakou mají potenci po stránce počtu pojištěnců nebo po stránce vypraveného personálu a administrativy. Nezbývá mi však času, abych se tím zabýval. Chci jen říci, že pánové sami musí uznati, že přece ústavy, jako je mimoňský, který měl 522 členy, smiřický, který má 563 členy, loštický, který má 401 člena, mor. třebovský, který má 668 členů, třebenický, který má 892 cleny, dlouho existovaly. To nejsou přece žádné pojišťovny. (Posl. dr Winter: Hlavní kniha v notesu!!) Nejen to, že hlavní kniha je v notesu, ale vůbec to není žádný úřad. Často se v takových malých ústavech nemocenská podpora vyplácí v hospodě a hned se propije, jak jsme to dříve znali. O knihvedení není možno ani, mluviti, poněvadž takováto pojišťovnička nemůže nikoho uživiti. Proto to dělají jednotliví funkcionáři z ochoty jako zaměstnání mimořádné po večerech a podle toho také ten "úřad" vypadá. Že při tom jsou velice často poškozeni pojištěnci, zejména dnes, když jde přece o správné předpisy, správné přihlašování, inkasování pojistného a odvádění, to si nebudeme mezi sebou zapírati, ať náležíme té neb oné straně, poněvadž si musíme býti vědomi, že ta pojišťovna tím, že provádí vedle nemocenského pojištění také invalidní a starobní, dnes musí vyžadovati, aby každá administrativa, ať jí provádí ústav se 3, 4 nebo 10 tisíci, byla pohotová, aby byla administrativně elastická a ne taková, jako to vidíme v malých pojišťovnách.

Důvody věcné, jak jsem již řekl, dosud nepůsobily a pánové ze strany živnostensko-středostavovské ať české nebo německé stále to kladou jako politický postulát. Nezmůžete-li se v koalici na jiné úspěchy a postuláty, které by byly živnostníkům prospěšny, musíme jen litovati, že s tím chodíte jako s úspěchem.

Zatím se dostavují jiné poměry, zaměstnavatelé rozumnější a pojištěnci vzájemně se dohodují a ať dělají pánové ve vládní majoritě co chtějí, sami nechávají malé. ústavy likvidovati. Nedávno likvidovala nemocenská pojišťovna krejčí v Teplicích a připojila se k tamní okresní nemocenské pojišťovně, což je pochopitelné proto, poněvadž nemohla zejména v léčebné péči konkurovati tamějšímu ústavu, okresní nemocenské pojišťovně. Proto nebudu přinášeti jiné důvody, ty jsem už řekl u léčebné péče podrobně před rokem. Ale, pánové, my jsme už v Brně před tím s tamní zapsanou pojišťovnou jednali o spojení s okresní nemocenskou pojišťovnou brněnskou, která má ovšem na 60000 pojištěnců, poněvadž nejen její funkcionáři, a to právem, nejen pojištění dělníci, ale i zaměstnavatelé vidí, že nemohou obsáhnouti činnost pojišťování tak, jako veliký ústav, ať už se jmenuje jakkoliv, to je věc podřadného rázu, - může se jmenovati okresní nebo všeobecná nebo, jako mají v Německu, místní nemocenská pojišťovna. Béřeme vždy za podklad počet pojištěných osob, aby byl základem řádné prosperity a zdárné činnosti. Na Praze bych to zvláště konstatoval. Pánové, podívejte se, my máme v Praze ještě 16 různých nemocenských pojišťoven vedle úřednických. Tedy, jestli kde mluví okolnosti pro unifikaci, tak je to jistě v Praze, na př. nemocenská pojišťovna, prádelníků, kde jsou hlavně zaměstnány ženy, nebo ta pojišťovna cukrářská nebo jiná malá; jak ona může - chtíti, aby obsáhla úkoly léčebné péče a odborného léčení vůbec. které může obstarávati pouze veliký ústav "ať je to vinohradská nebo karlínská nebo První pražská nemocenská pojišťovna nebo okresní nemocenská pojišťovna pražská. To není přece při sebe lepší vůli možné. Proto musím jaksi vyzdvihnouti, že je to tříštění, které zejména zde ve Velké Praze zvláště křičí, a které nikdo nemůže hájiti ani zaměstnavatelé. Tedy je-li kde spojení nutné, tak je to právě ve Velké Praze, poněvadž zde trpí nejenom pojištěnci tím, že přecházejí téměř každý měsíc z jednoho okresu do druhého, ale trpí tím také zaměstnavatelé, zejména ti, kteří musejí u různých pojišťoven přihlašovati.

Dovolte mně, pánové, abych zde něco konstatoval o takové odrůdě pojišťoven, která existuje v Praze, totiž tak zvaná zajišťovací nemocenská pojišťovna pro služebné. Minulé zákony, před 1. červencem 1926 a před 1. lednem 1927, i ten dnešní, o kterém jsem již mluvil a o němž také referoval kol. Vávra, jenom prodlužují tuto zapsanou nemocenskou pojišťovnu, která je zajišťovací pojišťovnou pomocnic v domácnosti. Tato zajišťovací pojišťovna má dnes 1111 pojištěnců, starších služek. Jak zde vypadá pořádek a jaká je zde nedbalost v dodržování zákona, to bych přál viděti pánům, kteří hájí to, aby takové ústavy - v uvozovkách - ještě dále existovaly.

Jenom k charakteristice konstatuji, že tato pojišťovna není vůbec podrobena dozoru mimo Ústřední sociální pojišťovny a dokonce tato pojišťovna se sem ještě vůbec nepodívala. V této pojišťovně ještě letošního roku v únoru nevěděli, že existuje nějaký zákon o invalidním a starobním pojištění. Tedy za 9 měsíců po vydání tohoto zákona máme ještě takovou pojišťovničku, která tvrdí, aspoň to tvrdí Ústřední sociální pojišťovně, že jí není nic známo o tom a že prý nedostala oznámení o tom, že trvá zákon o invalidním a starobním pojištění.

Tedy z toho, co jsem uvedl, je viděti, že je nutno reparovati, a když už nebudete chtíti tentokráte tak učiniti, tedy, až, se dostanete na kostru té hanlivé osnovy číslo 1225, jděte do sebe a uvědomte si, že nelze příště zákony dělati tak, jak to pan ministr sociální péče navrhuje.

Nyní mi dovolte ještě několik slov říci o jiné tendenci osnovy, tisk 1225. Zde se navrhuje, aby i závodní pojišťovny mohly existovati. Pánové, já vím, že v "šestnáctce" ani všechny strany majority nejsou jednotny v nazírám na tuto otázku; myslím, pánové poznají, že zejména zřizování závodních nemocenských l pojišťoven je nemožné. Ale nás překvapuje, že páni z nynější majority, zejména ti, kteří již po léta brojí proti Baťovi a tak jako státní daně, považují i potírati Baťu za jeden ze svých hlavních postulátů. Nás tedy překvapuje, že zejména tito pánové umožnili svým návrhem, aby dnes Baťa šilhal po tříštění pojištění právě ke škodě dělnictva. Konstatuji, že sotva byla osnova panem ministrem Šrámkem pod č. 1225 ohlášena, ještě se o ní jen mluvilo, a už u Bati byly sháněny podpisy na zřízení závodní nemocenské pojišťovny; tedy ještě je daleko do jejího uskutečnění, jak situace dnes vypadá, poněvadž myslím, že pánové si přece jen uvědomí, že tak hanlivý návrh nemůže se státi skutkem, ale Baťa už si podal nátlakem na své dělníky žádost, aby mu byla povolena závodní nemocenská pojišťovna. Pánové, já toto konstatování spojuji s tím, co zejména naše středostavovská strana proti Baťovi dělala, a jak nyní právě páni z této strany pomáhají Baťovi, aby tříštil pojištění, neboť on sám zlínskou okresní pojišťovnu bude ovládati jako zaměstnavatel při nynějším plurálním volebním právu, poněvadž při tamějších 13.000 pojištěncích má sám 9.000 pojištěnců a tito pojištěnci musí dělati v každém pojištění, ať je representováno závodní nebo okresní nemocenskou pojišťovnou to, co si Baťa bude přáti. Ale Baťa se nespokojí s tím, že bude pojišťovat u okres. nemocenské pojišťovny, nýbrž on chce pojišťovat u své závodní pojišťovny, poněvadž chce příště podpojišťovati. To je úlohou závodních pojišťoven. A jestliže, pánové, provedete v osnově tisk 1225 to, co navrhuje vláda, přesvědčíte se, jak dělníky, zejména ženy, poškodíte, až budou zavedeny tak zv. asentýrky, až žena otěhotní, bude propuštěna a ani z pojištění, ani z jiného opatření nedostane haléře.

Omezuji se pro krátkost času na toto konstatování a upozorňuji, že vládním návrhem, který zde kol. Vávra odůvodňuje, provádí se poškození nemocenského pojištění, že tento návrh znamená tříštění. Vy tímto návrhem toto tříštění jenom udržujete a stupňujete. Tím je řečeno, že vám nezáleží na věcných důvodech, které byly ve výboru i ve sněmovně r. 1924 i jindy předneseny, a přednášeny i při prodlužování života minulých zákonů a vládních návrhů. Je to jenom důkazem, že nemáte smyslu, aby opravdu naše pojištění se vyvinulo v opatření, které je se stanoviska hospodářského a všeobecně prospěšného dobré. Je proto samozřejmé, že pro vládní návrh č. tisku 1346 hlasovati nebudeme. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším prihláseným rečníkom je pán posl. Štětka.

Posl. Štětka: Slavná sněmovno! Projednávaný vládní návrh na zachování malých pokladen znamená průlom do sociálního pojištění, znamená tříštění sociálního pojištění a tím rozmnožování zbytečných nákladů, na které si obhájci zhoršení sociálního pojištění tolik stěžují.

Projednávaná předloha nemá zprávy soc. politického výboru, to znamená, že parlamentární komedie, kterou zde hrajete, bude se odbývati jen o jednom jednání, čímž dokazujete sami bankrot celého svého parlamentárního systému. v

Považuji za nutné v prvé řadě zdůrazniti, že my komunisté nestavěli jsme se nikdy proti sociálnímu pojištění jako takovému a nikdy jsme se nestavěli proti ničemu, co by prospívalo pracující třídě jako celku. To zdůrazňuji v úvodu. Jako komunisté stavěli jsme se proti tomu, aby sociální pojištění a jeho uskutečnění bylo vykupováno ústupky dělnictva. My komunisté považovali jsme uskutečnění sociálního pojištění za pouhé splnění dávno učiněného dluhu pracující třídě, který byl již dávno splněn skoro ve všech státech. Byli jsme a budeme v každém případě proti tomu, aby splnění takového dluhu bylo vykupováno různými úsluhami a různými ústupky buržoasii.

Sociální pojištění není nějakým nadpřirozeným zjevem, který by neměl nic společného s věcmi tohoto světa, s celkem hospodářských a politických poměrů. Celá jeho konstrukce a podstata i způsob, jak přicházelo na svět, prozradilo stejně jeho původ, jeho smysl a význam. Je podstatný rozdíl mezi sociálně-politickými zařízeními, jsou-li prováděna tam, kde má dělnická třída politickou moc ve svých rukou, nebo tam, kde vládne buržoasie. Je velký rozdíl také v tom, vynutí-li si dělnictvo sociální pojištění bojem, či dá-li mu je buržoasie zdánlivě dobrovolně a cestou kompromisů, jak tomu bylo v Československu, aby pak opětně na ně útočila a je odbourávala. Kde vládne dělnická třída, jako v Rusku, je účelem celé sociální politiky upevnění hospodářských a politických posic dělnictva, zdokonalení jeho fysické síly za účelem zvýšení jeho schopností, aby dokonale ovládalo společnost a stát. V kapitalistickém státě buržoasie však používá sociální politiky k tomu, aby zastřela hospodářské a politické rozdíly, vzrůst třídního uvědomení proletariátu nebo aby se takticky vyhnula přímému boji, jak tomu bylo právě po převratu v Československu a po válce vůbec. Aby umožnila svůj nástup k restauraci rozvrácených poválečných poměrů, slibovala a na čas i dávala dělnictvu některé věci, v plném vědomí, že je po čase odbourá - jak také je potvrzeno na soustavném odbourávání poválečných vymožeností včetně sociálního pojištění - nebo konečně, aby zdokonalila výrobu odstraněním závad, které - pro ni ovšem jaksi mimochodem - jsou zároveň sociálním břemenem dělnictva. Tento charakter má také sociální pojištění u nás, jak o tom svědčí celé jeho osudy i věcný obsah.

Co znamená v kapitalistickém státě sociální pojištění? Nízké dělnické mzdy a v důsledku toho podvýživa pracující třídy jsou protikladem každému sociálnímu pojištění.

Každá organisace k ochraně dělnictva v kapitalistickém státě jest jen potud trpěna, neohrožuje-li kapitalistický systém jako takový. Proto sociální pojištění bylo propuštěno jako zmrzačené, nedostatečné, o čemž se pracující třída přesvědčila, ale přes to bylo vykoupeno spoustou ústupků, kterých se dostalo buržoasii.

Uvedu jen hlavní odměny, kterých se buržoasii dostalo a za něž bylo sociální pojištění vykoupeno: 1. byla to sleva dávky z majetku, která se dostala válečným vydřiduchům a keťasům, 2. převzetí válečných půjček a jejich honorování válečným zbohatlíkům, 3. převzetí pohledávek vzniklých za války vyráběním vražedných zbraní v obnosu 700 milionů Kč, 4. utvoření fondu na sanaci zkrachovaných bank, do něhož každým rokem plyne 50 milionů Kč ze státní pokladny ne pro ty, kteří byli okradeni, nýbrž pro ty, kteří vkladatele okrádali, aby je mohli okrádati i nadále, celá tato zlodějna se dnes tedy děje podle zákona, 5. klouzavá, cla, kterými počala býti stabilisována bída pracující třídy a která byla loňského roku změněna ve cla pevná, určená k trvalému zbídačení a úplnému vyhladovění pracující třídy. 6. Největší pak ústupek obdržela buržoasie v tom, že jí bylo pomáháno stabilisovati kapitalistické zřízení, které bylo u nás ruskou revolucí tak zvikláno, že každou chvíli hrozilo sesutím.

Tehdejší Švehlovou směnku, kterou bylo sociální pojištění, prohlásili jsme tak jako všechny Švehlovy směnky dávané dělnictvu, za falešnou, a ona se také, jako všechny druhé, falešnou ukázala. Zato, že jsme odkryli falešnou směnku Švehlovu, byli jsme označováni dokonce za zrádce sociálního pojištění. Zatím však se ukázalo, že jsme měli pravdu my, že sociální pojištění přineslo dělnictvu značné poškození. Tento fakt nelze ničím sprovoditi se světa, neboť je potvrzen holou skutečností, kterou dělnická třída dnes také platí. Švehlova falešná směnka byla prohlašována za správnou a pravou, ba dokonce za svatou, my však jsme tehdy zcela správně ukázali, že Švehlův falsifikát, Švehlovo sociální pojištění je počátkem konce pojištění dělnictva vůbec a zabezpečení dělníků zvláště.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP